Jeskyně a draci (diskuze před vydáním)

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Zamčeno
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Jeskyně a draci (diskuze před vydáním)

Příspěvek od sirien »

Předprodej zahájen a běží zde
- 699 CZK (500 korun / 42% sleva proti doporučené maloobchodní ceně 1200)
- vydání bude 25. října

Více viz:
Blog jeskyní a draků
Kostka
Discord
Facebook
Naposledy upravil(a) sirien dne 17. 9. 2021, 18:15, celkem upraveno 6 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od eerieBaatezu »

Tak jsem projel ta interview se Sirienem na Inferno Production a dost mě překvapilo, kolik věcí tam tým přidal oproti pouhému překladu 5e.

34 nových subclass (nepřeslechl jsem se, jo?) je mazec a na férovku přebrání oborů z DrD nemůžu hodnotit jinak, než kladně. :) (Je někde seznam, které všechny subclassy tam jsou, nebo je to překvápko pro lidi, co si tu knihu koupí? $D)

Pokud bude ten systém manévrů fungovat dobře, tak je to další ohromné plus oproti 5e. Terminologická změna HP na výdrž postav v boji taky super a i přidání několika optional pravidel pro zranění beru jako velké plus.

To Mezidobí je masakr! Vyrábění věcí a výzkum, sídla, "siccovské" sítě, cestování, atd., všechno pravidlově podchycený, paráda.

Jestli je něco z produktů, které jsou teď k mání na trhu, moderní "náhražkou"/jistým pokračováním Dračáku, tak teda si myslím, že je to jednoznačně JaD. Ještě včera ráno mi ten projekt byl úplně šumák, pže 5e není ani moje oblíbená edice DnD (jejich nastavení Výhody/Nevýhody prostě nikdy používat nebudu $lol$), ale po tom, co jsem všechno viděl, že jste tam udělali, jsem se už přihlásil do svýho účtu na fantasyobchodu a těch 7 stovek za to vypálím. :-)=
Obrázek
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od sirien »

Seznam Povolání a jejich Oborů v JaD spolu s nějakým krátkým představením je tady na JaD blogu

Jinak díky a doufám, že nebudeš zklamanej. :D

Btw. nejspíš jsem minul v čase a prostoru - co se ti nelíbí na Ne/Výhodě? Za mě to je jedna z nejlepších mechanik 5e...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od eerieBaatezu »

Díky.

Hele, jakej je rozdíl mezi Bijcem a Berserkerem?

Sirien píše: 5. 9. 2021, 18:08 Btw. nejspíš jsem minul v čase a prostoru - co se ti nelíbí na Ne/Výhodě? Za mě to je jedna z nejlepších mechanik 5e...
Nápad dobrej, ale to zjednodušení přitáhli až moc za vlasy.

Že se neeliminují 1 ku 1, ale 2, 3 výhody jsou úplně eliminovány 1 nevýhodou je děsně divný.
A stejně tak je divný, že se nestackujou.
Další divná věc je, že mít výhodu nedává možnost zvládnout věc fakt dobře (nad hranici toho dělat to bez výhody), protože to nezvyšuje bonus na hod, ale jen se hází znovu ten samej 1-20 rozsah tý kostky.

Všechno to mi přijde děsně wtf a úplně mi to boří imerzi do světa. Viděl jsem nějaký dobrý houserules, co se při předělání těch věcí snaží co nejmíň rozbít balanci tý edice, takže ve výsleku žádnej problém.


Pak jsou v tý edici takový divný detaily, jako že Fighter má víc Ability Improvementů, než jiný classy, takže si nesmyslně může namaxomat víc statů, než ostatní povolání.
Automatický spouštění běsnění u barbara X krát denně mi taky nepřijde moc dobrý.
Kocentraci nechám, ale koukal jsem, že se dá obejít třeba lektvarama, kdy v DMG je psáno, že efekty z lahviček nepotřebují koncetraci. A nebo se naštvu a udělám si nějakej houserule na koncentraci na víc kouzel.
Stejně tak s levelama jemně zvýším možnost připoutaných předmětů.
DnD prostě není o limitech, ale o tom bejt co největší masér. Mi přijde, že si autoři 5e zvolili tu lehčí cestu a na místo boostování věcí, co nebyli moc silný, nebo nějaký poštělování probléml, totálně nerfli věci, co byly super hustý a zábavný. DnD nehraju proto, abych si připadal jak sráč, ale jako hustobrutusák.
Si pamatuju, jak jsem poprví četl Animate Dead v 5e a úplně mě to zprudilo, než aby mě to nadchlo. Můžeš dělat jen nějaký zaprděný základní kostlivce a zombíky. A navíc jich můžeš mít jen děsně málo, protože to kouzlo musíš furt přesesílat a kouzelník má oproti minulým edicím děsně málo slotů a potřebuje na posílení kouzla sloty vyšších levelů, který právě nemá.
V 3e sis mohl udělat nemrtví panství jak nějakej nekromant z Heroes of Might and Magic. Mohls kontrolovat 4 HD nemrtváků za caster level, a skeletoni a zombíci mohli bejt cokoliv, třeba sis mohl udělat kostlivýho drsnýho minotaura a tak. Prostě jen to čteš a už tě chytá slina to hrát a co všechno s tím můžeš dělat. V 5e to čteš a dozvíš se, že za upocený spell sloty, co na to musíš furt utrácet, ti bude v místnosti smrdět pár skeletonů s challenge rating 1/4. $lol$
Taky mi dvakrát moc neimponuje, že Sorcerer má ty samý kouzla co Mage, akorát je umí trochu štelovat za pointy. Takovej nudnej design.
Je v tý edici něco, co není trapnější, než v předchozích edicích? $D Možná, že Fighter si může dát akci navíc, takže je děsně akční, což je super. Akorát dvakrát před odpočinkem to můžeš udělat až na 17. úrovni, kam se nikdo nedostane. $::lol:
Kterej kazišuk tu edici psal? $lol$

No ale tak aspoň, že jste tam dali lepší souboják a všechny ty další věci a přes to vyrábění se to bude dát nějak nakopnout. Pude třeba udělat ring s chargema Animate Dead, co se bude každej den dobíjet a budu tak moct mít větší armádu zaprděnců? :-)=
Obrázek
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od sirien »

Berserkr je John Wick kterýmu si zabil štěně. Bijec je Bud Spancer kterýmu si rozbil buginu. Tak jako tak skončíš hrozně mrtvej, ale můžeš si vybrat detaily způsobu, kterym se to stane. Game terms: Berserkr má nějaké imunity na duševní stavy, zastrašování a drsnější útoky. Bijec má hrubou sílu a fyzickou odolnost, zesílený boj beze zbraně (popř. rány navíc k boji zbraní) a speciální manévry proti velkým netvorům.


Ohledně výhody: krácení 1:n stejně jako neskládání je podstata té mechaniky - cílem je věci zjednodušit. Technicky vzato to skládání hrát nemusíš a můžeš výhody a nevýhody krátit 1:1, mechanicky se nic nestane, jen přidáš do hry účetnictví. Podobně asi by šlo říct, že chceš ne/výhody načítat a že kostky přibývaj s každým dalším stupněm řady x=(x-1)+n (1, 3, 6, 10...) (resp. klidně můžeš dávat kostku za každou jednu ne/výhodu), ale... je to prostě zbytečný, dává to složitost tam kde chceš jednoduchost. Ale pokud o to stojíš, tak se asi nic nerozbije (mechanicky... herně je nemalá šance, že otrávený hráči začnou ty kostky házet po tobě a řvát že chtěj spátky jednoduchou 5e ne/výhodu bez složitostí).

To, že ne/výhoda funguje v běžném rozsahu, takže neumožňuje překročit běžné limity je záměr. 5e pořád zná bonusy a postihy a tam kde skutečně postava získá možnost něco udělat líp (hůř) můžeš dát místo ne/výhody nějaké to +x nebo -x. Jen pro většinu běžných sitaucí je ta ne/výhoda herně praktičtější (snáz se rozhoduje a vyhodnocuje - minimálně dokud jí nezačneš načítat a sčítat samu mezi sebou, pak fakt nevim...)

Totéž omezení Sladění na 3 předměty - je to kvůli tomu že 5e razí paradigma že se hra v těch magických předmětech (zejména těch mocných) nemá topit. Pokud jich chceš dovolit víc... spíš prostě pak u některých předmětů nevyžaduj to sladění. V JaD k tomu máme i něco málo textů jak to udělat. Ale jako to omezení samotné je spíš herně prospěšné.

Animate dead jsme řešili na Kostce a je to - všimni si - sice ne přímo bojové, ale rozhodně akční/dobrodružné kouzlo. Vytvoříš jednoho až několik nemrtvých během jedné minuty. Je to kouzlo když potřebuješ ihned nějakej kanonenfutr nebo když bojovník drží zatarasený dveře a potřebuješ si z mrtvol okolo udělat posily až ty dveře povolej atp. Kouzla určená k tvoření armád základní příručka pro dobrodruhy zjevně prostě neobsahuje ;) (můžeš si je domyslet, nebo v JaD lehce uzpůsobit pravidla pro tvorbu magických Divů).

Bojovník má víc ability improvementů - ano, to je správně a designový záměr, Bojovník je prostě v tomhle směru "univerzálnější". (Btw. víc zlepšení vlastností než ostatní má i tulák - popř. v JaD Alchymista který přebral Tuláckou šablonu).


Jako... obecně mi přijde, že toužíš mít věci složité a komplikované abys měl pocit, že nejsou... em... ne-složité a ne-komplikované? Z mojí zkušenosti ale komplikovanější pravidla nedělají realističtější, smysluplnější a ani zábavnější hru.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od eerieBaatezu »

Sirien píše: 5. 9. 2021, 22:03 Bojovník má víc ability improvementů - ano, to je správně a designový záměr, Bojovník je prostě v tomhle směru "univerzálnější". (Btw. víc zlepšení vlastností než ostatní má i tulák - popř. v JaD Alchymista který přebral Tuláckou šablonu).
Z logiky čeho by si měl Fighter umět zvýšit atributy líp, než jiná povolání? Beru, kdyby ten improvement byl o featech. Teda asi záměr podle toho, jak byl Fighter v 3e. Tady by dávalo smysl, že Fighter má možnost se udělat víc verzatilní. Ale pokud se z ASI stane jen ability improvement, tak proč by si měl Fighter umět líp zlepšovat inteligenci, než Mage, apod.?
Sirien píše: 5. 9. 2021, 22:03 Jako... obecně mi přijde, že toužíš mít věci složité a komplikované abys měl pocit, že nejsou... em... ne-složité a ne-komplikované? Z mojí zkušenosti ale komplikovanější pravidla nedělají realističtější, smysluplnější a ani zábavnější hru.
Spíš mi vadí, např., že mi povolání dá Výhodu, pak se jako hráč ocitnu v evidentně děsně výhodný situaci a ten systém to najednou ani trochu nezohlední. Nejenže mi to kazí herní imerzi, ale taky to vede hráče k tomu, že pokud má Výhodu, tak už vlastně v tý situaci nemusí dál moc přemejšlet, protože prostě ten systém mu víc nepomůže, i kdyby vymyslel něco, co je dost dobrý.
Nebo věci jako, že střílet z luku na 25 metrů po ogrovi, co stojí a co leží v trávě, je podle pravidel úplně stejný.
Jasně, můžeš to odmávat s tím, že se to v těch náhodných okolnostech hodu 1k20 nějak ztratí a že stejně ta dávka realismu nestojí za to kvůli tomu komplikovat vyhodnocování (když "komplikovat" znamená, že odečteš -3 za to, že toho ogra na zemi v trávě vidíš fakt blbě oproti tomu, kdyby tam stál jak dub). Ale ta Ne/Výhoda prostě v těhle věcech generuje takovej divnej svět, co mi jde proti srsti.
Přide mi to víc dumbed-down, než jsem ochoten ve hře mít.


Jo a ještě další věc, co mi vadí, je ta bounded accuracy (ta edice mi fakt nesedne $lol$). Barbar nebo Bojovník trapák na 1. úrovni, Síla +5, Profi +2. Barbar nebo Bojovník ultra-super-legendární-husťák na 20. Síla +5, Profi +6. Na rozsahu 1k20. WTF?
Nebo rozdíl šancí maníka, co má na něco profi, protože se tomu věnuje a trénuje to a týpka, co má jen vysokej ability score a v životě o tý věci ani neslyšel, je tak malá, že je to další úplný WTF.
IMO by každý povolání mělo mít na něco Expertise, nebo tak nějak bych to řešil. Nebo budu házet k10 vs k10 a křivkou zaoblím to wtf trochu stranou.
Obrázek
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 2. 11. 2021, 15:55, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od sirien »

To s tím že dostaneš Výhodu z pravidel takže pak není oceněná výhodná fikce může být point - pro takové případy by asi neměl být problém to načítat. Popř. můžeš v takové situaci dát postavě +5 k hodu nebo tak něco.

Ležícího ogra bych počítal za částečnej kryt (+2 OČ). Přijde mi že zapomínáš, že Ne/Výhoda není jediný nástroj - Bonusy a Postihy stále existují a můžeš je používat stejně jako dřív, Ne/Výhoda slouží jako zjednodušení k tomu abys tyto nemusel řešit pořád a u všeho.

A proč má bojovník víc zlepšení vlastností - protože to odpovídá žánru a předlohám daného povolání, co víc ti na to mám říct.

Ohledně bounded accuracy - kdybys to nastudoval víc, zjistíš, že to co píšeš není úplně pravda. Ono mi vůbec přijde že se snažíš na DnD roubovat realitu na úkor žánru, což prostě nebude fungovat. Nicméně:
- Zaprvé, DnD dávno opustilo stupidní paradigma "házej na všechno včetně zavázání tkaniček" - někdo kdo o věci v životě ani neslyšel nejspíš vůbec nemá možnost akci provést a na ten hod nemá ani nárok.
- Obecně se uvažuje, že postavy jsou kompetentní a mají aspoň nějaké tušení o většině věcí, co potkávají a dělají. Protože to jsou dobrodruzi etc. Nicméně i tak:
- Někdo, kdo věc ignoruje, bude mít i na 20. levelu něco mezi -1 a +2. To je ~50% šance failnout i Lehkou úlohu. Někdo, kdo se na věc soustředí, má už na 1. levelu minimálně +5 - kolem 8. Úrovně to bude minimálně +9 (v Lehké úloze neselže, má 50% na Těžkou úlohu), jenže pokud to je fakt expert na věc tak si někde splaší kvalifikaci a vytáhne to na +12. Ke 20. levelu můžeš mít hravě +17.
Trik celé téhle matematiky nicméně je, že i když se šance postav na úspěch můžou velmi zásadně lišit, tak většinu času stále platí, že většina postav může při hodu uspět i selhat - což se páruje s faktem, že máš házet kostkou jen, pokud to je smysluplné a napínavé a zábavné, což by auto-faily a auto-úspěchy nebyly. Pokud je něco pro postavu mimo možnosti, vůbec házet nemáš - pokud se to pro ní zdá být triviální, tak taky ne (popř. nemáš házet na samotnou úspěšnost, ale na nějaký dodatečný benefit atp.)
Co se útoků týče - ten bonus tam neroste tak rychle, ale zase tam máš různá jiná vyvážení (jako např. vícenásobné útoky atp.)


Obecně... ty úpravy po kterých toužíš lze všechny provést a nic se nijak kriticky nerozbije. Nicméně - volání po přesně těhle změnách tu bylo vždycky (a u všeho - DnD stejně jako DrD) a přesto se design vydal opačným směrem - protože zkušenost ukázala, že tyhle úpravy jsou zajímavé pro minimum hráčů, hru činí nesmyslně složitější a ve skutečnosti nejsou vůbec nijak fun. Tzn. jestli o ně stojíš, tak ti nikdo nebrání je udělat, ale to co chceš by pro většinu hráčů nebylo zlepšení, ale zhoršení.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od eerieBaatezu »

Aegnor píše: 6. 9. 2021, 13:40 Protivník na zemi možná tvoří menší cíl, ale zase je pro něj složitější se tomu šípu nějak vyhnout. Přijde mi, že se to tak nějak v pohodě vyrovná. A nebo s tím můžeš pracovat přes kryt.
Šípu, kterej je vystřelenej přímo na tebe, se není lehčí vyhnout, když stojíš. To bys musel bejt jedi, kterej vidí do budoucnosti, že a kudy ten šíp poletí.
Možná tak šípu z longbow, co ho maník střelí vysokým obloukem, aby doletěl někam stovku dvě metrů. Ale to se stejně asi můžeš překulit bokem na zemi.

Jojo, dáš tam prostě nějakej bonus/postih, ten kryt by se dal využít.
Aegnor píše: 6. 9. 2021, 13:40 Reálně spíš Síla +3, Profi +2 vs Síla +5, Profi +6. Takže +5 vs +11. A třeba u toho Barbara je to Síla +3, Profi +2 vs Síla +7, Profi +6.
Jo, máš recht, že ty startovní ability bonusy budou menší.
Aegnor píše: 6. 9. 2021, 13:40 A to je takový problém to vzít tak, že ty dovednosti nějak umí všichni hrdinové?
To samozřejmě jde, ale nějak to homogenizuje postavy. Proč hrát za něco, když to tak nějak umí každej.
Týpek, co se něčemu učí a věnuje by to měl umět o dost líp, než někdo kdo neví o co jde. Když si vezmeš, že ten rozdíl +6 u Fightera, co jsi psal, je přes úplně celou škálu levelů, tak to je děsně malej rozsah.
Sirien píše: 6. 9. 2021, 14:05 - Někdo, kdo věc ignoruje, bude mít i na 20. levelu něco mezi -1 a +2. To je ~50% šance failnout i Lehkou úlohu. Někdo, kdo se na věc soustředí, má už na 1. levelu minimálně +5 - kolem 8. Úrovně to bude minimálně +9 (v Lehké úloze neselže, má 50% na Těžkou úlohu), jenže pokud to je fakt expert na věc tak si někde splaší kvalifikaci a vytáhne to na +12. Ke 20. levelu můžeš mít hravě +17.
Jak dáš u povolání, co nemá Expertise (což je asi tak každej až na Rogue, nebo kolik povolání to má), hravě bonus +17?

Jo, jinak mi ještě vadí, že postavám vůbec nerostou určitý saving throws. Což mi taky přijde divný.
Sirien píše: 6. 9. 2021, 14:05 - Zaprvé, DnD dávno opustilo stupidní paradigma "házej na všechno včetně zavázání tkaniček" - někdo kdo o věci v životě ani neslyšel nejspíš vůbec nemá možnost akci provést a na ten hod nemá ani nárok.
Tohle já nikam necpu. Říkám, že pokud si postavy tak nějak mohou házet na vše, tak při takovým smysluplným hodu, má maník s vysokou ability procentuálně třeba jen o trochu jinou šanci, než týpek s proficiency, kterej danou věc cvičí.
Nebo to mám chápat tak, že i když má cleric vysokou Wis, ale není cvičenej v hledání jedlích rostlin, tak si prostě na survival házet nebude a hotovo? Prostě mám to chápat tak, že "postavy jsou kompetentní a mají aspoň nějaké tušení o většině věcí, co potkávají a dělají. Protože to jsou dobrodruzi etc." je jen GM fiat?
Sirien píše: 6. 9. 2021, 14:05 Obecně... ty úpravy po kterých toužíš lze všechny provést a nic se nijak kriticky nerozbije. Nicméně - volání po přesně těhle změnách tu bylo vždycky (a u všeho - DnD stejně jako DrD) a přesto se design vydal opačným směrem - protože zkušenost ukázala, že tyhle úpravy jsou zajímavé pro minimum hráčů, hru činí nesmyslně složitější a ve skutečnosti nejsou vůbec nijak fun. Tzn. jestli o ně stojíš, tak ti nikdo nebrání je udělat, ale to co chceš by pro většinu hráčů nebylo zlepšení, ale zhoršení.
Tohle je na DnD dobrý, když si to budu chtít upravit (v rozumných mezích), nijak zásadně se to nerozbije.
Obrázek
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od sirien »

eerieBaatezu píše: 6. 9. 2021, 17:37Šípu, kterej je vystřelenej přímo na tebe, se není lehčí vyhnout, když stojíš. To bys musel bejt jedi, kterej vidí do budoucnosti, že a kudy ten šíp poletí.
Stranou detailů jakože můžeš pohybem vůbec bránit zaměření ještě před výstřelem atp. - chápeš, že DnD je hrdinská fantasy, že jo?

Házet na WIS (survival) na přežití v lese si klerik určitě bude, stejně jako kdokoliv jinej. Jestli ho necháš* hodit na přežití i na poušti nebo v tundře, kde bys mohl říct, že někdo bez speciálního tréninku spíš nemá šanci, je už ale poněkud jiná otázka.


* záměrné použití 2. osoby - já bych nechal, ale já zjevně chci hrát trochu jiný hry než ty a nemám problém říct, že klerika na poušti při dobrém hodu vedlo jeho božstvo... a že tulák při dobrém hodu použil nějakej trik co kdysi zaslech v hospodě od týpka co je zdil s karavanama... ale já chci aby postavy byly zajímavý a dělaly cool filmový/knižní věci a jestli jejich snaha s mečem a přežitim v lese odpovídá realitě (zatimco tam, nevim, házej ty ohnivý koule, povolávaj si na pomoc anděli a zkracujou si cestování přes feywild...) mě přitom netrápí o nic víc než při sledování pulpovýho filmu.

Na druhou stranu ano, požadavek po realističnosti tu byl už u DrD - a někteří ho mají i u DnD; proto jsme zavedli v JaD věci jako volitelná pravidla pro zranění atp., které tenhle feeling přibližují. Nicméně to co se mi zdá že chceš Ty mi přijde už poněkud moc.
Jak dáš u povolání, co nemá Expertise (což je asi tak každej až na Rogue, nebo kolik povolání to má), hravě bonus +17?
Featy, magic itemy.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od eerieBaatezu »

Sirien píše: 6. 9. 2021, 18:14 nemám problém říct, že klerika na poušti při dobrém hodu vedlo jeho božstvo...
Tohle je taky zajímavej manévr na řešení takových WTF, kterej je taky WTF. Kdejaká podobná věc stojí postavy spell-sloty, ale v rámci uvěření, jako že si cleric, co o tom ví prd, háže a má podobnou šanci, jako někdo, kdo se o to zajímá, se to nafluffuje na to, že to má od božstva, apod.

Tenhle princip jsem četl v ADnD 2e, kde u savingů bylo, že se dá mágovo odolání kouzlu popsat tak, že utkal magický energie a to kouzlo odvrátil... což je naproto nepravidlový. Na takovou věc musím normálně seslat Dispel Magic, což musím být schopen udělat pod všemi pravidly, co jasně říkají, kdy a jak je možné kouzlit, atd.
Takže na jednu stranu je to řešení vlastně pravidlové, když ho píší sami autoři, na druhou je úplně nepravidlové a jen zalátává vysvětlení věcí.

(Ale jako jo, zas tak milión problém s tím nemám. A pokud někoho napadne dobrý vysvětlení, jak se něco stalo, tak mu to brát nehodlám.)
Sirien píše: 6. 9. 2021, 18:14 Na druhou stranu ano, požadavek po realističnosti tu byl už u DrD - a někteří ho mají i u DnD; proto jsme zavedli v JaD věci jako volitelná pravidla pro zranění atp., které tenhle feeling přibližují. Nicméně to co se mi zdá že chceš Ty mi přijde už poněkud moc.
Já si tedy nemyslím, že chtít, aby postavy specialisté měli smysluplně vyšší šance, než postavy neználkové, je až zas tak něco ulítlýho. Zvlášť, když na skilly se hází mnohem míň, než např. na útoky, takže mnohem víc vynikne, když jako specialista selžeš (selháváš), kdežto kdejakej spoludružiník tě v tom přeháže.

Zajímalo by mě, jakej máš názor na ty Unearthed Arcana Featy pro Skilly, co de facto každýmu mohou dát Expertise. Mně by se to teoreticky mělo hodně líbit, ale mám z toho teď takovej pocit, jak když to vlastně rozbíjí a popírá tu edici, a myšlenkově to jde proti tomu, jak argumentuješ, že ta hra funguje. Proč tam takový Featy dávat, když je to proti duchu a designu tý hry?
Sirien píše: 6. 9. 2021, 18:14 Featy
Řešíte v JaD nějak featy?
Obrázek
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od sirien »

Ne, spell sloty tě stojí kouzlo s konkrétním garantovaným efektem, což je zdroj výměnou za jistotu daného gamistic efektu - vysvětlit šťastnej hod kostkou si můžeš jak chceš a s rovnováhou a zdrojů postav hry se nic se nestane. ostatně viz tohle - jinek systém, stejnej princip.

Jak často se hází na dovednosti je otázka herního stylu - v mnoha skupinách častějc, než na útok. A mít ~50% že selžu v lehké úlze, ~75% že selžu ve středně náročné a ~95% že nedám těžkou (s tím, že tyto náročnosti samotné už zahrnují stres, časový tlak atp.) a mít prakticky jistotu že uspěju v lehké úloze, 75% šanci že zvládnu středně těžkou a 50/50 na Těžkou - jestli ti to nepřijde jako citelný rozdíl, tak mě docela jo - popravdě, přijde mi to jako velmi dobře vybalancovaný systém, který jde přesně uprostřed mezi tím že postavě dává kompetenci a tím že hody zůstávají napínavé a šance otevřené všem okolo (což mimo jiné znamená, že se dají celou hru používat ta samá DCčka, takže to zlepšení svojí postavy fakt cítíš, protože tam není žádný Red Queen effect atp.)

UA featy co dávají specializaci jsou za mě naprosto v pohodě - reálně nejsou až tak velké terno, ten jeden skill není zrovna zázrak a ten feat lze utratit i "efektivnějc", na druhou stranu pokud ti o ten skill fakt jde tak ti do něj dají boost který stojí za to.

A jak řešíme featy (odbornosti) v JaD je otázka co moc nechápu? Ano, jsou tam, máme tam asi deset ukázkových (každý zaměřený na jinou oblast hry a používající trochu jinou mechaniku, abysme ukázali vzorové možnosti) a návodný text k jejich vlastní tvorbě.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od eerieBaatezu »

Sirien píše: 6. 9. 2021, 21:01 Ne, spell sloty tě stojí kouzlo s konkrétním garantovaným efektem, což je zdroj výměnou za jistotu daného gamistic efektu - vysvětlit šťastnej hod kostkou si můžeš jak chceš a s rovnováhou a zdrojů postav hry se nic se nestane. ostatně viz tohle - jinek systém, stejnej princip.
Zrovna Dispel Magic garantovaný není a funguje na hod stejně jako saving throw. Jistotu odvrácení kouzla za zdroj nemáš.
Sirien píše: 6. 9. 2021, 21:01 popravdě, přijde mi to jako velmi dobře vybalancovaný systém, který jde přesně uprostřed mezi tím že postavě dává kompetenci a tím že hody zůstávají napínavé a šance otevřené všem okolo (což mimo jiné znamená, že se dají celou hru používat ta samá DCčka, takže to zlepšení svojí postavy fakt cítíš, protože tam není žádný Red Queen effect atp.)
Ty otevřený šance jsou dobrá věc, to jo.
Sirien píše: 6. 9. 2021, 21:01 A jak řešíme featy (odbornosti) v JaD je otázka co moc nechápu? Ano, jsou tam, máme tam asi deset ukázkových (každý zaměřený na jinou oblast hry a používající trochu jinou mechaniku, abysme ukázali vzorové možnosti) a návodný text k jejich vlastní tvorbě.
Měl jsem na mysli, protože v OGL featy nejsou, jestli jste tam udělali vlastní, které mají featy pro lidi bez 5e příruček nahrazovat, nebo zda odkazujete na featy z PHB, nebo jestli třeba počítáte s tím, že ASI bude znamenat vylepšení ability a na featy moc nehrajete.
Obrázek
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8895
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od sirien »

garantovaný efekt může být i fakt že máš dané právo hodit si kostkou, nemusí to znamenat jistotu výsledku. (Effect/Outcome... sorry, asi moc teoreticky formální vyjadřování, měl sem to říct jasnějc hnedka).

V OGL je mechanika featů a jeden výsměšnej feat "na ukázku" (k čemuž je dodané absurdní vysvětlení... ale na Licenci a její stupiditu sem už nadával jinde, zbytečný to opakovat) - ten jsme zahodili protože je nudnej, mechaniku jsme si převzali a udělali jsme si 10 novejch vlastních a lepších (s blackjackem a elfkama).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4561
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od ShadoWWW »

eerieBaatezu: Kdybys měl tak komplexní pravidla, jak navrhuješ, měl bys u stolu hráče, co by přísně trval na jejich striktním dodržování. Na každou věc, co bys jako PJ střílel od boku, by ten hráč přísně zdvihl ukazováček a obočí, že porušuješ pravidla. A to je otravné.

Pokud bys takového hráče neměl, tak bys věděl, že to pravidlo tam určitě někde je, nebo přinejmenším je velká šance, že v těch desítkách source-booků někde je (nebo bude až v tom novém???) a hra by se zasekla na neustálé vyhledávání pravidel nebo bonusů nebo postihů nebo featů nebo stavů nebo prestižek nebo powerů nebo raciálek nebo kouzel nebo kouzelných předmětů nebo rozšřirujících subclassů. Protože přece chceš dodržovat pravidla. Když jsou tak robustní. Tak granulární. Tak dokonalá. Co myslí na všechno.

Já za sebe se nemůžu rozhodnout, co by pro mě byla větší otrava, jestli to první, nebo druhé. Asi zůstanu u výhody a nevýhody anebo Mocných skutků.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Jeskyně a draci

Příspěvek od eerieBaatezu »

Sirien píše: 6. 9. 2021, 21:24 garantovaný efekt může být i fakt že máš dané právo hodit si kostkou, nemusí to znamenat jistotu výsledku. (Effect/Outcome... sorry, asi moc teoreticky formální vyjadřování, měl sem to říct jasnějc hnedka).
"dané právo hodit si kostkou" máš i u toho save vs spell.
Sirien píše: 6. 9. 2021, 21:24 V OGL je mechanika featů a jeden výsměšnej feat "na ukázku" (k čemuž je dodané absurdní vysvětlení... ale na Licenci a její stupiditu sem už nadával jinde, zbytečný to opakovat) - ten jsme zahodili protože je nudnej, mechaniku jsme si převzali a udělali jsme si 10 novejch vlastních a lepších (s blackjackem a elfkama).
Dobrý. :D
To povídání o licenci je na Kostce, jo?
Obrázek
Zamčeno

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů