Business modely D&D

Tvůrčí sekce zabívající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 8948
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Business modely D&D

Příspěvek od York » 21. 4. 2015, 16:48

ShadoWWW píše:Kdy si lidé ve WotC řekli: doba milionových rozpočtů je pryč a příští edice je možná poslední. Pojďme udělat nejlepší edici D&D, než poslední odejde a zhasne.
Počkej jako: "Máme na to sice desetinový rozpočet, ale pojďme to udělat desetkrát lepší?"
Jako neříkám, že mezi rozpočtem a kvalitou hry je nutně přímá úměra, ale tohle fakt moc nesedí... ;)

BTW to rozhodnutí u 5e nebylo "Pojďme udělat nejlepší D&D co kdy bylo (teda nad rámec toho, že to je tak nějak motivace každé nové hry a edice), ale "Pojďme udělat D&D pro hráče všech dosavadních edic." Což je maketingové rozhodnutí, designér takhle nemá důvod uvažovat.

Ona je totiž otázka, koho vlastně zajímá kvalita. Obchodníky určitě ne, drtivou většinu hráčů taky ne - nejhranější hry ani zdaleka nejsou designérsky nejkvalitnější. Zajímavé parametry jsou povědomí o produktu, velikost komunity (ať už proto, abys měl s kým o hře kecat na netu či na conech, nebo třeba odkud brát spoluhráče), rozpočet publishera (aby mohl zaplatit nejkvalitnější grafiku, organizovat akce jako DnD days, atd.), šířka brandu (protože, co si budeme povídat, zahrát si počítačovu hru postavenou na tvém oblíbeném stolním RPG nepochybně potěší - stejně jako když jsem hrál SWTOR tak jsem se znova podíval na Starwars filmy, přečetl jsem pár knih ze Starwars universe).

Who cares about quality, really?

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12532
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od Pieta » 21. 4. 2015, 17:04

ShadoWWW píše:Hm, to je trochu nevyzpytatelná otázka. Pokud uvážím Hasbro, tak to nemá zájem o další rozvoj D&D jako stolní hry už od dob Essentials, kdy se ukázalo, že příjem z D&D nikdy nedosáhne přijmu Monopolů nebo Magicu. Na druhou stranu právě v tu dobu, kdy šel zájem Hasbra dolů, lidí z WotC šel nahoru. Co mám pocit, tak se to lámalo právě v době příchodu Essentials. Kdy si lidé ve WotC řekli: doba milionových rozpočtů je pryč a příští edice je možná poslední. Pojďme udělat nejlepší edici D&D, než poslední odejde a zhasne. A IMHO kvalitu D&D dělá WotC (vývojáři, tedy R&D tým), ne Hasbro (finanční manažeři). Je to podobné, jak u nás: za kvalitu DrD2 mohou spíš E^2 než Altar. Paradoxně, právě proto, že to Wizardi tentokrát udělali evidentně dobře, tak to brutálně zvedlo prodeje D&D, čímž to připoutalo pozornost Hasbra. Tak jsem zvědavý, jestli a jak na to budou reagovat.
Souhlasím s tím, že kvalita stojí na týmu a ne na financích, ale aby to tým mohl dělat full-time, tak ty peníze taky potřebuje. A z toho, že na tým pro vývoj 5e peníze byly, bych řekl, že Hasbro mělo zájem celou dobu. Ona nová edice obvykle znamená strašně dlouhý vývoj, spoustu extra nákladů (obrázky, tiskárna, reklama, komunikace s veřejností, cojávím) a do toho asi nepůjde někdo, kdo výsledku nevěří.
ShadoWWW píše:Já myslím, že hlavní zdroj peněz vidí v počítačových hrách: Neverwinter, D&D online, Sword Coast Legends a dalších. I když jsem slyšel, že na nějakém filmu už se domluvili s Warnery.
Měl jsem dojem, že D&D počítačové hry obecně bývají spíš dobře přijímané než vyloženě výdělečné, aspoň na té úrovni, kde by to asi rádo vidělo Hasbro. Ale do tohohle tak úplně nevidím.
ShadoWWW píše:Jinak to jsou spíš takové mé drobné doplňující postřehy. Na většině věcí se shodnem. Respektive na všem, akorát to, co ty vidíš jako nevýhodu (malou frekvenci vydávání nových knih), já vidím jako výhodu. Možná by tě také překvapilo, jak velký úspěch má nová edice u nováčků.
Ani ne, přece jen je to v základu dost jednoduchá hra, ty jsou pro nováčky lepší - ověřeno. (:
ShadoWWW píše:Co se týče 4E: Tys ty knížky fakt používal, nebo sis vytvářel postavu v builderu? Od určitého stupně mi přišel builder užitečnější než knížky. A ještě doplňující otázka: Co říkáš na 13th Age?
U nás ve skupině nikdo nemá builder, všichni jedeme z knížek. Takže když dělám novou postavu, tak vytáhnu příslušné knížky, a mezitím se jima pomalu pročítám. Třeba takový Primal Power jsem x-krát použil jako pravidla, než jsem zjistil, že tam ve skutečnosti je schovaný úplně úžasný worldbuilding.

13th Age mám ve frontě, ale zatím jsem nečetl.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12532
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od Pieta » 21. 4. 2015, 17:12

York píše:Počkej jako: "Máme na to sice desetinový rozpočet, ale pojďme to udělat desetkrát lepší?"
Jako neříkám, že mezi rozpočtem a kvalitou hry je nutně přímá úměra, ale tohle fakt moc nesedí... ;)

BTW to rozhodnutí u 5e nebylo "Pojďme udělat nejlepší D&D co kdy bylo (teda nad rámec toho, že to je tak nějak motivace každé nové hry a edice), ale "Pojďme udělat D&D pro hráče všech dosavadních edic." Což je maketingové rozhodnutí, designér takhle nemá důvod uvažovat.
Je celkem jasné, že tam dost figurovalo "pojďme udělat ta pravidla co nejrozsáhlejší, protože moc příležitostí je rozšířit možná už nebude", proto taky v základních pravidlech jsou prakticky všechny velké pecky D&D (povolání, potvory, atd), na které by se u jiných edic lákalo na další knížky.

Stejně tak se mluvilo o tom, že průběžně budou sbírat hráčské reakce a pravidla upravovat, řeč byla myslím o ročním cyklu. To taky naznačuje, že další edici nebo půledici teď nějakou dobu nečekají, že spíš očekávají postupné vylepšování té aktuální.
York píše:Ona je totiž otázka, koho vlastně zajímá kvalita. Obchodníky určitě ne, drtivou většinu hráčů taky ne - nejhranější hry ani zdaleka nejsou designérsky nejkvalitnější. Zajímavé parametry jsou povědomí o produktu, velikost komunity (ať už proto, abys měl s kým o hře kecat na netu či na conech, nebo třeba odkud brát spoluhráče), rozpočet publishera (aby mohl zaplatit nejkvalitnější grafiku, organizovat akce jako DnD days, atd.), šířka brandu (protože, co si budeme povídat, zahrát si počítačovu hru postavenou na tvém oblíbeném stolním RPG nepochybně potěší - stejně jako když jsem hrál SWTOR tak jsem se znova podíval na Starwars filmy, přečetl jsem pár knih ze Starwars universe).

Who cares about quality, really?
Tak to máme asi všichni různě. Já třeba mám s nefunkčními pravidly dost problém, obrázky mě zas tak moc neberou (ale kvalita sazby ano), a rozlez hry do jiných médií mi přijde spíš jako pokus o dojení a moc mě netěší.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 8948
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Business modely D&D

Příspěvek od York » 21. 4. 2015, 17:19

Pieta píše:Měl jsem dojem, že D&D počítačové hry obecně bývají spíš dobře přijímané než vyloženě výdělečné, aspoň na té úrovni, kde by to asi rádo vidělo Hasbro.
Neverwinter Online je pay-to-win. Čistě za prodej zenů v ingame aukci (tedy za transakce, kdy si hráči nakupují ingame měnu za reálnou měnu) tam proteče zhruba $10.000 za den (to je 3.6 miliónu USD za rok - a to už se jen daní, jsou to peníze přímo na účet provozovatele hry, nikdo další si z nich nic nestrhává). A to je jen část toho, co tam hráči kupují - hromada věcí se kupuje přímo, nikoliv přes herní měnu.
Pieta píše:Já třeba mám s nefunkčními pravidly dost problém.
No, když už to přivádíš tak do extrému - shodou okolností se v nejúspěšnějších hrách skutečně dají najít i objektivně nefunkční pravidla (v některých dokonce i dost) a hráče to nijak zvlášť neobtěžuje, prostě je nepoužívají nebo si je ohouserulují. Jinak jsem ale měl namysli pravidla sice funkční, ale třeba kostrbatá, zbytečně složitá, obtížně použitelná, nesrozumitelně podaná, atd. Podívej se třeba na SR4 (a ostatně i SR5, že ;-)).

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2641
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 21. 4. 2015, 20:17

BTW to rozhodnutí u 5e nebylo "Pojďme udělat nejlepší D&D co kdy bylo (teda nad rámec toho, že to je tak nějak motivace každé nové hry a edice), ale "Pojďme udělat D&D pro hráče všech dosavadních edic." Což je maketingové rozhodnutí, designér takhle nemá důvod uvažovat.
Tady jsem si trochu naběhl. Protože "Pojďme udělat D&D pro hráče všech dosavadních edic." bylo opravdu hodně prosazované heslo. Ale po odchodu Monte Cooka to Mike Mearls upravil na "iterace s tím nejlepším ze všech edic".
Ona je totiž otázka, koho vlastně zajímá kvalita. Obchodníky určitě ne
R&D tým nejsou obchodníci, ale vývojáři. A troufám si tvrdit, že každému vývojáři záleží na kvalitě. 8)
nejhranější hry ani zdaleka nejsou designérsky nejkvalitnější.
Jen podotknu, a s tím nejspíš souhlasíš, že úspěšnou hru tvoří mnohem víc než jen design. Je to o dostupnosti spoluhráčů, grafickém provedení, tiskové kvalitě, dostupnosti koupě, ceně, elektronické podpoře, dostupnosti komunity, ale i překlepech, uspořádání obsahu, tradici, zvučných jménech autorů, žánru... Velkém mixu věcí. Ale bez kvalitního designu se to neobejde, i když nic není bezchybné.
Měl jsem dojem, že D&D počítačové hry obecně bývají spíš dobře přijímané než vyloženě výdělečné, aspoň na té úrovni, kde by to asi rádo vidělo Hasbro. Ale do tohohle tak úplně nevidím.
Jediná počítačová hra vydělá za rok víc než papírová edice za celý životní cyklus. Že o to doteď nemělo Hasbro zájem je dáno tím, že licenci na práva k D&D počítačovým hrám drželo dlouhá léta Atari (od dob Balduer's Gate 1). Teprve v roce 2013 (+/- rok, teď přesně nevím) se podařilo získat Hasbru práva zpět. U filmů je to podobné, o tom jsi už ostatně psal.
U nás ve skupině nikdo nemá builder, všichni jedeme z knížek.
Respect! To se moc nevidí.
13th Age mám ve frontě, ale zatím jsem nečetl.
Tak na to mrkni, podle reakcí by to mohla být tvá oblíbená verze D&D. 8) Ne, vážně. Hodil bych ti i link na pdf, ale to se tu nesmí... :-)= Na D20 se líbí mnoha fanouškům 4E. (Mnozí z nich přešli na 13A.)
Stejně tak se mluvilo o tom, že průběžně budou sbírat hráčské reakce a pravidla upravovat, řeč byla myslím o ročním cyklu.
Jedno kolo už proběhlo na začátku roku. Sbírali info o jednotlivých rasách a povoláních. Mimo to vychází beta verze nových pravidel v rámci článků Unearthed Arcana.
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12532
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od Pieta » 21. 4. 2015, 20:56

ShadoWWW píše:Jediná počítačová hra vydělá za rok víc než papírová edice za celý životní cyklus. Že o to doteď nemělo Hasbro zájem je dáno tím, že licenci na práva k D&D počítačovým hrám drželo dlouhá léta Atari (od dob Balduer's Gate 1). Teprve v roce 2013 (+/- rok, teď přesně nevím) se podařilo získat Hasbru práva zpět. U filmů je to podobné, o tom jsi už ostatně psal.
Jasně, ale pak je tu jako vždycky ta otázka opportunity cost. Studií, která jsou schopná vyrobit hru, není neomezeně. Zvlášť když to omezíš na ta, kde se můžeš jakž takž spolehnout, že to totálně nezpatlají. Nabídneš jim radši licenci na MtG, My Little Pony, Transformery nebo D&D? Co z toho ti nejspíš vydělá nejvíc peněz? MLP, kteří mají aktuálně běžící seriál, Transformeři, kteří mají film každých pár let, nebo D&D?
U nás ve skupině nikdo nemá builder, všichni jedeme z knížek.
ShadoWWW píše:Respect! To se moc nevidí.
Ony nám to usnadňují dvě věci - jednak, že nehrajeme úplně se vším - věci z Adventurer's Vault nebo themes jsou úplně mimo, materiály z časopisů na individuální schválení, a tak. A potom, že jsme začali relativně pozdě a řada problémů už je "vyřešených" - snadno najdeš informace o tom, jaké featy jdou dobře dohromady s kladivem nebo jaký multiclass se hodí k artificerovi.
ShadoWWW píše:Tak na to mrkni, podle reakcí by to mohla být tvá oblíbená verze D&D. 8) Ne, vážně. Hodil bych ti i link na pdf, ale to se tu nesmí... :-)= Na D20 se líbí mnoha fanouškům 4E. (Mnozí z nich přešli na 13A.)
Ale určitě to nemá ty zásadní věci z D&D, jako třeba krychlové firebally. (:
ShadoWWW píše:Jedno kolo už proběhlo na začátku roku. Sbírali info o jednotlivých rasách a povoláních. Mimo to vychází beta verze nových pravidel v rámci článků Unearthed Arcana.
Vida, to mi úplně uniklo.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2641
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 21. 4. 2015, 21:12

Krychlové firebally nejsou zas taková klasika. TSR edice měly kulaté a 5e má taky kulaté. I když čtveraté v 4E byly klasika, to jo. ;)
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2641
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 15. 5. 2015, 09:25

Po současné příběhové linii Živelné zlo má pro příští pololetí vyjít příběhová linie Vztek démonů.
Z Propasti byli přivoláni démoničtí páni a hráčské postavy musí sestoupit do Temných říší s legendárním hrdinou Drizztem Do’Urdenem a zastavit chaos, než ohrozí povrch.
V dobrodružství se objeví staří známí Demogorgon, Orcus a Graz’zt. Příběhová linie se opět bude odehrávat současně v stolní verzi, na PC a konzolích. Příběh je prý inspirován Alenkou v říši divů.

Na začátku roku 2016 má vyjít příběhová linie na téma obři/titáni.

Co mi v současném modelu chybí, jsou krátká dobrodružství. Pro Hasbro i Paizo jsou prý ale krátká dobrodružství (v sešívačkové vazbě) ekonomicky nezajímavá. Dlouhé série (příběhové linie D&D a Pathfinder Path) v tvrdé vazbě se prý prodávají mnohem lépe.

Naštěstí se dají lehce adaptovat Jednostránkové jeskyně nebo stará dobrodružství. Zde je seznam mých oblíbených dobrodružství:

T1 Village of Hommlet (1E)
X1 Isle of Dread (E part BECMI)
B3 The Lost City (B part BECMI)
B5 Horror on the Hill (B part BECMI)
B10 Nights Dark Terror (B part BECMI)
The Savage Tide Adventure Path (3.5)
The Night Below Book 1 Evils of Haranshire (2E)
Lost Mines of Phandelver (5E)
Kingmaker AP (PF)
Assault on Blacktooth Ridge (Castles & Crusades)
Bad Moon Rising (5E, Quests of Doom PDF)
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2641
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 23. 1. 2017, 10:17

Tak DnD 5E už v prodejích předstihly třetí edici.

V prosinci se ptali Mikea Mearlse, proč si myslí, že je ta hra tak úspěšná. Říkal:

"Když jsem hrál jako malý kluk 2e, měl jsem jen core příručky, podle kterých jsme hráli. Pak jsem od někoho dostal The Complete Fighter's Handbook. Ta kniha byla úžasná, strašně dobře se v ní četlo. Ale nikdy jsme podle ní nehráli a nikdy mě ani nenapadlo, že bych si měl dokoupit další "Complete" knihy. Hraní podle tří základních příruček nám vyhovovalo.

Pak vyšla třetí edice a to už jsem chodil do práce, takže jsem si mohl kupovat všechny příručky, co vyšly. Neměl jsem už moc čas hrát, takže většinu těch knih v knihovně jsem nikdy nepoužil, byly jen do sbírky.

A pak jsme se nad tím ve WotC zamysleli: Opravdu chceme, aby hra takto fungovala? Protože když vydáte hromadu příruček, zákonitě začne docházet k jejich inflaci a bugům a vzájemnému nefungování. Noví hráči jsou zděšení, neví, kde začít a co si vlastně potřebují k hraní koupit. Hard-core fanoušci zas mají knihovnu plnou příruček, ale většinu z těch pravidel nikdy nepoužijí.

Myslím, že za úspěchem 5. edice stojí dvě věci:
1) Pro nováčky existuje jasný vstupní bod. Starter Set. Je důležité, že jakmile si ho hráči zahrají a pravidla jim trochu přejdou do krve, mohou okamžitě naskočit na aktuální tažení. Teď se třeba na internetu hodně diskutovalo o Storm King's Thunder, vždycky se hodně diskutuje o aktuálním tažení, a je důležité, že když noví hráči odehráli Ztracený důl ze Starter Setu, mohou ihned přejít na hraní aktuálního tažení a stát se aktivní součástí komunity. Nemusí se pídit, co si všechno mají dokoupit, aby mohli hrát SKT. Buď si dokoupí jen core příručky, tj. pro hráče stačí PHB, a nic jiného nepotřebují. Nebo když si nechtějí nic kupovat, stáhnou si PDF Basic Rules a mohou začít hrát SKT.

2) Pro Adventurers League jsme omezili hraní na PHB + maximálně jedna rozšiřující příručka. Dřív hráči studovali nejrůznější Complete a další knihy, aby měli co nejefektivnější postavu a hladce prošli dobrodružstvími. Dnes má nováček s postavou z PHB stejně dobrou postavu jak ostřílení veteráni, a když chce experimentovat mimo PHB, může si zdarma stáhnout Elemental Evil Player’s Companion, nebo si koupit Sword Coast Adventurer's Guide, ale důležité je, že k PHB smí mít vždy jen jeden doplněk a ostatních se musí vzdát.

To dává hráčům i designérům jasnou představu o hře."
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2641
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 21. 8. 2017, 19:32

Trocha čísel.

Podle ICv2 vzrostl prodej RPG za rok 2016 oproti roku 2015 o 29%.
Jim Cramer na Mad Money prohlásil, že prodeje D&D vzrostly o 50%.

Doslova řekl:
...and our games business, a raft of great games. Dungeons & Dragons up 50%, Monopoly was of course up, and then of course Magic: The Gathering was up. So great strength in games, 6% growth, 20% growth in the gaming category overall...both Magic: The Gathering and Dungeons & Dragons are on our Twitch programming... Dungeons & Dragons did a very special Twitch channel that they launched with the fans. We've had millions of views on Twitch around Dungeons & Dragons. We're seeing the brand really in resurgence.
D&D vstupuje do nového zlatého věku.
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2641
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 3. 9. 2017, 22:51

Podle Stevena Browna z WotC se prodalo již 800 tisíc kopií PHB 5E.
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host