Tvůrčí pochybnosti

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 748
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Nordoslav »

Otázka na ostatní lidi, co píšou moduly nebo nějaký content:

Trpíte někdy tvůrčí krizí ve smyslu, že si pokládáte otázku: Má vůbec smysl tvořit něco na ven, zajímá to někoho?

Má to, co produkuju vůbec nějakou hodnotu? Není to jen zbytečné plýtvání papírem?

Pokud ano, jak se s tím sumírujete?

Já strašně rád tvořím a je to pro mě ventil seberealizace, na druhou stranu se mě často zmocňují pochybnosti a říkám si, jestli prostě nepsat jen pro sebe a svoji družinku, což je mnohem jednodušší a svým způsobem i vděčnější. Pořád čekám, až na mě naběhne nějaký Sirien, řekne mi že všechno co dělám stojí maximálně tak za zveřejnění na serveru Dračí Hlídky. Načež si uvědomím nebo spíš uvěřím, že má pravdu, všechno hodím do šuplíku a půjdu se věnovat zahradničené :)

Selfdoubting je jedna z největších překážek v mé tvorbě a jsem si toho plně vědom, proto se snažím najít cesty, jak se s tím
vypořádat. Někdy více, někdy méně úspěšně. Bojujete s tím taky někdo? Vítězíte?

Já zatím nenašel jinou metodu než zavřít sociální sítě, sednout si k počítači, donutit se dalších dvacet minut psát a pustit hudbu tak nahlas, jak to jen bedýnky dovolí.
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3747
Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
Bydliště: Hlavna dedina Bananistanu
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od crowen »

Prva rada - nepocuvaj Siriena :-) Jasne, toto postihne viac ci menej kazdeho v nejakej faze. Mna zase dost stve, ze mam rozpisanych vela veci, ale nic neviem dokopat do publikovatelneho konca. S vynimkou clankou do Drakkaru.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Markus »

Nejlepší recept na sebepochyby je, když se dozvíš, že tvůj výtvor někdo skutečně hraje. Nebo že si ho aspoň přečte a dá ti vědět, co se mu líbilo a co ne - a co třeba vykrade a čím se inspiruje, když už to nebude přímo hrát.

Bohužel ta kultura toho, že ti někdo dá vědět, že to vážně hrál, je u nás dost slabá. Chce to neustále opakovat: dejte autorovi vědět, napište mu, pošlete zápis (ale to je zase moc práce atd...).

Je to nevděčný obor, tohleto. Cílová skupina je malá a povětšinou mlčenlivá. A pak se o tři roky později dozvíš, že předloni tvoje dobrodružství někdo hrál a moc se mu to líbilo, akorát to neměl potřebu někam napsat... :-?
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 748
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Nordoslav »

Kniha "Jeď dál" od Austina Kleona rádi jednu věc - uklidit si, projet celý svůj bordel, vytvořit nová spojení. Něco zahodit, nachystat si náčiní a udělat z ingrediencí bordel nový.
A taky uklidit si mozek a dát si šlofíka, No nevím, nějak nemám pocit, že spát ještě víc by mohlo pomoct :D
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 748
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Nordoslav »

Markus píše: 10. 5. 2021, 11:11 Bohužel ta kultura toho, že ti někdo dá vědět, že to vážně hrál, je u nás dost slabá. Chce to neustále opakovat: dejte autorovi vědět, napište mu, pošlete zápis (ale to je zase moc práce atd...).
Je nějaká komunita, kde kultura zpětné vazby funguje? Bojím se, že autor si o ní opravdu musí říkat svému publiku sám (není to ideální, ale nevidím jiný funkční model) - otázka je jakou formou? Jak poznat kdo je vaše publikum a oslovit ho?

Sociální sítě často nejsou řešení, protože jejich algoritmus je stavěný na rýžování peněz ne na pomoc autorům, v tomhle mi přijde efektivnější i discord a existující servery než facebook.
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Sparkle »

Asi největší tvůrčí frustraci jsem zažila v momentě, kdy jsem zjistila, jak moc jsou pro publikum RPG modulů důležité vizuály. Protože vizuály stojí fakt strašné prachy a na to já nemám. Končina narvala do ilustrací víc jak 40k kč, kolik do toho narvala Dračí hlídka fakt nevím, já na vizuály ve svých výtvorech měla rozpočet fakt jen symbolický a většinou jsem musela lidi ukecávat, aby mi dodávali ilustrace a grafiku zadarmo nebo za symbolickou cenu. A pak když vidím, jak to lidi ofrflávají a dávají tomu nízká hodnocení kvůli vizuálům, páč jsou zmlsaní high-budget projekty, které ale jejich autoři dotovali, je mi z toho strašně smutno.

Jestli někdy budu figurovat v nějakém podcastu o tvorbě světů nebo modulů, tak určitě chci udělat nějaký apel na čtenáře RPG, aby byli shovívaví k vizuální stránce českých modulů. Protože tohle mě pálí fakt hodně moc.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Jerson »

Nordoslav píše: 10. 5. 2021, 10:50 Trpíte někdy tvůrčí krizí ve smyslu, že si pokládáte otázku: Má vůbec smysl tvořit něco na ven, zajímá to někoho?
Tak jednou za rok, zejména když něco napíšu na fóra a neštěkne po tom ani pes. Ale pak pořádám otevřenou hru a přihlásí se mi dvakrát víc lidí, než je kapacita, tak to zase potěší.

To že podle mých současných pravidel nehraje jiná skupina, o které bych věděl, je možná taky jen dočasné. A materiály jako dobrodružství zatím netvořím.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Vitus »

Tak já se přiznám, že už skoro třicet let, 99,99% věcí, co píšu, si stejně píšu do šuplíku a když se to dostane nějak ven, tak je to spíše, že mne k tomu někdo / něco vyhecuje, takže bych tvůrčími pochybnostmi asi trpět neměl, jenže i tak jimi trpím, když se snažím například v rámci diskuse tady fóru na něco reagovat a hodně věcí nakonec smažu, protože si říkám "a koho to vlastně zajímá". :)

Mně většinou zpětně nastartovat dokáže nějaký impuls z venku, třeba dojem z nějaké návštěvy nějakého zajímavého místa, zajímavá myšlenka v nějakém médiu. A samozřejmě hodit se do klidu má taky svoje pozitiva :).
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od York »

Nordoslav píše: 10. 5. 2021, 10:50Trpíte někdy tvůrčí krizí ve smyslu, že si pokládáte otázku: Má vůbec smysl tvořit něco na ven, zajímá to někoho?
Jo, víc než půlku života.

Ale otázku si kladu trochu jinak. Drtivá většina novejch věcí implicitně nikoho nezajímá, to je fact of life. Otázka je, jak ten zájem vzbudit.

Nordoslav píše: 10. 5. 2021, 10:50Pokud ano, jak se s tím sumírujete?
Nijak. Jakmile jednou ztratíš sebevědomí, není cesty zpět, budeš s tím muset žít.

Má to ale i pozitivní stránku - pochybnosti o svých schopnostech a neomyslnosti jsou nezbytný k tomu, aby ses mohl začít zlepšovat.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 10. 5. 2021, 11:11 Nejlepší recept na sebepochyby je, když se dozvíš, že tvůj výtvor někdo skutečně hraje. Nebo že si ho aspoň přečte a dá ti vědět, co se mu líbilo a co ne - a co třeba vykrade a čím se inspiruje, když už to nebude přímo hrát.

Bohužel ta kultura toho, že ti někdo dá vědět, že to vážně hrál, je u nás dost slabá. Chce to neustále opakovat: dejte autorovi vědět, napište mu, pošlete zápis (ale to je zase moc práce atd...).

Je to nevděčný obor, tohleto. Cílová skupina je malá a povětšinou mlčenlivá. A pak se o tři roky později dozvíš, že předloni tvoje dobrodružství někdo hrál a moc se mu to líbilo, akorát to neměl potřebu někam napsat... :-?
This.

Čas od času se někdo ozve a je to super :)

Jinak asi stojí za to vyrábět věci, které nakonec sám použiješ. Doklepat něco do prezentovatelné podoby sice zabere cca 10-20x víc času než si to uplácat doma jako poznámky před hrou, ale zase to můžeš recyklovat do konce života. Některé svoje dungeony už jsem hrál třeba 5x.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od MarkyParky »

Já píšu primárně do šuplíku (= rozuměj pro svoje skupiny). Tam dostávám bezprostřední feedback a nabíjí mě to.

Sekundárně, když něco dosáhne stavu, kdy je to publikovatelné, s tim jdu ven. Tam mám nulová očekávání a tedy i nulová zklamání.

Terciálně, pokud mi přijde zpětná vazba, ji řeším. Tady mám asi nejvíc frustrace, protože mi často chodí jiná zpětná vazba, než bych rád.

Třeba když jsem dal do placu Staré dobré hrdiny, tak mi přišla zpousta zpětné vazby na téma "Proč je zbytečný další two-page systém" a "Proč nemám používat ikonky", když použití ikonek je autorský záměr, který tu hru nějak stylizuje a odlišuje.

Naopak nepřišel mi ani jedna připomínka na základě hraní - ty mám vesměs jen z her, které jsem sám vedl.

A to samozřejmě nepotěší a hlavně to snižuje motivaci ty věci dotahovat z podoby "moje poznámky" do podoby "produkt pro koncového uživatele".

Ale za 14 dní SDH zase na jedné akci povedu osobně, tak to je bod 1, to mě zase nabije. :lol:
Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 783
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Lorwyn »

York píše: 10. 5. 2021, 13:05
Nordoslav píše: 10. 5. 2021, 10:50Pokud ano, jak se s tím sumírujete?
Nijak. Jakmile jednou ztratíš sebevědomí, není cesty zpět, budeš s tím muset žít.

Má to ale i pozitivní stránku - pochybnosti o svých schopnostech a neomyslnosti jsou nezbytný k tomu, aby ses mohl začít zlepšovat.
Ciwe Yorku, tvůrčí krize popřípadě vyhoření fakt nemá tyhle pozitiva. Ty má zdravá schopnost přijímat kritiku, což je něco upe jinýho.


Ad téma, mě pomáhaly následující věci:
- Zaměřit se na to, co mě skutečně baví. Obsah, který generuju by měl především bavit mě, protože je to můj volnej čas. Tvořit tak, aby z toho měli něco i jiní k tomu patří, ale pokud se jeden rozplizne a obětuje to, co je na tom pro něj cool, tak je to blbý (a ve výsledku se to většinou pak nelíbí nikomu).
- Tvořit v příjemném prostředí. Čaj, dobrá hudba, pro mě debaty s partnerem...
- Filtrovat recenze. Vyřadit všechny urážlivé a hrubé, vyřadit ty s mizernou gramatikou a vyřadit ty, které nejsou k věci.
- Vytvořit si co nejfunkčnější kanál na zpětnou vazbu. Lidi jsou pasivní a sami od sebe autorovi píšou málokdy. Někdy nepíšou ze strachu, studu, nebo je to jen nenapadne, nebo chronicky nemají čas...důvodů je kupa. Klidně bych na konec veškerého obsahu přidávala žádost o recenzi, odkaz, etc (možná to děláš, nevím). Pokud tě to baví, dělat si trochu PR na soc. sítích fakt pomáhá.
- Mít kamarády, které baví s tebou tvou tvorbu probírat (a event. zase pomáhat jim s tou jejich).
- Já si když mám jo krizi dělám lehkej "vejlet do minulosti", přečtu si starší pochvalné recenze, pokud to byl třeba larp tak kouknu na fotky...Je v pořádku být hrdý na svoje dílo i pokud mělo chyby. Jasně, zlepšování se je důležité, ale sebeshazování neni konstruktivní a je snadný do něj ve snaze o pokoru a sebekritiku spadnout.
- Je dobrý znát sebe sama, vědět kdy ti tyhle chvíle hrozí a co je vyvolává. A nějak s tím pracovat, ne je jen přečkat.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od York »

Lorwyn píše: 10. 5. 2021, 13:33
York píše:Má to ale i pozitivní stránku - pochybnosti o svých schopnostech a neomyslnosti jsou nezbytný k tomu, aby ses mohl začít zlepšovat.
Ciwe Yorku, tvůrčí krize popřípadě vyhoření fakt nemá tyhle pozitiva. Ty má zdravá schopnost přijímat kritiku, což je něco upe jinýho.
Asi to bude individuální, říkám to na základě vlastní zkušenosti. Když jsem se před lety pustil do psaní fantasy novely, tak jsem si absolutně nepřipouštěl, že by to nakonec nemuselo bejt dobrý, nebo že to nebude nikoho zajímat. Bylo to na jednu stranu fajn, protože mě neužíraly pochybnosti, ale se schopností přijímat kritiku to nebylo moc kompatibilní.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Sparkle »

MarkyParky píše: 10. 5. 2021, 13:28 Naopak nepřišel mi ani jedna připomínka na základě hraní - ty mám vesměs jen z her, které jsem sám vedl.
Tak snad ti posílám aspoň něco relevantního ke Světu dračáku :)
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 639
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Ota »

Tvůrčí slinu jsem v sobě znovuobjevil až s českým vydáním Zapovězených zemí a zatím na ní surfuju i bez větší zpětné vazby.
Asi mám divnou povahu, ale nevím, jak a kdy by mě měly "tvůrčí pochybnosti" přepadnout.
Tvorbu beru jako velmi zábavnou činnost, která mi přináší radost, což je pro mě dostatečná odměna. Když hraju scénář v počítačové hře HoMaM3, taky mě to baví a taky nečekám, že mi někdo bude říkat, že to hraju fakt dobře. Když si jdu zahrát hokej, taky už ve svém věku nečekám, že mě budou lidi plácat po ramenou, prostě si jdu užít bezva čas bezva aktivitou.

Ano, Uko Ješitu v sobě mám taky a když mě někdo za něco pochválí, je to prostě příjemné, ale když ne, nevadí. Ty hodiny strávené přemýšlením nad tvorbou dobrodružství byly super i bez pochvaly. Znovu metafora z hokeje - mockrát jsme dostali od soupeře dardu, ale stejně jsme šli příště hrát zas, protože nás baví ta hra samotná. Na pochybnosti není čas.

Ano, občas pochybuji o tom, jestli to, co jsem vytvořil, je dost dobré. Super, rázem možnost to vylepšit. Ale pochybovat o tom, jestli to má smysl? Děcka, co má větší smysl, než dělat to, co nás baví? :)
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 6 hostů