64. číslo vydáno!

Diskuze k Drakkaru, internetovému časopisu (nejen) o RPG hrách.

Moderátor: Raven

Odpovědět
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

64. číslo vydáno!

Příspěvek od boubaque »

S menším zpožděním... ;)
Právě vychází 64. číslo časopisu Drakkar!
Úvodní haiku píše:Snáší se z nebe,
aby skryl zlatavou zem,
zpozdilý návrat.
Obrázek

64. číslo můžete stahovat zde.

Obsah 64. čísla:
Comics
:arrow? Bezejmenný hrdina – Díl XXX. Co růží zvou... („boubaque“)

Promo
:arrow? Neviditelná kniha: Svět nejen pro Dračí doupě (Martina Magdová)

Literatura
:arrow? Věda ve službách SF: Nejextrémnější planety, jaké známe… nebo spíše neznáme (Julie Nováková)
:arrow? Hra o trůny: Ve stínu velké zdi (Argonantus)

Povídka
:arrow? Nedobytná pevnost, nemáte-li Sacnoth (Lord Dunsany, přel. Josef „Faskal“ Novák)

Redaktoři i autoři vám budou velice vděční za veškeré komentáře, připomínky a reakce na články.
Pokud si najdete chvíli, abyste jim napsali, budeme vám my i oni velice vděční.
:wink:
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Argonantus
.
Příspěvky: 18085
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od Argonantus »

Sláva, sláva.
Zas kus pěkné práce.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2690
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od Log 1=0 »

Já si dovolím být kritický.
-Proč už se nová čísla nedávají na drakkar.sk? Ne že bych na tom nějak extra lpěl, ale vyhovovalo mi to o trochu víc.
-Nové číslo... Nechci kritizovat ani jednoho z autorů, odvedli dobrou práci. Chápu i redakci, která má v tomhle omezené možnosti, ale... Nemá to být časopis o RPG? Komiks, povídka, rozbor díla, to nemá prakticky žádnou relevanci ke hraní, jakkoli mohou být povedené. Vědecký článek už může někoho inspirovat. Ale není to dost k tomu, abych řekl, že to je článek do časopisu o RPG.
Jediné, co zbývá, je promo Taurilu. Jeden konkrétní produkt, ještě k tomu popsaný přímo autorem. Nemám nic proti takovým článkům jako takovým, ale jako jediný text vztahující se k deklarovanému zaměření časopisu je to málo. Kdyby mi někdo tvrdil, že to je časopis o fantastické literatuře (do kterého nějaký vydavatel dostal promo o svém RPG settingu, protože překryv) tak to odkývu, protože to jedno slovo na obálce se přehlédne, a náborový čtvereček se ne každý obtěžuje číst.

Jasně, je to stížnost někoho, kdo se na zlepšení produktu nějak nepodílí, ale... Chtěli jste zpětnou vazbu, tak tady ji máte.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od Sparkle »

Log 1=0 píše: 1. 12. 2017, 02:20 Jediné, co zbývá, je promo Taurilu. Jeden konkrétní produkt, ještě k tomu popsaný přímo autorem.
O napsání článku o Taurilu jsem schválně nežádala redakci Drakkaru, protože většina redakce se na tvorbě Taurilu nějak podílela. Takže by to stejně nebyl "objektivní" článek od "nezávislé" osoby. Radši jsem si to rovnou napsala sama a dala jasně najevo, že to je promo.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od Vallun »

Logu, vše je rpg;) protože rpg je, může být o všem...je, snažím se aby u mne bylo, o vyprávění příbehu, proto je dobré příbehy znát (Faskal fakt odvedl obrovskou a skvělou práci) a rozumět jim (Argův článek je jako vždy perfektně napsaný a inspirativní).

Jasně, šlo by se vénovat rpg v nejužším smyslu, napsat 328.recenzi na DrD 2, kritiku Fate Core a samozřejmě 4 696.hate na DrD jako takové...ale minimálně mým hrám dává víc tato pestřejší podoba...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od Alef0 »

Proč už se nová čísla nedávají na drakkar.sk?
To je nedopatrenie z mojej strany, ktoré napravím.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od boubaque »

Log 1=0 píše: 1. 12. 2017, 02:20 Já si dovolím být kritický.
A moc díky za to!
Bohužel odpověď bude podobná jako na skoro všechnu kritiku předtím. Neber to jako snahu omluvit skutečnost, že jsme nedokázali naplnit očekávání, ale spíš jako vysvětlení současného stavu a jeho příčin.

Redaktoři Drakkar dělají ze svého zájmu a ve svém volném čase, a pokud ten volný čas nemají, tak se Drakkaru věnovat nemůžou. Zvlášť třeba posledního půl roků, co svůj čas musím přepočítávat na peníze, je to obtížné a ve skutečnosti teď o svém volném čase rozhoduju míň než předtím. Ty dva večery (resp. jeden večer a jedno dopoledne) na vysázení posledního čísla jsem si našel po víc než měsíci (původně byl 64. Drakkar plánovaný tuším na předposlední víkend v říjnu). Ecthelioni jsou na tom podobně – už jen obepsat lidi, jestli nechtějí přispět článkem, je práce na několik hodin. A samozřejmě Drakkar není jediným naším zájmovým projektem, a to ani v oblasti RPG. A podobně je to se stránkami, které bohužel musí plnit informatik – a Alef na to taky často nemá čas. Není to rezignace na stránky, ale nemožnost nahodit na nich rychle číslo, pokud nemáš po ruce Alefa.

Proto jsme rádi, že třeba Argo posílá svoje články, aniž bychom ho museli prosit, zvlášť když jsou to články kvalitní, promyšlené, a zabývají se kriticky inspiračním materiálem, který využívá většina GMů široko daleko. Podobně Julie Nováková pošle krátký článek, prakticky kdykoli ji o to požádáme, a za to jsme taky moc vděční, protože dodává nové impulzy a inspirace pro hraní sci-fi. Možná by měly její články – a vlastně i Argovy – patřit do rubriky Inspirace. Povídky jsou součástí Drakkaru od jeho založení, navázalo se na formát tehdy zrušeného Dechu draka (resp. převedého jako přílohu Pevnosti). Chápu, že pokud se v čísle objeví jenom ty literární, inspirační věci, tak to může způsobit rozčarování. Ale přestože je Drakkar "o RPG", není prostě jen o RPG, to bychom asi taky velmi brzo skončili.

A Drakkar je ve skutečnosti sborník – vydáváme to, co přijde (příp. občas vybíráme), a jen málo toho píšeme sami nebo si vyžádáme konkrétní články od konkrétních autorů. Nefungujeme úplně jako klasická redakce, právě z důvodů popsaných výš. Bohužel, v tomhle čísle se toho moc přímočaře RPGčkovského nesešlo (a to jsme nakonec byli rádi i za nabídku Sparkle, která poslala představení Taurilu, přestože jsem se domluvili až dlouho po původní uzávěrce).

Ale tady si přece jen dovolím hájit redakci a doplnit historickou perspektivu: Naposledy se v Drakkaru neobjevila rubrika "Doplňky a materiály" v říjnu 2015, tj. přesně před dvěma lety, a to přitom v čísle vyšla druhá část Markyho teoretického článku o vyhodnocování. Takže chápu tvoje rozladění a zklamané očekávání, ale co jsem se proklikal několik čísel zpátky, je to v ohledu přímočarosti zaměření na RPG první takhle slabé číslo po několika letech. Ale ty výkyvy prostě budou, dokud (pokud) to někdo nevezme pevně do ruky a nevěnuje tomu několik dní v měsíci, třeba i s tím, že když nikoho nesežene, tak něco napíše sám. Ostatně oni to i Ecthelioni několikrát udělali (a asi dvakrát i já), ale většinou napíšeme článek ve chvíli, kdy máme inspiraci, než z nouze. Proto třeba v minulém čísle byl rozsáhlý soubor hexů okolí města Ravnburgh (ano, tvorbu organizovala redakce, resp. Jonáš, ale je to závislé na autorech a nemůžeme si je vyčerpat neustálým tlakem), můj článek o vedení hry a Ecthelioní doplněk k hraní military sci-fi – a Argova povídka. To zase považuju za celkem našplapané číslo plné praktických věcí.
Jasně, je to stížnost někoho, kdo se na zlepšení produktu nějak nepodílí, ale...
To je úplně v pořádku. Minimálně dokud to nedoplníš nějakým očekáváním nápravy, nebo snad nárokem. Ale kdybys třeba chtěl Drakkaru pomoct, ať už jako autor (třeba jen občas do kolektivního článku, anebo naopak s dlouhodobou herní rubrikou) nebo jako redaktor (neumíš třeba s InDesignem? záložní sazeč by se nejspíš docela šiknul ;) ), budeme moc rádi.

Nejvíc chybí asi někdo v redakci, kdo by měl čas a elán. Ale přiznávám, že může být i trochu problém se zaučením, protože když nemáme moc času na přípravu, kolik ho asi máme na zaučování nových lidí? :D
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od York »

Log: Ono to dost souvisí s tím, jak se rozmělňuje zájem hráčů mezi různá RPGčka. Dech draka byl primárně zaměřený na DrD 1.X, které v té době hráli skoro všichni rpgčkaři a i ti, kteří ho nehráli, ho aspoň znali. Dneska jsou desítky systémů a herních stylů a velký jednotící "tahoun" nám chybí. Hru, kterou hraju, znám jen já a mí hráči. Nemám tudíž moc důvod o ní něco psát, když si to můžeme rovnou říct u čaje před hrou...


Jsou v zásadě dva způsoby, jak s tím můžeš něco aktivně udělat: Buď sám něčím přispět, nebo napsat, o čem konkrétním by sis rád přečetl. Třeba to pak někoho motivuje, aby takový článek napsal.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2690
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od Log 1=0 »

Vallun: Promiň, ale tohle moc neberu. Všechno je RPG, a kdo to popírá, dělá RPG. Nepopírám, že literatura, literární analýzy a tvůrčí psaní mají nepopiratelný přínos pro RPG, ale taky mají spoustu svých časopisů. Je jen dobře, že v Drakkaru jsou, ale samy o sobě jsou pro RPG časopis málo.

Sparkle: Však v pořádku.

Alef0: Děkuji za odpověď.

York: O tom, že tahoun chybí, a má to dost negativních dopadů, všichni víme. Ale nesdílím pocit, že se nemá cenu dělit o věci ze svého herního stylu, koneckonců, máloco je tak obohacující, jako vědět, jak se to dá dělat (hrát) jinak. I kdyby jen pro to, abych si uvědomil, že to není pro mne.
Se systémy je to horší, cokoli až moc navázané na konkrétní systém (a/nebo svět) by mělo strašně malý impakt. Ale pokud by to bylo něco, co se dá snadno převést (ani to nemusí být neutrální, fakt stačí nebýt fixovaný), tak by to bylo super. On stejně nikdo nebere ty věci, co tu bývají, tak jako leží a běží.

Boubaque: Já jsem si toho, co píšeš vědom. A opravdu nechci být jako starý McGregor, co hrozil redakci, že jestli nepřestane zveřejňovat vtipy o Skotech, přestane si časopis půjčovat. Ale znáš to, je li tuřín připraven a podáván s láskou a úsměvem, tak pořád chutná jako tuřín. Ano, tohle číslo mne docela zklamalo tím, co v něm není. Popravdě, že je to za tak dlouho jediné fakt takhle slabé číslo, je pro vás spíš dobrá vizitka, nemůže být každý den posvícení. Jenže, člověk se má ozvat, když něco "není v pořádku" ono to tak nějak udržuje svět na správných kolejích.

Co bych v Drakkaru rád viděl: Vlastně stačí to, co tam obvykle bývá. Celkem konkrétní, ale univerzálně použitelné věci pro hru. Lokace, zápletky, NPC, nástroje. Klidně i představení různých herních stylů, žánrů a prostředí. Recenze konkrétních produktů stačí fakt jen když je nějaká zajímavá novinka.
Čím bych mohl sám přispět (krom kritiky): Moc toho není. InDesign je něco s nábytkem? Maximálně bych mohl přepracovat svou kampaň do něčeho univerzálního, a to by v ní bylo cítit dost inspiračních zdrojů, včetně zdejších a trvalo by to x měsíců. Kdyby o to vůbec někdo stál. Jsem opravdu spíše spotřebitel, než autor.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od Sarsaparillos »

Log 1=0 píše: 1. 12. 2017, 14:31 Se systémy je to horší, cokoli až moc navázané na konkrétní systém (a/nebo svět) by mělo strašně malý impakt. Ale pokud by to bylo něco, co se dá snadno převést (ani to nemusí být neutrální, fakt stačí nebýt fixovaný), tak by to bylo super. On stejně nikdo nebere ty věci, co tu bývají, tak jako leží a běží.
Log 1=0 píše: 1. 12. 2017, 14:31 Co bych v Drakkaru rád viděl: Vlastně stačí to, co tam obvykle bývá. Celkem konkrétní, ale univerzálně použitelné věci pro hru. Lokace, zápletky, NPC, nástroje.
Jak to tady pročítám, tak jsem si prohrábl složku s mými herními přípravami a říkám si, jestli by nemělo smysl některé přepracovat na příspěvky do Drakkaru. Už jsem to udělal v čísle 61 (Návrat do Bystré) s nulovým ohlasem (což je nakonec možná lepší, než jen čistý hate). V zásadě mi nedělá problém dát vybraným "dobrodružstvím" pár hodin času a průběžně to zveřejňovat, jen si nejsem jistý, jestli by to mělo vlastně smysl - viz co od tebe cituji - imapkt a univerzálnost.

Otázka zní, jestli je v tomto směru vhodný přístup "aspoň něco, když už nic". Tj. jestli je nějaká poptávka po "dobrodružstvích", která původně nevznikala pro veřejnost, hrála se třeba jen jednou a stojí na jednom konkrétním systému (tj. sepsal bych to i s mechanikami, které jsem měl pro daný systém připravené).

Co myslíš (popř. co si myslí i ostatní), má smysl se s tím drbat, nebo si to mám nechat v šuplíku a radši občas napsat něco nového přímo na vyžádání (např. Ravnburgh + hexy)?
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od Paul »

Sarsaparillos píše: 1. 12. 2017, 17:29 Jak to tady pročítám, tak jsem si prohrábl složku s mými herními přípravami a říkám si, jestli by nemělo smysl některé přepracovat na příspěvky do Drakkaru. Už jsem to udělal v čísle 61 (Návrat do Bystré) s nulovým ohlasem (což je nakonec možná lepší, než jen čistý hate). V zásadě mi nedělá problém dát vybraným "dobrodružstvím" pár hodin času a průběžně to zveřejňovat, jen si nejsem jistý, jestli by to mělo vlastně smysl - viz co od tebe cituji - imapkt a univerzálnost.
Návrat do Bystré byl pro mě článek, který jsem si přečetl a moc jsem si z něho nevzal. Jednak proto, že nehraju DrD2 a jednak proto, že i když to dobrodružství pracuje se zajímavou teorií hry (dvě dějové linky, jadna ovlivňující druhou), tak si nedovedu představit, jak a)na tohle přemlouvám hráče (nejdřív si vytvořit postavy na vysoké úrovni, pak je odložit a začít hrát s nulami) a b) jak to vedu. Druhak nehraju předpřipravená dobrodružství. To jsem sice jednou udělal, ale jinak si je tvořím sám.

Pro mě by byl největší přínos, kdyby se Drakkar přeorientoval na OSR, respektive na rules-light 5e 8) (ale nevěřím, že se tak stane :cry: ).
Taky bych ocenil víc článků typu Ravnburghské hexy, články Quentinova formátu a obecné typy na tvorbu čehokoli, co není příběh (těch se na netu válí spousty).
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od Sparkle »

Log 1=0 píše: 1. 12. 2017, 14:31 Co bych v Drakkaru rád viděl: Vlastně stačí to, co tam obvykle bývá. Celkem konkrétní, ale univerzálně použitelné věci pro hru. Lokace, zápletky, NPC, nástroje.
A budeš ty lokace, zápletky, NPC a nástroje používat při svých hrách?
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od OnGe »

V Drakkaru je to, co do něj lidi napíšou. Pokud tam něco chcete, nejspolehlivější způsob je to napsat :) Chápu, že to může být často rada dost hraběcí, ale tak to zkrátka je.
Sarsaparillos píše: 1. 12. 2017, 17:29 Otázka zní, jestli je v tomto směru vhodný přístup "aspoň něco, když už nic". Tj. jestli je nějaká poptávka po "dobrodružstvích", která původně nevznikala pro veřejnost, hrála se třeba jen jednou a stojí na jednom konkrétním systému (tj. sepsal bych to i s mechanikami, které jsem měl pro daný systém připravené).
Mám za to, že se tu posledních X let celkem soustavně opakuje, že lidi nepotřebujou nový RPGčka, ale materiály, co by jim pomohly nějakou hru odehrát, lhostejno v čem. Že scházejí světy, dobrodružství, náměty a já nevím, co ještě. Pokud je tahle teze pravdivá (fakt netuším), tak poptávka je.

Jinak - pokud pro tebe příprava takových materiálů nebude znamenat nějakou oběť, tak určitě to má větší potenciál, když to bude ležet v Drakkaru, než když to bude ležet v šuplíku.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Argonantus
.
Příspěvky: 18085
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od Argonantus »

Na jednu stranu moc díky Log 1=0 za rozhýbání debaty a kritiku.
Na druhou stranu, bohužel, tu tahle smyčka byla už mnohokrát, dokonce se pravidelně zjevuje i v debatách (oprávněnost či neoprávněnost Rozličného pokecu), a navíc je z podstaty věci neřešitelná.
Výhrada, že měl autor napsat něco jiného o něčem jiném nefunguje nikdy.
A k tomu, že by redakce držela úzké téma RPG už řekl vše podstatné Bubák.

Já k tomu jen dodám, že lze degenerovat do systémožroutských debat o konstrukci konkrétních systémů a problémů, což, jak pravil trefně York, je sice velké téma, ale obvykle jen pro pár lidí co systém hrají a furt to točí dokola, nebo to degeneruje směrem k tématům, vymezeným "firma X je lepší než Y" a "Apple opat inovuje" https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=92&t=12721 což plno lidí spolehlivě vyděsí.
Komiks, povídka, rozbor díla, to nemá prakticky žádnou relevanci ke hraní, jakkoli mohou být povedené.
Dovoluji si nesouhlasit. Jako gamemaster jsem hledal výhradně témata a příběhy, systémy jsem znal a nebylo na nich nic k vymýšlení.
Vědecký článek už může někoho inspirovat.

Zejména ta Novákové pojednání o vesmíru a podobných tématech, která jsou základem scifi. Už jsem to asi měl říci, že nad nimi občas zamáčknu slzu a počtu si rád o světech, které jsem kdysi dávno opustil a jsem rád, že si skvěle vedou a rozvíjejí se i beze mne. Věda je kus jinde než tenkrát.

Na zváženou je fakt, že žádný z těch bájných čistě RPG časopisů se neudržel.
Naposledy upravil(a) Argonantus dne 2. 12. 2017, 13:21, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: 64. číslo vydáno!

Příspěvek od York »

OnGe píše: 1. 12. 2017, 18:00Mám za to, že se tu posledních X let celkem soustavně opakuje, že lidi nepotřebujou nový RPGčka, ale materiály, co by jim pomohly nějakou hru odehrát, lhostejno v čem. Že scházejí světy, dobrodružství, náměty a já nevím, co ještě. Pokud je tahle teze pravdivá (fakt netuším), tak poptávka je.
To je dost vachrlatý argument, protože těch dobrodružství a materiálů se na netu válí mnohonásobně víc než systémů. A ti lidé, kteří brují proti vývoji RPGček, stejně obvykle čas od času na nějaké nové přejdou. Takže bych si spíš tipnul, že v obou případech to je spíš otázka nějaké přidané hodnoty (např. že dobrodružství je pro systém, ve kterém hraju, nebo třeba spadá do mého světa, nebo vychází jako kampaň, takže za měsíc nebudu muset řešit, co hrát dál, případně je autorem někdo, koho znám, atd. To samé se týká i RPGček - když se o tom třeba hodně mluví, nebo když to vydal stejný nakladatel, jako hru, kterou teď hraju, nebo třeba když se to hodně hraje na conech, tak snadno může být poptávka i po novém RPGčku).
Naposledy upravil(a) York dne 1. 12. 2017, 19:40, celkem upraveno 1 x.
Odpovědět

Zpět na „Drakkar“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů