[BoL] Animistická magie

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2400
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

[BoL] Animistická magie

Příspěvek od Conlai » 25. 10. 2012, 18:31

Pomalu se blížíme ke konci s naším tažením v Barbarians of Lemuria a začínám chystat novou hru v tom samém systému ovšem s jistými domácími úpravami založenými na požadavcích naší skupiny. Mimo jiné chci také upravit systém kouzlení. Líbí se mi freeform systém magie BoL, ale zároveň se v naší skupince málo hraje na atmosférický popis kouzel ze strany hráčů, což trochu vadí mě, a mágové jsou omezení náročností mocnější magie, která je může na mnoho dní připravit o schopnost kouzlit.

Úpravu bych chtěl založit na myšlence, že každý mág si k sobě připoutává určitý počet duchů, skrz které potom provádí svou magii. Inspirace zjevně pochází z Edwardsova Sorcerera a Butcherova Codex Alera. Přitom bych se chtěl vyhnout morálně etickému náboji Sorcerera a všudypřítomnosti magie druhého.

Myšlenka je, že duchovní svět se prolíná s lidským světem a mnoho míst, zvířat a předmětů má duši. Možná všechny, ale "probuzená" je jen u některých (aby nebylo přelidněno, předušeno). Lidé s patřičným talentem a vzděláním jsou schopni si duchy připoutat (po "dobrém" nebo po zlém) a požadovat po nich různé služby. Duchové přitom mají svá jména a osobnosti (to by mi mělo dát jistou páku na atmosféričtější magii) a vlastní škálu schopností a míru moci (což by mohlo hráčům umožnist "střídat" duchy a fungovat tak bez omezení, která jim vadila)

Duchů je několik druhů:

- Zvířata -
Bájná zvířata a výjimečné exempláře běžných zvířat mohou být duchové. Připoutání si takového zvířete znamená přístup k jeho schopnostem, ovšem duch je zároveň permanentně připoután k hmotnému světu.

- Živly -
Nebo spíše prvky, které jsou vnímané jako separátní entity mají své duchy. Oheň, voda, železo, dřevo, kouř, blesk... Živelní duchové nemají trvalou hmotnou podobu a nejčastěji se projevují vykonáváním svých úkolů (zapalování ohně, rozestoupení vln...) nebo vstoupením do těla mága (úprava statistik a schopností, mírná změna podoby). Mocní duchové se mohou i manifestovat v hmotném světě, ale asi je to náročné.

- Místa -
Mocná místa mají také své duchy, často to jsou zvířata nebo živly, ale zároveň mají velkou moc nad okolím "svého místa". Mnohdy to jsou místní bůžci nebo duchové zakletí do kamenů prastarých pevností.

- Předměty -
Mocné magické předměty jsou vlastně a především duchové. Kouzelné meče (Twelve Kingdoms), magická zrcadla (Snow White and the Huntsman). Mají specifické a unikátní schopnosti, které většinou silně symbolicky souvisí s funkcí daného předmětu.

Momentálně přemýšlím nad několika věcmi:
:arrow? Jak vyjádřit sílu a moc ducha? Jak řešit jeho "únavu" nebo ochotu spolupracovat? (Omezení zdrojů mága)
:arrow? Jak řešit paletu duchových schopností? Nechat to volně na typu ducha? Dát mu určité volné kategorie typu "stopař", "ničitel" či "bojovník"?

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10783
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [BoL] Animistická magie

Příspěvek od Ecthelion » 25. 10. 2012, 22:22

Conlai píše:Myšlenka je, že duchovní svět se prolíná s lidským světem a mnoho míst, zvířat a předmětů má duši. Možná všechny, ale "probuzená" je jen u některých (aby nebylo přelidněno, předušeno).
Takže... existuje něco jako "dračákovský" svět snů? Tedy duchovní rovina, kam se mohou duše postav vypravit a kde žijí jen duchové (a kudy procházeji duše zesnulých na cestě k branám Posledního soudu)? Nebo jsou prostě jen v našem světě probuzené duše věcí a zvířat? Případně může mystik nahlédnout "za oponu" a vidět duchovní podstatu věcí, kdy se kolem čaroděje budou obtáčet spotaní duchové?
Conlai píše:- Zvířata -
Bájná zvířata a výjimečné exempláře běžných zvířat mohou být duchové. Připoutání si takového zvířete znamená přístup k jeho schopnostem, ovšem duch je zároveň permanentně připoután k hmotnému světu.
Jak vypadá připoutání zvířecího ducha? Zvíře jde s postavou? Lze spoutat jen ducha skutečného zvířete? Nemůže být duch jednorožce uvězněn v křišťálu? Nebo jak jsi to myslel? Dračí duch připoutaný runou (ala Artesia)?
Conlai píše:- Živly -
Nebo spíše prvky, které jsou vnímané jako separátní entity mají své duchy. Oheň, voda, železo, dřevo, kouř, blesk... Živelní duchové nemají trvalou hmotnou podobu a nejčastěji se projevují vykonáváním svých úkolů (zapalování ohně, rozestoupení vln...) nebo vstoupením do těla mága (úprava statistik a schopností, mírná změna podoby). Mocní duchové se mohou i manifestovat v hmotném světě, ale asi je to náročné.
Může si třeba připoutat duchy k nějakému hmotnému předmětu? Třeba přívěšek s uhlíky poutá k čaroději ohnivého ducha, bronzové kruhy na ruce zase ducha železa...
Conlai píše:- Místa -
Mocná místa mají také své duchy, často to jsou zvířata nebo živly, ale zároveň mají velkou moc nad okolím "svého místa". Mnohdy to jsou místní bůžci nebo duchové zakletí do kamenů prastarých pevností.
Dávno zapoměnutí bohové, které dřív lidé uctívali a na daném místě je sytili obětinami nebo krví obětovaných zvířat a lidí. Nyní se stáhli do úkrytu pod staré kameny ve vyschlé řece, do zbytků modly, kterou obrostl mech nebo třeba na dno tůně studené jako led... a jejich hlad je nezměrný. Ten kdo je dokáže nasytit (a spoutat, aby se neobrátili proti němu), může využít jejich strašlivou moc... ale cena za jejich služby je často velká.
Conlai píše: :arrow? Jak vyjádřit sílu a moc ducha? Jak řešit jeho "únavu" nebo ochotu spolupracovat? (Omezení zdrojů mága)
Něco jako hodnota "hlad"? Když se vyčerpá, musí duch být nasycen svou specifickou potřebou... jinak je zbaven pout/pokusí se postavit proti svému nositeli/chřadne? Moc nejspíš na nějaké číslo na stupnici?
Conlai píše: :arrow? Jak řešit paletu duchových schopností? Nechat to volně na typu ducha? Dát mu určité volné kategorie typu "stopař", "ničitel" či "bojovník"?
Podle mě už jsou kategorie "zvířecí duch", "duch železa", "dračí duch"... z toho podle mě vyplývá, co by mohl dokázat.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13755
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: [BoL] Animistická magie

Příspěvek od Pieta » 26. 10. 2012, 09:38

Conlai píše:- Předměty -
Mocné magické předměty jsou vlastně a především duchové. Kouzelné meče (Twelve Kingdoms), magická zrcadla (Snow White and the Huntsman). Mají specifické a unikátní schopnosti, které většinou silně symbolicky souvisí s funkcí daného předmětu.
Neznám BoL, takže moc nepomůžu, jen chci říct, že tahle myšlenka se mi strašně líbí.

Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2400
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: [BoL] Animistická magie

Příspěvek od Conlai » 26. 10. 2012, 15:38

Ecthelion: Díky, já věděl, že na vás je spoleh. :D

Spíše než svět snů je to zásvětí a neviditelný svět duchů v jednom (duchové mohou být jak otisky zesnulých, tak animističtí duchové věcí a předmětů). Lidé s patřičným darem by do toho světa mohli vidět i pokud se neprojeví v naší hmotné sféře. Tzn. že vědma by mohla vidět (a poznat) mága, okolo nějž se ovíjí dračí duch. Zatímco mnoho mágů, kteří by takovou "venkovskou kořenářkou" pohrdlo, si mnohdy neuvědomí, že v okolí je jiný kouzelník, dokud je jejich duchové neuznají za vhodné varovat (což asi závisí na povaze ducha).

Hádám, že pokud bude chtít čaroděj využívat služeb ducha okamžitě (bez rituálu a čekání přijde/nepřijde) bude si jej muset připoutat. Pouto může mít formu předmětu, zvířete, může to být i sám mág, kterého duch promění k obrazu svému... Takže by to mohl být předmět ano.

Ad Místa: Přesně to jsem měl na mysli.

Moc asi bude jen číslo, možná s nějakým upřesňujícím přívlastkem. Pořád ale uvažuji nad "únavou/hladem", něčím, co bude ducha omezovat. "Kouzla" mu ten zdroj budou snižovat (čím mocnější/zjevnější tím více bodů)... Nízký stav toho zdroje by potom mohl mít důsledky podle povahy pouta mezi čarodějem a duchem - je-li otrok, může se vzbouřit, pokud je mezi nimi přátelství, může být prostě nedostupný nebo dokonce ohrožený...

Pieta: Díky. BoL je jinak takový neabstraktní Dračák dvojka. S tím, že vymýšlím nový subsystém, jsou pravidlová specifika nepodstatná. Nejprve chci mít fikci.

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10783
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [BoL] Animistická magie

Příspěvek od Ecthelion » 26. 10. 2012, 20:40

:arrow? svět duchů - Takže svět, který se prolíná s naším, kam odchází duše mrtvých a kde sídlí duchové míst, zvířat a věcí (ti, které můžeš připoutat ke svému osudu a údělu... ty, které jsi zmiňoval nahoře)? SVět snů v DrD 2 je podobný (jak bys měl vědět, pořád máš naši knížku :>;o)), jmenuje se tak, protože se tam občas vydáváme ve snění (noční můry značí, že jsi narazil ve snu na něco nepříjemného) a šamani se pomocí hub, halucinogenních látek a podobných věcí mohou vydat na mystickou cestu do světa duchů a snění... něco takového? Nebo jen svět duchů propojený s naším, který vidoucí mohou spatřit a zasáhnout do něj (pro oči nadaných mocí září duchové připoutaní k mágovi jako majáky, umí vidět i nespoutané duchy, kteří sídlí v našem světě)?

:arrow? Duch tak bude popsaný číslem (mocí), druhem ducha a protiplatbou, kterou bude vyžadovat za své služby (takže něco jako "Rozrtum, duch železa (8), zakletý ve staré čepeli, který vyžaduje, aby čarodějník čepeli obětoval lidskou krev (pokud ne cizí, pak svou))? Případně tedy tou únavou/hladem/tužbou, která symbolizuje připoutání a pouto mezi mágem a duchem. Nebo bude mít třeba i nějakou výhodu a nevýhodu, kterou dostane čarodějník (nevýhoda: každý jiný dotek studeného železa než dotek meče způsobuje čarodějníkovi bolest, výhoda: čarodějníkovi ztuhnou svaly v železo a je odolnější proti poškození)? Je pak podle druhu ducha jasné, co bude moci dělat... třeba duch železa lámat nepřátelské meče, roztahovat mříže, rozbíjet brnění... dračí duch naplní čarodějníka ohněm tavícím železo... a podobně?

:arrow? Magické předměty jsou tak předměty, kde jsou zakletí duchové, kteří musí sloužit? Super. :clap: Díky tomu může duch sloužit i nečarodějníkům... a může se proti nim vzbouřit nebo napadnout toho, kdo nosil meč, když se zlomí... :-)=
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
Jarxes
Příspěvky: 425
Registrován: 28. 3. 2010, 16:50
Bydliště: Praha 10 Křeslice
Kontaktovat uživatele:

Re: [BoL] Animistická magie

Příspěvek od Jarxes » 28. 10. 2012, 15:51

Dost zajímavý nápady, určitě je nějakym způsobem využiju i když moje vize magie ve fantasy na duších nestojí...
Mimochodem mi to trochu připomnělo ty stínovrahy z Asterionu, který k sobě poutaj toho démona aby mohli bojovat s astrálníma zrůdama, čarovat atd.

Další druh by měli bejt duše přírody... V asterionu sou to salové, v DRD2 sou tomu podobný běsy...
Kdysi jsem měl nick: Jakub88
Stále tvořím:
- Mythos, Slovanský Fantasy Svět
- Fantasy Univerzum Mezisféry, inspirovaný Planescapem a WFRP
- Transcendenci, Pokračovatele Mezisfér překlenující do Sci-fi, stále silně ovlivněné Planescapem (a Sagou, SW, a dost umírající Coorabií)
- Metropolis, Postapo Setting, zakončující éru Mezisfér pádem do prachu a popelu hvězdných civilizací
Vyvíjím: Modus & Dice Modulární Univerzální Systém pro hraní RPG
Založil jsme a Spravuji: komunitu Hry na Hrdiny Fb & Web
Jsem Freeform hráč, s tabulkama na mě nechoďte!

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10783
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [BoL] Animistická magie

Příspěvek od Ecthelion » 2. 11. 2012, 22:28

Conlai, jak to vypadá? Dospěl jsi k nějakým rozhodnutím? Zkoušel jsi to už v praxi? Jak to funguje?
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 13388
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [BoL] Animistická magie

Příspěvek od York » 3. 11. 2012, 10:55

Hodně podobně je pojata šamanistická magie v Shadowrunu a ta funguje docela dobře.

Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2400
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: [BoL] Animistická magie

Příspěvek od Conlai » 4. 11. 2012, 13:47

Mezitím jsme už stihli tažení dohrát a rozehráli jsme další hru v tom samém světě a s původní magií, takže momentálně věnuji čas přípravě hry a ne koncipování nové magie, kterou minimálně tři měsíce nebudu potřebovat. Ale napíšu sem své dosavadní myšlenky upravené o vaše připomínky.

:arrow? Hmotný svět je jen slupkou, pod kterou se skrývá komplexnější svět duchů. Ten mohou z lidí vnímat jen nemnozí (výhoda Druhý zrak), a často ani sami čarodějové.

:arrow? Duchové obývají jak duchovní, tak hmotný svět a většinou jsou schopni přecházet z jednoho do druhého, ačkoli podle typu ducha tato schopnost může být omezená nebo alespoň obtížná. Základní typy duchů, které mě doposud napadly:
- Zvířecí duchové - kteří obývají tělo zvířete a jsou tak spoutaní s hmotným světem, svět duchů dokáží pouze vnímat, ale nemohou do něj vstoupit nebo jej ovlivňovat. Jejich schopnosti tak vychází ze schopností zvířete (posílených, duchové jsou výjimečné exempláře) a Druhého zraku. Mimo to sem spadají mytická zvířata, chiméry, draci, bazilišci atd.
- Duchové elementů - zastupují prvky, z nichž je stvořeno bytí, oheň, voda, vzduch, země, dřevo, kov, krev atd. Jejich přirozeným prostředím je duchovní svět a přímé zjevení se ve světě hmotném je pro ně velmi vyčerpávající. Mohou ale hmotný svět ovlivňovat skrz svůj element.

:arrow? Lidé si mohou duchy připoutávat a stát se tak kouzelníky. Veškerá magie samotného kouzelníka je schopnost ovládat myšlenkou připoutaného ducha, zbytek obstarává právě duch. Pout je několik typů:
- pouto těla - mág ducha přijme část ducha do vlastního těla, čímž navíc získá některé jeho vlastnosti (vyjádřeno výhodami/nevýhodami).
- pouto místa - prastará magie, kterou mágové a dávní králové strážili svá sídla. K místu upoutaný duch je stráží a navíc vykonává přidělené úkoly. Sice své místo nemůže opustit, ale jeho síla je v něm znásobena.
- pouto předmětu - aneb vytvoření kouzelného předmětu, opět lze použít pouze u duchů, kteří neobývají primárně hmotný svět. I kdyby pouto mezi kouzelníkem a duchem pominulo, pouto ducha s předmětem je samostatným vztahem a kdokoli, kdo takový předmět objeví, může jeho vlastnosti využívat, pokud si ducha připoutá.
- pouto srdce - nejvzácnější pouto založené na vzájemném porozumění a důvěře. Ačkoli má největší potenciál, zároveň činí mága zranitelným skrz spojeného ducha.

:arrow? Duchové mohou podle své povahy vykonávat různé akce a činnosti, které je ovšem vyčerpávají, čím mocnější duch, tím více vyčerpání vydrží, ale nakonec se bude muset stáhnout a vzpamatovat. Když je duch vyčerpaný, hrozí riziko, které se liší podle typu pouta:
- duchové připoutaní poutem těla mohou poranit mága, nebo se vymanit z pouta a utéci.
- duchové připoutaní k místu mohou také uprchnout, nebo se jejich vyčerpání může projevit na rozpadu připoutaného místa.
- duchové připoutaní k předmětu mohou buďto usnout (na x let) nebo mohou předmět zničit.
- duchové připoutaní k srdci mohou přijmout více vyčerpání ale poté mohou být zraněni a zahynout

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: MarkyParky a 2 hosti