[2e] Magické systémy ve FATE

Fate je moderní hra s málo pravidly, orientované na rozvíjení dramatu a příběhu. Diskutujte také o českém Fate: Rozcestí, nebo o Fate Core či Fate Accelerated
Odpovědět
Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 11:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

[2e] Magické systémy ve FATE

Příspěvek od Goran » 23. 10. 2006, 17:05

Rozhodl jsem se vytvořit aplikaci systému FATE na svět Erinel. S rasovými, národními a jinými stylovými aspekty problém nemám, ale chtěl bych trochu poradit se systémem magie. Mám zálibu v komplexních, ale také komplikovaných kombinačních systémech, takže si nejsem jistý, jestli je můj systém pro normální smrtelníky hratelný.

Zároveň bych se chtěl zeptat, s jakými magickými systémy ve FATE máte zkušenosti a jaké ty zkušenosti jsou, rozuměj jak se ten který systém osvědčil.
Používali jste čistě převzaté systémy z pravidel, nebo jste je různě upravovali, případně zkoušeli něco úplně nového?
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.

Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 11:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Goran » 23. 10. 2006, 17:10

Živlová (kouzelnická) magie

(pracovní verze)

Živlová magie má velmi široké použití. Tato kouzla teoreticky dokáží téměř cokoli, ovšem mají několik omezení. Pracují s volnými živly, ale upravování vázaných živlů jejich prostřednictvím (např. něco natrvalo stvořit nebo fyzicky změnit) je pro ně extrémně náročné. Mohou sice ovlivnit mysl, ale nemohou přímo ovlivnit duši. Duše se proti jakýmkoli magickým zásahům do svého okolí brání, proto je těžké zasáhnout nějakého živého tvora.
Magie je náročná a nebezpečná; k dosažení větších efektů musí mág dlouho studovat a pokud při kouzlení selže, kouzlo se může obrátit proti němu.
Pro živlovou magii se používá kombinační systém. Magických aspektů je stejně jako erinelských živlů, tj. 5 – zasvěcenec země, zasvěcenec vody, zasvěcenec vzduchu, zasvěcenec ohně a zasvěcenec prázdnoty (ale ten potřebují jen nekromanti a theurgové). Je sice možné mít jen jeden z těchto aspektů, ale pro sesílání použitelných kouzel jsou nutné minimálně dva aspekty, přičemž optimum je 4 nebo 5. Mágové také mohou mít další s magií spojené aspekty (např. čaroděj či nekromant), které však jsou nepovinné a pouze mohou být využity pro zlepšení kouzlení.
Dále je nutných sedm dovedností - pět souvisí s živly (ovládání země, ovládání vody…) a pak je používání těchto živlů ve hmotě a ve vztahu k mysli. Živlový aspekt znamená potenciál, "manu" a jeho aktivací/použitím vícestupňového aspektu lze docílit např. většího fireballu, zato dovednost znamená ovládání živlu a konkrétní finesy, např. se ohnivá koule nezhmotní v čarodějově ruce, ale v útrobách nepřítele.
Na každé kouzlo je nutno použít několik dovedností – většinou 2 nebo 3 živlové dovednosti a materiální či mentální magii. Např. na oživování nemrtvých je ale nutných všech sedm dovedností. Oheň potřebuje k optimálnímu účinku malé množství vzduchu a voda malé množství země. Oheň teplotu zvedá a voda snižuje a vzduch vyvolává pohyb a země jej naopak brzdí.
V hodu na dovednosti platí pravidlo nejslabšího článku – hází se na tu dovednost, u které je nejnevýhodnější poměr dovednost – obtížnost, a u ostatních se případně následně propočte míra úspěchu/neúspěchu.
Obtížnost se počítá pro každou dovednost zvlášť. Skládá se ze základní obtížnosti a dalších úprav. Základní obtížnost závisí na objemu použitého živlu (viz první tabulka), u dovedností materiální magie a mentální magie je rovná průměru základních obtížností u živlů, v případě použití opačných živlů +1 za každou takovou dvojici. Ostatní úpravy závisí na prostředí, stavu mága a složitosti kouzla.
Mág může seslat kouzlo se základní obtížností maximálně o jedna vyšší, než je stupeň jeho aspektu pro daný živel, a na to musí aspekt aktivovat. Aspekt však může aktivovat i „postupně“. Když sešle 3 kouzla se základní obtížností rovnou hodnotě aspektu, musí si zaškrtnout jedno políčko aspektu. Pokud už nemá, co zaškrtnout, vyčerpal se a až do obnovení aspektů nemůže příslušný živel používat.

Stupeň Rozsah Základní obtížnost
- Oko _průměrný_
1 Pěst _slušný_
2 Hlava _dobrý_
3 Tělo _výborný_
4 Kůň _vynikající_
5 Dům _nedostižný_
6 Hrad _legendární_

Příklady dalších faktorů: Úprava obtížnosti Ovlivní
základní obtížnost je vyšší než stupeň aspektu +1 jedna dovednost
všechna použití aspektu zaškrtnuta +1 jedna dovednost
jeden ze živlů plně vyčerpán +1 všechny dovednosti
mág je zraněn +1 všechny dovednosti
v okolí je nedostatek daného živlu +1 až +2 jedna dovednost
kouzlo je sesíláno formou rituálu -1 až -2 všechny dovednosti
originální popis efektů kouzla -1 všechny dovednosti
kouzlení mimo vlastní auru +1 všechny dovednosti*
kouzlení v cizí auře +2 všechny dovednosti**
kouzlo působící „rychlou smrt“ +1 materiální/mentální magie

* aurou se myslí oblast zhruba do půl metru od dotyčného.
** Při sesílání kouzel do něčí aury si může hodit i cíl – místo dovednosti se počítá obtížnost kouzla a postupuje se jako u dynamické zkoušky. Uspěje-li sesilatel, kouzlo se provede, uspěje-li cíl, kouzlo je zrušeno, a v případě rovnosti výsledků efekt proběhne v zeslabené podobě.
U psychických kouzel je růst obtížnosti jen poloviční, tj. +1.

Sloupec „Ovlivní“ znamená, zda se úprava týká jednoho nebo všech živlů, ostatní by mělo být jasné.
Bonus za popis efektů kouzla se počítá u velmi dobrých efektů, a to jen při jejich prvním použití ve hře. Popisem však lze získat i mnoho jiných výhod: např. vítr může čaroděj seslat vyvolat vytvořením pohybující se vzdušné koule ve tvaru pěsti, nebo vytvořením rychle se pohybující plachty o rozměrech čtvereční stopy.
Psychická kouzla bývají relativně „malá“ – základní obtížnost u živlů je _průměrná_. K tomu se však váží postihy za kouzlení mimo vlastní auru a v cizí auře

Je možno i rušit nepřátelská kouzla. První možnost je pasivní - použít vlastní kouzlo, které útočné kouzlo zneguje (např. odolnost proti ohni proti ohnivé kouli). Druhou možností je aktivní sražení kouzla. Mág musí být schopen vyvolat stejné kouzlo, které na něj seslal jiný mág (klidně i s použitím aspektu), a hodí si, jakoby kouzlo sesílal (jediný rozdíl: nemusí si odškrtávat žádné aspekty). Pokud je jeho stupeň úspěchu větší, než stupeň úspěchu sesilatele, kouzlo odrazí stranou, v případě rozdílu 7 a víc ve prospěch obránce může kouzlo vrhnout zpět na původního sesilatele. V opačném případě se nic nestane.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.

Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4406
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe » 25. 10. 2006, 18:26

Zdravíčko Goran,

nevyzerá to zle, len z hľadiska prehľadnosti som to zatiaľ úplne nepochopil (priznávam, že to akurát teraz čítam na pochode, takže možno treba viac prečítaní, aby sa mi to dostalo do krvi ;) )

Otázka: skúsiš urobiť nejaké príklady? Čo najviac a pochytiť čo najrôznejšie záležitosti tohoto systému... Z príkladov to pochopím(e) omnoho ľahšie.

A potom, mohol by si tiež vytvoriť nejaké vzorce z tých slovných opisov? Aj tie by sa ľahšie chápali, lebo vo vetách sa často stratíš...

Len pracuj, pracuj, dúfam že to nakoniec vyjde sľubne!
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: Primetime Adventures (začíname...)
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Tri-Stat dX, Primetime Adventures
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com

Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4406
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe » 8. 12. 2006, 15:48

Goran, máš nejaký update na tvoj FATE Magický systém? Prípadne finálna verzia v dohľade? :wink:
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: Primetime Adventures (začíname...)
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Tri-Stat dX, Primetime Adventures
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com

Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 11:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Goran » 9. 12. 2006, 19:42

Z časových důvodů jsem na tom prozatím přestal makat. Dík za připomenutí, kolem vánoc se na to vrhnu.

Možná, že do aplikace pravidel FATE na Erinel hodím víc možností, jak pojmout magii. Nebo jeden způsob a poznámka, že nejde o žádné dogma, a lze požít jakýkoli jiný systém.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.

Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4406
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe » 23. 5. 2007, 12:18

Goran píše:Z časových důvodů jsem na tom prozatím přestal makat. Dík za připomenutí, kolem vánoc se na to vrhnu.

Možná, že do aplikace pravidel FATE na Erinel hodím víc možností, jak pojmout magii. Nebo jeden způsob a poznámka, že nejde o žádné dogma, a lze požít jakýkoli jiný systém.
Kolem vánoc už bolo celkom dávno ;)
Nejaký ďalší progress?
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: Primetime Adventures (začíname...)
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Tri-Stat dX, Primetime Adventures
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com

Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4406
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe » 2. 6. 2008, 08:38

Ha!

Goran a jeho magický systém vo FATE. Niečo mi to hovorí... $D

Rok to tu leží ľadom. Bude aj naďalej?
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: Primetime Adventures (začíname...)
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Tri-Stat dX, Primetime Adventures
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com

Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 11:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Goran » 5. 6. 2008, 21:49

Můj původní návrh mi teď přijde poměrně komplikovaný. Ne že by to nešlo použít, ale k FATEu se víc hodí jednodušší systémy. Takže to dodělávat nebudu.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.

Odpovědět

Zpět na „Fate“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host