Collaborative Storytelling RPG

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15830
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Collaborative Storytelling RPG

Příspěvek od Jerson » 7. 12. 2016, 14:14

Abych pořád neodpovídal v nepatřičném tématu, založím tohle nové a odpovím zde, pak tu (možná) shrnu nějaká východiska a požadavky a třeba to někoho zaujme.
EerieBaatezu píše:Jinak ale nevím, zda nemám rozporovat, že je pro někoho nepochopitelné, když mu řeknu "hodíš si kostkou a přičteš bonus, čím vyšší bonus, tím seš v dané věci lepší.". Fakt mi to nepřijde jako něco kontraintuitivního jako krájení vody. Spíš naopak je to to nejjednodušší, přičíst +1 nebo přidat kostku do poolu, co jednoduššího na vyjádření rozdílu ve hře, kde se háže kostkou, můžeš mít?
Tobě - a ostatně i mně - to přijde pochopitelné, protože to už dvacet let děláme. Měníme vodu na led nebo na želé, které dokážeme nakrájet, sestavit jinak a zase změnit na vodu. Tedy dokážeme vzít popis situace, převést jí na čísla, pomocí kostek ta čísla použít k získání jiných čísel a tyhle nová čísla použít jako základ popisu. Nic to nemění na faktu, že tu jde o poměrně složité (neříkám že náročné nebo nezvládnutelné) abstraktní mentální cvičení, které není pro hraní postav alias roleplaying nezbytné, přesněji od roleplayingu odvádí. Je to složka "game", která je v RPG přítomna od (některých) začátků, ale není nezbytná, ne v takovéto podobě a množství.
Když se na to podívám z vnějšku - přijde člověk naprosto neznalý RPG, kterému řeknu, že může hrát postavu ve vymyšleném světě, a když se usadíme okolo stolu, tak se prvních půl hodiny zabývá chápáním nějakých pravidel, které slouží k počítání, ale prakticky žádné z pravidel se netýká hraní jeho postavy.

Tvá otázka je sugestivní - ve hře, kde se háže kostkou asi moc jednodušších věcí být nemůže ...
- no, může. Ve svém prvním RPG jsem házel kostkou, i když jsem neměl sepsané žádné vlastnosti postav, natož abych je měl číselně vyjádřené. Ale teď to pominu -
... každopádně nutnosti hodů kostkou se chci vyhnout, i když kostky samotné nevylučuju.
York píše:Kvůli tomu se na tebe nedurdím. Durdím se jednak proto, že pořád taháš do tématu o remaku DrD úplně jiný přístup ke hře - jako že ještě víc jiný, než jak to předvedla dvojka, a to je co říct.
Protože jsem pořád udržoval myšlenku, že nový Dračák by měl být, či alespoň mohl být platformou, která by dokázala přilákat hráče i v době, kdy je nabídka možných RPG převyšuje počet hráčů v ČR, a dodat jim nějaký společný základ, který jim umožní hrát alespoň průměrně dobré hry, aniž by je omezoval. Prostě jsem použil "dračák" tak, jak ho používá cca 83% jeho hráčů - jako synonymum jakýchkoliv RPG pravidel.
A za druhé proto, že říkáš, že všichni tvůrci kašlou na styl hry, který popisuješ, a přitom se tu už několik let téměř přesně tímhle poměrně intenzivně zabývám, vedu v tomhle stylu kampaň a oneshoty na otevřených hraních a sepsal jsem dokonce příručku, která se snaží ukázat, jak na to.
Já tvou příručku četl. Začínáš tím, že hráči potřebují kostku a dohodnout se, kdo bude Vypravěč, kterého necháváš dál rozhodovat. Chceš po hráčích, aby se domluvili na době, ačkoliv nemusí mít jasno o postavách. Já se setkávám přesně s opačným požadavkem - postava je jasná, prostředí už být nemusí. A pak jedeš dál, Vypravěč tohle, Vypravěč tamto. U popisu průběhu hry už jasně říkáš, že hráč nemůže popsat, jak probodl stráž u brány. A když píšeš "společně se domluvte", představ si, že se máš domluvit se dvěma lidmi, ale můžeš napsat jen dvě reakce za den. Jak dlouho ti bude trvat domluva? Tvoje hra ber přípravy vyžaduje dost zkušeného Vypravěče - moderátora, a i kdybych vypustil mechanická pravidla, je pro mě tvůj přístup celkem nepoužitelný.
Pepa píše:Současná vlna moderních deskových her už lidi jakési abstrakci naučila, stejně tak jako jakémusi "čísličkaření", případně i "managementu zdrojů".
Nemluvím tu o lidech obecně, ale o holkách ve věku 15 - 18 let. Některé z nich tyhle deskovky hrály, některé ne. Část z nich tyhle hry zaujaly, část ne. Mě třeba deskovky o managementu zdrojů ani trochu nebaví, a ani se to nechci učit. Takže ani nemůžu chtít, aby případné pravidla RPG pro takového lidi nějaký management zdrojů obsahovala.
A není to nic o zaostalosti.
proto taky příliš nesouhlasím s Jersonem, když říká: "Fate je na horní hranici složitosti. To už ti lidi nezvládnou."
Nic takového Jerson neříká. Když už, tak "nechtějí zvládat", ale spíš "nevidí v tom to, o co jim jde - hraní postav a příběhů."
když je tady ten Jerson tak v módě
Letos se bude nosit Jerson? Jako krátká sukně, boty na podpatku, volné triko na kostnatém hrudníku modelky a k tomu Jerson jako doplněk? 8) Ale teď vážně.
Ale stejně nechápu jak na podobné hry udělat nějaká pravidla. Možná pouze "PJmá vždy pravdu, není tady kvůli buzeraci ale zábavě, takže vše jakkoliv ti komplikuje život je to jen kvůli tvé vlastní zábavě a ty podle toho hraj".
No, a to je právě ono - máme omezenou představivost. Jsme v krabici klasických RPG, takže se nám těžko uvažuje o světě venku. Třeba ty jsi ještě nepobral, že nechci mít nutnost žádného PJ, a tím se situace maličko komplikuje, protože nemůžeš odpovědnost za plynutí hry hodit na konkrétního hráče a říct "nepotřebujete pravidla".
Druhá věc je, že některé (no, některé - minimálně jedna) z těch slečen si myslí, že tu řeším(e) kraviny místo toho, abych(om) hrál(i). A že třeba pravidlo "hráč postavy sám sobě nevymýšlí překážky" by mohlo být k něčemu užitečné. Na druhou stranu mi říká, že hry se mnou byly diametrálně odlišné od her, které hrála předtím, ve kterých se vlastně nic nedělo, a já se některá z těchto jakobypravidel pokoušel ve hře vyzkoušet.
Onge píše:Problém těchto debat je, že po výměně stále stejných argumentů se všichni zas zakopou na předem připravených pozicích. Za týden se jede znova. Stejný průběh, stejný výsledek. Proč? Komu tím prospějete?
Vylezl jsem ze zákopu a šel se podívat za zeď zla, kde jsem objevil pro mě netušenou zemi možností. A taky mi to umožnilo hrát RPG, i když reálně mám už dva roky čas v kuse asi tak dvě hodiny, a to ještě od jedenácti v noci. Prospěl jsem si. A prospěl jsem i některým slečnám ... i když je to otázka, některé si uvědomily, že jsou jejich hry s jinými lidmi nudné a otravné, protože najednou mají srovnání. Taky jsem zjistil, že některé věci překvapivě dokážu hrát (třeba furry, nebo holky - a to tak, že po třech měsících hraní si čtyři ze šesti spoluhráček nebyly jisté, zda jsem muž nebo žena). Rozšířil jsem si obzory. Na některé věci změnil názor. A tak. Navíc nemám dojem, že bych tuhle debatu už někdy vedl.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 9. 12. 2016, 10:20, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 6986
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od Quentin » 7. 12. 2016, 14:23

Jerson píše:Nicméně ve skutečnosti nechci odpověď - spíše ti chci ukázat, že se nad mechanickým vyjádřením téměř určitě budeš muset poměrně dlouho zamýšlet, budeš si ho muset sepsat, dost možná nebude komplexní a vůbec to potrvá rozhodně déle, než když si řekneš "budu hrát Tristana z Hvězdného Prachu". Viděl jsi film, spoluhráč viděl film, takže to pro začátek stačí. Žádná pravidlová formalizace není potřeba, žádné "dokážu vysvětlit pravidla jen za 20 minut" - ideálně by měly stačit tři věty.
Mně by bohatě stačilo, kdyby se do té hry vplížil alespoň kousíček gamismu. Aby to nebylo jen o immersion/storytellingu, ale aby hráč musel částečně uvažovat takticky a občas měl před sebou nějaké napínavé rozhodnutí, které nepůsobí jen jako šikana od vypravěče nebo "narativistické" sebetrýznění :)

Všichni hráči, krom jednoho, hrají jednu hlavní postavu (tzn popisují její záměry, akce a pocity).

Poslední hráč je vypravěč, který hraje za zbytek světa včetně všech vedlejších postav, a jeho úkolem je komplikovat hlavním postavám život, prezentovat překážky a obecně zajišťovat, že se bude dít něco dramatického.

Kdykoli se hlavní postava pokouší udělat akci s nejistým ale důležitým výsledkem (boj s vyrovnaným soupeřem, vyznání lásky, nahození auta ve strašidelném lese...), hoďte 1k6, kde na 3-6 postava uspěla, a na 1-2 ji vypravěč nabídne těžkou volbu mezi dvěma různými (částečnými) neúspěchy.


Je to popsané trochu krkolomně, protože jsem chtěl dodržet omezení na tři věty :D Myslíš, že i takhle zjednodušené mechaniky jsou pro pbp mládež pořád příliš zbytečné / nepohodlné / nepochopitelné?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15830
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od Jerson » 7. 12. 2016, 14:29

Četl jsi požadavek na hru bez Vypravěče, na kterého by se dala hodit odpovědnost?
Nejde o zbytečné nebo nepochopitelné, jde o to, aby ze dvou lidí nemusel být jeden Vypravěč.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 6986
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od Quentin » 7. 12. 2016, 14:49

Četl jsi požadavek na hru bez Vypravěče, na kterého by se dala hodit odpovědnost?
Sorry, předchozí příspěvek jsem zkopíroval z vedlejšího tématu a až teď dočítám tvůj první post zde :)
(btw taky vám fórum dnes šíleně padá?)

Když vedu hru v čelákovicích, tak se snažím přehodit odpovědnost na kostku, kdykoli je to možné. Ale vůbec netuším, jak bych mezi hráče rozpustil moderovací povinnosti. :think:

Myslíš, že by se v hráčích dalo vypěstovat, aby v případě nejistého výsledku zakončili svůj příspěvek popisem akce a záměru, aby jej následující hráč mohl vyhodnotit? Což znamená hodit* a popsat úspěch, případně nabídnout možnosti pro neúspěch.

*nebo použít nějaké jiné vyhodnocení. Napadá mě třeba setina vteřiny u odeslání příspěvku, ale ty facebook neukazuje.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5147
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od Fritzs » 7. 12. 2016, 14:54

Quentin: Na to abys do hry bez vypravěče dostal prvek gamismu potřebuješ velice robustní pravidla. Advanced Squad Leader by slečny co si s Jersonem chtějí hrát na vlkodlaky spolehlivě odradil, ale v Čelákovicích by se možná chytl.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12711
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od Pieta » 7. 12. 2016, 14:59

To, co Jerson popisuje, není zas tak radikálně odlišné od her, které se i tady na fóru provozovaly. Kupa lidí tu třeba se mou hrála Shadows, kde nejsou žádné vlastnosti, hráči si sami na sebe vymýšlejí překážky a vypravěč tam většinu času nemá co na práci (dělá spíš moderátora a snaží se, aby hra odsýpala a nezasekla se, než že by měl vlastní vstupy). Stejně tak určitě nejsem jediný, kdo tu hrál hry úplně bez pravidel nebo hry, kde není žádný vypravěč. Akorát že ty "naše" hry obvykle provozujeme naživo, takže tam odpadají problémy s četností přispívání a ta vypravěčská centrální autorita nezdržuje.

Jinak ale nevidím důvod, proč ta facebooková RPG považovat za něco radikálně odlišného od místních RPG. Možná tam převládají jiné světy, což je u mladších hráčů pochopitelné, možná se tam trochu víc hraje na vztahy, což jsem ale zažil i v klasických rpg třeba v okamžiku, kdy ve skupince bylo víc žen.

Jo, mimochodem:
Jerson píše:Letos se bude nosit Jerson? Jako krátká sukně, boty na podpatku, volné triko na kostnatém hrudníku modelky a k tomu Jerson jako doplněk? 8) Ale teď vážně.
Ecthelioni nástup! Potřebujeme vaše photoshop skills!
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3924
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od morech11 » 7. 12. 2016, 15:04

otázka v tomto prípade je... potrebujeme kocky?
neexistuje lepší spôsob, ako hráčovi povedať uspel si?
napríkald blikajúcim nápisom yay! you did it...
keď už hráme v prostredí, ktoré dokáže toto vyhodnotiť :)

Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od Pepa » 7. 12. 2016, 15:19

Jerson píše:Nemluvím tu o lidech obecně, ale o holkách ve věku 15 - 18 let. Některé z nich tyhle deskovky hrály, některé ne. Část z nich tyhle hry zaujaly, část ne.
Tak k těm deskovám přidám ještě počítačové hry. Kde taky ovládáš pinčlíka, který má nějaké statistiky... Prostě mám pocit, že v dnešní době "životy" či jiné "statistiky postavy" pochopí každý... Opravdu velkou vědu bych z toho nedělal.
Jerson píše:Mě třeba deskovky o managementu zdrojů ani trochu nebaví, a ani se to nechci učit. Takže ani nemůžu chtít, aby případné pravidla RPG pro takového lidi nějaký management zdrojů obsahovala. A není to nic o zaostalosti.
Nemyslel jsem deskovky o managementů zdrojů, ale deskovky ve kterých je management zdrojů. A jelikož jsem myslel "management zdrojů" na abstraktní (tj. nejvyšší) úrovni, tak tím myslím deskovky prakticky všechny. Od člověče nezlob se (více figurek ve hře znamená větší působnost, kde a kam táhnout), dostihy a sázky (více peněz = mohu si toho koupit více), osadníci z katanu (zdroje různých typů), Bang! (více karet na ruce = větší možnosti a větší moc nad hrou, soupeře se snažíš osekat o karty, tj. o jeho zdroje), šachy (kde jsou zdroje materiální i časové (tím myslím tempo v rámci hry jako iniciativu, ne to, kolik má kdo času na hodinách)), poker (zdrojem jsou informace).

Ve skutečnosti najít hru, ve které nejde o (jakékoli) zdroje, bude velmi těžké. Tím chci říci, že v té či oné podobě se s tím už plus mínus každý setkal => ať už to bude v RPGčku naimplementováno jakkoli, tak v tom nějaký velký "přes to nejede vlak" problém nevidím. :think:

Uživatelský avatar
Selhan
Příspěvky: 147
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: New Crobuzon

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od Selhan » 7. 12. 2016, 15:59

Pepo, sorry, ale v tomhle jste s Eeriem úplně mimo. Ti lidi nehrajou počítačový hry. Ti lidi nehrajou deskovky. Jistě, pro kohokoli, kdo se ve svém životě setkal s RPG typu dračáku, jsou tyhle mechaniky trapně jendoduchý - jenže pro tyhle lidi je zásadně cizí už jen představa používání kostky. (Navíc se tohle 'erpéčkování' z 99 % odehrává jako pbp po chatu, takže kostky jsou actually velmi špatně použitelná mechanika) To prostě není "naše" skupina nerdů. Jakože prosím, nesouhlasit s tímhle klidně můžeš, ale... No... Nebudeš mít pravdu.
York píše:Už pár let se s tímhle snažím hráčům pomoci. Nevšiml jsem si, že by to tu někoho zajímalo.
To není pravda že to nikoho nezajímá! Mně třeba popravdě dost mrzí, že jsem si teď v sobotu nakonec místo toho tvého freeformu, na který jsem původně cílil, šel kvůli známé tváři vyzkoušet Burning Wheel. Celkově mám rozhodně mnohem větší zájem o tu tvou hru než o šesti set stránkové bichle, podle kterých i naučit se odehrát dialog trvá několik hodin. I když to tak asi vypadá, že tahle komunita nemá o něco takového zájem, řekl bych, že je to spíš jen klam způsobený tím, že když už se konečně sejdem s lidma, kteří se nám za házení dvacetistěnkou nevysmějou, tak toho chceme využít :D Nicméně to ještě neznamená, že by tohle nebylo nadšeně využito pro hraní s lidmi, kteří našemu hobby nepropadli natolik, aby o něm diskutovali v 177 stránek dlouhých threadech.
Pieta píše:To, co Jerson popisuje, není zas tak radikálně odlišné od her, které se i tady na fóru provozovaly.
Ono se to může na venek zdát takřka totožný, ale už jen motivace hráčů je jiná. Zcela postrádá takřka jedinou stopu gameismu, snad jen v občasné literární masturbaci by se dal najít jakási jeho náhražka. Ne že tam "chybí", on tam prostě z podstaty věci není - takovým způsobem, kterého se popravdě od lidí vycvičených dungeon crawlingem nikdy nedočkáš. Já úplně nevím, jak to vystihnout, snad by to chtělo nějaký příklad takhle vedené hry... Ale prostě fakt tam je rozdíl, jak tvrdí Jerson. Kdybys jim ukázal běžnou session Fate, tak tam dost možná vůbec nevidí podobnost.

A nakonec, Jerosne, díky, po měsících lurkování ve zdejších stojatých vodách mi tohle téma přijde neuvěřitelně zajímavé. Já jsem tímhle stylem hrál naposledy když mi bylo snad čtrnáct, a to ještě jen v jedné komunitě, takže mjsem na tvou desetiměsíční sondu dost zvědavej. Spějí ty hry, které "ti druzí" hrají, k nějakému konci? Jak dlouho trvají? A jaké je procentuální zastoupení úchylů (protože za mých dob bylo docela vysoké)?
And in that very moment, away behind in some courtyard of the City, a cock crowed. Shrill and clear he crowed, recking nothing of wizardry or war, welcoming only the morning that in the sky far above the shadows of death was coming with the dawn.

Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od Pepa » 7. 12. 2016, 16:17

Selhan píše:Navíc se tohle 'erpéčkování' z 99 % odehrává jako pbp po chatu, takže kostky jsou actually velmi špatně použitelná mechanika
Tak jestli jde opravdu o Fejsbukové RPG, tak to pak jo. To pak takovému projektu přeju hodně štěstí.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8328
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od eerieBaatezu » 7. 12. 2016, 18:42

Já vlastně tak nějak nechápu, o čem se tu bavíme.

Prvně jsem myslel, že mluvíme o přístupu k hraní, teď vidím, že jde o dost specifické jakési hraní po facebooku nebo co. Což samozřejmě dost mění celou situaci, protože věci jako kostky a podobně fakt nejsou moc ok řešení, když někdo sedí u kompu a něco roleplayuju na klávesnici nebo co.

Takže o co tu jde?

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3035
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od Sparkle » 7. 12. 2016, 19:17

eerieBaatezu píše:Já vlastně tak nějak nechápu, o čem se tu bavíme.

Prvně jsem myslel, že mluvíme o přístupu k hraní, teď vidím, že jde o dost specifické jakési hraní po facebooku nebo co. Což samozřejmě dost mění celou situaci, protože věci jako kostky a podobně fakt nejsou moc ok řešení, když někdo sedí u kompu a něco roleplayuju na klávesnici nebo co.

Takže o co tu jde?
Je vidět, že nemáš absolutně přehled o situaci. Měl by ses fakt na tadyty věci pořádně podívat, než začneš tvořit vlastní hru.

Klasická dračákovitá RPG se hrají po netu už strašně dlouho. Na serverech typu Andor.cz, Abarin.cz, Aragorn.cz . Je to klasický RPG, s PJem, kde se to místo odehrávání naživo píše do chatu. Taky k tomu bývají nějaký rozhodovací mechaniky, generátor hodu kostkou nebo tak něco. Koukni se na ty servery a vyzkoušej si tam zahrát, ať víš o co jde a nespekuluješ tady.

To o čem se baví Jerson, je ale úplně jiná sorta hraní "RPG" po netu. Že se to hraje přes Facebook je spíš takový označení, aby se nám o tom dobře debatovalo. Ale ve skutečnosti ta odlišnost od klasických RPG není ani tak v tom, že se to hraje po netu (protože viz výše víme, že klasická RPG se taky hrají po netu), ale v tom, že:

- tam není vůbec Vypravěč
- tam nejsou žádné pravidlové rozhodovací mechanismy
- žádný generátor náhody
- romatika a sex v tom bývá stěžejní prvek
- hráči tohoto typu RPG nemají zájem to hrát naživo tváří v tvář, zřejmě kvůli studu kvůli tématům viz výše. (zatímco hráči ze serverů typu Aragorn.cz to chtějí taky hrát na živo, často hrají i reálný dračák nebo si ho snažej vyzkoušet, chtějí jezdit na srazy těchto hráčů)
- celkově to láká jiný typ hráčů, lidi kteří jsou málo gamist (=radost z pokoření překážky hráčským umem) / explorer (= radost z odhalování nových fakt, překvapení a zvratů) a spíše expression seeker (= radost z ventilace svých myšlenkových pochodů skrz hru)


Takže o tomhle se tu bavíme. Asi by to chtělo vymyslet nějaký lepší název než tomu říkat "fejsbuková RPG" protože to je zavádějící a mate to, viz výše, hlavní rozdíly oproti klasickýmu RPG tkví opravdu někde úplně jinde.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Otevřená hraní RPG v Praze všichni jste srdečně zváni
RPG pro děti ve vývoji

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15830
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od Jerson » 7. 12. 2016, 19:35

Fórum mi dneska padá taky - první příspěvek jsem si uložil před odesláním, a udělal jsem dobře, protože fórum vzápětí spadlo, i když se naštěstí i tak odeslal.
Quentin píše:Když vedu hru v čelákovicích, tak se snažím přehodit odpovědnost na kostku, kdykoli je to možné. Ale vůbec netuším, jak bych mezi hráče rozpustil moderovací povinnosti. :think:
Kvůli tomu jsem zpovídal Markyho v tématu o jeho GMless verzi AW. Samotného mě napadlo vyzkoušet princip, že ve třech lidech jeden hraje postavu, které druhý vymýšlí komplikace a třetí na základě popisu řešení toho prvního určuje, zda se komplikace podařilo vyřešit. A takhle si to šéfují navzájem. Bohužel to skončilo na slečně, které hrála stylem "zneviditelním svou chýši, portnu se do druhého světa, skočím si na nákup, pak se zneviditelním a budu sledovat toho detektiva, který pátrá po své dceři, jestli najde nějakou stopu," takže jsem tenhle systém ani nevyzkoušel.
Myslíš, že by se v hráčích dalo vypěstovat, aby v případě nejistého výsledku zakončili svůj příspěvek popisem akce a záměru, aby jej následující hráč mohl vyhodnotit? Což znamená hodit* a popsat úspěch, případně nabídnout možnosti pro neúspěch.
Nevím zda vypěstovat, ale jo. Celkem funguje, když si hráč naznačí překážky sám, a rozvine mu je někdo jiný, zatímco když si sám nahodí překážku v plné výši i řešení, tak je to takové ... nezáživné.
(poznámka na okraj - někteří, tedy některé, hrajou RPG zjevně jen místo psaní povídek, protože by si teoreticky vystačily samy. Nepůjdu tak daleko, že bych v první fázi požadoval pravidla RPG i pro jednoho hráče, ale mám na paměti i takovéto extrémní možnosti.
Fritzs píše:slečny co si s Jersonem chtějí hrát na vlkodlaky
Zatím byly dvě ze čtrnácti. Přitom druhá nechtěla hrát vlkodlaka, ale hybrida. Jedenáct dalších chtělo hrát normální lidi (v rámci možností normální).
Pieta píše:To, co Jerson popisuje, není zas tak radikálně odlišné od her, které se i tady na fóru provozovaly.
Jsem rád, že sis toho všiml. Já se žádné takové hry neúčastnil, ale hrál jsem je dřív na Andoru. Nicméně když jsem před necelým rokem s tímto tématem hraní po netu přišel, připadal jsem si jako bych patřil k Vesmírným lidem a nabízel záchranu od ještírků.
morech11 píše:otázka v tomto prípade je... potrebujeme kocky?
Rozhodně ne. Kostky beru jako volitelnou možnost vyhodnocování.
Pepa píše:Tak k těm deskovám přidám ještě počítačové hry. Kde taky ovládáš pinčlíka, který má nějaké statistiky... Prostě mám pocit, že v dnešní době "životy" či jiné "statistiky postavy" pochopí každý... Opravdu velkou vědu bych z toho nedělal.
...
Ve skutečnosti najít hru, ve které nejde o (jakékoli) zdroje, bude velmi těžké. Tím chci říci, že v té či oné podobě se s tím už plus mínus každý setkal => ať už to bude v RPGčku naimplementováno jakkoli, tak v tom nějaký velký "přes to nejede vlak" problém nevidím. :think:
Zkušensot slečny, kterou jsem tuto debatu odstartoval, zahrnovala i počítačová RPG, které u ní předcházely Dračáku. Tyhle holky počítačové hry znají, ale nic to nemění na tom, že klasické mechaniky ve svých RPG nevyhledávají, nechtějí a nepotřebují. I když by je pochopily.
Selhan píše:A nakonec, Jerosne, díky, po měsících lurkování ve zdejších stojatých vodách mi tohle téma přijde neuvěřitelně zajímavé.
Není zač. Já jsem rád, že to po téměř roce vůbec někoho zaujalo. Já bez vypravěče ve dvou hrál před dvanácti lety se svou tehdejší slečnou, i když to byl v podstatě stále jeden a ten samý příběh, tak jsem ho hrál víc než 200×. Jako fakt nekecám, pořád dokola to samé. V některých požadavcích od hráče spatřuju ten samý známý vzorec, ale o tom teď psát ani nechci.
Selhan píše:Spějí ty hry, které "ti druzí" hrají, k nějakému konci? Jak dlouho trvají? A jaké je procentuální zastoupení úchylů (protože za mých dob bylo docela vysoké)?
Moje hry došly do konce ve třech případech z asi deseti, i když je to dané hlavně tím, že píšu tak jeden až dva příspěvky denně, takže hry trvají dlouho, a ve třech měsících se stane ledacos, co ty hry přetrhne nebo sníží zájem. Ale směřování v nich bylo, a zřejmě i bývá. Nejedna hra také končí (tragickou) smrtí hlavní postavy. Nicméně co jsem se ptal, tak nějaký konec má asi tak 10% her, spíše méně, a převažuje styl hrát pořád dál, dokud to jednu stranu nepřestane bavit, protože se dostanou do nezajímavé uličky, nebo patové situace, možná vyhoří. Některé hráčky říkají, že konce ani nepotřebují, ale i tak mám dojem, že by se jim zajímavý konec líbil. A ty hry trvají různě. Některé zjevně hrají intenzivně třeba šest hodin, dokud mají čas, ale to není můj případ. Obvykle ale pozoruju jisté vlny, kdy mně známé hráčky znovu shání hráče. Ono to často funguje tak, že rozjedou se stejnou postavou či zápletkou třeba čtyři hry, ale někteří spoluhráči odpadnou, takže dál hrajou jen se dvěma nebo jen s jednou. A samozřejmě jsou i obtíže technického rázu, kdy FB sežere příspěvek a pak obě strany čekají, až ta druhá napíše a myslí si, že je dotyčná nespolehlivá hráčka. (Zcela náhodou jsem takhle dal dohromady přerušenou hru dvou mých spoluhráček).
A jaké je procentuální zastoupení úchylů (protože za mých dob bylo docela vysoké)?
Pokud myslíš muže, tak co mi holky povídají, tak asi 95%. Tím myslím úchylní v tom nepříjemném smyslu, se kterými dotyčné holky nechtějí hrát. Pokud to myslíš všechny hráče včetně holek, tak z nich asi 50%, možná víc. Některé nabídky na hry ve kterých popisovaly kuchání lidí jsem ani nedočetl do konce. A pak jde o to, co řadíš mezi úchylné. Sex mezi muži je zřejmě velmi oblíbené téma.
Pepa píše:Tak jestli jde opravdu o Fejsbukové RPG, tak to pak jo.
Ano, ale nejde jen o Fejsbukové RPG. Mám problém s tím, když chci holky, se kterými hraju na FB dostat ke hře naživo, tak mi řeknou "viděla jsem jak hrajou Dračák, je to složité a to by mě nebavilo, raději zůstanu na FB." Proto potřebuju pravidla, která budou použitelná na FB a vzásadě stejná, jen s několika rozšířeními budou použitelná i u stolu.
Nebo když se mě zeptají, které RPG bych jim tedy dporučil, aby si mohly zahrát něco podobného i naživo, a já jim můžu nabídnout jen Rozcestí, tak to taky není úplně ono.
A hlavně tenhle název slouží i k odrazení všech, kteří se na FB hry malých holek s poníkama a upírama dívají skrz prsty. Nicméně až vykrystalizuje nový název, tak tohle téma přejmenuju.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8328
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od eerieBaatezu » 7. 12. 2016, 19:38

Klídek, Sparkle...
Sparkle píše:Klasická dračákovitá RPG se hrají po netu už strašně dlouho. Na serverech typu Andor.cz, Abarin.cz, Aragorn.cz .
Tyhle věci znám. Jenom teda nevím, proč o tomhle celou dobu Jerson mluvil ve vlákně o DrD, těžko mi můžeš mít za zlé, že jsem to chápal úplně jinak, když v tom vlákně vůbec neřekl, že jde o tohle.

Když k tomu navíc vezmu tohle:
Sparkle píše:- tam není vůbec Vypravěč- tam nejsou žádné pravidlové rozhodovací mechanismy- žádný generátor náhody- romatika a sex v tom bývá stěžejní prvek- hráči tohoto typu RPG nemají zájem to hrát naživo tváří v tvář, zřejmě kvůli studu kvůli tématům viz výše. (zatímco hráči ze serverů typu Aragorn.cz to chtějí taky hrát na živo, často hrají i reálný dračák nebo si ho snažej vyzkoušet, chtějí jezdit na srazy těchto hráčů)- celkově to láká jiný typ hráčů, lidi kteří jsou málo gamist (=radost z pokoření překážky hráčským umem) / explorer (= radost z odhalování nových fakt, překvapení a zvratů) a spíše expression seeker (= radost z ventilace svých myšlenkových pochodů skrz hru)
tak je to až absurdní, že se o tom celou dobu píše ve vlákně o DrD a není tam jasně řečeno, že jde právě o tohle. Prostě totálně mimo situace.

Navíc mi uniká, proč bych se měl na tyhle věci pořádně podívat, než začnu tvořit vlastní hru, když vůbec nemám v plánu podporovat nějaké internetové chatovací hraní. To, co jsi napsala v tom výčtu, je skoro opak toho, o co mi jde, čili jako co.

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3035
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Fejsbukové RPG

Příspěvek od Sparkle » 7. 12. 2016, 19:45

Pak si ale nesmíš stěžovat, že o tvůj produkt nebude dostatečný zájem, když nejsi ochoten mít rozhled o jiných přístupech k hraní RPG a mít ve svý hře úlitby i pro tento typ hráčů. Hráčů s tvými preferencemi je dneska už strašně málo, oproti 90. letům. Na menších městech mají fakt lidi problém sehnat spoluhráče. Tvoje hra, tak jak ji prezentuješ, jak se bráníš udělat jakýkoli ústupek jinému typu hráčů, a jak pohrdlivě se vyjadřuješ o jiných typech hraní, tento trend nijak nezvrátí. Jako je to tvoje volba, ale nesmíš se divit, když lidi tu na fóru nebudou mít potřebu ti radit a pomáhat.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Otevřená hraní RPG v Praze všichni jste srdečně zváni
RPG pro děti ve vývoji

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host