Dotazy k pravidlům

Fate je moderní hra s málo pravidly, orientované na rozvíjení dramatu a příběhu. Diskutujte také o českém Fate: Rozcestí, nebo o Fate Core či Fate Accelerated
Zamčeno
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 6329
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od eerieBaatezu » 4. 11. 2009, 13:48

Markus: Okay, dávám na Tvoje rady :), eště jediná věc.. jak vyřeším to přetlačování mezi dvěma maníkama? :)

edit: Nehraje se tady v Brně někde FATE? Bych se šel podívat, jak se to vůbec provozuje, když chci navíc dělat DM..

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 9621
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Ecthelion » 4. 11. 2009, 13:57

eerieBaatezu: Popravdě se jen zdá, že konflikty nemají pevná pravidla.
Ony je opravdu mají - jsou založené na dovednostech, které (jak přesně Markus napsal) nahrazují pevné atributy z klasických RPG. Pokud do hry vložíš i atributy, pak nejen zdvojuješ strukturu hry, ale navíc se domnívám, že ti to nebude fungovat. Pokud se ti hráči hádají o tom, zda by to šlo nebo nešlo, uvědom si, zda je to natolik důležitá věc. Jestli není, tak na tom příliš nezáleží a jestli je důležité, aby se o to hádali, tak ať z toho vytvoří regulérní konflikt a nechají rozhodnout kostky...

Vyrážení dveří je poměrně zajímavý problém - co se stane, pokud postavy ty dveře nevyrazí? Pokud zůstanou stát před domem, kde protivník postav vězní některou z postav... tak je to zásadní roadblocker a neměl by se ve hře objevit, protože neexistuje dostatečně atraktivní obsah v případě neúspěchu.
Často stačí se na konflikt podívat trochu s odstupem - co je cílem hráčů? Vyrazit dveře nebo se dostat za ně? Domnívám se, že cílem je dostat se za dveře a tedy třeba do domu. Je na hráčích, jak se o to pokusí - použijí dovednost Znalost londýnské kanalizace a do domu se dostanou z podzemí? Hromotluk skupiny použije dovednost Rváč a mohutnými ranami se opře do hlavních dveří? Skřítek skupiny využije dovednosti Tajné cesty Férie a zatímco ostatní postavy se před dveřmi dohadují, jak se do nich dostat, on jim zevnitř odemkne a otevře? Všechny tyto varianty jsou platné - a všechny jsou realizovatelné s pomocí dovedností. Není třeba stanovovat, že postavy musí ty dveře vyrazit - je třeba jim nechat možnost uplatnit jejich dovednosti - tedy to, v čem jsou dobří. Pokud je prostě třeba, aby ty dveře opravdu vyrazili (a není jiná možnost), pak mohou zkusit najít dovednost, která je příbuzná nebo začínat s hodnotou 0 (změna oproti původnímu systému Fate), pokud o dané věci opravdu nic neví. Obě varianty způsobí méně problémů než zdvojovat herní strukturu.

Kapitola "konflikty" prošla pro knižní vydání Příběhů Impéria poměrně zásadním proměnou, takže je mnohem strukturovanější (a srozumitelnější) a nabízí více možností, jak konflikty řešit. Domníváme se, že sekvenční konflikt by měl splňovat požadavky pevně daného rámce konfliktu, který jsi načrtnul. :wink:

Body osudu, přesně jak píše Pieta, jsou poměrně hodně podstatnou částí hry. Přenesení části pravomocí na hráče je ze začátku poměrně nezvyklé, ale domníváme se, že je to správná cesta, kterou jít. Tím, že hráči získají možnost směřovat hru jim dá pocit zodpovědnosti za hru a jsou aktivnější a snaží se vnášet sami o sobě atraktivní herní obsah. Doporučuji přesně to, co říkal Markus - vyzkoušejte to. Zkuste tomu dát šanci a podle mě uvidíte, že vám to bude fungovat.

Každopádně, pokud se rozhodneš vzít nějaký systém, který hráči znají a použít pouze svět Příběhů Impéria, je to také v pořádku. Rozhodně ti nechceme nijak diktovat, jak máš hrát - to opravdu ne. Ale kombinovat Fate a jiný systém podle nás není vhodné řešení - buď bych Fate zkusil nebo použil kompletně jiný systém. :wink:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 4923
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od boubaque » 4. 11. 2009, 13:59

Pominu příspěvky před sebou a zkusím předpokládat, že z nějakého důvodu chcete zůstat u Fateu (i když zmíněnou úpravou bych skoro řekl, že už bys Fate prakticky zrušil ;)).
eerieBaatezu píše:Stalo se někomu, že by se vám někdy při hraní FATE (SotE, atd.) hodilo mít kromě aspektů a skillů u postavy ještě klasické atributy jako síla, obratnost, atd. k řešení nějakých situací?
Nestalo. Vážně. Fate staví na tom, co je na postavě výjimečné, čím se odlišuje od normálu, takže pokud nemám dovednost ani aspekt, který by se k dané situaci vázal (i třeba negativně), pak jsem v té situaci průměrný (Fate tuším -1, SotE 0).
Složil jsem tady v Brně partičku lidí, chci s nimi hrát SotE, jenže jak prostě nejsou pevná pravidla, třeba pro souboj, tak dochází ke konfliktům, kdy jednomu se zdá, že by to tak šlo, ale jinému že ne.. klasika.
Asi záleží na přístupu, ale i Fate se dá hrát velmi "klasicky". Pokud není zřejmé, jestli lze danou dovednost použít, může mít rozhodující slovo vypravěč. Anebo se na použití ne zcela odpovídajících dovedností koukejte jako na způsob, jak přivést do hry zajímavý obsah (tzn. pokud chce hráč dovednost použít, ať popíše, jakým způsobem mu pomáhá nebo jak jí využívá) a bonus k hodu je pak odměnou pro hráče, že udělal hru zajímavější.
Proto jsem se rozhodl do FATE prostě vzít celej systém hodů, atributů, skillů a souboje ze Shadowrunu 4e,
Přiznám se, že Shadowrunovský systém skoro neznám, ale podle toho, co o něm vím, je určitě namístě otázka, proč vlastně chcete hrát Fate? (zvlášť v souvislosti s případným zrušením bodů osudu)
Je fakt, že Fate není zrovna takticky zaměřený systém, ale pokud bydete brát za základ fikci, pak se i ta taktika dá uplatnit, jen cílem hodu nebude "chci ho seknout", ale třeba "chci ho zatlačit do rohu".
Magii chci nicméně řešit otevřeně tak, jak to prezentuje Ecthelion, prostě závislou na fantasii hráče a ne na předem daných kouzlech. Typy magií budou animal, plant, geometry, atd., prostě tak, aby v nich byla kouzla možná provést jako obranně, útočně, tak i věštecky, apod. s tím, že bude nějaká obecnější tabulka, na výpočet obtížnosti kouzla.
Pokud už bys chtěl používat Shadowrunovský systém, pak nevím, nakoik je dobrá volba nechat magii na fantasii hráče, ale možná by to šlo. Na konci pravidel Fateu je několik možností, jak pojmout magii, a některé z nich jsou zajímavé a jednosuché zároveň.
Jinak za body osudu nechci hráčům dávat možnost převzít příběh, protože by mi to děsně pomotali, jak je znám. :D
Bodům osudu se dá nastavit různá síla a v některých žánrech (survival, horror) to můžou být body osudu trochu na škodu. Ale přijde mi škoda zbavovat se jejich nejzajímavějšího použití. Nemůžu si pomoct, ale vidím v té tvé větě nedůvěru k hráčům (viz zvýraznění), a podle mých zkušeností hra bývá mnohem zajímavěší, když si hráči a GM vzájemně důvěřují. Pokud chceš mít kontroliu nad dějem, tak si vyhraď právo vetovat použití BO (a dej to jasně a zřetelně všem předem najevo), ale rozmysli si, jestli opravdu potřebuješ být pánem nad děním ve hře. Jako vypravěč budeš mít na děj vždy velký vliv, ale pokud dostanou i ostatní hráči šanci se podílet na příběhu, budou do něj víc vtažení (když už si to vymysleli, tak aby je to nebavilo!) a můžou vznikat situace, které bys ani ty sám nevymyslel.

...anebo pokud jen nechceš, aby si moc jednoduše pomáhali z těžkých situací, můžeš po hráčích chtít, aby při použití BO vnesli do hry nějakou komplikaci, která se projeví později. (Anebo můžeš trochu omezit počet BO, ale tomu bych třeba nebyl nakloněný moc já :))

EDIT: sakra, pisu nejak pomalu :D
EDIT2: mala oprava smyslu pod druhou citací ;)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch

jonka
Příspěvky: 1978
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od jonka » 4. 11. 2009, 14:44

Ahoj eerieBaatezu,
já nepůjdu stejnou cestou jako mí kolegové předřečníci, ale jako správný systémový experimentátor ti doporučím i jiné cesty. ,-)
Pokud bych šel do pevných vlastností inspiroval bych se TSoY/Solar Systémema přidal do Fate 3 atributy (Výdrž, Reakce, Vůle). Problém je jasně definovat, kdy se bude házet na vlastnost a kdy na dovednost. Druhá varianta je použít ze TSoY jejich dynamické bratříčky (Ráznost, Instinkt, Mysl) s tím, že by to mohly být pooly vlastností, ze kterých bys měl k dispozici +1 k hodům podle toho ke činnosti ke které by se vztahovaly, pool by se zmenšoval a zvětšoval až do maxima podle toho jak moc by je postava využívala. Ale toto je takový experiment, rozhodně to celou věc zesložiťuje (můj záměr je totiž ještě komplikovanější a to zapojit do Fate systém zranění a BDtP... anyway).

Nicméně to co řekli kluci předemnou jsou dobré rady, jen kdyby ses chtěl opravdu do něčeho pustit, tak bych doporučil to co jsem napsal.
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 6329
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od eerieBaatezu » 4. 11. 2009, 14:57

Díky všem, teď opravdu vidím, jak mě hraní DnD a DrD děsně poznamenalo, ty paradigmata v myšlení.. člověk hází na situace, které vlastně nejsou vůbec důležité atd. Rozhodně tedy zkusím FATE ve své nejfejtovštější podobě a jsem hlavně hodně zvědav, zda nám pude hrát, bez všech těch přesných tabulek.

Teď mě vlastně ještě napadá, že jsem chtěl jako limit v magii používat Drain ze SR 4e. Dá se udělat něco podobného ve FATE s tím, že tam vlastně nejsou ani čtverce zranění jako v SR?

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15319
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Jerson » 4. 11. 2009, 15:26

Jedna věc k taktice - FATE není dělaný jako stolní taktická hra, což znamená, že se v něm dá taktizovat herně spíše než systémově. Na jednu stranu je to omezení, protože pravidlově je řešení situace bojem na meče stejné jako řešení střelbou. Na druhou stranu díky neexistenci výhodné pravidlové taktiky lze využívat manévry a přístupy, které obvykle pravidla nedovolují,takže herní taktické možnosti jsou mnohem širší. Je třeba to vyzkoušet, aby hráči viděli, jakou taktiku vlastně chtějí.

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 19586
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Sosacek » 7. 12. 2010, 11:50

Z rpg.net:
View Post
I have experience that if you want to play nice Fate game, you don't go like this:

Alice: "I want to attack him and if I fill his condition track, I want to catch him."
Bob: "Wait, I'll put some aspect on you. What about Covering Fire?"
Eve: "Sure."
Alice: "And I want to tag my own aspect Razorgirl for another +2 too."

You go like this:

Alice: "I'll run after him, I want to catch him and stuff."
Bob: "And I will cover her."
Eve: "OK, great, roll and get +2 because he is helping you."
Alice: "Oh, and, " puts Fate Point token in front of Eve, "you can't run from someone like me, with the chrome I have. Not really."

The aspects, tags, invokes and stunts are still there, but hidden in the narration. It requires you to understand and to be able to utilize abstract semantic structures to use aspects this way. These structures provide framework for the narration, and you know they are there and help you, but you never see them unless you want to, like a crude naked wire-frame model hidden behind a beautiful scene from a machine created movie, like Avatar or Ice Age. And there is more then one layer of abstraction here, so you need to think on multiple levels, be in multiple worlds, at the same time.

Personally, I have no problem with this, with handling abstract structures (algebra does that to you), but I saw my friends struggle with it immensely so I can imagine this being the hardest thing to grasp about Fate, or maybe on par with good character aspect creation (which I struggle with myself).


Or you can never know about invokes and tags and just narrate things, with GM keeping you in check. That works too, in my experience, just that the middle-ground between not caring and thinking in abstract frames on multiple levels ... that was hard. For some of my friends anyway.
Sic transit gloria mundi

jonka
Příspěvky: 1978
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od jonka » 7. 12. 2010, 22:51

sos: a kterou z těch myšlenek nebo částí postu byz označil za pro tebe zajímavou. protože z toho postu vyznívá několik myšlenek a některé bych řekl že spolu ne až tak souvisí nebo bych se odvážil tvrdit, že jsou protichůdné.
Poselství toho postu je: hraní FATE je netriviální a pak to autor lehce rozebírá proč. Jak říkám, otázka je co tě na tom zaujalo, a proč to sem vlastně hážež ,-)

p.s: a hodit odkaz, taky by se nikdo neurazil
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 19586
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Sosacek » 8. 12. 2010, 00:09

Cim si odporuje?

Pokud to chapu spravne, pointou je, ze mezi "netusim ktera bije" a "abstraktni semanticke struktury skryte pod naraci jako strohy dratovy model" je problem FATE3 ustihat.

Diskuse je tady: http://forum.rpg.net/showthread.php?t=550797
Sic transit gloria mundi

jonka
Příspěvky: 1978
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od jonka » 8. 12. 2010, 00:58

mě jde o dvě věci:

zaprvé, z psaného textu jde vyjádřit myšlenky:
protože při hraní FATE byste měli myslet v několika rovinách tak je hraní:
a, netriviální
b, je FATE fajn, protože když to zvládnete může to vést ke hře s dramatickou strukturou
c, některým hráčům bych FATE nedoporučil

dle mého je b a c v mírném rozporu/nesouladu jelikož za a je neutrální za b je pozitivní za c je negativní vzhledem k FATE. Dost je ale možné, že neznám kontext toho textu, nebo že se v něm najít něco co tam není.. ()

a proto...

zadruhé, když už od někoud něco opisuješ nějakou myšlenku, u které není jednoznačné stanovisko tak by bylo fajn doprovodit ho svým komentářem, nebo jestli s tím souhlasíš nebo ne, nebo jestli to je nějaká rada. Takhle to má hodnotu 0 protože nevím co si o tom mám jako myslet.

tak, a po tom co jsem tě zprdnul si jdu přečíst ten kontext ]:-)
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 2782
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Sparkle » 11. 7. 2013, 17:59

Dostalo se mi do pracek nové Fate Core a chci to začít hrát, takže budu otravovat s pravidlovými nejasnostmi

První, co by mě třeba zajímalo, je, co se přihodí když se failne hod na odstranění consequence? Asi jsem to tam nějak přehlídla. Může hned zkoušet roll na odstranění té samé consequence další postava, nebo fail znamená, že další pokus o odstranění té consequence je možno dělat až po uplynutí doby, která je normálně vyhrazená léčení tohoto slotu? Nebo něco jinýho?

(možnost 2 mi přijde jako strašný opruz, možnost 1 zase imho dost degraduje tu nutnost hodu na "léčivý" skill)
There's some professor or scientist, can't remember who right now, that once did a study on something that's very apt where Taylor is concerned. To understand that you are bad at something, like dancing, you have to have at least a little ability in that area.

Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Otevřená hraní RPG v Praze všichni jste srdečně zváni
RPG pro děti ve vývoji

Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 820
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od PardGalen » 11. 7. 2013, 21:05

Sparkle píše:První, co by mě třeba zajímalo, je, co se přihodí když se failne hod na odstranění consequence?
Mělo by se stát to co při jiném nepovedeném hodu. Buď uspěješ, ale bude tě to něco stát (serious cost, minor cost) nebo se to nepovede. Každopádně by se mělo něco stát a někam situaci posunout.
Někdo další na léčení hodit může, ale GM to může zatrhnout pokud mu to po prvním neúspěchu přijde vhodné. Podle mého je lepší nechat hod na léčení vždy uspět, ale podle výsledku se uvidí jak těžké to bude a co to bude stát. Jo a ve FAE žádný hod není,takový přístup je možná ještě lepší. :think:
Someday we will foresee obstacles
Through the blizzard, through the blizzard

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Aljen » 11. 7. 2013, 21:41

Podla mna hod nemozes opakovat (niekto iny ked sa zmenia okolnisti zrejme ano).
Podstatne je ze si sa rozhodol neuspiet (a FC ponuka dost moznosti ako uspiet pomocou aspektov, CA, prijatia nespechu s nasledkom a asistencie pomocnikov) A to pre tvoju postavu plati. Necital som nic o rerolovani na tu istu cinnost. Zrejme by som to nepovolil-je to jednoduchsie ako tiesit ci sa situacia uz zmenila. Samozrejme dolezita je fikcia a niekedy to moze davat zmysel

Druha vec je ze defaul liecenie nijak zvlast dlzku liecby neurychli. Zmeni povahu aspektu konsekvencie a to je vsetko. Tak ci tak heal trva rovnako dlho:scenu/session/scenario/arc

V inom setingu to moze byt ale ine: magia ci zdravotnictvo
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 2782
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Sparkle » 12. 7. 2013, 10:32

No mně právě přijde, že ten hod je tam jaksi zbytečný, i když uspěje tak stejně tu délku léčení neobejdeš, a není tam nic o tom, co se stane když failne. Jediný, proč by to asi mohlo mít smysl, je hodit si zdali jsi neuspěl kriticky, čímž se ti zkrátí délka léčení.

Další dotaz: přijde mi, že určovat "kritický úspěch" je v tomhle systému strašný opruz, páč budu vždycky muset odečítat jestli to byl úspěch o 3 nebo víc. Asi by mi bylo příjemnější kouknout se na kostky a z toho, co na nich je, hned vědět zdali to kritlo nebo ne. Zkoušel někdo někdy úpravu tímto směrem? Jako že "succeed with style" máš tehdy, když hodíš čtyři pluska, zatímco kritický fail při hození čtyř mínusek? nebo něco podobnýho?
There's some professor or scientist, can't remember who right now, that once did a study on something that's very apt where Taylor is concerned. To understand that you are bad at something, like dancing, you have to have at least a little ability in that area.

Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Otevřená hraní RPG v Praze všichni jste srdečně zváni
RPG pro děti ve vývoji

Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 820
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od PardGalen » 12. 7. 2013, 11:59

V sobotu si jdu FATE vyzkoušet, jsem zvědavý co budu říkat po hře.
Sparkle píše:No mně právě přijde, že ten hod je tam jaksi zbytečný
Také to tak cítím.
Sparkle píše:Jako že "succeed with style" máš tehdy, když hodíš čtyři pluska, zatímco kritický fail při hození čtyř mínusek?
Nezdá se mi to jako dobrý nápad. Co potom s aspekty? Nyní se hráč může rozhodnout, že mu nestačí jenom obyčejný úspěch, ale chce víc. Zaplatí FP, vyvolá aspekt, přidá si +2 k hodu a je to. Ono celá ta pravidla počítají s tím, že k tomu bude docházet docela často. Třeba v kapitole contests je to i v příkladu. Můžeš si udělat dvě čárky místo jedné. :D
Dál je to příjemné pro GM protože nastavením obtížnosti se může rozhodnout jak často nechá postavy zazářit. Pokud by to bylo jenom o náhodě už to nebude ono.
Someday we will foresee obstacles
Through the blizzard, through the blizzard

Zamčeno

Zpět na „Fate“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host