[Fate 4.0] Čtvrtá edice Fate - obecná diskuze

Fate je moderní hra s málo pravidly, orientovaná na rozvíjení dramatu a příběhu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[Fate 4.0] Čtvrtá edice Fate - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázekObrázek
( :idea: Anotace v Databázi RPG)
Fate je univerzální, žánrově orientovaný systém s jednoduchými, ale komplexními pravidly nabízejícími bohatou paletu možností. Je vytvořený s důrazem na snadné úpravy a přizpůsobení, ať už hernímu prostředí, zvolenému žánru nebo stylovým preferencím vaší skupiny. Základem Fate jsou aspekty - krátké fráze, které fungují zároveň jako herní popisy a zároveň jako mechaniky. S jejich pomocí Fate udržuje soulad mezi tím, co říkají pravidla, a tím, co se děje ve fikci. Na aspekty je dále navázaný jednoduchý systém dovedností (či přístupů nebo profesí) a triků (speciálních či unikátních schopností). Tyto prvky dohromady tvoří jednoduchá, ale robustní a velmi silná pravidla vhodná pro jednorázové hry i dlouhé kroniky.
4. edice Fate existuje v několika různě komplexních variantách. Seznam produktů najdete pod jejím záznamem v databázi. Za vypíchnutí stojí:
:arrow? Fate Core - defaultní základní pravidla
:arrow? Fate Accelerated - zjednodušená verze
:arrow? Fate Condensed - jiná zjednodušená verze
:arrow? Fate Rozcestí je česká varianta Fate Accelerated

Tohle je obecná diskuze pro případy, kdy máte jen nějaký stručný postřeh/dotaz a nechcete mu zakládat novou diskuzi. Obšírnějším tématů se nebojte založit vlastní diskuzi s tagem [Fate 4.0], případně ji některý z moderátorů oddělí.
Naposledy upravil(a) fenikso dne 5. 12. 2013, 09:37, celkem upraveno 18 x.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: FATE Core

Příspěvek od Pepa »

Starší edice Fateu neznám, ale co se týče Fate Core, tak tady jsem na již ptal. Odpovědi (Aljena a Siriena) pak následují...
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: FATE Core

Příspěvek od eerieBaatezu »

Pepa píše:Starší edice Fateu neznám, ale co se týče Fate Core, tak tady jsem na již ptal. Odpovědi (Aljena a Siriena) pak následují...
Díky!
Obrázek
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: FATE Core

Příspěvek od sirien »

kdyby to tam někdo nechtěl hledat, TLDR odpověď:

Ve FAE ano, decl. story detail se musí vázat k aspektu.

V Core ne, nemusí; je to doporučované / preferované (a v případě sporu o vhodnost detailu lze vzít v potaz jeho případnou vazbu k aspektům), nicméně není to poviné.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: FATE Core

Příspěvek od sirien »

ok... tak snad to už je vybroušený dostatečně na to, abych se to odvážil poslat i do vnějšího světa...

Fate Core (+ FAE a +Rozcestí) v Kostce


Shrnutí pravidel Fate (po vzoru předchozího shrnutí pravidel STs)

Pokud byste někomu chtěli dát rychloverzi Fate, tak neváhejte odkázat...

...Pokud by vás napadlo, jak ten článek vylepšit (změnou, doplněním nebo naopak i seškrtáním) tak prosím dejte vědět
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: FATE Core

Příspěvek od Pepa »

Ještě než se ve "své" diskuzi pohnu dál (což už slibuji hodně dlouho), mám tu ještě něco nezodpovězeného a stále se to týká soubojového systému:

Postava stojí proti goblinovi na můstku nad bezednou propastí. Hráč nahlásí: "Zkopnu toho goblina dolů" (protože přece se s ním nebude pižlat po jednotlivých stress boxech, když má teď krásnou příležitost ho zabít instantně). Jak se tohle vyhodnotí?

Tak, že uspěje-li hod na útok oproti hodu na obranu byť jen o jediný shift, bude goblin shozen?

Anebo to je tak, že goblin si proškrtne jeden stress box (protože to ukazuje jeho rezilienci proti záměrům soupeře) a bude se bojovat dál?

Kdyby se to vyhodnotilo prvním způsobem, bylo by to poměrně drsné (protože pak by to zase nějaký další goblin mohl "použít" proti postavám...), kdyby tím druhým, tak pak se z toho stal "normální" souboj na můstku, kdy si oba dávají kopance atd. a až některý z nich nebude moci "pohltit" útok do stress boxů/následků, tak teprve pak bude poražen (nikoli "zabit" - viz pravidla) a teprve tehdy může vítěz říct: "Shazuji ho dolů".

Docela by mě zajímalo, jak to je.

Stejně jako v případech, kdy někdo nahlásí: "Chci mu poranit levou ruku." Bude o to poranění levé ruky "hrán" konflikt pouze jednokolový, nebo celosoubojový (= až nebude moci pohltit shifty, tak si s ním budu moci dělat co chci a teprve tehdy mu tu ruku poraním)?
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: FATE Core

Příspěvek od Pepa »

Říkám si, že je vážně smůla, že "celé fórum hraje Fate", ale nikdo sem nepřijde zodpovědět moji otázku... :>;o)
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: FATE Core

Příspěvek od Arten_CZ »

Já bych to vyhodnocoval jako útok vs. obrana/pasivní opozice. Postava (PC i NPC) má jednou stres boxy a následky, které ji chrání a tak bych vyhodnocoval vždy, když má jít o její vyřazení. Chceš sice skřeta skopnout z mostu, ale skřet má dostatek výdrže/umu, aby se tvému kopu ubránil. Vidím to tak, že přesně od toho následky a stres jsou.

Takže záměr je Skopnu skřeta z mostu, ale mechanika rozhodne, zda je záměr naplněn.

Takže ono to není tak, že zahlásíš, že ho budeš kopat a čekáš, až nebude mít jak vykrýt akci a potom zahlásíš, že padá z mostu. Ty nahlásíš, že ho chceš skopnout z mostu a pokud se tomu nedokáže ubránit (prohraje a nemá stres ani následky, které by mohl použít), tak padá. Pokud se ubránit dokáže, tak on popíše, co obětoval, aby nebyl skopnutý (stres asi moc popisovat nebude, dostal kopnutí, ale ustál ho, následek už bude něco horší).
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: FATE Core

Příspěvek od York »

Arten_CZ píše:Ty nahlásíš, že ho chceš skopnout z mostu a pokud se tomu nedokáže ubránit (prohraje a nemá stres ani následky, které by mohl použít), tak padá.
Jinými slovy říkáš, že mu musíš uhlodat všechen stres a následky, abys ho mohl z mostu srazit.
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: FATE Core

Příspěvek od Alef0 »

Neviem ako vo Fate, ale D&D 3.x tento problém riešila špeciálnou mechanikou :-)

(keby tam boli stávky, tak čím väčšia stávka, tým väčšia protistávka, ak by sa ti ho nepodarilo zhodiť, tak pokojne by si mohol skončiť visiaci z mosta bez zbrane.)
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: FATE Core

Příspěvek od Arten_CZ »

York píše:
Arten_CZ píše:Ty nahlásíš, že ho chceš skopnout z mostu a pokud se tomu nedokáže ubránit (prohraje a nemá stres ani následky, které by mohl použít), tak padá.
Jinými slovy říkáš, že mu musíš uhlodat všechen stres a následky, abys ho mohl z mostu srazit.
Ano, tak bych to hrál.

Postava chce druhou postavu vyřadit z konfliktu, obránce má stres a následky, aby se vyřazení dokázal vyhnout a je vyřazen ve chvíli, kdy mu dojdou. Já bych hrál tak, že pokud je akce vedena jako příprava na jinou akci, jedná se o CA, pokud jde o vyřazení postavy, jedná se o A (a do hry se zapojí stres a následky), pokud jde o překonání překážky, jedná se o O, pokud se snažím čemukoli z toho aktivně zabránit, jedná se o D. A zde vidím vcelku jasně, že postava chce skřeta vyřadit (násilně, proti jeho vůli) tím, že ho skopne z mostu, proto bych postupoval, jak jsem psal.

Tento princip dodržujeme ale i jinde, nejen ve Fate. Vyřazení postavy využívá mechaniku, která je pro vyřazení postavy připravena. Většinou to bývají životy nebo něco podobného. Zde jsem popsal, jak chápeme HP a stejným způsobem chápeme i stres/následky a stejným způsobem bych vyhodnocoval i tyto situace.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: FATE Core

Příspěvek od sirien »

Pepa píše:Říkám si, že je vážně smůla, že "celé fórum hraje Fate", ale nikdo sem nepřijde zodpovědět moji otázku..
Protože se všichni hádáme o hovadinách v té Nonsense disksui. Resp. jejím spin-offu. A pak dáme "označit všechny diskuse jako přečtené" protože nás irituje že svítěj :D

Stačí pingnout ;)

Nejdřív to co je easy:
"Chci mu poranit levou ruku." Bude o to poranění levé ruky "hrán" konflikt pouze jednokolový, nebo celosoubojový (= až nebude moci pohltit shifty, tak si s ním budu moci dělat co chci a teprve tehdy mu tu ruku poraním)?
Poranění ruky je očividný Následek. V tomhle případě prostě musíš prosekat stressy až k následku požadované hodnoty.

Druhá varianta je, že se spokojíš s nějakým dočasným poraněním a vyvoláš to jako CAčko. Výsledkem pak asi nebude nějaké skutečně ošklivé zranění, ale jen nějaké povrchové (ale bolestivé) seknutí nebo nějaký fakt bolestivý tupý úder přes sval / zásah do brňavky, který dotyčný bude schopný odstranit pomocí O na Physique nebo tak něco (jenže to a) bude muset hodit a b) si vůbec najít čas na to aby to házet mohl)


A teď k té žůžové otázce:
Postava stojí proti goblinovi na můstku nad bezednou propastí. Hráč nahlásí: "Zkopnu toho goblina dolů" (protože přece se s ním nebude pižlat po jednotlivých stress boxech, když má teď krásnou příležitost ho zabít instantně). Jak se tohle vyhodnotí?
Nevím. Intuitivně Ti řeknu, že určitě ne tím, že bys musel standardnim způsobem bez ohledu na lávku ukopat všechen stres a následky, to prostě nedává smysl. Fate je příliš simulační a příliš dramatickej na to, aby takovéhle brutálně metagame mechanicky perskriptivní řešení kde se fikce podřizuje diktátu čísel systému bylo jakkoliv Fate-y. Nicméně ve vanilla systému žádné řešení na ruce neni.

Vyslovím si tu předpoklad, že se bavíme o nějaké supporting NPC / main NPC / PC, protože u Nameless by to asi nemělo smysl řešit.

Technicky se možná nabízí možnost zkombinovat combat s contestem, ale je to takové dost neobratné a na můj vkus přemechanizované.

Jako základ je asi vykreslit scénu... já si to s dovolenim asi trochu odabstrahuju.

Řekněme že máme
- PC s Fight +3, Athletics +4, 3 P stress a 3 volnejma následkama
- Orc chieftain s Fight +4, Athletics +2, 4 P stress a 2 volné následky
scéna bude nejspíš popsaná nějakejma situačníma aspektama... asi *Úzká lávka bude ten signifikantní.

no a teď co s tim :D (sem teda postnul dotaz do komunity, uvidim jestli někdo přijde s něčim užitečnym)

Když si vezmu svoje praktické zkušenosti s tím jak probíhají 1:1 fighty např. v úzké chodbě, tak by mohlo být docela cool řešení prohlásit, že jakákoliv úspěšná akce (útok, obrana, CA) dává automaticky free invoke na aspekt úzké lávky. V kombinaci s dynamikou boostů by to vytvořilo fakt dost smrtelnej koktejl.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: FATE Core

Příspěvek od York »

Sirien píše:A pak dáme "označit všechny diskuse jako přečtené" protože nás irituje že svítěj :D
Tím ovšem přicházíš o spoustu potenciálně zajímavých témat ;-)
Sirien píše:Fate je příliš simulační a příliš dramatickej na to, aby takovéhle brutálně metagame mechanicky perskriptivní řešení kde se fikce podřizuje diktátu čísel systému bylo jakkoliv Fate-y. Nicméně ve vanilla systému žádné řešení na ruce neni.
Však FC přece umí vyhodnotit atomickou akci, ne?

A můžeš to klidně zkombinovat s obyčejným útokem třeba tak, že přesah o 1 až 2 půjde normálně vykrýt a přesah o 3 a víc znamená tadááá do propasti.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: FATE Core

Příspěvek od Pepa »

York píše:Však FC přece umí vyhodnotit atomickou akci, ne?
Však to je otázka na to, jestli se to má vyhodnocovat pomocí TR nebo pomocí CR :)
York píše:A můžeš to klidně zkombinovat s obyčejným útokem třeba tak, že přesah o 1 až 2 půjde normálně vykrýt a přesah o 3 a víc znamená tadááá do propasti.
Jakože úspěch se stylem na útok soupeře shodí dolů. To by možná šlo...
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: FATE Core

Příspěvek od sirien »

Vázat shození na SwS je blbej nápad - zaprvé to je hrozně brutální řešení a zadruhé jednorázové SwS je často dost o náhodě.

V komunitě mi na to zareagovalo dost lidí a různě se to tam řeší, zatím nejpozitivnější ohlas má následující post (doufám že umíš anglicky, nechce se mi s nim překládat)
Jack Gullick v G+ Fate komunitě píše:Here's a bit more detail on how I'd see it playing out over a conflict. I'm assuming the chieftain is enough better than the PC that this is their best choice, since a "fair fight" will result in the PC losing.

The PC notices the abyss and, in an early round, forgoes their attack to Create an Advantage on the Bloody Deep Abyss aspect. That is, they shift their position to nearer the edge, perhaps stepping just over for a second to give a bit of a hint of the danger to the (fictitious) audience.

A round or two later, the free invocation(s) from that action are used to reposition to Orc Chieftain Off Balance, On The Edge. The invocations are necessary because the Orc Chieftain is able to actively resist this action. This indicates aggressively using the advantage gained by the earlier positioning to put the Chieftain in danger.

If you just propose a compel, the GM will likely veto it. So you need to drain the GM's pool of fate points for the NPCs at some point. Let's assume that hasn't happened yet.

The Chieftain Overcomes the aspect, stepping away from the abyss despite your invoking it to defend itself. No joy! You have to start over. But you made him burn a fate point to succeed, so some progress!

Repeat the process to recreate the advantage, all the while holding off the Orc's attacks. This time, instead of Overcoming, the Chieftain tries to create a Taking You With Me advantage on you. You now have to Overcome that or you both go over! You manage it, at great cost in fate points, and propose the compel. And now, off the edge he goes!

Not a bad little scene.

____________

If you're using named boosts, you could get the aspects needed for my version from those... but those are fairly powerful aspects to be just the results of boosts, so I think they would want to come from intentional actions to shift the enemy's position not incidental ones.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: FATE Core

Příspěvek od York »

Jack Gullick v G+ Fate komunitě píše:You manage it, at great cost in fate points, and propose the compel. And now, off the edge he goes!
Nechápu. To jako že si GM vezme fate point za to, že protivníka shodíš do propasti?

BTW přehodit protivníka alespoň o tři, zvlášť když ví, co mu hrozí, když se to stane, až tak úplně o náhodě není.
Odpovědět

Zpět na „Fate“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů