O dovednostech a dovednostních systémech

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...

Příspěvek od Jerson »

eerieBaatezu píše: 6. 9. 2021, 23:07 Mně se líbí, jak v DrD byly dovednosti jako Zedničina.
DrD bylo tak super. Hned mám chuť udělat remake.
Jasně. A kolikrát si ji ve hře použil? Jednou za kampaň? Dvakrát? :-)
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL, OSE...

Příspěvek od Bifi »

MarkyParky píše: 6. 9. 2021, 21:18 Ale nejsou hlavním systémem té hry - ten pořád je založený na vlastnostech (resp. spíš je založený na ad-hoc submechanikách a sólových tabulkách pro každou jednu činnosti, co v té hře je, ale řekněme, že pro hledání v těch tabulkách je občas určující vlastnost). Tzn. DrDO je class-n-level starého střihu (1. generace), do kterého v pozdějčích verzí implementovali dovednostní subsystém na vyhodnocování "bokovek", které se může naučit každý.
Tohle.

Aj staré D&D obsahovalo hromadu schopností, ktoré implicitne mala každá postava (resp. v rámci nejakých fikčných obmedzení) a ktoré sa v neskorších hrách stali súčasťou nejakého explicitného systému nakupovania a rozvoja postavy (WFRP 1e, AD&D 2e a pod., pozri aj profibody zo Šavlozubé veverky), avšak stále boli sekundárne, t.j. "bokovky". Vyhodnocovanie sa často riešilo vlastnými subsystémami.

Mne však okrem tohto vývoja v rámci DnDčkových hier (teda: implicitné schopnosti - explicitné schopnosti - nakupovanie "bokoviek" - široký dovednostný systém so zachovaním class/level) ako dôležitý príde ešte ďalší, paralelný vývoj. Tým je rast vplyvu vlastností postavy a jej individuálnych špecifík na úspech. Starý class/level prístup nepotrebuje rôznych bojovníkov na tej istej úrovni rozlišovať inak ako fikčne, dokonca vysoká sila a obratnosť v najranejšej verzii nemajú žiadny vplyv na útok alebo obranu. Potom sa začala rozširovať širka činností, ktoré sú vlastnosťami ovplyvnené, následne sa začala zvyšovať mierka vplyvu (od -1 po +1 až ku -5 po +5). Súvisí to podľa mňa s celkovým kultúrnospoločenským posunom k individualizácii, ale proste aj hráči asi považujú za zábavnejšie môcť si nahádzať silnú postavu, ktorá má väčšiu kontrolu nad výsledkom situácie.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: O dovednostech a dovednostních systémech

Příspěvek od Markus »

Já třeba zcela vědomě ve svém hacku DCC rozšířil rozsahy bonusů tak, aby šly od -5 k +5, protože mám prostě rád extrémní postavy – resp. možnost extrémních postav (ty extrémy jsou vzácné) – a extrémní výsledky. Je to takové víc... pulpové.

Navíc na dvacetistěnné kostce je bonus +1 směšný.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: O dovednostech a dovednostních systémech

Příspěvek od Bifi »

No hej, lenže ten bonus +1 robil to, že u dvoch Fighting Men toho istého levelu bude práve úroveň mať kľúčový vplyv na výsledok a preto budú podobne "výkonní" (aj keď veľkú rolu hrá šťastie, ako píšeš).

Ale ak máš z povolania na úrovniach 1 až 5 rozsah bonusu od +1 do +5 (resp. od +2 do +6 v LotFP), tak hovoríš, že tréning (úroveň) hrá väčšiu rolu ako individuálne danosti až niekedy od 6. úrovne. To je tiež WTF moment. (Resp. až od 12. úrovne, ak rátaš celý možný rozsah od -5 do +5.)
Alebo že rozdiel medzi dvoma Fightermi, jedného so silou +2 a druhého so silou +5, je rozdiel troch úrovní.

Znížiť vplyv náhody sa totiž dá aj inými spôsobmi: namiesto d20 hádzať 2d10 (nefunguje dobre v DCC, sedí vec), zdvojnásobiť level bonus alebo znížiť plošne cieľové čísla.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti