[Fate 4.0] Čtvrtá edice Fate - obecná diskuze

Fate je moderní hra s málo pravidly, orientovaná na rozvíjení dramatu a příběhu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[Fate 4.0] Čtvrtá edice Fate - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázekObrázek
( :idea: Anotace v Databázi RPG)
Fate je univerzální, žánrově orientovaný systém s jednoduchými, ale komplexními pravidly nabízejícími bohatou paletu možností. Je vytvořený s důrazem na snadné úpravy a přizpůsobení, ať už hernímu prostředí, zvolenému žánru nebo stylovým preferencím vaší skupiny. Základem Fate jsou aspekty - krátké fráze, které fungují zároveň jako herní popisy a zároveň jako mechaniky. S jejich pomocí Fate udržuje soulad mezi tím, co říkají pravidla, a tím, co se děje ve fikci. Na aspekty je dále navázaný jednoduchý systém dovedností (či přístupů nebo profesí) a triků (speciálních či unikátních schopností). Tyto prvky dohromady tvoří jednoduchá, ale robustní a velmi silná pravidla vhodná pro jednorázové hry i dlouhé kroniky.
4. edice Fate existuje v několika různě komplexních variantách. Seznam produktů najdete pod jejím záznamem v databázi. Za vypíchnutí stojí:
:arrow? Fate Core - defaultní základní pravidla
:arrow? Fate Accelerated - zjednodušená verze
:arrow? Fate Condensed - jiná zjednodušená verze
:arrow? Fate Rozcestí je česká varianta Fate Accelerated

Tohle je obecná diskuze pro případy, kdy máte jen nějaký stručný postřeh/dotaz a nechcete mu zakládat novou diskuzi. Obšírnějším tématů se nebojte založit vlastní diskuzi s tagem [Fate 4.0], případně ji některý z moderátorů oddělí.
Naposledy upravil(a) fenikso dne 5. 12. 2013, 09:37, celkem upraveno 18 x.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: FATE Core

Příspěvek od Pepa »

Chce se mi říct, co je úspěch se stylem (na útok), když ne efektní skopnutí soupeře do propasti? :think:

Ta přepostovaná odpověď se mi asi líbí. Sice ta "tancovačka" kolem může být těžší a nevýhodnější než prosté útoky (musím uspět na CA, on pak zase nesmí uspět na O, aby ten aspekt neshodil), tak kdo to tak bude chtít hrát, proč ne.

Jenom je pak otázka toho, kolik aspektů takhle musí vzniknout. "Vychýlený z rovnováhy", "Na kraji můstku"... (spadl.) Dva? Protože on by možná stačil i jeden. Nebo by se to naopak mohlo drobit i na víc...
York píše:Nechápu. To jako že si GM vezme fate point za to, že protivníka shodíš do propasti?
O compelování NPCček (hráči) mám také pár otázek. Ale než se k nim dostaneme, tak to ještě potrvá :)
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: FATE Core

Příspěvek od sirien »

York: Stačí aby Ti padlo nějaké to +2 a jemu -cokoliv (což není nijak zvlášť uncommon, v delším boji na to dojde několikrát...) a v ten moment už to bude vytahovat kurva těžko. V normální situaci to sedí, protože mu to dá tečku a Tobě boost, což se dá ještě rozumně srovnat, ale když z toho uděláš totálku tak to je trochu mimo.

Když už, tak bych spíš SwS uvažoval jako automatické úspěšné CAčko na nějaký aspekt související s propastí nebo úzkostí můstku.
Nechápu. To jako že si GM vezme fate point za to, že protivníka shodíš do propasti?
jo.
Ono se tam předtím řešilo to že padnoud do nechutně hluboké propasti neznamená nutně zemřít a padaly tam hlášky typu "házet někoho do propasti je obecně blbej nápad, znáte to - dokud nevidim mrtvý tělo..." a podobně.


Pepa: Hm. Tak diskuse v komunitě zatím směřuje k tomu, že srazit někoho z lávky je v podstatě "dramatická zkratka" (likvidace bez vyškrtání následků) a tak by měla být řešena zaplacením FP, tedy compelem (podobně jako je vyvolání FP dramatická zkratka obcházející CAčko).

Zkouším tam nahazovat mechaničtější řešení, ale reakce na ně jsou poměrně chladné...

EDIT: ad počet aspektů: není nutné, mechanicky to bude fungovat stejně když budeš mít multiple-invokes na jeden aspekt (teda, v Core, ve FAE Ti to narazí na limit počtu volných vyvolání který Core nezná)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: FATE Core

Příspěvek od sirien »

AH-HA!

Dále v G+ diskusi po mé námitce ohledně mechanického zvýšení nebezpečnosti situace:
Jack Gullick píše:
Well, it is more dangerous. Anyone can be compelled to fall once they're clearly exposed to the abyss aspect to the table's satisfaction. Keeping a fate point back to veto that is crucial here. NPCs will be falling off like lemmings.

And, of course, being tossed over but not taken out so you're hanging by your fingertips over nothing will still eat up most of your actions for several turns Overcoming the issue.

The thing is, falling to your death by accident is a bad ending for a story And Fate tries to avoid bad endings. Unhappy ones can happen, but it's harder to get to outright unsatisfying ones.
Samozřejmě to patří k jeho předchozímu postu.

Tohle jeho řešení mi takhle dohromady přijde naprosto korektní a osobně se k tomu klidně podepisuju.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: FATE Core

Příspěvek od York »

Sirien píše:York: Stačí aby Ti padlo nějaké to +2 a jemu -cokoliv (což není nijak zvlášť uncommon, v delším boji na to dojde několikrát...)
No jo, zapomněl jsem, že se ve Fate v konfliktu na obou stranách hází dFate, takže rozptyl toho hodu je o 8 na obě strany. Já házím d6, kde je rozptyl jen 5 na obě strany, takže přehození o 3 a víc v boji nenastává tak často.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22580
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: FATE Core

Příspěvek od Jerson »

Přijde mi, že se nikdo nepozastavil nad tím, že obránce na (úzkém?) mostě je už od začátku v nevýhodě. Při střelbě by to bylo názornější - zatímco obránce na mostě můžu i menším zraněním vyvést z rovnováhy a tím shodit dolů, on tuhle možnost proti mě nemá, pokud stojím na pevné zemi dost daleko od okraje rokle.

Samozřejmě závisí na šířce mostu, něco jiného se deset metrů s vysokým zábradlím, něco jiného je dva metry nebo jen metr široký můstek bez zábradlí. U širokého mostu mi přijde uvěřitelné, že několika akcemi musím nepřítele dostrkat nebo vmanévrovat k okraji a až pak ho můžu shodit dolů, ale u lávky užší než výška postavy bych byl velmi zklamán, kdybych se dozvěděl, že něco takového nejde v jedné akci - a tedy jednom hodu - udělat. To že se obránce dokáže podle pravidel celkem snadno ještě zachytit a bude viset, dokud mu pořádně nešlápnu na prsty je už jiná věc.

A ani by mi nevadilo, že bych na takovém mostě sám podstupoval riziko pádu - přijde mi celkem logické, že když budu bojovat na úzkém mostě nad hlubokou propastí, tak pokud nedokážu zhodnotit počáteční výhodu, bude mi následně hrozit stejné riziko jako protivníkovi.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: FATE Core

Příspěvek od Pepa »

Sirien píše:Když už, tak bych spíš SwS uvažoval jako automatické úspěšné CAčko na nějaký aspekt související s propastí nebo úzkostí můstku.
Proč jenom uvažoval? Vždyť to pravidla ostatně říkají, že při úspěchu se stylem v útoku můžeš soupeři dát o jedno zranění míň s tím, že se vytvoří boost. (Že to já považuju za zdroj potenciální "díry v systému" (viz dřívější diskuze), to je věc jiná...)

Ad dodatek: Popravdě řečeno nevím, proč být takhle (až příliš) shovívavý. Shodil jsem ho z mostu, ale on se ještě zachytil za okraj. Shodil jsem ho z mostu, ale on nemusí být mrtev. Někdo shodil hráčskou postavu z mostu a byl by to špatný konec, tak ji necháme přežít.

On by to třeba byl špatný konec, ale zase ta postava (hráč) musela zvážit rizika, když se do takového souboje na můstku pouštěla. Takže opravdu nevím, proč pak být takový shovívavý.

Mimochodem se velmi divím, že takovouto "základní otázku" ještě nikdo nepoložil a že se třeba "řeší ve velkém" i "kdesi jinde" a to "až teď". Vždyť tohle je přece naprosto zásadní pro pochopení a hraní celé hry, protože se to dá vztáhnout i na jiné situace.

Například když budu chtít soupeři vykopnout z ruky meč, tak už máme čtyři možnosti, jak to udělat:

(a) Vyřešit to během jednoho kola boje. (Nahlásit to jako CA s tím, že úspěch soupeři meč vyrazí.)

(b) Vyřešit to jako "celý souboj". (Až soupeře upižlám o všechny stress boxy, tak řeknu: "Přemohl jsem tě. Nyní ti ten meč beru.")

(c) Postupně vytvářet čím dál víc a víc aspektů, které mě přibližují k cíli. (Budu hlásit CA akce, soupeř se z nich bude moci vymaňovat pomocí Overcome.)

(d) Počkat dokud soupeři dojdou body osudu a pak ho compelnout.

Takže jak se tohle bude řešit? A jak se budou řešit všechny podobné akce, které si podle tohoto mustru vymyslím?

Nejde náhodou o hráčské záměry? O to, jak moc podrobně to chceme řešit (= zoomu)? O TR a o CR?
Jerson píše:Přijde mi, že se nikdo nepozastavil nad tím, že obránce na (úzkém?) mostě je už od začátku v nevýhodě.
Nepozastavil, protože ten útočník je na tom mostě taky. (Jde o souboj tváří v tvář.) Jde-li o střelbu z bezpečí na někoho na mostě (aby ten spadl), to je věc (a příklad) další...
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: FATE Core

Příspěvek od Arten_CZ »

Nikdo to neřeší, protože je velice jednoduché v daný moment zvolit jednu z omezeného množství variant, která se nejvíce blíží preferencím hráčů. FC je hra, která ti dáví do ruky nástroj, který máš používat, aby vyhovoval tvým preferencím. Ty se ale neptáš, jak používat nástroj, aby ti fungoval. Ty se ptáš, jak používat nástroj obecně správně. A nad obecnou správností vedou možná diskuze teoretici, ale většině hráčů je to ukradené.

My při vyhodnocení nezačínáme mechanikou, ale fikcí a představou, jak by měla daná situace vypadat. Stojí na mostě nějaký chcípák? Není problém, abych ho skopnul jednou ranou? Na to nejvíce hodí OC. Stojí tam trénovaný voják? Potom je asi něco, co mi jeho trénink vyjadřuje. Je to bezvýznamný voják? Bude mít nějaký free invoke. Je to přisluhovač? Asi má nějaké schopnosti vyjádřené stresem a dovednostmi. Je to významný padouch? Asi dokáže přečkat i nějaké následky.

Teoretik začíná u mechaniky, ale já jako hráč jsem vždy začínal od fikce a od představy, jak by měla vypadat fikce a tu jsem převáděl do mechaniky, nikdy ne naopak.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: FATE Core

Příspěvek od York »

Arten: Zrovna v tomhle případě imho nemáš tak docela pravdu. Výběr mechaniky totiž celkem zásadně určuje, jak nebezpečné je dělat takové věci, jako bojovat na úzkém můstku nad propastí.

Pokud nespadneš, dokud ti protivník neohlodá veškerý stres a následky, tak to je úplně stejně nebezpečné jako bojovat kdekoliv jinde. Naproti tomu když umřeš po jediném neúspěšném testu, tak to je smrtelné nebezpečí a zatraceně si rozmyslíš, jestli do takové situace půjdeš.
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: FATE Core

Příspěvek od Arten_CZ »

York píše:Arten: Zrovna v tomhle případě imho nemáš tak docela pravdu. Výběr mechaniky totiž celkem zásadně určuje, jak nebezpečné je dělat takové věci, jako bojovat na úzkém můstku nad propastí.

Pokud nespadneš, dokud ti protivník neohlodá veškerý stres a následky, tak to je úplně stejně nebezpečné jako bojovat kdekoliv jinde. Naproti tomu když umřeš po jediném neúspěšném testu, tak to je smrtelné nebezpečí a zatraceně si rozmyslíš, jestli do takové situace půjdeš.
Já postupuju od fikce.

Vypadá nepřítel na mostě jako někdo, s kým bych neměl mít práci? Nebo to je někdo, kdo vypadá nebezpečně? Může mě překvapit? Nebude lepší si připravit pozici? Troufnu si na něj jít na férovku na úzký můstek?

To rozhodování by nemělo vycházet z mechaniky, ale z fikce. Mechaniku dle toho až nastavím, mechanika má fikci odrážet, nikoli ji řídit. Argument ve stylu - kdybych věděl, že je to na jeden hod, tak na něj půjdu, ale protože to je tři hody a mohl bych spadnout, tak na něj nejdu, považuju za chybný argument. V mých hrách se hráči rozhodují dle toho, jak vnímají fikci, nikoli dle toho, že vědí, jak je nastavena mechanika.
York píše:...tak to je úplně stejně nebezpečné jako bojovat kdekoliv jinde...
Ale jediný rozdíl, který je oproti boji kdekoli jinde, je právě ten most, tak nějak tu nebezpečnost mostu vyjádřím. Je úzký, houpe se, může mít protivník připravenu pozici, aby této situace využil? Ve FC to jsou aspekty, vyvolání, boosty atd.

Mě přijde, že nástrojů, jak tu situaci popsat, je spousta, a je jen na skupině, jak danou situaci vidí, aby ji tak i mechanicky nastavili. Že neexistuje obecně správné řešení - jak nastavit souboj na úzkém mostu. Ale že je velice jednoduché nastavit konkrétní situaci pro konkrétní skupinu, aby jim fungovala.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: FATE Core

Příspěvek od Pepa »

Arten: Různé herní filozofie různých her jsou obecně nepřenosné. A myslím, že právě filozofie Dungeon Worldu je od té Fateovské rozdílná. Takže vím, co chceš říct, ale nevím, jestli to beru. :think:
Arten píše:Argument ve stylu - kdybych věděl, že je to na jeden hod, tak na něj půjdu, ale protože to je tři hody a mohl bych spadnout, tak na něj nejdu, považuju za chybný argument.
Pro mě právě ne. Jednak ten hráč bude chtít vědět, jak dlouho to shození potrvá (bude to na jedno kolo nebo na tři? - protože po tak dlouhou dobu se zbytek družiny bude muset čemusi bránit než bude cesta volná...), druhak také bude chtít vědět, jestli ten goblin nebude moci shodit velice snadno jeho...
Arten píše:V mých hrách se hráči rozhodují dle toho, jak vnímají fikci, nikoli dle toho, že vědí, jak je nastavena mechanika.
Přijde mi, že to je opravdu o tom, jestli to má být task resolution nebo conflict resolution. Takže hráč by měl vědět, jak je nastavená mechanika. Jestli se vymotání z pout a následný útěk bude řešit jedním hodem nebo třemi...
Arten píše:Ale jediný rozdíl, který je oproti boji kdekoli jinde, je právě ten most, tak nějak tu nebezpečnost mostu vyjádřím. Je úzký, houpe se, může mít protivník připravenu pozici, aby této situace využil? Ve FC to jsou aspekty, vyvolání, boosty atd.
Jenomže kdekoli jsou aspekty, vyvolání a boosty taky. Takže ten souboj na mostě bude jako souboj kdekoli jinde...
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: FATE Core

Příspěvek od York »

Arten_CZ píše:mechanika má fikci odrážet
Jo. Jenže aby to tak bylo, tak to tak skutečně musí být (je to sice tautologie, ale v tomhle případě zcela namístě). A to obousměrně.

Když celý vyklepaný nakonec na ten můstek vlezeš (sotva se ti na něj vejde noha, viklá se pod tebou, vrže, praská v něm, padají z něj oblaka prachu a protivník je robot a bez problémů se na něm udrží...), protože žádnou jinou možnost nemáš, a následně se to vyhodnocuje jako úplně obyčejný souboj a dokud ti nedojde veškerý stres a následky, tak z toho mostu nespadneš, tak se příště už takové situace prostě nebudeš bát, protože fakticky není nebezpečnější než jakákoliv jiná.

Typický příklad je DnD 4e, kde postavy naprosto bezhlavě nabíhají do šílených situací, protože to prostě vždycky nějak dají. V takové hře (a míním tím teď používání pravidlově korektně nastavených encounterů, engine jako takový samozřejmě hru obsahující vysoké riziko zvládne) se prostě nedá hrát survival horror bez toho, abys mechaniky úplně ignoroval a vůbec se jimi neřídil, jinak ti budou permanentně rozbíjet tvou představu o nebezpečnosti situace.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: FATE Core

Příspěvek od sirien »

Jerson: střelba se neuvažovala, jde o typovou situaci close combatu v určité situaci.

A fakt by mě zajímalo jak určíš "obránce". Orčí kapitán stojí na mostě, fighter chce přejít - vrhne se na most, meč v ruce, ork tam už čeká s připravenou mačetou, nažhavenej jak se do fightera pustí... uprostřed mostu se potkaj... myslíš že tam bude stát jak kokot? Buď se na poslední chvíli vrhne fighterovi naprosti nebo se naopak postaví do postoje kdy bude chtít získat výhodu ze stabilní obrany proti rozhýbanému útočníkovi. Pak do sebe tak nebo tak vrazej a navzájem si zkusej proseknout hrdla a srazit se dolů - cokoliv z toho bude na ruce dřív.
Definice "obránce" je v takové situaci dost artifikální, zdá se mi...

Jinak jsem do té G+ diskuse rovnou napsal že mě nezajímají nameless minioni, které lze skopnout jedním útokem a že mi naopak jde o nějaký hustý souboj - takový, který nechci odbýt v jediném útoku (pokud tento nebude nějaká super-epičnost na níž hráč vypálí volné vyvolání, boost a tři fate pointy k tomu, to je pak samozřejmě jiná) a kolegové měli pravdu že požadavek Fate na probití mechanik v tomhle směru zaručuje, aby takový souboj nevyšel nudně/suše na jediný dobrý/špatný hod, protože to není zajímavé ani zábavné.

Nezapomínej - Fate je sice hodně simulační, ale v defaultu je pořád víc dramatický než simulační.
Proč jenom uvažoval? Vždyť to pravidla ostatně říkají, že při úspěchu se stylem v útoku můžeš soupeři dát o jedno zranění míň s tím, že se vytvoří boost. (Že to já považuju za zdroj potenciální "díry v systému" (viz dřívější diskuze), to je věc jiná...)
a) jsem tím chtěl říct "volné vyvolání navíc k tomuto". (zpětně tento návrh stahuju, nebyl z nejlepších)

b) Tvůj názor o díře v systému jsem si na jednom OG šel cíleně vyzkoušet v předscriptované 1:1 situaci a ujišťuju Tě, že to je všechno jen ne broken - ta dynamika boostů v souboji vyrovnaných soupeřů kdy se překlápí a načítají "převahy" je naopak naprosto boží.

Popravdě řečeno nevím, proč být takhle (až příliš) shovívavý.
Nemusíš.
Ale Fate v podstatě v defaultu nechává smrt PC spíš na vůli hráče. Podobně návrat (nasraného) záporáka kterého jsi zabil, ale jehož tělo jsi neviděl, je velmi oblíbený příběhový "troop".

Efektivně taky nezapomeň že postava co se zřítí do propasti má dost možná pořád ještě na ruce Extreme consequence za 8 shiftů - to odpovídá Epickému přežití. Gandalf co sebou jebne na dno propasti (i s Balrogem) a pak si to jdou ještě vyříkat na vrcholek hory...
Mimochodem se velmi divím, že takovouto "základní otázku" ještě nikdo nepoložil a že se třeba "řeší ve velkém" i "kdesi jinde" a to "až teď".
Hm. Nebo jsou všichni vpohodě a jen my jezdíme jak kokoti v protisměru - tzn. dost možná výše uvedené řešení situace došlo a vyhovovalo všem a jen my jsme ho slepě minuli.

Ostatně, mimo to taky přesně tak, jak píše Arten. Golden rule, Golden rule, Golden rule... (Silver rule).
Například když budu chtít soupeři vykopnout z ruky meč, tak už máme čtyři možnosti, jak to udělat:
Ne, nemáme.
Opět se dostáváme k tomu na co jsem si stěžoval už dřív - půlka téhle diskuse je jen o tom žes něco minul nebo nepochopil v pravidlech a předkládáš to jako problém.

Vyrazit někomu meč je CA, tečka.
POKUD jdeš do souboje s tím, že chceš získat jeho meč ("Zelený osud je můj!"), tedy máš to jako záměr, pak souboj končí v okamžiku, kdy meč nejen vyrazíš, ale navíc ho "zajistíš" (sebereš ho a hodíš ho z okna kamarádovi co s ním uteče, s mečem v ruce se zvládneš ze souboje "odpoutat" a utéct - tzn. scénu ukončit s tím že meč je u Tebe atd.)

Varianta C s vršením CA je jakási temná zóna kterou nechápu co bys sledoval. Varianta D je potenciální způsob, jak meč skutečně získat - efektivně compelneš soupeře k odstoupení. To mu dá 1 FP za compel, 1 za odstoupení, +X za následky. Not really optimal choice... nicméně pokud k tomu dojde, tak by to šlo. Efektivně to ale je jen další způsob jak ukončit souboj se záměrem tak jak píšu výše.

Tohle všechno máš napsané přímo v Core.
Nejde náhodou o hráčské záměry? O to, jak moc podrobně to chceme řešit (= zoomu)? O TR a o CR?
Prosím netahej sem nesmylný teoretický bordel jen kvůli tomu, že se zrovna náhodou řeší o pár dveří vedle, tahle diskuse má bejt k věci a ne o filozofování s cizími slovíčky kdy si všichni ukazujeme jak sme chytrý na něčem co nemá dopad na reálné hraní...

Pepa píše:Různé herní filozofie různých her jsou obecně nepřenosné. A myslím, že právě filozofie Dungeon Worldu je od té Fateovské rozdílná. Takže vím, co chceš říct, ale nevím, jestli to beru.
Tady je fakt nějaká posedlost, co s tím pitomým AW/DW furt máte? Něco se v nějaké hře objeví a hned to je považováno za objevné?

Ve Fate (a mnohde jinde) tohle bylo dávno už dřív, nic přenášet nemusíš (Goldern rule, Golden rule...)


York: Ano, a proto normální hráč šáhne po mechanice která nastaví nebezpečnost tam, kde jí chce mít, místo toho aby filozofoval nad obecnou nebezpečností všech mechanik a jejich kombinací.

Typický příklad je DnD 4e, kde postavy naprosto bezhlavě nabíhají do šílených situací, protože to prostě vždycky nějak dají.
A kdybys viděl jak se pak vztekaj u jinejch her když někam bezhlavě naběhnou a dostanou hrozně po tlamě...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: FATE Core

Příspěvek od Pepa »

Sirien píše:b) Tvůj názor o díře v systému jsem si na jednom OG šel cíleně vyzkoušet v předscriptované 1:1 situaci a ujišťuju Tě, že to je všechno jen ne broken - ta dynamika boostů v souboji vyrovnaných soupeřů kdy se překlápí a načítají "převahy" je naopak naprosto boží.
To není pravda. Navíc vzhledem k tomu, jak jste mi vysvětlili, že fungují stress boxy správně, to tu díru ještě více exploituje. Více o tom ale později...
Sirien píše:Ostatně, mimo to taky přesně tak, jak píše Arten. Golden rule, Golden rule, Golden rule... (Silver rule).
(a) Myslím, že Arten nemá pravdu. Ano, na fikci se máme dívat, ale tohle je Fate a ne Dungeon World. Tady už by se GM měl rozhodvat relativně konzistentně a ne podle "svého vidění světa" a nějakých "svých GM movů". Taky tu máme normální soubojová kola, iniciativu atp. a ne Dungeon Worldovské "řeš souboj tam, u koho je zrovna potřeba" atd. Takže proto hráče samozřejmě zajímá co a jak bude dlouho trvat a tak dál... (To je tedy podrobná odpověď spíše Artenovi.)

(b) Všechno tohle začalo jedinou nevinnou otázkou. Na mostě stojí orčí válečník. CP jej chce skopnout dolů. Jak se to bude vyhodnocovat?

Myslel jsem, že buďto jedním hodem, nebo postupným upižláním všech soupeřových stress boxů (tj. normálním soubojem). Ty jsi přišel s dalšími možnostmi a obvinil mě z toho, že v tom plavu. (Což není moc fér.)

Ve skutečnosti ale není-li na tak jasnou otázku (jak se bude mechanicky postupovat) jasná odpověď, tak mi řekni, zač je tomu loket.
Sirien píše:Vyrazit někomu meč je CA, tečka.
Přesně tomu říkám TR.
Sirien píše:POKUD jdeš do souboje s tím, že chceš získat jeho meč ("Zelený osud je můj!"), tedy máš to jako záměr, pak souboj končí v okamžiku, kdy meč nejen vyrazíš, ale navíc ho "zajistíš" (sebereš ho a hodíš ho z okna kamarádovi co s ním uteče, s mečem v ruce se zvládneš ze souboje "odpoutat" a utéct - tzn. scénu ukončit s tím že meč je u Tebe atd.)
Přesně tomu říkám oznamovaní a naplňování hráčských záměrů, jak se řeší o pár dveří vedle. (Čemuž říkám CR.)

Takže evidentně Fate umí obojí a je to o tom, co ten hráč konkrétně chce a o tom, jak my to chceme či nechceme řešit.
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: FATE Core

Příspěvek od Arten_CZ »

Pepa píše:Arten: Různé herní filozofie různých her jsou obecně nepřenosné. A myslím, že právě filozofie Dungeon Worldu je od té Fateovské rozdílná. Takže vím, co chceš říct, ale nevím, jestli to beru. :think:
Diskuzi o DW jsi četl, tak jsi viděl, že ne každý, kdo DW hraje, ho hraje stejně, jak ho hraju já. Nemyslím si, že jde o filozofii DW. Ve skutečnosti jsme na podobný styl hry přešli v době, kdy jsme skončili se snahou hrát dle DrD2 a začali jsme hrát FC. Dle DW hrajeme až nějaký rok, dva poté.

Od nového roku hraju D&D5e s novou skupinou, shodou okolností s lidmi z anglicky mluvících zemí, kteří vyrostli na D&D z osmdesátých let (Nový Zéland, USA) a oni hrají kupodivu velice podobným stylem a použití D&D5e nám nijak nebrání hrát přesně tak, jak jsem popisoval výše. Preference jsou přenosné, pouze existují systémy, které jsou s určitými preferencemi nekompatibilní. A FC je jeden ze systémů, ve kterém se dá hrát dle téměř jakékoli preference. Byl jsem si zahrát ve skupině, které se nelíbily fate pointy, tak je prostě zrušili. A hra fungovala parádně, přesně tak, jak chtěli, když FP rušili. Pokud víš, co od hry chceš, tak poznáš, zda ti vyhovuje nebo zda ji dokážeš nastavit.

Já se tedy zeptám.
Když stál skřet na mostě a druhá postava ho chtěla skopnout, jak sis představoval, že by měla daná situace vypadat? To je dle mého stěžejní otázka, která ti odpoví, jak danou situaci ve hře nastavit.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: FATE Core

Příspěvek od Pepa »

Když stál skřet na mostě a druhá postava ho chtěla skopnout, jak sis představoval, že by měla daná situace vypadat? To je dle mého stěžejní otázka, která ti odpoví, jak danou situaci ve hře nastavit.
To je právě ono. Já to nechci GMovat podle nějakch představ, já to chci GMovat podle pravidel.

Postava má skilly, stress boxy, stunty, aspekty, nepřítel také. Máme k dispozici čtyři akce (CA, O, A, D), iniciativu, soubojová kola, atd., tak systéme, čiň se!

Ano, můžu to hrát (nebo rozsoudit) "podle srdíčka", ale to pak tedy rovnou můžeme hrát freeform.
Pokud víš, co od hry chceš, tak poznáš, zda ti vyhovuje nebo zda ji dokážeš nastavit.
Co chci od hry, to já jakoby vím (nebo aspoň tuším), horší je, že spíš moji hráči neví, co chtějí...
Odpovědět

Zpět na „Fate“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: mrakomrak a 5 hostů