[2e] Dotaz k Fate - kartičky osudu

Fate je moderní hra s málo pravidly, orientované na rozvíjení dramatu a příběhu. Diskutujte také o českém Fate: Rozcestí, nebo o Fate Core či Fate Accelerated
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ondris
Příspěvky: 91
Registrován: 15. 9. 2008, 19:22
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

[2e] Dotaz k Fate - kartičky osudu

Příspěvek od Ondris » 12. 6. 2009, 13:23

zdravím,

chystám se vzít nějaké principy z fate systému a přidat je do dnd. narazil jsem na možnost doplňování bodů osudu pomocí kartiček, na který napíšu různé úkoly. Tyto kartičky pak rozdám hráčům a oni za splnění těchto úkolů dostanou určitý počet bodů osudu.
Rád bych se zeptal jestli tyto kartičky používáte, popřípadě i napište s jakýma úkolama abych měl nějakou inspiraci:)

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 9731
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotaz k Fate

Příspěvek od Markus » 12. 6. 2009, 13:32

Nazdar Ondrisi,

tímhle jsi mi matně připomněl cosi, co kdysi blahé paměti vyšlo na stránkách RPG knihovničky. Dokonce jsem i našel odkaz, tady: Karty osudu. Letmé shlédnutí odhalilo, že nejde o kartičky pro FATE, a používají se trochu jinak, nicméně třeba z toho načerpáš inspiraci - třeba právě pro ty úkoly, které se dají zadávat.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 6468
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotaz k Fate

Příspěvek od Quentin » 12. 6. 2009, 14:01

Nikdy jsem tyhle veci nedokazal poradne pouzit, ale zajima me to.

Chces delat karticky spis jako takove pribehove nebo roleplayove postrkovadla - ukoly jako: nastvu se, zradim, zamiluju se, udelam neco vtipneho - nebo neco vic gamerskeho ve stylu konkretnich questu (podobne je to v DMG 4e) - ukoly jako: pomuzu starostovi s goblinama, ochranim princeznu, zabiju vlkodlaka - ??
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 4957
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotaz k Fate

Příspěvek od boubaque » 12. 6. 2009, 14:13

Myslím, že podobné kartičky používal Jonka, jednou jsem u něj něco takového viděl na slezině, tak pokud se tu ukáže, tak by ti mohl říct, jaké s tím má zkušenosti.

Já jsem to taky nikdy nepoužíval, ale na straně 20 v překladu Fateu je šest příkladů a další by asi nemusel být problém vyslet... Otázka ale je, jak píše Quentin, jestli to mají být takové "úkoly", jako jsou ve Fate, nebo jestli to mají být spíš "miniquesty", které už mají spíš konkrétní charakter - tam už často záleží od reálií vašeho světa.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 9733
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotaz k Fate

Příspěvek od Ecthelion » 12. 6. 2009, 16:27

Napadlo mě, že když ty kartičky popíše PJ (DM, Vypravěč,...) tak by to nemuselo být tak úplně ono (hlavně je musí vymýšlet, což ho stojí čas a navíc trochu nevidím rozdíly mezi sidequesty, za které dostávam předměty a sidequesty, za které dostávám fatepointy (prostě obojí vymýšlel Vypravěč)). Respektive... sidequesty, které se tahají z balíčku karet jsou dost zajímavé, ale moc tam nevidím tu spojitost s fate pointy (ale to je taky tím, že si vůbec neumím představit, jakého druhu jsou ty úkoly na kartičkách).

Naopak by mě lákal postup, kdy PJ rozdá hráčům například tři nebo čtyři karty a řekne jim, ať na ně napíšou úkoly, které by jejich postavy chtěly/nechtěly prožít. Poté co je vyplňí, hráči je vrátí PJ, ten je zamíchá a poté nechá vytáhnout každého hráče jednu...

Jinak by mě docela zajímal nějaký příklad úkolu, jaký by sis představoval na ty kartičky napsat (viz. Quentinův příspěvek)...
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

jonka
Příspěvky: 1978
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotaz k Fate

Příspěvek od jonka » 12. 6. 2009, 19:35

Ahoj Ondrisi. Kartičky s úkoly jako doplňování bodů osudu jsou fajn nápad. Já jsem používal jeden takový systém, kdy hráči měli možnost ovlivňovat to, co se ve hře odehraje a zároveň co je zajímá a za co dostanou největši odměnu. Popíšu.

Hráli jsme orčí kampaň, kdy byli orkové ve válce s aliancí. Hráči měli na výběr z následujících kartiček: (pokud si to dobře pamatuju)
Válka
Klan
Osobní příběh
Osud
..a ještě jedna a tu si nepamatuju.

Hra se dělila na kapitoly a vždy když jedna skončila, hráči (každý zvlášť) si tajně podle sebe vybrali co by je ve hře zajímalo a pak mě to ukázali. Já jsem podle toho sestavoval události co se ve hře udály, přičemž hráči pak dostávali největší odměny za ty události které byly pro ně významné a měly spojitost s kartičkou, kterou si zvolili. Jakmile všichni hráči dostali odměnu začala nová kapitola.


Dovedu si představit i jiné využití karet/questových kartiček pro Fate body, akorát je potřeba je před hrou připravit ,) Je pak na tobě, jestli budou konkrétnější nebo obecnější jako v mém připadě. Nejvíc se ale s tímhle principem kombí různé příběhotvorné elementy jako jsou například flagy atd. (flagy jsou zajímavé vlastnosti postav, které se používají jako příběhotvorný mechanismus viz. Burning Wheel, Shadow of Yesterday, příběhové aspekty ve Fate) Dobrá volba jak zkombinovat Fatepointy, příběhové elementy a d20 je například Sweet 20 s tím rozdílem, že místo XP použiješ FP.
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná

jonka
Příspěvky: 1978
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotaz k Fate

Příspěvek od jonka » 12. 6. 2009, 20:14

... popřípadě i napište s jakýma úkolama abych měl nějakou inspiraci:)
Kdybych uvažoval (jakože reálně i uvažuju) jak "zaúkolovat" hráče, tak aby to mělo dobrý vliv na hru, tak by to bylo aby si každý hráč vytvořil 3 cíle/přesvědčení se kterými bude ve hře hrát. Kupříkladu přesvědčení "Jednou se stanu pánem tohoto území" je totiž možno využít několikrát, protože pokaždé když hráč udělá krůček ke svému cíli můžeš ho odměnit za to, že hraje svoje přesvědčení (a to i když neuspěje). Ty jako GM pak hru vytváříš tak, aby v ní měli hráči možnosti využít svoje přesvědčení. Na tomhle principu funguje třeba Burning Wheel.
Výhoda je v tom, že oproti kartičkám kde jsou úkoly jsou tyhle úkoly šité přímo na míru postavě a nestane se, že by postava měla nějaký úkol, který by nechtěla splnit.

Nicméně, pokud bys chtěl nějaké úkolové karty tak při tvorbě bych se řídil dvěma otázkama:
- je úkol takový, že způsobí zábavu při hře?
- je úkol takový, aby prohloubil téma, které chceš ve hře rozpracovat?

Takže například pokud vám nevadí téma zrady tak můžeš na jednu s kartiček napsat "Zraď". atd. Akorát problém je, že u každého dobrodružství se questíky můžou lišit, tzn i situace, které nastanou můžou být různé a naopak když napíšeš hodně kartiček psychologických/emočních jako například Zraď, Zamiluj se, může se ti stát že se z hry stane soap opera. Takže bacha kartičky ti pak budou spoluutvářet obraz hry.
Co mám zkušenosti, tak každého hráče/postavu zajímají ve hře jiné věci, jiná úroveň světa. Třeba čaroděje bude bavit prolézat knihovny a mluvit s moudrými světa, zloděj se nejraději bude pohybovat mezi lidmi a v podstvětí, válečník bude mít rád výzvy atd, takže bude těžké udělat questovní karty tak, aby je to zaujalo všechny.

Já bych se vydal tou cestou jak jsem naznačoval v předchozím příspěvku. Jsou oblasti, které mají společné víceméně všechny postavy a to jsou:
Osobnost - postava má nějaký cíl, směr kde se chce vyvíjet
Osud - každou postavu čeká nějaký osud, zkoušky, kterými musí projít
Prostředí - postavy se společně pohybují v nějakém městě, světě, mají nějaké známosti, kontakty
Příběh (metaplot) - ...

Na ty kategorie by se pak daly navázat konkrétní úkoly... akorát mě dneska nic nenapadá, protože mi to nemyslí ,)
Každopádně řekni, jestli by tohle mohl být směr, který by se ti líbil.
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná

Uživatelský avatar
Ondris
Příspěvky: 91
Registrován: 15. 9. 2008, 19:22
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotaz k Fate

Příspěvek od Ondris » 14. 6. 2009, 20:39

Markus: díky za odkaz, něco takovýho jsem hledal :)
Quentin píše: Chces delat karticky spis jako takove pribehove nebo roleplayove postrkovadla - ukoly jako: nastvu se, zradim, zamiluju se, udelam neco vtipneho - nebo neco vic gamerskeho ve stylu konkretnich questu (podobne je to v DMG 4e) - ukoly jako: pomuzu starostovi s goblinama, ochranim princeznu, zabiju vlkodlaka - ??
občas mi přijde, že postavy nemají chybu a jednají tak nějak strojově, bez emocí, líbí se mi takové úkoly jako: v průběhu tohoto sezení vaši postavu něco rozesmutí, nebo dejte průchod svým koníčkům, postava se rozhodla věnovat svojí rodině, udělejte něco neobvyklého atd... v tom odkazu od markuse je dost příkladů

Boubaque: jj, pár příkladů tam je, ale s dalšími jsem si ještě nevěděl rady, ale teď už mě jich mám dost a další napadají :wink:

Ecthelion: tohle by taky nemusel být špatný nápad, asi použiju oba způsoby nezávisle na sobě

Odpovědět

Zpět na „Fate“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 1 host