Runy – nová fantasy RPG

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8737
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od eerieBaatezu » 2. 1. 2017, 14:23

OnGe píše:Vše by mělo být tak jednoduché, jak je to jen možné, ale ne jednodušší.
Geniálně řečeno. Obrázek
York píše:Jako hráč bych si asi DnD 5e i zahrál
O 5e tady nikdo nemluví. Mám na mysli pořádnej 3e crunch, ale chápu, co chceš říct.

Ale když už jsme u tý 5e, tak tam zase není tak problém udělat enemíka za pochodu, protože všechno je atribut + proficiency a díky bounded accuracy má všechno nízká čísla, jen HP jsou vysoká.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11384
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od York » 2. 1. 2017, 14:32

eerieBaatezu píše:O 5e tady nikdo nemluví.
Jasně. Já o ní mluvím proto, že by teď celkem dávalo smysl to podporovat třeba formou pravidelných opengamingů. To jsem ale nenapsal, sorry ;-)

eerieBaatezu píše:Ale když už jsme u tý 5e, tak tam zase není tak problém udělat enemíka za pochodu, protože všechno je atribut + proficiency a díky bounded accuracy má všechno nízká čísla, jen HP jsou vysoká.
Tak jasně, pro mě tohle nikdy nebyl vyloženě problém v žádném systému, asi jsem prostě jen zpohodlněl. Na druhou stranu rozdíl to pořád je, jestli počítáš s čísly 1-10 nebo 20+, fakt není jedno. Když jsem teď na RPG dni viděl Almiho, jak zásah odečítá na papíře tak, že si to napíše pod sebe, nevěřil jsem svým očím ;-) Ale tak ono když odečítáš ránu za 56 od 313 hp nebo tak něco, tak to celkem dává smysl...

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 10223
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od OnGe » 2. 1. 2017, 14:43

eerieBaatezu píše:Geniálně řečeno. Obrázek
To já ne, to Einstein O-)
Nežít je jediná životní prohra

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8737
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od eerieBaatezu » 2. 1. 2017, 18:25

OnGe píše:To já ne, to Einstein O-)
Hele, tak snad jako víš, jak se správně cituje, ne? $D Místo cizího peří. $lol$
York píše:Tak jasně, pro mě tohle nikdy nebyl vyloženě problém v žádném systému, asi jsem prostě jen zpohodlněl. Na druhou stranu rozdíl to pořád je, jestli počítáš s čísly 1-10 nebo 20+, fakt není jedno. Když jsem teď na RPG dni viděl Almiho, jak zásah odečítá na papíře tak, že si to napíše pod sebe, nevěřil jsem svým očím Ale tak ono když odečítáš ránu za 56 od 313 hp nebo tak něco, tak to celkem dává smysl...
No jo, tak hit pointy, no. Ale jinak se dá od oka vypálit docela dost čísel v 5e. Mě stejně překvapuje, že v ADnD 2e nebyly u příšer staty a hráli jsme a to teď si to ani neumím představit.

Sry za OT.

Uživatelský avatar
Plz
Příspěvky: 194
Registrován: 11. 10. 2004, 07:22
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od Plz » 3. 1. 2017, 09:25

Ano hraji téměř bez přípravy s minimem hodů.

Co se týče preferencí mě jako vypravěče proti hráčům, tak tady v pravidlech vlastně rozpor není. Je to jen historické vysvětlení proč mám v pravidlech poměrně neobvyklou věc házení plus součet dvou dovedností.

Co se týče bodů tak máš pravdu v tom, že tohle už je moc velká změna na to abych je změnil za běhu. V ostatním ale zas až tak pravdu nemáš.

To, že téměř nehážeme a spousty věcí řešíme jen povídáním neznamená, že neznám čísla v denících postav svých hráčů a že nerozhoduji podle nich. Ta čísla jsou pořád mantinel, který držím a mám na paměti a bez hodu tak vyhodnocuji vše, kde by hráči díky svým dovednostem uspěli (téměř vždy nebo dokonce automaticky) a kde kouzelná formulka hoď si, by tak byla zbytečná. To zvedání dovedností je tak podstatné, i když se zrovna na nic neháže. S tím také souvisí jasně definované možnosti kdy i hráči ví, na co už mají a co je může ohrozit (je na hranici jejich možností). Stejně tak jsou základní obtížnosti, které jasně definují možnosti hráčů zase, aniž by si museli hodit. Proto bych nemluvil o iluzi.

A co se týče vyhazování věcí tak tady jsem tě neposlechl ani dříve a míním dávat do pravidel věci, které sám v družině třeba nikdy nepoužiji.

A když už byla řeč o DnD tak jen tak pro zajímavost. V DnD 3e (bez prestižních povolání jen se základní knihou) jsem dvakrát dotáhl družinu od nulté až přes dvacátou úroveň (i za pomocí Epic Level Handbook). Asi bych i teď dal spousty věcí zpaměti a nepovažuji 3e za nijak složitý systém. Jenže když už bojujete s bohy na 20+, vše má několik set životů, tak se boje neskutečně vlečou.

Co se týče přípravy v DnD 3e tak já i v těhle pravidlech hrál bez přípravy a nevidím ani v tom nějaký zvlášť velký problém. Spíš mě vadilo v soubojích to vzájemné opižlávání a nemožnost se útoku plně vyhnout ani na vysoké úrovni a další věci (například ta délka soubojů).

Plž
Padouch nebo hrdina my jsme jedna rodina.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11384
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od York » 3. 1. 2017, 11:25

Plz píše:To, že téměř nehážeme a spousty věcí řešíme jen povídáním neznamená, že neznám čísla v denících postav svých hráčů a že nerozhoduji podle nich. Ta čísla jsou pořád mantinel, který držím a mám na paměti a bez hodu tak vyhodnocuji vše, kde by hráči díky svým dovednostem uspěli (téměř vždy nebo dokonce automaticky) a kde kouzelná formulka hoď si, by tak byla zbytečná. To zvedání dovedností je tak podstatné, i když se zrovna na nic neháže. S tím také souvisí jasně definované možnosti kdy i hráči ví, na co už mají a co je může ohrozit (je na hranici jejich možností). Stejně tak jsou základní obtížnosti, které jasně definují možnosti hráčů zase, aniž by si museli hodit.
Tohle opět vidíme naprosto stejně - já jsem na tom dokonce postavil základní mechaniku. Teď nám ale ze hry čím dál víc vyplývá, že hody mimo boj* hru spíš kazí (a to i přes to, že se hází, jen když je to pro postavu natolik obtížné, že úspěch není jistý), takže je zřejmě zruším úplně. Zůstane v podstatě to, co píšeš (tedy s trojkovou dovedností zvládneš to a to) plus možnost získávat kreativní bonus (když vymyslíš a popíšeš něco, co by ti mohlo pomoct, tak zvládneš i to, na co by byla potřeba čtyřková, nebo dokonce pětková dovednost), případně posouvat obtížnost (když si seženeš světlo, tak otevření zámku nebude výzva pro čtyřkového zloděje, ale jen pro dvojkového).

* Respektive mimo situace, kdy hrozí nějaké riziko s dlouhodobým dopadem. Třeba když se postava snaží proskočit mezi nohama jedoucího koně, tak riskuje dost ošklivé zranění a určitě má smysl házet.
Plz píše:Proto bych nemluvil o iluzi.
V jistém smyslu máš pravdu. O iluzi mluvím v případě, že máš v pravidlech mechaniky, které reálně ve hře nikdy nepoužijete, ale hráči si staví postavy tak, jako kdyby se tak dělo. Nebo taky v případě, kdy máš v pravidlech definované nějaké schopnosti (u tebe třeba popisy jednotlivých run a to, co umožňují), ale v reálně hře mají postavy jiné schopnosti, které nejsou tak jasně definované.

Plz píše:A co se týče vyhazování věcí tak tady jsem tě neposlechl ani dříve a míním dávat do pravidel věci, které sám v družině třeba nikdy nepoužiji.
Já to právě neodsuzuju a naopak říkám, že to nejspíš má smysl. Teda za předpokladu, že si hráči ta pravidla přečtou a přemýšlí o nich při tvorbě nebo zlepšování postav, jinak je to asi fakt zbytečné.

Plz píše:Co se týče přípravy v DnD 3e tak já i v těhle pravidlech hrál bez přípravy a nevidím ani v tom nějaký zvlášť velký problém.
To určitě ano, ale když na to máš nastavená pravidla, tak to je přece jen o poznání jednodušší.

Uživatelský avatar
Plz
Příspěvky: 194
Registrován: 11. 10. 2004, 07:22
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od Plz » 4. 1. 2017, 08:39

York:

Jen abych uvedl na pravou míru některé drobnosti. Obtížnosti 1,2,3,4,5 jsou krásná nízká čísla ale nevystačíš si s nimi při dlouhých několika letých hrách, kde právě potřebuješ stálé zlepšování a přitom ti družina nesmí přerůst přes hlavu. Proto mám obtížnosti 5, 10, 15 atd. (i když to nejsou tak pěkná nízká čísla).

Výhoda (nebo nevýhoda – podle toho, z které strany se to vezme) je potom s rozsahem kostky k10, že některé výzvy jsou tak lehké, že nemá smysl házet a naopak jiné výzvy bez kreativity jen hodem kostkou prostě nedáš. Zvláště tu moc kdy je jasné vítězství družiny bez jediného hodu si moji hráči dost užívají.

A poslední k definici run a magie vůbec. Na rozdíl od všeho ostatního magie v reálu neexistuje a tak pro to aby šla vůbec nějak uchopit a použít potřebuje nejtvrdší mantinely. Nechtěl jsem jít cestou hromady kouzel, která musím znát nazpaměť já i hráči. A tak vznikl druh magie, kde se skládají kouzla dle potřeby. Hráči tak mohou vymýšlet, co chtějí a časté jsou dotazy dá se poskládat takovéto kouzlo? A zde jsou ty mantinely, ta tabulka magie nejdůležitější tabulka celé hry. Odpověď pak může být dvojí buď ano a nebo ne potřebuješ dovednost na vyšší úrovni (a případně na jaké).
A naopak to umožňuje mě používat magii bez počítání (odhadem) a když je potřeba tak zpětně dopočítat kolik že to tu dovednost vlastně měl.

hlídat si počty kouzel u NPC kouzelníka v DnD 3e a uvažovat jestli to měl namemorované nebo neměl (a tohle řešit za běhu při hře) byla dost otrava.

Plž
Padouch nebo hrdina my jsme jedna rodina.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16609
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od Jerson » 4. 1. 2017, 08:44

Plz píše:Obtížnosti 1,2,3,4,5 jsou krásná nízká čísla ale nevystačíš si s nimi při dlouhých několika letých hrách, kde právě potřebuješ stálé zlepšování a přitom ti družina nesmí přerůst přes hlavu.
A to že potřebuješ stále zlepšování sis zadefinoval na začátku, nebo jak to myslíš?

Uživatelský avatar
Plz
Příspěvky: 194
Registrován: 11. 10. 2004, 07:22
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od Plz » 4. 1. 2017, 09:48

Jerson píše:
Plz píše:Obtížnosti 1,2,3,4,5 jsou krásná nízká čísla ale nevystačíš si s nimi při dlouhých několika letých hrách, kde právě potřebuješ stálé zlepšování a přitom ti družina nesmí přerůst přes hlavu.
A to že potřebuješ stále zlepšování sis zadefinoval na začátku, nebo jak to myslíš?
Ano dalo by se říci že ano. Minimálně tři hráči z družiny si rádi hrají s čísly a rádi přestupuji na úrovni a vylepšují postavu (jednomu se dokonce líbí i procenta). A abych jim umožnil i tuto stránku hry (při zachování dlouhých her) tak bylo zapotřebí udělat rozumný kompromis mezi co nejnižší čísla/stálý růst.

Ale možná jsi chtěl slyšet i druhou stránku mince. Mám v družině dvě hráčky, které pravidla moc neřeší, neřeší ani rozvoj postav (to za ně dle mého doporučení a jejich přání dělám já) a tam by rozsah 1-10 (nebo i méně) bohatě stačil.

Já zvolil možnost aby se pokud možno bavili všichni a každý si našel na hře i mimo ni to své.

Plž
Padouch nebo hrdina my jsme jedna rodina.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11384
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od York » 4. 1. 2017, 11:11

Plz píše:Jen abych uvedl na pravou míru některé drobnosti. Obtížnosti 1,2,3,4,5 jsou krásná nízká čísla ale nevystačíš si s nimi při dlouhých několika letých hrách, kde právě potřebuješ stálé zlepšování a přitom ti družina nesmí přerůst přes hlavu.
To je pravda. Kromě většího rozsahu hodnocení statů se to dá řešit taky tím, že mají hráči k dispozici velké množství schopností, které se můžou postavy učit. Takže zvednout si dovednost ze trojky na čtyřku sice trvá dlouho, ale mezi tím se postava postupně naučí třeba deset nových schopností, takže to je ve výsledku skoro stejné, jako kdybys měl desetkrát tolik úrovní a na každé se naučil novou schopnost.

Tahle metoda ovšem nejde dohromady s tím abstraktním přístupem k magii, takže chápu, proč jsi to vyřešil vyšším rozsahem hodnocení schopností.

Arten_CZ
Příspěvky: 772
Registrován: 23. 7. 2009, 08:30

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od Arten_CZ » 4. 1. 2017, 12:13

Plz píše:Obtížnosti 1,2,3,4,5 jsou krásná nízká čísla ale nevystačíš si s nimi při dlouhých několika letých hrách, kde právě potřebuješ stálé zlepšování a přitom ti družina nesmí přerůst přes hlavu.
Dá se to řešit i tak, že nemáš obtížnost danou pro překážku, ale pro činnost konkrétní postavy, která překážku překonává.

Zámek nemusí mít vždy obtížnost 3. Pro začátečníka může mít obtížnost 5, pro učedníka 3 a pro mistra už nemá smysl, aby si vůbec házel. Stejně tak to, kde nemá smysl, aby si házel učedník, protože uspět nemůže, je pro mistra výzva a pro boha hračka.

Postava je mocnější, dokáže věci, o které se dříve ani nemohla pokoušet a přitom držíš čísla velice nízko.

Uživatelský avatar
Plz
Příspěvky: 194
Registrován: 11. 10. 2004, 07:22
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od Plz » 4. 1. 2017, 22:56

York:
Více schopností se mi zase příliš nelíbilo. Nakonec to vede k rozsáhlému deníku kde spousta dovedností jen zavazí protože je hráči nikdy nepoužijí. Když se chce hráč specializovat na úkor ostatních dovedností pravidla by mu to měla umožnit. To stejné když by chtěl mít univerzálnější postavičku zase by to pravidla měla umět. (Tohle byla moje věčná debata s jedním hráčem v Rolemasterovi co je lepší jestli specializace nebo široký záběr). Proto čím větší dám hráčům volnost v rozvíjení postavy tím lépe. díky tomu že 1 úroveň stojí 1 bod druhá dva atd. Tak je specializace a zaměření stejně drahé jako rozvíjení více dovedností na nižší úrovni.

Arten_CZ:
Nějak jsem to nepochopil. Čísla jsou jednou čísla a rozdíl mezi 3 a 5 je pořád jen 2. Leda by jsi myslel, že kromě růstu postav se má měnit i obtížnost překážky (tedy oboje naráz). Stejný výsledek mechanicky získáš i když jen zdvojnásobíš dovednosti hráče a překážku necháš fixní.

Navíc je tu jedna pro mě velká nevýhoda. Musel bych já jako Vypravěč pořád přemýšlet nad tím kdo má jakou obtížnost a na co, což by mě ve výsledku jen znepříjemnilo práci. Navíc hráči by mohli mít pocit, že někomu nadžuji oproti tomu, kdy je obtížnost překážky pro všechny stejná. A já nechci vnášet zbytečnou rivalitu mezi hráče.

EDIT: ach ten můj češtin, jen opraveno něco málo z toho miliónu chyb

Plž
Naposledy upravil(a) Plz dne 5. 1. 2017, 10:26, celkem upraveno 1 x.
Padouch nebo hrdina my jsme jedna rodina.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 10223
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od OnGe » 5. 1. 2017, 09:44

eerieBaatezu píše:Hele, tak snad jako víš, jak se správně cituje, ne? $D Místo cizího peří. $lol$
Mi přišlo, že to každej ví, tak jsem nechtěl nosti dříví do lesa (pro pořádek - tenhle slovní obrat taky vymyslel někdo jiný, ale nemám tušení kdo)
Nežít je jediná životní prohra

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Uživatelský avatar
Plz
Příspěvky: 194
Registrován: 11. 10. 2004, 07:22
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Runy – nová fantasy RPG

Příspěvek od Plz » 31. 3. 2017, 07:47

Nahrána trošku novější verze. Jen drobné slovíčkaření za kterým stojí hodinové debaty s kamarádem. A jinak se jen zmnožili zelené fleky, tedy poznámky co kde ještě musím přidat předělat zamyslet se nad tím jestli to ve hře chci. Takže nic čeho by jste si měli všímat.

Plž
Padouch nebo hrdina my jsme jedna rodina.

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů