[dobrodružství] Labyrint Chodce v tmách

Původně švédská hra Forbidden Lands je retro fantasy RPG s důrazem na survival v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 639
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

[dobrodružství] Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Ota »

Obrázek

:arrow? Stahujte tady

Z mého pohledu je dobrodružné místo "Labyrint Chodce v tmách" hotové.
Prosím o přesunutí tématu zpět do dobrodružných míst pro hru Zapovězené Země.
Aktuální verzi 1.0 je možné stáhnout na konci příspěvku.

Hlavní změny oproti minulé, zde umístěné verzi 0.3:
- doplněn Oki, dříve vyhnaný tulák, prahne po pomstě, hodlá "otravovat"
- doplněny následky případného dlouhodobého pobytu postav v této lokaci
- doplněn popis toho, co postavy najdou, pokud prozkoumají kosti ve věži kostí
- prsten v celách již není obyčejný a Lambos to ví
- do mapy labyrintu dokresleny některé v textu popisované věci
- do příloh doplněna tabulka vztahů frakcí v okamžiku příchodu postav
- dívčí těla démona Adakinadaka mají kosti z hustotou olova
- spousta dalších menších změn

Po zkušenostech z dungeonové kuchyně jsem si myslel, že ve finální verzi dokážu zredukovat počet stran, ale oproti verzi 0.3 ještě pár stran přibylo. Snad tím nevzrostl poměrný obsah uhlí :).


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
První verze dobrodružného místa "Labyrint Chodce v tmách" dokončena.

Co to je: Dobrodružné místo pro hru Zapovězené země
Jak použít: Spíš jako lokace v delším hraní, některé efekty modulu se mohou projevit až později
O co tam jde: Bývalé poutní místo, zasvěcené Chodci v tmách, během Krvavé mlhy zpustlo a bylo zapomenuto. Téměř.
Rozsah: 40 stran formátu A5, ale jsou tam tabulky a obrázky, takže nebojte.
Inspirace: Jednostránkový dungeon, jehož název uvádím v modulu. Na konci modulu pak uvádím i ono jednostránkové dílo.

Kde stahovat: Na konci tohoto příspěvku.


Uvítám jakékoli připomínky a předem za ně děkuji.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ahoj,
pomalu dokončuji dobrodružné místo a přemýšlím, jak to do finálního PDF správně nasázet.

Situace:
Dávno opuštěné poutní místo, jehož součástí je kromě jiného i labyrint, kdysi zasvěcený Chodci v tmách, vytesaný ve skále.
V tomto komplexu mohou postavy přijít do styku s třemi různými skupinami:

- menší tlupa banditů, která úvodní část labyrintu obsadila
- démon, prozatím rozdělený do dvou slabých těl, který obchází kolem komplexu a čeká na vhodnou chvíli, aby mohl labyrintem projít (doufá, že to napomůže jeho scelení v jedno silné tělo)
- polointeligentní krkavci, kteří byli dávnými uctívači šlechtěni a díky auře labyrintu si jistou část inteligence udrželi dodnes, nejsou zrovna šťastní, že se jim tu začínají promenádovat humanoidi

Jak to mám momentálně v plánu:
Každou frakci popíšu v ucelené kapitole, spíš v úvodu modulu než na konci (podoba, chování, záměry, výzbroj, bojové statistiky). Na tuto kapitolu se pak budu odkazovat vždy, když by mohlo při dalším popisu komplexu dojít k interakci.

A proč si myslím, že je to tak nejvhodnější:
Zatím netuším, kdy a jak postavy narazí na bandity a jaká bude jejich reakce. To stejné s démonem nebo s krkavci. Bude zapotřebí mít po ruce bojové statistiky hned při prvním setkání? Nebo uzavřou dohodu a spojí se proti jiným frakcím?
Tím pádem mi přijde nepříjemné při popisu komplexu najednou zcela odbočit k popisu frakce, neboť popis komplexu je tím přerušen, i když Vypravěč informace o frakci ani možná potřebovat nebude.

Smrq podobné otázky řešil ve "Vražedném světle", ale jelikož každý modul je jiný, rád bych znal váš názor i zde.
Děkuji
Přílohy
Labyrint Chodce v tmách-v1_0.pdf
(9.2 MiB) Staženo 432 x
Naposledy upravil(a) Ota dne 3. 12. 2021, 09:55, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20843
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobrodružné místo - Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Markus »

Výborně, další dobrodružné místo se blíží!

Za mě:

Pokud máš k nějaké frakci obecnější nebo obsáhlejší informace, které nedává smysl dávat do popisů místností, tak je vytknutí na začátek modulu správná volba. ALE! Dělej to jen tam, kde je toho obsahu fakt hodně anebo kde není obsah navázán na místnosti (například pohybující se tvorové, které je možné potkat úplně všude.

Jestli tam budeš mít nějaké tvory, kteří nepotřebují dlouhé info, tak je prostě popiš v místnosti, ať je to pohromadě – všechno včetně statistik: místnost, její obsah, její obyvatelé, jejich motivace, jejich statistiky – na jednom místě.

Ideální stav je: všechno, co najdu v jedné lokaci, vždy pohromadě. Porušit tuhle poučku je možné jen výjimečně tam, kde není praktické narvat tolik informací na jedno místo.

Způsob organizace dobrodružství, jaký používají Zapovězené země – všechno v separátních kapitolách – je nejdementnější způsob psaní modulů ever a nikdo by se jím neměl nikdy inspirovat. Ono to možná na první pohled vypadá děsně úhledně a krásně katalogově, ale jenom dokud si neuvědomíš, jak strašná kravina to ve skutečnosti je.
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 639
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Dobrodružné místo - Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Ota »

Díky za řádky.
Jasně, ona poučka "všechno, co najdu v jedné lokaci, vždy pohromadě" je logická a kde to jde, určitě ji aplikuji (někteří tvorové prostě lokaci nemění a tak je to s nimi v tomto směru lehčí).

Ale zkusím dát příklad, abych byl trochu konkrétnější:
- Družina se blíží ke komplexu. Vypravěč si hodí, z jakého směru se k němu blíží (pokud to není z chování družiny jasné) a zároveň si hodí, kdo z banditů je zrovna na hlídce a co právě dělá.
- Pak teprve může posoudit, jak snadné bude pro banditu družinu spatřit a jak bude daný bandita reagovat (tlupa má jenom 5 členů, takže jsem si mohl dovolit jednotlivé bandity trochu konkretizovat). A už teď si říkám, že fláknout sem popis všech čtyř banditů (náčelník pochopitelně hlídky nedrží) by bylo neobratné, když je na hlídce jenom jeden z nich.

Krkavci mezitím všechno zpovzdálí sledují a je možné, že do děje vstoupí na straně 1 nebo až na straně 5, záleží, co postavy budou v komplexu dělat. Démona možná ani nemusí objevit, takže co já chudák vím, kam ten jeho popis narvat :).

Ale v pohodě, udělám to tak, jak bych to chtěl mít sám, kdybych to měl hrát, dám to sem jako verzi 1.0 a počkám pár dní. I moje oči si od toho odpočinou a pak na to mrknu znova + posbírám názory ostatních (budou-li nějaké) = vyplodím finální verzi. Z práce jsem zvyklý, že první revize je jenom základ k diskuzi :).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20843
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobrodružné místo - Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Markus »

Cílem je minimalizovat listování a maximalizovat situace, kdy budu mít na jednom místě otevřené všechno, co zrovna potřebuju.

Ale pokud máš bandity a krkavce, kteří jsou opravdu "všude" (resp. kdekoli), dává smysl vytknout je dopředu a pak to nějak provázat pomocí odkazů. Ale myslím, že listování mezi dvěma místy v textu je absolutní maximum. Zapovězeným zemím se běžně stává, že musíš listovat mezi třemi nebo čtyřmi (!) místy a v tu chvíli mám chuť někoho zavraždit.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20843
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobrodružné místo - Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Markus »

Nebo ještě jinak, lépe:

Věci, které mi jako Vypravěči stačí přečíst si jednou, zapamatovat si je a pak už se k nim nikdy nevracet, dej někam bokem.

Zatímco všechny věci, které slouží jako reference při hře (které budu reálně číst během hry, abych si je osvěžil), by měly patřit do textu a být pohromadě na jednom místě.

Idea je taková, že ty vytknuté obecné části si přečtu před sezením a pak už je potřebovat nebudu, protože je mám v hlavě. Takhle fungují všechny ty popisy zápletek, úvodní povídání, představení frakcí atd. Vlastně tak fungují i příšery v dobře psaných dobrodružstvích – na konci příručky máš popis příšery, ten si přečteš a zapamatuješ, a v textu místnosti máš její stručné statistiky, takže nemusíš listovat na konec příručky (protože popis příšery máš v hlavě a nepotřebuješ ho během hry).

To je za mě ideál.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Dobrodružné místo - Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 19. 8. 2021, 15:20 Vlastně tak fungují i příšery v dobře psaných dobrodružstvích – na konci příručky máš popis příšery, ten si přečteš a zapamatuješ, a v textu místnosti máš její stručné statistiky, takže nemusíš listovat na konec příručky (protože popis příšery máš v hlavě a nepotřebuješ ho během hry).

To je za mě ideál.
Pardon, ale nedá mi to - znamená to tedy, že ideálním stavem tedy je, že:
- buď budu mít staty příšer ve všech místnostech, kam může zabloudit (aby GM nemusel moc listovat) ?
- nebo příšery nesmí nikam bloudit, tedy se nalézat pouze v jedné místnosti (aby GM nemusel moc listovat) ?
:>;o)
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: Dobrodružné místo - Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Jekyll »

Markus píše: 19. 8. 2021, 14:36 Ono to možná na první pohled vypadá děsně úhledně a krásně katalogově, ale jenom dokud si neuvědomíš, jak strašná kravina to ve skutečnosti je.
Odohrali sme podľa tohto Weatherstone a teraz sa chystáme na Kotliny, ktoré som si už naštudoval a nemám dojem, žeby som narazil na nejaký problém. Len som si vložil malé lepky, že "Udalosti" a "Postavy", pričom staty NPC som si v rámci prípravy dal do NPC kariet ku screenu a session bola úplne v rámci dobrodružstva samotného úplne plynulá. Prerušenia prišli akurát kvôli klarifikácii nejakých pravidiel...
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20843
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobrodružné místo - Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Markus »

Vite, odpověz si sám. Zní to jako blbost? Tak je to asi blbost! :D

Kde všude se může příšera vyskytnout, je bezpředmětná otázka.

Lepší je: kde na ni hráči narazí s největší pravděpodobností? Máš v dobrodružství velitele zbojníků a odhaduješ, že je tak 80% šance, že ho hráči potkají v hodovní síni (třeba protože víš, se za ním jdou na audienci a ta se bude odehrávat tam). No tak ho popiš v audienční síni! Prostě popis síně, popis toho, jak v ní sedí velitel, popis velitele, jeho statblock, bang! V 80% herních skupin se stane, že ho hráči potkají právě tam a GM má krásně všechno po ruce!

To samozřejmě neznamená, že se ten velitel nemůže pohybovat po zbytku tvrzi!

A prostě když ho hráči v rámci těch zbylých 20 % potkají na nádvoří, tak já vím, že ho mám popsaného v hodovní síni (protože jsem dobrodružství četl), nalistuju si ho tam a hraju. V těch 20 % případů skutečně musím listovat mezi dvěma místy, což je ještě v pohodě.

Zapovězené země běžně dělají tohle:

- V úvodu dobrodružství nějaká historie, třeba minulost velitele zbojníků.
- V popisu místnosti popis toho, že tam velitel tráví svoje dny a jak třeba vypadá hostina, které se účastní, ale ne popis velitele
- Později v části Postavy popis velitele, ale ne toho, co chce a říká
- Ještě později v části Události popis toho, co velitel chce a říká.

A potom když se vyplní ona pravděpodobnost 80 % a hráči skutečně přijdou na audienci, tak já jako dement musím listovat mezi (a) popisem místnosti, kde je popis audience; (b) popisem velitele někde jinde; (c) popisem velitelových cílů a questů ještě někde úplně jinde; A nedejbože že bych potřeboval ještě nějaké informace z toho úvodu, protože to už by bylo čtvrté místo a mě by kleplo.

===

Jo a taky se běžně dělá, že když máš například:
- 4 stráže na bráně
- 8 stráží na hradbách
- 2 stráže na nádvoří
- 5 stráží v audienční síni
- atd.

Tak nemáš jeden společná statblock stráží někde vzadu, ale skutečně je v každé z těch místností poctivě vypsaný separátní statblock těch stráží, co v té místnosti jsou. Což se na první pohled může jevit jako dublování informací a intuitivně by to člověk chtěl hodit někam bokem, ale ne, proboha! Je to strašně praktické mít to přímo v těch místnostech!

EDIT: Ale to samozřejmě vyžaduje hru, kde průměrný statblock zabírá tak dva tři řádky, a ne půl stránky jako v D&D od třetí edice dál. :>;o)
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Dobrodružné místo - Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Vandalicus »

Ja bych jenom doplnil, ze co se tyce statu, tak tohle je Markusova preference. Ja treba naopak naprosto nenavidim veci, kde jsou staty v textu a musim si je pak jako blbec vypisovat vedle, abych je mel na strane pohromade (protoze je fakt preferuju mit vedle, idealne na samostatnym papire)
EDIT: doplneno, ze se bavim o statblocich. Se zbytkem souhlasim. Jenom proste nemam rad kombinace textu a statblocku, strasne me to vadi a zneprehlednuje text.
Naposledy upravil(a) Vandalicus dne 19. 8. 2021, 22:26, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20843
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobrodružné místo - Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Markus »

Ty statistiky jsou detail, mně jde hlavně o textové informace.

EDIT: Tím chci říct, že mít statblocky všechny někde bokem mi přijde v pohodě, dokud nebude popis jedné scény (lokace + postava + její cíle) rozsekaný do tří různých částí.

Ale mě si nevšímejte, překládám Krkavcovu čistku a potřebuju se vykřičet z frustrace. O-)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20843
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobrodružné místo - Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Markus »

Jinak... já jsem zvyklej třeba na tohle. Ale uznávám, že pro Zapovězené země je to nepoužitelné, takže zrovna tuhle odbočku mojí tirády můžete směle ignorovat.
statblock.png
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 639
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Dobrodružné místo - Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Ota »

Jojo, ZZ mají ten statblok trochu delší. Když mám tlupu pěti banditů (což je asi maximální počet, který jsem ochoten jednotlivě popisovat) a každý z nich je popsán níže uvedeným způsobem, zaplním minimálně 1 A4 jenom popisem té tlupy. A pokud bych se držel trochu roztahaného layoutu ZZ, bude to na jednu A5 jeden bandita :). Proto, ač se mi tuze líbí smrqovi grafické exhibice, zůstanu u úspornějšího systému A4 naležato. Pak se to podle mě i líp čte z monitoru.
--------------------
Deltor – dospělý člověk - 5/3/3/3
Boj zblízka 2, Svaly 2, Mrštnost 1
Obouruční sekera, Pokovaná zbroj, Otevřená přilbice, medvědí dráp na krku (cena 6 měďáků)


Popis: Hřmotný bijec. Mluví hlubokým hlasem stylem "rozšafný Ital". Být banditou bere jako jednu velkou zábavu.
Pozadí: Díky labyrintu lepší paměť, při debatě s postavami si vzpomene, že o jejich činech už slyšel (hod 1k6: 1-3 = slyšel o milosrdných skutcích postav / 4-6 = slyšel o drsných nebo krutých skutcích). V obou případech zaslechl značně zveličené popisy a při líčení je ještě trochu zveličí.
Boj:
Obouruční sekera – 9 kostek (5+2+2), sečné zranění 3 (s nápřahem 4)
Uhýbání – 4 kostky (3+1) / 2 kostky, pokud nespadne
Odrážení – 7 kostek (5+2+2-2)
Zbroj – 5 kostek
S chechotem útočí s nápřahem na nejbližšího nepřítele a spoléhá na svou zbroj. Klesne-li mu Síla na 1, pokusí se z boje s hlasitým nadáváním utéct.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20843
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružné místo] [ZZ] Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Markus »

Přesunul jsem tohle téma do RPG tvorby, kde máme všechny rozpracované věci – ať uctíme organizaci Fóra. Až to vydáš, přesunu ti to zpátky do ZZ. :D
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20843
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dobrodružné místo] [ZZ] Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Markus »

Abychom si rozuměli, proč říkám, že Zapovězené země mají dementní způsob organizace textu, ze kterého by si nikdo nikdy neměl brát příklad.

SPOILER jednoho NPC z Krkavcovy čistky, takže jestli to někdy plánujete hrát jako hráči, nečtěte dál.
Spoiler
V Krkavcově čistce je třeba tahle postava. Démon jménem Krasylla. Je imobilní a nemůže se pohnout ze svojí věže. Základní popis Krasylly a jeho cílů je úplně na začátku knihy, v kapitole "Hlavní aktéři kampaně" (str. 37–39). Pak dlouho nic, popisy jiných dobrodružných míst, než se dostaneme k popisu dobrodružného místa, které obývá.

Popis Krasyllovy věže a jeho komnat je na straně 189 - je tam jenom zmínka o Krasyllovi, ale ne jeho popis.

Dílčí popis Krasylly a okamžiku, kdy postavy vcházejí do jeho komnaty, je v části "Postavy" na straně 194.

V části "Události" je na straně 197 je potom popsáno, co se stane, když ho postavy přemůžou.

A to je – opakuji – NPCčko, které se nedokáže pohnout z místnosti! Jediný způsob, jak ho potkat, je přijít za ním do jeho místnosti. Až tohle nastane, a já to setkání s ním budu muset odehrál, jsou informace roztroušené mezi str. 37–39, str. 189, str. 194 a str. 197. Čtyři různá místa v knize! Fakt demence tohleto.
krasylla.jpg
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Dobrodružné místo - Labyrint Chodce v tmách

Příspěvek od Vitus »

Markus píše: 19. 8. 2021, 21:01 Vite, odpověz si sám. Zní to jako blbost? Tak je to asi blbost! :D
Já jsem tě schválně provokoval, abys tu svoji myšlenku trochu rozvinul, aby bylo jasné, jak to vlastně myslíš. Účel to splnilo a děkuji tímto za upřesnění. :wink:

EDIT: Jinak, abych jenom neprudil a neprovokoval, obdobně si to dělám i v poznámkách pro sebe, když si připravuji dopředu "modul", co budeme hrát, ale pokud je CP mobilní, pak se listování utéct nedá a i navzdory všem létům zkušeností, mi někdy přijde dobrý nápad to porušit, udělat to jinak a pak si sám sobě za to nadávám :D.

Problém pak ale nastává u "recurring characters" mezi různými dobrodružstvími, kde jsem si u některých musel vytvořit něco jako "kartu CP", alias dossier, kterou si můžu doplňovat / dopisovat, podle toho, jak se to s ní vyvíjí, ale to je už samozřejmě mimo rámec jednoho modulu.
Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host