Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Tykev
Příspěvky: 35
Registrován: 10. 1. 2020, 09:49

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Tykev »

K mapám jsem přidal kompletní dobrodružství. Dál se vrhnu na překreslení těch hor, tak jsem zvědav, jak to dopadne.

http://zdezijidraci.cz/index.php?title= ... Estv%C3%AD

Jo a na úvodní stránku jsem nedávno přidal menší rozcestník.
Tykev
Příspěvky: 35
Registrován: 10. 1. 2020, 09:49

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Tykev »

Změnil jsem úvodní mapu světa. Jsou na ní překreslené hory. Můžete se podívat na www.zdezijidraci.cz
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od York »

Tykev: Mnohem lepší :clap:
Tykev
Příspěvky: 35
Registrován: 10. 1. 2020, 09:49

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Tykev »

Přidáno dobrodružství Paladinovo poslání, a knihovna. V knihovně je zatím sepsán příběh stvoření světa, jeho utváření, a seznam bohů.

www.zdezijidraci.cz
Tykev
Příspěvky: 35
Registrován: 10. 1. 2020, 09:49

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Tykev »

Tykev
Příspěvky: 35
Registrován: 10. 1. 2020, 09:49

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Tykev »

Přidáno dobrodružství Smrt na poli

http://zdezijidraci.cz/index.php?title= ... Estv%C3%AD

Jedná se o menší dobrodružství, začínající krátkým vyšetřováním, po kterém hráči neví jistě, co se stalo. Pouze vědí, že jeden malý kluk zemřel, a starší chlapec s dívkou zmizeli. Následuje přepadení farmy bandity, a následné vystopování jejich doupěte, a osvobození zajatců. V jednotlivých částech dobrodružství lze získat střípky celého příběhu na pozadí, které si pak hráči poskládají dohromady. Navíc lze dobrodružství řešit různými způsoby.
Tykev
Příspěvky: 35
Registrován: 10. 1. 2020, 09:49

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Tykev »

Přidáno dobrodružství Divoká magie
Dobrodružství na jedno sezení pro zkušenějšího vypravěče.

http://zdezijidraci.cz/index.php?title= ... 3%A1_magie
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Markus »

Ahoj, Tykvi (?). Zabloudil jsem do tvého tématu, protože se zajímám o dobrodružství (a recenzuju je). Na ta tvoje jsem nakoukl a shledal, že recenzovat je nechci, ale tak aspoň ti pošlu stručný komentář sem. Koukal jsem konkrétně na to poslední, Divoká magie.

Potíž je v tom, že to vlastně nejsou moc dobrodružství a je to celé víceméně nepoužitelné pro někoho jiného, než jsi ty. Omlouvám se, že to říkám takhle na plnou hubu. Ale možná i to je důvod, proč ti na to nikdo nereaguje. Čekal bych, že na to dost lidí kliklo... a pak to hned zase zavřeli a už se nikdy nevrátili.

Potíž číslo jedna je ta, že to máš koncipované jako takovou zvláštní povídku. Je to literární útvar, lineární příběh zapsaný v trochu zvláštním formátu, ale pořád je to jakoby lineární věc určená na čtení. Jednak je to strašně ukecané a plné slovního balastu - dobrodružství by měl být spíš strohý manuál než rozvláčná povídka. Ale především předpokládáš jasnou sekvenci událostí a vlastně nedáváš postavám moc příležitostí k tomu, aby něco řešily. Je to takové "uhodnu, na co PJ myslí, ať můžeme jít dál". Pro hru nezajímavé.

Potíž číslo dva je věc formátu a prezentace - píšeš to (opět jako povídku) takovým volným povídáním: teď se stane tohle, teď tamto, pokud postavy udělají tohle, stane se ono... To je formát nepoužitelný ve hře. Použitelné dobrodružství není psané jako časová sekvence, ale jako přehled míst. Popíšeš místo, popíšeš, co nebo kdo na něm je, co se tam dá dělat nebo dozvědět. Takhle rozpracuješ v konkrétních lokacích celou vesnici. To PJovi umožňuje vést hru - hráči přijdou na nové místo, on si ho nalistuje v dobrodružství, přečte si a hraje. A zároveň to umožňuje nelinearitu - protože hráči se chtějí pohybovat po svém, a nechtějí se držet tvého časového formátu (teď se stane tohle, teď tamto).

A za třetí, nemáš tam skoro žádnou konkrétní, přímo hratelnou situaci - je to jen takový nástřel zápletky, ale všechno bych si musel vytvořit sám.

Rozebírat to podrobněji je asi nad rámec mých možností v příspěvku, tak tě můžu odkázat na recenze, kde jsem podobné věci řešil na jiných dobrodružstvích. Dobrodružství se dají stáhnout, takže můžeš porovnat jejich text s mojí kritikou.

Krvavá sklizeň - V téhle recenzi řeším hodně lineárnost (detektivního) dobrodružství a orientaci na produkování tun nehratelného povídkového textu. Tohle má asi nejblíž tvé Divoké magii.
Jednorožec - V téhle recenzi řeším, proč nestačí vychrlit obecné nápady ("v lese zabloudila jiná skupina dobrodruhů"), ale že je nutné přetvářet je v konkrétní, přímo hratelné situace ("strom, ze kterého čouhá hlava zabloudilého dobrodruha")
Věž kněžky Afry - Tady řeším nehratelnost toho, že někdo vymyslí pestrou historii a barvité popisy, ale pak mi nedá nic, co bych mohl hrát.
Tykev
Příspěvky: 35
Registrován: 10. 1. 2020, 09:49

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Tykev »

Ahoj Markusi! V první řadě jsem moc rád, že ses mi tady k tomu vyjádřil. Dřív jsem žádná dobrodružství takhle nepsal, a kritika příjde vhod. Takže děkuji! Stránky jsou zaměřeny spíše na postupně vypracovávaný svět s kresbami a popisem jednotlivých míst. Pokud ses nepodíval na mapky, tak ti je doporučuji. Možná by se ti některé hodily.

Co se týče dobrodružství, tak jsme dříve hráli improvizovaná dobrodružství, kde jsem měl vymyšlený spíše nástřel, a podle vývoje se vše dotvářelo. Teď jsem chtěl spíše vytvořit sérii dobrodružství zaměřených na příběh a atmosféru, ve kterých by nebyla hluchá místa, kde hráči nevědí kudy kam, a příběh se hýbal. Když procházím starší dobrodružství, tak koukám, že nejspíš příliš často používám cut scény a čtený text. Snad se to s dalším dobrodružstvím zlepší.

Co se týče příběhu Divoká magie, přiznávám, že jsem si úplně nevěděl rady s tím, jak svůj nápad vyjádřit a sepsat.

Po přečtení tvých recenzí si ještě nejsem úplně jistý, jak by takový kvalitní mudul měl vypadat. Koukal jsem, že jsi dobře hodnotiul Kapli na útesech, tak se jí pak pokusím přečíst. Pokud jde o nelineárnost, tak by mě zajímal tvůj názor na dobrodružství Uctívači Trpitele. V této fázi kampaně mí hráči zřejmě ještě nebudou mít ani povolání. Proto tam nejsou příliš herní mechaniky, ale jde spíše o způsob řešení situací. Začátek je pomalejší, a měl by zprvu jen prolínat jiné dobrodružství. Navíc to začíná dlouhým čteným textem, u kterého si nejspíš uthneš trs vlasů.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Markus »

Kouknu na toho Trpitele výhledově a napíšu ti. Slibuju, že případné trhání vlasů si nechám pro sebe :)
Tykev
Příspěvky: 35
Registrován: 10. 1. 2020, 09:49

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Tykev »

Teď jsem si přečetl tu Kapli, a vypadá bezvadně. Dokážu si představit, že bych vytvořil podobným způsobem dobrodružství, kde by byl dostatek volnosti a využitelného materiálu. Zdá se mi ale, že to lze aplikovat spíše na příběhy, které bez zásahu dobrodruhů nemají žádný vývoj. Pokud se hráči ocitnou v nějakém souběhu událostí, tak mohou mít hráči různé možnosti, jak dojít k nějakému výsledku. Jak tam ale vytvořit úplnou volnost? Nevěděl by jsi o nějakém takovém příkladu?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Markus »

Koukni ještě na Zkázu divošských králů. Tam ta situace rozhodně není statická - vesnici terorizuje démon a něco se musí stát. Otázka je, co. Za pozornost stojí především to, jak je prezentovaná ta vesnice a jak je v tom dobrodružství udělaný příběh. Ten tam je, ale ne v podobě naplánované časové osy. Je tam přítomný v motivacích různých aktérů, ale popisuje to jenom výchozí situaci. Když si to přečteš, je ti jasné, že tahle to zůstat nemůže, a hned ti do hlavy začnou naskakovat nápady, co by se mohlo dít - bez postav, nebo v reakci na ně.

Pro mě jsou takhle koncipovaná dobrodružství vhodnější, protože když dostanu dobrou výchozí situaci, tak to pak zvládnu rozehrát sám mnohem snáz, než když dostanu dopředu naplánovaný časový harmonogram příběhu a pak ho musím ohýbat podle toho, co mí hráči dělají.
Tykev
Příspěvky: 35
Registrován: 10. 1. 2020, 09:49

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Tykev »

Vypadá to dobře. Teď se snažím napsat něco v podobném konceptu. Tak uvidíme, jak to dopadne. Dávám tomu tak dva týdny.
Tykev
Příspěvky: 35
Registrován: 10. 1. 2020, 09:49

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Tykev »

Tak nakonec mi to trvalo o něco déle, ale je hotovo. Dobrodružství je zasazeno do horského městečka, a jde spíše o sociální interakci. Zkusil jsem se inspirovat recenzemi a jinými moduly tak, abych vytvořil volnější situaci k řešení v podobě sandboxu. Nicméně je to mé první dobrodružství založené na intrikách, tak doufám že je dostatečně čitelné.

Za jakékoli vaše postřehy budu rád.

http://zdezijidraci.cz/index.php?title= ... 8D%C3%A1st
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Svět pro DnD: Hic Sunt Dracones

Příspěvek od Sparkle »

Tykev píše: 20. 5. 2020, 23:42 Tak nakonec mi to trvalo o něco déle, ale je hotovo. Dobrodružství je zasazeno do horského městečka, a jde spíše o sociální interakci. Zkusil jsem se inspirovat recenzemi a jinými moduly tak, abych vytvořil volnější situaci k řešení v podobě sandboxu. Nicméně je to mé první dobrodružství založené na intrikách, tak doufám že je dostatečně čitelné.

Za jakékoli vaše postřehy budu rád.

http://zdezijidraci.cz/index.php?title= ... 8D%C3%A1st
Za mě dobré! :clap: Líbí se mi hlavně celková esence, fakt je to sociální sandbox a hlavně se mi líbí, že se tam nesnažíš nacpat líbivé povrchní serepetičky typu aby tam byla cool nestvůra a podobně. Je příjemné zjištění, že ještě někdo dneska tvoří upřímný klasický low-fantasy obsah, aniž by se přitom ohlížel zda jeho výtvor tikl deset povinných boxíků ohledně coolness faktoru.

Pár námětů k zlepšení, jsou to ale za mě spíš drobnosti:

- nehrála jsem to a jen takhle z textu nedovedu odhadnout, jestli stopy k dopátrání se, oč tam běží, jsou dostatečně zřetelné a je jich dostatek. Tohle se musí vytunit playtesty. Já bych se možná třeba bála, že možnosti, jak zjistit, že tu holku unesli, jsou tam příliš schované. Třeba na toho hostinského Ravela Balata přidat nějaké hinty, že má informace? Někde se prokecne v opilosti, nebo má malé děcko, které bude dobrodruhy otravovat se zakoupením bonbónů a může jim vyžvanit, že táta si dělá starosti? Ale možná se mi to jen zdá, třeba jsem si to jen blbě přečetla nebo se nad tím nezamyslela dostatečně, a naopak se ukáže, že těch hintů je přehršel a bude to moc easy. Ideální by byly aspoň 3 playtesty s různými družinami pokud možno včetně alespoň jedné nesehrané sesbírané z random lidí. Vychytá se tím strašně moc věcí, na které z textu nepřijdeš. Ale jestli už tohle máš splněné, a funguje ti to, tak to co píšu ignoruj.

- píšeš "Celé dobrodružství se odehrává v časovém limitu 6 dnů od příchodu do Dračího Sloupu." ale nenašla jsem tam údaj o tom, jak daleko se Dračí sloup nachází od Krkavčí skály. Nepotřebuju to přesně, aspoň zhruba, jestli je to řádově hodina nebo den, u takto časo-presových dobrodružství bych tuhle informaci jako hráč potřebovala mít, zvlášť když to vypadá, že se minimálně jednou bude pendlovat pro informace tam a zpět. Možná i ten časový limit 6 dnů do zabití holčiny doporučuju pořádně otestovat. Přijde mi možná přestřelený, tam bude imho všecko důležité propátrané během dvou, tří dnů - ale tohle je jen spekulace z mojí strany.

- NPC se mi i po dvou přečteních pletou. Ale já mám obecně problém se slovansky znějícími jmény, takže to taky může být jen můj problém. Jestli tam máš fantasy rasy typu elfové, tak tímhle se dá jednoduše napomoct k rozlišitelnosti NPC, prostě z jednoho z nich udělej elfa a dej mu obskurní jméno, nebo tak něco. Ale jestli ti to tam nesedí, tak na to dlab, tohle je drobnost.

- Působí to na mě celé trošku moc tradičně patriarchálně co do společenského klimatu, což jestli je tvůj tvůrčí záměr tak v pohodě, ale musíš počítat s tím, že ženské hráčky z toho dobrodružství nemusejí být pak nadšené. Ženské postavy tam máš ve výrazné menšině a plní tam úlohu přicmrndávaček a objektů k záchraně. Chápu, že tohle si člověk neuvědomí, když to tvoří, já taky když se inspiruju klasickým fantasy tak mi naskakují do vůdčích úloh víc mužské postavy, páč to mám z fantasy popkultury zafixované. Takže to už je na tobě, jestli si na tohle chceš dávat pozor. Třeba ti Malteranové, tam tu hlavu rodiny imho můžeš změnit na ženskou postavu a nic se tím nerozbije. Nebo jeden z těch dvou hostinských. Netřeba to přehánět samozřejmě. Je to imho drobnost co do zásahu do designu a může to hodně lidí potěšit.

- 16 vojáků hlídajících hrad mi přijde hodně, pokud to jsou profi vojáci. Jako hráč bych si kladla otázku, jestli by ten šlechtic spíš nenašetřil jednodušeji na výkupné pro dceru tím, že ty vojáky propustí / rozprodá nejdražší kusy výbavy a místo nich dočasně nadraftuje na hlídání poddané v rámci nějaké poddanské povinnosti. Minimálně by mi to bylo podezřelé a chtěla bych si s GMem ujasnit, jak jsou na tom v tom státě náklady na živení vojáků versus ty zásoby, které šlechtic teď skupuje, a jaké má pravomoci vyšší šlechtic co do zabavování zásob poddaným a draftování lidí na výpomoc. Takže možná do toho textu přidat větičku, která tohleto nějak vyjasňuje, aby se na tom nějaká družina pitomě nezasekla? Klidně to okecat magií (fakt narozdíl od mnohých nemám absolutně problém svést to na magickou přísahu / zásah bohů apod.), jde jen o to, aby GM měl po ruce pohotově vysvětlení, když se v tom hráči začnou vrtat. Ale opět, možná by tohleto nenapadlo nikoho kromě mě, pak na to dlab.

- Doporučuji vyhodit nebo přeformulovat větu "V závislosti na tom, jak budou hráči úspěšní, dobrodružství končí jejím osvobozením, nebo pomstěním." Za mě je v pohodě, vím cos tím myslel, ale nějaký hnidopich by ti to mohl omlátit o hlavu, že "tam je přece víc možností než tyhle dvě, evokuješ railroad bla bla bla", tak na to jen upozorňuju, aby sis pak ušetřil nervy s lidma, co jsou schopni se kvůli takovéhle drobnosti šprajcnout a zbytek textu už pak číst s předsudkem, že to je nějaký railroad.

Jestli mě ještě k tomu něco napadne, připíšu. Držím každopádně moc palce do další tvorby. Tohle dobrodružství se mi hodně trefilo do preferencí a tvůj projekt si získal moje velké sympatie.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů