[pauza] Tergaron - high fantasy high magic svět

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

[pauza] Tergaron - high fantasy high magic svět

Příspěvek od sirien »

Před dvěma... vlastně už třemi lety jsem vytvořil svět Tergaron. Byl to svět dělaný na zakázku - budeme hrát fantasy, GeMuješ, vytvoř svět...
Ale tak nějak jsem to nezvládl a Tergaron se mi brzy vymkl z rukou, využil mě, abych jej rozšiřoval a prohluboval mnohem dál, než bylo pro hru nutné...

Nikdy jsme se nedostal k tomu, abych jej sepsal, přesto ho mám stále celý v hlavě a mám k němu i všechny poznámky a tak se těším, že to snad o těhle prázdninách stihnu. Tohle tey berte třeba jako takové intro $D

VZNIK

Tergaron je svět starý plus mínus deset tisíc let. Tehdy se oddělil od Sfér, tvořených pouhou energií neznajících čas, prostor, ani nic podobného. Bylo v nich jen TEÏ a TADY a to je tam porád, ve Sférách je Začátek i Konec Tergaronu jediným okamžikem, stejně jako každá chvíle mezi nimi.
Kdysi byl Tergaron Sférou, ale "vzdálil" se od ostatních, vytvořil si rozměry.
Ve Sférách jsou kromě Energie i Myšlenky. Jsou to něco jako Idee od Platóna, ale ne tak úplně $P Jsou to "zjednodušeniny", nebo spíše "koncentráty" - myšlenka něčeho je stejná, jako by jste měli to něco popsat jen v třech, čtyřech slovech, takže vzhledem k okolnostem může z jedné a té samé myšlenky vzniknout dvě vcelku dost odlišné bytosti, které budou mít jen společný "základ".
Myšlenky ve Sférách neměli "myšlení" ani "vůli", nebylo o čem přemýšlet ani k čemu vůli upnout. Vznikající Tergaron je ale stahoval k sobě silou skutečné existence a potenciálu Života a Myšlenky se k němu draly, dokud se zcela neodštěpil.

Myšlenky, které byly v Tergaronu od nejzazšího začátku, kdy se začal oddělovat, jsou s ním spjaty mnohem více než ty zbylé. Z těchto Myšlenek později vzešli bohové Tergaronu.
Ostatní myšlenky, které do něj vešly později, se stali vílami, z některých se pak staly rody víl, jiné v Tergaronu zanikly. Víly mají mnoho různých forem, mohou být hmotné, nehmotné, velké, malé, mocné, slabé...
Příklady víl jsou třeba jednorožci, pixie, dryády... a jiné podobné bytosti.
Když se Tergaron formoval, tak vzniklo něco jako myšlenková Gaya... Souhrné vědomí Tergaronu, Mysl Tergaronu, tvořená každým jedním vědomím, co se v něm nachází, dohromady. Všechny Myšlenky byly do Tergaronu nalákány touhou po existenci a životě. Všechny do jedné tuto touhu sdílely a tak byla Mysl Tergaronu touto touhou zcela vyplněna a jako odezvu na tuto touhu stvořila Rasy, nejen lidi trpaslíky atd., ale i zvířata a podobné. Aby byla na Tergarou zachována jakási rovnováha, byly mezi rasami stejné rozdíly jako mezi vílami, dalo by se říct, že každá bytost mezi vílami mohla najít jakýsi protiklad v rasách.
Nejmocnější Rasou, stvořenou, aby vyvážila moc bohů, byli draci, sami o sobě sice slabší než bohové, ale mnohm početnější...

HISTORIE&MAGIE
Jak jsem psal výše, Tergaron byl stvořen "na zakázku" mého GeMování, a vzhledem ke kontextu jsem potřeboval mnohokrát ohranou Prastarou Zaniklou Mocnou Civilizaci...

Prvních pět tisíc let Tergaronu by bylo pro historiky vcelku nudných, svět byl neuspořádaný, rasy a víly se procházeli mezi sebou, všude okolo byla nějaká kouzla, nějaké říše nebo tak veškeré žádné, tedy ani války nebo nějaká extra kultura atd. atd. atd. ...

Pak se začaly formovat malé státy, větší státy... magie byla běžná, mágů bylo hodně, ale organizaci moc neměli, sami magii sice ovládali, ale moc ji nechápali.
To vše se změnilo, když na svět přišel Set, nejmocnější zřídlo historie Tergaronu, který dokázal vytvářet ta nejsložitější zaklínadla jedinou myšlenkou.

Set byl kromě toho velmi inteligentní a cílevědomý, strávil desítky let studiem toho, jak magie funguje, odkud se bere... aby to mohl naučit ostatní. Koho to ale učil si dobře vybíral, nakonec kolem sebe vytvořil skupinu mágů, se kterou ovládl jeden tehdejší stát.
To byl začátek Sealdhosu. Set poměrně brzy ovládl zbytek lidského světa, říši, kterou spojil válkou, se rozhodl stmelit tím nejlepším, čím mohl - penězi.

Centry říše byly vcelku rovnoměrně rozmístěné magické university, kde učili mistři ze Sealdhosu učení Setem samotným, města, ve kterých university byly se velmi rychle rozrostla do podoby hlavních měst oblasti. Setova vize říše byla poměrně "moderní" - svobodná, s pevnými zákony, které platily na všechny (až na Setha, oc) stejně, atd. Prosperita byla založena na obchodu, obchod na obchodnících, obchodníci na zákaznících, Setovi netrvalo příliš dlouho zničit pocit náležitosti k původním státečkům a nahradit jej vlastnenectvím vůči Sealdhosu.

Set toužil po jednom - rozšířit magii. Chtěl, aby každý, kdo má výraznější Nadání (na Tergaronu je magie jako taková dostupná všem), měl možnost jej rozvíjet. A to se mu dařilo, jeho university velmi brzy pokryly celou rozlohu Sealdhosu a celou jeho populaci (resp. každý se na ně mohl dostat), on sám těm nejlepším mágům předával další a další vědomosti o magii.
Oběvovat magii tehdy znamenalo počkat, až Set něco dalšího vysvětlí, šlo to velmi rychle, rozdíl oproti normální cestě byl asi takový jako přijít z ničeho na Einsteinovu teorii relativity a přijít na školu a prostě se to jen naučit.

Magie brzy naplnila Sealdhos ve všech oblastech a neustále sílila. Nakonec, po asi šesti stech letech, dospěl Set k závěru, že již udělal vše co mohl, předal vládu Radám a velkoryse dovolil smrti, aby si pro něj přišla.
Mágové v Sealdhosu již věděli o magii téměř vše, a protože odešel zdroj jejich veškerého poznání, začali si s ní hrát sami. Objevili způsob, jak vytvořit magické struktury, které budou sami očarovávat předměty konkrétními kouzly, což bylo zlomovým okamžikem v historii, protože od té chvíle se Sealdhos, už tak plný magie, magií zasytil zcela.

Teď už nebylo zapotřebí mágů, aby dělali jenotlivé triviální úkony, jako zúrodňování a podobné monotoní činnosti, prostě vytvořili předmět, který samovolně očarovával další předměty zúrodňovacím kouzlem, které pak mohl využít každý, komu se to vysvětlilo.
Sealdhos se najednou zaplnil tisícemi magických portálů, telepatických a jiných sítí...

Další tisíce let Sealdhos rostl.

Zde je dobré se zmínit, že kromě něj existovali ještě další tři srovnatelné říše - trpasličí Podzemní říče, Gerefor, a dvě elfí - Stará lesní říše a Aerian, říše Oblačných elfů, nicméně historii vždy vedl Sealdhos z různých důvodů, které souviseli s mentalitou ras a s životní a politickou filosofií, kterou v Sealdhosu zavedl Set.

Pak přišly Války chaosu, bla bla... to znáte všichni ne? Říše zanikly v kataklismatu, které poslalu magii hlouběji, než byla před Setovým příchodem. Každý, kdo projevil zjevné nadání či zájem byl zabit, nebo musel utést daleko pryč.

Trvalo celá staletí, než toto období pominulo a magie se začala vracet na svět, ale bohužel pro mágy tou složitější formou - výzkumem. Současná magie je na docela slušné úrovni, silou takový... no, opět se to odvozuje od toho, že Tergaron vznikl na zakázku hry, takže magie byla prapůvodně postavena na GURPS Magic/Grimoar s tím, že ta nejpokročilejší kouzla byla vyškrtnuta
Pro porovnání nejmocnější mágové současného Tergaronu by v Sealdhosu byli považováni za kokoty co:
a) si říkají mistři, když absolvent universityzvládne víc.
b) absolutně nechápou, jak co vlastně dělaj
c) a právě proto to dělaj obvykle blbě = strašlivě neefektivně a složitě.
Pokud Mistr ohnivé magie zvládne hodit fireball co tak nějak sejme osm lidí, a nemůže takovejch hodit pět, v Sealdhosu normální mág, co by si nějak nastudoval/přes noc sestavil formuli fireballu by s nim vymet menší oddíl a v závislosti na období by to zvlád třikrát až móóóóóckrát v řadě. Teda... samozřejmě současnej oddíl, v Sealdhosu měl každej rozumnej voják tak deset antimagickejch amuletů :wink:



uuuf... nějak vyčerpalo navíc potřebuju něco dodělat, případné pokračování příště...

...kdyžtak se mezitim klidně ptejte, kdyby vás něco zajímalo.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Asgarden
Příspěvky: 160
Registrován: 26. 6. 2006, 19:35
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Asgarden »

Ahoj, tak jsem si poctivě přečetl Tvůj počáteční popis světa. Můj názor - první odstavec prima, pak už... "tuctové" je to pravé slovo? Po pravdě když se seznamuji se světem, raději se záměrně vyhýbám "historii" a "jak to celé funguje", je to na mě příliš obecné a navíc třeba jako hráč bych se některé z těch věcí neměl (a nechtěl) dovědět (nebo spíš chtěl, ale po dlouhodobém usilí a pídění a plahočení, jestli mi rozumíš). Co mě naopak u každého světa VELMI zajímá, je
- jaké typy postav a dobrodružství mě na něm mohou potkat
- jakou má "chuť", atmosféru
- jak ho vnímají lidé (či cokoli), co na něm žijí
- jaká je tam společnost, jakým způsobem postavy v tom světě uvažují o sobě, o světě (jestli vůbec)
- co uvidím, když se v něm podívám na noční oblohu
- jak vypadá všední a nevšední den průměrného obyvatele

a spousta dalších podobných nepodstatných "hloupostí", podle kterých pak prostě poznám, jak moc se mi daný svět zamlouvá a jestli bych na něm chtěl pobývat se svojí postavou.

je to jako když si pořizuješ třeba pronájem - minimálně Tě zajímá, kdo tam bydlel před Tebou (historie) nebo přesné složení cihel a malty (mechanika světa), ale spíš se projdeš po místnostech (co je teď) a koukneš z okna (dojem a pocit). Málem jsem zapomněl na spolubydlící a sousedy (s kým se na světě můžeš potkat).

snad to nebyla moc kritická reakce, mě by jen opravdu zajímalo, jaký Tvůj svět je a zatím jsem se to nedověděl.
Moudřejší ustoupí. Smutná pravda. Zakládá světové panství hlouposti...
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

No... já ten příspěvek psal trochu chaoticky, sem tu dělal pět dalších věcí, mám teď kapku hrr, protože to zatahuju na Festival, takže až se vrátim, něco s nim provedu... asi se to na kvalitě projevilo, bohužel, sem si nemusel tak spěchat, ale stalo se.

Asi popořadě:
- jaké typy postav a dobrodružství mě na něm mohou potkat
Všechny. Jak jsem psal, Tergaron se mi v tomto zcela vymkl z rukou. Nejprapůvodnější myšlenka vznikla pro DrD(+), ta byla rychle smazána a nahrazena GURPS versí a ta zase rychle zanikla pod vizí světa samotného bez vazby ke konkrétním pravidlům, což se na tomhle dost projevilo.

Můžeš hrát low-level ve městech nebo v různých úsecích divočiny, hor... pokud to bude GM brát reálně, budeš odsouzen k tomu setkat se občas s mocnými, ale to se dá myslím snadno obejít.
Můžeš hrát high-level a sledovat nějaké vyší cíle, mocné nepřátele... i toho je na Tergaronu dosytosti.
Co se žánrů týče... epic fantasy není vůbec problém, non-epic fantasy také ne, horor by si na Tergaronu své místo také našel, když nad tím uvažuju tak velmi snadno, dark-fantasy také, detektivka je bez problémů. Záleží jen na tom, ve které části toho světa se rozhodneš hrát, popř. do jaké "společenské kasty" postavy v dané části světa zasadíš.
- jakou má "chuť", atmosféru
To je těžší... je to trochu variabilní stejně jako výše, ale také jde o to kdy budeš na Tergaronu hrát. Já ten svět sepsal pro rok 654 Král. l. asi nedám teď z hlavy, tak dva tisíce let po Válkách Chaosu a atmosféra byla... vážná volná fantasy? Možná až do epic-fantasy, ale já to na žádost hráčů timhle směrem kapku vyhrotil, mise a´la Dalcorlance trilogy by tam šly provádět hůř, zato odehrát tam zcela non-epic fantasy by nebyl problém.

Zato... vrať se do minulosti, do počátků Sealdhosu, přepni do herně-alternativní vývojové linie... a najednou se octneš ve světě plném magie, kouzel a víl, vizuálně možná připomínající až Fantasii z Nekonečného příběhu.
Posuň se dopředu o jedenapůl tisíciletí a jsi ve světě těžké sci-fi, až na to, že místo technologie, která nikoho naprosto nezajímá, se všechno jede za pomoci neskutečně rozvinuté magie (jsem se sebou docela spokojený, že se mi podařilo si představit, jaký rozdíl přepnutím z technologie do magie vznikne a předejít tak různým pěkným paradoxům jako chudý čaroděj, co si myšlenkou vytvoří tunu zlata, ale neudělá to aj.)

Posuň se před Sealdhos a najednou jsi v nikým pořádně neovládaném světě kde se chaoticky střídá hrůza a krása a víly se tam procházejí tak často, že se skrz mágy neovládnutou a tak nějak... neuchopitelnou, nevím jak líp to vyjádřit, magii spíš prodíráš než že bys jen zakopával.
Naopak pár desítek/set let po Válkách Chaosu je v lidském a spřízněném světě magie zoufale málo a každý ji nenávidí.

Tohle je samozřejmě jen potenciál, jak to vypadá v praxi je na GM, jak toho dokáže využít... ale to platí všude.
- jak ho vnímají lidé (či cokoli), co na něm žijí
Obávám se, že ne zcela rozumím otázce... Je trochu moc rozsáhlá, mohl bys ji upřesnit? Co konkrétně jak na něm vnímají?
- jaká je tam společnost,

Jak kdy. Po Válkách Chaosu těžce feudální, v roce 654 to už je o něco volnější (záleží na konkrétním vládci) a jsou tam různé šlechtě konkurující skupiny (cechy, Gilda mágů...), takže pokud GM chce, není problém se vyhrabat z poddanské závislosti.
V Sealdhosu fungovala jakási trochu zkomolená demokracie - vládla rada třinácti Velmistrů, takže kdo nebyl mágem, navíc mistrem, mohl zapomenout, na druhou stranu Velmistrem se rozhodně nestávali idioti (jak můžeme vidět v našich vládách na tomto světě). Radu třinácti volila Velká rada, její počet členů se průběžně měnil. Asi tak... no v nejsvětštějším období "jen" polovinu nominovali jednotlivé Univerzity z řad "svých" mágů, zbytek byl od zástupců měst a tak.
V Aerianu... no, jo, byla to absolutistická monarchie, ale projevovala se po celou dobu jako konstituční, holt elfíci.

Sem rozjel moc do spoelčenského zřízení, co? Jenže zase... specifikuj to víc, třeba jen na období, na Tergaronu se dá hrát ve... jen teď z hlavy mě napadá šest zcela odlišných věků (před S, začátek S, pokročilý S, Války Chaosu, těsně po VCh, dlouho po VCh), navíc tam máš několik společností (Během S. Sealdhos samotný, Aerian, Lesní říši, Gerefor, 654KL jsou tu zase lidé, elfové, trpaslíci...)
jakým způsobem postavy v tom světě uvažují o sobě, o světě (jestli vůbec)
Opět trochu nerozumím otázce... jak by o něm měli uvažovat? Máš namysli nějaký konkrétní filosofický aspekt?
- co uvidím, když se v něm podívám na noční oblohu
Průběžně se chaoticky měnící hvězdy (ne z noci na noc, ale tak, jak jsou souhvězdí jeden rok, už nikdy nebudou... i když některé hvězdy jsou zase stálé...) ve všech barvách duhy a (díky, Dalcorlance...) dva měsíce, červený a modrý, které vypadají jako kočičí oči - někdy jen úzké svislé štěrbiny, v úplňku jako celistvé kruhy, vždy s roztřepenými okraji.
Fajn, původní idea měsíců je z Dragonlance trilogy... ale ta má dva autory a ne jednoho a tudíž to není vykrádání ale inspirace $P
Navíc... tak to jen začalo, nakonec jsou ty měsíce něco úplně jiného než na Krynu... ale to by bylo na dýl a je zbytečný to rozvádět.
- jak vypadá všední a nevšední den průměrného obyvatele
Já vim, že to už je otřepaný, ale specifikuj. Dobu, místo... všední den elfa v lesní říši je jiný než poddaného v roce 654 a ten je jiný než u měšťana v 654 a tohle všechno je úplně jiné než v době pozdního Sealdhosu, jejichž možnosti byly dál než ty naše teď.



Obecně dík za příspěvek... alespoň jsi mi ujasnil, na co se mám při sepisování soustředit, nebyl jsem si tím moc jistý.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Asgarden
Příspěvky: 160
Registrován: 26. 6. 2006, 19:35
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Asgarden »

Díky, teď už v tom mám mnohem víc jasno - Tergaron vypadá velmi univerzálně, moc se mi líbí Tvůj popis atmosféry, myslím, že pro budoucí hráče je něco takového dost potřebné - mně to tedy řeklo víc než celý předchozí příspěvek.

To, jak ho vnímají lidé, co na něm žijí, je fakt široké téma (nejsi tady jediný chaotik :lol: ) - měl jsem na mysli zas tu příchuť, ale ne pro hráče, nýbrž pro postavy (třeba v evropském středověku před rokem 1000 všichni čekali konec světa) - kdo je třeba pro něn vzor hrdinství a proč? Jak jsou na tom s morálkou? Jak moc toho o místě (světě), kde žijí, vědí (tvar světa, klepy z vedlejšího města)? Myslí si, že je jejich osud pevně dán nebo ho můžou měnit?

A s tou noční oblohou díky, to nebyl dotaz do větru, dodneška si pamatuju na reakci hráčů, když se po třech letech hraní na Asterionu dověděli, že věta "modrý svit měsíce" není jen poetickým popis, ale vyjádření faktu, že je tam prostě Modrý měsíc. $D
Moudřejší ustoupí. Smutná pravda. Zakládá světové panství hlouposti...
Uživatelský avatar
Quasit
Vysloužilý démon
Příspěvky: 1452
Registrován: 28. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Praha, Vršovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quasit »

Tuk-Enek píše:
- jaké typy postav a dobrodružství mě na něm mohou potkat
Všechny. [...] Můžeš hrát low-level ve městech nebo v různých úsecích divočiny, hor... [...] Můžeš hrát high-level a sledovat nějaké vyší cíle, mocné nepřátele... i toho je na Tergaronu dosytosti.
Co se žánrů týče... epic fantasy není vůbec problém, non-epic fantasy také ne, horor by si na Tergaronu své místo také našel, když nad tím uvažuju tak velmi snadno, dark-fantasy také, detektivka je bez problémů. [...]
- jakou má "chuť", atmosféru
[...] vážná volná fantasy? Možná až do epic-fantasy, [...] zato odehrát tam zcela non-epic fantasy by nebyl problém. [...]
a najednou se octneš ve světě plném magie, kouzel a víl, vizuálně možná připomínající až Fantasii z Nekonečného příběhu.
Posuň se dopředu o jedenapůl tisíciletí a jsi ve světě těžké sci-fi [...] Posuň se před Sealdhos a najednou jsi v nikým pořádně neovládaném světě kde se chaoticky střídá hrůza a krása [...] Naopak pár desítek/set let po Válkách Chaosu je v lidském a spřízněném světě magie zoufale málo a každý ji nenávidí. [...]
Mám pocit, že honíš příliš mnoho zajíců najednou.
Snaha o univerzalitu je hezká, ale nakonec z toho může vyjít směska, která nikomu nezachutná. Myslím, že lepší je soustředit se na jeden určitý typ prostředí, hraní, atmosféry a tu dobře rozpracovat, než říct -- tady můžete úplně všechno. Všechno je totéž co nic, člověk se nemá čeho chytit, proč dělat další Forgotten Realms? Tam je taky "všechno" a různé zeměpisné rozlohy a historické epochy jsou popsány v takovém rozsahu, že tomu nemůžeš konkurovat.
Lidi přitáhne k tvému světu nějaká konkrétní myšlenka, náboj, atmosféra, která způsobí, že si tam budou chtít zahrát. Když budou přemýšlet "Hm, zahrál bych si nějakou dark fantasy... jaký svět si vyberu?" spíš sáhnou po pěkném dark fantasy světě než po světě, kde se dark fantasy "taky dá hrát".
Nejplodnější by podle mě bylo, kdybys vzal nějakou zajímavou epochu z tvojí historie a tu rozpracoval v určitém žánru.

Jen můj pohled na věc, doufám, že bude k užitku.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

No... pocit postav z Tergaronu samotného.

Před Sealdhosem by byl možná trochu podobný Siranii, co (málo) o ní vím - všude je magie a kouzla, ale nikdo neví, jak vlastně přesně fungují, všude jsou různé rozličné bytosti... v těch dobách se rasismus a předsudky moc nepraktikovali, protože... no, je nepraktické být rasista, když jsou všechny rasy i s vílami promíchané do jednoho chumlu bytostí. Některé místa jsou děsivá, hororová, jiná jsou naopak esencí radosti, některá jsou vznešená... temné močály a řídký prosluněný les v létě je vcelku zajímavé vyjádření, co jsem někde slyšel, ale sem by sedlo.
V těch dobách uměl prakticky každý kouzlit, ale ta kouzla byla low-level, nikdo pořádně nevěděl, jak magii správně ovládnout, navíc magie sama byla tehdy ještě po vzniku Tergaronu ne zcela ustálená.
Byl to tak trochu poádková, tak trochu hororová směs.

Doby raného Sealdhosu (za Setova života) bych označil za Sword&sorcery s tím, že svět mimo Sealdhos je dost divoký a Sealdhos (Gerefor/Aerian) v něm vytváří ostrov civilizace, která sama, ač kulturní, je taková hrubá. Magie byla postupně ovládanější a ovládanější, sama o sobě již klidnější, svět okolo byl najednou mnohem přehlednější a "větší", ve smyslu že již byla i okolní království (postupně pohlcována Sealdhosem... on se Set a jeho následovníci chovali tak trochu arogantně a tvrdili, že mají nárok vládnout všem říším lidí a na otázku proč odpovídali buď: "Proto", později: "Protože Set" a občas když neměli náladu tak: "Fireball!!") místy smrtelně nebezpečný, ale to nebezpečí již bylo u sebe doma a nechodilo vám klepat večer na dveře.

Pozdní Sealdhos (po Setivi a dál) se postupně vyvýjel - středové období (pár set let po Setovi) si představ jako tak trochu futuristickou blízkou budoucnost s magií místo vědy... možná na úrovni až cyberpnkové techniky, opravdu pozdní Sealdhos... no, viděl jsi StarGate Atlantis? No tak zhruba tak něco.
Vzdušné lodě (as Puddlejumpery, pokud si SG A neviděl, takové futuristické raketoplány) ovládané myšlenkou, létající město (jj, taky pár takových postavili, mág..oři jedni :lol: ) zbraně schopné srovnat město se zemí jedním úderem a štíty schopné před nimi celé tohle město ochránit... prostě prakticky cokoliv sis vzpoměl tehdy považovali jen za otázku času, nikoliv možností.
Vzhledem k Setovu odkazu byla tahle civilizace blízko té naší (hodnotami atd.), ale byly tam určité... odchylky. Třeba mágové si byli poněkud rovnější ostatním (ne-mágům), plnohodnotně byly (ani ne tak společensky, ale třeba právně atd.) vnímáni lidé, trpaslíci a elfové, ostatní rasy mohly narazit... atd.
Pak tu byla další diferenciace u mágů, protože ti se dělili na různé Setem založené Domy (zdaleka ne každý mág do některého patřil), které se lišily svým filozofickým přístupem ke všemu, měls tam Ferlingy, takové vznešené, zaměřené k moudrosti, oproti nim jsi tam měl dům Nekromantor, jehož drazí členové, nekromanti, si naprosto s nějakou modrostí nelámali hlavu, vyznávali surovou inteligenci a pragmatismus a vážili si jen moci a odhodlání ji použít, no a pak třeba do třetice dům Xeiliti, což byli takoví... no... včerejšek neni podstatnej, zejtřek je daleko a proč bejt v knihovně, když se na zahradě daj dělat mnohem lepší party???

No... a pak Války Chaosu. Připomeň si, jak jsem popisoval magickou úroveň na konci Sealdhosu. A teď si představ osmdesát let trvající válku, kdy bez ustání ty nejničivější zbraně perou do těch nejsilnějších městachránících štítů, prakticky na začátku se celý v dobách Sealdhosu známý Tergaron změnil v pustinu s štíty chráněnými ostrůvky, obyčejní lidé přestali být pro mágy zajímavý, byli jen maso, tudíž ti to schytali nejvíc, když je zrovna nic nevyhazovalo i s okolními deseti km čtverečními do povětří, tak umírali hlady, na nemoci...
VCh se různě přelévaly tam a zpátky, samozřejmě se neválčilo všude permanentně, takže hrát v tomhle období je jako hrát uprostřed třetí světové, atomové samozřejmě, války. Good luck :wink:

Období po VCh je ajko hrát ve středověké Době temna, co dodat??

No a nakonec období dlouho po VCh, což je... nevím jak to výstižně popsat... asi k... Četl jsi Feistovu ságu Trhlinové války? Tak asi tak nějak jako Ostrovní království by ten svět mohly vnímat postavy, možná místy trochu jako Čtyřzemí ze Shannary? Ale to míň.
__________________________________________

S čím jsem si na Tergaronu vyhrál byly rasy. Nesnášel jsem z jedné z předchozích her elfy, co jsou jen lidi s jinejma číslama a tupý trpaslíky rozhánějící se kolem sebe sekyrou, takže každá rasa má jiné vnímání světa, času, smrti, bohů, jiné vrozené hodnoty a přístup k morálce... a mají jiné povědomí o světě kolem sebe, vnímají ho z jiné perspektivy.
To co jsem zde psal výše je z pohledu lidí.

Pominu-li Sealdhos, pak obecně platí, že lidé obvykle znají jen své okolí, mají nějaké takové povědomí o svém knížectví/vévodství a tím to asi tak končí.
K roku 654, nebo prostě dlouho po VCh, tu je taková vzdělanější kasta, šlechta, kněží, mágové Bratrstva (gildy) a absolventi universit, kteří znají tak nějak geograficky své království, asi jako ti méně znalí mezi námi znají Evropu.

O bozích všichni vědí že jsou (ono totiž fakt jsou a takový kněz, co prohlásí Bože chraň mě před Démonem Propastným a následně se kolem něj vztyčí viditelná bariéra, co fakt toho démona odrazí... je něco jiného než kněz žvanící naprázdno o oběti a víře), nicméně ne všichni v ně věří, jde o výklad jejich moci (učení každé církve přisuzuje bohům trochu jiné postavení v Řádu Světa), o prostředí z nějž je (venkov, město...) také o (hodně o) rasu.
A samozřejmě o období. V Sealdhosu... no, jak jsem psal výše, Set byl velmi mocný a velmi arogantní, bohy moc rád neměl, protože prostě nesnesl, že by mu měl někdo strkat frňák do jeho věcí. A mágové Sealdhosu byly mágy Setovi školy, jejich víra byla buď nulová, nebo později u některých obecně vlažná, v oblibě byl hlavně W´Dhen, prapůvodem elfí bůh, který se pak ale v jedné božské válce trhl a přidal se k lidem, podrobnosti nejsou tak podstatné, byl to bůh s dominiem ve vlastní síle (duchovní, myšleno) a smyslu najít si vlastní volbu, je vlastně popřením Fró, boha Osudu. Kdo se moc nechytal, byl Leiter, bůh magie. Setovi následovníci tvrdili, že magie je sakra jejich a bohové ať jim do ní přestanou kecat, takže Leiter ostrouhal.
Obyčejní lidé v Sealdhosu byli věřící víc, střídalo se to ve vlnách se společenským vývojem od stavu, jaký je podobný dnešku po období, kdy byli věřící téměř všichni.

Co se týče danosti osudu - rasa od rasy, u lidí je to dáno jejich vztahem k církvi Fró, popřípadě W´Dhena, popřípadě místem, kde stojí někde mezi nimi.


Modrý měsíc mohl bejt překvapení.
A o to víc, kdyby zjistili, že to je vlastně planeta $lol$
Btw. někdo vypočítal, že kdyby byla ta dvojplaneta Asterion-Modrý měsíc tak, jak ji autoři popsali, byl by rozdíl přílivu a odlivu šedesát metrů výšky $lol$ $lol$
Trochu OT, ale úsměvný :wink:
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

Quasit: Nepochopen :(
Já do toho svět a nedával všechno jen aby to tam bylo. Tergaron vznikl, aby byl tak, jak je sepsán k 654.
Jenže... jak jsem si pro sebe dodělával různé reálie, historii, detaily, tak se ten svět rozrostl. To co tu je není to, co jsem vzal a narval dohromady, aby to vytvořilo svět.
Naopak - vytvořil jsme svět a tohle všechno se v něm tak nějak objevilo.

Ono vem to objektivně, třeba Asterion. Přijde Ti stláskanej? Mě ne. A přitom - můžeš jet těžkej low-level, nebo můžeš jet až epic-fantasy na high-level a dělat trable i Kharovi nebo Vieenovi.
Můžeš jet detektivky po městech, pro horor by se tam místa taky našlo dost, v okolí Lesa dávno mrtvých nebo jak je ten okolo Merillionu, okolo Umrlčího království... fantasy... sword&sorcery bys tam také dohledal snadno, tejmno a mystiku také.

V Sealdhosu jde hlavně o dobu, kterou zvojíš... to ale na Zemi taky - antika, středověk, renesance a současnost by byly čtyři zcela odlišné herní světy... přesto jen čtyři doby světa jednoho
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Quasit
Vysloužilý démon
Příspěvky: 1452
Registrován: 28. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Praha, Vršovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quasit »

Asterion neznám.
Takže vlastně tvoříš ne jeden setting, ale čtyři settingy. Zrovna se nacházejí na jednom světě, ale to je nepodstatný, jsou to čtyři různý settingy. Fajn, jenom si myslím, že vytvořit jeden dobrý setting je práce až až.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7501
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Příspěvek od Bifi »

Súhlasím s Quasitovým prvým postom - mňa ak na settingu neupúta nejaká centrálna črta/myšlienka, tak idem ďalej. Napriek tomu, ako je svet podrobný, rozsiahly alebo koľko do neho autor vložil námahy (pretože to nie sú kritériá, ktoré ma zaujímajú, dokonca čím viac textu, tým to u mňa viac znižuje šance).

Ešte čo mi trochu vadí na fanúšikovských settingoch sú tzv. insider-remarks. Teda poznámky (či už humorné dovetky alebo zasvätené odkazy), ktoré sú zrozumiteľné len niekomu, kto má to prostredie v malíčku. To ma dosť odpudzuje, lebo mi to dáva pocit, že tam nepatrím. Rozumiem, že z pozície autora je zložité skúsiť sa na svoj svet pozrieť očami toho, kto o ňom ešte nič nevie, ale oplatí sa to.

M
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

No... ono čtyři settingy... tak půl na půl. Vem si že všechny reálie Řádu světa jsou stejný, věci který se lišej rozhodně nevydaj natolik, abych o tom prohlásil, že jde o zcela jiný svět.
Ale... ano, v podstatě tak nějak. Problém je v tom, že já ty světy už prakticky mám v hlavě hotoví, jde jen o to promítnout myšlenky na papír.

Hele... za hodinu a něco mizim na FF, takže se tu kdyžtak ukážu až tak desátýho.
Takže odpovědi na další případné dotazy později :wink:
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Asgarden
Příspěvky: 160
Registrován: 26. 6. 2006, 19:35
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Asgarden »

V tomhle se musím zastat Tuk-eneka, i když mám taky radši "zaměřenější" herní světy, jeho svět mi nepřijde nijak "přeplácaný". Je to jídlo o pár chodech. Asterion je oproti němu dost velký švédský stůl. A Země, ta naše, skutečná, je megamaxigalaktický švédský stůl. Vždyť si to vemte, kolik různých kultur tu žije teď, v současnosti. Máte ve vašem herním světě třeba několik tisíc různých jazyků a nářečí? A to nemluvím o pozemské historii.

Přesto mám radši ty "atmosférické", zaměřené světy. I když jsou vlastně velmi nereálné a svým způsobem i neuvěřitelně ploché a jednostranné.
Moudřejší ustoupí. Smutná pravda. Zakládá světové panství hlouposti...
Uživatelský avatar
Quasit
Vysloužilý démon
Příspěvky: 1452
Registrován: 28. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Praha, Vršovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quasit »

Myslím to trochu jinak.
Samozřejmě je dobře, že Tukanův svět má historii. Ale když tvoříš setting na naší Zemi, taky se nesnažíš nacpat celou Zemi do jedné knížky, to by nešlo. Vybereš si jedno území/období, například Dánsko za Vikingů a rozpracuješ setting pro Vikingy.
Ta čtyři období světa, která tu byla letmo popsána, jsou natolik odlišná, že každé potřebuje vlastní setting. To, že se odehrávají na stejném světě v různých časovýh obdobích je nepodstatné, protože high-magic éra se od poválečné obrovsky liší, je to úplně jiná hra. Aspoň toto jsem z těch stručných popisů vyrozuměl.
Pokud nehraješ time-travel, tažení se stejně bude odehrávat jenom v jednom z těchto období. K čemu pak v této hře budou informace o jiných dobách? Něco se využije pro historii, ale drtivá většina nebude využita. A budou tam na úkor informací o relevantní době.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

Tergaron hodlám sepsat nikoliv jako one-shot, ale jako několika "nadkapitolovou" příručku... první bude o T samotném, prostě to, co je vždycky stejný. A pak budou následovat jednotlivé doby, každá zvlášť. Nemyslim, že by Tě to nutilo hrabat se v info o jiných dobách než kterou budeš chtít případně hrát.
Ke každé dám do úvodu nějaké intro, které by ukázalo o čem daná doba je...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Goran »

Jo, Tergaron se mi docela líbí, teda mě by asi bylo nejbližší to nejstarší období, ale i ten zbytek vypadá zajímavě. Držím palce!

Ještě k té obloze: bude menší měsíc obíhat kolem většího jako na Erinelu :P ?
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sirien »

Měsíce nejsou hmotná tělesa, ale trhliny v realitě mezi vnitřními dimenzemi Tergaronu. Konkrétně mezi hmotnou úrovní a Světem Stínů (tj. světem, kterým proudí víra a přečerpává se moc bohů, Rudý měsíc), Světem Snů (takovou až poloabstraktní realitou, skrze kterou proudí mana, vůle a přání lidí a kouzla, je protikladný k Světu stínů, Modrý měsíc) a Úrovní Smrti (záhrobní svět, Černý měsíc, viditelný jen těmi, kteří pronikli do tajemství smrti... nekromanté, někteří kněí, umírající lidí atp.)

No, buhužel musím říct, že s Tergaronem to zatím vypadá tak, jako každ jiný rok, tj. že byl přebit hromadou jiných zájmů :cry:
Dost mě to s*re a zkusim to ještě nějak obrátit...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů