Brainstorming skill point based fantasy systému

Tvůrčí sekce zabívající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7523
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od eerieBaatezu » 24. 2. 2017, 18:06

Jen tak brainstormuju fantasy RPG systém, něco jako skill based DnD/DrD, totiž máte skill pointy a za ty kupujete všechno, takže je tam ohromná míra nespoutanosti v tom, jak si chcete vytvořit charakter. Jediný limit je domluva u stolu, pokud vám dává smysl mít maníka, co se učil čarovat, pak utekl z akademie, začal krást a teď je naverbovanej a už pár let jezdí mlátit ostatní za peníze, tak prostě bude umět tohle všechno do té míry, jak mu to nakoupíte.

:arrow? Jsem přemýšlel o skill based obraně (kde brnění je damage reduction, takže není v obranném čísle). Že si prostě to obranného čísla dáte vaší bojovou dovednosti, což se zdá být ok. Teda je to ok u souboje na blízko, čím jste natrénovanější, tím líp se umíte bránit. Co ale u střelby? Jak moc vám reálně pomůže být dobrý v soubojích, když na vás někdo střílí z luku nebo z kuše? Co jsem viděl jednu episodu Mythbusters, tak mám pocit, že došli k závěru, že vyhnout se šípu, o kterém víte, že na vás bude vystřelen a soustředíte se jen na to jde, ale umí to fakt jen někteří hafo trénovaní martial arts maníci a to navíc teda za těch předpřipravených okolnostech.

Jsem si říkal, že vlastně dost dobře z hlediska systému to řeší staré DnD, kde na střílení i boj zblízka je to samé obranné číslo, takže to není složité, které je sice stanovené od zbroje, ale logika věci je v tom, že prostě jste díky zbroji hůře zasažitelní na tělo. Plus Obratnost hrála roli jen u vyšších hodnot a většinou 5 až max 20 procent, což se ve fantasy dá skousnout, jakože elf je prostě mrštnější, než člověk o těch několik procent.

Ale u skill based systému mi přijde, že prostě vyšší skill vám zas tak moc nepomůže, natož, aby hrál zásadní roli. Že by tam spíš možná měla být statická obtížnost jako "útok na potvoru velikosti B v soubojové situaci (jakože to není střílení v klidu na střelnici, ale v žáru bitky se skřety) je obtížnost X", pak samozřejmě nějaký ten postih za to, když je to hodně daleko, nebo postih na obranu střelce, když je to moc blízko. Akorát to teda není sjednocené se soubojem na blízko.

:arrow? Jsem taky přemýšlel o roli povolání ve skill based systému. Jakože klidně by všechno mohli umět jen skilly. Prostě když budete postupovat v Boj zblízka, tak si odemknete různé speciální útoky a když budete postupovat ve skillu Velení, tak zase budete umět v bitce lépe rozkazovat a když budete postupovat v Alchymii, tak se naučíte dělat hustší věci. Potud ok.

Ale pak jsem si řekl, co když budu mít třeba dovednost typu "Výcvik mnichů kláštera XY", jakože specifický trénink, který dělá něco trochu jiného, než jen akrobacie + souboj beze zbraně. Je to vlastně povolání, ale chová se to skill-based, protože platíte body za to, jak se v tom zlepšujete a může nebo nemusíte v tom pokračovat.

Což mě dovedlo k myšlence to úplně otočit a dovednosti rozdělit pod povolání, aby to mělo takovej ten klasickej feeling, ale přitom to bylo na skilly, pod bojovníka bojové, pod zloděje kradení a znalost města, pod hraničáře zálesáctví, pod druida zálesác... a sakra. Ty množiny se prostě začínají překrývat a pod kým je Výdrž? Bojovník, Hraničář? A co udělat něco pod povolání, něco pod obecné dovednosti? Jenže to jsme tam, kde bylo DnD před milionem let...

Asi mi nejlepší přijde ten přístup, že všechno jsou dovednostní balíčky podle zaměření (boj zblízka, čarování, zlodějina) a dají se k tomu dělat balíčky tématické, třeba jako je v DnD Sorcerer, který umí různě ohýbat kouzla, tak by byl dovednostní balíček Sorcerer, kde by se postupně odemykalo právě tohle.


Nápady?

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 8582
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od York » 24. 2. 2017, 19:01

eerieBaatezu píše:Jak moc vám reálně pomůže být dobrý v soubojích, když na vás někdo střílí z luku nebo z kuše? Co jsem viděl jednu episodu Mythbusters, tak mám pocit, že došli k závěru, že vyhnout se šípu, o kterém víte, že na vás bude vystřelen a soustředíte se jen na to jde, ale umí to fakt jen někteří hafo trénovaní martial arts maníci a to navíc teda za těch předpřipravených okolnostech.
To záleží, co přesně si pod tím skillem představíš. Já to beru jako schopnost mít přehled o situaci na bojišti a rovnou se pohybovat tak, abys střelci co nejvíc ztěžoval zásah, držel ses průběžně poblíž vhodného krytu, měl svého soupeře mezi sebou a střelcem, atd. Musíš na to být v boji, nebo se aktivně snažit střelci ztěžovat zásah (běžíš a kličkuješ). Když stojíš na volném prostranství, týpek na tebe má namířeno a vystřelí, tak máš nulovou obranu.

Teď to hraju ještě trochu jinak, protože základní situací v boji je střet, kdy oba soupeři hází proti sobě. Takže když já po tobě střílím z luku a ty po mě házíš nůž, tak se nehází zlášť na to, jestli já tobě uhnu a naopak, ale rovnou na to, kdo je zasažený. To pak zohledňuje třeba i to, že s prostřelenou rukou se blbě hází nožem - tj. nemusel jsem ti vůbec uhýbat, ubránil jsem se ti prostě tím, že jsem vystřelil dřív a znemožnil jsem ti tím mě zasáhnout (přiznám se teda, že i po roce hraní podle těhle pravidel mi pořád dělá trochu problémy takhle uvažovat).
eerieBaatezu píše:Ale pak jsem si řekl, co když budu mít třeba dovednost typu "Výcvik mnichů kláštera XY", jakože specifický trénink, který dělá něco trochu jiného, než jen akrobacie + souboj beze zbraně. Je to vlastně povolání, ale chová se to skill-based, protože platíte body za to, jak se v tom zlepšujete a může nebo nemusíte v tom pokračovat.
U tohohle jsem v podstatě skončil. Povolání jsou prostě balíky dovedností. Daly by se i explicitně vyjmenovat, ale není to úplně nutný - vylývá to z toho, jak to povolání pojmenuješ a popíšeš.

Vzdělání a fyzičku jsem původně nechal stranou, protože jsem uvažoval nějak takhle: Jak zjistím, v čem je člověk z naší současnosti dobrej?
:arrow? Zeptám se ho, co studoval.
:arrow? Čím se živí.
:arrow? Co jsou jeho koníčky a záliby (může bejt třeba dobrej ve vodním slalomu, přestože se tím neživí a nestudoval to).
:arrow? A zjistím, jak je na tom fyzicky.

Trošku to ale hapruje u té fyzičky a vzdělání, protože se to dost prolíná s povoláním. Profesionální fotbalista třeba určitě bude mít výbornou fyzičku. U něj by se ještě dalo říct, že fotbal je skill navíc oproti fyzičce, tj. že někdo může dobře běhat a tak a přesto nebýt dobrej fotbalista. Ale u atletů už to třeba moc odělit nejde, ti mají fyzičku v podstatě přímo jako svou profesi. To samé u vzdělání: Pro univerzitního profesora je vzdělání prakticky jeho profesí. Přitom hacker, kterej nic nestudoval, o svém oboru ví možná víc než ten profesor.

Tj. asi fyzičku a vzdělání nebudu explicitně oddělovat a nechám čistě profese a záliby. "Student antropologie" bude taky profese a ajťák, kterej v práci sedí na zadku, ale o večerech běhá a o víkendech třeba jezdí na kole, bude mít profesi "ajták" a zálibu "aletika", nebo tak něco.

Dost jsem uvažoval i o tom, jak tohle skloubit s Dračákem - a není to jednoduchý. Class&level systémy prostě nepopisujou reálné lidi, fungujou na jiných principech. Nejblíž by tomu bylo něco ve smyslu, že začínáš jako Kouzelník 1 a každých třeba 5 úrovní se ti hodnocení povolání zvedne o 1 (takže na šesté budeš Kouzelník 2, na jedenácté Kouzleník 3, na šestnácté Kouzelník 4, na jednadvacáté Kouzelník 5 a na šestadvacáté a vyšší jsi Kouzelník 6). Možná by teda šlo jít až na po desítkové dovednosti, protože vysoké úrovně v DrD už představují nadlidské schopnosti (pak bys asi dostával +1 k povolání každé 3 nebo 4 úrovně).

Tím bys automaticky zlepšoval všechny dovednosti, které spadají pod kouzelníka - tj. sesílání kouzel, asi nějaké znalosti (staré jazyky) a tak. Plus bys klasicky dostával body na učení se nových kouzel a na pořizování nekouzelnických dovendostí (ať už od jiných povolání, nebo obecných).

Asi by měl fungovat nějakej defaultning, tj. když hraničář, kterej nemá v rámci povolání těžké zbraně, vezme do ruky obouruční sekeru, tak si bude házet třeba (Hraničář - 2), protože v tom určitě bude lepší než kouzelník, kterej neumí bojovat ničím.
Naposledy upravil(a) York dne 24. 2. 2017, 19:05, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5042
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od Fritzs » 24. 2. 2017, 19:04

Já bych to viděl takhle. Přindeš na sezení s holým papírem, řekneš něco o svojí postavě, jako třeba jméno a tak, dostaneš skillpoint (popřípadě statpoint nebo equipmentpoint), vypravěč předhodí překážku, nahlásí cílové číslo a ty můžeš utratil skillpointy za nákup skillu, který ti dá bonus k hodu nebo ti vůbec umožní si házet a zamezí automatickému neuspěchu. Máš tam máš samozřejmě limit, abys neměl skillpointů a jiných pointů za charakterizaci vlastní postavy nekonečno.

Proč? Protože tvořit postavu je otrava.

Povolání bych tam necpal.

Proč? Protože hráči chtějí skill based systém když jim classy začnou připadat omezující.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7523
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od eerieBaatezu » 24. 2. 2017, 20:30

York píše:To záleží, co přesně si pod tím skillem představíš. Já to beru jako schopnost mít přehled o situaci na bojišti a rovnou se pohybovat tak, abys střelci co nejvíc ztěžoval zásah, držel ses průběžně poblíž vhodného krytu, měl svého soupeře mezi sebou a střelcem, atd. Musíš na to být v boji, nebo se aktivně snažit střelci ztěžovat zásah (běžíš a kličkuješ). Když stojíš na volném prostranství, týpek na tebe má namířeno a vystřelí, tak máš nulovou obranu.
Pokud je souboják víc abstraktní, tak se to dá okecat, jak manévruješ, aby jsi byl hůře zasažitelný, apod. Jj. A stát na poli, kde nic není, prostě bonus pro střelce.
York píše:Teď to hraju ještě trochu jinak, protože základní situací v boji je střet, kdy oba soupeři hází proti sobě. Takže když já po tobě střílím z luku a ty po mě házíš nůž, tak se nehází zlášť na to, jestli já tobě uhnu a naopak, ale rovnou na to, kdo je zasažený. To pak zohledňuje třeba i to, že s prostřelenou rukou se blbě hází nožem - tj. nemusel jsem ti vůbec uhýbat, ubránil jsem se ti prostě tím, že jsem vystřelil dřív a znemožnil jsem ti tím mě zasáhnout (přiznám se teda, že i po roce hraní podle těhle pravidel mi pořád dělá trochu problémy takhle uvažovat).
Mi pro souboje proti potvorám a tak přijde ten klasický souboják asi nejlepší. Je to sice freeze frame a dost nerealistické, ale dobře se v tom hraje.
York píše:Dost jsem uvažoval i o tom, jak tohle skloubit s Dračákem - a není to jednoduchý. Class&level systémy prostě nepopisujou reálné lidi, fungujou na jiných principech. Nejblíž by tomu bylo něco ve smyslu, že začínáš jako Kouzelník 1 a každých třeba 5 úrovní se ti hodnocení povolání zvedne o 1 (takže na šesté budeš Kouzelník 2, na jedenácté Kouzleník 3, na šestnácté Kouzelník 4, na jednadvacáté Kouzelník 5 a na šestadvacáté a vyšší jsi Kouzelník 6). Možná by teda šlo jít až na po desítkové dovednosti, protože vysoké úrovně v DrD už představují nadlidské schopnosti (pak bys asi dostával +1 k povolání každé 3 nebo 4 úrovně).

Tím bys automaticky zlepšoval všechny dovednosti, které spadají pod kouzelníka - tj. sesílání kouzel, asi nějaké znalosti (staré jazyky) a tak. Plus bys klasicky dostával body na učení se nových kouzel a na pořizování nekouzelnických dovendostí (ať už od jiných povolání, nebo obecných).

Asi by měl fungovat nějakej defaultning, tj. když hraničář, kterej nemá v rámci povolání těžké zbraně, vezme do ruky obouruční sekeru, tak si bude házet třeba (Hraničář - 2), protože v tom určitě bude lepší než kouzelník, kterej neumí bojovat ničím.
Růst bych viděl tak, že max. úroveň dovednosti by byla 1/2 levelu nebo 1/3, podle kostky. A povolání bych nechal jako ten balíček, tzn. vůbec si to člověk nemusí brát, ale pokud chce umět třeba to ohýbání kouzel podle své vůle, tak by si na to vzal balíček Sorcerera. A to, zda Hraničář umí s těžkou zbraní nebo ne, je o tom, kam dáš body, nic víc.
Na druhou stranu povolání dávají smysl v tom, že k sobě logicky řadí věci, jako Hraničář máš hraničářská kouzla, zálesáctví, stopování, bylinky, jde to ruku v ruce. Kdežto nějak systémově dělat to, že když si vezmeš hraničářská kouzla, tak máš třeba nějakou slevu na zálesáctví, protože to spolu nějak souvisí, je krkolomné.
Je to takové nesnadné udělat to rozumně. I takový Shadowrun, co si hraje na skill based, má nakonec mágy a street samuraie a adepty a šamany a riggery...
Fritzs píše:Já bych to viděl takhle. Přindeš na sezení s holým papírem, řekneš něco o svojí postavě, jako třeba jméno a tak, dostaneš skillpoint (popřípadě statpoint nebo equipmentpoint), vypravěč předhodí překážku, nahlásí cílové číslo a ty můžeš utratil skillpointy za nákup skillu, který ti dá bonus k hodu nebo ti vůbec umožní si házet a zamezí automatickému neuspěchu. Máš tam máš samozřejmě limit, abys neměl skillpointů a jiných pointů za charakterizaci vlastní postavy nekonečno.

Proč? Protože tvořit postavu je otrava.

Povolání bych tam necpal.

Proč? Protože hráči chtějí skill based systém když jim classy začnou připadat omezující.
Tvořit postavu není otrava. Hlavně na první úrovni zase tolik věcí na výběr není. Tvořit postavu přidáváním bodů při sezení lze tak jako tak, na to není třeba nějakých spešl pravidel.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 8582
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od York » 24. 2. 2017, 21:18

eerieBaatezu píše:Mi pro souboje proti potvorám a tak přijde ten klasický souboják asi nejlepší. Je to sice freeze frame a dost nerealistické, ale dobře se v tom hraje.
To je jen tím, že jsi na to zvyklej. Házet si proti sobě není principielně jiné a nehraje se s tím hůř (spíš naopak, ušetříš polovinu hodů), jen si musíš zvyknout na to, co to znamená a jak tudíž můžeš výsledek popsat.

eerieBaatezu píše:A to, zda Hraničář umí s těžkou zbraní nebo ne, je o tom, kam dáš body, nic víc.
V tom, co teď hraju, si v zásadě nemusíš brát povolání vůbec, můžeš si to složit z jednotlivejch skillů. Není k tomu ale důvod, protože povolání si můžeš popsat jak chceš, nejsou žádná předdefinovaná. Navíc se to kombinuje, takže si můžeš vzít, že jsi Hraničář a máš navíc výcvik s těžkými zbraněmi.

Důvod, proč jsem to vůbec takhle zavedl, je, že poskládat postavu z jednotlivých skillů je docela obtížné a poskládat rozumné balíky příbuzných dovedností tak, aby aby jich bylo rozumné množství a pokrývalo to zvolený setting, je prakticky nemožné. Třeba takovej zloděj kombinuje hromadu nesouvisejících oborů - umí trochu bojovat, má sociální dovednosti, má stealth, má "řemeslné dovednosti" (otevírání zámků, odstraňování pastí, atd.). Není v tom žádná logická souvislost jako třeba u boje, že když umíš bojovat se sekerou, tak asi ani s dýkou nebudeš úplně marnej, přestože ses to nikdy neučil. To, že umíš otevírat zámky (třeba jsi zámečník) nijak nesouvisí s tím, že umíš bojovat s dýkou, nebo že se dobře přetvařuješ. Jediná spojitost je, že se všechny tyhle dovednosti hoděj, když se chceš živit jako zloděj - ergo nemá smysl říkat tomu skill group a můžeš tomu rovnou říkat profession (nebo class).

Díky tomu se pak taky vyhneš problému, že válečníkovi v podstatě stačí jedna skill grupa (boj - a i z něj mu stačí jen část), zatímco zloděj by potřeboval minimálně čtyři. Kromě toho to taky trochu srovnává záběr - válečník, který umí jen bojovat a nic jinýho, je docela nudnej. Když si místo toho vezmeš třeba panoše (ze kterého se časem stane rytíř), nebo žoldnéře, nebo třeba templáře, tak se ti dost rozšiřují možnosti a přitom to pořád je jedna profese.

eerieBaatezu píše:Na druhou stranu povolání dávají smysl v tom, že k sobě logicky řadí věci, jako Hraničář máš hraničářská kouzla, zálesáctví, stopování, bylinky, jde to ruku v ruce.
Přesně tak. A kromě toho pak ani nemusíš přesně vypisovat, z jakých dovedností se to skládá, stačí to říct obecně (umíš lovit a vyznáš se v divočině) a na cokoliv, co z toho budeš kdy potřebovat, si pak házíš stejným číslem.

eerieBaatezu píše:I takový Shadowrun, co si hraje na skill based, má nakonec mágy a street samuraie a adepty a šamany a riggery...
Tak. A potom při tvorbě postavy dumáš nad tím, jaké skilly by vlastně takový samurai měl mít.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7523
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od eerieBaatezu » 24. 2. 2017, 21:37

Haha, nakonec skončím u pravého opaku, než co jsem chtěl a přesně u toho, co psal Argo. Udělat nepřekrývající se povolání, co se doplňují a hotovo. $D Jenže takových her už je tolik, že je se zase můžu jít věnovat něčemu jinému. $lol$

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7523
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od eerieBaatezu » 24. 2. 2017, 21:43

Kua a jsem zase u toho, že chci kouzelníka, co to umí s mečem. $lol$ Kolečko je nekonečné.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 8582
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od York » 24. 2. 2017, 22:42

eerieBaatezu píše:Kua a jsem zase u toho, že chci kouzelníka, co to umí s mečem. $lol$ Kolečko je nekonečné.
A kde je problém? Však to je na dva řádky:

Kouzelník 3
Umí s mečem 2

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7523
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od eerieBaatezu » 24. 2. 2017, 22:45

Takhle free form to vypadá jednoduše, ale zakomponovat to do složitějšího systému, to je horší. Ale tak třeba DrD 1.9 to dělá poměrně slušně, ne? :)


edit: Tyjo já trpím samomluvou už i v psané podobě. :D

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2603
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od ShadoWWW » 24. 2. 2017, 23:17

V DnD 5 by to bylo na 1 řádek: kouzelník 3/bojovník 3, nebo ještě jednodušeji bojovník-Čaroknecht 6 či černokněžník s Paktem čepele či klerik s doménou Válka, nebo prostě paladin. Záleží, co od toho čekáš. Konečně i hraničář 6 může být magik s meči.
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 741
Registrován: 27. 8. 2011, 09:15

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od Sarsaparillos » 25. 2. 2017, 10:20

Hele eB, pokud chceš dovednostní systém s nepřekrývajícími se povoláními, kde můžeš být kouzelník s mečem, vem si DrD II - to funguje přesně takto :) Jinak já osobně už jsem došel do fáze, kdy do dovednostních systémů povolání tahám velmi nerad. Obzvláště v tom DrD II mi dělalo dost velkou práci vysvětlit nováčkům, že se nejedná o class&level systém a postupně ho upravuji na čistě dovednostní formu bez povolání.

Mám velmi dobré zkušenosti se Storytelling Systemem z World of Darkness. Pokud to znáš, dál nemusíš číst, jinak k těm tvým myšlenkám:
- Skill based obrana. Ten systém má dva staty, obranu a brnění. U boje na blízko se počítá obrana i brnění, u boji zdálky (ta střelba) jen brnění. Obojí v základu nevychází z dovedností, ale z vlastností (které má systém vedle dovedností) a vybavení (brnění). Zejména obrana se dá navázat i na dovednosti přes merity (viz dále).
- Speciality povolání. K tomu má systém tzv. merity, zvláštní schopnosti. Merity jsou podmíněné úrovní v dovednostech a/nebo vlastnostech. Díky tomu nemusíš vázat např. bojovníkovy finty na nějaký jeho level, ale dáš každé fintě požadavky na to, aby si ji mohl hráč koupit.
- Expy a vůbec: Všechno (vlastnosti, dovednosti, merity a další) se nakupuje za jedny univerzální expy. Tím je tvorba i rozvoj postavy extrémně jednoduchý.

Je na tomhle systému něco, co ti neřeší problém nebo jinak nevyhovuje?

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7523
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od eerieBaatezu » 25. 2. 2017, 11:25

Na povoláních je něco super. Prostě si můžeš říct "jsem čaroděj" nebo "theurg" nebo tak. Ale často je to fakt jen balíček skillů. Když teď koukám na Fightera z ADnD 2e, tak ten doslova nemá nic kromě toho, že se může zlepšovat se zbraněmi skrze proficiency, takže je vlastně totálně skill based. A teda může mít Stronghold, ale tak to se dá odehrát čistě RP. To samé Mage, má vlastně jen kouzla, nic víc. Thief a Bard jsou ty mixed bags, kdy to fakt dává smysl spíš jako povolání, než souhrn dovedností, protože je to od každého něčeho trochu. To samé Paladin. Ale Ranger je zase jen o dovednostech, umí trochu kouzlit a umí ochočovat zvířata.

Sarsaparillos: Jak se ten Storytelling systém vyváženej? Mám pocit, že jak se povolí takhle volné budování charakteru, tak se to dost těžce balancuje. Přece jen když si představím ten hodně rigidní systém starého Dračáku bez multiclassů a se striktně danými možnostmi v jakých zbraních je jaké povolání dobré, tak tam by to mělo být dost jednodušší udělat nějakou balanc.

Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 741
Registrován: 27. 8. 2011, 09:15

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od Sarsaparillos » 25. 2. 2017, 13:34

Poznámka na okraj: Povolání si můžeš někam do deníku napsat i tak. Že tě nijak mechanicky nesvazuje mně osobně vyhovuje. Nevyhovují mi na povoláních (v dovednostních systémech) dvě věci:
1) Nováčci mají problém přijmout, že mohou dělat i jiné věci, než umí povolání (problém DrD II).
2) S postupem o úroveň v povolání získáváš automaticky bonus k dovednostem, ve kterých se tvá postava neměla vůbec jak zlepšit (problém DrD II).


Ale teď konstruktivněji.
Nehraji v tom tak dlouho, abych mohl objektivně hodnotit balanc, bohužel. Každopádně postavy mají po třech vlastnostech v oblastech mental, physical, social a ve stejných oblastech jsou i rovnoměrně rozdělené dovednosti. A Storytelling je systém opravu postavený na vyprávění příběhů. Vyvážené je to přinejmenším v tom, že z pistole se prostě může naučit střílet každý. A každý může být dobrý hacker. A zbytek je klasicky o spotlightu a hraní takových příběhů, ve kterých mají postavy co dělat. Nebo jsi to myslel jinak?

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 8582
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od York » 25. 2. 2017, 13:53

Sarsaparillos píše: 2) S postupem o úroveň v povolání získáváš automaticky bonus k dovednostem, ve kterých se tvá postava neměla vůbec jak zlepšit.
V tom případě nezvedej celé povolání, ale jen ty dovednosti, ve kterých ses skutečně zlepšil.

(Což teda nejde dohromady s tím, že navážeš hodnocení v povolání na úroveň. Class&Level systémy tohle holt neumí.)

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7523
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Brainstorming skill point based fantasy systému

Příspěvek od eerieBaatezu » 25. 2. 2017, 13:58

Vyváženost jsem myslel vyloženě v tom fantasy dungeoncrawl žánru, že postavy nemají pocit že jsou k ničemu. Problém druida a clerica v DnD 3e, kdy si vedle nich fighter v combatu připadá jak socka.

To řešení, které si myslím je dobrým kompromisem je v tom, že si za body kupuješ i věci u povolání, čili nikdy nedostaneš to, co nechceš. Povolání je jen utříděný balíček věcí na kupování. A k tomu by byly obecné dovednosti, taky na kupování.

V tomhle mám akorát problém s tím, že lidi asi nikdy nenarvou body do noncombat věcí, ale všechno půjde do combat dovedností, takže si Válečník asi nikdy nevezme znalost stavění opevnění a zátaras, valů a obléhacích strojů, ale namaxuje mečování, apod. V tomhle je zase výhoda povolání s pevným růstem věcí, že řekne "teď umíš znalost stavění opevnění a zátaras, valů a obléhacích strojů" a hotovo, nemusíš si to kupovat, máš to automaticky.

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host