Dotazy k pravidlům

Fate je moderní hra s málo pravidly, orientované na rozvíjení dramatu a příběhu. Diskutujte také o českém Fate: Rozcestí, nebo o Fate Core či Fate Accelerated
Zamčeno
Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Pepa » 18. 2. 2014, 23:18

Aljen píše:Pri contest sa hody ucastnikov porovnavaju medzi sebou.
V prvej vymene uspel Teraz obycajne a nie zo stylom 2shifty
V tretej zenska a tiez so stylom 4shifty
Jako ano. Napadlo mě, že se porovnávají "vzdálenosti" mezi jednotlivými účastníky, ale jaký má pak smysl tučně vyznačená část v contestech dvou účastníků (?): "If you succeed with style and no one else does, then you get to mark two victories."

Když v contestu tří účastníků bude mít A (+8), B (+5) a C (+2), tak získá A pouze jedno vítězství? (Protože A uspěl se stylem, ale B taky!)

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Aljen » 19. 2. 2014, 00:21

Ano v pripade viacerych to tak chapem. Proste ten stylovy je najviac jeden.
V tej prvej vymene uspel obycajne
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Pepa » 24. 3. 2014, 22:14

Já se ještě vrátím k Ryotovu příkladu ve vlákně Fate Core.

Řešilo se tam už mnoho věcí.

- Vyvolání ninjova boostu *Nerovnováha mimo ninjův tah. (Ono to je asi opravdu tak, že ten boost není ninjův, ale GMův a ten jej může vyvolat kdykoli to dává smysl.)

- GMovo přiřazení aspektu *Dezorientovaný S Pohmožděnou Tváří hráči. (Měl se s hráčem dohodnout, jestli ten to tak chce. Hráč měl nejspíš volné ještě nějaké stress boxy...)

- GMův compel v závěru souboje. (Aspekt *Dezorientovaný S Pohmožděnou Tváří byl vytvořený v průběhu souboje, proto na něj mají ninjové jedno vyvolání zdarma, ale toto vyvolání hráči jeden Fate bod nedá. (Na to jsem se ptal pár postů zpátky.))

- Aljen si všimnul, že akce "shodím na ně lustr" vlastně moc akcí "create an advantage" není. Pokud by byla, tak by hráč dostal/nedostal volné vyvolání toho aspektu do příštího kola. Ale ten lustr spadl okamžitě (což asi hráč možná ani nezamýšlel), takže jaká akce to vlastně byla? :think:

To je jedna z mých prvních otázek. Akci "shodím na ně lustr" bych posoudil buďto jako akci "overcome" (protože hráč může říct, že se snaží "zničit" aspekt *Lustr na vlásku a že někdo stojí pod ním, to mu už je třeba i jedno), nebo jako akci "attack" (protože ten lustr koneckonců zaútočí). V podstatě se ale může jednat i o akci "create an advantage" (hráč může říct, že chce vytvořit aspekt *Střepy na podlaze a bude chtít volné invokace na ně.) Co si o tom myslíte?

Dále mám dva problémy, kterých si ještě nikdo nejspíš nevšiml.
PH: Ok, to zní dobře. Další na řadě je Ninja Dva který má v úmyslu skočit směrem k Lukášovi. Kubo, myslím že bys měl využít volnou invokaci na ten lustr. Ten aspekt za chvíli už nemusí platit.
HK: Tak jo, vyvolávám aspekt *Letící Lustr aby zastavil toho ninju.
PH: Tvůj úspěch byl Skvělý +4, tak mu to dám jako past na Atletiku. Ninja Dva má atletiku Průměrnou +1 a padlo… -1, což je 0 a shift je tedy 4. To pro něj nevypadá dobře… Bere si střední následek s aspektem *Zlomená Ruka.
Zde mi vadí to, že ninja je zraněn. Protože tak, jak to je popsáno, to vypadá tak, že ninja útočí na Lukáše a Kuba ho brání akcí "protiútok" (?!) Smí se něco takového udělat?

Myslím si, že Kuba může bránit Lukáše pouze akcí "defend" a v tom případě by měl být výsledek takový, že ho ubrání se stylem (padlo o 4 víc) a tedy, že Kuba (či Lukáš) dostanou boost. Ale ninja by měl být nezraněn.
HL: Jasně že chci, a pro jistotu budu bojovat defenzivně abych měl bonus +2, protože boj mam 0… Padlo -1, takže mam průměrnou obranu +1.
PH: Ok, takže si mu docela nemotorně uskočil, a teď bys byl na řadě kdybys nebojoval defenzivně, takže končí první kolo a může začít druhé.
Myslím si, že takto se "Plná obrana" (Full defense) hlásit nedá. Ta se přece nehlásí v okamžiku, kdy se na mě útočí a já pak skipnu tah. Ale naopak. Až se dostanu na tah, tak ho skipnu a získám bonus +2 ke všem obranám do budoucna. Nebo ne?

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Aljen » 25. 3. 2014, 16:08

Aljen si všimnul, že akce "shodím na ně lustr" vlastně moc akcí "create an advantage" není. Pokud by byla, tak by hráč dostal/nedostal volné vyvolání toho aspektu do příštího kola. Ale ten lustr spadl okamžitě (což asi hráč možná ani nezamýšlel), takže jaká akce to vlastně byla?
Mozno sa ta ista situacia da mechanicky ponat rozne ;)

Obvykle ale ked je vysledkom tvojho snazenia zranenie niekoho tak ide o Attack
- lenze niekedy moze byt zranenie uplne podruznym vysledkom. Skupina pri stole moze chciet vyhodnotit nieco ine - pre nich v tej chvili zaujimavejsie. Nie je preto jedine mozne riesenie a lajna ako to bude vyzerat.
- hacker pretazi elektraren, vypustis jedovaty plyn, hrdina presvedci zloja aby rukojemnika pustil, prebehne sutaz o to kto k pake k padacim dveram dobehne prvy (ten si bude moct vybrat ci zviazany Robin spadnedo jamy s krokodylmi alebo ci sa poklop v podlahe nad jamou zatvori )

Taketo situacie su ako Akcia Prostredia (v knihe su priklady). Proste ak nieco sposobi dramaticku zmenu vo fikcii (Vybuch Megakondenzatorov, otravny plyn, Nasraty zloj vystrelujuci rukojemnikovi mozog, Robin krmi krokodyly) jej prejav sa moze/nemusi mechanicky zachytit ako Overcome test a v pripade neuspechu zranenie. Alebo zranenie ci smrt je iste aj bez testu (zavisi od kto co ako a ci je to pribehovo cool - alebo je podla FC hod zbytocny).

---
V pripade lustra by som to videl ako utok ak je zamerom zostrelit ho prave vo chvili ked je pod nim ninja. Luster padnuty na hlavu pravdepodobne zrani bezneho cloveka (v tom priklade su Ninjovia bossovia - od mookov maju hodne daleko) dokonca ho moze aj na fleku vyradit.
"Padajuci luster" je podla mna blby aspekt (ma trvanie iba velmi kratko) a preto CA nan moc nedava zmysel ("Padajuce lustre" uz je lepsi, lenze ten by bol mozny v inej fikcii :))
CA na crepy na podlahe je uplne v pohode, zase by islo o Shoot test a ako GM by som dal aj Obstacle na vyhnutie sa - ceze by islo o podobny efekt ako v pripade utoku. Za zamyslenie stoji preco by som prave ja ako strelec mal mat na crepy boost (co je dovod riesit to nie ako CA ale ako Attack).

Realne to tam GM dost pomotal. Sam sa rozhodol ze boost za ktory hrac zaplatil FP a Konsekvenciu sa spalil na to aby luster vobec spadol (WTF!). Nasledne luster zranil a uvaznil inu postavu (zranenie je ok aj pouzitie boostu nerovnovaha, to ze nemohol pouzit FP ci Vyhru za vaznu cenu uz ani moc nie - ale mozno sa to len do zapisu nezmestilo).

Zapnutie Full Defense pred svojou akciou (v priklade 2x) sa mi tiez zda divne. V pravidlach je proste povedane ze to dava bonus na vsetky obrany v exchange (mozno je to vysvetlene v ofic FAQ, kuknem)
A ani nevím jestli by to bylo férové k pravidlům mu dávat postihy.
V skutocnosti je to ferove, ale nedavaju sa postihy. Davaju sa bonusy druhej strane. Cize hrac mohol vyuzit aspekt a lepsie sa branit (pri crepoch to ale zmysel moc nedava). Naviac pri tom zabudli ze sa postava brani na full.
GMův compel v závěru souboje. (Aspekt *Dezorientovaný S Pohmožděnou Tváří byl vytvořený v průběhu souboje, proto na něj mají ninjové jedno vyvolání zdarma, ale toto vyvolání hráči jeden Fate bod nedá. (Na to jsem se ptal pár postů zpátky.))
V skutocnosti je to normalna konsekvencia a za tu FP po vyvolani dostanes - pretoze FP niekto musel najprv zaplatit (nie je to free aspekt, vznikla totiz ako nasledok toho ze hrac uspel za Serious cost. V pravidlach je napisane: "The opponent who forced you to take a consequence gets a free invocation" ale to sa podla mna tyka regularneho vysledku stretu, nie dobrovolneho Uspechu za Serious Cost - specialne ked to bol uspech vdaka GMovim divnym cachrom velmi trapny).
Tie divne cachre s compelom tam podla mna nemaju co robit, islo o normalny invoke pretoze ninja dostal zan +2. Compel je o inom a nie o cisielkach v kombate.
Zde mi vadí to, že ninja je zraněn. Protože tak, jak to je popsáno, to vypadá tak, že ninja útočí na Lukáše a Kuba ho brání akcí "protiútok" (?!) Smí se něco takového udělat?
To je preto ze zabudli vobec riesit akciu Defend lukasa/Kuba (mozes branit aj niekoho ineho ak to dava zmysel)
Tak jo, vyvolávám aspekt *Letící Lustr aby zastavil toho ninju.
je blbost, pretoze chyba AKO robi Defend - k comu by letiaci luster pouzit samozrejme mohol :
"Skacem pred Lukasa a svojou sekerou odrazam jeho katanu smerujucu na Lukasa. Nastastie ninja musel venovat cestou pozornost letiacemu lustru aby sa mu vyhol a tak jeho utok nebol taky dorazny." = 4df+Fight+2

Defendom ho zranit nemohol - mohol prinajlepsom ziskat boost.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Pepa » 25. 3. 2014, 20:46

@Kubův defend Lukáše, Full defense: Ano, toto vidíme stejně.
Aljen píše:Taketo situacie su ako Akcia Prostredia (v knihe su priklady).
Můžeš mě, prosím, odkázat přesně? Teď to nějak nemůžu najít...
Aljen píše:V skutocnosti je to normalna konsekvencia a za tu FP po vyvolani dostanes - pretoze FP niekto musel najprv zaplatit (nie je to free aspekt, vznikla totiz ako nasledok toho ze hrac uspel za Serious cost. V pravidlach je napisane: "The opponent who forced you to take a consequence gets a free invocation" ale to sa podla mna tyka regularneho vysledku stretu, nie dobrovolneho Uspechu za Serious Cost - specialne ked to bol uspech vdaka GMovim divnym cachrom velmi trapny).
Tie divne cachre s compelom tam podla mna nemaju co robit, islo o normalny invoke pretoze ninja dostal zan +2. Compel je o inom a nie o cisielkach v kombate.
Myslíš, to tedy takto?

Aspekt (konsekvence) *Dezorientovaný S Pohmožděnou Tváří byl vytvořen při pádu lustru v Mirkově tahu. (GM mu jej udělil jako "serious cost". ) Protože jej nezpůsobili přímo ninjové, tak na něj jedno volné vyvolání nemají. Proto se pak to vyvolání musí platit bodem osudu a na konci souboje hráč ten bod osudu dostane.

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Aljen » 25. 3. 2014, 22:07

Pozor toto je celkom podstatne:
(GM mu jej udělil jako "serious cost". )
Nie GM ... to ze v tom priklade je GM dost oldschoolovy sebestredny diktator neznamena ze to tak ma byt :)

To rozhodnutie je na hracovi a co sa tyka Ceny (a pouzitia aspektov a vlastne vsetkych pravidiel FC) ma prebehnut dialog medzi hracom a GMom.

Ako ale vravim nevidim to ako nieco co priamo vyvolali ninjovia takze podla mna si nezasluzia boost. Ale skusim pozriet na ofic strankach.
Můžeš mě, prosím, odkázat přesně? Teď to nějak nemůžu najít...
Napriklad Defend str 142 Because you roll to defend as a reaction, your opposition is almost always
active. If you’re rolling a defend action against passive opposition, it’s
because the environment is hostile to you somehow (like a blazing fire
)

Vidis to aj odpoveda na to co som pisal. Realne ked sa chces vyhnut zraneniu ide o Defend akciu.
Overcome je kus o inom

Dobra otazka by bola ci pri remize na Defend voci Prostrediu davas niekomu boost ... podla mna davas ho Prostrediu kedze Fate Fractal pravidlo (cize realne to moze sposobit v dalsom kole drsnejsie DC alebo to aj moze skoncit ako nepouzity boost - ak dany Efekt bol jednorazovy)
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Pepa » 25. 3. 2014, 22:49

Aljen píše:Ako ale vravim nevidim to ako nieco co priamo vyvolali ninjovia takze podla mna si nezasluzia boost. Ale skusim pozriet na ofic strankach.
Ok.
Aljen píše:Dobra otazka by bola ci pri remize na Defend voci Prostrediu davas niekomu boost ... podla mna davas ho Prostrediu kedze Fate Fractal pravidlo (cize realne to moze sposobit v dalsom kole drsnejsie DC alebo to aj moze skoncit ako nepouzity boost - ak dany Efekt bol jednorazovy)
Taky si myslím.
Aljen píše:Vidis to aj odpoveda na to co som pisal. Realne ked sa chces vyhnut zraneniu ide o Defend akciu.
Overcome je kus o inom
Mě spíš šlo o nějaký příklad na to, že si postava přizpůsobuje prostředí ku obrazu svému a to prostředí následně vyvolá další akci/akce...

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Aljen » 26. 3. 2014, 00:13

ako napriklad ked zapalis rafineriu a stojis uprostred nej?
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Pepa » 26. 3. 2014, 10:28

To ani ne. Spíš jestli nejsou v pravidlech příklady na ty akce prostředí, které jsi popisoval.

Vystřelím do lustru, aby na někoho spadl. Otočím těžkým kolem na potrubí, aby vyšla pára, která někoho popálí. Zhackuju systém, aby robot na druhém konci místnosti vystřelil.

Jak by se to řešilo? Hráčova akce je Create an advantage a pokud se mu podaří uspět, tak to prostředí (předmět/robot) zaútočí "svojí" Attack akcí?

Nebo to je Attack akce přímo? (Což asi moc nedává smysl, protože hráčova postava prostě jakoby neútočí...)

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Aljen » 26. 3. 2014, 23:20

Neexistuje jedina spravna odpoved. To co serie ludi na DrD21 ze nemaju presne dane ako sa ktora fikcia mechanicky vzdy znazorni, to tu plati tiez.

Odpoved ze je to otazka feelingu a dohody pri stole ta ale zrejme neuspokoji. Pravidla ti na to jednoznacne neodpovedia lebo su tiez len nastrojom ktory pouzijes roznymi sposobmi - podla situacie.

Zoberme situaciu s lustrom a ninjom: (Luster je dost krepy aspekt hlavne preto ze cloveka hned zvadza robit CA aj ked netreba)
1. "Chcem zostrelit luster pretoze ma serie" ... Overcome (Shoot)*. Na zostrelenie lustra pouzije FP a aspekty. To bol jeho ciel.
To ze luster padne a mozno zasiahne ninju je podruzny jav ktory sa vyriesi rovnako ako Vplyv prostredia (Tak by si riesil napriklad zemetrasenie, alebo ohen ak by postava bola v jeho zone. Prehod DC v ramci Obrany a si safe. Neprehodis tak vyzeres stres a mozno aj konsekvenciu - ak sa tak dohodneme). Je Ninja priamo pod lustrom? Je od neho dost daleko a v bezpeci? Bolo to definovane? Je to zaujimave aby to tak bolo?

Ked luster padne zostanu na podlahe crepy. Je to na novy aspekt? Minie niekto svoju akciu na CA na to aby z tohoto faktu vo fikcii spravil aspekt - ktory vyuzije (Trebars sikovne rozkope casti lustra okolo smerom k protivnikom - Akrobacia).
Proste zavisi od toho co komu pride zaujimave. Co ktorej skupine pride zaujimave :)

*: pre inu skupinu to proste bude automaticka akcia - ziadny Overcome. Hrac minul svoju akciu a sundal luster. V inej skupine moze zase rozhodnut vyska skillu Shoot ze ci pojde o automaticky uspech alebo si strelecka lama musi hodit ci jej pomoze stastie k zasahu retaze na ktorom luster visi

2. "Chcem lustrom sundat ninju" ... Attack (Shoot). Chce si totiz vycihat cas tak aby presne luster spadol na ninju. Rozdiel je v tom ze moze palit FP a pouzivat aspekty proti ninjovi tak aby ten Attack bol co najlepsi. Bojuje ninja s nikym pod lustrom? Nuz tak si ten druhy asi bude hadzat Defend voci akcii prostredia (nie je cielom, takze niektore z aspektov pouzitych proti ninjovi na neho platit nemusia, mozu ale zase platit ine)
Cielom bolo zranit ci sundat ninju, to ze luster padol je podruzne.
Zase mame na zemi crepy ako v predoslom pripade

3. "Chcem zostrelit luster tak aby crepy pokryli podlahu" ... CA (Shoot). Chce aby crepy na zemi sposobili v dalsich kolach protivnikom neprijemnosti (Samozrejme ze ak sa nepriatelia zdekuju do inej miestnosti, alebo zacnu ako pavuci lozit po stenach tak z boostu ci aspektu nema nic). Opat pad lustra na ludi pod nim je akcia Prostredia proti ktorej budu riesit Defend (ale tak ako v inych pripadoch sa branit Nemusia - vyzeru stres ci konsekvenciu automaticky)
Cielom bolo vytvorit crepy a na to aby sa mu to podarilo co najlepsie moze pouzivat FP a aspekty (mozno aj ine ako v pripade 1 a 2)
---
Rovnaka situacia Luster/Zranenie/Crepy a 3 rozne pohlady.
Odpovedal som? :D
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Pepa » 27. 3. 2014, 09:01

Tak jako ano. V podstatě jsi rozepsal to moje:
Pepa píše:To je jedna z mých prvních otázek. Akci "shodím na ně lustr" bych posoudil buďto jako akci "overcome" (protože hráč může říct, že se snaží "zničit" aspekt *Lustr na vlásku a že někdo stojí pod ním, to mu už je třeba i jedno), nebo jako akci "attack" (protože ten lustr koneckonců zaútočí). V podstatě se ale může jednat i o akci "create an advantage" (hráč může říct, že chce vytvořit aspekt *Střepy na podlaze a bude chtít volné invokace na ně.) Co si o tom myslíte?
Spíš jsem teda chtěl odkázat na nějaké příklady v pravidlech, ve kterých se Akce Prostředí zapojuje. (Nebo alespoň, jak se Akce Prostředí řekne anglicky? Abych to mohl dohledat...)

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7052
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Sirien » 2. 4. 2014, 21:24

Aljen: Ale notak. DrD2 fakt nemá smysl s Fate srovnávat - trabant proti Lamborgini prostě prohraje ;)

Fate velmi jasně říká, jak se fikce odráží v pravidlech - naopak to jak dobře Fate interaguje s fikcí je věc, za kterou ho mnoho lidí miluje.

Pokud Tvá akce někoho zraňuje - je to attack.
Pokud Tvá akce brání někomu něco vykonat - je to defend (pokud jsi sám cílem) nebo active opposition (pokud Tvá existence provedení akce jen nějak překáží)
Pokud Tvá akce směřuje k překonání nějaké překážky nebo ke změně stavu něčeho v okolí - je to Overcome
Pokud Tvá akce vytváří nějaký nový prvek nebo zdůrazňuje a vrhá do pozornosti prvek stávající - je to Create an Advantage.

To je základ, pak je k němu pár jmenovaných výjimek nebo výjimek vyplývajících z (jasně v pravidlech uvedených) důsledků.


Srážím na někoho lustr - attack. Trochu netradiční, ale přesto. (timing, provedení, nenápadnost aby to dotyčný nečekal - to je jasně moje akce)
Pokud teda jde o to dotyčného tím lustrem sejmout. Pokud jde spíš o to hodit mu ho do cesty tak create an advantage.

Otáčím kolem v potrubí abych někoho popálil - create an advantage a snažím se vytvořit aspekt na postavě, kterou chci opařit (rozdíl proti předchozímu: lustr spadne a zraní, může i zabít. Výšleh páry nezabije - dotyčný bude popálen, ale uhne, uskočí... atp. a vyjde z toho ven se situačním aspektem, navíc s aspektem, jehož podstata je taková, že se ho v dané scéně asi jen tak nezbaví...)
Teoreticky by to šlo v určitých případech (superpřehřátá vysokotlaká pára, uvolnění ventilu na letadlovce který párou zaplní celou místnost...) řešit i jako útok, to by pak ale hodně záleželo na tom, jak by ta situace vypadala. Pokud by šlo o malý ventil a velmi intenzivní páru, nejspíš bych do toho šel přímo a použil bych Golden a Silver rule a nechal bych útok provést nějakou vhodnou dovedností (i když ta v základu útok nemá). Třeba Notice zní docela dobře (pokud by trik útoku byl ve vhodném timingu) nebo i Stealth (pokud by šlo o vlákání do pozice a náhlé uvolnění páry dřív, než si protivník uvědomí, o co mi jde)

Hackování robota - overcome. Attack je následně proveden robotem přes jeho dovednost. (podle default skill listu. Cyberpunk a SF skill listy by mohly nabízet možnost provést attack proti zabezpečení robota pomocí nějakého hacking skillu proti robotovu firewallu nebo tak něco)

(ano, Fate umožňuje zmíněné situace řešit i odlišně než píšu v kontextu toho, co se ve fikci děje, jaký je žánr, stylizace atd. - nicméně popisuje i jak k tomu dojít a jak to pak řešit, v základu to je tak jak píšu)



AKCE PROSTŘEDÍ jsou explicitně popsány v Extras a souvisí s hesly "Bronze rule" a "Fate fractal" ("Anything can be treated as character" - tzn. cokoliv může mít aspekty, dovednosti, triky a stres&následky aby to ve hře dělalo to, co se od toho požaduje)

Viz 237
Viz 270
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Pepa » 9. 7. 2014, 11:25

Chci se zeptat. Jak moc hru změní to, když se řekne, že aspekty se musí invokovat před hodem a nikoli až po hodu (viz Age of Arthur)?

Navíc mi to přijde i logičtější, když hráč nejdřív řekne, čeho všeho chce využít a teprve potom si hodí, než když o tom vypráví (plus minus) retrospektivně.

Nebo bych se ještě mohl zeptat: Proč si myslíte, že to tvůrci udělali (nastavili) právě takto?

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Aljen » 9. 7. 2014, 11:53

Default nastavenie je take ze hovoris len svoj zamer nie aj ako presne tvoja akcia vo fikcii vyzera od zaciatku do konca, takze zakomponovat Invoke do otvorenej vety je lahke.

1. Legacy FATE
2. Palit vcelku vzacne FP vopred skonci ako prilis opatrna hra (na rozdiel od default pravidiel ktore idu do pulp)
3. Zakladny koncept ... moznost uspiet aj ked sa v lubovolnom hode nedari (pri pasivnej opozicii) a mozes sa rozhodnut az neskor nakolko ti na tom zalezi, alebo podla toho ako velmi ti zadelil oponent
4. Feeling vzajomneho bidovania o vitazstvo pri aktivnej opozicii (aj pasivnej ak GM chce), kedy sa situacia meni s kazdym aspektom a nie je jasne ako to dopadne - kedy si kto povie ze dalsi FP uz neda. alebo uz nema
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7052
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotazy k pravidlům

Příspěvek od Sirien » 9. 7. 2014, 22:10

Pepa: Je to naprosto legitimní úprava, kterou implementují hráči co chtějí přidat gamismu / přidat nejistotu a náhodu / ubrat hráčské volnosti; takže se toho neboj - systém se nerozsype.

Co se stane, když to tak uděláš:
- hody se stanou riskantnější
- hráči nebudou moci jen tak zvrátit neúspěch, takže bude potřeba o něco víc zvažovat zda je hod vhodný (tj. zda máš vhodný popis neúspěchu). Nejspíš přibude situací, kdy hráč přijme úspěch za cenu.
- může ubýt vyvolání aspektů (hráči budou víc váhat před hodem platit za aspekt, když ho zdánlivě nebude třeba), což povede k tomu že hráči budou mít nadbytek FP (budou odolnější k vynucení, budou moci víc platit za jiné věci jako např. ustanovování příběhových detailů atp.)
- může naopak přibýt vyvolání aspektů (při vyšších obtížnostech nebo u hráčů co mají rádi jistotu) - to povede naopak k větší potřebě hráčů vyhledávat a příjimat vynucení, protože budou častěji s FP na mizině
- oba výše zmíněné efekty se mohou vykrátit mezi sebou a může to dopadnout "beze změny" - to záleží na tom jak "drsnou" hru hrajete a jak risku-pozitivní jsou Tvoji hráči

Ohledně toho PROČ to autoři udělali jak to udělali - viz Aljen.
- Autoři se především snažili předejít tendenci k "play safe" (Aljen určitě rád dodá odkaz na "play unsafe" článek nebo jeho cz překlad, který já zrovna nemám poruce a sem líný googlit)
- plus v tom je velký aspekt toho že autoři dost fandí předávání pravomocí z rukou GM do rukou hráčů (aby se tím vyrovnaly kreativní vklady a aby měl GM víc prostoru na důležitější věci při řízení hry). Zároveň je u Fate relativně důležitá ekonomika FP cyklu a aktivace aspektů po hodu dává hráčům větší kontrolu nad tím jak věci běží

To bidování má taky svůj půvab - uvědom si, že podobná úprava znamená, že musíš OBĚMA stranám konfliktu dát dosatek prostoru na aktivaci aspektů před hodem.


Ohledně logiky: nemáš úplně pravdu. Fate pointy jsou metaherní nástroj používaný při vyhodnocování. Během vyhodnocování pravidel fikce samotná stojí v kvantové nejistotě - může se tam stát to i ono. Jinými slovy: postava se vrhne do útoku... PAUSE BUTTON - vyhodnocení od začátku do konce - PLAY BUTTON ...postava uspěje nebo selže. Logika aspektů je, že o Tobě něco říkají - pokud uspěješ i bez aspektu, pak je aspekt v podstatě naplněn pouhým úspěchem hodu. Teprve když selžeš, tak můžeš říct "jenže já mám aspekt, takže bych selhat neměl".
Co se logiky týče, lze argumentovat na obě strany.


Upřímně - nejvíc bych Ti asi doporučil, aby sis zkusil s ostatními odehrát jedno delší sezení jedním a další druhým způsobem, obě postav tak, aby tam bylo víc konfliktů a hodně házení a pak se prostě rozhodněte, který ten přístup se vám líbil víc. Legitimní je oboje a SPRÁVNÉ je to, které vás bude víc bavit.
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Zamčeno

Zpět na „Fate“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host