Stránka 1 z 3

[2e] Neoficiální errata k Fate

Napsal: 31. 1. 2007, 22:19
od Markus
V diskuzi o překladu Bifi zmínil cosi ve smyslu, že autoři Fate mají sice skvělé nápady, ale mizerně píší - že text pravidel je plný nejasností. Připomnělo mi to taky diskuzi o negativním vyvolávání aspektů, kde také vyplynulo, že je to v pravidlech nedostatečně vysvětleno.

A tak mě napadlo - mohli bychom sepsat nějaká neoficiální errata, kde bychom vlastními slovy napsali to, co se nám nelíbí na textu příručky. Můžeme autory doplnit/opravit/upřesnit. Takže jestli chcete něco změnit, pište to do tohodle tématu.

V ideálním případě by tohle téma mělo mít nějaký výstup - nějakou stažitelnou publikaci errat a klarifikací (možná článek). Její kompilaci si beru na starost já, vy mi prosím posílejte své texty a komentáře do tohoto tématu.

Formát:
Formát by měl být normální text. Žádné errata ve smyslu "na straně 20, odstavec 3 si doplňte větu XYZ". Tohle prosím ne! Pište to prosím jako normální text, tedy něco ve stylu:
"Může se vám stát, že hráč bude příliš dobře hrát negativa svých aspektů a vy ani nebudete mít možnost je negativně vyvolat."
nebo:
"Z textu knihy možná není úplně jasné, jak funguje..."

Prostě normální user-friendly text, který můžu číst, aniž bych u toho listoval v knížce.

Jo a ještě něco - vycházejte prosím z českého překladu. Předem vám všem dík za vaše příspěvky.

------

Otázka k nakopnutí diskuze: Co si myslíte, že je ve Fate popsáno špatně/nedostatečně a je to třeba opravit?

Napsal: 31. 1. 2007, 23:40
od Bifi
Tak napríklad nie je robený rozdiel medzi hráčom a postavou. Navyše vôbec nešpecifikuje techniky hrania. Je to proste "hrajte ako obvykle, len máte navyše aspekty a fate pointy".

Myslím si, že FATE má obrovský potenciál byť vhodný entry-level systém, v našich jazykoch, a iný ako DrD a spol. Avšak treba do neho doplňovať texty, ktoré v originále nie sú, a ktoré ho urobia prijateľný nováčikom - výstavba scén konfliktov a pod.

Preto by som loboval za "extended verziu". Ak by bol problém s autormi a ich povolením, tak by som to urobil v nadstavbe na N.O.S., kde by dokonca už mohli byť aj nejaké mechaniky z FATE 3.0, a mohlo by to vyjsť ako samostatná hra na báze FATE.

M

Napsal: 1. 2. 2007, 08:42
od Fritzs
Bifi: To by musel být, ale dost překopanej FATE... FATE je IMHO primárně univerzální systém, dobrej k hraní čehokoliv a svázání s dasným settingem by vyžadovalo dost zásadní modifikace, nicméně FATEový jádro by asiže zůstalo.

Napsal: 16. 3. 2007, 22:19
od jonka
Pri vcerejsim cteni Fate jsem dospel k taky k nazoru ze by se sluselo nektera temata udelat vic extended. Z konkretnich, ktere si ted vybavuju je to

- FitM v praxi
- (pro gm) vytvareni nehracskych postav (jak vytvareni za behu, tak i vytvareni s pripravou)
- aspekty a uziti fate pointů (napr vhodny chemismus apektu u postavy co se tyce "vydelavajicich aspektu" a pozitivnich aspektu)

Napsal: 19. 3. 2007, 13:26
od Markus
Já bych zase doplnil a přepsal text o dovednostech a aspektech. Pro mě je na Fate velmi důležité, že hráči si sami určují a ospravedlňují, který aspekt/použijí a proč.

Ve standardních hrách by třeba GM řekl: "Utíkáš? OK, hoď si na atletiku a uvidíme." Ve Fate to vidím tak, že GM řekne: "Utíkáš? OK, potřebuješ výborný úspěch". A je jen na hráči, kterou dovednost či aspekt použije... dokud to dokáže popsat, je to v pořádku (takže klidně může na útěk používat Atletiku, Běh, Odlákání pozornosti, Skrývání ve stínech, Znalost města... prostě to, co si zvolí a odůvodní).

Přijde mi, že tahle vlastnost pravidel je málo zdůrazňována. Hnije tam někde nepovšimnutá jedna maličká zmínka v nenápadném odstavci. Toť vše.

Jenže kdo se s tím má psát, co? :roll:

Napsal: 5. 10. 2007, 13:05
od Quentin
Markus píše: Ve standardních hrách by třeba GM řekl: "Utíkáš? OK, hoď si na atletiku a uvidíme." Ve Fate to vidím tak, že GM řekne: "Utíkáš? OK, potřebuješ výborný úspěch". A je jen na hráči, kterou dovednost či aspekt použije... dokud to dokáže popsat, je to v pořádku (takže klidně může na útěk používat Atletiku, Běh, Odlákání pozornosti, Skrývání ve stínech, Znalost města... prostě to, co si zvolí a odůvodní).

Jenže kdo se s tím má psát, co? :roll:
prave si to napsal. (alespon ja jsem si z tohodle prikladu udelal celkem jasno)

Napsal: 1. 4. 2008, 14:26
od Quasit
Snížení počtu políček tabulky zranění

Tuhle úpravu jsme udělali v naší hře Pavučina a všiml jsem si, že v Benátském sněhu udělali to samé. Zrychluje boj a dělá ho nebezpečnějším a napínavějším (jak máte dvě zranění, už koukáte, kde nechal tesař díru). Pravděpodobně se víc hodí pro ne-heroické hry nebo "realistické", do Conana bych ji nedával (nebo jen pro slabší nepřátele).

V naší konkrétní úpravě jsme vyškrtli dvě políčka, takže tabulka vypadá následovně:

Šrám []
Lehké [] []
Vážné []
Vyřazen []

Napsal: 1. 4. 2008, 14:30
od Joe
Jo, jo.

Podobné veci preberali chlopi vo Fate Yahoo grupe. Hlavne kvôli zrýchleniu bojov pri väčších skupinách.

Napsal: 1. 4. 2008, 14:49
od Sirien
jo. Teď už je to jedno, ale zpětně si řikám že sme to měli udělat spíš naopak než takhle, tj. že sme měli nechat víc vážnejch a míň lehkejch, takhle:

Šrám []
Lehké []
Vážné [] []
Vyřazen []

Výsledkem by bylo že by se zranění neléčila tak automaticky na konci scény.

Snížení políček uělá souboje svižnější a napínavější, variantu uvedenou Quasitem použijte když chcete aby se zranění moc nepřenášela do budoucna, tuhle co reflektuju zpětně naopak když chcete aby se zranění projevovala a hráči se mnohem míň vrhali do akcí.

Napsal: 12. 5. 2008, 09:27
od Joe
Máme možnosť doplniť do slovenského prekladu FATE či už errata (ak ich považujeme za vhodné pre začiatočníkov s FATE) alebo iné doplnenia, ktoré nám tam chýbajú (na vysvetlenie niektorých pravidiel alebo na lepšie pochopenie).

Ak teda niekto viete o tom, čo by stálo za to doplniť, tak to sem dopíšte. Prechádzam slovenský preklad FATE od začiatku do konca a opravujem významové a štylistické nepresnosti (aj gramatiku ;)), takže máte jedinečnú príležitosť včleniť do prekladu dodatočné veci, kým nie je zalomený s grafikou vo výslednej podobe.

Takúto šancu tak skoro mať nebudete! :>;o)

(A to tiež znamená, že môžme slovenskú verziu FATE spraviť ešte lepšiu, ako je zatiaľ tá česká, ktorá je v podstate len prekladom originálu bez začlenenia akýchkoľvek dodatočných objasnení, príkladov a vysvetlení.)

Napsal: 12. 5. 2008, 10:17
od Markus
Jedna technická: pokud budeš předělávat znění překladu, bylo by vhodné vydat zvlášť dvě verze, jednu oficiální (tak, jak ji napsali autoři) a jednu neoficiální (tak, jak si ji upravíme), přičemž někde v úvodu by mělo být jasně napsáno, že "tato verze obsahuje takové a takové změny proti originálu". Udělat totiž vlastní úpravy a nazvat to překladem se totiž nedělá. :wink:

Jinak je to dobrý nápad, bohužel nepomůžu, protože mám jiné starosti. :-?

Napsal: 12. 5. 2008, 10:30
od Joe
No problemo. Keď sa bude niečo siginifikantné pridávať, budú verzie dve.

Průměrné aspekty

Napsal: 20. 5. 2008, 16:49
od Goblin
V pravidlech FATU mi chybí možnost nulového stupně aspektu (tedy průměrného). Rozumějte- někdy potřebujete vyjádřit podstatnou vlastnost objektu či postavy (Elf, nemrtvý, mechanismus), ale nechcete je vyjadřovat úrovní aspektu. Vypadá to jako by (například) hrdina nebyl elfem, dokud si to nekoupí jako svůj aspekt. Nulový aspekt nedává hráči možnost jej vyvolat, ale může být vyvolán Pánem hry "pro efekt". Postava nemá specificky elfské vlastnosti (ostrý zrak, arogance, magické nadání, cokoliv, co si pod elfem představíte), jejichž míra závisí na míře aspektu, ale má specifickou elfskou anatomii (která dráždí rasisty a přitahuje k sobě všechno těžké a ostré s aspektem zhouba elfů), která je všem elfům společná. Narozdíl od kovaného elfa, pro nějž je jeho elfskost OSUDově zásadní, nedostanete při setkání s Proti-Elfím-Klanem body osudu.

Napsal: 21. 5. 2008, 01:06
od Antharon
mno a presne to znamená apspekt, a ze ma ostry zrak, alebo magicke nadanie, to uz je vec druha, hlavne je ze je to svina usata!

Presne tak funguje fate, nie?

Napsal: 21. 5. 2008, 06:17
od Goblin
Mě jde hlavně o to, abys mohl být svině ušatá i bez toho, abys za to utrácel aspekt. Jinak to ve chvíli, kdy to konečně (po několika sezeních) uděláš, zavání metamorfózou. A navíc: i když mohou být předsudky a stereotypy (Arogantní elfové, blbé blondýny, alkoholičtí Češi) v herním světě obecně platné, jedinci z dané kategorie, kteří si tuto svou podstatu nevezmou jako aspekt mohou být z těchto pravidel výjimkou (a mohou se například pokoušet ten protivný mýtus zbořit). Nulový aspekt je zdarma, nemá zaškrtávací políčka a nedává skill pointy. Představuje jistý, sice důležitý, ale nikoliv příběhově zásadní prvek postavy (nebo její potenciál, který by bylo nelogické od začátku tajit).