Odkazy a myšlienky
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy a myšlienky
http://throneofsalt.blogspot.com/2020/0 ... s-are.html
D&D Doesn't Understand What Monsters Are
Není to nic revolučního, ale stejně mi to přijde docela inspirativní.
D&D Doesn't Understand What Monsters Are
Není to nic revolučního, ale stejně mi to přijde docela inspirativní.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Moderné žánrové konvencie
Narazil som na takýto blog: https://weirdwonderfulworlds.blogspot.c ... genre.html
Tento zoznam žánrových prvkov "modernej/progresívnej" fikcie ma veľmi oslovil, lebo artikuluje mnohé z toho, čo sa filtruje do mojej hry (uvedomujem si to obzvlášť teraz, keď chystám novú WFRP kampaň).
Tento zoznam žánrových prvkov "modernej/progresívnej" fikcie ma veľmi oslovil, lebo artikuluje mnohé z toho, čo sa filtruje do mojej hry (uvedomujem si to obzvlášť teraz, keď chystám novú WFRP kampaň).
Len som sa chcel podeliť...The key components I see, and this is absolutely a non-exhaustive, stream of consciousness list, but roughly:
Characters who are deeply flawed, but conscious of this fact and, importantly, are striving to improve.
While interpersonal conflict exists, real communication is important.
Weirdness happens and to a certain extent, you just have to be willing to go along for the ride.
Weird can be dangerous, but it is not to be feared.
Normal can be just as weird as Weird.
Weird can be just as normal as Normal.
Not just intellectual white men can be quirky, brilliant, angsty assholes.
It is not unreasonable to look at the universe, at the macrocosmic / cosmic scale or the microcosmic / societal scale, and feel existential dread or nihilism, but it is generally better to try to relish in the absurdity of it all.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy a myšlienky
https://gnomestew.com/intro-to-israeli- ... -not-exist
Izraelská rpg scéna je taky zajímavá. "Character doesn't exist, what does the player do?"
Izraelská rpg scéna je taky zajímavá. "Character doesn't exist, what does the player do?"
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Re: Odkazy a myšlienky
Už to tady někde někdo zmiňoval, v rámci diskuse o ZZ (https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... to#p594266)Pepa píše: ↑4. 3. 2021, 16:09 Právě jsem zjistil, že existuje takovýto magazín... Víte o něm někdo něco?
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy a myšlienky
Už jsem se tu o něm zmiňoval, ale o RPG tam zatím moc nebylo.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Odkazy a myšlienky
Dělá to kamarád, sám jsem přispíval do prvních dvou čísel. Je to skupina nadšenců a zatím se jim docela daří. DoporučujuPepa píše: ↑4. 3. 2021, 16:09 Právě jsem zjistil, že existuje takovýto magazín... Víte o něm někdo něco?
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.
Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.
Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy a myšlienky
Nakopíruju si sem starý post Johna Harpera z google+, aby se neztratil v hlubinách internetu.
Samostatná diskuze zde.I got frustrated by some people on SG saying "Fictional positioning doesn't matter unless it affects your odds of success." Phooey on that, I say! I got so frustrated that I wrote a game to make my point.
50/50
A game of fictional positioning
When your character takes a risk and you're not sure which outcome should occur, do the following:
- Consider the situation at hand and how its details interface with the capabilities of the character.
- Take a coin. Think of a best outcome and assign it to 'heads'. Think of a worst outcome and assign it to 'tails'. Flip the coin.
- Describe the outcome, based on the result of the coin flip.
Example One
Rodrigo, master duelist of the Dardi school, is accosted by three young bravos in the street. They threaten to beat him if he fails to hand over his purse. Rodrigo's player says that he will draw his sword and kill them.
Rodrigo is armed with his side-sword, is sober, and well out of the reach of the three bravos. He is a master of deadly swordplay. The bravos are young, fierce, slightly drunk, and ready for violence, but not especially skillful.
To 'heads' we assign this outcome: Rodrigo kills the first bravo with a cut from the draw, punta riversa, then the second with a thrust to the heart. He is on his guard, ready to finish the third if the bravo makes the slightest move.
To 'tails' we assign this outcome: Rodrigo kills the first bravo with a cut from the draw, punta riversa, but misses the second strike as the second bravo tumbles backward in mortal fear, entangled in his own cloak. Rodrigo is on his guard, ready to finish the third if the bravo makes the slightest move.
-----
Example Two
Pietro, stable boy at the Two Owls inn, is accosted by three young bravos in the street. They threaten to beat him if he fails to hand over his loaf of bread. Pietro's player says that he will grab a stone from the ground and kill them.
Pietro is small and not especially strong. He isn't quick. He's never been in a deadly fight in his life. The bravos are young, fierce, and ready for violence.
To 'heads' we assign this outcome: Pietro fumbles with the rock, drops the loaf of bread, and takes only a savage kick to the ribs before the bravos saunter off, laughing and munching on his lunch.
To 'tails' we assign this outcome: Pietro hits the first bravo in the nose with the rock, enraging him. The bravos beat Pietro to a bloody pulp, leaving him unconscious and dying in the gutter.
-----
Example Three
Pietro, stable boy at the Two Owls inn, is accosted by three young bravos in the street. They threaten to beat him if he fails to hand over his loaf of bread. Pietro's player says that he'll be as compliant as possible, stare at the ground, and meekly hand over his bread.
Pietro is small and not especially strong. He is unassuming and non-threatening.
To 'heads' we assign this outcome: Pietro hands over his bread and the bravos take it, jeering. One of them feels bad about it, though, and sneaks back later to give Pietro his portion.
To 'tails' we assign this outcome: Pietro hands over the bread, and he's such a push-over that the bravos are emboldened. 'Sneak into the larder' they say 'and bring us a jug of wine to wash this down.'
-----
So, anyway, that's that. Fictional positioning matters, even in a game where every 'roll' is always 50/50. The fiction shapes the boundaries of the resolution. It may affect the mechanical odds of some outcomes but that isn't required. (That's a game design choice) Right? Right.
(I don't expect this is controversial, but lord, who knows?)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy a myšlienky
Josh z Rise Up Comus vypsal Yuletide Jam ke své hobit hře Under Hill, By Water - kdybyste se třeba chtěli zapojit do nějaké tvorby vesnického fantasy
http://riseupcomus.blogspot.com/2021/12 ... e-jam.html
Přijde mi to super, jen nevím, jestli na to najdu čas.
http://riseupcomus.blogspot.com/2021/12 ... e-jam.html
Přijde mi to super, jen nevím, jestli na to najdu čas.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Re: Odkazy a myšlienky
Na reddit k DCC někdo postnul pěkný art, který byl vytvořený za pomoci AI. Je na to aplikace na telefon a nedalo mi to a taktéž jsem vyzkoušel, generování proběhne cca pod minutu a má to vcelku hezké výsledky.
Aplikace Wombo art je jak na android tak na apple, aplikace zdarma. Jestli chcete vytvořit nějaký podpůrný art pro své hráče, tak myslím, že to stojí za to vyzkoušet.
EDIT: Tak nakonec jsem vyhrabal, že je i možnost tvořit v rámci webového prohlížeče
Aplikace Wombo art je jak na android tak na apple, aplikace zdarma. Jestli chcete vytvořit nějaký podpůrný art pro své hráče, tak myslím, že to stojí za to vyzkoušet.
EDIT: Tak nakonec jsem vyhrabal, že je i možnost tvořit v rámci webového prohlížeče
Naposledy upravil(a) tessanger dne 4. 12. 2021, 14:14, celkem upraveno 1 x.
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy a myšlienky
tessanger: Tyjo, to je fakt cool. Jen je škoda, že tam není jednoduchá možnost nechat si na prompt udělat další iterace. Občas to vyjde pěkně, ale občas to samozřejmě nesedí.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odkazy a myšlienky
Yay! Dík za info!
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Re: Odkazy a myšlienky
Keďže vonku zúri vojna a doma sa snažím rozdeľovať svoj čas medzi potomka a prácu, kúpil som si ako útočisko hru Stardew valley. Odvtedy sa pohrávam s takouto myšlienkou.
Postavy sú novo príchodzí obyvatelia v malej izolovanej komunite. Spočiatku sú cudzinci, ktoré nikoho nepoznajú, ale postupne prenikajú do komunity a stávajú sa jej súčasťou a riešením jej problémov. Hra by bola postavená na postupnom skúmaní tejto komunity a vzťahov medzi postavami a riešení problémov tejto komunity.
Postavy by začali v úplnej neznalosti a postupne by pridávali NPC a informácie o nich, niektoré by boli jasné ako napríklad ich profesia, iné ako napríklad romániky medzi nimi, alebo rodinné vzťahy by boli menej jasné. Okrem toho by sme tu mali samozrejme bežné problémy dotýkajúce sa komunity ako napríklad snahu o zabezpečenie zdrojov pre komunitu (jedlo, drevo...) a jej bezpečnosť.
Čo mi príde ako komplikovaná vec tohoto zámeru je vytvoriť systém, ktorý nebude preferovať conflict resolution ako hlavnú mechaniku a namiesto neho by to chcelo skôr nejaké mechaniky, ktoré by budovali fikciu a možno vytvárali možno nejaké presúvanie resourcov, napríklad aby sa zvýšila spokojnosť jedného NPC musela by utrpieť spokojnosť iného a hráči by museli robiť kompromisy aby boli všetci spokojní.
Znie to ako zaujímavý nápad, ktorý by sa oplatilo rozvinúť?
Postavy sú novo príchodzí obyvatelia v malej izolovanej komunite. Spočiatku sú cudzinci, ktoré nikoho nepoznajú, ale postupne prenikajú do komunity a stávajú sa jej súčasťou a riešením jej problémov. Hra by bola postavená na postupnom skúmaní tejto komunity a vzťahov medzi postavami a riešení problémov tejto komunity.
Postavy by začali v úplnej neznalosti a postupne by pridávali NPC a informácie o nich, niektoré by boli jasné ako napríklad ich profesia, iné ako napríklad romániky medzi nimi, alebo rodinné vzťahy by boli menej jasné. Okrem toho by sme tu mali samozrejme bežné problémy dotýkajúce sa komunity ako napríklad snahu o zabezpečenie zdrojov pre komunitu (jedlo, drevo...) a jej bezpečnosť.
Čo mi príde ako komplikovaná vec tohoto zámeru je vytvoriť systém, ktorý nebude preferovať conflict resolution ako hlavnú mechaniku a namiesto neho by to chcelo skôr nejaké mechaniky, ktoré by budovali fikciu a možno vytvárali možno nejaké presúvanie resourcov, napríklad aby sa zvýšila spokojnosť jedného NPC musela by utrpieť spokojnosť iného a hráči by museli robiť kompromisy aby boli všetci spokojní.
Znie to ako zaujímavý nápad, ktorý by sa oplatilo rozvinúť?
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Re: Odkazy a myšlienky
Otrokárstvo je dobrý byznis. Postavy zistili, ze dopyt po exotických hybridoch je dobrý a vynášajú z dungeonu gnollov a lizardmenov. Otázka je, dokedy budú ceny vysoké a kedy sa im to vypomstí. Posledné sedenie dola skupina štyroch postáv a jedného žoldniera, ktorá vyvádzala skupinu dvoch ranených gnollov a dvoch lizardmenov, ale nabudúce sa už možno vzoprú.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 hostů