Terminologie old schoolu

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 73
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Terminologie old schoolu

Příspěvek od RPG Fórum » 18. 9. 2020, 13:54


Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13877
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus » 18. 9. 2020, 14:11

Pieta píše:
18. 9. 2020, 13:54
A nemůžeš tomu prostě říkat OSR? Jednak je to o šest písmenek kratší, a druhak se to nebude plést, když je to často úplně jiné, než old old school.


Pieta: Nemůžu, protože mi to přijde jako nelogičnost. Sedmdesátky jsou IMHO prostě "old", ne "old school". Protože pak by ti vznikaly nesmyslné hlášky typu:

"Old school renesance je inspirovaná old schoolem ze 70. let"

Což mi přijde jako blbost, protože v 70. letech žádný old school neexistoval a nenazýval se tak.

Reálně je to teda "Old school je inspirovaný způsobem hraní ze 70. let."

Podle mě samotné označení "old school" v sobě implicitně nese to, že jde o nějaké současné ohlédnutí za minulostí, nikoli o minulost. Ohlédnutí poučené moderním myšlením a zkušenostmi. A to pravděpodobně i v jiných oblastech než hrách, ale třeba i hudbě nebo filmu. Kdybych slyšel "oldschoolový film", představím si něco, co natočil někdo dneska ve stylu starých filmů. Ale staré filmy jsou IMHO "staré", ne "oldschoolové".

EDIT: Navíc operování s termínem "old school", jako by šlo o objektivní odraz 70. let, je zavádějící. Nikdo pořádně neví, jak se hrálo, může se to maximálně zrekonstruovat a interpretovat, ale nutně pod vlivem desítek let dalšího vývoje a zkušeností. Tvářit se, že existuje něco jako "oldschool jako objektivní odraz 70. let, na kterém se neprojevují žádné modernější vlivy", mi přijde zavádějící a ve skutečnosti víc destruktivní pro debatu než si přiznat, že nikdo objektivně neví, jak to tehdy bylo, a nehraje "přesně jako v sedmdesátkách". To je fakt lepší přiznat si, že old school je moderní žánr vzniklý po přelomu tisíciletí.

Rád budu dál bezostyšně tvrdit, že old school je herní žánr, který se formoval po přelomu tisíciletí v inspiraci tím, jak se hrávalo kdysi dávno.

EDIT2: Dokud mě někdo nepřesvědčí, že nemám pravdu, samozřejmě. Což se klidně může stát. :wink:

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 14115
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Pieta » 18. 9. 2020, 14:35

Markus píše:
18. 9. 2020, 14:11
Protože pak by ti vznikaly nesmyslné hlášky typu:

"Old school renesance je inspirovaná old schoolem ze 70. let"
What.

Ten styl, co se nazývá renesance starého stylu, neboli pro ty, co neumí francouzsky, znovuzrození starého stylu, se pokouší o znovuzrození něčeho, čemu se v žádném případě nemá říkat starý styl?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 1166
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Jižák
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Selhan » 18. 9. 2020, 14:38

Markusi, no tak. To už si po svém definuješ i zažitá slovní spojení, s takovou se fakt nedomluvíme.

https://en.wiktionary.org/wiki/old_school
crawl: swimming stroke usually regarded as the fastest of the four front primary strokes.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13877
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus » 18. 9. 2020, 14:39

Pieto, lingvisticky máš naprostou pravdu! :) Já chci říct, že když někdo prohlásí "já hraju old school", tak to defaultně znamená "já hraju OSR", nikoli "já hraju jako v sedmdesátkách."

Neboli že nevidím praktičnost odlišení "oldschool" od "OSR".

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7679
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bajo » 18. 9. 2020, 14:41

A co z toho teda vypliva v kontextu diskuze?

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13877
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Markus » 18. 9. 2020, 14:42

Selhan píše:
18. 9. 2020, 14:38
Markusi, no tak. To už si po svém definuješ i zažitá slovní spojení, s takovou se fakt nedomluvíme.

https://en.wiktionary.org/wiki/old_school
Ty na mě definicí, já na tebe tvojí vlastní zbraní:
old school (comparative more old school, superlative most old school)

(informal, idiomatic) Characteristic of a style, outlook, or method employed in a former era, remembered either as inferior to the current style, or alternately, remembered nostalgically as superior or preferable to the new style, the older denoting something that would be considered out of date or out of fashion to some, but as such, is considered by others as cool and hip.
To chápu jako že "old school je nová věc připomínající staré doby".
Bajo píše:
18. 9. 2020, 14:41
A co z toho teda vypliva v kontextu diskuze?
Vůbec nic. Neodolal jsem vábení a zvrhnul jsem diskuzi v naprosto nepraktickou slovníkovou odbočku.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7679
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bajo » 18. 9. 2020, 14:49

Podle me jsou dva typy pristupu v OSR:

1) Konstruktivni rekonstrukce - kdy se hraci snazi poucenym zpusobem drzet toho puvodniho pristupu. Thin agent, nelinearita, combat as war a vsechny tyhle veci dohromady pritomne ve hre. Toto je podle me preference puvodnich hracu hrajicich do dnes a intelektualnich geeku, ktery OSR chapou konkretne definovany a chteji ho autenticky zazit. Komunity kolem dragonsfoot apod., bloggeri z puvodnich rad a jejich ctenari (muzou byt jak hardcore, tak vanilla).

2) Synkreticka Inspirace - kde se hracum libi nektere dilci prvky (duraz na reseni v ramce fikce, design a kreativita starych modulu, vizualni estetika, pribeh silne ovlivneny nahodne generovanymi prvky, apod.) a chteji tyto prvky explorovat ale jine prvky jim nevyhovuji / vytvareji disfunkcni dojem s jinymi preferencemi a tihle hraci to nemaji problem propojit s modernimi design kloncepcemi, vcetne story games (nehledaji zazitek autentickeho oldschoolu, jak jej zprostredkovavaji puvodni hraci). Ruzne Artpunk dungony apod. Tohle je komunita kolem tech "artovych" oldschool produktu a pravidel, ktere uz nejsou provoverne klony ale nove designy indspirovane puvodnim DnD.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6019
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od boubaque » 18. 9. 2020, 14:53

Kdyz uz jsme v nepraktickych odbockach... (ale ja se k tematu jeste vratim, at budu mit cas)
Markus píše:
18. 9. 2020, 14:11
"Old school renesance je inspirovaná old schoolem ze 70. let"

Což mi přijde jako blbost, protože v 70. letech žádný old school neexistoval a nenazýval se tak.
"Novogotika je inspirovana gotikou ze 14. stoleti"

Coz mi prijde jako blbost, protoze ve 14. stoleti zadna gotika neexistovala a nenazyvala se tak.

(A ta castka taky nesouhlasi...)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

MarkyParky
Příspěvky: 10994
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Terminologie old schoolu

Příspěvek od MarkyParky » 18. 9. 2020, 14:54

Markusi,

zamysli se nad tím, zda starověcí lidé mluvili o době, ve které žili, jako o starověku.

EDIT: Ninjae'd by boubaque.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13877
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Terminologie old schoolu

Příspěvek od Markus » 18. 9. 2020, 14:54

Oddělil jsem diskuzi do samostatného tématu pro nás terminologické wankery. Pojďme jednou provždy vyřešit otázku:

Je rozdíl mezi "old school" a "OSR"?

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7679
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Terminologie old schoolu

Příspěvek od Bajo » 18. 9. 2020, 14:55

A co vztah renesance vuci antice a OSR vuci 70. letum DnD? Nekdo to rozeberte :)

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13877
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Terminologie old schoolu

Příspěvek od Markus » 18. 9. 2020, 14:55

Bubák a Marky: Touché! A teď mi řekněte, jestli je podle vás rozdíl mezi "old school" a "OSR". A jaký.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7906
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Quentin » 18. 9. 2020, 14:59

Bajo píše:
18. 9. 2020, 14:49
Podle me jsou dva typy pristupu v OSR:

1) Konstruktivni rekonstrukce - kdy se hraci snazi poucenym zpusobem drzet toho puvodniho pristupu. Thin agent, nelinearita, combat as war a vsechny tyhle veci dohromady pritomne ve hre. Toto je podle me preference puvodnich hracu hrajicich do dnes a intelektualnich geeku, ktery OSR chapou konkretne definovany a chteji ho autenticky zazit. Komunity kolem dragonsfoot apod., bloggeri z puvodnich rad a jejich ctenari (muzou byt jak hardcore, tak vanilla).

2) Synkreticka Inspirace - kde se hracum libi nektere dilci prvky (duraz na reseni v ramce fikce, design a kreativita starych modulu, vizualni estetika, pribeh silne ovlivneny nahodne generovanymi prvky, apod.) a chteji tyto prvky explorovat ale jine prvky jim nevyhovuji / vytvareji disfunkcni dojem s jinymi preferencemi a tihle hraci to nemaji problem propojit s modernimi design kloncepcemi, vcetne story games (nehledaji zazitek autentickeho oldschoolu, jak jej zprostredkovavaji puvodni hraci). Ruzne Artpunk dungony apod. Tohle je komunita kolem tech "artovych" oldschool produktu a pravidel, ktere uz nejsou provoverne klony ale nove designy indspirovane puvodnim DnD.
stručně:
Bajo píše:
18. 9. 2020, 14:49
Podle me jsou dva typy pristupu v OSR:

1) Bajo
2) Quentin
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7679
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Terminologie old schoolu

Příspěvek od Bajo » 18. 9. 2020, 15:00

Nejsme Marky ani Bubak, ale rozdily jsou tyto, prijde mi to uplne zrejme:

1) Ten kdo tento styl hraje od 70. let do dnes je oldschool, ten kdo ho objevil na internetu se pohybuje v ramci OSR.
2) Puvodni produkty 70. - 80. let jsou oldschool. Ty co se vydavaji dnes od nekoho ze skupiny v bode jedna je OSR.

Old school je vymezeni urciteho herniho stylu urcite doby z pohledu dneska - je to herni styl, OSR je moderni hnuti ktere se snazi tento puvodni herni styl ozivit, zpropagovat (jako alternativu vuci modernimu pristuipu k DnD).

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti