Dotazy k pravidlům

Fate je moderní hra s málo pravidly, orientované na rozvíjení dramatu a příběhu. Diskutujte také o českém Fate: Rozcestí, nebo o Fate Core či Fate Accelerated
Zamčeno
Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Pepa » 10. 7. 2014, 08:56

Oki. Díky moc za odpovědi.

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7052
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Sirien » 16. 7. 2014, 21:04

Pepa: Mimochodem, jedno varování. V Core se uvádí že nastavovat cenu u "úspěchu za cenu" případně popisovat selhání v závislosti na míře neúspěchu (počtu chybějících posunů) je volitelná záležitost které se GM nemusí držet, ale může jí používat jako vodítko.

Pokud chceš pálit aspekty před hodem a ne až po hodu, pak bych z výše uvedeného udělal v podstatě pravidlo, protože může dojít např. k situaci, kdy jsou hráčovy šance špatné (např. má dovednost +2, obtížnost je +4, jenže proti němu vynutíš/vyvoláš situační aspekt/následek, čímž mu zvýšíš obtížnost na +6. Hodit na kostkách +4 je dost vzácné. Hodit +2 je sice běžnější, ale šance je malá - tudíž hráč nemá důvod aspekt pálit vůbec, protože nejspíš beztak selže (nebo může spálit 2 aspekty, jenže to už stojí 2 body osudu a i tak budou jeho šance cca 50/50, což furt není moc zázrak).

Tím, že budeš vždy brát v úvahu míru neúspěchu se i v takovéhle situaci pro hráče stane relevantní uvažovat o použití aspektu i v případě, že jeho šance jsou obecně malé. To by mělo (nejspíš) prospět i zachování FP ekonomiky hry (která jinak funguje tak že si hráč hodí, vidí na kostkách +2 a řekne si "ale tak jo" - v případě aspektu před hodem je už pro něj v tuhle chvíli pozdě)

Samozřejmě, brát míru neúspěchu jako vždy validní bude mít dva možná ne úplně žádoucí efekty (možná, nejsou zásadní, takže Ti to možná bude jedno - nebo naopak Ti to může i vyhovovat)
1) neúspěchy bude možná těžší popisovat tak aby byly awesome (viz Fate Core "tvorba úžasného neúspěchu")
2) hra se tím stane ještě o něco málo gamističtější
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Pepa » 28. 9. 2014, 20:20

Jen tak mě napadlo a chci se zeptat...

Co to je vlastně to "objevení již existujícího aspektu" (discover an aspect)? Jsou ve hře nějaké jiné "tajné" aspekty než aspekty nepřátel? (Například tajné aspekty lokací a předmětů?) Když GM nějaký z tajných aspektů vyvolá, "zviditelní" se ten aspekt pro hráče vlastních postav?

A ještě: Když nějaká postava "objeví již existující aspekt", může o ní jiné postavě "říct"? Nebo ho ta druhá postava bude muset objevit samostatně a teprve pak ho bude moci využívat?

(Toto vlákno bylo asi omylem zařazeno do Fate starších edicí, ale můj dotaz je na pravidla Fate Core 4e.)

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7052
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Sirien » 28. 9. 2014, 23:07

Aljen: Úspěch za minor/major cost se vztahuje pouze k Overcome hodům, NIKOLIV k attack/defense hodům (viz přehled výsledků akcí, kap. Actions and consequences popř. Cheat-sheet)
Pepa píše:Je Fate jako DrD II? ... etc
Ne, absolutně odlišná mechanika. V DrD II svoje faily vykupuješ vlastními zdroji a funguje to plošně a všude.

Ve Fate můžeš faily na specifický typ akce vykoupit tím, že uspěješ i když selžeš, ale za příběhovou cenu (tzn. nijak to nelimituje žádný Tvůj vlastní source).
V podstatě to je mechanická implementace herního principu "neházejte tak aby selhání znamenalo "nic se nezměnilo" nebo "hra šla k čertu" - pokud to je potřeba, můžeš uspět, ale svou situaci nejspíš nijak moc nezlepšíš, jen změníš problém před kterým stojíš (popř. vyřešíš problém, ale za ošklivou cenu která se Ti nelíbí)

Viz popis toho co znamená cost v kapitole pro GM.
Aljen píše:ale na rozdiel od DrD2 je tato moznost cisto na rozhodnuti GMa
Ne, ne, ne...
Hráč může VŽDYCKY uspět za cenu. Je to hráčské rozhodnutí do kterého nemá GM co žvatlat.
Otázka je, co bude cenou - a tady nastupuje v podstatě smlouvání mezi hráčem a GM ohledně toho co dává smysl, je zajímavé a odpovídající (podobně třeba cena u odstoupení. Viz příklady v Core)

(samozřejmě, GM může rozhodnutí vždy vetovat na základě Golden Rule a Social contractu nebo tak něčeho, ale to už se bavíme na trochu jiné úrovni než na níž byl dotaz položen)
Pepa píše: Určení příběhového detailu (strana 13)
Musí se ten příběhový detail týkat nějakého aspektu (který má hráč, který ten fate point platí), nebo si může hráč vymyslet cokoliv bez ohledu na (svoje) aspekty?
Ve FAE ano.
Ve Fate Core ne, ale je to silně doporučováno. Resp. v podstatě aspekt je silný ospravedlňující argument v hráčův prospěch v okamžiku kdy dojde na diskusi o případném ne/přijetí detailu do hry (GMovo veta popř. pochybnosti ostatních hráčů)
Drobnou otázku přece jenom mám. Když NPC způsobí v souboji hráčské postavě consequenci, dostane na ni jedno vyvolání zdarma. Dá (na konci souboje) toto vyvolání zdarma hráčské postavě fate point? (Osobně myslím, že ne.)
Ne. Výslovně uvedeno v pravidlech, nevím už kde, a přímo zmíněno v příkladu řešícího post-soubojovou situaci (ten příklad po skončení té bitky ve skladišti kdy Amanda rozdává fate-pointy za odehranou scénu)
Aktivní vs. pasivní opozice
Při pasivní opozici musí určit GM číslo, při aktivní musí určit číslo + hodí si. Jenomže jelikož je průměrný výsledek hodu 0, tak to už je vlastně téměř totéž... (Protože ta "náhodná perturbace" může zůstat jenom na straně hráče (tím, jak si hodí on).) Co si o tom myslíte?
Designerský záměr. Pasivní opozice je zamýšlena pro méně významné situace, proto u ní nevadí, že "zjednodušený" jednostraný hod nabízí menší rozsah výsledku na kostkách.
Challenges (strana 147)
Jelikož se jedná o směs různých skill checků s různými výsledky a bez nějakého zastřešení (např. když bude úspěšná nadpoloviční většina skill checků, tak se celkově akce povede), tak mi přijde, že je tento pojem v podstatě "prázdný" a že by se bez něj dalo obejít...
TL;DR: ano, nauč se Skill Challenge z DnD 4e a používej tu, je herně mnohem zajímavější.

Detail: ne tak úplně, v mechanice Challenges je designerský záměr který spočívá právě v tom, že celkový výsledek akce je popsán až poté co padne poslední skill-check. V podstatě se jedná o to že když máš nějaké synchronní dění (více postav naráz dělá více věcí), tak to odházíš v zastaveném čase a pak popíšeš až celkový výsledek všeho, což efektivně působí líp než kdybys to házel a popisoval postupně.
Co sleduju ofic diskuse tak to někteří hráči mají rádi a oblíbili si to, jiní se shodují se mnou a tvrdí že dopad na hru je efektivně minimální a mechaniku lze ignorovat.
Contests (příklad na straně 152)

První výměna skončila +3 vs. +1, takže tam by si měl Teran započítat dvě vítězství (uspěl se stylem a soupeřka ne).
pouze jedno (počítá se víězství, pokud není úspěch se stylem tak je jendo, o kolik shiftů to bylo)
Poslední výměna skončila +8 vs. +4, takže tam by si naopak měla Cynere započítat vítězství pouze jedno (uspěla se stylem, ale soupeř taky)...
ne. Tady je dvojí vyhodnocení. Zaprvé musíš uspět proti DC, jinak jsi prostě selhal a nemáš nic, tečka. Pokud uspěješ, tak se Tvůj hod porovná s hodem protistrany jako při aktivní opozici - tzn. ten kdo má míň nezískává nic a ten kdo má víc vyhrál a pouze pokud má zároveň o tři víc než je DC a zároveň o tři víc než protistrana tak má "with style".

(opět - otravné, celá mechanika; používej DnD 4e Skill Challenge, je to víc muziky za stejně námahy)
Conceding the Conflict
Aby jsi vůbec mohl odstoupit, musí to dávat smysl. Pokud máš záporáka zahnaného do kouta a obklopeného vražedně dopálenými postavami s bouchačkama v rukou, tak už si kolega moc neodstoupí (leda tak do hrobu).
Aljen píše:Ak ako GM concedujes hlavneho zaporaka stale do okola a hracov to frustruje, tak si zly GM.
Hlavně si aktivně říkáš o to aby se hráči dopálili a udělali si quest s cílem zavraždit Ti NPC. Se záměrem ve scéně který je deklarovaný jako "GMPC must die" už nebudeš mít moc kam odstupovat, protože aby hráči dostali co chtějí (podmínka concede) tak Tvůj milášek bude muset tak jako tak umřít. (v ten moment můžeš odstoupit jakože zemře ale před smrtí ještě něčeho dosáhne, nebo tak něco, ale tak nebo tak zkape)
Pepa píše:Ještě mám k tomu jednu otázku. Na straně 82 se píše, že když takto uteče NPC, tak GM dostane adekvátní počet fate pointů v další scéně navíc. Opravdu to je v DALŠÍ scéně (kdy budou PC čelit kdoví čemu), nebo to je až v další scéně proti tomu, který takto uprchl (tedy klidně až zase někdy za pár dobrodružství...)?
B je správně (FP obdržené za odstoupení se v podstatě stávají specifickým vlastnictvím odstoupivšího NPCčka a jsou stranou standardního FP poolu záporáků na scénu)
Movement (příklad na straně 169)
Je ten příklad správně?
Ano, je (Aljena si nevšímej v tomhle případě).

Protivník jí bránil, ale ona si HODILA Athletics, tak jak měla nařízeno, a pohnula se o své dvě zóny. a to byla její akce pro dané kolo (nebýt tam ani protivník ani nějaký otravný situační aspekt, tak by se mohla pohnout a ještě jednat - např. napadnout dalšího protivníka - jenže protože tam měla opozici tak skončila akci svým pohybem)
- Vyvolání ninjova boostu *Nerovnováha mimo ninjův tah. (Ono to je asi opravdu tak, že ten boost není ninjův, ale GMův a ten jej může vyvolat kdykoli to dává smysl.)
Boosty, stejně jako free-invokes, jsou volně předávatelné mezi spojenci. Tj. ano, je "GMův", ale pokud má GM ve hře dvě party záporáků a ne jen jednu, tak by to měl držet jen v rámci té jedné party (a vice versa).
Podobně PC si můžou boosty a free invoky předávat a kombinovat jak hráči chtějí, jen o tom předání rozhoduje hráč co boost/free invoke vytvořil.

To je jedna z mých prvních otázek. Akci "shodím na ně lustr" bych posoudil buďto jako
Příklad s ninji jsem nečetl a nechce se mi; každopádně tohle je easy - může to být jakákoliv akce v závislosti na tom, o co Ti s tím lustrem jde:
- chceš prostě zrušit lustr, protože Ti vadí jeho samotná existence: overcome
- chceš z toho vytěžit výhodu (snížit osvětlení, vyvolat chaos, zaplnit podlahu střepy...): CA
- přímo pod lustrem někdo stojí a Ty ho takhle plánuješ pod tím lustrem pohřbít: attack
- řítí se na Tebe rozjetý rytíř a Ty mu chceš zabránit v tom aby Tě nachargoval v plném trisku kopím do hrudi: defend
Zde mi vadí to, že ninja je zraněn. Protože tak, jak to je popsáno, to vypadá tak, že ninja útočí na Lukáše a Kuba ho brání akcí "protiútok" (?!) Smí se něco takového udělat?
Default: ne, máš pravdu, ninja by měl být nedotčen (pokud není defend with style a v tom případě by obránce dostal napřítě boost)

Variable: souboj lze hrát na výměny namísto na akce - tj. hod proti hodu, kdo hodí víc dává damage (rychlejší, méně detailní, narativnější, méně akční, méně taktické... bla bla bla, můžeme to probrat bokem v tématu o úpravách) a v tom případě by to tak odehrát šlo.
Myslím si, že takto se "Plná obrana" (Full defense) hlásit nedá. Ta se přece nehlásí v okamžiku, kdy se na mě útočí a já pak skipnu tah. Ale naopak. Až se dostanu na tah, tak ho skipnu a získám bonus +2 ke všem obranám do budoucna. Nebo ne?
Heh. Interesting question, this one...

...hele ne, myslim že ač je ten ninja-příklad hromada zmatenosti, tak tady měl kolega pravdu. Pokud nepřítel začíná a Ty jsi ještě vůbec nejednal, pak se nejspíš můžeš vzdát svého (budoucího) tahu ve prospěch full defense - jinak by byli hrozně zvýhodněni ti co získají iniciativu.
Full defense bys nejspíš nemohl zahlásit jen v případech kdy bys útok vysloveně nečekal (překvapení atp.)
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7052
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Sirien » 28. 9. 2014, 23:16

DAMN, koukám že sem teď komentoval něco starého protože sem sem pak už psal... sorry, tohle je nějaký bug RPG F (klikl jsem "poslední nepřečtený post" a hodilo mě to tam kam mě to hodilo)


No nic.
Co to je vlastně to "objevení již existujícího aspektu" (discover an aspect)? Jsou ve hře nějaké jiné "tajné" aspekty než aspekty nepřátel?
...eh... OBVYKLE ne.

Jenže Fate Fractal (Bronze Rule), takže technicky může být cokoliv co může nějak "jednat" proti postavám mít tajné aspekty, popř. je může mít cokoliv čemu chce GM dát nějaký nádech tajemna (např. prokleté místo může mít tajné aspekty které jsou důsledkem jeho prokletí a hráči je mohou objevit buď tak, že kletbu chytěj z první (GM aspekt vyvolá a tím ukáže) nebo tím že budou opatrní a udělají si research (tj. právě "discover an aspect")
A ještě: Když nějaká postava "objeví již existující aspekt", může o ní jiné postavě "říct"? Nebo ho ta druhá postava bude muset objevit samostatně a teprve pak ho bude moci využívat?
Tvůj dotaz... nedává úplně smysl.

Fate je v základu velmi metaherně otevřený - tj. hráči si sdílí poznatky nedostupné jejich postavám. Pokud hráč objeví aspekt a není extra speciální žůžo-ňůňo důvod*), pak ho uvidí všichni.

Pokud se postavy setkají, samozřjemě si mohou ingame předat své vědomosti - ostatně aspekty jsou mechanickým vyjádřením herní reality ve fikci, znalost aspektu je znalostí této fikce.

Free invoke je pod kontrolou toho kdo jej vytvořil a ten jej může libovolně předat komukoliv chce (pokud to v daný moment dává aspoň trochu smysl)

Takže... ano, může říct, ne, není důvod, aby ho jiná postava objevovala znovu, ale ani jí to nebrání pokusit se získat na aspekt další free invoke.


*) např. když postavy zahlásí oblíbené hororové "rozdělme se" nebo tak něco
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Pepa » 15. 10. 2014, 22:11

Sirien píše:pouze jedno (počítá se víězství, pokud není úspěch se stylem tak je jendo, o kolik shiftů to bylo)
Sirien píše:ne. Tady je dvojí vyhodnocení. Zaprvé musíš uspět proti DC, jinak jsi prostě selhal a nemáš nic, tečka. Pokud uspěješ, tak se Tvůj hod porovná s hodem protistrany jako při aktivní opozici - tzn. ten kdo má míň nezískává nic a ten kdo má víc vyhrál a pouze pokud má zároveň o tři víc než je DC a zároveň o tři víc než protistrana tak má "with style".
Jako tohle chápu a smysl to dává, ale z těch pravidel to není vidět. Jednak v tom příkladu není uvedeno žádné "referenční DC prostředí" a druhak se tam nic nemluví o "shiftech vůči DC" a "shiftech vůči ostatním účastníkům". Takže čistě podle pravidel mi to jasné nepřijde.
Sirien píše:Protivník jí bránil, ale ona si HODILA Athletics, tak jak měla nařízeno, a pohnula se o své dvě zóny. a to byla její akce pro dané kolo (nebýt tam ani protivník ani nějaký otravný situační aspekt, tak by se mohla pohnout a ještě jednat - např. napadnout dalšího protivníka - jenže protože tam měla opozici tak skončila akci svým pohybem)
Takže kdyby nic nebylo v cestě, tak se lze pohnout až o tři zóny? To snad ne. Podle toho tučného se můžeš posunout o jednu zónu navíc ke své akci (a může být onou akcí "chci se pohnout o dvě zóny"?).

On je tam pak ještě tak trochu záhadný ten další odstavec.
Fate Core, strana 169 píše:If you want to move more than one zone (up to anywhere else on the map), if a situation aspect suggests that it might be difficult to move freely, or if another character is in your way, then you must make an overcome action using Athletics to move. This counts as your action for the exchange.
Platí-li jedna z těch "if" podmínek, tak se hází + spotřebuje to akci na kolo. Ale co když je současně splněno víc "if" podmínek naráz? Hází se víckrát nebo to spotřebovává víc akcí (ergo postava se pohybuje pomaleji)?
Sirien píše:...hele ne, myslim že ač je ten ninja-příklad hromada zmatenosti, tak tady měl kolega pravdu. Pokud nepřítel začíná a Ty jsi ještě vůbec nejednal, pak se nejspíš můžeš vzdát svého (budoucího) tahu ve prospěch full defense - jinak by byli hrozně zvýhodněni ti co získají iniciativu.

Full defense bys nejspíš nemohl zahlásit jen v případech kdy bys útok vysloveně nečekal (překvapení atp.)
Jako Full defense se skipnutím tahu do budoucna to je nějaké divné, ne? Prostě "postavit se správně defensivně" nějaký čas stojí a podle mě to nejde udělat "instantně" s tím, že já pak ten "dlužící čas" vrátím ve svém tahu...

A jestli jsou hrozně zvýhodněni ti, co získají iniciativu... Jednak bych neřekl, že hrozně a druhak tohle je přesně ten důvod, proč se tomu taky říká iniciativa, ne? Moci jednat rychleji, než se soupeř vzpamatuje a správně vybuduje obranu...
Sirien píše:...eh... OBVYKLE ne.
Také mi přijde, že skryté aspekty (jiné než aspekty nepřátel) obvykle nejsou.
Sirien píše:Jenže Fate Fractal (Bronze Rule), takže technicky může být cokoliv co může nějak "jednat" proti postavám mít tajné aspekty, popř. je může mít cokoliv čemu chce GM dát nějaký nádech tajemna (např. prokleté místo může mít tajné aspekty které jsou důsledkem jeho prokletí a hráči je mohou objevit buď tak, že kletbu chytěj z první (GM aspekt vyvolá a tím ukáže) nebo tím že budou opatrní a udělají si research (tj. právě "discover an aspect")
Jakoby souhlas, ale ono se taky asi může stát, že ty tajné aspekty někdo proti družině používá a družina o tom neví.

Třeba při souboji s temnou kněžkou bude ta kněžka vyvolávat (pro družinu tajný) aspekt prostředí Ve vzduchu je prastará magie. Jak by se to udělalo? Osobně myslím, že tady by GM utratil za kněžku bod osudu a přidal si bonus +2 "tajně" s tím, že by ten aspekt neukázal. Možná by se ale zmínil o jejím "sbírání magie" jen tak mezi řečí a družinu by tak pouze ponoukl k tomu, aby zkusila "odhalit aspekt". (Koneckonců družina si může myslet, že utracený bod osudu na bonus je svázán s aspektem přímo té kněžky, nikoli s aspektem okolí...)
Sirien píše:Tvůj dotaz... nedává úplně smysl.

Fate je v základu velmi metaherně otevřený - tj. hráči si sdílí poznatky nedostupné jejich postavám. Pokud hráč objeví aspekt a není extra speciální žůžo-ňůňo důvod*), pak ho uvidí všichni.

Pokud se postavy setkají, samozřjemě si mohou ingame předat své vědomosti - ostatně aspekty jsou mechanickým vyjádřením herní reality ve fikci, znalost aspektu je znalostí této fikce.
Mám na mysli třeba následující příklad: Kněz: "Tady je velmi zvláštní místo, cítíš to?" Učedník: "Ne, necítím to."

Herně je jasné, co se stalo. Kněz objevil aspekt (a může jej tedy využívat), ale učedník jakoby ne. Takže mi přijde logické, aby i on musel uspět v onom hodu na "zjišťování aspektu", aby jej mohl sám využívat. (Když mu o tom někdo jiný řekne, tak to je jiné, než když si to prožije a "prozře" sám...)
Sirien píše:Free invoke je pod kontrolou toho kdo jej vytvořil a ten jej může libovolně předat komukoliv chce (pokud to v daný moment dává aspoň trochu smysl)
Tady se ještě zeptám: Dejme tomu, že kněz objevil aspekt Vzduch prosycený magií a má na něj free invoke. Může tento free invoke předat bojovníkovi v družině, který o magii neví naprosto nic?

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7052
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Sirien » 16. 10. 2014, 18:34

Ad pohyb: Pokud u Tebe nebo v cestě nestojí nikdo kdo by Ti toužil podkopnout nohy a pokud tam není žádný aspekt co by Ti bránil, pak můžeš jednat a ještě navíc k tomu se pohnout o jednu zónu.

V jiném případě si na pohyb musíš hodit - házíš právě a pouze jednou. DC určuje GM v případě že překonáváš aspekty prostředí, případně pokud Ti někdo chce podkopnout nohy tak Ti dotyčný poskytuje aktivní opozici a aspekty prostředí mohou být vyvolány proti Tobě.

Ta mechanika je v základu dost jednoduchá a říká: řekni kam se chceš pohnout, hoď si, povedlo/nepovedlo. Tj. Lily se chce dostat na ochoz, Amanda se s ničím nepatlá a hodí si jen na aktivní opozici, týpek to failne, Lily se dostane kam chce. Amanda tam už proti Lily nevyvolává žádné další aspekty, i když by mohla - Lily by pak uspěla jen o jeden posun a to by nejspíš znamenalo že se pohne jen k žebříku (unikne z blokace nepřátelského NPCčka a pohne se o jednu zónu), ale už ne nahoru.
Ten příklad je podle mě nešťastně zjednodušenej, ale ono co si budeme povídat, ty příklady jsou místy zvolené dost nešťastně obecně - většina jich je ok, ale některé jsou fakt divné.


Ad plná obrana: Ne, z toho jak to tam je napsané to chápu tak, že DOKUD v dané výměně neprovedeš nějakou jinou svojí akci, pak se můžeš kdykoliv rozhodnout pro full defense a v dané výměně pak prostě nejednáš. Tj. pokud se tak stane ještě předtím, než se dostaneš na tah, pak se tím svého tahu pro danou výměnu vzdáváš. Pokud se k tahu dostaneš a bojíš se někoho, kdo půjde po tobě, tak musíš potvrdit full defense a nic nedělat.

Musíš si uvědomit, že výměny ve Fate nereprezentují jeden pohyb, jako spíš bojovou sekvenci několika výpadů a protivýpadů, takže čas na to máš.
Pokud protivníka přiměješ k full defense, tak jsi v podstatě v pohodě - dřív nebo pozdějc ho tam umlátíš.


Ad používání neznámých aspektů: Tohle je zajímavý problém. Osobně když použiju nějaký aspekt který mám před hráči skrytý, tak volím tu variantu, že:
- je-li efekt očividný nebo nejde o nic extra důležitého, aspekt při použití odhalím (hlele platím FP a používám excelentní šermíř.
- je-li efekt viditelný, ale ne nutně jasný, tak to naznačím (hele, platím FP a mám tady jeden takový bojový aspekt spjatý se šermem...), čímž dám hráčům najevo že tam něco takového je takže po tom mohou snádnějc pátrat nebo si to domýšlet
- je-li efekt skrytý, pak bych to skutečně odehrál stylem "mám tu jakýsi aspekt který neznáte a tady za něj platím FP" - nutno říct, že vzhledem k tomu, že použití aspektu znamená určitou snahu a jeho zapojení do hry tak mi osobně na tuhle situaci ve hře ještě nedošlo...

Ad kněz a jeho učedník-akolyta - jako šlo by to tak hrát, ale a) to nemá moc význam podle mě, b) to tim uděláš zbytečně zamotané (hele tenhle aspekt, vím o něm i já? počkat, někde sem si to poznamenával... aha, tak já o něm nevím, sakra...) - snazší to hrát tak že jak to odhalí jedna postava tak to prostě dokáže ukázat i ostatním.
Kněz i akolyta si hodí na objevení aspektu. Kněz uspěje a akolyta ne - o aspektu pak věcí oba (kněz ukázal akolytovi kam se dívat a ten to tak nějak jako pobral), ale free invoke má jen kněz (protože akolyta je rád že byl s pomocí kněze vůbec schopnej si toho trochu nějak všimnout)

Ad předání volného vyvolání na mystický aspekt mundánímu válečníkovi: ano, možné to samozřejmě je. Dvě poznámky:
a) to válečníkovi bude stejně k ničemu, pokud on sám ten aspekt nebude schopný někde použít. Pokud ho použít schopný bude, pak proč by nemohl mít volné vyvolání...
b) předaná volná vyvolání se obvykle popisují jako vzájemná pomocná snaha, takže to nejspíš bude vypadat jako že se kněz pomodlil free invokem za válečníka
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Aljen » 16. 10. 2014, 21:19

acolyta moze pouzit aspekt o ktorom nevie ... Pretoze aspekty nepouziva postava ale hrac.
Ak hrac dokaze vo fikcii zadelit ako mal dany aspekt efekt pre jeho postavu tak uplne v pohode - postava moze byt prekvapena
Akolyta: "Boha jak sa mi to dobre caruje jipii!"
Master: "Ty trulo vsak ti vravim ze je tu prastara magia a ze sa mas na nu napojit ako som ta to ucil!"
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7052
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Sirien » 17. 10. 2014, 16:02

ccc... opatrně s těmi aspekty a hráči - použití aspektu je limitované tak aby dávalo smysl ve fikci, takže ten příklad co dáváš by sice šel, ale používání aspektů o kterých postava neví má své fikční mantinely na které by se nemělo zapomínat
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Zamčeno

Zpět na „Fate“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host