[2e] Rychlokurz FATE

Fate je moderní hra s málo pravidly, orientovaná na rozvíjení dramatu a příběhu.

Odporúčate mi FATE? Prečo?

Áno
12
100%
Nie
0
Žádná hlasování
 
Celkem hlasů: 12

Uživatelský avatar
Thiefmaster
Příspěvky: 132
Registrován: 18. 9. 2006, 10:27
Bydliště: Senec city - Slovensko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Thiefmaster »

Hned ako sa dostanem k tomu, aby som to docital..

Tak to skusim trochu vlastnymi slovami:

Na zaciatku PH povie, aka hra sa bude hrat + kolko faz bude mat tvorba postavy. Hraci povedia co sa s ich postavou stalo behom jednotlivych faz, podla coho si pridaju aspekty...

...aha takze co je rozdiel medzi aspektom a dovednostou? (ja som sa v tych pravidlach este zas tak daleko nedostal)

...ked je postava hotova, hra sa klasickym (DrD) sposobom(?) tj. PH/PJ opisuje dej (situaciu) a hraci rozhoduju o tom, co ich postava robi, pri com vyuzivaju aspekty a dovednosti.

Je to tak spravne?
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Příspěvek od Sosacek »

aspekt rika co postava JE. dovednost rika, co postava UMI.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

Nebo jinymi slovy se da rict:
aspekt urcuje jaka je role postavy v pribehu (a co je na postave nejdulezitejsi), dovednosti jsou pouze nastroj jak prekonavat prekazky a komplikace.
Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4711
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe »

... čiže ak máš aspekt "Rytier v plnej zbroji" a k nemu schopnosti "Boj s mečom +3", "Jazdectvo +2" a napríklad "Etiketa +2", tak pomocou aspektu môžeš vylepšiť svoje šance v rytiersky orientovaných konfliktoch a pomocou schopností sa budeš snažiť riešiť jednotlivé úlohy - napríklad samotný boj s mečmi, osedlanie neznámeho koňa alebo vhodné správanie sa na kráľovskom bále.
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ... :roll:
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4711
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe »

Thiefmaster píše: ...ked je postava hotova, hra sa klasickym (DrD) sposobom(?) tj. PH/PJ opisuje dej (situaciu) a hraci rozhoduju o tom, co ich postava robi, pri com vyuzivaju aspekty a dovednosti.

Je to tak spravne?
Hra je v podstate rovnaká, ale ak používaš body osudu podľa všetkých pravidiel, môžu napríklad hráči vstupovať do deja omnoho viacej ako napríklad v DrD a určitým spôsobom ho ovplyvňovať podľa svojich predstáv (na čo samozrejme môžu reagovať ostatní a Pán hry atď).
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: ... :roll:
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Primetime Adventures, Starport
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Dovednosti je to, co umíš - naučené činnosti, znalosti.

Aspekty jsou to, co jsi - tvé výrazné rysy, to, co tvojí postavu odlišuje od ostatních. Mohou to být výjimečné vlastnosti - Silák, Chytrák. Mohou to být dlouholeté zkušenosti - Rytíř, Sedlák. Mohou to být psychické vlastnosti - Blázen, Cynik, Cholerik. Můžou to být specifické předměty - Narsil, Jeden prsten. Můžou to být funkce či postavení - Pomocník, "Sidekick".

Aspekty jsou to, co určuje, jakou roli tvá postava bude hrát v příběhu. Při jejich volbě je třeba dbát nikoliv na sílu (všechny aspekty jsou víceméně stejně "silné"), ale právě na jejich zajímavost. Hráč by se měl zamyslet nad tím, jaký by měl být příběh, jaká by měla být postava a jaké situace chce se svou postavou prožívat. Nesmíš zapomínat, že Pán hry používá aspekty i proti postavě a vyvolává tak komplikace a scény, které s aspektem souvisí. Je zcela jasné, že postava s aspekty Drsňák a Cholerik bude zažívat úplně jiné situace než postava s aspekty Knihomol a Milovník zvířat.

Co se stylu hraní týče - ano, klidně to začni hrát tak, jak jsi zvyklý. Ten systém si tě časem navede trochu k něčemu jinému, ale nechej ho to udělat plynule, nemusíš se do ničeho nutit. Nicméně jeden obrovský rozdíl v DrD a Fate je. V DrD je úkolem Vypravěče vymyslet svět, překážky a reagovat na hráče. Ve Fate sice taky, ale především je tvým úkolem negativně vyvolávat aspekty postav.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

omlouvám se, že tak zpětně, ale k něčemu mám tendenci se vyjádřit, hlavně k věcem, kdy tu někteří zobecňovali na objektivně platné své názory, které ale jsou silně ovlivněné jejich specifickým pojetím FATEu (nic proti - ale proswtě to je jejich výklad, ne to, co tam je všeobecně napsané).
Qual píše:Boj je spiše zjednodušený a ale zase má dramatičtější potenciál.
Souboj ve FATE je varaibilní,. může se vyřešit jedním hodem, ale zároveň může být i podrobnější než v DrD
Greate M píše:Jak už několikrát zaznělo, DrD a Fate se nedají příliš srovnávat, protože každý vedou k úplně odlišnému hernímu stylu.
Vzhledem k tomu že základní forma hry je u DrD a FATE (narozdíl od třeba MlwM) stejná, tak myslím, že je lze srovnat vcelku s klidem. Stejně jako s DnD, GURPS... atd.
Řekl bych, že DrD je hodně orientované na činnosti. Postava je definována především schopnostmi, vlastnostmi a dovednostmi - důraz je tedy kladen na to, co umíš. Řekl bych, že DrD je pro hraní ve stylu: "Tady je překážka. Jak ji překonáte?" Nebo: "Tady je úkol. Jak ho splníte?" Velký důraz kladen na řešení, činnosti.

Fate oproti tomu zcela ignoruje činnosti a všechny odbývá jediným pravidlem. Postava je definována hlavně zajímavými rysy (mrňous, inteligent, magický meč) a prakticky všechny situace je prohlubují. Důraz kladen na to, kdo jsi a čím jsi zajímavý. Fate je pro hraní ve stylu: "Tady je situace. Jak se v ní odrazí tvé charakterové rysy?"
Tak TO je čistě Tvůj subjektivní způsob jak s FATE nakládáš. Ano, jistě, jde to tak hrát a je to docela dobrý postup, alespoň z mého pohledu, a DrD ho zrovna nepodporuje, takže to je určitě výhoda navíc. Ale stejně tak je možné hrát FATE orientovaný na činnosti, pokud se trochu seškrtají možnosti FATE pointů, případně aspektů. To, že jsou všechny dovednosti sjednocené na jedné mechanice je spíše přednost než omezení v jakémkoliv směru. Takže ano, jde to hrát tak jak píšeš, ale stejně tak by nebyl problém nastavit FATE tak, aby se hrl jako munchkin-like DrD. Teda... asi by to nebylo tak munchkin jako v opravdovém DrD, ale i tak by to nemělo daleko.
Stručně řečeno, DrD je akce nebo dobrodružství, překonávání výzev. Fate je vykreslování postavy.
Tohle opravím v kontextu výše uvedeného:
Stručně řečeno, DrD je akce nebo dobrodružství, překonávání výzev. FATE může být o tom samém, a ještě navíc třeba o vykreslování postav nebo příběhu.
jonka píše:edit: výhody z aspektů = +1 k hodu nebo znovuhození kostek
Omyl. Až +2. Aspektem můžeš přehodit, nebo změnit jednu kostku jak se Ti zlíbí. Když vezmeš "-" a změníš ho na "+", tak zlepšíš hod o 2. Pravda, že pokud nemáš mínus, ale máš jen ++00, tak to zvedneš jen o jedna... takže +++- by Ti v případě že bys chtěl aspektovat vyšlo určitě líp :D
Markus píše:Když nemáš aspekt, tak prostě jen hodíš.
nebo můžeš použít Fate point a přidat si k celkovému výsledku ještě jedno "+", pokud to máte dovolené.
Můžou to být specifické předměty - Narsil, Jeden prsten. Můžou to být funkce či postavení - Pomocník, "Sidekick".
Tady pozor... některé věci si můžeš vzít jak jako aspekty, tak jako bonusové schopnosti. Liší se vpodstatě tím, jaký mají mít pro postavu význam. O aspekty tě nesmí být možné připravit, a když, tak se Ti musí nějakou shodou náhod navrátit. Ve FATE to je docela pěkně popsané na tom příkladu s koněm...
Aspekty jsou to, co určuje, jakou roli tvá postava bude hrát v příběhu. Při jejich volbě je třeba dbát nikoliv na sílu (všechny aspekty jsou víceméně stejně "silné"), ale právě na jejich zajímavost. Hráč by se měl zamyslet nad tím, jaký by měl být příběh, jaká by měla být postava a jaké situace chce se svou postavou prožívat. Nesmíš zapomínat, že Pán hry používá aspekty i proti postavě a vyvolává tak komplikace a scény, které s aspektem souvisí. Je zcela jasné, že postava s aspekty Drsňák a Cholerik bude zažívat úplně jiné situace než postava s aspekty Knihomol a Milovník zvířat.
Síla aspektů leží v jejich zajímavosti, ne v tom, co říkají. "mocný mág ne vždy zcela ovládající svou sílu" je silnější aspekt, než "neskutečně velmi mocný mág". Z jednoduchého důvodu - oba aspekty je možné použít ve hře +- ve stejné situaci, ale ten první se dá mnohem lépe vyvolat negativně. Bude častěji vstupovat do hry a přinášet svému hráči Fate pointy. navíc tím, že bude ve hře častěji, bude svému hráči přinášet show-time.
Ve Fate sice taky, ale především je tvým úkolem negativně vyvolávat aspekty postav.
Opět subjektivní. MÙŽE to tak být, ale nemusí. Stejně tak můžeš klást důraz na svět a aspekty nechat, ať se o sebe starají samy, ta hra bude vypadat trochu jinak, nebude lepší ani horší, jen trochu (ne moc) jiná.
Nezapomeň na důležitou věc: Hráč si zaslouží Fate pointy i v případě, že svůj negativní aspekt zahraje sám, bez provokace ze strany ST! Měl by se o ně přihlásit, nebo mu o ně může říct jiný hráč, kterému přijde, že na ně má nárok.
Stejně tak je možné hrát tak, že jiný hráč může SVÝM Fate pointem vyvolat negativní aspekt jiného hráče, a tím jej zkusit k něčemu přimět. Pokud se z toho druhý hráč vyplatí, tak Fate pointy propadají, nepřesouvají se k hráči, který vyvolával (alespoň pokud se pamatuju)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Příspěvek od Sosacek »

Sirien píše:Síla aspektů leží v jejich zajímavosti, ne v tom, co říkají. "mocný mág ne vždy zcela ovládající svou sílu" je silnější aspekt, než "neskutečně velmi mocný mág". Z jednoduchého důvodu - oba aspekty je možné použít ve hře +- ve stejné situaci, ale ten první se dá mnohem lépe vyvolat negativně. Bude častěji vstupovat do hry a přinášet svému hráči Fate pointy. navíc tím, že bude ve hře častěji, bude svému hráči přinášet show-time.
Vsimni si, ze to cemu rikas sila aspektu Markus definoval jako zajimavost, a ty s tim potom souhlasis.
Stejně tak je možné hrát tak, že jiný hráč může SVÝM Fate pointem vyvolat negativní aspekt jiného hráče, a tím jej zkusit k něčemu přimět. Pokud se z toho druhý hráč vyplatí, tak Fate pointy propadají, nepřesouvají se k hráči, který vyvolával (alespoň pokud se pamatuju)
To je mozny sice, ale ve FATE2 to neni popsano (tj. mozna tvoje houserule), a ve FATE3 je to tak, ze se hraci uplacet bodama mohou i vzajemne, a muzou za body aktivovat aspekty prostredi, atd.
But nobody came.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

Vsimni si, ze to cemu rikas sila aspektu Markus definoval jako zajimavost, a ty s tim potom souhlasis.
Já neříkám, že Markus říkal něco špatně. Jen, že místy se jeho výklad trochu omezoval na jeho pojetí (trochu hodně míň než SEB a jeho přednášky, ale ve stejném duchu). Prostě sem to přepsal svými slovy, jestli někde říkal totéž a já ho jen špatně pochopil, omlouvám se...
To je mozny sice, ale ve FATE2 to neni popsano (tj. mozna tvoje houserule), a ve FATE3 je to tak, ze se hraci uplacet bodama mohou i vzajemne, a muzou za body aktivovat aspekty prostredi, atd.
Tady sem narážel na FATE 3, asi sem se nevyjádřil až tak dobře, omlouvám se za případnou dezinterpretaci
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Poděkujme Sirienovi, že náš všechny opravil, protože bez něj bysme to nezvládli.
Uživatelský avatar
Thiefmaster
Příspěvky: 132
Registrován: 18. 9. 2006, 10:27
Bydliště: Senec city - Slovensko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Thiefmaster »

Markus: Nie som si isty, ci bola ta poznamka na mieste :>:o/
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

Markus: Držitel rýče RPG Fóra, vzpomínáš? ;)

Kromě toho - s čím z toho, co jsem napsal, nesouhlasíš nebo si myslíš, že to píšu špatně? Protože tenhle sarkasmus moc výpovědní hodnoty neměl. Mě by docela zajímalo, jestli jsem se v něčem spletl, protože určitě nejsem neomylnej, nicméně z tohodle půlřádku opravdu nepochopím, co to mělo být...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jonka »

imho tenhle topic se jmenuje "Rychlokurz Fate" ...
Ony pravidla Fate jsou dost dobre napsane, je tezke z toho udelat nejaky vytah a opravovanim spravnosti se jenom supluje text v pravidlech.. (treba u me jsem si byl toho +1 vedom, ale kdybych mel popsat vsecky moznosti a to ze si sam muzes zvolit, kterou z tech variant zvolis tak bych nepopsal urcite min textu nez je v pravidlech)

Spis by se dal otevrit tento topic.
Odpovědět

Zpět na „Fate“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů