[2e] Naše FATE hry dnes...

Fate je moderní hra s málo pravidly, orientovaná na rozvíjení dramatu a příběhu.
Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4711
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

[2e] Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od Joe »

Od posledných diskusií o systéme FATE ubehol minimálne rok a pol, čo je celkom dlhá doba na to, aby sa ľudia v tomto systéme zlepšili a prišli na finty, ako z neho dostať aj to, čo napísané nenájdu, alebo to, čo im vyhovuje.

Tí, či hrávate FATE, narážate stále ešte na nejaké problémy, ktoré vám systém spôsobuje? Ak už ani nie, čo ste vo systéme zmenili (alebo čo ste pochopili inak, ako na začiatku)?

Aké sú vaše skúsenosti dnes v porovnaní s dobou pred rokom a pol?
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ... :roll:
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od Markus »

Přišel jsem na to, že Fate je dobrý na otevření očí, ale naprosto nevhodný pro hraní. :>;o)
Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4711
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od Joe »

Aha! Heretik!

A čože sa ti (stále) na FATE nepáči? Resp. lepšie - čo ti tam chýba?

Prípadne podotázka - máš dostatočný prehľad o 2.5 verzii, aby si vedel povedať, že z tej ti niečo vyhovuje lepšie? (myslím core systém z SotC a Starblazer Adventures, nie formu príručiek).
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ... :roll:
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od jonka »

Já ve Fate občasně hrávám, momentálně experimentuju s takovou freeform-like verzí. Mám následující úpravy:

postava má:
4 aspekty
3 dovednosti, jedna začíná na +2 dvě začínají s bonusem +1

GM dostane na začátku od hráčú budget (10-20 žetonů) z žetonů určuje obtížnosti (jako v PtA) - jde tedy o to ne jak je daná věc komplikovaná a složitá ve skutečnosti, ale kam chce posunout příběh vypravěč: podle toho dává obtížnost úkolu. A když budget dojde hráči mají "refresh" tzn refreshnou si všechny aspekty a dostanou nějaké body osudu (možná i nějaký advancement) a jede se dál.
Je to taková fast-pick-up verze.

Jinak celkově ve Fate hodně experimentuju s conflict a task resolution, zatím jsem hraju s confict resolution, ale právě přemýšlím, co je pro hráče lepší, protože mi občas příjde že je pro hráče přirozenější si události rozfázovat do menších celků a používat task resolution.
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Uživatelský avatar
skew
Příspěvky: 2519
Registrován: 30. 1. 2008, 18:25
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od skew »

jonka píše:GM dostane na začátku od hráčú budget (10-20 žetonů) z žetonů určuje obtížnosti (jako v PtA) - jde tedy o to ne jak je daná věc komplikovaná a složitá ve skutečnosti, ale kam chce posunout příběh vypravěč: podle toho dává obtížnost úkolu. A když budget dojde hráči mají "refresh" tzn refreshnou si všechny aspekty a dostanou nějaké body osudu (možná i nějaký advancement) a jede se dál.
Je to taková fast-pick-up verze.
Mohl bys to s tím bugetem rozvést ? Prime Time neznám, ale tahle mechanika zní slibně. Funguje to teda tak, že master má pár tokenů a při každým konfliktu, podle jeho obtížnosti, jich pár hodí odloží a až mu dojdou, hráčům se doplní použité aspekty, případně i dostanou novej aspekt a skilly ? Nebo je to nějak jinak ? Nějaké další podrobnosti ?
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.

I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od jonka »

jop, je to tak jak píšeš. pokaždé když určím obtížnost, tak si příslušný počet žetonů odeberu z budgetu a hráči hází proti tomuhle číslu (hráči jinak mají možnost pomocí fatepointů a pomoci si navzájem možnost zvyšovat si svoje šance). Má to svoje výhody, když chceš nějaký konflikt zarailroadovat tam kam chceš ty, tak prostě určíš vyšší obtížnost, na druhou stranu je to veřejné a druhak se hráči dostanou dříve k refreshi, takže je to takové férové. Neměl jsem s tím problémy, když jsem potřeboval vyšší obtížnost tak jsem to i zdůvodnil nějakými detaily, které jakože "byly důležité" :>;o) Nicméně je lepší hrát na férovku a hráče moc nefiatovat, ale občas se taková možnost hodí.
(zatím jsem to zkoušel jednou takže víc podrobností nemám)

Jinak většina obtížností byla 0-2 (vzhledem k tomu, že hráčské skilly jsou maximálně 2) ono rozmezí -4 / +4 na fatekostkách je dostatečné random, takže to netřeba nějak dramatizovat, když jsem chtěl vyšší challenge dával jsem 3 vyjímečně 4. Jinak hráči pak mají možnost když vidí, že je vysoká obtížnost snížit si sázky, takže se nemusí stát nic tak dramatického.

Jo a ještě jsem zapoměl na jednu podstatnou věc, hrajeme na Jersonovské 'každý úspěch navíc/neúspěch míň je roven jednomu faktu', který můžeš přidat do popisu akce a všichni i GM jej musí respektovat. A pravomoc odvyprávět to co se stalo má ten kdo vyhrál konflikt.
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od Markus »

V nesouvisející diskuzi se mě Ilgir ptal na tom, co mi vadí na Fate. Nechtěl jsem spammovat, tak to posílám sem:
Ilgir píše:Markus: Takže tohle ti vadí na FATEu?
Ilgir: Fate nemám příliš rád, pravda. Přesněji řečeno jsem se ho přejedl. Ale nedokážu přesně rozlišit, jestli mi vadí sám systém, nebo spíš pojetí, kterým jsme si ho u nás zvykli hrát.

Hráli jsme to vždycky tak, že ať je jakýkoliv problém, můžeš na jeho řešení použít libovolnou dovednost, hlavně když si to dokážeš obhájit. Což nikdy nebyl problém... když máš třeba 3 silné dovednosti, alespoň jednu z nich si dokážeš obhájit kdykoliv. To časem vede k tomu, že si řekneš: jaký má vlastně smysl vůbec se s těmi dovednostmi obtěžovat, když stejně pokaždé hážu na trojku? A přeneseně: proč jsem se vůbec obtěžovat s vymýšlením dovedností a několikahodinovou tvorbou postavy, když stejně vždycky hážu na trojku?

Což u mě vedlo k tomu, že mám od té doby chuť hrát systémy, kde na mých rozhodnutích (i během tvorby postavy) opravdu záleží - a to i mechanicky, nejen "příběhově" a v popisech.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od Jerson »

(Markus by rád oživil tuto diskusi a nerušil diskusi o kostkách, takže odpovím sem)
Markus píše:Hráli jsme to vždycky tak, že ať je jakýkoliv problém, můžeš na jeho řešení použít libovolnou dovednost, hlavně když si to dokážeš obhájit. Což nikdy nebyl problém... když máš třeba 3 silné dovednosti, alespoň jednu z nich si dokážeš obhájit kdykoliv. To časem vede k tomu, že si řekneš: jaký má vlastně smysl vůbec se s těmi dovednostmi obtěžovat, když stejně pokaždé hážu na trojku?
FATE má jednu chybu - stejně jako mnoha dalším RPGčkům chybí vyvažovací prvek přímo v hodnocení dovedností. To znamená, že dovednost 5 je vždy lepší než dovednost 2 a neexistuje žádná situace, kdy by se vyšší dovednost ukázala jako nevýhoda. Z toho důvodu neexistuje při volbě dovedností žádná zajímavá volba - myšleno "herně zajímavá". Nejlepší je napasovat každou situaci na tu nejlepší dovednost a dělat to co nejčastěji.

V případě, kdy se vyšší hodnocení spojí také s nějakou nevýhodou přímo obsaženou v testování opět získá herní volba na zajímavosti. Nemusí to být tak těžké.
Jedna možnost je samozřejmě zrušít přímou výhodnost vysokých čísel, ale to se některým hráčům zdá nerealistické, nebo mají jiné námitky. Ale i ve FATE se dá zavést jednoduché pravidlo, které řekne, že po použití je dovednost vyčerpána a nelze ji znovu použít, dokud ... něco. Nezaplatíš fate point, třeba. Pak opět získají na významu všechny ostatní dovednosti a bude zajímavé popisovat situace, ve kterých je můžeš využít předtím, že si zaplacením fate pointu obnovíš přístup ke všem dovednostem. A když bude mít hráč fate pointů málo, tak si i silnější dovednosti bude šetřit na rizikovější situaci.
Uživatelský avatar
skew
Příspěvky: 2519
Registrován: 30. 1. 2008, 18:25
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od skew »

Jerson píše:FATE má jednu chybu - stejně jako mnoha dalším RPGčkům chybí vyvažovací prvek přímo v hodnocení dovedností. To znamená, že dovednost 5 je vždy lepší než dovednost 2 a neexistuje žádná situace, kdy by se vyšší dovednost ukázala jako nevýhoda.
Přijde mi, že tohle z povahy věci není samo o sobě nevýhoda. Nevýhoda je až to, co píšeš hned dál - není nic, co by tě motivovalo nebo nutilo použít ostatní dovednosti.
Ale možná že v původní verzi, kde prostě nemůžeš používat cokoliv si okecáš, by s tím až takovej problém nebyl (čtětě: Markusi, je to vaše chyba že vám to nefunguje :P $D ).
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.

I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od ilgir »

Tak nějak. Stačí zavést přísnější pravidla pro to, co ještě můžeš použít a co už ne. Nebo při tvorbě postavy záměrně volit dovednosti s úzkou specializací. Nebo oboje.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od Pieta »

Anima Prime má mechaniku, kdy hráč dostane bonus, když vystřídá v popisech všechny tři dovednosti.

EDIT: Tj. v okamžiku, kdy od posledního takového bonusu použil každou dovednost alespoň jednou.
Samozřejmě to funguje i proto, že všichni mají stejně dovedností.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od jonka »

Markus píše:Zavedli jsme housrule, jehož použití jsme jako hráči nezvládli/zneužili. Z toho plyne že Fate je k ničemu
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od Pieta »

jonka píše:
Markus píše:Zavedli jsme housrule, jehož použití jsme jako hráči nezvládli/zneužili. Z toho plyne že Fate je k ničemu
Jonko, okamžitě přestaň channelovat sosáčka, copak nevíš, že má ban? (-;
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše FATE hry dnes...

Příspěvek od Jerson »

skew píše:Přijde mi, že tohle z povahy věci není samo o sobě nevýhoda. Nevýhoda je až to, co píšeš hned dál - není nic, co by tě motivovalo nebo nutilo použít ostatní dovednosti.
Ona tahle nevýhoda vynikne porovnáním se systémem potlačujícím výhodnost vysokých vlastností (ano, je to CPH v poslední verzi). Hráči nejsou tak silně motivováni maxovat schopnosti, protože existuje rozumná možnost, jak se bez nich obejít, a díky rozdělení bodů je někdy výhodné mít dvě schopnosti na pětce než jednu na sedmičce. Ale zase jsou situace, kdy se ti ta sedmička hodí.

Nicméně je pravda to co píšeš dál a co zmiňuje Ilgir - možnost napasovat jakoukoliv schopnost na libovolnou situaci, pokud ji okecáš, ubírá z taktických možností a snižuje zábavnost. Otázkou je, jak složité je něco napasovat na danou sitauci.
Ono by stačilo, kdyby ostatní hráči byli trochu kritičtí k takovému napasovávání a kdyby bylo nutné schopnosti více konkretizovat, aby jejich napasování nebylo tak snadné.
Markus má zase pravdu v tom, že když ho pravidla netlačí k takovému přístupu, nemusí být pro něj vhodná - prostě potřebuje pevnější klec, ve které se může vzepřít / užší mantinely, aby musel více přemýšlet.

Zásadní problém je u každé hry v tom, když se z nějakého postupu stane rutina. Jsou lidé, které to baví, ale někteří potřebují stálý přísun výzev z vnějšku. Já taky.
Nicméně tato výzva nemusí být dána jen pravidly, ale větší kritičnost Vypravěče, či lépe ostatních hráčů k protlačení té které dovednosti by podle mě stačila.



Ale možná že v původní verzi, kde prostě nemůžeš používat cokoliv si okecáš, by s tím až takovej problém nebyl (čtětě: Markusi, je to vaše chyba že vám to nefunguje :P $D ).[/quote]
Odpovědět

Zpět na „Fate“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti