[Brainstorming] Slovanské prostředí

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Odpovědět

Jak nazývat obyvatele Slovanského prostředí?

Slované
14
64%
Slavěni
4
18%
Sklavini
1
5%
Venedi
3
14%
Windové
0
Žádná hlasování
Jinak (napište do diskuze)
0
Žádná hlasování
 
Celkem hlasů: 22

Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Jezus »

Paul píše: 17. 9. 2018, 17:46 Díky moc.
Není zač ;-)
Paul píše: 17. 9. 2018, 17:46 To je fuk. Teď jsi průkopník a patrně ten nejzkušenější, tak nám tady do toho mluv.
Rád :-) Nemám teď moc čas, ale s odstupem pár dní (možná týdne :-) ) to postupně pročtu a připíšu pár nápadů. Rád se podělím i o svoje nápady, které se do mého settingu nakonec nedostaly nebo byly hodně upraveny, ale v jiném by mohly být fajn...
Paul píše: 17. 9. 2018, 17:46 Máš tam i jiné národy? Podle mě jsou nedílnou součástí prostředí, přemýšlel jsem jimi nahradit rasy. Co myslíš?
Mám, jen jsem jim zatím nevěnoval moc času, protože nebyly pro děj důležití (antagoniské jsou zatím jedna temná čarodějka a skřetí kmeny). Samozřejmě je důležité vědět, co je za humny, ale pokud Varjagy nepotkáš, nemusíš jim věnovat moc času (alespoň když děláš setting pro jednu družinu, něco jiného je samozřejmě "velká příručka..."

Za severními horami jsou nějací proto-poláci (poradíš vhodný název? Polané?), což vidím jako prostě jiný slovanský kmen (nebo se pletu?). Vidím to tak, že v šírých polských pláních mohou být ještě zbytky skřetích kmenů - nájezdníků, kteří se nevrátily po porážce za Ural (skřeti se narozdíl od historických Hunů asi těžko rozpustí v jiné kultuře). To je nejbližší sousedství.
Přemýšlím, že se právě formuje Velká Morava ("su" z Brna, no :-) ), takže na západě jsou Čechové jako samostatné knížectví (asi).
Mno a pokud se postavy časem namočí do "vyšší politiky" (což ale moc nehrozí), mohly by se zůčastnit tažení svého knížete proti knížeti Pribinovi do Nitry (z jejich pohledu jihovýchod).

V Tatrách teď momentálně vidím trpaslíky, ale jak jsem psal, spíš budou tajnůskářští a tajemní. Chci jim zachovat spíš charakter postaviček z legend (byť se s nimi dá jít na pivo, o své vlasti moc nemluví). Hory činí neprostupnými (výjma vyznačených stezek), ale do lidských záležitostí se nepletou (tedy "oficiálně" :-) ).

Národy a pronárody (jednotlivé kmeny a menší společenství) jsou určitě nejdůležitější. Dle mého nedělá ani elfy tak to, že mají špičaté uši, ale to, že jsou jiný "národ". Výrazné kulturní odlišnosti a vůbec snaha podat jinou mentalitu u nelidských ras mi příjde, že ve fantazy rpg občas docela chybí. Já mám třeba v plánu Varjagy pojmout jako lidi (barbary), ale žíjící v koexistenci s trpaslíky (trochu divočejšími než ti z Tater a Uher). V podstatě chci dát trpaslíkům honě severskou kulturu (nic objevného) v oblasti přísah a "cti" až trochu přehnanou (na rozdíl od Vikingů, kteří neozbrojené muže brali jako někoho, kdo udělal /poslední/ chybu).

Pokud to chceš low fantasy, bude lépe mít všude lidi, ale právě různých národů a trpaslíky/elfy pracovat víc pohádkově. Nebo to udělej jako já. Nech dominovat lidi (různých národů), ale tam, kde to bude "dávat smysl" zapracuj i jiné rasy.

Já měl třeba původní myšlenku, že lesní elfové by mohli být zbytky Keltů (úplně to nedopadlo), se kterými se Slované nutně střetávají a postupně je vytlačují/nahrazují. Tyhle procesy konce stěhování národů jsou generační a navíc elfové s lidmi těžko splynou (a nebo ano?!) jako se to stalo Keltům.

Naopak vznešení elfové (high elves) typu Erlonda by mohli být původní kasta patricijů ve starém Římě. Plebejci už můžou být i jiné rasy, Řím byl dost brzy kosmopolitní. Podobně Byzanc by mohla "stát" na elfech, byť její vojenské oddíly už tvoří třeba jen z 20 %. Mimochodem neměl byzantský císař varjažskou gardu? Představ si vznešeného elfa (uprostřed vrcholné politiky obrovité metropole), který se nechá raději chránit gardou trpaslíků, kteří mu přísahají věrnost, raději, než svými soukmenovci, kterým nemůže 100% věřit...
Paul píše: 17. 9. 2018, 17:46 Takže hradiště se stavějí už i na jižním Slovensku, oradla se ylepšují a přechází se ke kostrovému pohřebnímu ritu? :)
Díky za tyhle hinty, mám dost mezery a tohle je super materiál, jak dodat hře hloubku :-)
Ve vesnici je sice silný kult Svarožiče, takže se nabízí pohřeb žehem (už jsme takhle spálili prastarou vědmu, mrtvě narozené dítě a za chvíli to čeká starého vesnnického kněze), ale Perunovi muži (jejihž kult podporuje vladyka) mohou propagovat kostrový pohřeb :-)
To oradlo by mohl být zajímavý "upgrade" pro rozvoj vesnice, který postavy přinesou (kdo hrál Age of Empires II pochopí :-) ).
"Ostatně soudím, že Nitra musí být zničena" ;-)
Paul píše: 17. 9. 2018, 17:46 Vida, to je dobrá připomínka. Nebo dosti dobře popisovat, ale ze settingové knihy by neškodilo udělat takovou malou učebnici dějepisu.
Proč ne? Ale určitě v podobě jasně označených "nepovinných kapitol s omáčkou" případně rozsáhlch rámečků "Vědělijste, že? aneb Jak to bylo doopravdy" :-)
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Jezus »

Mimochodem, než na to zapomenu, v DrD2 jsou krom "normálních" hobitů i hobiti Hordy, což jsou divocí půlčíci obratně zasypávající své nepřátelé ze sedel svých malých koní šípy z krátkých luků ze zvířecích kostí a šlach. Přehnali se světem, rozbili říše, pak ale upadla moc jejich náčelníků-šamanů, kmeny se znesvářily a vrátily zpátky do stepí...
Myslím, že skřeti na vrrcích by nemuseli být jedinný stepní národ zodpovědný za stěhování národů. Jenže... když se takový pulčík nekoupe, je oblečen ve zvířecích kůžích, cení zuby a mává křivým ostřím nebo sekerou z jelení lopatky, kdo ho vlastně od skřeta rozezná, že?
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Jezus »

Rillae píše: 17. 9. 2018, 20:03 ale jak vás tu čtu, tak dostávám chuť si v tomhle období taky něco zahrát... i když jiný prostředí/území, moje srdeční záležitost je skotsko
"Svobodu!" :-D
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Jezus »

Paul píše: 17. 9. 2018, 17:46 Budeš sdílný i tady? :>;o)
Tak jo :-)
https://docs.google.com/document/d/1dhx ... sp=sharing

Je to sdílený dokument, který se postupně doplňuje o to, co je zrovna při hře třeba nebo nám příjde důležité. Není to ale žádné dogma, přestože je to často psáno "řečí hráčů" pořád se jedná o legendy a shrnutí toho, jak lidé ve hře vnímají svět a co mohou slyšet postavy. Vše je shrnutí ústní tradice, takže si různé kmeny vypráví některé věci různě a tak si to často může i protiřečit. Nikde není jistota, že to tak opravdu je.

Bohové jsou ,jak už jsem psal, jen stručný seznam, výpisky toho, co jsme nějak sebrali z netu (hlavně wikipedie). Některé věci nejsou pravda (vyvrácený nebo "opsaný" výzkum), ale pokud se nám hodily/líbily, nechali jsme je tam. Něco malinko jsme i dobájili. Kamarádovy se například líbil Chors v podobě měsíce zlobící někdy za dne bratra Svarožiče; já zase přidal Velesovy trochu šibalskou povahu, protože se mi to líbilo. Ostatně od začátku jsem chtěl, aby to byl "šedý" bůh.

Morana reálně neexistovala jako bohyně, jen nejspíš lokálně jako symbol smrti, který se z jara hází do řeky (já si to pamatuju i ze školky :-) ). Hráč Velesova "kněze" volchy ji navrhl jako Velesovu dceru (sám hodně hraje Velesův aspek posmrtného života), ale ne jako doslova samu smrt (samostatná entita).
Já ji teď vnímám hlavně jako bohyni zimy (i nemocí), která smrt přivedla a všude ji vítá (zapřičiňuje). Pod vlivem moderních fantazy klišé přemýšlím i o tom, že by jako "zlá" bohyně chtěla narušit vytvářením nemrtvých (umrlci, upíři, kostěj, prastaré ježibaby) řád, kdy mrtví odchází přes Zásvětí (Velesovo panství) do Irije a zastavit tak Kola (= čas) a způsobit tak "věčnou" zimu.

Mimochodem původně jsem chtěl "dodržet" správnost slovanské mytologie a z Morany neudělat bohyni. Záměr byl takový, že skřeti začnou vzývat jakousi "Moranu", prý bohyni smrti a zimy. Nakonec se z ní vyklube temná čarodějnice ("ledová královna"), která si na bohyni jen hraje a snaží se využít skřetích kmenů proti vesnici postav.

Část Legendy je už čistě vybájená (byť nevěra Mokoš s Velesem je považovaná za pravděpodobný původní slovanský mýtus).
Další pověsti jsem psal vždy jako doplnění probíhající zápletky s tím, že i postavy vědí, že jsou to hlavně "pohádky". Každá pověst má ale své zrnko pravdy, které se objevuje v realitě hry a odhalování zápetky odhaluje, jak to bylo tenkrát "doopravdy". Napříklat v pověsti o Bivojovi Drakobijci (omlouvám se za grafomanství ;-) ), je pro postavy důležitý ten pás, po kterém pak pátrají ve Svarožičově kruhu, aby jím zmírnili vlkodlačí kletbu hraničářského děvčete Krásnaji (kterou se rozhodli nechat stát se vlkodlakem, aby ničila v lesích a přilehlých horách skřety). Glóinovu lampu pak postavy skutečně našli (běs z ní byl ale už před tím opět vypuštěn na svobodu a už před tím se objevil jako protivník postav), setkali se s "horskými mužíky", kteří pátrali po ztracené tabulce s klíčem s tajemstvím hory (kopce), na němž byl vystavěn Svarožičův kruh atd.
Mimochodem, schválně jestli někdo uhádne jaké "tajemství" se skutečně skrývá za pověstí o kouzelné studni v elfí věži.

Světy mě pak na základě svých podkladů a pravidel (Snový svět se je schopnost Šamana v DrD2) donutil napsat hráč volchy (Velesova kněze), abysme našli nějakou společnou představu. Opět je to spíš to, co se říká, než jak to určitě je ;-)
Jav, Nav i Irij jsou pojmy slovanské mytologie. De facto by Nav mohl plně nahradit Snový svět, je ale otázkou, jak naložit s dušemi. Mohou jít rovnou do Irije, ale nám se "pravidlově" hodilo, aby byly nějakou dobu dosažitelné. Navíc jsem nechtěl, aby šamanský Snový svět byl už přímo "předpeklí" plné duší (protože ho používají i vědmy a jiní "šamani", kteří pracují častěji s bytostmi Snového světa - Snovými Duchy (neplést s dušemi :-) ). Vyřešilo jsme to jakýmsi prolínáním, kdy já osobně (jako PJ a tvůrce světa :-) ) považuji Nav s dušemi lidí postupně se zbavujícíh pout na Jav a putujících do Irije jen za část Snového světa.
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Jezus »

Tak jo, už přestanu tapetovat :-)
Čaroděj skoro = kněz je dobré, kulty jsou taky fajn - na Arkoně měl velekněz Svantovíta skoro větší slovo než kníže Ránů.
Jo, taky jsem si říkal, že to není proti "historii". Jen narážíme na nedostatek pojmů. Svarožičův "chrám" mi zní divně, takže asi svatyně. A něco na způsob "kláštera" (školí se tam pár budoucích knězů) jsem tedy nazval "kruh".

Jinak vesnice postav je bývalé centrum Svarožičova kultu (pak přesunut trochu na jihovýchod). Teď se navíc snaží více prosazovat Perunovi hromoví muži, kteří jsou jedna ruka s mladým vladykou a rádi by udělali svůj kult tím "hlavním". Ostatně Perun je vládce bohů... :-)

Přemýšlel jsem, že bych ji vyškrtl úplně, a "nahradil" bych ji univerzálnější a méně lidskou "Smrtí".
Jo to klidně udělej, sám jsem to měl v plánu, viz výše. Nebo z ní udělej jen nějakého lokálního bůžka/obecného běsa (morovou panu)/ konkrétního antagonistu čarodějnici :-)
Je ale pak otázka, jestli někomu nebude v settingu chybět "zlé božstvo". Moji skřeti si půjčují, kde se dá (Fenrir, Súrt, právě Morana). Uvažuji jim dát Černoboga, ale ten je taky dost možná umělej (:-D). Skřetům by ale možná seděl, když se dodá "jejich" verze mýtu...
Skřeti na vrrcích versus Římané na Katalunských polích! Nezní to špatně.
Yep, a teď si v římských uniformách a na svou dobu "dokonalých zbrojích" představ vznešené elfy! ;-) A do toho divoké "hobity" z Hordy a už zoufalí efíci volají své posily z řad germanských a slovanských barbarů (lidí)... (ono ty dokonalé šiky elfů ze začátku Pána prstenů by asi dost překvapila taktika koně+luku :-)

Snad carevna, ne? :D
jj, "po našimu" je to správně carevna :-)
Kuši máme doloženou někdy z devátého století v Evropě, dostala se sem z východu, zas tak tragicky bych to tady neviděl ("Viděli jste ty zbraně, co mají emírovi muži? Dneska večer se vracejí pozdě z hostiny, pobijeme je a vezmeme jim je!"). Střelný prach je už něco jiného, ale rasy bych moc netahal do slovanského prostředí.
To je dobrý!
Střelnej prach jen jako trpasličí magie. A jen "ohnivá hlína", prskavky, dýmovnice, možná "řecký oheň" apod. určitě ne "píšťaly". Ale souhlasím, že je to spíš rušivý element.
S reklamou u mě nepochodíš (i když se mi po některých věcech stýská - prokletí a požehnání budiž příkladem).
Takže DrD2 znáš? (A zavrhl jsi?). Mě to totiž k podobnému settingu příjde dobré. Ale samozřejmě jestli víc míříš na tu historičtější část a třeba "reálnější"/tvrdší pravidla, méně magie...
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul »

ale jak vás tu čtu, tak dostávám chuť si v tomhle období taky něco zahrát... i když jiný prostředí/území, moje srdeční záležitost je skotsko
Report by potom byl, že?
poradíš vhodný název? Polané?
Šel bych do Holasiců, kteří žili na česko-polském pohraničí, Polané byli severněji.
Mimochodem neměl byzantský císař varjažskou gardu?
Měl, někdy v desátém století tahle tradice začala.
Naopak vznešení elfové (high elves) typu Erlonda by mohli být původní kasta patricijů ve starém Římě.
To nezní špatně. :think:
Perunovi muži (jejihž kult podporuje vladyka) mohou propagovat kostrový pohřeb


Kostrové pohřby se šířily z Panonie, kde ještě doznívaly římské tradice prostřednictvím romanizovaného obyvatelstva. To přežívalo ještě dlouho, na Balatonu byla nalezena pevnost římského původu zničená až za krize kaganátu ve třicátých letech sedmého století a hlavně v Rumunsku, kde později naučilo Slovany vlastní jazyk. Na Slovensku a jihovýchodní Moravě se tak pohřbívalo dříve, než u třeba v Čechách - rozdíl je někde mezi 100-200 lety.
To oradlo by mohl být zajímavý "upgrade" pro rozvoj vesnice, který postavy přinesou (kdo hrál Age of Empires II pochopí).
Hraješ na mou notu, na AoE III mám jen dobré vzpomínky. Experimenty dělané s jednoduchými slovanskými oradly a složitějšími anglosaskými ukázaly, že slovanská dokázala orat i na mnohem horších půdách, kdežto anglosaská orala hlouběji a lépe. V době, ve které se Slované živili hlavně žárovým zemědělstvím, kdy postavili vesnici, vypálili les, patnáct let tam hospodařili a potom táhli dále, to podle mě nemusí být zas taková výhoda, i když s primitivním trojpolním systémem dovezeným z jihu by to mohlo být lepší.
Jenže... když se takový pulčík nekoupe, je oblečen ve zvířecích kůžích, cení zuby a mává křivým ostřím nebo sekerou z jelení lopatky, kdo ho vlastně od skřeta rozezná, že?
Tauril. :D
Je to sdílený dokument, který se postupně doplňuje o to, co je zrovna při hře třeba nebo nám příjde důležité.
Komentovat můžu tam, nebo tady?
Ostatně Perun je vládce bohů...
Tohle přede mnou nepiš, nebo tě čeká slovanská křížová výprava. :D
"zlé božstvo"
Na zlé bohy moc nevěřím, Černoboh byl podle zpráv tahán do boje (ne osobně, jeho modly), takže to asi zas takový záporák nebyl.
Takže DrD2 znáš? (A zavrhl jsi?). Mě to totiž k podobnému settingu příjde dobré. Ale samozřejmě jestli víc míříš na tu historičtější část a třeba "reálnější"/tvrdší pravidla, méně magie...
Znám a zavrhl. Setting sice není to, k čemu bych se chtěl dostat, ale dost se to blíží, spíš mi vadila pravidla. Jako zdroj inspirace je to ale dobré.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Jezus »

Šel bych do Holasiců, kteří žili na česko-polském pohraničí, Polané byli severněji.
Díky. Možná ale zůstanu u Polanů, protože se to líp pamatuje. Nebo je nazvu "Štěpánův kmen", uvidíme :-)
Kostrové pohřby se šířily z Panonie, kde ještě doznívaly římské tradice prostřednictvím romanizovaného obyvatelstva. To přežívalo ještě dlouho, na Balatonu byla nalezena pevnost římského původu zničená až za krize kaganátu ve třicátých letech sedmého století a hlavně v Rumunsku, kde později naučilo Slovany vlastní jazyk. Na Slovensku a jihovýchodní Moravě se tak pohřbívalo dříve, než u třeba v Čechách - rozdíl je někde mezi 100-200 lety.

Na Slovensku (alespoň teda v Tatrách) mám trpaslíky, ti budou určitě pohřbívat "pořádně".
Pokud si správně pamatuju něco z wiki, tak kníže Velké Moravy (možná) sídlil někde kolem Mikulčic, takže do Panonie kousek. Vesnice postav je Sever Moravy/jih Slezska, takže to tam může pomalunku prosakovat.
V době, ve které se Slované živili hlavně žárovým zemědělstvím, kdy postavili vesnici, vypálili les, patnáct let tam hospodařili a potom táhli dále, to podle mě nemusí být zas taková výhoda, i když s primitivním trojpolním systémem dovezeným z jihu by to mohlo být lepší.
Proto je taky "ohnivý bůh" Svarožič i patronem úrody:
"Očišti svůj díl země posvátným ohněm; od vší lesní divočiny a běsného neřádstva, jež žije v jeho stínech, jej očisti. A Svarožič této půdě požehná a ona tobě vydá zrno."
(To, že tam je zrovna elfí lesní "město" by pořádného bohatýra nemělo zastavit ;-) ).

Ovšem fakt, že vesnice 150 let "dřepí" na břehu jezera je asi fakt blbost, že? (Já to vím, ale nechtělo se mi to řešit :-) ). Možná kdyby se trochu posouvali kolem a pak se zase vrátili kvůli posvátnému háji? :think:
Komentovat můžu tam, nebo tady?
Tam raději ne, tam je už to, co "oficiálně" platí (byť se to může měnit :-) ). Komentuj to nejlíp tady nebo jestli chceš, zkopíruj to do jiného dokumentu a hoď link.
Ostatně Perun je vládce bohů...
Tohle přede mnou nepiš, nebo tě čeká slovanská křížová výprava. :D
Ajaj :-) To je právě ten případ, kdy se následují archetypy a vzory řecké a severské mytologie (stejně si myslím, že těm dvěma panteonům vládnul stejný maník a jen měnil cosplaye :-D ).
Takže Perun nebyl ani náčelník? Prostě jen významný bůh s orientací na bouře a válku?
Na zlé bohy moc nevěřím, Černoboh byl podle zpráv tahán do boje (ne osobně, jeho modly), takže to asi zas takový záporák nebyl.
Tohle bude na delší diskusi (na niž se těším :-) ). Dávám to "zlý" do úvozovek, právě protože nemyslím hned na "Satana" a podobné čímany. Prostě ty temnější aspekty, které je ale taky třeba brát v potaz a někdo je logicky musí řídit. To z temných bohů nedělá pouze záporáky, jen někoho, kdo má nastarosti méně populární agendu - třeba zrovna zabíjení nepřátel. ("Teď se vám Černobog hodí, co?")
Hádes třeba taky není zlý, ale je to hold temnější božstvo, které má ale důležitou funkci. Stejně tak má logiku prosit Živu o zdraví a sílu, ale radši si usmířit i nějakou tu strygu (když teda Morana není) či co, co tu nemoc způsobuje. Ostatně, jaro dělá Vesna/Živa/Svarožič... ale kdo teda dělá tu zimu? Ledový obry nemáme...
Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 407
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Vito »

Mě teda strašně, ale fakt hodně pálí oči když čtu o autentických oradlech, mýcení lesa, kosterních hrobech a do toho se dozvím, že v tatrách žijí trpaslíci a vyrábějí kuše... Na mě to působí jako pěst na oko.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Jezus »

Však jsem taky psal, že se mi to poněkud zvrtlo :-) Paul to ale může udělat "pořádně" a nechat Tatry... Tatarům :-D

Já se na nějaký čistý přístup záhy vykašlal a plním očekávání své a hráčů (trpaslíci jsou fajn a do Alp je daleko :-D).

Je ale fakt, že v kontextu mého světa je diskuze o kosterních hrobech opravdu trochu absurdní.
Ovšem žďáření mi inspirovalo zápletku (respektive ji prohloubilo) a osobně se mi líbí možnost setkat se ve světe s pokročilejší technikou orby (když sotva nedávno teprve někteří přešli od kopaničářství) . Vrací to tu mýtickou atmosféru zase trochu na zem, aby z toho nebyla nakonec ta high fantazy.
Navíc mě láká ten kontrast. Postavy se budou možná trochu toulat světěm, aby ulovily zmeka, z jehož šupin a šlach jim trpaslíci slíbili zhotovit "pouta na vlčího běsa" - pás, který umožní být dívce, již nechaly podlehnout vlkodlačí kletbě, být déle člověkem. Pro vesnici jako takovou ale bude možná větší přínos ne ten artefakt, ale nové oradlo :-) (A představte si ty legendy, které se budou o Mojimirovi, Svarožičově kňazi, povídat, jak žehnal půdě a zajistil hojnost úrody ;-) ).
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul »

Díky. Možná ale zůstanu u Polanů, protože se to líp pamatuje. Nebo je nazvu "Štěpánův kmen", uvidíme :-)
Ještě tady jsou archetypální "Laši" (jako v "Lidičky, to je samotný Jeremiáš, střílejte!").
Ovšem fakt, že vesnice 150 let "dřepí" na břehu jezera je asi fakt blbost, že? (Já to vím, ale nechtělo se mi to řešit :-) ). Možná kdyby se trochu posouvali kolem a pak se zase vrátili kvůli posvátnému háji? :think:
150 let je asi 10 období sezení na jednom místě. To stěhování neprobíhalo tak, že by na Ukrajině naložili všechno na vozy a zastavili se v údolí Mohanu, spíš se posunuli o pár kilometrů na nejvhodnější místo, udělali pár zemnic, vyžďářili kus lesa a tam žili. Mezitím si půda "odpočinula" někde jinde, kde sídlili a vrátili se přibližně do těch míst.
Takže Perun nebyl ani náčelník? Prostě jen významný bůh s orientací na bouře a válku?
Nejsem úplně znalec Nestora, ale nezdá se mi, že by ve Vladimírově pantheonu nějaký bůh měl náčelnickou funkci a byl ostatním nadřazený. Zemědělská společnost nebude za hlavního boha považovat někoho, kdo vládne bouřím a ve znaku má sekeru (ačkoli blesky hubí zlé běsy a podobně, Perun nemusí být úplně opomíjený a Slovanů-oráčů, i když by nemusel být první a post nejvýznamnějšího božstva by mohl převzít Veles, Živa, nebo Mokoš).
ale kdo teda dělá tu zimu? Ledový obry nemáme...
Pravda, Morana by mohla býti nějakou čarodějkou, která se po smrti dostala na tuto astrální úroveň (něco podobného se stalo Radegastovi, původně gótskému králi).
Paul to ale může udělat "pořádně" a nechat Tatry... Tatarům
Já osobně na rasy moc nejsem.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Log 1=0 »

Paul píše: 20. 9. 2018, 17:42 Zemědělská společnost nebude za hlavního boha považovat někoho, kdo vládne bouřím a ve znaku má sekeru (ačkoli blesky hubí zlé běsy a podobně, Perun nemusí být úplně opomíjený a Slovanů-oráčů, i když by nemusel být první a post nejvýznamnějšího božstva by mohl převzít Veles, Živa, nebo Mokoš).
A kdo jiný by to byl, než ten, kdo dává životadárnou vláhu, bez které ze země nic neroste, a když už, tak to hned usychá?
OK, nemusel být, ale často tomu tak bývá.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul »

A kdo jiný by to byl, než ten, kdo dává životadárnou vláhu, bez které ze země nic neroste, a když už, tak to hned usychá?
OK, nemusel být, ale často tomu tak bývá.
Řeka, co mi teče za barákem a na jaře se vždycky vylije.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Log 1=0 »

Já vím, že jsou i jiné alternativy. Jen jsem rozporoval to podle mě nesmyslné tvrzení, že zemědělská společnost si nedá na první místo boha bouře. Spousta to udělala. Zeus, Ukko, Baal (OK, El je vyšší, ale ten nikoho moc nezajímal).
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od ShadoWWW »

Když přijde cizí vojsko, úrodu ti zabaví a pole zničí, dáš si na první místo taky boha války nebo bouře.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: [Brainstorming] Slovanské prostředí

Příspěvek od Paul »

Když přijde cizí vojsko, úrodu ti zabaví a pole zničí,
Hodně štěstí, čekám tě na ostrohu u Dunaje, který se zove Wogastisburg. :D

Tak jo, později (patrně v hradištním období) se formovala hradiště, vyšší sociální struktura a podobné věci. Ale řekněme, že do toho času se mi moc nechce.
dáš si na první místo taky boha války nebo bouře.
Na trestné výpravě jej postavím do čela. Jen co se zase usadím, z prvního místa půjde.
Zeus, Ukko, Baal (OK, El je vyšší, ale ten nikoho moc nezajímal).
Já si u Řeků představím spoustu věcí, jen ne zemědělskou společnost slovanského typu. Mezopotámci mi na to sedí snad ještě méně.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů