Atributy/Bonusy

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Odpovědět
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od ShadoWWW »

? Co když by se někdo uprostřed boje v D&D4e rozhodl polít protivníka kotlem vařící vody? Museli byste se dohodnout, jak to vyhodnotíte. Nikde v pravidlech není bonus na útok, zranění, nebo zda se háže saving throw.
Ale je. Bájná strana 42 v DMG.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od Quentin »

No já jako nevím, proč mi ti hráči nevěří. Protože to jsou oni, kteří se chtějí (případně) bránit a potřebují pravidla, aby do nich mohli ukázat a říct - ha, máme pravdu. Ne já...
Tohle vypadá hrozně nezdravě :)
A je sousloví: "GM má vždy pravdu" také pravidlo?
Jo.
bbq píše:Tohle by ta pravidla prakticky řešit měla, ale nic z toho skutečně neřeší.
My jsme 4e hráli skoro dva roky a neměli jsme takovouhle hádku snad ani jednou.
Připadá mi absurdní se v jednom kole hádat o to, jak zaimprovizovat střelbu balistou, svádění nepřítele nebo bonusy za boj v bambusovém lese a v dalším pak o takové mechanické drobnosti jako 'když dostanou během první akce daze, tak už asi nemám další, co?'

...'nemáš no'
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od boubaque »

Quentine, mně to taky přijde absurdní, ale když sám hráč přijde s tím, že to chce vědět, aby mohl plánovat, co si může dovolit (i příště) v encounteru, a sám ti uvede rozdílné důvody, proč by to mohlo být tak i tak, a pak odmítá přistoupit na to, že něco prostě vyberu... :roll:
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od Pepa »

boubaque píše:Tohle by ta pravidla prakticky řešit měla, ale nic z toho skutečně neřeší. Kdyby řešilo, měl bych víc vzpomínek na hru a míň na diskuse, které nevedou k cíli.
A diskuse na internetech, i kdyby s autory (o kterých teda popravdě nevím), nejsou tak úplně součástí pravidel.
Poznamenám ještě jenom, že "dohadovat se kvůli díře v pravidlech" a "dohadovat se, protože to pravidla po nás chtějí" je rozdíl.
Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 02:20

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od Maugir »

York píše:Ani váš dvojkový přístup nefunguje.
Mně jo, a to je to, na čem mi záleží:) Já tranzitivitu "když A může na B a B na C, tak A může na C," ke štěstí nepotřebuju. Já si naopak rád řeknu A na B má šanci (= nechám ho házet) jen tehdy, když se mi to líbí (což může znamenat cokoli od "dává to smysl ve fikci" přes "je to podstatné pro příběh" po "cítím, že si družinka chce zaházet kostičkama, tak je nechám"). konzistence pak není v tom, že se tahle situace vyhodnocuje vždy stejně, konzistence je v tom, že mechanicky vyhodnocujem situace, které nás v tu chvíli baví mechanicky vyhodnocovat. A proto jsou pro nás DnD atributy úplně v pohodě tak, jak jsou:)

(Taky bych mohl říct, že na DnD 5e je třeba přepólovat si mozek, ale někomu by to nemuselo přijít vtipné, takže to radši neřeknu;))
Pepa píše:Prostě od pravidel bych čekal, aby něco rozhodovala a ne aby jenom řekla: "Rozhodněte se, jak se budete rozhodovat." (Protože s takovou už zase opravdu můžeme hrát raději ten freeform.)
Pravidla mě můžou inspirovat, to je pro mě rozdíl proti freeformu. Ale chápu, že každá družinka má jiné potřeby. Bohužel, co s tou tvojí, aby byla spokojená, mě nenapadá.
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od York »

Maugir píše:(Taky bych mohl říct, že na DnD 5e je třeba přepólovat si mozek, ale někomu by to nemuselo přijít vtipné, takže to radši neřeknu;))
Měl bys pravdu. Ovšem doba trochu pokročila a "DnD polarizace" se stala standardem, hlavně díky mrakům počítačových her postavených na stejném základu. Díky tomu spoustu fakt divných vlastností už málokdo za divné považuje.

Ostatně u těch počítačových her to jde ještě dál. Dneska je například v onlinovkách standard, že je každý hráč v roli Toho Pravého Hrdiny, Který Musí Zachránit Svět. A pak jich několik vydá na společnou výpravu a představují se:

"Mě určitě znáte, já jsem zrovna včera zachránil svět!"
"To teda nic moc, já jsem ho zachránil už před tejdnem."
"Hmm, já ho zachráním až někdy zejtra, ještě mi chybí dodělat jeden quest..."
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od eerieBaatezu »

Tak tohle hustě ukazuje, jak děsně mimo je ta abstrakce reálného světa do atributů.

RPG Science #1: Halfling Strength
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od Jerson »

Tahle debata mě úplně minula, takže doženu rest. Nejen, že atributy a jejich vyjádření v RPG je úplně mimo reálný svět, ale konkrétně Síla je největší past, do které se chytil i Vláďa Chvátil, když na ní postavil mechaniku použitou v DrD+, která se díky tomu vůbec neprotíná s reálným světem ve všech ostatních směrech, tedy poměřování a sčítání čehokoliv, co není síla.

Jinak to video není nijak nepřekvapivé - malé děti a obecně malí tvorové jsou na svou velikost poměrově mnohem silnější než velcí tvorové. A i když vezmu běžného člověka a běžného vzpěrače, tak na zvedá bude samozřejmě mnohem lepší vzpěrač, ale na šplh po laně nebo nedej bože šplh po skále bude vzpěrač úplně k ničemu, zejména když by musel šplhat bez přírazu. Úplně debilní je pak používání síly jako bonusu k útoku, což se řeší asi tak ... od rozšíření DrD.
A netýká se to síly - můžeš porovnávat obratnost, ideálně když půjdeš do dětské herny a vlezeš si to stavebnicové trubicové prolézačky. Úplně ideální bude, když do ní pustíš tříleté dítě a dvacetiletého taekwondistu, u kterého bys čekal maximální obratnost, a pak můžeš sledovat, jak loosersky bude v takovém prostředí působit vedle dětí. Nebo je můžeš nechal lézt na stromy.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od eerieBaatezu »

Myslím, že ten bonus na Sílu do útoku má co dělat s nějakým obecným faktorem toho atributu. Prostě kdo je hrouda a silnej, tak už jen tou svou mohutností má velkou převahu. Něco jinýho je ale šermování, apod. Ale tam už ale i DnD zavedlo bonus přes Obratnost.
Navíc ty atributy se překrývají. Něco z Obratnosti je i v Síle a podobně.

Proč jsou vzpěrači špatní na šplh? Jsem myslel, že mají sílu v pažích.
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od Jerson »

Protože vzpěrači jsou mohutní muži a ženy cvičení tak, aby při vzpírání používali sílu celého těla, tedy rukou, nohou i trupu. Jak bylo zmíněno v tom videu, síla roste s průřezem svalu, tedy s druhou mocninou velikosti. Hmotnost naproti tomu roste s třetí mocninou velikosti, takže při nabírání svalové hmoty si sice roste celková síla, ale poměr vlastní síly k vlastní hmotnosti je stále horší a horší (až člověk dojde do bodu, kdy další zvětšení přidá víc hmotnosti než potřebné síly a on se nedokáže vlastní silou ani postavit. (Což je důvod, proč nemůžou existovat lidští obři vyšší než cca tři metry.)
Ale zpět ke šplhání - vzpěrač šplhající bez přírazu musí jen pomocí svalů na rukou táhnout mnohem víc svalové (i další) hmoty zbytku těla. U šplhání po skále se ti přidá fakt, že na držení v malých puklinách potřebuješ tenké a přitom silné prsty, štíhlé tělo, aby ses dokázal držet těsně u skály, jinak ti těžiště těla dál od skály způsobuje větší sílu v bodech úchopu, a celkově musíš mít dobrý poměr vlastní síly a hmotnosti. Děti by byly lepší šplhači než dospělí, ale zase je problém ve velikosti, protože vyšší člověk dosáhne na vzdálenější místa úchopů. Ale dlouzí hubeňouři mají zase dost těžké kosti v poměru ke svalům, takže existuje určité optimum těla šplhače, a jakákoliv změna nějakého parametru nahoru nebo dolů povede ke změnám jiných parametrů, které výsledný efekt zhorší. Přičemž závisí i na konkrétní skále - hodně malých kořenů na skále může vyhovovat mnohem menším postavám, protože v případě potřeby jejich 20 kg udrží jeden kořen, který rozhodně neunese 70 kg lezce, který měří o polovinu víc.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od eerieBaatezu »

A jakej je rozdíl mezi lidským obrem a dinosaurem? Jaktože mohl bejt tyranosaurus tak velikej?
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od Jerson »

Stavba těla. A taky se paleontologové nemůžou shodnout, zda T-rex honil kořist, nebo jen žral mrtvoly, protože mohl jen chodit. Navíc lidé nemají mohutný ocas, kterým by drželi rovnováhu, když udělají první krok. Jinak stojí. Atd.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od eerieBaatezu »

Jsem vždycky chtěl vyhodit z DnD klonů Wisdom a zrovna v posledním tejdnu jsem se v životě setkal s několika situacema, který byly vyloženě hod na Wis a ne hod na Int. Tak mě to zviklalo.

A taky se furt snažím vyřešit Charisma. Jsem sepisoval ten systém, pod kterým hraju Dračák, ale furt se vracím k pár bodům, co ne a ne rozetnout. Totiž řeším Charisma trochu jinak, podobně jako to má DrD+, že spíš má postava nějakej aspekt, jak vystupuje. Že třeba z něj jde strach, nebo vyzařuje důstojnost... jenže první problém je, že je to dost relativní, pro někoho jde z někoho strach a jinýmu takovej nepřijde, a někdo z někoho cítí důstojnost a jinej mu na to řekne, "cože, to myslíš toho namyšlenýho debila?". A potom by to taky bylo, že někdo má na osobnám deníku Cha a někdo jinej by tam měl něco jinýho? Ale ostatní atributy stejný? A navíc taky mám, že někdo může při interakci s lidma místo Cha používat Int, pokud chce... Říkal jsem si mít na to skilly, Intimidation, z koho jde strach, ale co pro důstojnost nebo krásu? To je takový divný, a je i divný mít to jako skill.
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od Jerson »

Pokud chceš ve hře řešit spíše to, jaká postava je a jak působí na ostatníy zda spíše vznešeně nebo hrozivě, a na koho ano a na koho ne, měl bych pro tebe návrh na jiný systém, který to vyřeší. A který nebude mít žádný problém, pokud jedna postava bude mít Charisma nebo Moudrost a druhá nikoliv. :-)
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Atributy/Bonusy

Příspěvek od eerieBaatezu »

Jerson píše: 16. 1. 2021, 18:53 Pokud chceš ve hře řešit spíše to, jaká postava je a jak působí na ostatníy zda spíše vznešeně nebo hrozivě, a na koho ano a na koho ne, měl bych pro tebe návrh na jiný systém, který to vyřeší. A který nebude mít žádný problém, pokud jedna postava bude mít Charisma nebo Moudrost a druhá nikoliv. :-)
A ten systém předpokládám je v Tvým popisku? $D

Já budu rád za jakoukoliv radu, protože se už dost točím v kruhu a fakt moc nevím, jak to elegantně vyřešit, aby to splňovalo co nejvíc ze zadání.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 8 hostů