Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
Když už tak "do deníku". Ale mi říkáme "na kartu", protože píšeme na karty.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- malý zelený křečopažout
- Příspěvky: 13205
- Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
My si to zapisujeme za uši, takže by se to mělo psát za deník
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
-
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21028
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
Evidentně jsem jediný exot, co píše věci "na deník", a redaktorka měla pravdu. Díky.
-
- Příspěvky: 17485
- Registrován: 24. 2. 2012, 17:31
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
Kdyby to byl sešit, tak určitě do deníku. Pokud je to jeden list papíru, tak jde říct i na deník.
-
- Příspěvky: 496
- Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
Dá sa povedať, že pravidlá môjho systému sú už takmer stabilizované - za posledných pár mesiacov som urobil jedinú veľkú prekopávku, ktorá riešila skôr slovosledy a podobné detaily, ale základné pravidlá, sekcie a v podstate aj layout pravidiel ostal bezo zmeny.
A práve k rozloženiu a štruktúre pravidiel smeruje tento príspevok.
V brožúrke s pravidlami k Pášťom sa mi podarilo dodržať základné 3 princípy, z ktorých jeden tu bol pomerne obšírne rozoberaný:
- gender-neutral oslovovanie čitateľa
- celá téma na jedinej strane (nie je nutné listovať, aby sa čitateľ dozvedel, čo k téme potrebuje)
- chronologické usporiadanie (drvivá väčšina mechaník je ozrejmená v poradí, v akom ju používateľ potrebuje poznať)
Napriek tomu sú celé pravidlá písané dosť technicky - v pravidlách mám absolútne minimum fluffu a márne by tam jeden hľadal kapitoly typu "Čo je RPG". Namiesto toho mi napadlo vyhodiť aj to málo príkladov, ktoré tam mám, a na koniec brožúrky napísať na celú dvojstranu reálny príklad, ako sa hra vlastne hrá a ako sa konkrétne mechaniky v skutočnosti používajú. V pravidlách samotných by tak bol iba odkaz na relevantnú časť príkladu z hry (podobne, ako je štrukturované napr. Sväté Písmo), čím by sa ušetrilo miesto v pravidlách samotných a nejasnosti by boli vysvetlené na jasnom príklade.
Je mi jasné, že listovať hore-dolu kvôli príkladom k pravidlám je o držku, ale dovolím si pripomenúť, že pravidlá majú 7 strán, tak to snáď nebude problém.
Videli ste niekde podobne riešený spôsob odkazovania na príklady? Fungoval? Ak ste na to nenarazili, myslíte, že by takto štrukturované pravidlá mohli fungovať?
A práve k rozloženiu a štruktúre pravidiel smeruje tento príspevok.
V brožúrke s pravidlami k Pášťom sa mi podarilo dodržať základné 3 princípy, z ktorých jeden tu bol pomerne obšírne rozoberaný:
- gender-neutral oslovovanie čitateľa
- celá téma na jedinej strane (nie je nutné listovať, aby sa čitateľ dozvedel, čo k téme potrebuje)
- chronologické usporiadanie (drvivá väčšina mechaník je ozrejmená v poradí, v akom ju používateľ potrebuje poznať)
Napriek tomu sú celé pravidlá písané dosť technicky - v pravidlách mám absolútne minimum fluffu a márne by tam jeden hľadal kapitoly typu "Čo je RPG". Namiesto toho mi napadlo vyhodiť aj to málo príkladov, ktoré tam mám, a na koniec brožúrky napísať na celú dvojstranu reálny príklad, ako sa hra vlastne hrá a ako sa konkrétne mechaniky v skutočnosti používajú. V pravidlách samotných by tak bol iba odkaz na relevantnú časť príkladu z hry (podobne, ako je štrukturované napr. Sväté Písmo), čím by sa ušetrilo miesto v pravidlách samotných a nejasnosti by boli vysvetlené na jasnom príklade.
Je mi jasné, že listovať hore-dolu kvôli príkladom k pravidlám je o držku, ale dovolím si pripomenúť, že pravidlá majú 7 strán, tak to snáď nebude problém.
Videli ste niekde podobne riešený spôsob odkazovania na príklady? Fungoval? Ak ste na to nenarazili, myslíte, že by takto štrukturované pravidlá mohli fungovať?
-
- Příspěvky: 17485
- Registrován: 24. 2. 2012, 17:31
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
Nad tímhle jsem váhal taky, vyzkoušel jsem to a vrátil jsem se k příkladům k jednotlivým odstavcům. Problém komplexního příkladu totiž je, že toho na čtenáře vychrlí hodně najednou - potřebuje znát spoustu kontextu, aby věděl, co se tam vlastně mechanicky děje. Naproti tomu příklady u jednotlivých odstavců pracují čistě s tím, co je v tom odstavci, takže jsou stravitelnější.
-
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21028
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
Část "Jak se hrají RPG" si klidně odpusť. U domácího systému to nikdo mít nepotřebuje, protože každý, kdo tvojí hru bude číst, to ví. Jinak já osobně technický styl psaní pravidel preferuju - čím míň okeců, tím líp. Jakékoli vykecávání dokážu snést jen tam, kde mi sděluje důležité informace o tom, jak jsou pravidla zamýšlena nebo proč je to zrovna takhle (protože nechci znát jenom pravidlo, chci znát i jeho logiku). Ale „okrasné texty“ bych nemilosrdně mazal.
Příklady bych měl taky tendenci cpát přímo k samotným pravidlům, která mají osvětlit, jinak to není moc užitečné. Každý příklad vysvětluje konkrétní pravidlo a podle toho je psaný - minimalisticky, s minimem „okrasného textu“. Když to nějak pěkně odlišíš sazbou, aby se příklady při opětovném čtení daly snadno ignorovat, tak tím ani moc nenarušíš funkci toho, že pravidla mají být jako přehledná reference.
Příklady bych měl taky tendenci cpát přímo k samotným pravidlům, která mají osvětlit, jinak to není moc užitečné. Každý příklad vysvětluje konkrétní pravidlo a podle toho je psaný - minimalisticky, s minimem „okrasného textu“. Když to nějak pěkně odlišíš sazbou, aby se příklady při opětovném čtení daly snadno ignorovat, tak tím ani moc nenarušíš funkci toho, že pravidla mají být jako přehledná reference.
-
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
Markus +1, mám stejné preference jako uživatel pravidel
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
-
- Příspěvky: 16480
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
+1, zejména to tučnéMarkus píše: ↑29. 5. 2020, 14:46 Příklady bych měl taky tendenci cpát přímo k samotným pravidlům, která mají osvětlit, jinak to není moc užitečné. Každý příklad vysvětluje konkrétní pravidlo a podle toho je psaný - minimalisticky, s minimem „okrasného textu“. Když to nějak pěkně odlišíš sazbou, aby se příklady při opětovném čtení daly snadno ignorovat, tak tím ani moc nenarušíš funkci toho, že pravidla mají být jako přehledná reference.
-
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21028
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
Já jsem, Marky, zrovna včera rozklikl Svět Dračáku a právě jsem si pochvaloval, jak šikovně to máš psané.
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
Ja bych sem jen pro inspiraci hodil svoji kuchynovku Zrozeni radu...
-
- Příspěvky: 496
- Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
Chcel som vám priblížiť spôsob odkazovania na príklady pravidiel, ako som ich zamýšľal. Nejde o finálnu podobu textov, ale mohli by ste z toho dostať približný obraz, ako som zamýšľal značiť príklady.
Celá dvojstrana s príkladmi bude jeden kontinuálny príbeh, mikro-dobrodružstvo. Rozdelené bude do sekcií a každá začne fluffom uvádzajúcim, o čo v časti pôjde. Ako príklad uvediem kapitolu 3:
3.
Postavám sa podarilo dostať tunelom až k padacím dverám. Po opatrnom nakuknutí zistili, že vedú do prázdnych ubikácií, odkiaľ sa presunuli na poschodie a tam dverami až na hradby, kde vo výhľadni spí dvojica banditov.
Nina tušila, že hráči narazia na banditov, preto si pripravila ich atribúty. Prvý bandita bude slabý, zato s kabanicou a lesným rohom, ktorým dokáže privolať posily; jeho atribúty majú hodnoty 1/1 a privolanie posíl je jeho aktívna danosť. Druhý je zasa hromotĺk s útočnosťou 2 a riadnym kyrysom, ale okrem sily je celkom obyčajný, má preto atribúty 2/2.
DM zráta najvyššie hodnoty atribútov obidvoch banditov (z dvojíc 1/1 a 2/2 je to 1+2=3) a priráta k nim čistý hod, padlo jej 2. Títo banditi majú dovedna k dispozícii 5 bodov sudby.
„Vidíte dvojicu banditov, ako podriemkavajú vo výhľadni,“ opíše situáciu Nina a po reakcii hráčov: „Chceme ich prepadnúť!“ pokračuje. „Výborne! Hoďte si na rýchlu spoluprácu – každý urobí skúšku na rýchlosť a ak uspeje aspoň polovica z vás, teda aspoň jeden, budete s môcť vybrať, kto z vás dvoch začne súboj. Ináč začnú súboj moje postavy.“
DM chvíľu zaváha, potom dodá: „A keďže banditi driemu, máte výhodu k hodu +1.“ Peter sa zamračí a pre isotu spýta: „Takže si v skúške k prístupu pred porovnaním s čistým hodom prirátam +1?“ „Presne tak,“ kývne hlavou Nina.
----
Odkazovať teda budem na kapitolu a poradie odstavca, s výnimkou uvádzacieho textu. V pravidlách tak budú iba nasledovné odkazy:
- v kapitole o príprave potvor: 3-1
- v kapitole o Sudbe, teda zdrojoch spoločných pre DMove potvory: 3-2
- v kapitole o určení poradia v súboji: 3-3
- v kapitole o výhodách k hodom: 3-4
Celá dvojstrana s príkladmi bude jeden kontinuálny príbeh, mikro-dobrodružstvo. Rozdelené bude do sekcií a každá začne fluffom uvádzajúcim, o čo v časti pôjde. Ako príklad uvediem kapitolu 3:
3.
Postavám sa podarilo dostať tunelom až k padacím dverám. Po opatrnom nakuknutí zistili, že vedú do prázdnych ubikácií, odkiaľ sa presunuli na poschodie a tam dverami až na hradby, kde vo výhľadni spí dvojica banditov.
Nina tušila, že hráči narazia na banditov, preto si pripravila ich atribúty. Prvý bandita bude slabý, zato s kabanicou a lesným rohom, ktorým dokáže privolať posily; jeho atribúty majú hodnoty 1/1 a privolanie posíl je jeho aktívna danosť. Druhý je zasa hromotĺk s útočnosťou 2 a riadnym kyrysom, ale okrem sily je celkom obyčajný, má preto atribúty 2/2.
DM zráta najvyššie hodnoty atribútov obidvoch banditov (z dvojíc 1/1 a 2/2 je to 1+2=3) a priráta k nim čistý hod, padlo jej 2. Títo banditi majú dovedna k dispozícii 5 bodov sudby.
„Vidíte dvojicu banditov, ako podriemkavajú vo výhľadni,“ opíše situáciu Nina a po reakcii hráčov: „Chceme ich prepadnúť!“ pokračuje. „Výborne! Hoďte si na rýchlu spoluprácu – každý urobí skúšku na rýchlosť a ak uspeje aspoň polovica z vás, teda aspoň jeden, budete s môcť vybrať, kto z vás dvoch začne súboj. Ináč začnú súboj moje postavy.“
DM chvíľu zaváha, potom dodá: „A keďže banditi driemu, máte výhodu k hodu +1.“ Peter sa zamračí a pre isotu spýta: „Takže si v skúške k prístupu pred porovnaním s čistým hodom prirátam +1?“ „Presne tak,“ kývne hlavou Nina.
----
Odkazovať teda budem na kapitolu a poradie odstavca, s výnimkou uvádzacieho textu. V pravidlách tak budú iba nasledovné odkazy:
- v kapitole o príprave potvor: 3-1
- v kapitole o Sudbe, teda zdrojoch spoločných pre DMove potvory: 3-2
- v kapitole o určení poradia v súboji: 3-3
- v kapitole o výhodách k hodom: 3-4
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
Za sebe musím říct, že pokud čtu text a ten mě průběžně odkazuje na nějaké jiné strany, které si mám přečíst a vrátit se zpět, shledávám to extrémně iritující. Pokud by takhle byly psané příklady jak hat RPG, asi bych měl při čtení pravidel problémy s chápáním.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Příspěvky: 496
- Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
To by iritovalo aj mňa, ale pokiaľ na začiatku príručky uvediem, že ak je čitateľ z pravidla vedľa ako jedľa, možno mu pomôže ukážka z hrania, verím tomu, že takto pendlovať na príklad a späť bude iba "aby som si bol istý" typ čitateľa.
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: Jak psát pravidla RPG - oslovování čtenáře a další srandy
A budou příklady i u jednotlivých pravidel?
hraju: Ω Projekt Omega