RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Odpovědět
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Myslím, že pro tvé spoluhráče, pro které jsou i Příběhy impéria moc svazující, nemá smysl řešit takový druh pravidel, u kterých má pojem "výhodnost" smysl.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od Quentin »

Jerson píše: 16. 7. 2018, 08:27 Ještě sem napíšu pár věcí, které bych chtěl od pravidel.
1) aby se podle nich dala hrát různě podrobně popsaná postava, tedy od "prastará upírka" po postavu s historií a schopnostmi popsanými na několika stranách
2) aby nebyly žádná vždy výhodná pravidla a mechaniky - tím myslím, že když normálně je vždycky lepší mít Obratnost 10 než Obratnost 1 a mít Létání než ho nemít. Já chci, aby Obratnost 10 měla nějaké mechanické nevýhody proti Obratnosti 1 a aby možnost létání přinášela nějaké omezení nebo nevýhody proti nelétání, jedno zda bude přirozené nebo magické.
3) aby se dala postava během hraní doplňovat a upravovat, aniž by to mělo vliv na jejich vzájemné vyvážení
Navrhuju brát schopnosti postav jen jako rozšíření možností ve fikci. Ani bych jim nedával nutně číselné hodnocení.* Když máš "létání," tak můžeš létat, když jsi "hacker," tak můžeš šaškovat** s počítačema. Samotné vyhodnocení sporu nebo konfliktu s nimi vlastně pracovat nemusí; stačí, když z něj budou vypadávat drama možnosti jako "Ano, a...", "Ano, ale..." a "Ne, ale..."

Tzn. když utíká z baráku postava, co nemá létání, tak si hráč popíše, jak se plíží garážema, hodí (nebo jinak vygeneruje či zvolí) "Ano, ale..." a vyjde mu třeba, že je sice ujel, ale jeden sekuriťák si zapsal SPZku. Zatímco, když z baráku utíká postava, co má létání, tak třeba vyběhne na střechu a chce uletět, hodí "Ano, ale..." a uletí, ale objeví se i se svými křídly ve večerních zprávách.

Dávám smysl?

*maximálně amatér/profesinál/expert
**behold my majestic IT knowledge :D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 407
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od Vito »

Jerson píše: 16. 7. 2018, 08:27 2) aby nebyly žádná vždy výhodná pravidla a mechaniky - tím myslím, že když normálně je vždycky lepší mít Obratnost 10 než Obratnost 1 a mít Létání než ho nemít. Já chci, aby Obratnost 10 měla nějaké mechanické nevýhody proti Obratnosti 1 a aby možnost létání přinášela nějaké omezení nebo nevýhody proti nelétání, jedno zda bude přirozené nebo magické.
Zde mě napadli nějaké imaginární "posuvníky" z deskovky Arkham horror. Nikdy jsem to sice nehrál, tak se tomu moc nerozumím... Ale pochopil jsem to tak, že dvě statistiky postavy jsou vždycky v přímé opozici a ty si nastavuješ která z nich je dominantní. Akorát by se to nemělo jmenovat "obratnost" a "odolnost" a tak. Ale dalo by se tomu říkat třeba "atletika" která je v přímé opozici s "výdrží". Pokud chceš hrát Catwoman, nastavíš si vysokou atletiku za cenu slabé výdrže a naopak při hraní comixového Hulka si dáš maximální výdrž, nebo konstituci, nebo prostě něco podobného. Vzájemná opozice by pak mohla suplovat vyváženost postav a od určitých hodnot i udělovat vypravěčské pravomoci.

edit: je to jenom takový brainstorm samozřejmě. Já si opravdu myslím, že ti "dobří" pravidla ani nepotřebují. Ale zase by pravidla "těm dobrým" mohla být oporou, takže by je třeba i využila. A ano, Jerson to vystihl v tom, že to musí být stručné.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od Jerson »

Tenhle efekt z AH znám a pro deskovku je dobrý, protože je omezený soubor schopností a dají se postavit proti sobě. Nicméně pokud chci mít volné RPG, tak to moc fungovat nebude.

V Omeze používám méně přímý způsob, totiž že postava může mít libovolně vysokou schopnost, ale čím vyšší schopnosti má, tím náročnější je mise jako celek, a také i náročnější celkový cíl. Takže pokud má postava pět schopností na hodnocení 2, má její mise náročnost 10, zatímco postava s pěti schopnostmi na 10 má náročnost mise 50. A pokud hrajou dohromady, tak celková náročnost mise je 60 s tím, že druhá postava by měla překonat cca těch 50 bodů téhle náročnosti.
Osobní cíle se nesčítají, takže náročnost osobního cíle první postavy je 15 bodů (=5× (2+1)), zatímco náročnost cíle druhé postavy je 550 bodů (=5×(10+9+ ...+1)), tedy někde úplně jinde. A první postava své cíle plní za jedno, dobrodružství běžné náročnosti, zatímco druhá postava potřebuje 10 dobrodružství. Celkem to motivuje hráče k tomu, aby své postavy zbytečně nepřeboostovávali.

Druhá věc je, že jsem nastavil pevnou šanci na komplikace, která nezávisí na schopnostech postavy, takže postava se schopností 10 nepřekovává překážky snáze než postava se schopností 1.

Oba tyhle principy bych rád zachoval, i když ideálně bez číselného hodnocení schopností, aby se to snáze trackovalo i bez záznamů, ale zase by čísla měla být v případě potřeby použitelná, protože hráči stolních RPG si dost často postavu popsanou bez čísel ani neumí představit. Takže si to představuju trochu jako aspekty z Fate, které můžou být různé, od "Démon" po "Excelentní pouštní stopař (6)". Přičemž používat jeden aspekt neotřelým způsobem by mělo generovat odměnu stejně jako používat více různých aspektů, ale obojí by mělo mít své výhody i nevýhody.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od boubaque »

Ještě jsem to (ani zdaleka) nedomyslel, ale imho to chce:

:arrow? co nejmíň pravidel, která by byť jen zaváněla čísly

:arrow? do jisté míry formalizovaný popis postav:
--- jaké má postava sny, čeho by chtěla dosáhnout (ideálně v horizontu doby plánované hry) ("cíl")
--- co postava často dělá a je v tom skvělá, nebo dobrá, nebo aspoň trochu dobrá ("dovednost")
------ jak ji to ale může zároveň přivést do problémů ("slabina/slabost")
------ (není problém tyhle věci přidávat až v průběhu hry; díky podmínce nejsou vždy výhodné, a tak postavu příliš nezvýhodňují)

:arrow? nějaký systém rozhodování sporů (hraju si s myšlenkou dát pravomoc hráči, jehož postava má "dovednost" nejbližší podstatě sporu)

:arrow? doporučení, jak psát příspěvky (+příklady):
--- postava by měla být aktivní
--- nebo aspoň nabízet možnosti, jak se můžou zapojit další postavy ("nahrávat si")
--- směřovat ke konfliktům či zajímavým situacím, nastavovat překážky (ale netlačit, plno těch hráčů myslím chce i obyčejné "snění")

:arrow? doporučení, jak směřovat a/nebo strukturovat příběh:
--- scénování/střih (jesti to nepatří už do předchozího oddílu
--- ?! dělení na kapitoly, příp. tří-/pětiaktová striktura příběhu
--- epilog
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od Jerson »

York píše:Ostatně jsem to teď nabízel i Jersonovi na facebookové hrání (což je teda mlácení prázdné slámy, protože Jerson nechce doporučit pravidla, Jerson chce upravit svoje pravidla tak, aby mu fungovala pro facebookové hraní).
Nějak jsem vůbec nepobral, co že jsi mi to chtěl nabídnout - jako že ani z původního příspěvku jsem to nepobral, protože předtím jsi napsal tohle:
York píše:Takže teď tam mám jen meat pointy (tikací bazmek) a různé výhody a nevýhody (tagy) s tím, že buď svou akcí vyrábíš/sundaváš tagy (a tedy získáváš postihy nebo bonusy), nebo rubeš do meat pointů, nebo vyhraješ "fiatem" (viz dál hvězdička).
Tricky part je, vyladit tuhle vzájemnou interakci tak, aby to bylo herně zajímavý a nevedlo to k jednoznačně výhodným volbám. Pro improvizační oneshot bych se na to vykašlal (byť ta pravidla mám a celkem fungujou) a jel čistě přes "body porážky", které jsou extrémně abstraktní a vlastně je to jen stupnice od 0 (jsme plně konfliktuschopný a chci se rvát) po nějakej strop (nechci nebo nejsem schopen dál pokračovat v konfliktu).
Můžeš mi to vysvětlit tak, abych to pochopil?

Na Hru bez přípravy jsou koukal a vůbec nevím, jak tahle pravidla použít pro hru na netu a bez Vypravěče, pokud budeme jen dva. Je tam hodně "určí se" a "je dán" a "dostaneš", aniž by bylo řečeno, kdo konkrétně tyhle věci určuje.
boubaque píše: 16. 7. 2018, 21:37 Ještě jsem to (ani zdaleka) nedomyslel, ale imho to chce:
Mám tedy čekat na nějaký další výstup od tebe, nebo navrhovat své nápady?
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od boubaque »

Jerson píše: 17. 7. 2018, 07:45 Mám tedy čekat na nějaký další výstup od tebe, nebo navrhovat své nápady?
Klidně navrhuj, případně se vyjádři k tomu, co jsem stručně napsal – ta možnost, že něco podstatného přehlížím, je pořád hodně velká. Navíc tenhle týden to mám tak nabité, že mě nejlíp přiměje nad tím přemýšlet nějaký další příspěvek, co se objeví v tomhle vlákně ;)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 407
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od Vito »

Jerson píše: 17. 7. 2018, 07:45 Mám tedy čekat na nějaký další výstup od tebe, nebo navrhovat své nápady?
Určitě navrhuj. Mě to zaujalo a myslím, že boubaque si z toho udělal také nějaké mentální cvičení. Jenom ten jeho opatrný nástřel se drží pořád ještě hodně u zdi.
boubaque píše: 16. 7. 2018, 21:37 ...
Podívej se prosím na ty FB portály. Ti lidi kteří tam chodí většinou naformulují nějaká pravidla již v "dohodě o příběhu". Namátkou vytáhnu jeden z těch novějších:
Čauko! <3
Jelikož jsem se rozhodla, vrátit se k facebookovému rpg-čku, tak hledám nějakou dobrou duši, co se ke mě připojí. Mělo by jít o dvouhru,téma je mi tak nějak jedno. I když se spíš přikláním k normálnímu světu. Témata jako, HP, TW, 13RW, GOT, taky nejsou od věci, když tak písněte s nápadem. Nějaké HETERO vztahy a podobně. Proto hledám někoho, kdo by byl schopný uhrát chlapce, bude trochu kreativní, protože já nedokážu vymyslet skoro nic. Proto pokud máte nápady, či nějaké už svoje hry co byste chtěli realizovat, sem s nimi :) Někoho aktivního co bude tolerovat moje nálady, kdy nedokážu napsat ani slovo :D Nechci abych čekala na příspěvek třeba týden.Taky aby se na to dalo reagovat, to je to nejdůležitější, vím že je to někdy těžký ale aspoň příspěvek a délce 5-10ti řádků. Nebojte se napsat s čímkoliv, sluníčka, nekoušu a jsem totálně megasociální člověk xd. Netrapte ani s tím že vám třeba nejde čeština, menší chybky mi nevadí. Taky pravopisem nepřetékám jo :D Čekám vaše zprávy, sovy, potkany, cokoliv mi zprávu předá
Ona vlastně strašně moc těch pravidel již nadefinovala v úvodním postu. A je to cca takový rozsah, který je žádoucí.
1) chci hrát rpg
2) chci dva hráče
3) téma je volné
4) já jsem dívka a chci HETERO vztahy, zdůrazňuje to
5) chci aby jsi hrál/a kluka, ty sám/a přitom kluk být nemusíš. Akorát by jsi měl/a být schopná ho uvěřitelně zahrát.
6) potřebuju pomoct s kreativitou a někoho kdo mě občas potáhne za ruku
7) musí být aktivní a tolerantní
8 ) definovaná frekvence odesílaní příspěvků
9) přidej vtip a ujisti že jde o zábavu a nemělo by se to myslet moc vážně
10) opravdu je tento bod zbytečný ale už jsem si ho oblíbil :)

edit: požadavky na rozsah a frekvenci jsou hodně časté. Protože odstavec ti dá víc informací, možná nějaký flag, nebo hook u kterého se můžes zachytit a využít to jako nahrávku. Lepší než ti někdo má napsat pouze dvě slova. Vlastně když tak nad tím přemýšlím, tak stačí vymyslet nějaký systém na přihrávky do půlky A4. Něco proaktivně napsané... "Líbí se ti hrdina XY, svět WZ? Pojdmě si z toho prostředí zahrát příběh ale dohodněme se že ty vymyslíš tři průsery pro Hulka a já zase tři průsery pro Black Widow a společně vykoumáme jak se z toho dostanou"...
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od boubaque »

Vito píše: 17. 7. 2018, 08:30 Určitě navrhuj. Mě to zaujalo a myslím, že boubaque si z toho udělal také nějaké mentální cvičení. Jenom ten jeho opatrný nástřel se drží pořád ještě hodně u zdi.
No... do jisté míry ano. Chci jim nejdřív vytvořit "pravidla", která budou moct využít na tom chatu. Nevěřím, že když za nimi Jerson přijde s podmínkou, že si budou po (virtuálním) stole posílat žetonky, protože zrovna zadefinovali ve fikci věc, která není samozřejmá, což znamená, že musí svou fantasii a kreativitu omezovat nějakým abstraktním systémem, který nemá přímý vztah s děním ve fikci, že je okamžitě neodradí. Naopak nějaká "příručka", která ti řekne, jak tvořit zajímavé příběhy, se hodí v chatu i u stolu, jen u stolu už na to nějaké nástroje máme, nebojíme se tolik abstrakce a většinou je ve hře někdo, kdo se stará hlavně o to, aby se to posouvalo a aby se něco dělo (o pasivních hráčích toho bylo taky hodně napsaného a nikdo je nemá rád ani u stolu). A napsat dobrou příručku pro vypravěče, jak strukturovat příběh, taky není úplná sranda a ne každému RPGčku se to povedlo, i když se o to náhodou snažilo...
Vito píše: 17. 7. 2018, 08:30
boubaque píše: 16. 7. 2018, 21:37 ...
Podívej se prosím na ty FB portály. Ti lidi kteří tam chodí většinou naformulují nějaká pravidla již v "dohodě o příběhu". Namátkou vytáhnu jeden z těch novějších:
Čauko! <3
Jelikož jsem se rozhodla, vrátit se k facebookovému rpg-čku, tak hledám nějakou dobrou duši, co se ke mě připojí. Mělo by jít o dvouhru,téma je mi tak nějak jedno. I když se spíš přikláním k normálnímu světu. Témata jako, HP, TW, 13RW, GOT, taky nejsou od věci, když tak písněte s nápadem. Nějaké HETERO vztahy a podobně. Proto hledám někoho, kdo by byl schopný uhrát chlapce, bude trochu kreativní, protože já nedokážu vymyslet skoro nic. Proto pokud máte nápady, či nějaké už svoje hry co byste chtěli realizovat, sem s nimi :) Někoho aktivního co bude tolerovat moje nálady, kdy nedokážu napsat ani slovo :D Nechci abych čekala na příspěvek třeba týden.Taky aby se na to dalo reagovat, to je to nejdůležitější, vím že je to někdy těžký ale aspoň příspěvek a délce 5-10ti řádků. Nebojte se napsat s čímkoliv, sluníčka, nekoušu a jsem totálně megasociální člověk xd. Netrapte ani s tím že vám třeba nejde čeština, menší chybky mi nevadí. Taky pravopisem nepřetékám jo :D Čekám vaše zprávy, sovy, potkany, cokoliv mi zprávu předá
Ona vlastně strašně moc těch pravidel již nadefinovala v úvodním postu. A je to cca takový rozsah, který je žádoucí.
1) chci hrát rpg
2) chci dva hráče
3) téma je volné
4) já jsem dívka a chci HETERO vztahy, zdůrazňuje to
5) chci aby jsi hrál/a kluka, ty sám/a přitom kluk být nemusíš. Akorát by jsi měl/a být schopná ho uvěřitelně zahrát.
6) potřebuju pomoct s kreativitou a někoho kdo mě občas potáhne za ruku
7) musí být aktivní a tolerantní
8 ) definovaná frekvence odesílaní příspěvků
9) přidej vtip a ujisti že jde o zábavu a nemělo by se to myslet moc vážně
10) opravdu je tento bod zbytečný ale už jsem si ho oblíbil :)
Ale všimni si, že většina těch věcí jsou požadavky, se kterými ti pravidla moc nepomůžou. 1-4 vůbec. K 5 můžeme dát nějaké stereotypní pokyny, jak se chová kluk a jak se chová holka, ale do toho nejdu, i kdybych si náhodou myslel, že to je největší problém textových RPG. 6-7 jsou věci, které řešíme, ale otázka je, jak velkou míru abstrakce ti lidi zvládnou nebo budou ochotní zvládnout; zatím jim chybí byť jen rady, jak být dobrý (spolu)hráč (dělal jsem si na průzkum přes google a jediné relevantní, co na mě vypadlo, je tohle). 8 je zase spíš technická věc, která ale zase imho vyplyne z toho, že to ty hráče baví a že berou na ostatní ohledy (třeba napíšou "jedu na dva týdny do Amazonie, nebudu na netu"). 9 je zřejmá ukázka toho, že nechci někoho odradit přílišnými požadavky* a 10 je tvůj oblíbený bod :)

* tzn. nějak intuitivně chápe, že nesmí moc tlačit; proto i já chci (aspoň nejdřív) rady a doporučení, než pravidla
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 407
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od Vito »

boubaque píše: 17. 7. 2018, 08:52 Ale všimni si, že většina těch věcí jsou požadavky, se kterými ti pravidla moc nepomůžou. 1-4 vůbec.
Zaznít by ale měli. Ideálně ale v jedné větě.
boubaque píše: 17. 7. 2018, 08:52 K 5 můžeme dát nějaké stereotypní pokyny, jak se chová kluk a jak se chová holka, ale do toho nejdu, i kdybych si náhodou myslel, že to je největší problém textových RPG.
Toto zase není vůbec potřeba. Kluk se chová jako kluk a holka jako holka. Ono to jde spíš obejít jednoduchou formulkou "vytvoř si jakoukoliv postavu z tvé fantazie, o které si myslíš že ji zvládneš zahrát, dáš to? Pojď mi to ukázat!".
boubaque píše: 17. 7. 2018, 08:52 6-7 jsou věci, které řešíme, ale otázka je, jak velkou míru abstrakce ti lidi zvládnou nebo budou ochotní zvládnout; zatím jim chybí byť jen rady, jak být dobrý (spolu)hráč
Das ist Das! Já se trochu bojím, že je to až příliš individuální a těžko se to dá nějak zobecnit, tak aby to uspokojilo nějaké široké publikum. Imaginární žetonky ani matematika ne. Možná nějaké slovní doporučení?
boubaque píše: 17. 7. 2018, 08:52 (dělal jsem si na průzkum přes google a jediné relevantní, co na mě vypadlo, je tohle).
Moc slov. Sorryjako, výsledek známe předem.

boubaque píše: 17. 7. 2018, 08:52 8 je zase spíš technická věc, která ale zase imho vyplyne z toho, že to ty hráče baví a že berou na ostatní ohledy (třeba napíšou "jedu na dva týdny do Amazonie, nebudu na netu").
Oni to většinou zahrnují protože se těší na to co odpíšeš a vidí tě online a ty se pak dva týdny vymlouváš, že nemáš čas a nakonec už ani nikdy nenapíšeš a hra se prostě rozpadne.
boubaque píše: 17. 7. 2018, 08:52 9 je zřejmá ukázka toho, že nechci někoho odradit přílišnými požadavky* a 10 je tvůj oblíbený bod :)
:kiss:
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od York »

Jerson píše: 17. 7. 2018, 07:45Můžeš mi to vysvětlit tak, abych to pochopil?
Můžu, ale přečti si, prosím, nejdřív správný příspěvek. Ten, který jsi odcitoval, byl v teoretizování o remaku Dračáku a s tímhle tématem nesouvisí.

Jerson píše: 17. 7. 2018, 07:45Je tam hodně "určí se" a "je dán" a "dostaneš", aniž by bylo řečeno, kdo konkrétně tyhle věci určuje.
Na tím, kdo co rozhoduje a kdy, je samozřejmě potřeba se zamyslet. Standardně, předpokládám, má autor příspěvku takřka absolutní pravomoc (jak to napíše, tak to bude), ale musí brát v úvahu předchozí děj a nemůže rozhodovat o postavě druhého hráče?

Rozšířil bych to do té míry, že každý hráč rozhoduje o postavách, které do příběhu vložil on, leda by se s ním spoluhráč domluvil, že je přebere. Scény by asi šlo popisovat třeba stylem "ano, ale..." (tzn. pouze pravidlo "musíš stavět na tom, co už bylo napsáno"), případně bych nechal rozhodovací pravomoc hráči, který scénu nadhodil.

Jestli chceš návrhy, jak by šlo pojmout další místa, kde nevíš, co s tím, tak, prosím, uveď i kontext. Z citace "určí se" nebo "je dán" nepoznám, o čem mluvíš.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od Jerson »

Ve hře bez přípravy mám tuším popsaný jednoduchý konflikt na tři "vítězné body"*. Tady bych to možná upravil tak, že bude pevný počet "kol", hráči se budou střídat v popisu a ten, na koho vyjde poslední "kolo" rozhodne, jak to celé dopadlo (každý samozřejmě musí brát v úvahu to, co bylo napsáno před ním).
Tohle jen znamená, že ten kdo nezačne bude mít právo posledního popisu. A ani ty pevná tři kola nejsou úplně ideální, některé věci je lepší řešit hned, zatímco jiné takové konflikty trvají třeba pět nebo šest výměn. Ale řeší to jen věci PvP, ale už ne PvE (NPC).
York píše: 17. 7. 2018, 10:48 Na tím, kdo co rozhodue a kdy, je samozřejmě potřeba se zamyslet. Standardně, předpokládám, má autor příspěvku takřka absolutní pravomoc (jak to napíše, tak to bude), ale musí brát v úvahu předchozí děj a nemůže rozhodovat o postavě druhého hráče?
Standardně to je tak, že hráč popisuje jednání své postavy, při kterém by měl být omezen situací, ale kvůli neexistenci nějakého vyhodnocení mezi postavami, ani neexistenci opozice jako takové si často popisují akce, kterým nelze zabránit. Tedy já si popíšu, jak holku dostanu na na zem a zakleknu jí, ale ona si ve své akci popíše, jak mě shodí, postaví se a vytasí dýku. A takhle se můžeme kočkovat donekonečna, dokud to jeden z nás nevzdá. Právě na takové situace potřebuju nezávislou mechaniku, která z nějakého úvodního nastavení vyplivne, kdo má právo popsat výsledek a jak moc to může udělat. Může z toho vyplynout i to, kolik výměn takhle popíšeme, ale finále nemůže jít spočítat předem.

Nicméně začnu od začátku:

Popis postavy - tady bych vycházel z toho, jak se popisy běžně vytváří, tedy od krátkých popisů typu "mladá démonka" po delší odstavec s vypsanými vlastnostmi, schopnostmi a historií. Takže základní popis postavy by mohl být formou aspektů / schopností /tagů v počtu 1 až 10(?), třeba formou zvýraznění v popisu, na začátku bez číselného hodnocení.
Další věc by byla nějaký cíl postavy, ideálně krátkodobý, splnitelný během jednoho sezení (i když to na netu může trvat i měsíce hraní)

Tagy (použiju zatím tohle označení, ať se to neplete s jinými pojmy) by mohl hráč použít pro získání nějaké výhody v situaci, uplatnění převahy a/nebo úniku z nepříjemností (jako "reroll hodu"). Tedy použít je před vyhodnocením situace "mám meč po otci (a ty ne)", během vyhodnocení "díky meči si držím odstup a zkouším ho bodnout", nebo po situaci "upustím meč, zvednu se ze země a chci utíkat". U každého aspektu by si hráči pamatovali / poznačili, když ho použijou, a další použití by bylo náročnější (zatím neřeším jak). To aby se jeden tag sice mohl používat na všechno, ale nebylo to moc výhodné, protože opakování těch samých postupů je v LRP dost nezábavné. Jednou to jde, dvakrát je to na hraně, potřetí to samé řešení či zdůvodnění je už otrava. Víc než tři použití (v kratším časovém úseku) už nemusí být ani možné.

Tohle opakované použití by bylo možné odmazávat pomocí "negativního použití aspektu". Jen by ho nemohl vyvolat sám hráč, ale musel by ho vyvolat spoluhráč (nebo Vypravěč, pokud bude). Znamenalo by to, že daný tag je dostatečně zajímavý, aby se ve v příběhu mohl vyskytnou opakovaně. Třeba pokud je někdo vlkodlak, promění se do vlkodlaka, aby získal výhodu v boji, může na něj spoluhráč poslat lovce vlkodlaků, čímž jakoby jedno použití odmaže. Tedy zvažuju, že by žádné použití nešlo snížit na nulu - tedy jakýkoliv tag použiješ, tak už vždycky bude jeho další použití méně výhodné než použití úplně nového tagu.

Další věc - tagy si lze přidávat během hry a rozšiřovat tím postavu. Ještě přemýšlím, zda by mělo jít tagy "prohlubovat", tedy třeba "démon" rozvinu na "démon vyhnaný mezi lidi", čímž by sám hráč rozvíjel historii / schopnosti své postavy. Odměnou by bylo zase snížení ceny za použití, ale tentokrát ho může dosáhnout sám. A je celkem jasné, že tagy takhle jdou prohlubovat víc, ale ne do nekonečna.

Tagy by šly také měnit, na základě zažitých událostí v jiné tagy. Tedy že můžu "démona" prohloubit na "krutého démona" a později změnit na "odpouštějícího démona", když v nějaké situaci chci být krutý (použiju tag), ale ona se vyvine jinak než jsem zamýšlel (nedokážu svou oběť zmrzačit a raději ji pustím.) částečná změna by asi mohla mít podobný efekt jako negativní vyvolání, a úplná změna ("démon" se na to nehodí, ale tag "krutý" změnit na "odpouštějící") by mohl zcela negovat předchozí počty použití, protože to do hry přinese zase nové situace.

A teď nevýhody většího počtu tagů. Viděl bych to tak, že pro splnění cíle postavy by bylo potřeba tolika úspěchů v situacích, kolik má v dané chvíli použitých tagů, ale bez ohledu na počet použití - aby bylo zase lepší používat stejné tagy, než si přidávat další. A změna tagu by se počítala stejně jako přidání jiného. Tedy relativně jednoduše popsané postavy, které se nemění a chovají se stále stejně by figurovaly v kratších příbězích, rychleji by splnily svůj cíl, zatímco komplexní postavy, které se ještě dost proměňují a dost zažívají by měly cíle vzdálenější - i proto, aby měly čas všechno ze své historie během hry předvést.

Co vy na to?
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od York »

boubaque píše: 16. 7. 2018, 21:37:arrow? nějaký systém rozhodování sporů (hraju si s myšlenkou dát pravomoc hráči, jehož postava má "dovednost" nejbližší podstatě sporu
To bych nedělal, protože pak dáš do konfliktu gamistické rozhodování (mám dovednost, takže bych měl uspět) a dramatické rozhodování. Další věc je, že občas mohou být podstatě sporu blízké různé dovednosti podle toho, na které straně stojíš. Zloděj se snaží nezanechat žádné stopy, detektiv se je snaží najít. Jsou to různé dovednosti, ale obě úplně stejně relevantní.

boubaque píše: 16. 7. 2018, 21:37--- ?! dělení na kapitoly, příp. tří-/pětiaktová striktura příběhu
Tohle je strašně omezující, zvlášť oproti tomu, na co jsou zvyklí. Je to užitečná teoretická znalost, ale snažit se na to napasovat všechny hry až imho tak super není.

Klíčové podle mě je, identifikovat dějové linie (nejlíp společně) a pak se je snažit nějak uzavřít. Může to být na třeba podmět libovolného hráče: "Zajímá mě, jak dopadne tenhle vztah. Rozejdou se?" Odpověď nemusí být ano/ne, ale hráči by prostě po nějaké době měli říct "jo, tohle jsme uzavřeli, můžeme nadhodit něco dalšího".

(Na rozdíl od tabletop kampaně tady nehrozí problém, že si vypravěč z nějaké linie udělá hlavní zápletku kampaně a hráč pak strašně dlouho marně čeká na rozuzlení... (Sorry, Kartoko ;))).
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od York »

Jerson píše: 17. 7. 2018, 11:30Tohle jen znamená, že ten kdo nezačne bude mít právo posledního popisu.
Přesně tak jsem to myslel. Je to v podstatě pořád šatrh (vygoogli si, jestli neznáš, je to larpový pojem), jen s formalizovaným průběhem a rozuzlením.

Je to každopádně jen nápad, já jsem to hrál normálně s házením.

Jerson píše: 17. 7. 2018, 11:30A ani ty pevná tři kola nejsou úplně ideální, některé věci je lepší řešit hned, zatímco jiné takové konflikty trvají třeba pět nebo šest výměn.
Pevný počet kol je vždycky pro určitý konflikt. Můžeš na začátku říct, jestli to chceš na jedno kolo (souboj s nevýznamným protivníkem, rovnou napíšu výsledek), na tři nebo třeba na pět (finální souboj).

Jerson píše: 17. 7. 2018, 11:30Ale řeší to jen věci PvP, ale už ne PvE (NPC).
V 1 vs 1 bez vypravěče je to vždycky PvP ;-)

Ne, vážně. V čem se podle tebe liší PvP a PvE? Konfliktu se vždycky účastní nějaké postavy, které hraje jeden hráč a nějaké postavy, které hraje druhý hráč, ne?

Jerson píše: 17. 7. 2018, 11:30Standardně to je tak, že hráč popisuje jednání své postavy, při kterém by měl být omezen situací, ale kvůli neexistenci nějakého vyhodnocení mezi postavami, ani neexistenci opozice jako takové si často popisují akce, kterým nelze zabránit. Tedy já si popíšu, jak holku dostanu na na zem a zakleknu jí, ale ona si ve své akci popíše, jak mě shodí, postaví se a vytasí dýku. A takhle se můžeme kočkovat donekonečna, dokud to jeden z nás nevzdá. Právě na takové situace potřebuju nezávislou mechaniku, která z nějakého úvodního nastavení vyplivne, kdo má právo popsat výsledek a jak moc to může udělat. Může z toho vyplynout i to, kolik výměn takhle popíšeme, ale finále nemůže jít spočítat předem.
To jsme opět u toho, jestli to má být v principu šatrh, nebo souboják s generátorem náhody. Šatrh stojí a padá na tom, že oba hráči jsou od začátku připraveni prohrát. Když tvůj protihráč chodí do konfliktů s tím, že od začátku ví, že vyhraje (nebo aspoň neprohraje), tak s ním nehraj šatrh. Tedy ano, pak opravdu potřebuješ nějaký robustní souboják s generátorem náhody*.

* edit: Nebo si s tím hráčem vyjasnit, jakou hru chceš hrát. Třeba se mu pokusit vysvětlit, že přijmout prohru může vést k zajímavé situaci, kdy o své postavě něco zjistí.


Když teď chvíli zůstaneme u šatrhu s pevně daným počtem kol: Když v tomhle módu hry v prvním kole hry popíšeš "zalehnu tě a znehybním", tak odpověď "vykroutím se ti a něco" dostaneš úplně automaticky a naprosto podle pravidel. V prvním kole prostě nemůže být nikdo vyřazen a tím, že rovnou zahlásíš takhle silnou vyřazovací akci, vlastně protivníkovi nahraješ, aby si popsal, jak se z ní vykroutí, a tedy nepřímo aby zazářil, jak je (proti tobě) dobrý. To je přesně smysl té pevné kolové struktury.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: RPG pro hráče textových RP (FB/fórum/chat)

Příspěvek od York »

boubaque píše: 17. 7. 2018, 08:52dělal jsem si na průzkum přes google a jediné relevantní, co na mě vypadlo, je tohle
To je zrovna docela dobrý, btw.

Vito píše: 17. 7. 2018, 09:24Moc slov. Sorryjako, výsledek známe předem.
Jestli si někdo myslí, že existují tři magická slova, která si může každý přečíst a dozví se z nich všechno o hraní rpgček (textových i jiných), tak je na velkém omylu.

Skutečnost je taková, že to můžeš trénovat celý život (a číst k tomu stohy a stohy textu) a pořád se budeš mít co učit.
Naposledy upravil(a) York dne 17. 7. 2018, 12:23, celkem upraveno 1 x.
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů