[Brainstorming] Slovanské prostředí

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět

Jak nazývat obyvatele Slovanského prostředí?

Slované
11
61%
Slavěni
4
22%
Sklavini
1
6%
Venedi
2
11%
Windové
0
Žádná hlasování
Jinak (napište do diskuze)
0
Žádná hlasování
 
Celkem hlasů: 18

mackan
Příspěvky: 54
Registrován: 13. 6. 2009, 20:31
Bydliště: Boskovice - Brno -Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od mackan » 23. 7. 2019, 12:05

Dorian píše:
23. 7. 2019, 11:45
mackan píše:
23. 7. 2019, 11:28
No, pokud máme věřit alespoň něčemu z historických pramenů, pak je henoteismus slovanů ložený. Je to i převládající interpretace v současnosti ve vědeckých kruzích. dokaldů je mnoho více různých.
Označit nějaké tvrzení o slovanském náboženství jako ložené je tvrzení silné :-) Jedna možnost je preferovat interpretovat prameny tak jak byly napsány, druhá odvolávat se na to jak jsou v rozporu s obecným poznáním o ie. náboženstvích. Obě metody jsou samozřejmě validní, ale pro mě je henoteismus strašně umělý pojem, stačí se podívat na anglickou wiki jak si vlastně ani není jistá co ten henoteismus má být a jak každý z uvedených příkladů je úplně odlišný od ostatních. A vždycky mě (jako praktikující novopohana) zajímá jak by to fungovalo v praxi, proč by Slované neuctívali Matku Zemi, Úsvitu, Pána ohně, Pastýře mrtvých a další když to jejich sousedům tak dobře fungovalo (takový Baltové, nejbližší sousedé, mají panteon extrémně komplexní).
Samozřejmě, že uctívali i ostatní, ale jedno božstvo bylo hlavní. Z pozice novopohanské o tom samozřejmě nic nevím. Představit si to nicméně dokážu. Např. takový Jarovít v centru kultu, měl svoji svatyni, v ní sochu, byl hlavním božstvem. Ostatní byly vzýváni taktéž (henoteismus je nezakazuje), jen se netěšili takovým poctám (neměli chrám, neměli honosné sochy). Tak bych to chápal já. A stále tam vidím toho boha/y elit společnosti vs prostých lidí.

Když se jednalo o osobní problémy, nastupovala magie (kontatktní či analogická, když došlo na něco společensky relevantního, leč menšího významu, přišli na řadu různí duchové, démoni, méně význačná božstva, když se to týkalo celého společneství, na řadu přišel hlavní bůh kmene. Když nepomohl ani on, často volili deus otiosus, nejvyšší božstvo, které stvořilo svět, ale pak se dál už neprojevovalo, hlavní božstvo/a kultu byli jeho děti (Uran - Cronos - Zeus apod.).

A zase, důležitý není, jak to bylo, ale co zvolit pro svý RPG. Henoteismus, jak jsem jej popsal výše, v RPG funguje :).

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5376
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od boubaque » 23. 7. 2019, 12:39

Paul píše:
23. 7. 2019, 11:28
A ještě by mě dost zajímalo, proč je tak podobné Gast v němčině (host) a gaistaz v starých germánských jazycích (duch) podobné. :think:
Je to podobné v němčině (Gast a Geist) i v angličtině (guest a ghost)

Gast, guest, host a lat. hostis (nepřítel) jsou z indoevropského *gʰóstis = cizinec (host, hostitel), základem je snad *gʰes- = "jíst".
Geist, ghost je z indoevropského *ǵʰéysdos, jehož kořen *ǵʰéysd- znamená prý vztek, nenávist. (Je možné, i když ne úplně pravděpodobné, že ze stejného základu je č. žasnout a děs, protože jsou tam nějaké nejasnosti na hláskové úrovni.)
Tedy, ač jsou to slova podobná, nejsou si příbuzná.

Radagaisus je jako zdroj Radegasta nepravědpodobný lingvisticky, aspoň pokud (a zvlášť pokud) považuješ druhou část za odvozenou od *gaistaz (děs, strach, duch). Ve slovanštině by to pak zřejmě dalo výsledek -(d)zěst, příp. -(d)zist, tj. Radezest nebo Radezist. První část Radagaisova jména by možná měla další problém při převodu do slavnštiny, protože jak slova odvozená od pragermánského *rīdaną (jezdit, něm. reiten, angl. ride), tak od *raidaz (připravený, nachystaný) by zřejmě vyžadovala, aby první část jména byla do slovanštiny přejatá jako Rěd- či Rid- (tj. nakonec Redezest, Redezist, Ridezest, Ridezist). Český Radhošť (nejspíš jako Radhostovo místo) ale vypadá starobyle už s Rad- a -host. Navíc jména se jedním ze základů host nebyla ve slovanských jazycích neobvyklá (Dobrogost, Slavogost, určitě se dá rekonstruovat minimálně Milhost z názvů jako Milhostov, Milhostice a slovenská Milhosť).
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1298
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul » 23. 7. 2019, 13:26

Okej, tak zase jedna moje teorie nedopadla. Co se těch jmen týče, tak jsem se jednou koukal na jakýsi ufoslovanský web, kde měli rodokmen moravských vládců od Kroka, přes Marobuda (který byl podle nich Slovan) až k Mojmírovi, potom jsem se podíval na pár gótských Amalů, co mají občas jména končící na -mir, a chvilku mi trvalo, než jsem si promnul oči a přenesl se zase do reality. $D

Ještě co se toho -gast, popřípadě -host ve slovanských jménech týče, je to za hostitele, nebo za hosta?
Slovanologie 20.8.

Wunder warten bis zuletzt.

mackan
Příspěvky: 54
Registrován: 13. 6. 2009, 20:31
Bydliště: Boskovice - Brno -Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od mackan » 23. 7. 2019, 13:56


Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5376
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od boubaque » 23. 7. 2019, 14:12

Paul píše:
23. 7. 2019, 13:26
Ještě co se toho -gast, popřípadě -host ve slovanských jménech týče, je to za hostitele, nebo za hosta?
Německé Gast a české host mají význam hosta (koho přijímám ve svém domě), ve staré češtině to mělo význam příchozího cizince (zřejmě i ve staré němčině). Latinské hostis znamená nepřítel, ale to je vlastně také příchozí cizinec.

Teď koukám, že anglické host (=hostitel) je ze staré francouzštiny, a tedy z latinského hospes, což je hostitel (ale i host, cizinec), což je z indoevropského *gʰóstipotis (asi něco "ten, kdo má moc nad hosty"). Což je, jak jsem teď zjistil, základ i pro staročeské hospoda (=hospodský, pán domu, hospodář) a obecně slovanské gospod a gospodin/hospodin (=pán domu, Pán).

V těch slovanských jménech to bude vyjadřovat právě nějaký vztah k cizincům, zřejmě na základě toho hosta – Milhost je zřejmě ten, kdo má rád hosty; Dobrogost je dobrý k hostům, nebo je dobrým hostem apod. Navíc teda bohužel slovanská jména používají už od raných dob různé základy často jen tak, jak dobře znějí nebo aby obě části působily jako přání dobrého osudu, aniž by měly mít vzájemný vztah: např. doložené jméno Litomír/Ľutomír (odtud i Litoměřice) má v sobě významy "lítý" a "mírný", což jsou přímá opozita.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1298
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul » 23. 7. 2019, 14:47

To -mír je dost často za svět, ne?

I když tady mi to ani tak smysl nedává.
Slovanologie 20.8.

Wunder warten bis zuletzt.

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1298
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul » 26. 7. 2019, 19:27

Jak bude slovanské prostředí vypadat?
  • Je magické. Ale ne tak, že by za každým rohem čekalo deset čarodějů, spíš tak, že svastika vyrytá na dno vašeho hrníčku brání před uřknutím, o dobytek se vám postará hospodaříček, pokud mu ulijete mléko a při cestě močály si musíte dát pozor na bludičky a rusalky.
  • Je o lidech. Mocní lidé mají své vlastní zájmy, za kterými si jdou. A uprostřed nich stojí hráčské postavy se svými malými cíli a musejí se rozhodnout. Cílem může být zabití nějaké nestvůry, ale nemělo by to být pravidlem.
  • Místo ras budou národy. Kdo bude chtít, může si je do světa přidat. Svět tehdy byl dost různorodý, a to i bez ras.
  • Dáme na historii. Slované nekovali tak dobré zbraně jako Frankové a nestavěli dlouhé domy. Prostě se budeme muset obejít bez nich.
  • Kouzla jsou kouzelná. Blesky jsou super, ale dají se udělat i lépe. Nechceme kouzla, co se dají svázat tabulkami.
  • Bohové jsou takoví, jaké naši předkové potřebovali. Chrání je, dávají jim úrodu a je třeba jim obětovat. Na co nám je srovnání podle tabulek religionistů o funkcích bohů, dualismu a nefungujícím trojím dělení společnosti?
  • Činy minulé doby jsou zde s námi. Zpívají o nich igricové a skaldi při hostinách a my si činy svých dědů pamatujeme.
  • Svět je otevřený. Necháme hráče dělat, co uznají se svými postavami za vhodné a budeme hrát, abychom zjistili, co se stane.
Dámy a pánové, začíná nám pokus první svého druhu široko daleko: v historickém slovanském prostředí udělat slovanské prostředí herní. A to tak, aby se v něm dalo hrát a neslo v sobě původní slovanské rysy. Triglav s námi. 8)
Slovanologie 20.8.

Wunder warten bis zuletzt.

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 301
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Vito » 27. 7. 2019, 23:45

System pořád e5? Zkus udělat nástřel na pár stran.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1298
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul » 28. 7. 2019, 05:51

Systém cokoli, do čeho se někomu budou chtít dělat aplikace.
Slovanologie 20.8.

Wunder warten bis zuletzt.

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1298
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul » 28. 7. 2019, 17:26

Dobře, jdeme na to. Jsem teď na inspiračním výletě do Pomoří, kde nemám svoji literaturu (a ne, skutečně si nepamatuju, jak přesně vypadal Štětín a okolí v 9. století), takže nějaké konkrétní věci budou, až se vrátím. Mezitím můžeme začít řešit obecné věci, které by se mohly hodit.

Čistě pro mou zvědavost mám jeden úkol:

Zkuste napsat, co víte o životě Slovanů v raném středověku. Pište, na co si vzpomenete: jídlo, domy, státy, víra, pohřby... prostě cokoli.
Slovanologie 20.8.

Wunder warten bis zuletzt.

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 301
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Vito » 28. 7. 2019, 21:42

Tá napíšu pouze to co se dostalo do popkultury a až ke mě:

Jídlo: fazole, hrách, čočka, a kaše všeho druhu, včetně piva. Ideálně obiloviny, ale ne vždycky na ně bylo.

Domy: pod zemí to izoluje, v létě ochlazuje, v zimě zatepluje. Je dobré i si vykopat sklep se zásobama obilí a opatřit si psa/kočku co dovedou zabíjet hlodavce a tak.

Státy: No mé úrovni vědomostí zodpovídá maximálně to: že státy neexistují. Respektive stát je přesně ta oblast, ktorou dovedu já, nebo družina objet za rok na koni a vybrat daně. A že je skoro všude les, tak to není hračka. Doba dřevěná ještě nenastala.

Víra s tím má hodně společného: Každá ves, jiný pes jak už jsem psal. Ale knížecí družina to dovede trochu unifikovat a převyprávět kdo je hodný uctívání a kdo ne.

Pohřby: opět různé podle oblasti.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1298
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul » 29. 7. 2019, 17:43

No tak, nestyď se. Já vás za to neupálím. :D
Slovanologie 20.8.

Wunder warten bis zuletzt.

Uživatelský avatar
Dorian
Příspěvky: 123
Registrován: 3. 10. 2009, 11:20

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Dorian » 30. 7. 2019, 08:42

Tak dost záleží jak to chceš pojmout:

1) Jak moc to bude fantasy ? Má být historicky věrné s trochou magie či historicky méně věrné s větším množstvím magie nebo spíš slovanské fantasy inspirované střední Evropou 7.-9. století (nebo dřívější ? nebo starší ?), nebo to hodit taky víc na jih nebo na východ (jak vyřešit cestování na dlouhé vzdálenosti)
2) Bude tam křesťanství ? Přeci jenom tomu dodá jistou dynamiku. Ale bude podobné jako bylo nebo agresivnější nebo naopak méně agresivní snažící se koexistovat se starými zvyky ?
3) Budou tam rasy (což dost souvisí s historičností/fantastičností) ? Mě by se líbili nějaký polo-ludkové („polovíláci“, nevím jak to normálně nazvat) a nějaké plemeno spjaté s Nespřízněnými rody (něco ve stylu DnD tieflingů) ale to už je fantasy hodně moc :)

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1298
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul » 30. 7. 2019, 08:51

Jak moc to bude fantasy ?
Historické reálie (tady co nejhistoričtější: proto ta oblast a to období) a do toho sem tam kouzlící žrec.
Bude tam křesťanství ?
Nedá se mu moc vyhnout, takže ano, bude. Ale ne jako nosné téma, spíš jako doplněk pro atmosféru doby.
Budou tam rasy (což dost souvisí s historičností/fantastičností) ?
Nedával bych je tam.

Tedy do základu. Někomu by se mohly líbit, takže tu možnost bych zahrnul.
Slovanologie 20.8.

Wunder warten bis zuletzt.

Uživatelský avatar
Dorian
Příspěvky: 123
Registrován: 3. 10. 2009, 11:20

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Dorian » 30. 7. 2019, 11:38

V tom případě budeš řešit problém co vlastně budou postavy dělat, to prostředí bude totiž dost homogenní a svým způsobem nekonfliktní. Většina zajímavých věcí z té doby se podle mě dát v RPG dost špatně odehrát. Namátkou mě napadá co dělat:
* řešit spory mezi kmeny a velmoži, někomu dělat ochranku, krást sousedům stáda
* řešit nějaké nadpřirozené věci (ale ne moc, pak by to spadlo do fantasy)
* průzkum (ale jen někam kousek, protože proč mít prozkoumané místo kam se pořádně nedostaneš)
* okrádat velmože o jejich klenoty (ale kdo to pak koupí ?)
* řešit přírodní katastrofy

Mě napadá jen tohle a přijde mi to málo pokud to má být hra a ne simulátor raně středověkých Slovanů. Ozbrojené a mocenské konflikty jen jednoho typu, ideové žádné, minimum výprav za poklady, asi žádné velké cestování (zajímavé bude podívat se do Prahy a na jih Moravy, jinde budou jen pole obklopená lesy, velká část území neobydlená, do Pomoří nebo na Jadran daleko - jak dlouho třeba trvala cesta z Prahy do Štětína ?)

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů