Středověko/renesanční podivno fantasy

Tvůrčí sekce zabívající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10089
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od Ecthelion » 14. 10. 2016, 20:25

"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7307
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od eerieBaatezu » 14. 10. 2016, 21:12

Ecthelion píše:Pro inspiraci. :wink:
Jsem si prvně taky říkal, že by bylo cool udělat to na stylu viktori... a pak mi došlo, že bych vám lezl do zelí. $lol$


:arrow? Přemýšlím, jestli by bylo dobrý rozdělit hráčské archetypy lidí do různých kategorií, jako 1) lidé městských států a království; povolání: kondotiéři, šermíři, alchymisté, theurgové, astrologové, zlodějové. 2) lidé divočiny; bijcové, barbaři, druidové, šamani. A nebo to fakt vzít natvrdo a lidé žijící v divočině by byly NPC, jako potvory a tak, takže by to bylo hraní čistě z hlediska těch maníků z vesnice z nějakého městského státečku a i ty kmeny z lesů by byly něčím z bestiáře, takže sorry, ale žádní druidové a bijcové pro hráče. $D Ono by to sedělo i v tom, že třeba měnit se ve zvíře a tak už jsou ty zvláštní věci mysteriózní povahy.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7307
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od eerieBaatezu » 14. 10. 2016, 21:47

Kua některý ty obrázky k tématu jsou fakt strašidelný. $lol$

Obrázek

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12451
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od Pieta » 14. 10. 2016, 23:33

eerieBaatezu píše:Magie je nezjevná a zvláštní věci mají mysteriózní povahu. Konstantně. Vysoké magie a draků je poměrem k jiným věkům pořád stejně. A to, že je magie skrytá neznamená, že nejsou mocní čarodějové, kteří si tvoří kapsy v jiných sférách existence a podobně. Jenom to nikdo neví, protože to nejsou věci pro chasu a svoloč světa vezdejšího.
V Chuubovi je pravidlo, které se používá po tom, co se stalo něco hodně divnýho. Vypravěč to jednou klíčovou větou shrne, aby bylo všem jasné, jak se to mělo s reálností právě odehraného:
"A už o tom nikdy nebudeme mluvit" - něco se stalo, ale to, co jsme odehráli, to reprezentuje s uměleckou licencí; skutečnost byla prozaičtější
"A nikdo není překvapený" - ano, je to divné, ale přesně tak se to stalo; všichni vnitřně cítí, že tak to prostě je a nemá cenu se v tom šťourat
"A jak je to možné? To už je váš problém" - ano, přesně tak se to stalo; a pokud někoho zajímá, jak je to možné, má smysl po tom pátrat dál

Žádná z možností nezaručuje, že to všechno bude připadat skutečné i někomu, kdo u toho nebyl. Skutečnost má tendence se sama vracet k normálnu, takže krajina po útoku draka vypadá, jako by tu vypuknul lesní požár, a mrtvý vysátý duchem dostal nečekaně infarkt.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7307
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od eerieBaatezu » 15. 10. 2016, 08:23

Pieta píše:V Chuubovi je pravidlo, které se používá po tom, co se stalo něco hodně divnýho. Vypravěč to jednou klíčovou větou shrne, aby bylo všem jasné, jak se to mělo s reálností právě odehraného:
"A už o tom nikdy nebudeme mluvit" - něco se stalo, ale to, co jsme odehráli, to reprezentuje s uměleckou licencí; skutečnost byla prozaičtější
"A nikdo není překvapený" - ano, je to divné, ale přesně tak se to stalo; všichni vnitřně cítí, že tak to prostě je a nemá cenu se v tom šťourat
"A jak je to možné? To už je váš problém" - ano, přesně tak se to stalo; a pokud někoho zajímá, jak je to možné, má smysl po tom pátrat dál

Žádná z možností nezaručuje, že to všechno bude připadat skutečné i někomu, kdo u toho nebyl. Skutečnost má tendence se sama vracet k normálnu, takže krajina po útoku draka vypadá, jako by tu vypuknul lesní požár, a mrtvý vysátý duchem dostal nečekaně infarkt.
Počkej rozveď to Chuubo ještě, nějak nechápu, jak to přesně vypadá a jak se to dělá. :D


:arrow? Jinak jsem hledal o té magii. No, de facto je tam 1) goetie/theurgie - invokace andělů, démonů, apod. 2) hodně věštění, od čtení z dlaně po předvídání z poloh nebeských těles, 3) další velká skupina jsou amulety a talismany, ty jsou často spjaty s planetami, amulety Marsu dokáží zastrašovat ostatní, zastavit krvácení, apod. ...tyhle věci by šly pravidlama asi v poho ošéfovat. Nakonec by se tam uplatnila i tabulka náhodných jevů, protože prý amulet od určité planety může přinášet více, než pouze to, k čemu byl vyroben, totiž amulet Jupiteru může přinášet jak bohatství, tak přivolávat bouřky. :)
Ostatní věci musím ještě načíst.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12451
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od Pieta » 15. 10. 2016, 16:24

eerieBaatezu píše:Počkej rozveď to Chuubo ještě, nějak nechápu, jak to přesně vypadá a jak se to dělá. :D
Tak řekněme, že postavy vlezou do jeskyně a strašně se tam poperou s drakem. Když vylezou ven, tak možnosti, co si z toho odnést, jsou přibližně:
a) Metaforicky samozřejmě porazili draka, ve skutečnosti tam byl medvěd nebo přerostlý krokodýl nebo skupina piktů pomalovaných na divoko. Ale nebudeme řešit, co se přesně stalo, pořád je to vítězství nad drakem.
b) Samozřejmě porazili draka. Kde se tam vzal? Čím se živil? Jak může drak lítat, když váží dvě tuny a má směšné rozpětí křídel? Všichni tak nějak cítí, že tohle nejsou podstatné otázky, a nebudou to dál řešit.
C) Samozřejmě porazili draka. A jestli to někoho zajímá, může se vypravit hledat jeho kosti, nebo pátrat po tom, odkud se tu vzal, nebo se v tom jinak šťourat.
A aby v tom nebyl zmatek, tak vypravěč veřejně oznámí, která z možností platí.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 8341
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od York » 15. 10. 2016, 16:30

eB: Můžeš si to představit tak, že realita se brání "nadpřirozeným" věcem a když se přece jen stanou, tak se snaží tvářit, jako by se vůbec nestaly (WoD paradox). Nebo taky že mozek lidí se podvědomě snaží si nadpřirozené věci vysvětlit, takže když uvidíš, jak nad lesem přeletěl drak a pak to půjdeš říct lidem ve vesnici, tak se ti automaticky vysmějou, že se ti to určitě zdálo - a možná tě i přesvědčí, že to fakt asi byla blbost a byl to třeba jen odlesk slunce v mracích (tenhle koncept zase hodně často používal Pratchett).

Souvisí s tím dost podstatný magický princp, který říká, že magie může mít různý efekt v závislosti na tom, kdo ji pozoruje. Různí lidé prostě vidí různé věci a všichni při tom mohou mít pravdu (i když se budou vzájemně přesvědčovat o opaku), protože pro některé z nich se realita sama upravila tak, aby každý viděl (nebo si pamatoval) něco trochu jiného.

BTW tenhle princip v Dračáku a DnDčku není, tam magii všichni vnímají stejně.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12451
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od Pieta » 15. 10. 2016, 16:48

Jiná z možností, jak se poprat s divností magie - WoD a Mage. Tam je čarování nastavené tak, že je v zájmu každého, aby jeho magie vypadala co nejméně magicky, pokud možno aby byla zaměnitelná jen se shodou náhod, a pokud už musí udělat něco nepřirozeného, aby ho u toho pokud možno nikdo neviděl. Jak efekt magie stoupá po žebříčku náhoda-divná, ale beze svědků-divná, ale se svědkama, hrozí čarodějovi mnohem horší následky, pokud se něco nevyvede. A pokud se to nepokazí tentokrát, tak je pořád ještě možné, že se to přičte k efektu, když se něco pokazí příště. Hráči už se sami snaží, aby dosáhli toho, o co jim jde, a neukázali svou moc přímo a nezanechali stopy.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7307
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od eerieBaatezu » 15. 10. 2016, 17:58

Tyjo vy píšete tak zkratkovitě. $lol$ Jsou to všechno zajímavý věci, ale neumím si to moc pravidlově představit.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 7600
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od OnGe » 15. 10. 2016, 18:04

A nepravidlově si to představit dokážeš?
Dead band play no song

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:s_easy: Končina - určitě jste o ní slyšeli
:?: Horní progressbar - to se budete divit...

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12451
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od Pieta » 15. 10. 2016, 19:11

eerieBaatezu píše:Tyjo vy píšete tak zkratkovitě. $lol$ Jsou to všechno zajímavý věci, ale neumím si to moc pravidlově představit.
Chuuba popisuju přesně tak, jak to má v pravidlech. (-:

Mage dělí magii do tří skupin podle nápadnosti - coincidental, vulgar without witnesses, vulgar with witnesses. Coincidental znamená, že to vypadá jako náhoda, vulgar, že je to zjevně nadpřirozené. Potom je v pravidlech tabulka, která říká, kolik bodů paradoxu dostaneš, když provedeš takovou magii, jde to od nuly (concidental, která není fatální neúspěch) až po 10 či kolik (vulgar, witnesses, obtížná magie a fatální neúspěch). Když nabereš deset bodů paradoxu postupně, nebo šest či kolik najednou, tak ti to vybuchne do ksichtu a udělá to nějakou hnusárnu - může tě to zranit nebo zabít, samovolně vyvolat nepřátelské spirity, způsobit šílenství, atd. Když neděláš žádné magické průšvihy, tak body paradoxu časem ubývají, ale dost pomalu.
No a pak už je na každém, jak moc se mu v jaké situaci chce riskovat. (-;
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7307
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od eerieBaatezu » 16. 10. 2016, 09:32

Pieta: Tak a jak je zaručeno, že kouzelník chce kouzlit hustý věci? Nebo je ten systém naschvál tak, aby pořádně nekouzlil, nebo jak? :)

Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 877
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od Cor » 16. 10. 2016, 13:04

Ten systém z WoD je navržený tak, aby se kouzelníci co nejvcí drželi při zemi, když už ne v tom, CO má magie způsobit, tak alespoň v tom JAK to má udělat a nebo JAK to má vypadat. Čili odměňuje hráče, kteří si umí vymyslet, jak kouzlo zaonačit, aby vypadalo jako náhoda. Toť "coincidental magic". Mám prázdnou kapsu, ale vytáhnu z ní bouchačku. Třeba tam byla celou dobu? Ukazoval jsem předtím prázdnou kapsu? Tak to je nějaký pouťový trik, že.

Co je a co není "coincidental" určuje "consensus" všech neprobuzených (magií nenadaných) lidí. A je to přesně to, co to je, konsenzus, co je obecně mezi lidmi přijímané za možné a nemožné. Nikdo nepovažuje za možné, že by se pistole zjevila jen tak ze vzduchu. Ale to, že mág ukáže prázdný klobouk a vytáhne králíka je v pořádku, lidi jsou na to zvyklí.

A je jedno, že tentokrát nepůjde o trik a ve skutečnosti mág tu pistoli v kapse nechá objevit z ničeho. Dokud si svědkové myslí, že je vše v pořádku, paradox se nedostaví.

Chci, aby se auto, co mi ujíždí převrátilo na bok? Mávnout rukou a nechat ho převrátit je vulgární, způsobí to paradox. Vystřelit po něm a náááhodou ho trefit do pneumatiky tak, že se roztrhne, auto dostane smyk a převrátí se? Je to hodně přitažené za vlasy a až to bude zkoumat policejní odborník, bude kroutit hlavou, že je to skoro nemožné. Ale před obyčejnými lidmi to projde bez paradoxu, protože takovéhle scény vídají v akčních filmech a celkově jim to připadá uvěřitelné.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7307
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od eerieBaatezu » 16. 10. 2016, 13:30

Tak to je dost dobrý! ...A já zas můžu jít teoretizovat nad dračákem. $lol$

Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 729
Registrován: 27. 8. 2011, 09:15

Re: Středověko/renesanční podivno fantasy

Příspěvek od Sarsaparillos » 17. 10. 2016, 09:27

eerieBaatezu píše:
Sarsaparillos píše:Ale i tak by to asi nějak šlo zkoulet.
Nahoď radši nějaké rady a nápady. $D
Trochu mi ujel diskuzní vlak, ale třeba to ještě doženu :) Jen nevím přesně, jestli jsi chtěl rady a nápady na tu zjevnost magie, nebo na ten problém, jak udržet mysteriózní povahu věcí po delší dobu hraní (psal jsem tam dohromady o obojím), tak to ještě případně upřesni. Každopádně, já jsem takový přístup nikdy nedesignoval, takže dále jsou jen ne příliš propracované nápady, určitě ne rady :)

K té magii: Dost se mi pojetí, které tady prezentovali kolegové přede mnou, zejména ten WoD princip paradoxu a tendence reality být "reálnou". Podobně to má zpracované ve své sérii Hlídky i Lukjaněnko, tam se také magie běžným smrtelníkům projevuje v nějaké přirozené a pro ně pochopitelné formě (např. neviditelnost nefunguje "klasicky" tak, že by Harry Potter zmizel a na jeho místě nikdo nic nevidí, krom stop ve sněhu. Tam Anton sedí v hospodě, sešle kouzlo a efektem je fakt, že jemu a jeho spolustolovníkům přestanou všichni věnovat pozornost - obsluha je míjí, lidé se dívají jinam, jejich hovor nikdo nezaslechne. Lidé jsou podvědomě tlačeni k tomu, aby si jich nevšímali). V zásadě lze tento princip zpracovat i do pravidla, že kouzlící hráč musí popsat kouzlo v podobném duchu, tj. jak se projeví přirozeně, resp. jak na něj ostatní reagují. Druhá věc, která mne k tomu napadá, by mohl být princip "rovnováhy vesmíru". Každé kouzlo, které je sesláno, se projeví opačným efektem na kouzelníkovi. Pokud například něco magicky zapálí, začne mu být strašná zima - vesmír se prostě snaží udržet rovnováhu a vybírá si to na kouzelnících. To by také mohlo vést k zajímavě laděné magii a kreativním a přitom umírněným hráčům.

Nad tou mysteriózní povahou světa i při delším hraní jsem přemýšlel a napadlo mne v zásadě toto:
- Působení nadpřirozena se vyrovnává do reálu na nějakém podobném principu, jako se výše řešila ta magie. I zkušené hráčské postavy s určitostí neví, co je přirozené a co nadpřirozené povahy.
- Postavy cestují z místa na místo. Každé má své specifické zvláštnosti, takže je stále co objevovat. Co už postavy pochopily/prozkoumaly v minulosti, na nových místech platit nemusí.
- Kampaň má zcela nemysteriózní cíl. Hráči a postavy usilují o něco jiného, než je vypátrání kamene mudrců nebo zabití draka. Pokud je na jejich cestě nadpřirozená povaha světa pouze doprovází, ale nejsou nuceni ji zkoumat a pochopit, může to fungovat i dlouhodobě (ani postava s mnoha zkušenostmi nemusí tušit, zda ty hlasy v hlavě jsou způsobeny mágem, božstvem, paranoiou nebo dušemi nemrtvých).
- Nadpřirozeno se projevuje nepravidelně (resp. podle nějakých složitých pravidel, která zná jen vypravěč) a pouze lokálně a krátkodobě. Tj. občas se někde projeví určitý mysteriózní fenomén, ale je vždy něčím specifický a není mnoho času ho důkladně prozkoumat a pochopit.

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host