Stránka 2 z 4

Napsal: 3. 11. 2006, 09:45
od Joe
Jop, súhlasím so všetkými tromi.

Osobne by som bol tiež za využívanie FATEu bez nadmerného "zneužívania" Fate Pointov - buď ich úplne vylúčiť (čím sa trochu stratí podstata FATE), alebo fakt, ako hovorí Bifi, umožniť ich použitie len v prípade úspechu alebo na zlepšovanie schopností.

Je očividné, že napríklad pri taktických hrách by FATE asi nebolo dobrou voľbou - aj keď house rules si môže každý vytvoriť také, aké chce. Problém by ale asi bol s rozsiahlosťou takýchto dodatočných pravidiel a s ich playtestingom a správnou integráciou.

Ale pri bežných (skôr) rozprávačských štýloch - takým sa dá nazvať aj DnD napríklad, veď realizmus súbojov vo FATE je škálovateľný - si viem FATE predstaviť v podstate vždy.


Vie mi niekto povedať (zo znalostí iných systémov alebo typov hier) pri ktorých by sa FATE použiť nedalo?

Napsal: 28. 11. 2007, 11:30
od Igraine
Joe: nenapadá mě, co by se ve FATE hrát nedalo.

Pokud někdo má pocit, že ve FATE se nedá hrát vážná hra, pak si přečtěte zápis z Pavučiny kompletně hrané podle FATE, ovšem bez bodů osudu. Nicméně věřím, že i s body osudu bychom dokázali udržet vážnost hry. Chce to disciplínu hráčů a znalost světa.

Napsal: 28. 11. 2007, 11:43
od Joe
Body osudu slúžia len ako meta-nástroj na určité prispôsobenie scény/príbehu.

Akým spôsobom bude prispôsobený, je čiste na téme hry a na hráčoch. Ak chcú do hry vniesť frašku, nie je to chyba bodov osudu, ale ich vlastná interpretácia zmeny scény/príbehu.

Takže je to vlastne celé o hráčoch a nie o systéme FATE (áno, súhlasím, body osudu môžu poskytnúť spôsob vnesenia frašky tam, kde by sa inak než "nasilu" bez nich vniesť nedala).

Napsal: 28. 11. 2007, 11:56
od Bifi
Nesúhlasím. Body osudu sú podľa mňa zásadným dôvodom fraškovitosti FATE hier. Niekde som to už rozvíjal - hráč naraz dostane právomoc, ktorú nikdy uplatňovať nemusel (ak nebol GM). Nie je zvyknutý uplatňovať na svoje rozhodnutia nejaké estetické kritériá alebo začne testovať, čo je ešte akceptovateľné.

Body osudu sú na viac, než len na "prispôsobenie". Cez body osudu robia hráči do hry absolútne zásadné zásahy, vnášajú nové lokácie, postavy, zápletky a dosahujú prekvapivé riešenia súčasných problémov. FATE bez bodov osudu je úplne iná hra. FATE bez bodov osudu sa IMHO na 90 % fraškou nestane - nemá ako.

(Áno, je to o disciplíne hráčov, ak tie body osudu majú, o tom žádná.)

Napsal: 28. 11. 2007, 12:02
od Joe
Hm, len sa mi zdá, že dávaš rovnítko medzi

body osudu = fraškovitosť.

Skôr by som povedal, že

fraškovitosť môže vychádzať z bodov osudu (teda body osudu môžu byť jej sprievodnou príčinou).

Napsal: 28. 11. 2007, 12:09
od Bifi
Nie rovnítko. 90 %. Teda bez bodov osudu sa fraškovitými stane desaťkrát menej FATE hier, ako s bodmi osudu.

Napsal: 28. 11. 2007, 12:16
od Joe
Stále si ale myslím, že primárnou príčinou u takých hráčov je tam tú fraškovitosť dať, nech by už na to mali akýkoľvek mechanizmus.

Ja osobne ak by som upravoval scénu alebo príbeh pomocou bodov osudu, zameral by som sa na niečo konzistentné, nie na vytvorenie "srandy" za každú cenu. (To hovorím ja, čo? $D)

Napsal: 28. 11. 2007, 12:32
od Bifi
Asi sa nerozumieme. Body osudu zvyšujú možnosť, že sa z hry fraška stane. Samozrejme, že to nie je automatické, a nie je to ani príčina.

Predstav si to takto: Ideš autom po diaľnici. FATE bez bodov osudu je rýchlosť 90 km/h. FATE s bodmi osudu je 220 km/h. Zvrhnutie do fraškovitosti je v našom príklade nehoda. Štatisticky je pri rýchlosti 90 km/h trebárs desaťkrát menej nehôd, ako pri rýchlosti 220 km/h. Aj Ty ako šofér máš pri nižšej rýchlosti menšiu šancu nehody, ako pri vyššej. Ak si dobrý šofér, sú tie šance nižšie. Ak si zlý šofér, sú vyššie. (Pričom to, ako si dobrý šofér, je analogicky schopnosť Tvojej sebakontroly a pridržiavania sa žánrových kritérií, teda "udržať hru v koľajach".) To ale nič nemení na tom, že pri vysokej rýchlosti je šanca nehody vyššia, ako pri nižšej.

Príčinou nehody nie je rýchlosť, ale Tvoje nezvládnutie riadenia. Vysoká rýchlosť ale zvyšuje pravdepodobnosť, že riadenie nezvládneš.

Súhlasíš?

Napsal: 28. 11. 2007, 12:40
od Joe
Teraz áno. Keď otázku položíš takto, že či s použitím bodov osudu rastie možnosť zvrhnutia sa hry do frašky, tak súhlasím.

Podiel "fraškovitosti" bodov osudu na celkovej prípadnej fraškovitosti hry je ale minoritný, majoritným podielom sú zámery hráčov.

Napsal: 28. 11. 2007, 12:55
od Bifi
Čo má väčší podiel na nehode - vysoká rýchlosť alebo (možno prislabé) šoférske skúsenosti?

Napsal: 28. 11. 2007, 13:02
od Quentin
jednoznacne soferske zkusenosti

Napsal: 28. 11. 2007, 13:05
od lotrando
Bifi: rychlost, při určité rychlosti nemůže reagovat na nepředvídatelnou situaci ani zkušený řidič. Ani řidič F1.

Zpátky k FATE, když hráči používají FATE pointy k dělání si legrace ze hry, existují dvě možnosti. Ta první je, že takhle chtějí hrát. Ta druhá, že někdo tímto způsobem ostatním kazí. Pak ale není problém párkrát vyvovalt aspekt jeho postavy, který mu nebude příjemný a on zaplatí za negaci efektu. Snad mu dojde na co fate-ponty jsou.

Napsal: 28. 11. 2007, 13:17
od Joe
Bifi píše:Čo má väčší podiel na nehode - vysoká rýchlosť alebo (možno prislabé) šoférske skúsenosti?
Súhlasím (čiastočne) s Quentinom: Ak môžeš ísť rýchlejšie, tak musíš vedieť, čo ešte zvládneš. Nemáš default nastavené, že pôjdeš touto rýchlosťou, iba si toho schopný.

Body osudu hráčovi umožnia ísť touto rýchlosťou, nie ho obmedzia na jej hranici.

Vtedy sa musí rozhodnúť podľa seba: "zvládnem to zahrať správne/príbehovo/tematicky, alebo nie a vtedy sa to zvrhne?"

Napsal: 28. 11. 2007, 13:29
od lotrando
Pochopil jsem Bifiho příklad asi jinak. Když máš body osudu ve hře, a je jich hodně, jedeš vysokou rychlostí, prostě jich máš dost, tak nač se omezovat. Pak hrozí nehoda. Tvoje řidičské schopnosti (vypravěčské) nestačí na takovej fofr.

Jak je to s nehodovostí ve skutečnosti je asi druhotné. Nicméně svůj názor jsem řekl :)

Napsal: 28. 11. 2007, 13:37
od Bifi
Lotrando: Len mierne inak. Motívom totiž bol post Sathel, ktorá hovorí, že s fraškovitosťou nemajú problém, ale hrajú FATE 2.0 bez bodov osudu. Akože úplne. Nepoužívajú mechaniku bodov osudu, akokoľvek zvláštne to znie.

Inak máš 100 % pravdu, že rýchlosť auta je daná ekonomikou fate pointov - ak ich je málo, ideš tak 160. Ak ich je dosť, ideš 200. Ak ich je priveľa, ideš 240. (V mojom príklade šofér nemá žiadny vplyv na rýchlosť auta, on sa len snaží nenabúrať. Rýchlosť auta je vlastne daná rýchlosťou obehu bodov osudu.)