[Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

[Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od boubaque »

V Drakkaru #81 vyšel dungeon (Z)propadený trpaslík pro klasiccké fantasy hry na hrdiny. Je to přepracování dungeonu původně nazvaného Věž trpasličího alchymisty.

Obrázek
(Z)propadný trpaslík je dungeon v lehce oldschoolovém stylu, využitelný v jakékoli dobrodružné fantasy hře. Hráči se v něm vypraví do nově objeveného podzemí městského domu, kde zmizel chlapec a je potřeba ho najít. Dobrodružství je určené pro postavy na první, případně jiné nízké úrovni a postavené převážně na průzkumu; příležitostí k vyjednávání je málo. Vystačí asi na 4–6 hodin hraní – zvýšená zvědavost a opatrnost hráčů může hru ještě o něco protáhnout.
:arrow? Stahujte tady


Původní příspěvek: ======================
Pokud dokončím novou verzi, v tomhle příspěvku bude na ni odkaz (možná ji dám do Drakkaru).

Někteří z vás věž znají ze Sleziny, postupně po chvilkách jsem překreslil mapu a sepsal poznámky. Je to prakticky v té podobě, v jaké jsem to odehrál na Slezině. Jsou v tom ale nějaké problémy, na které jsme narazili jak na Slezině, tak při mém playtestu předtím, tak bych to rád trochu upravil, aby to fungovalo líp a nakonec tomu i udělal nějakou přehlednou strukturu.

Neváhejte komentovat, hledat zádrhele, nejasnosti, navrhovat zlepšení...
Přílohy
Z-propadeny_trpaslik-v095_str.pdf
(6.92 MiB) Staženo 125 x
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od boubaque »

Zrovna u tehle mistnosti si zive vybavuju, ze jsem uvazoval, ze vytah bude samostatna mistnost... a pak jsem se na to vytento. Takze diky za zpetnou vazbu, ze to nebylo dobre rozhodnuti.

Ale jinak mam pocit, zes minul pointu meho prispevku. Tou je, ze mi nutis strukturu, ktera v tom dobrodruzstvi je, jen je (obzvlast) v tehle mistnosti spatne pouzita.

A jeste jsem zapomnel, ze v okrajich maji byt orientacni popisky, jak jsem uz psal. Je to vcelku maly dungeon, pocitam, ze si ho GM cely precte a pak mu budou stacit popisky. Text, ktery ma cist hracum, predpokladam nechces ani ty; shrnuti, co hraci prvni vidi, ale GM si to stejne musi precist a sam preformulovat, mi prijde zbytecny, protoze to (a) ma GM prectene a (b) to prehlizi vztahy, co tam jsou* - ostatne si myslim, ze toho textu neni zas tolik, aby si to nedokazal precist cele (bez ohledu na to, ze by se v tom dalo skrtat a zestrucnovat).

* Obecne. Ne ze bych dokazal v tomhle dungeonu vytvorit nejake slozite vztahy.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od York »

Vidim to stejně jako Markus - než to budu hrát, pravděpodobně si to přeformátuju do použitelnější formy. A budu si u toho říkat, proč to neudělal rovnou autor :-)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20839
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od Markus »

boubaque píše: 27. 7. 2021, 23:33 Ale jinak mam pocit, zes minul pointu meho prispevku. Tou je, ze mi nutis strukturu, ktera v tom dobrodruzstvi je, jen je (obzvlast) v tehle mistnosti spatne pouzita.
To je možný, já to dobrodružství vůbec nečetl. :) Namátkově listuju a vybírám, co mě trkne. Tady mě trknul dlouhý hutný blok textu a zahájil jsem dekonstrukci...

EDIT: A pořád platí, že se zvýrazňovačem bych si s tím poradil a na zvýrazňovač jsem beztak zvyklý, takže to nijak zvlášť nevadí. Je to jen náhodný feedback.

EDIT2:
boubaque píše: 27. 7. 2021, 23:33ostatne si myslim, ze toho textu neni zas tolik, aby si to nedokazal precist cele (bez ohledu na to, ze by se v tom dalo skrtat a zestrucnovat).
Nevím, jestli je to jenom moje osobní deformace, ale při hře nezvládám číst. Takže ne, fakt to nezvládnu přečíst celé.

Zvládám maximálně pár vět. Rozhodně nedokážu při hře přečíst a vstřebat stránku hutného textu. Proto během přípravy používám zvýrazňovač a sám pro sebe si tak vytahuju slova, která budu při hře číst. V reálné hře pak ty odstavce fakt nečtu, čtu jen zvýrazněné úryvky a slova - číst všechno nestíhám. Spoléhám na paměť, kterou osvěžuju tím podtrženým.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od York »

boubaque píše: 27. 7. 2021, 23:33Text, ktery ma cist hracum, predpokladam nechces ani ty
Ještě k tomuhle - nepotřebuju nutně rámeček "tohle přečti hráčům", potřebuju ale, abych na první pohled rozeznal informace, který můžu hráčům rovnou říct (ať už vlastními slovy nebo to fakt přečíst) od těch, který jim říct nesmim. Tohle je třeba velkej problém v Trossu, často se mi tam stává, že něco omylem provalím, nebo že to působí divně.

Příklad: Orkové mají na zádech torny s jídlem.

Strašně to svádí rovnou to přečíst, protože co bys na tomhle chtěl přeformulovávat, ale když to řekneš nahlas, uvědomíš si, že to byla chyba ;-)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20839
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od Markus »

boubaque píše: 24. 7. 2021, 15:57 Jak už jsem avizoval, Věž trpasličího alchymisty jsem přepracoval do (Z)propadeného trpaslíka, který nedávno vyšel v Drakkaru (#81).
Bubáku, budeš na tomhle ještě pracovat? Nebo je načase prohlásit to za hotové, zeditovat první příspěvek, aby tam byl nějaký úvodní text a odkaz ke stažení a pak to nějak „vyvěsit“? (Anotace do databáze a přesun tématu do OSR? Obojí klidně udělám.)
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od boubaque »

Hm, vzhledem k tomu, že se znám, tak to prohlašuji za hotové. Budu rád, když všechny procedury provedeš.

Je možné, že přes Vánoce vyrobím PDF s drobnými úpravami, ale nespoléhal bych se na to. :(
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20839
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od Markus »

Zadáno do databáze. Dovolil jsem si kvůli viditelnosti upravit úvodní příspěvek – klidně to dál edituj.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16251
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od MarkyParky »

To bylo chytré, dát do názvu tu závorku.

V databázi vždy na prvním místě. Tedy spíš, dokud někdo nenapíše modul, jehož název bude začínat jednoduchou uvozovkou. Třeba:

Kód: Vybrat vše

'Do boje!' pomyslel si hrdina.
I když, takovou stabilnější zárukou prvenství bude spíš vykřičník.

$D
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
Markus
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od York »

Pročítám Zpropadenýho trpaslíka a zvažuju, jestli ho použiju do hry.

• Místy je docela obtížný pochopit, co jsi tím chtěl říct, případně jak věci fungujou a vypadaj. Pokud to budu chtít použít, některý místnosti si asi budu muset přepsat. Předpokládám, že už se k tomu vracet nebudeš, takže konkrétně ti to vypisovat nebudu.

• Absence čtvercový sítě bude dost komplikovat překreslování map při hře. Máš tam sice čtvercovou síť vytečkovanou, ale orientuje se v tom mnohem hůř než na klasický čtvercový síti.

• Mapy na první pohled vypadaj nepřehledně. Na druhej už to není tak zlý, ale i tak - takováhle mapa by byla ok, kdybys ji kreslil při hře hráčům. Mapa v modulu ale má sloužit k tomu, aby se v ní PJ snadno vyznal, a aby ji dokázal snadno překreslit hráčům. Mapa kreslená od ruky ve spojení s tečkama místo čtvercový sítě tomu fakt nepomáhá.

• Na mapě B máš jinak orientovanej půdorys a bokorys, což výrazně ztěžuje pochopení.

• Umístění výřezu z mapy k textu, kterej ho popisuje, je celkem šikovný. Problém ale je, že někde se ti to rozjelo a třeba mapu patra D máš v popisu místností na patře C, takže musím strašně scrollovat. Možná to funguje při dvoustránkovým zobrazení, ale na to, že si bude čtenář pdfko prohlížet dvoustránkově, se nemůžeš spolehnout (ostatně kdybych to chtěl hrát z kindlu, tam dvojstránkový zobrazení vůbec není možný).

edit: Tohle je i poznámka k sazbě - dvoustránkově se to čte dobře, ale já třeba pdfka zásadně prohlížím jednostránkově a tam text při přechodu na další stranu nepřirozeně skáče. Pokud neděláš tiskový pdfko, měl bys podle mě sázet jinak, než jsi zvyklej.

• Na konci pdfka máš mapy poskládaný k sobě, jak budou vypadat na A4kách, což je rozhodně fajn. Problém ale je, že jsi tam dal verze bez červenejch popisků, který jsou pro čtení mapy dost zásadní. Stejnej problém je s mapama na webu Drakkaru (chyběj tam červený popisky).
Naposledy upravil(a) York dne 4. 2. 2023, 02:52, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od York »

Dost podstatnej bug: V pdfku chybí v textu vložená mapa patra G. Je v příloze se všema mapama, ale bez popisků. Na webu Drakkaru je s popiskama.

Textu by taky prospěla korektura. Občas je tam zdvojený slovo, občas chybí předložka a tak. Například "sekání po 3 bojových kolech zburcuje osminohého Obřího brouka z jídelny (►G1) a ten zaútočí dobrodruhy."
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od York »

Po přečtení: Pěknej dungeon, mám chuť si ho zahrát. Rovnou z tvýho textu by to ale bylo těžký, asi si to budu muset přesázet (aby se to dalo hrát z Kindlu) a trochu upravit.

Pro zajímavost: Napočítal jsem 36 místností, to je zhruba jako moje Opuštěná pevnost (ta jich má 39). Tj. asi by to šlo odehrát v osmihodinovym bloku na Gameconu.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od York »

Obsahový připomínky:

• Na začátku uvádíš backstory, ale hráči se ho reálně nemají jak dozvědět. Při hraní dungeoncrawlu příběh vypráví dungeon (skrze fresky, reliéfy, zanechaný knihy a dopisy, případně prostřednictvím NPCček), ne pán jeskyně.

• V hrobce je zmražená mrtvola Járina Schattenbacha, původního majitele věže - ale hráči se to opět nemají jak dozvědět. Někde v podzemí by měl bejt jeho obraz, aby si to mohli dát dohromady. Psát to PJovi je úplně zbytečný, ten to přece hráčům nemůže jen tak říct.

• Není nijak vysvětleno, jak mrtvola vydrží zmražená. Přidávám sem kouzelnej předmět - trpaslík má na krku tyrkysový mrazící amulet.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od boubaque »

York: Moc díky za věšechny komentáře, ve skutečnosti se k tomu chci vrátit a původně jsem to chtěl spíš trochu to učesat a možná poladit sazbu, možná překreslit mapy k trochu větší přehlednosti – ostatně proto se tam píše, že je to verze 0.95. Ale když jsem do toho někdy celkem nedávno koukal, tak jsem si uvědomil, že to chce spíš větší úpravy textu a z toho budu vyplývat asi i větší úpravy sazby. Bohužel za poslední rok jsem se nedostal skoro k ničemu, a i tak je (Z)propadený trpaslík na čtvrtém pátém místě v prioritách (mé RPG tvorby). :roll:

Jinak moje představa byla, že si to lidi vytisknou na A4 dvě stránky na list (moje chyba, že jsem dal k dispozici jen stránkové PDF, a ne dvoustránkové; zřejmě kvli tomu, aby se z toho dala vytisknout brožura), proto je i na vnějších okrajích tolik místa – na poznámky. Se zobrazením na čtečce jsem popravdě nepočítal... :think:
York píše: 4. 2. 2023, 01:43 Po přečtení: Pěknej dungeon, mám chuť si ho zahrát.
Moc díky!
York píše: 4. 2. 2023, 01:43 Pro zajímavost: Napočítal jsem 36 místností, to je zhruba jako moje Opuštěná pevnost (ta jich má 39). Tj. asi by to šlo odehrát v osmihodinovym bloku na Gameconu.
Asi záleží na tvém stylu vedení i na hráčích, ale v téhle verzi jsem Trpaslíka odehrál za 4 hodiny (online) a v předchozí verzi za cca 5 (naživo). Plno těch místností je prázdných nebo nezajímavých, a časová dotace ve shrnutí vychází z reálných her. I když hraní naživo a zvědavost hráčů může hru trochu protáhnout, pochybuju, že by bylo potřeba víc než 6 hodin... aspoň pokud se nebudou dohrávat nějaké minuté věci a nedořešenosti po cestě zpět.
York píše: 5. 2. 2023, 17:21 • Na začátku uvádíš backstory, ale hráči se ho reálně nemají jak dozvědět.
Ano, ta backstory je tam pro PJe, aby mohl zhodnotit, jak popsat nebo vyhodnocovat nepopsané nebo nedostatečně popsané věci, které se objeví ve hře. Osobně si myslím, že plno věcí je z obrazů, tapiserií, alchymistova deníku apod. možné rekonstruovat, ale může to být autorská slepota. Na druhou stranu počítám i s tím, že si hráči nic z backstory neposkládají, nebo že chytí jen některé věci. Proto je v textu modulu tohle:
str. 4 – Co se tady událo? píše: Musí se tohle dozvědět hráči? Ne! Ale věřím, že pokud budou věž trochu zkoumat a její historie je zaujme, domyslí si to všechno snadno sami.
.
York píše: 5. 2. 2023, 17:21 • V hrobce je zmražená mrtvola Járina Schattenbacha, původního majitele věže - ale hráči se to opět nemají jak dozvědět. Někde v podzemí by měl bejt jeho obraz, aby si to mohli dát dohromady. Psát to PJovi je úplně zbytečný, ten to přece hráčům nemůže jen tak říct.
Tohle je zrovna věc, kterou se dozvědět nepotřebují. Popravdě jsem nepočítal s tím, že by se někdo reálně snažil dostávat do sarkofágu, který se nepodařilo otevřít ani vykradačům hrobů... Na druhou stranu, ten obraz tam samozřejmě je, v hlavní hale (E1 parket). Jinak mrazící amulet je super nápad, pokud dovolíš, v příští verzi ho využiju (i když pořád nepočítám s tím, že by se do sarkofágu někdo dobýval).


Kde se nevyjadřuju, to beru v potaz do případné další verze. Každopádně ještě jednou moc díky za připomínky, budu rád i za rozepsání nejasných míst, ať sem, nebo soukromě. A hlavně díky za zájem, to že máš chuť si to zahrát beru jako pochvalu :)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17400
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od York »

boubaque píše: 5. 2. 2023, 20:49
York píše: 5. 2. 2023, 17:21 • V hrobce je zmražená mrtvola Járina Schattenbacha, původního majitele věže - ale hráči se to opět nemají jak dozvědět.
Tohle je zrovna věc, kterou se dozvědět nepotřebují.
To sice jo, ale hráči příběhy odhalujou rádi. Kromě toho pokud to nemají jak zjistit, tak je zbytečný to vůbec uvádět. Čím víc textu, tím hůř se podle toho povede hra.

boubaque píše: 5. 2. 2023, 20:49Popravdě jsem nepočítal s tím, že by se někdo reálně snažil dostávat do sarkofágu, který se nepodařilo otevřít ani vykradačům hrobů...
Však to je pro hráče jak pro medvěda sud medu ;-)
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3796
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [Dungeon] (Z)propadený trpaslík

Příspěvek od Selhan »

Zase ty poucky neprehanejme. Nesouhlasim, ze je zbytecne uvadet historii, ktera nema vlastni fresky. Za prve, hraci by to mohli zkusit zjistit i zpusoby, ktere text nepopisuje, e.g. mluvenim s mrtvymi, hledanim v kronikach, nejakym cestovanim v case nebo treba nejakymi notice rolly. Za druhe to gamemasterovi pomaha domyslet si detaily, ktere nejsou zminene, ale na ktere se hraci zeptaji. Rozumet motivaci je pri posuzovani dulezite.
Za tento příspěvek děkují uživateli Selhan tito uživatelé (celkem 3):
MarkyParky, Sparkle, smrq
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti