[systém] Chápadlá v Baloňáku - mikro RPG o ufónoch v... no... baloňáku

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 124
Registrován: 5. 7. 2009, 22:08
Kontaktovat uživatele:

[systém] Chápadlá v Baloňáku - mikro RPG o ufónoch v... no... baloňáku

Příspěvek od Jocho » 14. 5. 2020, 13:10

Od tohtoročnej RPG kuchyne (2020) ma držala idea zahrať si krátke a jednoduché (mikro) RPGčko. Prešiel som si systémy ako Lasers & Feelings, Crash Pandas či Honey Heist a keďže ma ešte neopustil tvorivý duch, nemohol som len tak prevziať cudzí systém, obzvlášť, keď je taký jednoduchý.

Problém je, že takéto malé RPGčky majú strašne malý rozptyl možností, ako (a čo vlastne) vyhodnocovať a väčšina aj tak spadne do variácie na existujúce (aj hore uvedené) systémy. Spomenul som si však na to, ako som ešte v decembri 2019 rozoberal s Antharonom výsledky 200-slovného RPG Challengu a on nadhodil, že nabudúce urobí nejakú obskúrnu hru, kde budú hráči ovládať jedinú postavu. Odhliadnuc od toho, že Everyone Is John už existuje a v PC svete už sa tiež nejaký ten rok povaľuje Octodad, som si povedal, že tento prevarený koncept môže byť predsa len stále zábavný, a tak si tu toto odložím:

Chápadlá v Baloňáku (pôvodne "Avatar")
Ste banda mimozemšťanov. V baloňáku detektíva sa ženiete ulicami za splnením svojej tajnej misie:

1. uniesť civilistu
2. získať späť vaše zariadenie
3. zachrániť druha
4. dostať sa do Pentagonu
5. stať sa božstvom pre domorodý kmeň
6. nájsť diely svojho plavidla

Keďže mimozemšťania sú malí, každý pod kabátom má na starosti jednu časť tela avatara - 2 ruky, 2 nohy, hlava, trup.
Bežný presun po svete máte zvládnutý.
Vždy, keď sa však pokúšate robiť niečo komplikovanejšie ako je chôdza, musíte sa snažiť - za každú použitú časť "tela" hoďte 1k6.

Časti tela, ktorých hodnoty kociek nasledujú hneď po sebe, sú rovnako po sebe použité - úspech!
Časti tela s rovnakým výsledkom sú perfektne synchronizované - 2 úspechy!

(Ak padne 3, 3, 4 a 6, máte 3 úspechy za dve trojky nasledované štvorkou.)

Počet potrebných úspechov závisí od náročnosti:

1 - ľahká
2 - jednoduchá
3 - priemerná
4 - náročná
5 - ťažká
6 - extrémna

Opíšte činnosť avatara podľa úspechov častí tela.
Keď nemáte dosť úspechov, strátate krytie!

Škrtnite si jedno z políčok:

[ ]-[ ]-[ ]-[ ]-[ ]

Keď sa vám minú všetky políčka, vaše krytie bolo odhalené! Opíšte, ako vás zatkli agenti MIB.
Misia je úspešná, keď sa vám ju podarí splniť bez odhalenia.

----

Osobné dojmy
Viem, že dokonca aj systémy s celkom podobnou ideou už dávno existujú, ale napriek tomu sa mi páči, že tento systém, ako je navrhnutý teraz, má istú eleganciu.

1. Všetci hráči mimozemšťanov popisujú činnosť baloňákového avatara spoločne, keďže vystupujú ako jeden.

2. Vyhodnocovacia mechanika ako taká popisuje podobu výslednej akcie - hodnoty kociek určujú poradie akcií vykonaných jednotlivými časťami tela a iba časti tela, ktoré prispeli k úspechu, vykonajú činnosť, čo k tomu vedie. Naopak, časti tela avatara, ktoré zlyhali, automaticky slúžia ako zdroj nečakaných kreácií.

3. Mohli ste si všimnúť, že hráči môžu takmer vždy hádzať plným počtom kociek - 6. Vďaka tomu je vyššia šanca, že malí alieni v roli avatara úlohu zvládnu, ale keďže treba opísať činnosť každej časti tela, či už prospešnú alebo menej prínosnú, samotná výzva bude často skrytá v tom vymyslieť čo vlastne jednotlivé údy avatara urobia. A čím viac ich bude, tým viac obskúrne bude avatar pôsobiť.

4. A kto bol všímavejší, neušlo mu, že v systéme nie sú žiadne prehody, žiadne modifikátory. Tento prístup som zvolil schválne, aby bola hra stále triviálna na naučenie, nechala hráčom-mimozemšťanom viac priestoru pre interpretáciu a Game Masterovi širšie možnosti pri prideľovaní náročnosti jednotlivých úkonov v nadväznosti na (zamýšľané) akcie ufónov pod kabátom.

Samozrejme, aj po prečítaní reakcií k článku o mikro-systémoch Granta Howitta na Kostke nečakám, že sa tu tento systém stretne s pozitívnou reakciou, ale ako som písal na začiatku, len si to tu odložím.

Edit
Pravidlá tu uvedené sú prvý nástrel, pôvodná myšlienka, brainstorming. Pravidlá, ktoré ďalej rozpisujem a budem k nim odkazovať nižšie, bude možné nájsť na tomto Google Drive linku.
Naposledy upravil(a) Jocho dne 19. 5. 2020, 09:46, celkem upraveno 4 x.
Prekročte prah.
- - - - - - - - - - -
Už som stihol spáchať:
Prah - prvý RPG projekt. Historické memento.
Treshold Jednoduchý systém pre low-fantasy setting so širokými možnosťami postáv.
DescEnd - Rýchly setting na hororové jednohubky.
For the Colony - Hra, kde hráči hrajú za obyčajné myši. Bez mečíkov, bez plášťov.
Delveon Klasický zástupca jednoduchých RPG s dôrazom na hernú fikciu namiesto počítania stôp.
Túlavé Plášte Jednoduché pravidlá pre hranie v hybridnom štýle pripomínajúcom oldschool a naratívne systémy, s dôrazom na minimalizmus.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17399
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Avatar - mikro RPG o mimozemšťanoch v baloňáku

Příspěvek od Jerson » 14. 5. 2020, 13:22

Takže nějakou reakci ani nechceš?

Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 124
Registrován: 5. 7. 2009, 22:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Avatar - mikro RPG o mimozemšťanoch v baloňáku

Příspěvek od Jocho » 14. 5. 2020, 13:34

Jerson píše:
14. 5. 2020, 13:22
Takže nějakou reakci ani nechceš?
Samozrejme, pokojne sa vyjadri - poznámku na konci som uviedol iba ako taký predvoj shitstormu, ktorý sa tu pravdepodobne znesie. Ostatne, väčšina mojich kreácií sa tu na fóre nestretá s veľkým pochopením, takže už som si za tie roky zvykol :)
Prekročte prah.
- - - - - - - - - - -
Už som stihol spáchať:
Prah - prvý RPG projekt. Historické memento.
Treshold Jednoduchý systém pre low-fantasy setting so širokými možnosťami postáv.
DescEnd - Rýchly setting na hororové jednohubky.
For the Colony - Hra, kde hráči hrajú za obyčajné myši. Bez mečíkov, bez plášťov.
Delveon Klasický zástupca jednoduchých RPG s dôrazom na hernú fikciu namiesto počítania stôp.
Túlavé Plášte Jednoduché pravidlá pre hranie v hybridnom štýle pripomínajúcom oldschool a naratívne systémy, s dôrazom na minimalizmus.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17399
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Avatar - mikro RPG o mimozemšťanoch v baloňáku

Příspěvek od Jerson » 14. 5. 2020, 13:39

Nevím zda shitstorm - mě chybí, že není vůbec popsané, co mají jednotliví hráči popisovat, jaké jsou jejich role. Popisuje každý jednu část těla, pořád stejnou, nebo si je na každou akci rozdělí? Je ve hře Vypravěč, a pokud ano, jaká je jeho role? Kdo určuje náročnost činností a podle jakého klíče? Mají hráči nějaké jiné možnosti než čekat, dokud nevyplní šest políček ztráty krytí díky hodům, které nemohou ovlivnit?

Sice uznávám názor, že každá příručka RPG má obsahovat právě tolik textu, kolik je potřeba k jejímu hraní, a ne více, ale zase nemůže obsahovat textu méně.
Nepovažuju se zrovna za nezkušeného hráče, ale tady netuším, jak bych to měl hrát.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12860
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [systém] Avatar - mikro RPG o mimozemšťanoch v baloňáku

Příspěvek od York » 14. 5. 2020, 15:09

Jocho: Mechanika je elegantní a zábava by to určitě bejt mohla, ale má to strašně úzkej záměr. Byla by to určitě fajn minihra do nějakýho dobrodružství.

Uživatelský avatar
Selhan
Příspěvky: 310
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: New Crobuzon

Re: [systém] Avatar - mikro RPG o mimozemšťanoch v baloňáku

Příspěvek od Selhan » 14. 5. 2020, 20:27

Hele, Jersone, a kde hledáš tu příručku? Já tady vidím akorát jochův příspěvek na fóru, kde popisuje svůj nápad - a já to podle něj pochopil v pohodě.

A Yorku, mikroRPGčka se většinou hrají jako oneshoty.

Za mně: Hehe, to se mi líbí. :) Mám s tím ovšem jeden problém - rád bych to zkusil, ale chce to aspoň šest lidí, kdybych to hrál gm-less, a to mi přijde jako docela dost. Rozhodně je to víc, než kolik zvládnu jednoduše pro rpg oneshot sehnat...
Jestli Vincent Baker chce, klidně mu jak se má hrát PbtA vysvětlím.

Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 124
Registrován: 5. 7. 2009, 22:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Avatar - mikro RPG o mimozemšťanoch v baloňáku

Příspěvek od Jocho » 14. 5. 2020, 23:12

Je to hlavne nápad, spísaný (v angličtine) do 200 slov, lebo som ho pôvodne zvažoval poslať do spomínaného challengu.

Dostal som však aj odozvu, ako sa rátajú úspechy v prípade, že padnú napr. 3 trojky, takže 200-slovný koncept asi zahodím a rozpíšem to na 1-stranový systém.

K tomu problému s tromi trojkami:

Úspechy sa rátajú na základe susednosti kociek. Pre lepšiu predstavivosť majme príklad - hodili sme 1, 3×3 a 4. Šiestu kocku sme nepoužili.

Kód: Vybrat vše

        [3]
[1] ... [3] [4] ... ...
        [3]
- Kocka [1] nemá suseda, takže za ňu úspech nezískame.
- Kocka [4] susedí s blokom kociek [3]. To je jeden úspech.
- Kocky [3] sú poskladané nad sebou a vznikajú tak 3 relácie - dolnej so strednou a hornej so strednou. To sú 2×2=4 úspechy.

Dovedna sme tak získali 5 úspechov, čo by stačilo aj na ťažký problém. Ako som však spomínal v OP, náročnejšie skôr bude interpretovať tento úspech.

Jerson mal minimálne jednu dobrú pripomienku - hra, kde okrem rozhodnutia o náročnosti úlohy danej GMom nie je iná možnosť, ako škálovať postup príbehom, je fakticky postavená na náhode. Možnosť absolútneho zlyhania je teda zbytočný faktor a namiesto pokutových štvorčekov, ktorých vyplnením hra končí, by som klasické PbtAčkovské fail forward - GM v prípade zlyhania predstaví komplikáciu.

Tým sa zbavíme aj nutnosti evidencie počtu zlyhaní (hoci i to by šlo trackovať kockou), príbeh sa nezastaví a zároveň nemá ako skončiť neúspechom. A to v takejto freeformovej hre (aktivite), myslím, vôbec nevadí.

Kľúč pre výber náročnosti úlohy by mohol zodpovedať počtu častí tela, ktoré sú pre danú činnosť potrebné. Samozrejme, každá činnosť vyžaduje koordináciu celého tela, ale pri takom vzpieraní sú ruky predsa len dôležitejšie ako hlava.

Rozdelenie častí tela by som extra neriešil - nech si ich hráči rozdelia a menia podľa preferencií. Rozdelenie by bolo smerodajné iba v prípadoch posledného slova - všetci hráči môžu navrhovať, ako sa akcia prevedie, ale každá "končatina" bude mať za seba posledné slovo. A ak by bolo hráčov menej ako hrateľných údov, pokojne ich môžu ovládať viacero naraz.

Taktiež mi aj napadlo, ako vybabrať s hádzaním zakaždým všetkými kockami.
Hráč sa môže pred úlohou rozhodnúť nehádzať - vtedy položí kocku pred seba s jednotkou hore a keď bude treba, môže tento bodík investovať do kocky inej časti tela, ktorú zvýši alebo zníži o 1. Zároveň je táto časť tela indisponovaná/nefunkčná a pri najbližšej prekážke ju nemožno použiť, pretože ufón sa z miesta výpomoci vracia na svoju pozíciu pod kabátom.

Nakoniec, zvažoval som, že Avatar nie je práve sexy meno pre takúto podivnosť, a tak budem pracovať s názvom "Trenchcoats & Tentacles" alebo po našom, "Chápadlá a Chaláty".
Prekročte prah.
- - - - - - - - - - -
Už som stihol spáchať:
Prah - prvý RPG projekt. Historické memento.
Treshold Jednoduchý systém pre low-fantasy setting so širokými možnosťami postáv.
DescEnd - Rýchly setting na hororové jednohubky.
For the Colony - Hra, kde hráči hrajú za obyčajné myši. Bez mečíkov, bez plášťov.
Delveon Klasický zástupca jednoduchých RPG s dôrazom na hernú fikciu namiesto počítania stôp.
Túlavé Plášte Jednoduché pravidlá pre hranie v hybridnom štýle pripomínajúcom oldschool a naratívne systémy, s dôrazom na minimalizmus.

Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 1140
Registrován: 20. 7. 2017, 13:06

Re: [systém] Avatar - mikro RPG o mimozemšťanoch v baloňáku

Příspěvek od Log 1=0 » 14. 5. 2020, 23:26

Jocho píše:
14. 5. 2020, 23:12

Nakoniec, zvažoval som, že Avatar nie je práve sexy meno pre takúto podivnosť, a tak budem pracovať s názvom "Trenchcoats & Tentacles" alebo po našom, "Chápadlá a Chaláty".
Mě by se líbilo lakonické Mimozemšťani v baloňáku. Člověk ví o čem to je a zní to humorně.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.

Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 124
Registrován: 5. 7. 2009, 22:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Avatar - mikro RPG o mimozemšťanoch v baloňáku

Příspěvek od Jocho » 17. 5. 2020, 14:00

Pravidlá som trocha učesal, naformátoval a hodil do PDFka - už to síce nie je 200 slov, ale zato tam sú vychytané niektoré muchy, čo tu vyleteli ako:

- ako sú rozdelené roly
- ako GM určuje náročnosť
- ako sa vyhodnocujú kocky
- alternatívna akcia k hodu kockou
- možnosť zlyhania

Kto má chuť prelustrovať toto jednostránkové RPGčko, môže sa na Chápadlá v Baloňáku pozrieť v Google Drive.
Prekročte prah.
- - - - - - - - - - -
Už som stihol spáchať:
Prah - prvý RPG projekt. Historické memento.
Treshold Jednoduchý systém pre low-fantasy setting so širokými možnosťami postáv.
DescEnd - Rýchly setting na hororové jednohubky.
For the Colony - Hra, kde hráči hrajú za obyčajné myši. Bez mečíkov, bez plášťov.
Delveon Klasický zástupca jednoduchých RPG s dôrazom na hernú fikciu namiesto počítania stôp.
Túlavé Plášte Jednoduché pravidlá pre hranie v hybridnom štýle pripomínajúcom oldschool a naratívne systémy, s dôrazom na minimalizmus.

Uživatelský avatar
Selhan
Příspěvky: 310
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: New Crobuzon

Re: [systém] Avatar - mikro RPG o mimozemšťanoch v baloňáku

Příspěvek od Selhan » 18. 5. 2020, 19:58

Ještě detail: získať späť váš prístroj a nájsť stratený diel svojej lode mi nepřijde zrovna moc rozdílné...
Jestli Vincent Baker chce, klidně mu jak se má hrát PbtA vysvětlím.

Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 124
Registrován: 5. 7. 2009, 22:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Avatar - mikro RPG o mimozemšťanoch v baloňáku

Příspěvek od Jocho » 19. 5. 2020, 09:43

Selhan píše:
18. 5. 2020, 19:58
Ještě detail: získať späť váš prístroj a nájsť stratený diel svojej lode mi nepřijde zrovna moc rozdílné...
Dobrá poznámka, zoznam možných úloh som trocha upravil.

Takisto som posledný večer sedel nad možnosťami kociek, pretože pôvodne nastavené počty potrebných úspechov boli načisto nefunkčné. Nakoniec som skončil s týmto nastavením:

- ak môžeš spárovať kocku s doposiaľ nevyhodnotenou kockou rovnakej hodnoty, je to 1 úspech
- ak môžeš spárovať kocku iba s kockou, ktorej hodnota sa líši o 2 a viac bodov, je to neúspech

(Ak ostáva posledná neaktivovaná kocka, nič sa nedeje, keďže ju niet s čím spárovať.)

Tým sa prahy úspešnosti podstatne zúžili a pre hru takéhoto kalibru to myslím ani nie je na škodu. Pre zdolanie ľahkej prekážky tak treba 1 úspech, pre zdolanie ťažkej dva a pre zdolanie extrémnej úlohy treba 3 a viac úspechov.

Pravidlá priebežne aktualizujem v live dokumente na Google Drive linkovanom v príspevku vyššie, alebo ho možno nájsť aj v prvom príspevku.
Prekročte prah.
- - - - - - - - - - -
Už som stihol spáchať:
Prah - prvý RPG projekt. Historické memento.
Treshold Jednoduchý systém pre low-fantasy setting so širokými možnosťami postáv.
DescEnd - Rýchly setting na hororové jednohubky.
For the Colony - Hra, kde hráči hrajú za obyčajné myši. Bez mečíkov, bez plášťov.
Delveon Klasický zástupca jednoduchých RPG s dôrazom na hernú fikciu namiesto počítania stôp.
Túlavé Plášte Jednoduché pravidlá pre hranie v hybridnom štýle pripomínajúcom oldschool a naratívne systémy, s dôrazom na minimalizmus.

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti