[Brainstorming] Slovanské prostředí
[Brainstorming] Slovanské prostředí
Po tom necelém roce, co jsme se tady s různou intenzitou bavili o slovanském prostředí vykrystalizoval z diskuze tento popis v bodech, o co se vlastně bude jednat.
Zatím vývoj nabírá dobrý kurz, začínám tvořit a vymýšlet.
Zapomněl jsem si tady dát placeholder, takže postup budu muset psát sem.
První příspěvek k datu vypsání diskuze
Všude možně po internetu se povalují věty, odstavce, útržky a všemožné jiné věci volající po něčem, co bude „slovanský setting“, „opradu low-fantasy setting“ nebo obojí dohromady. A kdy už to bude. Proto zakládám tuto diskuzi. Zajímá mě váš názor na věc jako takovou (tedy low fantasy slovanské prostředí) a její specifika:
-jaké období to má být (poslední výspy toho „echt“ slovanství se starými bohy, zvyky a mimo područí jiných národů jsou u pobřeží Baltu ještě ve dvanáctého století. Od jejich příchodu někdy v šestém to je šest set let)?
-jací Slované u vás vedou? Jižní, západní, nebo východní?
-jak moc neslovanských kultur by měl svět obsahovat? Pobaltští měli styky s Vikingy, my s císařem, Kyjevané zase s orientem a Varjagy.
Naposledy upravil(a) Paul dne 28. 7. 2019, 18:33, celkem upraveno 2 x.
-
- Příspěvky: 148
- Registrován: 3. 2. 2018, 16:35
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
Nápad je to starý, ale stále zajímavý. Nicméně, jestli to nebudeš obhajovat na Historickém ústavu Akademie věd či to hrát s jejími členy, tak si myslím, že pro běžného hráče je to úplně jedno. Třeba já o tomto období (cca 10 stol.) vím pramálo (i když jsem možná jediný ignorant z řad RPG hráčů ) a mám pocit, že se vychází hlavně z vykopávek.
Ale: ad - ) já bych začal příběhem a na to nabalil hitoricko fantastické fakta.
ad - ) mě je to jedno
ad - ) jestli chceš historický setting tak přesně podle dosud zjištěných poznatků. Jestli tam zasadíš něco z fantazie, pak je to úplně jedno, protože se to mohlo nějakou fantastickou událostí změnit.
"Slovanský setting" asi není problém. Low-fantasy nevím jestli si většina zde diskutujících dokáže něco takového představit . Opravdu myslíš beznohé a bezruké z bojů, postižené po různých infekcích, smrt na tyto infekce, každý boj reálná možnost přijít o postavu, magie žádná nebo jen na úrovni šamanů a kleteb? Či snad Bivoje na 25 levelu s bederní rouškou a jeho kamaráda šamana, co ohnivým hněvem usmaží každého vepřodlaka, který se objeví?
Ale: ad - ) já bych začal příběhem a na to nabalil hitoricko fantastické fakta.
ad - ) mě je to jedno
ad - ) jestli chceš historický setting tak přesně podle dosud zjištěných poznatků. Jestli tam zasadíš něco z fantazie, pak je to úplně jedno, protože se to mohlo nějakou fantastickou událostí změnit.
"Slovanský setting" asi není problém. Low-fantasy nevím jestli si většina zde diskutujících dokáže něco takového představit . Opravdu myslíš beznohé a bezruké z bojů, postižené po různých infekcích, smrt na tyto infekce, každý boj reálná možnost přijít o postavu, magie žádná nebo jen na úrovni šamanů a kleteb? Či snad Bivoje na 25 levelu s bederní rouškou a jeho kamaráda šamana, co ohnivým hněvem usmaží každého vepřodlaka, který se objeví?
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
První důležitá věc:
Je třeba mít na paměti, že to jsou dva nezávislé požadavky.
Můžeš vytvořit slovanský setting, který určitě nebude low-fantasy (https://cs.wikipedia.org/wiki/Poh%C3%A1 ... %C3%A1novi)
Druhá věc: co je low-fantasy?
Fantasy kde je magie slabá?
Pokud se to nebudeš snažit hrát v DnD, tak proč ne, nějaké to zaříkávání, uhranutí a tak.
Fantasy, kde je magie vzácná?
Tohle popravdě nemám moc rád. Buďto k ní budou mít PC přístup, a pak se k nim budou NPC chovat jako k někomu, co má něco fakt mimořádného, a stane se z toho téma hry. Nebo nebudou, a pak tam možná ani nemusí být. Nebo to celé bude takové Sword and sorcery, což není nic proti ničemu, ale že by bylo málo settingů pro tenhle žánr si nemyslím.
Fantasy, kde je málo nelidských tvorů a podivností vůbec?
No, proč ne. Jen se to tady přeci jen potká tu slovanskost-bez sbírky ikonických potvor (rusalka, vodník) tomu bude něco z té kultury chybět, jména a domy stačit nemusí.
Fantasy, co se drží při zemi stran nadlidskosti a nelidskosti?
Proč ne, ale pak by byl Bivoj rozpárán a podupán a Ilju Muromce by rozsekali Tataři.
Všechno dohromady?
Třetí věc, ti slované:
Původní pohanští slované, o kterých víme celkem kulové?
O těch víme docela málo.
Pozdější, pokřesťanštění slované, středověcí, ale se specifiky?
Opět, bojím se, že to nebude dost slovanské.
Má to být vlastní svět inspirovaný Slovany, nebo východní Evropa?
Já sám jsem spíš za to první, při tom druhém se do toho bude dost plést realita, křesťanství, germáni a tak. Ale zas to pro někoho nebudou ti praví slované.
Ještě k těm větvím-o starých slovanech víme tak málo, že to musíš smíchat, takže je to nakonec i celkem jedno.
A u těch pozdějších zas budou opravdu dost silné ty cizí vlivy.
Je třeba mít na paměti, že to jsou dva nezávislé požadavky.
Můžeš vytvořit slovanský setting, který určitě nebude low-fantasy (https://cs.wikipedia.org/wiki/Poh%C3%A1 ... %C3%A1novi)
Druhá věc: co je low-fantasy?
Fantasy kde je magie slabá?
Pokud se to nebudeš snažit hrát v DnD, tak proč ne, nějaké to zaříkávání, uhranutí a tak.
Fantasy, kde je magie vzácná?
Tohle popravdě nemám moc rád. Buďto k ní budou mít PC přístup, a pak se k nim budou NPC chovat jako k někomu, co má něco fakt mimořádného, a stane se z toho téma hry. Nebo nebudou, a pak tam možná ani nemusí být. Nebo to celé bude takové Sword and sorcery, což není nic proti ničemu, ale že by bylo málo settingů pro tenhle žánr si nemyslím.
Fantasy, kde je málo nelidských tvorů a podivností vůbec?
No, proč ne. Jen se to tady přeci jen potká tu slovanskost-bez sbírky ikonických potvor (rusalka, vodník) tomu bude něco z té kultury chybět, jména a domy stačit nemusí.
Fantasy, co se drží při zemi stran nadlidskosti a nelidskosti?
Proč ne, ale pak by byl Bivoj rozpárán a podupán a Ilju Muromce by rozsekali Tataři.
Všechno dohromady?
Třetí věc, ti slované:
Původní pohanští slované, o kterých víme celkem kulové?
O těch víme docela málo.
Pozdější, pokřesťanštění slované, středověcí, ale se specifiky?
Opět, bojím se, že to nebude dost slovanské.
Má to být vlastní svět inspirovaný Slovany, nebo východní Evropa?
Já sám jsem spíš za to první, při tom druhém se do toho bude dost plést realita, křesťanství, germáni a tak. Ale zas to pro někoho nebudou ti praví slované.
Ještě k těm větvím-o starých slovanech víme tak málo, že to musíš smíchat, takže je to nakonec i celkem jedno.
A u těch pozdějších zas budou opravdu dost silné ty cizí vlivy.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
Já si na tohle téma dělám setting už přes půl roku. Ale spíš s tím experimentuju, různě to ohýbám a tak. Protože...
• Nevím, jak moc se mi chce řešit nějaký reálný křesťanství a náboženský otázky a tak. Jenže zase aby to mělo fakt pravej slovanskej nádech, tak to chce slovanský bohy a pak i to náboženství, atd. A nedej bože muset řešit nějaký upalování ženských za čarodějnictví.
• Podobně nevím, zda se mi chce řešit reálný lokace. Jenže zase bez reálných světových interakcí mezi národy to nepůsobí fakt slovansky. Od bitek s Římským impériem po všechna další staletí, dycky se najde něco, bez čeho by to bylo takový né úplný.
• Podobně nevím, jak moc se mi chce řešit pravá reálná magie, protože hrozí, že to nějak děsně zdezinterpretuješ, protože pracuješ s "reálnou" věcí a né nějakým házením blesků na skřety. Ale je jasný, že magii chceš udělat alespoň nějak potentní, jinak to bude furt dokola save versus infekce.
Tady stojí na zmínku, že je zajímavý, že DnD se zuby nehty brání zraněním, kdy postava přijde o ruku nebo oko, přestože je to hra, kde jsou magické healení a regenerace běžný jak p*del.
• Podobně se těžko nastavuje ten feeling reálného světa. Jak jsem psal vedle, pověsti jsou někdy dost při zemi a jindy úplně přepíčené. Takže co vlastně chci aby byl hrdina schopen vykonat a přežít? Většinou jsou i ty slovanské pohádky úplně ode zdi ke zdi. Koukni na Mrazíka. Ivánek vyhodí loupežníkům kyje do vzduchu a trvá bůhví kolik dní nebo tejdnů nebo čeho, než jim zase spadnou na kebule. A Bajaja usekne jednou ranou tři dračí hlavy. Což má k low fantasy dál, než Dračák a DnD dohromady.
Co jediné zůstává dycky jsou saně, ptáci ohniváci, čerti a vodníci. Ale všechno okolo je problematický. Zasazení do světa nebo imaginární setting, náboženství, magie, reálnost, je toho hodně na zamyšlení. Mám už navymyšlených hafo variant, každá má samozřejmě něco do sebe a v jiných aspektech logicky zase pokulhává.
• Nevím, jak moc se mi chce řešit nějaký reálný křesťanství a náboženský otázky a tak. Jenže zase aby to mělo fakt pravej slovanskej nádech, tak to chce slovanský bohy a pak i to náboženství, atd. A nedej bože muset řešit nějaký upalování ženských za čarodějnictví.
• Podobně nevím, zda se mi chce řešit reálný lokace. Jenže zase bez reálných světových interakcí mezi národy to nepůsobí fakt slovansky. Od bitek s Římským impériem po všechna další staletí, dycky se najde něco, bez čeho by to bylo takový né úplný.
• Podobně nevím, jak moc se mi chce řešit pravá reálná magie, protože hrozí, že to nějak děsně zdezinterpretuješ, protože pracuješ s "reálnou" věcí a né nějakým házením blesků na skřety. Ale je jasný, že magii chceš udělat alespoň nějak potentní, jinak to bude furt dokola save versus infekce.
Tady stojí na zmínku, že je zajímavý, že DnD se zuby nehty brání zraněním, kdy postava přijde o ruku nebo oko, přestože je to hra, kde jsou magické healení a regenerace běžný jak p*del.
• Podobně se těžko nastavuje ten feeling reálného světa. Jak jsem psal vedle, pověsti jsou někdy dost při zemi a jindy úplně přepíčené. Takže co vlastně chci aby byl hrdina schopen vykonat a přežít? Většinou jsou i ty slovanské pohádky úplně ode zdi ke zdi. Koukni na Mrazíka. Ivánek vyhodí loupežníkům kyje do vzduchu a trvá bůhví kolik dní nebo tejdnů nebo čeho, než jim zase spadnou na kebule. A Bajaja usekne jednou ranou tři dračí hlavy. Což má k low fantasy dál, než Dračák a DnD dohromady.
Co jediné zůstává dycky jsou saně, ptáci ohniváci, čerti a vodníci. Ale všechno okolo je problematický. Zasazení do světa nebo imaginární setting, náboženství, magie, reálnost, je toho hodně na zamyšlení. Mám už navymyšlených hafo variant, každá má samozřejmě něco do sebe a v jiných aspektech logicky zase pokulhává.
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
Křesťanství se můžeš vyhnout, když zvolíš místo a čas, kde slované žádné křesťany nepotkávali. Což půjde těžko, pokud chceš mít Čechy, ale někde ve východním Polsku, Velké, Malé nebo Bílé Rusi to není problém toho času tam je dost. Křesťany izoluje nárazník západních slovanů, Vikingové, ugrofinci a samojedi byli taky pohané.eerieBaatezu píše: ↑23. 8. 2018, 21:16 • Nevím, jak moc se mi chce řešit nějaký reálný křesťanství a náboženský otázky a tak. Jenže zase aby to mělo fakt pravej slovanskej nádech, tak to chce slovanský bohy a pak i to náboženství, atd.
Předpokládám, že novopohana v družině nemáš a ostatním to bude putna.
Dtto, vědmy (a veduny) nikdo upalovat nebude a kolduňa je zločinec jako každý jiný. Trest je tvrdý, ale doba byla drsná.A nedej bože muset řešit nějaký upalování ženských za čarodějnictví.
Nepotřebuješ přece zpracovat všechno. Vybrat dobré období a lokaci, a máš toho tak akorát• Podobně nevím, zda se mi chce řešit reálný lokace. Jenže zase bez reálných světových interakcí mezi národy to nepůsobí fakt slovansky. Od bitek s Římským impériem po všechna další staletí, dycky se najde něco, bez čeho by to bylo takový né úplný.
O reálné slovanské magii víme těžké kulové, takže tohohle bych se fakt až tak• Podobně nevím, jak moc se mi chce řešit pravá reálná magie, protože hrozí, že to nějak děsně zdezinterpretuješ, protože pracuješ s "reálnou" věcí a né nějakým házením blesků na skřety.
To je zas ten low-fantasy problém. Baba Jaga umí ovládat bouři, proměny jsou na dením pořádku, ovládání zvířat není taky nic výjimečného. Slovanské je to dost, ale není to low fantasy.Ale je jasný, že magii chceš udělat alespoň nějak potentní, jinak to bude furt dokola save versus infekce.
Tady je to těžce OT, ale dát něco jako volitelné pravidlo mi nepřipadá jako bránit se zuby nehty.Tady stojí na zmínku, že je zajímavý, že DnD se zuby nehty brání zraněním, kdy postava přijde o ruku nebo oko, přestože je to hra, kde jsou magické healení a regenerace běžný jak p*del.
Tady souhlas. Do low fantasy všechny slovanské věci nenarveš.• Podobně se těžko nastavuje ten feeling reálného světa. Jak jsem psal vedle, pověsti jsou někdy dost při zemi a jindy úplně přepíčené. Takže co vlastně chci aby byl hrdina schopen vykonat a přežít? Většinou jsou i ty slovanské pohádky úplně ode zdi ke zdi. Koukni na Mrazíka. Ivánek vyhodí loupežníkům kyje do vzduchu a trvá bůhví kolik dní nebo tejdnů nebo čeho, než jim zase spadnou na kebule. A Bajaja usekne jednou ranou tři dračí hlavy. Což má k low fantasy dál, než Dračák a DnD dohromady.
Ale tak zas se to dá brát tak, že nic z toho není špatně.Co jediné zůstává dycky jsou saně, ptáci ohniváci, čerti a vodníci. Ale všechno okolo je problematický. Zasazení do světa nebo imaginární setting, náboženství, magie, reálnost, je toho hodně na zamyšlení. Mám už navymyšlených hafo variant, každá má samozřejmě něco do sebe a v jiných aspektech logicky zase pokulhává.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
Jo, třeba. Klidně, ať o prsty přijdou, nohy taky. Fandím staré škole, mě je to fuk.Opravdu myslíš beznohé a bezruké z bojů, postižené po různých infekcích, smrt na tyto infekce, každý boj reálná možnost přijít o postavu, magie žádná nebo jen na úrovni šamanů a kleteb? Či snad Bivoje na 25 levelu s bederní rouškou a jeho kamaráda šamana, co ohnivým hněvem usmaží každého vepřodlaka, který se objeví?
Magie ať je málo. Postavy ji vůbec mít nemusejí, a když bude nějak rozhozená, tak ať je klidně občas i silnější.
Spíš kde je vzácná. A slabší.Druhá věc: co je low-fantasy?
Kolik čarodějů kamarádilo třeba s Conanem?Nebo nebudou, a pak tam možná ani nemusí být.
Proč ne, ale pak by byl Bivoj rozpárán a podupán a Ilju Muromce by rozsekali Tataři.
Bivoj napsaný pravděpodobně v patnáctém století, Ilja, který mutoval nějakých sedm set let v okrajových oblastech Novgorodu a později Rusi, Mrazík, pohádka natočená ve dvacátém století, Bajajou si taky nejsem moc jistý…Koukni na Mrazíka. …A Bajaja usekne jednou ranou tři dračí hlavy
Celkově mi tohle ke starým Slovanům sedí asi jako já ke starým Římanům.
Málo víš ty, nebo my jako celek?O těch víme docela málo.
Víme, kde bydleli, jak se oblékali, jak bojovali, koho uctívali, jak se plavili k Novému světu, jak ho pojmenovali, s kým táhli do Anglie, jak pokořili Byzanc… Víme dost o životě lidí, o možných postavách ještě více. Troufám si říct, že skoro více, než Ed Greenwood, když tvořil FR o středověku. Nebo je to jinak?
Germáni jsou cool. Po Vogastohradu, Cransburku, Zásecích, roce 871, Niklotových válkách a i jinde muselo být dost přeživších proher, což jsou možné postavy na hru s tématem „ti slovanští psi se spřáhli s běsi hor“ po nějakém větším vojenském debaklu.germáni a tak
Tohle nejsou Slované, ne? To se podle mě dělo až po příchodu křesťanů.A nedej bože muset řešit nějaký upalování ženských za čarodějnictví.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
Jako že až pár století po příchodu křesťanu. Jako třeba o půl tisíciletí jindy...eerieBaatezu píše: A nedej bože muset řešit nějaký upalování ženských za čarodějnictví.Paul píše: Tohle nejsou Slované, ne? To se podle mě dělo až po příchodu křesťanů.
EDIT: Tak rychlý pohled na wiki říká, že v německých zemích o chlup dřív ... o třetinu tisíciletí jindy ... ale i tak...
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
Co já vím?
Zmlátit Sasy, Franky, Bavory nebo Austrasijce; pobít pár rusalek; najít Zmeje a případně ho zlikvidovat, zbavit knížete prokletí, vyšetřit vraždu mnicha...
Tyhle jsou sice na jedno brdo, ale mohlo by to být cokoli, jenom ve slovanském prostředí.
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
Neminul jsi nějak následující větu? S&S je specifický žánr s odlišným pojetím než historizující low-fantasy. Magie je tam dost, jen je vždy antagonistická. Ty chceš dělat morálně neutrální (slované měli k magii neutrální vztah) low magii. Něco dost odlišné co do vyznění.
Ale je to sdílená kulturní představa, kterou o slovanech máme. A na vyprávění z Kosmovy kroniky toho tolik nepostavíš. Jako, pokud to děláš pro sebe a svou skupinu, good luck, ale pokud to má číst někdo další, tak tohle jsou očekávání. Můžeš říct, že je nechceš naplnit, ale musíš se k nim nějak postavit. Nemůžeš je odmávnout.Bivoj napsaný pravděpodobně v patnáctém století, Ilja, který mutoval nějakých sedm set let v okrajových oblastech Novgorodu a později Rusi, Mrazík, pohádka natočená ve dvacátém století, Bajajou si taky nejsem moc jistý…
Celkově mi tohle ke starým Slovanům sedí asi jako já ke starým Římanům.
Málo víš ty, nebo my jako celek?O těch víme docela málo.
Víme, kde bydleli, jak se oblékali, jak bojovali,[/quote]
OK.
U většiny bohů známe jen jméno, jinak nic. Nevíme k čemu náleželi, jaké měli postavení v panteonu... Část z nich je čistě spekulativních, spousta jsou výmysly a připodobnění pozdějších zapisovatelů.koho uctívali,
Eh, možná jsem fakt jen neznalý, ale nepleteš si to s Vikingy a Bulhary?jak se plavili k Novému světu, jak ho pojmenovali, s kým táhli do Anglie, jak pokořili Byzanc…
FR jsou těžce postmoderní guláš, který nemá s reálným středověkem nic společného. Což vůbec nevadí. Ale pokud chceš pojmout ty slovany takhle, tak jsou Mrazík a Pohádka o caru Saltanovi perfektní inspirační zdroje. Z tvých předešlých reakcí jsem nabyl dojmu, že míříš jinam.Víme dost o životě lidí, o možných postavách ještě více. Troufám si říct, že skoro více, než Ed Greenwood, když tvořil FR o středověku. Nebo je to jinak?
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
Na co jsem při sepisování přišel a co mi přišlo na víc low fantasy low magic settingu zajímavý a co jsem akcentoval, bylo spojení s přírodou. Tohle v klasickém DxD moc nevyznívá, protože je tam celé to paradigma nastaveno na ty blesky a loupení sklepení a tak.
Ale tím, že tohle je o hodně do přírody zasazené společnosti a tím, že je to low magic, mi tam často vyvstávaly věci jako závislost na přízni bytostí, co obývají lesy, vody a povětří. Obětování věcí na kraj lesa, aby vám nemizely děti a dobytek; úctivost k Rýbrcoulovi, aby vám dobře vzešla úroda; a ono jít pro vodu někam, kde žije naštvanej vodník, je otázka života a smrti. Dost se mi líbil ten odklon od zabíječů skřetů k řešení takovýhle věcí. Magie je mocná primárně v rukou NPCček. Když máte těžce nemocné dítě, jdete do temných lesů hledat chaloupku na kuří nožce Baby Jagy, která umí z bylin dělat zázračně silné léčivé lektvary. Protože prostě nikdo z lidí to neumí. Jste v zásadě závislí na silách světa kolem vás a celé to hraní se tím překlápí do trochu jiné roviny, než jak to známe z hrdinského DxD hraní a to mi přišlo zajímavý.
Asi bych ty moje poznámky měl sepsat, jako jsem to udělal u Antického Primordiálna. Ale já jsem to pak posunul trochu do středověku. To slovanství tam bylo hlavně v potvorách a v kraji.
Jo a co se mi taky dost líbilo bylo, že jediná hratelná rasa byl člověk a tím se najednou elfové a trpaslíci stávají mnohem víc pohádkovějšími. Jsou to pak bytosti z jiného světa, mají nádech tajemna. Víly tancují po nocích v lesích a můžou vás uhranout a utancovat, docela DxD save or suck , do trpáčího království se můžete prokopat, když těžíte rudy v dolech za městem. Jak říkám, měl jsem to řízlí středověkem, bydlím na Vysočině a tak tam mám inspiraci dolováním stříbra, kupeckými stezkami skrze lesy a jelikož je to založený na slovanských pohádkách, mám tam čerty stavějící po nocích hrady, bílé paní a fexty.
Tohle už je částečně odklon od nějakých keltských hradišť nebo jak si to Paul představoval, ale to slovanství je tam v tom pohádkovém základu, co vychází z příběhů střední a východní Evropy.
Tam mi právě haprovalo, zda to spíš přiklonit k reálnému světu, něco jako Příběhy Impéria, nebo to udělat jen jako danou tématikou inspirovaný low fantasy setting. Výhodou pouhé podobnosti našemu světu je, že se to dá udělat víc anachronistické a použít víc vlivů, které se historicky někdy minuly.
Ale tím, že tohle je o hodně do přírody zasazené společnosti a tím, že je to low magic, mi tam často vyvstávaly věci jako závislost na přízni bytostí, co obývají lesy, vody a povětří. Obětování věcí na kraj lesa, aby vám nemizely děti a dobytek; úctivost k Rýbrcoulovi, aby vám dobře vzešla úroda; a ono jít pro vodu někam, kde žije naštvanej vodník, je otázka života a smrti. Dost se mi líbil ten odklon od zabíječů skřetů k řešení takovýhle věcí. Magie je mocná primárně v rukou NPCček. Když máte těžce nemocné dítě, jdete do temných lesů hledat chaloupku na kuří nožce Baby Jagy, která umí z bylin dělat zázračně silné léčivé lektvary. Protože prostě nikdo z lidí to neumí. Jste v zásadě závislí na silách světa kolem vás a celé to hraní se tím překlápí do trochu jiné roviny, než jak to známe z hrdinského DxD hraní a to mi přišlo zajímavý.
Asi bych ty moje poznámky měl sepsat, jako jsem to udělal u Antického Primordiálna. Ale já jsem to pak posunul trochu do středověku. To slovanství tam bylo hlavně v potvorách a v kraji.
Jo a co se mi taky dost líbilo bylo, že jediná hratelná rasa byl člověk a tím se najednou elfové a trpaslíci stávají mnohem víc pohádkovějšími. Jsou to pak bytosti z jiného světa, mají nádech tajemna. Víly tancují po nocích v lesích a můžou vás uhranout a utancovat, docela DxD save or suck , do trpáčího království se můžete prokopat, když těžíte rudy v dolech za městem. Jak říkám, měl jsem to řízlí středověkem, bydlím na Vysočině a tak tam mám inspiraci dolováním stříbra, kupeckými stezkami skrze lesy a jelikož je to založený na slovanských pohádkách, mám tam čerty stavějící po nocích hrady, bílé paní a fexty.
Tohle už je částečně odklon od nějakých keltských hradišť nebo jak si to Paul představoval, ale to slovanství je tam v tom pohádkovém základu, co vychází z příběhů střední a východní Evropy.
Tam mi právě haprovalo, zda to spíš přiklonit k reálnému světu, něco jako Příběhy Impéria, nebo to udělat jen jako danou tématikou inspirovaný low fantasy setting. Výhodou pouhé podobnosti našemu světu je, že se to dá udělat víc anachronistické a použít víc vlivů, které se historicky někdy minuly.
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6644
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
Se slovanským prostředím je trochu problém, protože si pod tím každý představí něco jiného a společné rysy všem Slovanům jsou často buď málo zajímavé, nebo hůř – neznámé.
O slovanských bozích víme velké kulové. Pokud vám někdo tvrdí něco jiného, buď vychází z falz 19. století, nebo považuje jména bohů a nejisté určené jejich domén (pokud je vůbec spolehlivě doložená existence nějakého takového kultu) za něco víc než velké kulové.
Pokud vezmeš ruské/východoslovanské byliny a pohádky, dá se z toho abstrahovat něco, co by mohlo z naší relativně vzdálené perspektivy fungovat. Ale bude to zjevně a silně ovlivněné Asií a jejími neindoevropskými stepními národy. O Jihoslovanech vím já velmi málo, ale bál bych se, že toho na ucelený setting nebude dost. Co se týká Slovanů západních, bude to hodně ovlivněné neslovanskými národy okolními, zejména germánskými, ale není ani úplně zřejmé, co z těch "základních českých mýtů" jsou ve skutečnosti mýty keltské, a co je nějaké společné dědictví indoevropské (a co si Kosmas prostě vypůjčil z antické literatury).
Taky je vhodné, aspoň u západních Slovanů, trochu dávat pozor na časové vrstvy vzniku příběhů: Pohádky mají zjevně nejmíň dvě vrstvy – tu zřejmě starší, "mytologickou", zpracovával častěji Erben (mluvící zvířata, magičtí průvodci, princové apod.); tu novější, "barokní", pak zpracovávala častěji, ale ne výhradně, Němcová (čerti, skřítci, Honzové). Ta druhá vrstva už je spíš středoevropská a je v ní hodně cítit vliv německých pohádek a křesťanství. Ta první vrstva je ale zase do jisté míry obecně indoevropská a Erben ty pohádky dost upravoval, aby vyjadřovaly řád světa a byly "mytologičtější", než už byly (Němcová ty svoje pohádky, taky hodně upravovala, zase z jiných důvodů, ale zjednodušeně z důvodů národně emancipačních).
Co se týká prehistorie západních Slovanů, je to bída, protože křesťané programově pohanské zvyky i příběhy zamlčovali, a i ten Kosmas je raději balí do hávu antických příběhů, když už se jim nedokáže (nebo z nějakého důvodu nechce) vyhnout.
Takže imho se něco vytvořit dá, ale vzal bych za základ jedno ze slovanských prostředí (západ, východ, jih) a z ostatních bral jen malou inspiraci, ideálně takovou, která rozvíjí něco, co už je beztak přítomné. a je potřeba počítat s tím, že nakonec se to stejně někomu nebude z nějakého důvodu líbit, třeba mně, protože jsou v tom čerti, fextové z třicetileté války, skřítkové z podzemí anebo Rýbrcoul.
O slovanských bozích víme velké kulové. Pokud vám někdo tvrdí něco jiného, buď vychází z falz 19. století, nebo považuje jména bohů a nejisté určené jejich domén (pokud je vůbec spolehlivě doložená existence nějakého takového kultu) za něco víc než velké kulové.
Pokud vezmeš ruské/východoslovanské byliny a pohádky, dá se z toho abstrahovat něco, co by mohlo z naší relativně vzdálené perspektivy fungovat. Ale bude to zjevně a silně ovlivněné Asií a jejími neindoevropskými stepními národy. O Jihoslovanech vím já velmi málo, ale bál bych se, že toho na ucelený setting nebude dost. Co se týká Slovanů západních, bude to hodně ovlivněné neslovanskými národy okolními, zejména germánskými, ale není ani úplně zřejmé, co z těch "základních českých mýtů" jsou ve skutečnosti mýty keltské, a co je nějaké společné dědictví indoevropské (a co si Kosmas prostě vypůjčil z antické literatury).
Taky je vhodné, aspoň u západních Slovanů, trochu dávat pozor na časové vrstvy vzniku příběhů: Pohádky mají zjevně nejmíň dvě vrstvy – tu zřejmě starší, "mytologickou", zpracovával častěji Erben (mluvící zvířata, magičtí průvodci, princové apod.); tu novější, "barokní", pak zpracovávala častěji, ale ne výhradně, Němcová (čerti, skřítci, Honzové). Ta druhá vrstva už je spíš středoevropská a je v ní hodně cítit vliv německých pohádek a křesťanství. Ta první vrstva je ale zase do jisté míry obecně indoevropská a Erben ty pohádky dost upravoval, aby vyjadřovaly řád světa a byly "mytologičtější", než už byly (Němcová ty svoje pohádky, taky hodně upravovala, zase z jiných důvodů, ale zjednodušeně z důvodů národně emancipačních).
Co se týká prehistorie západních Slovanů, je to bída, protože křesťané programově pohanské zvyky i příběhy zamlčovali, a i ten Kosmas je raději balí do hávu antických příběhů, když už se jim nedokáže (nebo z nějakého důvodu nechce) vyhnout.
Takže imho se něco vytvořit dá, ale vzal bych za základ jedno ze slovanských prostředí (západ, východ, jih) a z ostatních bral jen malou inspiraci, ideálně takovou, která rozvíjí něco, co už je beztak přítomné. a je potřeba počítat s tím, že nakonec se to stejně někomu nebude z nějakého důvodu líbit, třeba mně, protože jsou v tom čerti, fextové z třicetileté války, skřítkové z podzemí anebo Rýbrcoul.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
Jo, trochu. A kolik z nich je slovanských? Nebo kolik je opravdu originálních?Neminul jsi nějak následující větu?
V Americe si zase spousta lidí myslí prapodivné věci o našem středověku…Ale je to sdílená kulturní představa, kterou o slovanech máme.
Tak dobře, řekněme, že moc lidem se nebude chtít hrát někdy v archetypálních pověstech o Libuši a Přemyslovi. Ale to není jediné, co v té knize je. Píše se tam o svatém Václavu, Svatoplukovi (Velká Morava je minimálně pro mě dobré prostředí, kde se toho stavět dá docela dost) nebo o Boleslavovi.A na vyprávění z Kosmovy kroniky toho tolik nepostavíš.
Dále Kosmas píše o výpravě do Polska a vypálení Hnězdna, válce Čechů s císařem a spoustě dalších věcí. Když se dá hrát ve Středozemi, kde je toho tolik napsáno o její historii, proč by se nedalo hrát v mírně upravených Čechách desátého století?
Ne.ale nepleteš si to s Vikingy a Bulhary?
Udělej to. Prosím.Asi bych ty moje poznámky měl sepsat, jako jsem to udělal u Antického Primordiálna. Ale já jsem to pak posunul trochu do středověku. To slovanství tam bylo hlavně v potvorách a v kraji.
Pravda.Jo a co se mi taky dost líbilo bylo, že jediná hratelná rasa byl člověk a tím se najednou elfové a trpaslíci stávají mnohem víc pohádkovějšími. Jsou to pak bytosti z jiného světa, mají nádech tajemna.
Od slovanských. Ačkoli Slované sem nepřišli do liduprázdné a pusté krajiny – co bych houfnicí dostřelil, mám od domu hradiště z doby halštatské později obývané Slovany.Tohle už je částečně odklon od nějakých keltských hradišť nebo jak si to Paul představoval, ale to slovanství je tam v tom pohádkovém základu, co vychází z příběhů střední a východní Evropy.
Fajn. Takže od teď za slovanské považujeme to, s čím byste mohli přijít za nějakým slovanským vládcem (Niklot, Mojmírův otec, Svjatoslav,…) jako potulný guslar a nevypískali by vás odtamtud/nezvedali obočí/nevysmáli se vám. Je to tak dobré?Se slovanským prostředím je trochu problém, protože si pod tím každý představí něco jiného…
Tak ať. Podle mě to k tomu nějak patří. Klidně, ať je za hranicemi nějaký Brechtür, nebo Franky. Pořádný vyvážený kvalitní devadesáticentimetrový meč je něco, o co se vyplatí bojovat.Co se týká Slovanů západních, bude to hodně ovlivněné neslovanskými národy okolními, zejména germánskými
Známe jména, určitá centra uctívání, možná sem tam nějaké rituály a nějaké domény. Mě to stačí. Bohové svázaní tabulkami jsou na nic.O slovanských bozích víme velké kulové. Pokud vám někdo tvrdí něco jiného, buď vychází z falz 19. století, nebo považuje jména bohů a nejisté určené jejich domén (pokud je vůbec spolehlivě doložená existence nějakého takového kultu) za něco víc než velké kulové.
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
To je právě to. S&S je specifický žánr, kde platí určitá pravidla, která můžou být jinde spíš na škodu (třeba to cíleně negativní pojetí magie). Pokud nemá být výsledek právě tento žánr, byl bych opatrný při inspirování se z něj a argumentaci jím.
A právě proto jim perfektně fungují forgottenky. Protože dlabou na realitu a naplňují tyhle představy.
V Americe si zase spousta lidí myslí prapodivné věci o našem středověku…
Jenže tohle už přestává být slovanské, a stává se z toho generický středověk, jen ve slovanské zemi. Což je u něčeho, co si slovanství vytklo do názvu, dost málo.
Tak dobře, řekněme, že moc lidem se nebude chtít hrát někdy v archetypálních pověstech o Libuši a Přemyslovi. Ale to není jediné, co v té knize je. Píše se tam o svatém Václavu, Svatoplukovi (Velká Morava je minimálně pro mě dobré prostředí, kde se toho stavět dá docela dost) nebo o Boleslavovi.
Dále Kosmas píše o výpravě do Polska a vypálení Hnězdna, válce Čechů s císařem a spoustě dalších věcí. Když se dá hrát ve Středozemi, kde je toho tolik napsáno o její historii, proč by se nedalo hrát v mírně upravených Čechách desátého století?
Ne, protože já nemám šajna, s čím by mě tihle chlápci vypískali, a s čím ne. A nejspíš se to ani všude nekryje s tím, co je objektivní pravda.
Fajn. Takže od teď za slovanské považujeme to, s čím byste mohli přijít za nějakým slovanským vládcem (Niklot, Mojmírův otec, Svjatoslav,…) jako potulný guslar a nevypískali by vás odtamtud/nezvedali obočí/nevysmáli se vám. Je to tak dobré?
Ale jména, místa uctívání, aspekty, domény, to jsou právě ty nudné věci z tabulek. Zajímavé jsou příběhy, a ty se povětšinou nedochovaly.
Známe jména, určitá centra uctívání, možná sem tam nějaké rituály a nějaké domény. Mě to stačí. Bohové svázaní tabulkami jsou na nic.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
-
- Příspěvky: 148
- Registrován: 3. 2. 2018, 16:35
Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí
Log to píše hezky, nemá smysl řešit reálie. Jak jsem psal, buď to musí být historické a nebo je to jedno. Vytvořte příběh, který by se mohl odehrát v té době a k němu prostředí.
Netvrdím, že je to něco originálního, ale hodím sem kostru a můžete přidat další kostičky, svaly a vnitřnosti. Když se to setká s úspěchem, budu na tom taky pracovat. Každý to může zasadit do svých pravidel. A třeba z toho bude RPG-F dobrodružství
Paule můžeš k tomu dodat prostředí.
Slovanská epopej
Posvátný strom – který potřebuje, říkejme mu Nekromancer, k ovládnutí slabých toků magie, chce vyhnat obyvatele osady, kteří onen strom mají za posvátný.
Strom se musí nějak propojit s ostatními stromy – např. rozvěsit po něm kostřičky dětí a to by mu osadníci nedovolili.
Šaman/ka osady před rokem viděla hrozivou budoucnost a prosila náčelníka aby se odstěhovali. Ten na to samozřejmě nepřistoupil a po hádce ji vyhnal – to postavy ví.
„Běž jestli je ti život milý, zradila jsi celý svůj kmen.“
„Náčelníku, špetně to chápeš, když neodejdeme všichni zahynete.“
„Zahyneme, bez tebe? Ty už k nám nepatříš?“
„Nechytej mě za slova...“
„Mlč už, čarodějnice a zmiz, nepokoušej moji trpělivost.“
Od té doby šamaní její nástupce/kyně.
Před půl rokem začali podivné nemoci mezi drobným zvířectvem a dětmi, došlo i k několika podivným úmrtím.
Náčelník se rozhodl zakročit a vyšle naše hrdiny aby ji přivedli. To kde přebývá se trochu tuší, ale jinak ji musejí vypátrat.
Zanechala nějaké stopy, které by postavy s trochou logiky měli odhalit. Jinak nějaké hody na stopování, sem tam popast. Možné jsou hody i logika kvůli době hledání.
Boj se zvířaty? S tvory nepřirozenými, které postavy vidí poprvé a jsou důkazem podivných událostí.
Šaman/ka je v moci Nekromanta. Po té co ji porazí nadhodí co se jí stalo, že to viděla, apod., Když jí dorazí – nějaké temné body, když ji nechaji žít a nějak vysvobodí (další menší zápletka) – nějaké světlé body. Každopádně se dozvědí kde Nekromant žije či jaké stopy je k němu přivedou.
A Nekromant žije v hlavním městě (nebo tom, co v té době mohlo být město) a je rádce vládce
A teď musí, hrdinové, zjistit, kdo to přesně je, ideálně by měl mít někoho aby postavy zmátl. Až si budou jistí musí vymyslet jak ho dostat. Nemělo by ho být možno ubít
Ideálně sehnat jeho srdce z tajného stromu a nějak dramaticky ho rozmáčknout před jeho očima.
Když na sebe upoutají pozornost a nebudou mít důkazy, hněv vládce smete jejich vesnici. Takže buď důkazy nebo tajně.
K magickým věcem bude vždy potřeba nějaký předmět (mrtvá krysa na tichý pohyb) a rituál. Nikdy to nebude lusknutí prstů v boji v podstatě by měla být nebojovná, jen jisté výhody pro drobnosti.
Kletby, temná magie, bude potřebovat prs(t) panny apod.
Netvrdím, že je to něco originálního, ale hodím sem kostru a můžete přidat další kostičky, svaly a vnitřnosti. Když se to setká s úspěchem, budu na tom taky pracovat. Každý to může zasadit do svých pravidel. A třeba z toho bude RPG-F dobrodružství
Paule můžeš k tomu dodat prostředí.
Slovanská epopej
Posvátný strom – který potřebuje, říkejme mu Nekromancer, k ovládnutí slabých toků magie, chce vyhnat obyvatele osady, kteří onen strom mají za posvátný.
Strom se musí nějak propojit s ostatními stromy – např. rozvěsit po něm kostřičky dětí a to by mu osadníci nedovolili.
Šaman/ka osady před rokem viděla hrozivou budoucnost a prosila náčelníka aby se odstěhovali. Ten na to samozřejmě nepřistoupil a po hádce ji vyhnal – to postavy ví.
„Běž jestli je ti život milý, zradila jsi celý svůj kmen.“
„Náčelníku, špetně to chápeš, když neodejdeme všichni zahynete.“
„Zahyneme, bez tebe? Ty už k nám nepatříš?“
„Nechytej mě za slova...“
„Mlč už, čarodějnice a zmiz, nepokoušej moji trpělivost.“
Od té doby šamaní její nástupce/kyně.
Před půl rokem začali podivné nemoci mezi drobným zvířectvem a dětmi, došlo i k několika podivným úmrtím.
Náčelník se rozhodl zakročit a vyšle naše hrdiny aby ji přivedli. To kde přebývá se trochu tuší, ale jinak ji musejí vypátrat.
Zanechala nějaké stopy, které by postavy s trochou logiky měli odhalit. Jinak nějaké hody na stopování, sem tam popast. Možné jsou hody i logika kvůli době hledání.
Boj se zvířaty? S tvory nepřirozenými, které postavy vidí poprvé a jsou důkazem podivných událostí.
Šaman/ka je v moci Nekromanta. Po té co ji porazí nadhodí co se jí stalo, že to viděla, apod., Když jí dorazí – nějaké temné body, když ji nechaji žít a nějak vysvobodí (další menší zápletka) – nějaké světlé body. Každopádně se dozvědí kde Nekromant žije či jaké stopy je k němu přivedou.
A Nekromant žije v hlavním městě (nebo tom, co v té době mohlo být město) a je rádce vládce
A teď musí, hrdinové, zjistit, kdo to přesně je, ideálně by měl mít někoho aby postavy zmátl. Až si budou jistí musí vymyslet jak ho dostat. Nemělo by ho být možno ubít
Ideálně sehnat jeho srdce z tajného stromu a nějak dramaticky ho rozmáčknout před jeho očima.
Když na sebe upoutají pozornost a nebudou mít důkazy, hněv vládce smete jejich vesnici. Takže buď důkazy nebo tajně.
K magickým věcem bude vždy potřeba nějaký předmět (mrtvá krysa na tichý pohyb) a rituál. Nikdy to nebude lusknutí prstů v boji v podstatě by měla být nebojovná, jen jisté výhody pro drobnosti.
Kletby, temná magie, bude potřebovat prs(t) panny apod.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů