[2e] Negativní vyvolávání aspektů

Fate je moderní hra s málo pravidly, orientovaná na rozvíjení dramatu a příběhu.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quentin »

mno pomaha to, uvidim pozdeji; zase nemuzu nic rikat, pac sme to dali az na nocni hru, coz byli jen dve hodiny ... takze pristi tyden :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Pozdě, ale přece...

Já jsem v naší hře zrušil negativní vyvolávání aspektů hned po prvním sezení a ani v nejmenším mi nechybí. Přestalo se mi líbit, a to z několika důvodů. Tím nejhlavnějším je, že ano, sice to dává hře směr a pomáhá to tvarovat příběh, ale takovým stylem, který se mi nelíbí.

Negativní vyvolání aspektů se v praxi projeví jedním z těchto způsobů:

1) Odradí postavu od toho, aby něco dělala. V jedné hře se nám stalo, že jsme potřebovali něco řešit, ale postavě s negativním aspektem Feťák byl tento aspekt aktivován. Postava si šlehla a zůstala doma v rauši, zatímco my ostatní jsme měli zajímavý konflikt... vytrhávání hráčů z dění je něco, co rozhodně od systému nechci.

2) Uvede do hry překážku, když postava něco dělá. Utíkáš před policajty, já negativně aktivuji tvůj aspekt Velikán, aby si tě lépe všimli v davu. Přeskakuješ na cizí loď, já aktivuji tvůj aspekt Nešika, aby se ti noha zamotala do lana. Problém tohoto využití je, že strhává pozornost na činnost - řešíš popis akce, překonávání problému, ale je to "fyzické". Já nechci hrát hry zaměřené na činnosti, ale na dynamiku mezi postavami, vztahy, charaktery lidí... takovéhle negativní aspekty strhávají pozornost tam, kde ji nechci.

3) Uvede do hry nový konflikt či zápletku. Aktivuji tvůj aspekt Milovaná dcera a nechám padoucha, aby ti unesl dceru. Zápletka je na světě. Aktivuji tvůj aspekt Žárlivec a ty najednou vidíš svou manželku v restauraci s jiným chlapem... tohle je sice fajn, ale nechápu, proč to řešit strojeně přes aspekty, body osudu, možnost odmítnout. Těmhle situacím říkám bangy a když už je vymyslím, tak obvykle nechci, aby je hráči odmítali.

"Hele, co kdybys potkal manželku s cizím chlapem? "Dám ti za to bod osudu."
"Hmm... bod osudu se bude hodit."
"Znamená to, že tuhle scénu můžu uvést?"
"Jasně, uveď ji."

Trapné, zdlouhavé, zbytečné... Připravuje to hráče o překvapení a postrádá to eleganci. To raději zakřičím: "Bang! Načapal jsi manželku v posteli s cizím chlapem! Co děláš?" Žádné aspekty, otázky, body osudu, které tomu ubírají šťávu.

Předpokládám také, že rozumný hráč nebude nikdy chtít odmítnout zajímavou zápletku, takže celé to extempore s vyvoláváním aspektu a nabízením bodů osudu je jenom zbytečná taškařice. V tomhle ohledu mi přijdou mnohem šikovnější přesvědčení z Burning Wheel, které jsem také do našeho Fate zavedl místo tohodle.

4) Pokouším hráče, aby udělal něco špatného či nevýhodného. "Vidíš na ministrově stole pěkný prsten. Co kdyby se v tobě probudil negativní aspekt Kleptoman, hmmm?"

Tohle je jediné využití, které mi přijde aspoň trochu praktické, hodí se hlavně začínajícím hráčům. Zkušenější hráči ho ale nepotřebují, protože svá negativna dokážou zahrát sami, a navíc jim tohle může přijít trapné a rušivé. Takže pryč s tím...

---

K tomu přičtěte fakt, že při pěti postavách po pěti aspektech má Vypravěč před sebou na papíře napsáno 25 aspektů, které by měl průběžně sledovat a snažit se je negativně vyvolávat. Na tohle nemám... negativní vyvolání aspektů jsem poslal do kytek a řekl jsem hráčům, že jejich aspekty si nepamatuji, že je to jen a pouze věc, která jim pomáhá vyhrávat konflikty.

Hrajeme s pseudo-přesvědčeními z Burning Wheel, na nichž stavím bangy, které do hry vnášejí konflikty (teda aspoň se snažím :P ). Hráči dostávají body osudu jako odměnu za zajímavé nápady, popisy nebo odehrání postavy.

Což mi ještě připomnělo paradox toho, že hráči musejí platit za to, pokud chtějí do hry vnést zajímavý nápad. V nedávné hře zaplatili Ecthelioni bod osudu a uvedli scénu, ve které navštívili svého známého, krále gryfů, v jeho podzemním sále plném nadpozemské hudby a tančících vzpomínek. Král je uvítal slovy: "Měl jsem za to, že jsem vám říkal, ať už mi nelezete na oči." Načež kluci řekli, že s králem nemají žádné speciální záměry, že nevědí, k čemu bude dobrý a že ho tam dali, protože jim přišel cool.

A za tohle mají platit?

Body osudu jsem jim vrátil a ještě jsem jim (tuším) nějaké přidal. Krátce na to mi Conlai povídal, že v Conan d20 hráči platí body osudu, pouze pokud do hry vnášejí prvky, které jim nějak pomohou. Pokud vnášejí cool nápady, které jim přímo nepomáhají, body osudu naopak dostávají.

V naší stávající kampani hrajem už prakticky bez systému, protože Fate se ukázal být nevyhovující - systém používáme už jen k vyhodnocování konfliktů. Tohle je moje poslední hra, kterou hraju ve Fate. Nejradši bych kampaň už teď převedl do jiného systému (do takového, který něco dělá a s něčím pomáhá), ale hráči by mě asi ukamenovali.

Tolik můj rant.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quentin »

markus: temer se vsim souhlasim
Body osudu jsem jim vrátil a ještě jsem jim (tuším) nějaké přidal. Krátce na to mi Conlai povídal, že v Conan d20 hráči platí body osudu, pouze pokud do hry vnášejí prvky, které jim nějak pomohou. Pokud vnášejí cool nápady, které jim přímo nepomáhají, body osudu naopak dostávají.
presne tohle jsem zavedl i v nasem fateu (zminuju to nekde na minule strane)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jonka »

Hm Markusi, ty nejdřív odejmeš významnou mechaniku, řekneš že herně dosáhneš výsledky i bez ní, opustíš prakticky herní systém Fate a hraješ freeform, a na závěr řekneš, že Fate je nanic (když ho nehraješ) že ti nic nedává, když jsi ho vlastně celý odstranil... hm připomíná mi to ranty na WW hry, kde se řekne, že WoD systémy jsou dobré právě tehdy když na ně kašleš.. ehm.

Pravda a zábava je právě na opačné straně toho problému. Mechanika vyvolávání negativních aspektů nemá primárně určovat že se ve hře stane něco zajímavého - to je jen vedlejší efekt - vyvolání negativních aspektů určuje kdo má pravomoc vkládat do hry nápady a náměty o tom, kam se příběh posune. A nad tím je právě udělaný systém s Fate pointy, které by měly ve hře proudit.
Vyvolávání negativních aspektů by se mělo hrát víc kolaborativně, nejde o to jestli se to ve hře oběví, ale kdo to tam dá, a o tom je to placení a placení zpátky.

S tvým rantem nesouhlasím, nicméně respektuju názor že pokud ti Fate nesedí nechceš ho hrát, na druhou stranu pokud vyjmeš klíčové mechaniky pak se nediv že "nic nového nepřináší"...
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Sosacek
Příspěvky: 25723
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Příspěvek od Sosacek »

A co nam misto Fate doporucis, Markusi? Wushu?
But nobody came.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Sosacek píše:A co nam misto Fate doporucis, Markusi? Wushu?
To má bejt jako nějaká narážka nebo co? Co?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20844
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Rozhodně jsem nechtěl neznačit, že Fate je špatná hra. Jen mě osobně přestal vyhovovat a chtěl jsem říct, proč. To jen tak pro jistotu, aby se zase nerozhořel zbytečný spor. S tím sarkasmem bych doporučoval přestat, dokud je ještě čas. :P
Odpovědět

Zpět na „Fate“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti