Collaborative Storytelling RPG

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od Jerson »

Včera mi došlo, že když bych místo dlouhých odpovědí psal tu příručku, už mám půlku hotovou, takže jen heslovitě.
Jerson píše:už jsem to vysvětloval před lety u systému dějových zvratů - to že jeden hráč nastaví číslo a druhý ho hádá neobsahuje žádnou náhodu
York píše:Mýlíš se, tohle zrovna je náhodný jev.
Když po úvaze nastavím číslo na kostce a přikryju ji rukou, a když kostkou hodím a aniž by se podíval, přikryju ji rukou, a protihráč může udělat to samé - jedno nebo druhé - a obojí je pro tebe stejný náhodný jev, nedivím se, že tě nechápu. Já v tom vidím zásadní rozdíl.
Není to tak. Už jsem to říkal, takže to zopakuju: Zkoušeli jsme to a je diametrální rozdíl v hráčském pocitu mezi soubojem odehraným výhradně skrze fictional positioning (bez házení) a s házením.
Samozřejmě, že to je rozdíl, to vůbec nepopírám. Říkám, že jsme v těchto částech házením nahradili roleplaying (a tak si řada z nás myslí, že se to odroleplayovat ani nedá)
Roleplaying není pouze "divadelní" (nebo literární, když to píšeš) ztvárnění postavy. Roleplaying je prostě hraní za postavu, ať už přímé nebo nepřímé. Když někdo říká "útočím, padlo mi 7", tak to neznamená, že roleplayuje hůř nebo míň než někdo, kdo to popíše - znamená to, že roleplayuje jinak.
Podle tvého přístupu je "střelec na g4" taky roleplaying, který není horším hraním postavy než "Založím šíp, natáhnu tětivu až k tváři, zamířím na běžícího muže a pak natočím hrot šípu o šest kroků před něj a půl výšky postavy nad něj, zadržím dech a uvolním prsty..." Pro mě je to velký rozdíl, první případ považuju za tak málo (=špatně) roleplayovaný, že to už žádný roleplaying není, a tohoto rozdílu se budu nadále držet a operovat s ním. To neznamená, že by roleplaying byl obecně lepší způsob zábavy než šachy.
Nesouhlasím, nesedí to s mou celoživotní herní zkušeností. Hráči, kteří se nechtějí zamýšlet nad tím, co a proč při hře dělají, se za desetiletí hraní nijak nezměnili (maximálně je změnil někdo jiný, kdo to do nich nahustil).
Zamyslet se dá i bez kilometrových debat.

Sparkle, včera se jedna spoluhráčka vyjádřila, že by chtěla zkusit hrát naživo, takže pokud seženeš někoho z okolí Mohelnice, dej mi prosím vědět. Možná přijde i sem a něco napíše. Možná.
Quentin píše:Pokud ty popíšeš badass agenta a ona vyděšenou prodavačku, mělo by to hrát roli. A pokud bude z nějakého důvodu odolná k přesvědčování/zastrašování, mělo by to mít nějaké vysvětlení.
Ona popsala normální prodavačku, která nemá důvod se agenta bát. Už jsem ten zápis ze hry dostal, tak případně budu dodávat příklady, pokud by to bylo účelné. Velké odhalení to rozhodně není.
Tohle celé na mě působí jako staré "Jediný pravý roleplay je super deep immersion s detailními popisy".
Ne, ale na hodně lidí zvenčí takhle naše hry působí. Možná ne přímo naše, ale TTRPG obecně - chceš něco udělat? hoď si na to (i když je zajímavá jen jedna možnost). Nicméně si myslím to co jsem psal výše - čím stručnější popisy, čím víc čísel a čím víc hodů, tím méně je to hraní role. I když to neplatí obráceně, tedy že čím víc popisů, tím to automaticky je víc hraní role.
Sosacek píše:informacni hustota je zhruba stejna, protoze muzes hrat - muzes hrat hlasem, muzes hrat xichtem, muzes hrat body language (**), muzes hrat slang, muzes hrat prizvuk, bla bla.
Rozhodně. Pokud to hráč umí (či je ochoten se to naučit nebo to alespoň zkusit), tak jedna věta řečená naživo spolu s gestem a případně nějakou rekvizitou může vydat za dva odstavce popisu. Popisy je třeba se naučit stejně jako tón a gesta, takže je jasné, že různým lidem budou různé přístupy vyhovovat víc, ale není důvod nezkusit obojí.
Sparkle píše:No ve skutečnosti bych mu řekla něco mnohem drsnějšího, ale to sem radši nebudu psát, to byste nevydýchali :)
Jen napiš, mě to zajímá a kdo to nevydýchá, ten může jít na vzduch třeba do Žen a RPG :-) Ne že bych ve tvém přístupu neviděl manipulaci, ale je fakt, že je otevřená. Manželka mi taky občas říká "mohl by ses se mnou podívat na tenhle romantický film, protože já se chci dívat a chci, abys byl se mnou", a taky mě to nezabije. A občas si ten film i užiju, překvapivě.

Edit: Ještě dodatek, mám ve Wordu staženou celou naší hru ve třech, jednu z prvních, takže žádný zázrak. Jedna spoluhráčka hrála vlkodlačku (protože jí hraje vždycky) s vlastní agendou, a jela napůl po své linii, což je poznat, ale pár světlých momentů tam bylo. Poptám se, zda to můžu poslat ven celé, nebo alespoň části, a kdyžtak to sem dám.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od Pepa »

Přečetl jsem všechny ukázky a vypadá to přesně tak, jak jsem si to představoval - postupné (či střídavé) psaní knížky (povídky). Pro to opravdu žádná pravidla ani moc vymýšlet nejde a nejspíš jich ani není třeba. Nejspíš je tedy nutné zůstat u obecných doporučení ("Stav na nápadech ostatních hráčů", "Nezasahuj do jiných hráčských postav příliš", ...) a u toho, jak "se píše"/"má vypadat" povídka. Takže nejvíc by k tomu možná mohl říct Argonantus...

Když jsem zmiňoval, že "vytvářet bezpravidovou hru může být těžší, než vytvářet rules-heavy hru", tak jsi odpověděl:
Jerson píše:Úplně nechápu, proč by to mělo být těžší, když to tak či onak zvládají i dvanáctileté holky, se kterými nehraje nikdo starší. Já ta doporučení a postupy nechci vytvářet, jako spíše sepsat už existující postupy, tedy ty, které hráčům fungují.
Tak těžší by to mělo proto, o čem sám dále píšeš. Málokdo si jenom velmi obtížně dokáže představit, že by prohrál souboj (ale i třeba hledání/vyjednávání/přesvědčování) jenom čistě na základě fikčních popisů. S tím (= asi když si oba hráči postaví hlavu (?)) se ta hra může docela zaseknout na mrtvém bodě.

Každopádně jako studijní materiál doporučuji Střepy snů. Tam je spousta rad a návodů jak tvořit příběh, scény, napětí, zvraty, bangy, atmosféru atd.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od Jerson »

Pepa píše:Přečetl jsem všechny ukázky a vypadá to přesně tak, jak jsem si to představoval - postupné (či střídavé) psaní knížky (povídky).
Nabízí se otázka, zda jsi hru na netu zkoušel a zda jsi zkoušel psát povídky. Já si vyzkoušel obojí, dokonce jsem napsal povídky podle herního sezení, ale podobnost v tom nevidím prakticky žádnou. Hlavní rozdíl je v tom, že při psaní knížky nebo povídky (obvykle) vidíš na konec. Ve hře na netu ani náhodou.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4137
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od Sparkle »

Jerson píše:
Sparkle píše:No ve skutečnosti bych mu řekla něco mnohem drsnějšího, ale to sem radši nebudu psát, to byste nevydýchali :)
Jen napiš, mě to zajímá a kdo to nevydýchá, ten může jít na vzduch třeba do Žen a RPG :-)
Tak to už by asi měli moderátoři oddělit, mám výčitky, že sem tahám offtopic :)
Jerson píše:pokud seženeš někoho z okolí Mohelnice, dej mi prosím vědět. Možná přijde i sem a něco napíše. Možná.
Tyjo, teď mě nikdo nenapadá. To bude chtít fakt udělat nějakej seznam a pořádně si na to sednout a pustit se do toho systematicky. V Mohelnici byl přece Gamecon, takže nějaká místní komunita geeků by se dala zkontaktovat asi přes organizátory Gameconu.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od York »

Jerson píše:Když po úvaze nastavím číslo na kostce a přikryju ji rukou, a když kostkou hodím a aniž by se podíval, přikryju ji rukou, a protihráč může udělat to samé - jedno nebo druhé - a obojí je pro tebe náhodný jev, nedivím se, že tě nechápu.
Za domácí úkol si doma dej 1000x kámen-nůžky-papír, zapisuj výsledky a naknec spočítej průměrnou četnost výher. Pak udělej to samé, ale místo nastavování házej 1k3. Napiš sem výsledky a budeme se o tom bavit dál.

Jerson píše:Podle tvého přístupu je "střelec na g4" taky roleplaying.
V extrémně abstraktní verzi - ano. Absurditu takového srovnání ovšem snad není třeba komentovat.

Jerson píše:Zamyslet se dá i bez kilometrových debat.
Ano, ale pokud někomu principielně takové debaty nevadí a nemá k dispozici efektivnější způsob, jak své myšlenky konzultovat s někým jiným, je to pořád násobně lepší, než nad tím přemýšlet sám.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od ShadoWWW »

Mně přijde, že rozdíl je hlavně v tom, že v high-schoolu (jak jsem si to právě nazval :-)= ) je tvůrcem zvratů hlavně spoluhráč, zatímco v DnD je to často spíš hod kostkou.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5293
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako »

Jerson píše:Nemusíš hrát na FB, jsou i jiné portály. Nicméně opět - neříkám, že musíš. Jen to hezky ilustruje problém, který mají lidé s přáním vyzkoušet hru naživo. Když je odmítnou kamarádi a ve svém okolí nenajdou otevřené hraní, tak to vzdají. My to proti tomu můžeme zkusit na netu, tedy použít google, prakticky kdykoliv a odkudkoliv. Je pro nás mnohem snazší si vyzkoušet, jaké to je "na druhé straně". Každý, kdo sem napíše "nemůžu takovou hru najít" mohl stejně dobře do googlu napsat "hraní RPG na netu" nebo "Jersone, dodej odkaz". Teď nemířím na tebe, Sadako, ale na kohokoliv, kdo používá takovou výmluvu.
Jasně, ono je toho podstatně víc, než jenom nemám FB. Dalo by se to shrnout slovy jsem strašlivě líná.

Jerson píše:V tomhle směru by se mi velmi hodily tvé zkušenosti, Sadako, pokud bys je sem napsala. Hlavně z tohoto:
Prostě jsme epicky popisovali souboj, reagovali na výpady toho druhého a ono z toho nějak začalo vyplývat, kdo bude vítězem. Když to vypadalo jo nerozhodně a chtěli jsme nechat jednat náhodu, hodilo se korunou.
A nejen pro Quentina.
Huf, zkusím něco vytáhnout z paměti. A nikdy to teda nebylo vyloženě GMless, nicméně ty boje se řešily takřka výhradně mezi hráči samotnými, GM nám do nich nezasahoval.
Hrávali jsme souboje ve vyprávěcích hrách s oblibou na efekt coolness, tzn. popisuj své akce co nejvíc awesome způsobem, dobrým příkladem jsou boje v nějakých anime. Ostatně, nejen souboje, občas to vypadalo jako Keltonova polívka.
Cílem bylo dát v jeden moment popis natolik kulervoucí, že soupeř musel přiznat, že tohle už nedá. Případně ten hod korunou, když jsme se sekli, nebo chtěli nějaký prvek náhody. Taková rapbattle bez rapu.
Pochopitelně to záviselo na schopnosti uznat, že se ten druhý vytasil s lepším popisem, ale s tím jsme neměli problém.

Plus teda třeba ti zmiňovaní Scioni fungují tak, že se jede kolový systém - creepa něco udělá (popis akce by GM), hráči něco udělají (hráči popíší své akce) a pak to vyhodnotí GM a jede se další kolo, nebo taky ne, když chcípla. V případně GMless hraní by to prostě vyhodnocovali ostatní hráči. Akorát kolový systém je při psaní asi zbytečně neobratný, tak by to mohlo být čistě reakční.
Pepa píše:Přečetl jsem všechny ukázky a vypadá to přesně tak, jak jsem si to představoval - postupné (či střídavé) psaní knížky (povídky).
Nope. Zkusil jsem obojí a nelze to srovnat.


Mimochodem, ti zmiňovaný hráči, co by chtěli hrát (asi) Dračáky a D&D a nikoho v okolí nemají, znají Fantasy Grounds?
https://www.fantasygrounds.com/home/home.php
Je to aplikace umožňující tabletop hraní přes net. Je tam x systémů, dá se hlásit do her inzerovaných na netu, nebo se domluvit s kamarády a hrát s nimi. Akorát je potřeba to koupit a nemít problém mluvit přes Skype.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od Jerson »

Sparkle píše:Tak to už by asi měli moderátoři oddělit, mám výčitky, že sem tahám offtopic :)
Moje téma, moje pravidla. Nikdo nic oddělovat nebude. :-)
Jerson píše:V Mohelnici byl přece Gamecon, takže nějaká místní komunita geeků by se dala zkontaktovat asi přes organizátory Gameconu.
To jako fakt? V takovém zapadlém místě? Budu to muset ověřit.
York píše:Za domácí úkol si doma dej 1000x kámen-nůžky-papír, zapisuj výsledky a naknec spočítej průměrnou četnost výher. Pak udělej to samé, ale místo nastavování házej 1k3. Napiš sem výsledky a budeme se o tom bavit dál.
Dal jsem to v práci. Pokud jsem nastavoval z hlavy, mám 100 % výher. Při simulovaném hodu 1k3 (na obou stranách) mám 31,5 % výher.
A plevelím tu tím jen proto, že chci vidět, co mi na těchto výsledcích ukážeš.
ShadoWWW píše:rozdíl je hlavně v tom, že v high-schoolu (jak jsem si to právě nazval :-)= ) je tvůrcem zvratů hlavně spoluhráč,
Co že je to ten high-school?
Sadako píše:Mimochodem, ti zmiňovaný hráči, co by chtěli hrát (asi) Dračáky a D&D a nikoho v okolí nemají, znají Fantasy Grounds?
https://www.fantasygrounds.com/home/home.php
Je to aplikace umožňující tabletop hraní přes net. Je tam x systémů, dá se hlásit do her inzerovaných na netu, nebo se domluvit s kamarády a hrát s nimi. Akorát je potřeba to koupit a nemít problém mluvit přes Skype.
Téměř určitě neznají a myslím, že koupit a nastudovat systém asi budou docela překážky, když to chtějí (některé) napřed jen zkusit.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4137
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od Sparkle »

Už si píšu s orgama GC a poslali mi kontakt na tohoto: https://www.facebook.com/patrik.serej

vybavíš to s ním ty nebo já?
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od ShadoWWW »

Jerson píše:Co že je to ten high-school?
Collaborative Storytelling RPG.

EDIT: Naše videa z hraní na Roll20 a Fantasy Grounds jsem nahrál na Twitch. Je tam i video, jak co nastavit. V nejbližších dnech tam nahraji i video, jak FG spárovat se Syrinscape.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 21. 12. 2016, 14:21, celkem upraveno 1 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Sadako
Příspěvky: 5293
Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
Bydliště: Stadt von Morgen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sadako »

Jerson píše:Téměř určitě neznají a myslím, že koupit a nastudovat systém asi budou docela překážky, když to chtějí (některé) napřed jen zkusit.
Já spíš měla na mysli ty smutné týpky, které zmiňovala Sparkle. Pro někoho, kdo to nikdy nehrál (nebo jednou a stálo to za vyliž) a je zvyklý takřka výhradně na vyprávěcí RPG to je investice s dost nejistým výsledkem.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od Jerson »

Sparkle, vezmu si to na starost. I když ... to mu můžu napsat na FB rovnou.

Shadowww - jo tak.
Potom přemýšlím nad tím, zda je to s těmi zvraty skutečně tak, přesněji se snažím najít protipříklad, kdy by zvrat v mé hře nebyl dán jen rozhodnutím spoluhráče. To že já zvraty vyrábím úmyslně totiž nemůžu moc počítat.

Sadako - už chápu. I když co jsem vyrozuměl, tak tihle týpci se netu budou tak jako tak vyhýbat. Nicméně jedna spoluhráčka mi včera psala, že by to po skype zkusit mohla. TAk uvidím, jestli to nějak dám sám, nebo ji tady předhodím vlkům ... tedy požádám o zapojení někoho z vás jsem chtěl říct.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4137
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od Sparkle »

Jo, o věcech typu Fantasy Grounds se snažím zmiňovat, když někde přednáším nebo workshopuju, a možná to i někteří zkoušejí, ale není to podle mě dostačující řešení, právě proto, že část těch lidí to chce fakt hrát spíš naživo.

A pak jsou takový ty případy, kdy dotyčný tvrdí, že fakt zkoušel sehnat spoluhráče naživo, ale když se o tom bavíme víc, tak se ukáže, že ještě spoustu možností ve svý rodný hroudě přehlídl... tak takovýmu asi spíš primárně poradím, ať teda dozkouší ty další možnosti, co předtím přehlídl, než že bych mu rovnou nabízela hraní po netu. Ono to je dobrý už jenom kvůli tomu, že se v tom městě aspoň vytvoří nějaký geeky social network, nemusej hrát RPG ale třeba budou hrát aspoň deskovky nebo zorganizujou dětský den v místním DDM.

Ale chápu že někdo jiný by to dělal na mým místě opačně a respektuju to.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Ecthelion (Nepřihlášen)

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od Ecthelion (Nepřihlášen) »

Jerson píše:Téměř určitě neznají a myslím, že koupit a nastudovat systém asi budou docela překážky, když to chtějí (některé) napřed jen zkusit.
Mrkni do tématu Hraní stolních RPG přes internet, kde se možnosti hraní řeší, případně do našeho článku Příběhy přes síť. V něm jsme se věnovali přesně tomuhle případu, různé možnosti z našeho pohledu taky shrnujeme a přímo začíná:
článek Příběhy přes síť píše:Rádi byste si zahráli Příběhy Impéria, ale nemáte s kým? Ve větších městech to nebývá tak aktuální, protože hráčů, kteří Příběhy hrají nebo jsou ochotni vyzkoušet, bývá dostatek… ale v menších městech, na vesnici nebo třeba v zahraničí to občas bývá problém. Řešením může být hraní přes internet v podobě videokonference, která funguje podobně jako běžné hraní i jednoho stolu...
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od Pepa »

Jerson píše:Hlavní rozdíl je v tom, že při psaní knížky nebo povídky (obvykle) vidíš na konec. Ve hře na netu ani náhodou.
Já jsem ale psal, že střídavé psaní povídky. A při tom bych samozřejmě také neviděl na konec. Takže nevím... Příliš rozdílů tam nevidím... :think:
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 7 hostů