67. číslo vydáno!
Moderátor: Raven
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12366
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
67. číslo vydáno!
Právě vychází 67. číslo časopisu Drakkar!
Obsah 67. čísla:
Comics
- Bezejmenný hrdina - Díl XXXII. Útočiště (boubaque)
Historie a realita
- Infamie aneb kterak katem řádně opovrhovati (Den Grasse)
Literatura
- Věda ve službách SF: Jazyk a způsob myšlení (Julie Nováková)
- Recenze: Letopisy Vukogvazdské družiny, svazek čtvrtý (Vallun)
- Co lze objevit v domě „U měděných buků“ (Argonantus)
Doplňky a materiály
- Náhodná tabulka: Taurilští obchodníci (kolektiv autorů)
Redaktoři i autoři vám budou velice vděční za veškeré komentáře, připomínky a reakce na články.
Pokud si najdete chvíli, abyste jim napsali, budeme vám my i oni velice vděční.
67. číslo můžete stahovat zde.Úvodní haiku píše: Květy bříz ztrácí
pel, to měsíc je lichý,
nikoli naděj.
Obsah 67. čísla:
Comics
- Bezejmenný hrdina - Díl XXXII. Útočiště (boubaque)
Historie a realita
- Infamie aneb kterak katem řádně opovrhovati (Den Grasse)
Literatura
- Věda ve službách SF: Jazyk a způsob myšlení (Julie Nováková)
- Recenze: Letopisy Vukogvazdské družiny, svazek čtvrtý (Vallun)
- Co lze objevit v domě „U měděných buků“ (Argonantus)
Doplňky a materiály
- Náhodná tabulka: Taurilští obchodníci (kolektiv autorů)
Redaktoři i autoři vám budou velice vděční za veškeré komentáře, připomínky a reakce na články.
Pokud si najdete chvíli, abyste jim napsali, budeme vám my i oni velice vděční.
Re: 67. číslo vydáno!
Díky za časopis.
Dosti literární číslo, ale články vypadají zajímavě, určitě je později přečtu.
Co se týče červených a zelených článků.
Ztráta cti je super, dozvěděl jsem se nové věci, což se hodí vždycky. Možná drobnost, konec předposlední kapitoly doporučuje si v případě pohanského světa vzít za vzor starý Řím. Člověk pak čeká nějaké info v další kapitole, která se ale věnuje zcela jiným, byť také zajímavým věcem.
Možná námět na další článek? Ony rozdíly mezi "křesťanským" a "pohanským" myšlením jsou hrozně zajímavé, ale já moc nemám na to rozlišit historickou skutečnost od novověkého balastu. Ne že by to vadilo u hry, ale zajímalo by mne to.
Taurilští obchodníci se budou hodit, ona taková dokreslovací NPC se hodí vždy, ale vymýšlet je je pro mne docela opruz.
Dosti literární číslo, ale články vypadají zajímavě, určitě je později přečtu.
Co se týče červených a zelených článků.
Ztráta cti je super, dozvěděl jsem se nové věci, což se hodí vždycky. Možná drobnost, konec předposlední kapitoly doporučuje si v případě pohanského světa vzít za vzor starý Řím. Člověk pak čeká nějaké info v další kapitole, která se ale věnuje zcela jiným, byť také zajímavým věcem.
Možná námět na další článek? Ony rozdíly mezi "křesťanským" a "pohanským" myšlením jsou hrozně zajímavé, ale já moc nemám na to rozlišit historickou skutečnost od novověkého balastu. Ne že by to vadilo u hry, ale zajímalo by mne to.
Taurilští obchodníci se budou hodit, ona taková dokreslovací NPC se hodí vždy, ale vymýšlet je je pro mne docela opruz.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Re: 67. číslo vydáno!
Díky za článek o Infamii, je potřeba si uvědomit, jak moc institucionalizovanou podobu čest měla, aby člověk pochopil některé reálie.
Semité měli (a stále mají) zase institut čistého a nečistého - velice podobná věc. A další kultury na tom budou podobně - kastovnictví v Indii atp.
Měl bych doplňující dotaz na autora - že u středověkých soudů hrály hlavní roli záruky, pověst a čest dotyčných, to je jasná věc. Ale - lze v pramenech dohledat, jestli bylo aktivně využíváno i očitých svědectví v současném slova smyslu?
Semité měli (a stále mají) zase institut čistého a nečistého - velice podobná věc. A další kultury na tom budou podobně - kastovnictví v Indii atp.
Měl bych doplňující dotaz na autora - že u středověkých soudů hrály hlavní roli záruky, pověst a čest dotyčných, to je jasná věc. Ale - lze v pramenech dohledat, jestli bylo aktivně využíváno i očitých svědectví v současném slova smyslu?
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6651
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: 67. číslo vydáno!
Já, většinou 2-10 minut před exportováním finálního pdfka Proč se ptáš?
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Re: 67. číslo vydáno!
Jen tak, kdysi mi haiku jako takové přišly strašně nezajímavé a podivné, jako styl, ale tyhle se mi dokonce líbí.Proč se ptáš?
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: 67. číslo vydáno!
Ač nejsem autor - samozřejmě že ano.
Nepochybně by se ovšem do toho promítala jakási hodnita svědka - pokud to viděl kněz, nebo dokonce pán, tak je ot onačejší důkaz než když to viděl nějaký podruh Bárta.
Re: 67. číslo vydáno!
Moc díky za článek o infamii, tohle určitě využiju!
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Re: 67. číslo vydáno!
To co píše Argo, platilo až v pozdějších dobách. V těch ranějších institut svědectví prakticky neexistoval, resp. vypadal jinak než dnes.Argonantus píše: ↑28. 5. 2018, 18:48Ač nejsem autor - samozřejmě že ano.
Nepochybně by se ovšem do toho promítala jakási hodnita svědka - pokud to viděl kněz, nebo dokonce pán, tak je ot onačejší důkaz než když to viděl nějaký podruh Bárta.
Je třeba si uvědomit, že právo a soudy byly vyhrazeny šlechtě a měšťanstvu, tedy výhradně svobodným lidem. Plebs, tedy poddaní, byli souzeni svými pány, poddaní šlechty příslušným velmožem (resp. jeho úředníky), poddaní krále úředníky krále (župany, hejtmany, hradskými správci atd.).
Druhou zásadní odlišností je, že zjevný zločin nebyl souzen, ale trestán na místě. Pokud tři měšťané viděli, jak někdo vraždí jiného měšťana, vraha prostě zabili, hned. Žádný soud se v takovém případě nekonal. Soudy probíhaly výhradně v případech, kdy zločin zjevný nebyl, čili ho nikdo neviděl. Samozřejmě je otázka, kdo co mohl vidět a jestli byl jako svědek u soudu použitelný. To že něco vidělo 84 sluhů, rolníků a jiných nesvobodných, nemuselo vůbec nic znamenat (viz čachtická paní, u té je dokonce zaznamenáno, že mniši v jednom klášteře ve Vídni si opakovaně stěžovali arcibiskupovi, že křik mučených je ruší při modlitbách. Nic se však nedělo, na ni byl i arcibiskup krátký).
Svědectví či obecně výslechy neurozených byly připouštěny jen zcela výjimečně (v jednom z případů úmrtí syna jednoho z předních velmožů Českého království soudní písař zaznamenal, že případ je natolik závažný, že bylo vyslechnuto i služebnictvo) a to, jaký bude mít svědectví dopad na soudní proces, bylo nepředvídatelné. Vyslechnutí služebnictva se navíc nezřídka dělo právem útrpným, mělo-li vypovídat proti svému pánu.
Ostatně, právo svědčit na soudu bylo jednou z výsad šlechty a měšťanstva, někdy ještě dále majetkově diferencované. Téměř nikdy se však nesvědčilo o tom, co kdo viděl při činu.
Nedostatek důkazních prostředků byl nahrazován obecnými ustanoveními - merovejské zákonodárství ukládalo pokutu centénně (de facto vesnici), pokud stopy pachatele mizely v jejím obvodu. Pokuty byly různé podle typu zločinu. Kdo viděl seriál Vikings, v jednom z úvodních dílů je soud, kde je jeden muž obviněn ze zabití. Když tvrdí že to bylo v sebeobraně, řekne úředník: "když se to stane, je povoleno projít kolem dvou domů (protože je předpoklad že v nich bydlí příbuzní oběti), ale ne už kolem tří." V třetím domě od místa činu musí pachatel čin nahlásit, jinak propadá hrdlem. Obdobných ustanovení byly spousty.
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: 67. číslo vydáno!
V zásadě to nevypadá, ale nejsme v rozporu.
Ta poznámka o moci pána (potažmo hospodáře, sedláka, zkrátka halvy rodiny) je zásadní; řešilo to zřejmě většinu otázek, které by dnes dostali právníci. Tak to běželo už za Římanů. Jeho střecha, jeho pravda.
Ta poznámka o moci pána (potažmo hospodáře, sedláka, zkrátka halvy rodiny) je zásadní; řešilo to zřejmě většinu otázek, které by dnes dostali právníci. Tak to běželo už za Římanů. Jeho střecha, jeho pravda.
- Vallun
- Příspěvky: 32329
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: 67. číslo vydáno!
Jo, ale platila z celkového hlediska jen v epizodickém rozsahu...Kdo viděl seriál Vikings, v jednom z úvodních dílů je soud, kde je jeden muž obviněn ze zabití. Když tvrdí že to bylo v sebeobraně, řekne úředník: "když se to stane, je povoleno projít kolem dvou domů (protože je předpoklad že v nich bydlí příbuzní oběti), ale ne už kolem tří." V třetím domě od místa činu musí pachatel čin nahlásit, jinak propadá hrdlem. Obdobných ustanovení byly spousty.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů