[Brainstorming] Slovanské prostředí

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět

Jak nazývat obyvatele Slovanského prostředí?

Slované
11
61%
Slavěni
4
22%
Sklavini
1
6%
Venedi
2
11%
Windové
0
Žádná hlasování
Jinak (napište do diskuze)
0
Žádná hlasování
 
Celkem hlasů: 18

MarkyParky
Příspěvky: 8185
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od MarkyParky » 30. 7. 2019, 21:51

Cor: +1, to už vypadá jako zajímavé pojetí settingu.

Přičemž ještě bych do těch potenciálních konfliktů přidal jednu věc - a to francké kupce jako posly a svědky "moderní" živé civilizace .... která je ale hrozně daleko.

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5268
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Fritzs » 30. 7. 2019, 22:09

Cor píše:
30. 7. 2019, 20:21
Nepřišli ale jen kvůli touze najít nový domov, uprchli před děsivými nájezdníky z východu, kteří vyplenili a vydrancovali jejich rodnou zemi. S sebou si přinesli svá božstva, dědky a kmenové tradice a zvyklosti. Stále se nad nimi vznáší temný mrak, strach z toho, že je nájezdníci budou následovat i sem, do nové domoviny.
Reálně spíš přišlo spolu s děsivými nájezdníky z východu jako pěchota, zatímco nájezdníci brali kořist, slované brali půdu a později nájezdníkům platili výpalné pokud to nájezdníci vyžadovali a byli schopní to vymáhat.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 301
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Vito » 30. 7. 2019, 23:56

Jezus píše:
30. 7. 2019, 19:28
Hrobky, svatyně nebo jiné pozůstatky starších civilizací
Jakých? Jaké?
To je jasné: přece ty které museli být družinou zničeny, kosti spáleny, chrámy strženy aby nikdo nikdy v budoucnu nepropadl temnotě a omylem nepřivedl nepopsatelné zlo...

Ostatně to je ten důvod proč o nich nic nevíme. Cor to vystihl imho výborně.

A trochu se divím že pořád hledáte konflikt. Ten je přece příroda vs. pokrok. Chaos vs. řád. Hvozd není hezké místo. Nejsou tam cesty, pouze stromy, tma, žádný oheň ani teplo. Tajemné bytosti o kterých se vyprávějí legendy a řada z nich je smrtelně nebezpečná. Rusalky a kmeny zdegenerovaných pranárodů oddávajících se kanibalismu a orgiím. Obilí tam neroste a je snadné se bezestopy ztratit. Tajemné stíny se ukrývají v pralesích. To nejsou jen posvátné a ucívané háje. Lesy jsou doslova branou do jiného světa. Kdo nemusel, ten do nich nechodil, obzvlášť v noci. A i ti odvážní se na to dobře připravili.

Copak keltové nebo germáni. To je nejmenší problém. Kmeny chtějí růst, potřebují vyrvat z lůna přírody víc půdy, potřebují stezky, pitnou vodu, nové vesnice... Ale hvozdu a jeho obyvatelům se to jen pramálo líbí. Jsou tam močály, nad močály bludičky a v močálech daleko ošklivější věci. Nejedna družina se ztratila beze stopy. Proč by tam nemohl být nějaký chrám/svatině po věcech před náma?

Aneb já jsem vždycky za pořádnej horror :D
Dostat se z jednoho hradiště do druhého v noci může být dobrodružství samo o sobě plné nebezpečí a dramatu.

Ale něco podobného už jsem tu vlastně psal. Tak nvm proč se opakuju.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
Dorian
Příspěvky: 123
Registrován: 3. 10. 2009, 11:20

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Dorian » 31. 7. 2019, 06:21

Vito píše:
30. 7. 2019, 23:56
A trochu se divím že pořád hledáte konflikt. Ten je přece příroda vs. pokrok. Chaos vs. řád. Hvozd není hezké místo. Nejsou tam cesty, pouze stromy, tma, žádný oheň ani teplo. Tajemné bytosti o kterých se vyprávějí legendy a řada z nich je smrtelně nebezpečná. Rusalky a kmeny zdegenerovaných pranárodů oddávajících se kanibalismu a orgiím. Obilí tam neroste a je snadné se bezestopy ztratit. Tajemné stíny se ukrývají v pralesích. To nejsou jen posvátné a ucívané háje. Lesy jsou doslova branou do jiného světa. Kdo nemusel, ten do nich nechodil, obzvlášť v noci. A i ti odvážní se na to dobře připravili.
Jasně, to je jedna cesta, ale zdá se že Paul chce historický setting s trochou magie což tohle tak úplně není :-)

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1298
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul » 31. 7. 2019, 06:40

No, pak tomu nebudeme říkat chaos a řád, ale my a les a budu celkem spokojený.

Les je děsivý i bez bran do jiných světů (které tam ale nepochybně jsou! Mojmír jednu viděl!).
Justiniánský mor, anyone? Jen šoupnutý.
Tak určitě já. Pěkná možnost, sice jsem pro desáté století, ale tohle je jedna zápletek: na severu propukla hrozivá nemoc a několik dánských kupců proniklo na naše území. Je třeba je najít a zjistit, jestli jsou nakažení. :clap:
Err, neplatili slované...plátnem? Mám pocit, že to zmiňují nějaké spisy o Sámovi.
Správně, díky za připomenutí. Ibn Jakúb o Praze a Helmold o Rujáně.
Slovanologie 20.8.

Wunder warten bis zuletzt.

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 301
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Vito » 31. 7. 2019, 08:02

Dorian píše:
31. 7. 2019, 06:21

Jasně, to je jedna cesta, ale zdá se že Paul chce historický setting s trochou magie což tohle tak úplně není :-)
My si nerozumíme. Ono to co jsem napsal přece je historické. Lidé na nebezpečí v lese věřili napříč společností tak moc, že to je součástí historie. To je jako hrát hru ze středověké Prahy a nemít golema. My přece musíme mít golema, potřebujeme golema!

Magie byla součástí každodeního života. Pokud rodiče odvezou své dítě do lesa a nechají ho tam zemřít, tak to musí být protože bylo vyměněno lešijem. Bylo přece tak velké, tiché a pořád jedlo... a všichni ti to odpřísáhnou.

Nevěšeli by jsme si doma magické amulety kdyby nefungovali. To by jsme dělali blbost ne? A hele i to mlíko z misky přes noc zmizelo, jak mi to vysvětlíš, ha! Proč by vladyka dal ve svém sídle zabít toho zajatce kdyby nepotřeboval domácího ducha? Tolik jsme se nadřeli se stavbou a on nebude mít ducha, no to určitě!
Paul píše:
31. 7. 2019, 06:40

Les je děsivý i bez bran do jiných světů (které tam ale nepochybně jsou! Mojmír jednu viděl!).
Tohle přesně myslím. Netvrdím že musí najít portál do někam... Ale musí tam někde být. Lidé se ztrácejí, nebo se najednou oběví někde jinde, nebo jim krátká cesta trvala nepřirozeně dlouho. Tak je snad jasné že asi prošli kruhem muchotrávek. To vím, i lidi ve vesnici to říkali...
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
Cilapi Márameldon
Příspěvky: 280
Registrován: 28. 2. 2019, 20:48

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Cilapi Márameldon » 31. 7. 2019, 08:38

Vito píše:
30. 7. 2019, 23:56
To je jasné: přece ty které museli být družinou zničeny, kosti spáleny, chrámy strženy aby nikdo nikdy v budoucnu nepropadl temnotě a omylem nepřivedl nepopsatelné zlo...

Ostatně to je ten důvod proč o nich nic nevíme. Cor to vystihl imho výborně.
Jo takhle :-D Tak to jo!

Hmm… oni to vlastně v podstatě budou diví muži, že? Ani bych se nedivil, kdyby ti zdegenerovaní divoši kradli (nebo vyměňovali) děti...

Jen tak mimochodem k tomu konfliktu s lesem a jeho běsy... Je historicky doloženo, že trolly na Islandu zahnali dostatečně daleko od lidských sídel až křesťanští misionáři ;-)

A některé vlastně ani tak daleko ne... ČT24: Islanďané radši přestěhují skálu, než asi naštvali skřítky
"Promiňte, ale vzdor tomu, že obecnou řečí vládnu dobře, neznám z ní ještě všechna slovíčka..."

Mladý elf s nevinnou tváří, optimistickým pohledem a srdcem stejně čistým, jako jeho spodní prádlo.
Je slabě cítit po konvalinkách.

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 301
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Vito » 31. 7. 2019, 09:37

Cilapi Márameldon píše:
31. 7. 2019, 08:38
Jo takhle :-D Tak to jo!

Hmm… oni to vlastně v podstatě budou diví muži, že? Ani bych se nedivil, kdyby ti zdegenerovaní divoši kradli (nebo vyměňovali) děti...
Ono během neúrody si dovedu představit že se některé rodiny zbavovali malých dětí o které se nedokázali postarat. Ale je přece lepší hodit to na lešije nebo jiné běsy. Takových historek vysvětlitelných logicky tam musí být moc, aby pak až narazí opravdu na něco magického, tak to bude mít o to větší grády. Věřím že ve skutečnosti bylo hodně běsú prostě lidé žijící v lese. Ono tenkrát se i dost vyhánělo do lesů za nějaké zločiny, ne? Tam se snadno dá scvoknout, tím víc že už předtím to mohl být vrah a teď má navíc strach a hladuje...

Že tyto bylinky nepomáhají na nemocné? Se ví, byli špatně natrhané! Čím víc takové té malé každodení magie, tím imho líp. Bez toho by pak těžko byl skutečný vodník takové překvapení.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

mackan
Příspěvky: 54
Registrován: 13. 6. 2009, 20:31
Bydliště: Boskovice - Brno -Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od mackan » 31. 7. 2019, 22:55

Čau, přečetl jsem si, co tu píšete. Mnoho věcí je již zpracováno - Vlastní pojetí těchto témat je v dobrodružstvích pro GameCon, myslím, že z toho co se tu píše je tam toho mrtě, včetně bestiáře, zápletek, podrobného popisu prostředí, mytologie, svátků, archaického myšlení, magie, politickéo uspořádání, práva apod.

V roce 2016 se jednalo o inspiraci příchodem "praotce Čecha" k hoře Říp (Žár), tedy cca druhá půlka 6. století, kdy Avaři jsou bráni jako kentauři a Slované prchají od nich. Narážejí na zbytky Keltů (Skřekové). Družina postav jsou tzv. běsobijci - celý kmen na ně de fakto maká (aby měli co jíst a kde bydlet) a oni kmen na oplátku chrání před nebezpečími z hvozdů, řeší vraždy apod. (V raném středověku připadalo cca 15-20 lidí na jednoho, který nemusel pracovat na poli....). Průměrná ves byla o 10 chalupách a cca 4-8 lidí na chalupu včetně dětí.... Ženy se dožívali cca 30 let (kontinuálně rodily, až zemřely vyčerpáním), muži se pak dožívali o fous dýl (max 55 let, starší kosterní nálezy prakticky neexistují). Dětská úmrtnost byla obrovská, aby rod nevymřel, musela žena porodit nejméně 5 dětí (z nichž průměrně 2 přežily). Zápletka byla tedy o přežití kmene v těžkých podmínkách po příchodu na nové území, kdy se dostalo do konfliktu s čárami dávného černokněžníka z římské říše (quiritské říše) a kelty/skřeky, které museli "zatlačit" a vybojovat si na nich životní prostor... - laděno jako kostěj nesmrtelný/lich a skřekové jako elfové, kteří po kontaktu s lidmi se stáhli kamsi pryč. Motivem je spojení jejich magie (pojaté jako živly vody a země, tedy "ženské/měsíční" aspekty a slověnské magie - ohně a větru). Klíčové byly dcery Kroka (Oheň - Slověné obecně, Kazi - Vítr, Tetka - Zěmě, a Libuše - Voda) a jaho ženy Zorji - skřečí čarodějky, liškodlaka (inspirace mýty jižních slovanů). Dávné ruiny a rozvaliny, hrobky a magické předměty pocházejí z dob římské říše... což je dost reálné.. v době, kdy slované byli ještě prakticky v době kamenné římané znali vytápěné podlahy, lázně, akvadukty, balisty, beton... Dobrodružství končí sňatkem jednoho z družiníků s Libuší (Přemysl a Libuše).

viz zde: https://gamecon.cz/drd/archiv

V r. 2017 se děj posunul lehce dopředu a odehrával se na území Avarů, kdy postavy byly zajaty a odvlečeny do otroctví a úkolem bylo se z něj dostat. Byla lehce rozpracována magie a společenské uspořádání avarů/kirunů/polkanů/kentaurů. A prohloubeny Slovanské reálie.

V r. 2018 se opustil svět slověnů a šlo se více na sever (severské dobrodružství někdy ze 7. století), kdy inspirací bylo 9 světů yggdrasilu. Reálie byly ale rozpracovány jen zlehka.

Letošní dobrodružství se odehrává cca generaci po Sámově povstání a již se počítá se vznikem slovanských knížectví ve střední evropě. Tématem dobrodružství je právě christianizace. V rámci reálií, které teprve budou zveřejněny, tak jsou rozpracovány i vedlejší říše (Langobardi, Frankové apod). Je zde naznačen konflikt katolíků/ariánů, kteří jakožto barbaři přejali víru od římanů, spolu s biskupstvími a jejich organizační strukturou (výběr daní, správa barbarských říší) a "spásu duše pohanů" berou jako záminku k rozšiřování hranic. Inspiruji se Iroskotskými misiemi (sv. Patrik, Sv. Kolumbán..), což byly mimochodem historicky první křesťané na našem území (historicky první kostelík na Moravě, která byla tehdy o parník před čechami, byl právě iroskotský - něco málo např. zde, jsou k tomu i podrobnější údaje https://cs.wikipedia.org/wiki/Kostel_v_Modré. ). Tuto verzi křesťanství mám pojatou jako nepolitickou, danou synkrezí křesťanství a druidismu, tedy láska k přírodě, poznání, učenosti apod. Nezakazují pohanské věci, jen je vnímají jako nedokonalé. Nicméně jedná se o víru a slověné ji přijmou, aby sousední země neměly záminku napadnout je skrze neřijetí té správné víry.

Více k dočtení zde: https://gamecon.cz/drd/dobrodruzstvi


je možné, že pro rok 2020 bude dobrodružství na téma Sámova povstání, či jiné středoevropské politiky v dotčeném období 7. - 9. stol, (kde historicky za nitky tahali především byzantinci. Intriky byly levnější, než vydržovat velkou armádu, lepší barbary rozeštvat...). Nicméně reálie a tím pádem i můstek pro politické tažení jsem sepsal v rámci reálií letošního GC dobrodružství, včetně metafyziky (boj o duše a Víra) takže se to objeví co nevidět na netu gameconu.

Summary: sepsal jsem docela podrobné fungování slověnské společnosti v 6. - 9. stol, včetně pojetí magie, názvosloví, mytologie, reálií, prostředí, práva, společenského rozvrstvení, geopolitickou situaci střední evropy v dané době.

Mám tam jako "prastarou rasu ala "elfové" kelty, římské ruiny jako pozůstatek mocné civilizace opředené jen mýty, barbarská království, která vyrostla na troskách římské říše a čásstečně těží z jejích výdobytků (hlavně organizační struktura církve, tedy síť opatství, která řídí výběr daní a správu větších celků, čehož by barbaři sami o sobě nebyli schopni). Kdesi z povzdálí monitorují situaci byzantinští špehové, kteří našeptávají barbarským králům, knížatům a pod. .. aby bojovali mezi sebou, než aby se dokázali sjednotit a převalit se jako přílivová vlna přes hradby byzance. Byzanc je pojata jako milionové město (což byla), které je technologicky uplně jinde, než zbytek světa (což je opět real). Je tam takový ten étos "vznešených" či méně vznešených elfů od Tolkiena...

Zbytek si lze počíst v odkazovaných odkazech.


Doba pozdější, zejm. z kyjevské rusi byla dost dobře zpracována pro GURPS, včetně bestiáře mnoha zápletek, magie apod: http://www.warehouse23.com/media/SJG30-6082_preview.pdf Pro inspiraci naprosto vyčerpávající.


Jižní slované se těšili pozornosti na akci Cave Canem: http://cavecanem.rolling.cz/index.php a lze tam načerpat spousta zajímavých nápadů.

Zatím není příliš zpracována z hlediska RPG doba Arkony a Štětína (tedy proto-slovanských pohanských států v pobaltí a polabí), později Přemyslovců od Bořivoje I., či Velkomoravské říše, či Piastovského polska, chorvatů. Mimochodem ekonomika slovanských knížectví byla postavena na masivním prodeji otroků (jinak by si na drahé zbraně a živobytí družiníků šlechta nevydělala... z odvodů určitě ne) - viz zákoník, který přinseli Konstantin a Metoděj (https://cs.wikipedia.org/wiki/Zákon_sudnyj_ljudem).

Co se toho týká, tak pomalu sepisuju modul ke slovanskému prostředí, který nějak samizdatově vydám během roku, dvou.
Naposledy upravil(a) mackan dne 1. 8. 2019, 12:53, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 301
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Vito » 1. 8. 2019, 04:28

mackan: slibuji ze si to nekdy dočtu, ale teď jsem skončil hned na začátku u kentaurů.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1298
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul » 1. 8. 2019, 05:09

Ženy se dožívali cca 30 let (kontinuálně rodily, až zemřely vyčerpáním), muži se pak dožívali o fous dýl (max 55 let, starší kosterní nálezy prakticky neexistují).
Jak tahle čísla zjišťujeme pro korčakovské období a raně hradištní na našem území, když se v té době mrtví pálili?
v době, kdy slované byli ještě prakticky v době kamenné římané znali vytápěné podlahy, lázně, akvadukty, balisty, beton...
$lol$
Slovanologie 20.8.

Wunder warten bis zuletzt.

mackan
Příspěvky: 54
Registrován: 13. 6. 2009, 20:31
Bydliště: Boskovice - Brno -Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od mackan » 1. 8. 2019, 08:12

Nevim, jak se delka zivota zjistuje pro jake obdobi :). Vychazim z vedecke literatury, ktera predpokladam je v ramci moznosti objektivni. Dokazu si predstavit, ze tahle informace vychazi proste z obecne znalosti raneho stredoveku. Konkretne vychazim z knihy “Legenda o Ostojovi”, str. 10., ktery udava 11. stol kolem Prahy. Podobna cisla jsem nicmene videl i pro archaicke recko, ted nevim kde :). Tyhle aspekty me zrovna nezajimaji, nejsem archeolog :-).

To s dobou kamannou je samozrejme nadsazka, nicmene ne zas tak velka. V 4. - 7. stol slovane nebyli zadni technologicti guruove :)

GameCon dobrodruzstvi neni treba cist cela. Vzdy by tam k tomu mely byt realie, ktere maji do cca 10 stran...

Jmenuje se to "Informace k dobrodružství" a někdy bývá i malá kapitolka pro PJ na začátku textu k samotnému dobrodružství. Ty pak mají přes 50 stran textu.....
Naposledy upravil(a) mackan dne 1. 8. 2019, 08:36, celkem upraveno 1 x.

Jezus
Příspěvky: 229
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Jezus » 1. 8. 2019, 11:51

Je docela vidět, jak funguje určitá kulturní představivost nebo vědomí, chcete-li. To s těmi elfími Kelty a skřetími/kentauřími Avary přišlo na mysl dost lidem nezávisle na sobě (včetně mě :-) ). Což není špatně, právě naopak to potvrzuje atraktivitu a použitelnost takovéto práce s archetypy (prastará civilizace, nájezdníci...).

Mimochodem, pokud ženy umíraly po třicítce a muži dejme tomu ke čtyřicítce, pak bychom se tehdejším Slovanům jako dlouhověcí elfové jevili moderní "my" :-)
(Vždyť hodně lidí si dnes pořizuje první děti před třicítkou, když už tehdejší lidé pomalu končili. Jo a taky ač intelektuálně a kulturně vysoko, vymíráme ;-) )

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5268
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Fritzs » 1. 8. 2019, 11:53

Kdfdyž někdo neumřel v dětském věku, nebo při porodu, tak se těch sedmdesáti až osmdesáti klidně dožil.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Jezus
Příspěvky: 229
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Jezus » 1. 8. 2019, 11:55

Jo a moc díky za odkazy. Já se výše uvedenými věcmi inspiroval už před pár roky, ale byl jsem línej se víc věnovat té civilizační části (úroveň "technologie" jsme prostě hráli víc "generic středověce", i když jsem se snažil upozorňovat na otevřená ohniště uvnitř domů).

Až začnu zase PJ-ovat, díky předžvejkanýmu shrnutí si dokážu na hráčích líp donutit tu primitivnější úroveň a dostane to lepší atmosféru :-)

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host