Projekt Omega

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět
MarkyParky
Příspěvky: 10424
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Projekt Omega

Příspěvek od MarkyParky » 28. 10. 2020, 14:36


Marky - Omega není o druhé světové válce. Ta ještě nezačala. Pokud se mi tím snažíš říct, že by tě nebavilo RPG z této předválečné doby, ok, beru, s tím nemám co udělat.
Tak pro můj mozek začala někdy v roce 1936 a skončila tak někdy kolem roku 1948.

Ale ano, vystihl jsi to - tohle je období, ve kterém mi nesedí hrát individuální příběhy.

Poznámka bokem - nevadí mi ale tohle období jen "navštívit" v rámci hry věnované něčemu jinému - třeba v Časostrážcích nebo v Nesmrtelných. Asi protože pak je jen kulisou a nezkoumám osudy postav v tom čase.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18816
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson » 28. 10. 2020, 15:36

Markus píše:
28. 10. 2020, 14:26
Dejme tomu, že bych teď řekl: Jersone, rád bych se se svojí skupinou zapojil do Omegy. Co si mám přečíst, ať vím, jak na to? Ať vím, jak hráče provést od tvorby postav, přes samotnou misi (kterou potřebuju podle něčeho vytvořit) až po třeba nějaké hlášení?
Sepíšu ti příručku.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12425
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Markus » 28. 10. 2020, 15:48

No kvůli mně ji prosím nesepisuj, já to nevyužiju, tak nechci vzbuzovat planá očekávání. Jakože přečetl bych si to rád, minimálně ze zvědavosti, ale Omegu hrát nebudu (jsem fantasák). To byl spíš komentář k zamyšlení nad tím, jakým směrem možná budeš chtít napřít další vývoj.

EDIT: Jo a furt mě zajímá to tvoje ukázkové dobrodružství. To sepiš. :)

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 907
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Vitus » 28. 10. 2020, 15:50

Jersone, trochu z jiného soudku - byla by tématem pro Omegu třeba průmyslové špionáž zaměřená nikoliv na techniku a technologie, ale na způsob organizace a řízení výroby ?

Zajímavé totiž je, že mezi rokem 1933 - 1939 Němci úspěšně vyzkoušeli výrobu podle takt-time, dle toho, co si pamatuji to bylo při výrobě letadel Messerschmidt pro luftwaffe (proto se dodnes i v angličtině píše "takt" v takt-time s "k"; navíc se to dostalo do Japonska, kde podle toho vyrábělo svá letadla i Mitsubishi; a jeden fun fact - nejstarší popis takt-time je ve Verneho Ocelovém městě) a na druhou stranu Američani po zkušenostech z první války s nedostatkem kvalifikované pracovní síly vyvinuli program TWI (Traning within industry) pro rychlé proškolování a doplňování klasifikovaných pracovníků (principy TWI se staly v 50. letech součástí japonských principů Quality Control, jež je značnou měrou přispěli k tomu, že jsou tam, kde dnes jsou; not so fun fact je to, že Američané to hned po válce vesele všechno hodili do koše, protože přece se kvalifikovaní hoši vrátili, ne ?)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18816
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson » 28. 10. 2020, 19:36

Markusi, za tebe mám zářez, ty jsi už Omegu hrál a nečekám, že bys ji hrál znovu, nebo dokonce vedl :-)
Nicméně jedné paní ze skupiny hráčů deskovek se Omega celkem zamlouvá, jen potřebuje některé věci lépe vysvětlit v pravidlech, prý že mi zkusí napsat, jak by to mohlo být lepší a srozumitelnější pro nováčky.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12425
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Markus » 28. 10. 2020, 19:42

Fakt? Já si to vůbec nepamatuju. Máš mě v systému? :)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18816
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson » 28. 10. 2020, 19:59

To víš že mám :-) A58
Ty si to ani neuvědomuješ, protože to pro tebe byla jednorázová hra, ale eizjelzjdi jednu z linií kampaně Omegy, i když Egypťané a jejich pokusy se smrtí jsou momentálně na vedlejší koleji, ale to se snadno může změnit.

Btw by mě zajímalo, zda to mělo nějaký vliv na egyptské ladění tvé současné kampaně. :-)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18816
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson » 4. 11. 2020, 13:14

Vzhledem k časovému a stylovému zasazení Omegy chci do pravidel rovnou zapracovat možnost zasazení do Cthulhu settingu, ať v podobě přímého propojení se settingem Omegy, tak samostatného využití, a pro fanoušky Cthulhu RPG mám otázku:

Co vás na tomto settingu přitahuje, kvůli čemu ho hrajete? Na FB jsem už pár odpovědí posbíral, ale tak je sem dodatečně hodím, ale zatím by mě zajímal neovlivněný názor fanoušků.

Druhá věc - povídky jsou zasazené do 20. let, hry pokrývají dobu až někam do studené války - jaký máte názor na zasazení zrovna do konce 30. let?

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12425
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Markus » 4. 11. 2020, 13:30

Možná se zeptej spíš tady.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18816
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Jerson » 5. 11. 2020, 07:28

Odděleno od diskuze o genderové vyváženosti.

Přístup NPC k postavám můžu relativně snadno ošéfovat pomocí pravidel, i když to neznamená, že by je Vypravěč nemohl porušovat - jen že to hráči poznají.
Spíše jsem v této souvislosti přemýšlel o aspektech jako Nezávislá, Emancipovaná, nebo prostě Žena, kterými by hráčka chtěla do hry dostat genderové téma, přičemž by ve všech případech asi mělo jít o aspekt použitelný jako výhoda (hráčkou) i nevýhoda (Vypravěčem). Nicméně zatímco první dva mi v tomto případě přijdou v pohodě a zapadají do schématu ostatních aspektů, tak u Žena mi už přijde za hranicí, protože dává jasně najevo, že "standard" světa je nastaven na muže a ona je tedy v dané situaci nějak výjimečná, ať jí to zvýhodňuje nebo naopak škodí.
Přitom bych našel reálné příklady žen, které by tenhle aspekt v pohodě ospravedlnily.

V podobné situaci jsem u aspektu "Černoch", který na mnoha místech tehdejšího světa prostě bude zásadní nevýhodou a jen v určitých situacích by mohl být použit jako výhoda. I když zatím jsem to nikdy nemusel řešit, černocha nikdo hrát nechtěl.

Lyncz
Příspěvky: 276
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Lyncz » 5. 11. 2020, 08:00

Jerson píše:
5. 11. 2020, 07:28
Žena mi už přijde za hranicí, protože dává jasně najevo, že "standard" světa je nastaven na muže a ona je tedy v dané situaci nějak výjimečná, ať jí to zvýhodňuje nebo naopak škodí.
Přitom bych našel reálné příklady žen, které by tenhle aspekt v pohodě ospravedlnily.

V podobné situaci jsem u aspektu "Černoch", který na mnoha místech tehdejšího světa prostě bude zásadní nevýhodou a jen v určitých situacích by mohl být použit jako výhoda. I když zatím jsem to nikdy nemusel řešit, černocha nikdo hrát nechtěl.
Proč je to za hranicí? Svět tehdy byl nastavený na muže, stejně jako byl nastavený na bělochy. Pokud je možnost hrát "minoritní" postavu tak, aby byla hratelná, jen to hráč nebude mít vždy tak lehké, protože je takový setting, tak proč ne?

Popravdě, ten časový setting Omegy mě moc neláká, ale s tím, kolik toho víš o dané době, by mě lákalo zahrát si (např.) černocha, právě pro ten feeling.
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18816
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Jerson » 5. 11. 2020, 08:47

Za hranicí to je proto, že při použití aspektu Žena to otázku pohlaví může akcentovat a podle mě celkem zbytečně. Hlavně ale by bylo zvláštní mít ve skupině dvě ženské postavy, přičemž aspekt Žena by měla jen jedna z nich, protože její hráčka by chtěla otázku pohlaví a případně genderových práv řešit.

Navíc jsem asi měl dodat, že to vzbuzuje dojem, že herní svět je nastaven na muže. Protože reálný svět byl pochopitelně nastaven na muže i ženy úplně stejně, a žena v roli velitele armády by byla stejně zvláštní jako muž v roli porodního dědka.

Analogicky u jsem měl napsat u aspektu Černoch, že černoši měli na mnoha místech tehdejšího reálného světa nevýhodu, a pokud by to hráči chtěli přenést do herního světa, tak by se takový aspekt nabízel. Na druhou stranu jsem měl ve hře několik Japonců a teď i Tchaj-wance (píše se to tak?), kteří žádný aspekt vztažený k rase nemají, i když v určitých situacích hraju reakce NPC rasisticky, způsobem "Ti čínané vypadají všichni stejně".

Ostatně z hlediska settingu je to spíše univerzální problém, protože pravidla Omegy lze snadno použít i v jiných settinzích včetně fantasy, kde by asi bylo přirozené míst rasu postavy jako aspekt. Rozdíl by byl v tom, že v takovém případě by asi nikdo neměl problém s tím, že všechny postavy mají aspekt vztažený k rase, a to i v případě, že by Člověk byla naprosto majoritní rasa a tenhle aspekt by mělo pět postav z šesti. Což v pseudoreálném settingu 30. let úplně neplatí, nemyslím si, že by hráči našli přirozené použití pro aspekt Muž nebo Běloch.

A jde mi o to, k čemu bude příručka "navádět" hráče, tedy jaké aspekty v příkladech mám a nemám řešit.

Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 15055
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Eleshar_Vermillion » 5. 11. 2020, 09:01

Já bych se toho nebál. Není problém se zobrazením a patriarchální supremacie ani s její reflexí v mechanikách. Podle mě je důležitá ta reflexe. Co se aspektu "Černoch" týče, tak bych to spíš (pokud to tvůj systém umožňuje), nějak generalisoval - třeba na aspekt "Colored" s nějakým podvýběrem.
Ale z druhé strany může být fajn dát z toho cestu ven - jakože uznat, že z principu je ten setting stále jen abstrakce a krom vlastních historických chyb a anachronismů, které jsou nevyhnutelné, tam budou ještě další vnášet sami hráči, takže pokud pro potřeby hry odhlédnou o tohoto historického aspektu, tak se tím asi ničemu nějak moc nezpronevěří. Tím to můžeš otevřít více hráčům.
DIE FOR THE DOW!
\\[T]// PRAISE THE SUN! \\[T]//

Cor (šel okolo)

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Cor (šel okolo) » 5. 11. 2020, 09:19

OT:
Jerson píše:
5. 11. 2020, 08:47
Na druhou stranu jsem měl ve hře několik Japonců a teď i Tchaj-wance (píše se to tak?), kteří žádný aspekt vztažený k rase nemají, i když v určitých situacích hraju reakce NPC rasisticky, způsobem "Ti čínané vypadají všichni stejně".
To hrajete po válce, máte alternativní dějiny a nebo hrál domorodého lovce lebek? Tchai-wan totiž získal svojí podobu až po roce 1949, když se sem stáhl Čankajšek do té doby to byla zaostalá díra, do roku 1945 pod kontrolou Japonska. O nějaké "Tchai-wanské národní identitě" se v té době nedá mluvit - byl jsi Japonec, Číňana nebo původní domorodý obyvatel, co ho ti dva předchozí zašlapali.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 18816
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Jerson » 5. 11. 2020, 09:51

(Dobře, Číňana z Tchai-wanu, detaily jsme zatím neřešili, protože je už dlouho přistěhovalec v USA. )

Ale nerad bych odbočoval od tématu.

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti