Business modely D&D

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2808
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 22. 1. 2015, 13:58

BM edic D&D z dob TSR byl založen na tezi "mírného pokroku v mezích zákona". Tedy se vycházely nové, opravené a lehce modifikované edice, ale celé to bylo zpětně zcela kompatibilní. Něco jako DrD 1.0-1.6. Hráči nebyly nuceni přecházet z jedné edice na druhou, když chtěli používat nové materiály a stejně tak (stačily drobné modifikace) a stejně tak hráči nové edice mohli snadno používat staré materiály.

Třetí (respektive 3.5) edici zabil power creep, který byl vytvořen množstvím splatbooků, od WotC i třetích stran.

Proto ve 4e se Wizardi snažili vytvořit co nejstabilnější matematické jádro a omezit vliv třetích stran. To vyžadovalo mnohem větší úsilí, proto základní PHB přišlo jen s velmi omezeným počtem ras a povolání. Hráči ale chtěli stejné množství voleb jako v 3e. Proto WotC chrlili 3-4 knihy měsíčně, aby dohnali poptávku. Čtvrtou edici z hlediska BM nezabil power creep, ale počítačový nástroj DDI.

DDI vždy obsahoval všechny dosud vydané knížky a fungoval na bázi měsíčních poplatků. Hráči 4e si brzy uvědomili, že je zbytečné si kupovat knihy. Jednak proto, že bez DDI se v podstatě už neobejdou, protože listovat desítkami knih se nikomu při vytváření postavy nechtělo, a druhak nákup knih byl mnohem dražší než DDI.

Tištěné knihy se staly pro WotC břemenem. Navíc nové knihy byly určeny hlavně pro geeky, ale ti o ne něměli zájem, protože měli DDI. Geekové navíc věděli, že stačí si zaplatit předplatné jen na jeden měsíc jednou za půl roku a postahovat veškerý nový materiál. Wizardi sice zareagovali tím, že DDI udělali čistě online, ale piráti našli okliku, jak dáll provozovat offline DDI s aktualizacemi.

Přijmy se zmenšovaly. Bylo potřeba najít model, jak nalákat nové hráče na hraní D&D, kteří by kupovali knihy. Nakonec se ale rozhodli začít zcela nanovo na zelené louce s novou edicí.

BM 5e zatím není přesně znám. Wizardi říkají, že BM 3e a 4e, tedy chrlení nových splatbooků, už nechtějí opakovat. Říkají mu spirála smrti. Nová pravidla chtějí vydávat uvážlivěji, v mnohem pomalejší frekvenci, a nejlépe jako součást příběových řad dobrodružství, něco jako Tyranny of Dragons nebo nově Elemental Evil. Jinými slovy, něco jako Pathfinder Path, akorát že by knihy dobrodružství nebyly určeny jen pro DM, ale jejich součástí by byly i rozšiřující možnosti pro hrářské postavy, které by moly využít v dané kampani. Zatím tyto příběhové linie licencují třetím stranám.

Klíčovou otázkou je, jestli je udržitelný BM čistě na vydávání dobrodružství, a aby si je nekupovali jen DMové, tak do nich včlenit i věci pro hráče.

Další velkou otázkou je licencování. Všichni napjatě očekávají OGL. Nic tak restriktivního jako GSL (licence pro D&D 4E) trh nepřipouští. Zvlášť, když na OGL jede PF i 13th Age. Na OGL čekají nejen hráči, ale hlavně malá vydavatelství. Očekává se, že Wizardi zveřejní OGL během tohoto roku. S tím ale souvisí problém s licencováním příběhových řad. Jejich současní designéři (malé firmy třetích stran) chtějí, aby jim WIzardi zaručili minimálně několik měsíců monopol na oficiální doplňky pro 5E. Jsem proto zvědavý, jak toto vyřeší po příběhové řadě Elemental Evil (na kterou se ještě nejspíš onen monopol vztahovat bude).

Ono omezení produkce má ale i jednu velmi negativní stránku. Wizardi se na konci životního cyklu 4E zbavili téměř všech kmenových zaměstnanců a dnes tvoří jen velmi malý tým. (I Paizo má už víc kmenových zaměstnanců.) Téměř vše se řeší přes free-lancery nebo licencování třetím stranám. Kmenoví zaměstnanci by totiž znamenali nutnost chrlení splatbooků.

Jaký bude nakonec finální BM pro pátou edici D&D? A uspěje víc než BM dřívějších edic? To je v tuto chvíli ve hvězdách.
:think:

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4801
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Re: Business modely D&D

Příspěvek od Bifi » 22. 1. 2015, 19:28

V prehľade si síce vynechal business modely TSR potom, ako začalo začiatkom 80. rokov konsolidovať - na jednej strane sa z kampaní vyvinuli veľké svety s tonou príručiek, na druhej strane sa systém "zdvojil" do paralelnej existencie ADnD a DnD, ktorá trvala, ak sa nemýlim, niekoľko rokov do vydania Rules Cyclopedia. Počet svetov narástol na neprehľadnú úroveň a do toho došli všetky tie kit booky a nakoniec do ADnD zavedenie Skills and Powers (a.k.a. ADnD 2.5).

BTW nie som si úplne istý, či členenie business modelu podľa edícií je práve najlepší spôsob...

Tiež si zabudol, ako sa na konci 70. r. ODnD dostalo do katalógov veľkých zásielkových obchodov a do obchodných domov - teda nové marketingové kanály. Veľmi podstatné je tiež, že systémov kompatibilných s DnD existovala celá priehršť a vydávala sa spústa produktov všetkými možnými autormi, od fan produktov na kolene po relatívne profesionálne produkty. Čo ostatne je situácia, ktorá sa s ODnD opakuje dnes a Wizardi pred pár rokmi prešli k vydávaniu PDF všetkých starých produktov (cez DriveThruRPG a pod.). Bolo by zaujímavé zistiť, nakoľko staré edície (vrátane 3.X, ktoré sú kompatibilné s PF) predstavujú pre WotC strategický zdroj príjmov.

Detaily okolo TSR si nepamätám, existuje k tomu na nete spústa materiálov, ale okrem demografie a zvolenej stratégie sa vždy spomína vplyv súdnych sporov o značku TSR a copyrighty pravidiel a kríza RPG po tom, ako sa začali spájať s niekoľkými násilnými vraždami či detskými sebevraždami (MADD).

Ale inak dobré zhrnutie aj úvaha, dík.
Hlboké lesy
"We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2808
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 22. 1. 2015, 22:09

To je fakt. Nechtěl jsem z toho dělat ještě větší wall of text. Třeba to, jak kvůli přehršeli nejrůznějších settingů to TSR dotáhli až ke krachu, protože tím štěpili zákazníky. Aby z toho nebyla kniha, tak jsem se zaměřil hlavně na éru posledních dvou edic (o 3e by se toho taky dalo napsat víc).

Před pár lety jsem psal, že Paizo má moc dobře nakročeno stát se lídrem trhu, protože malá či střední firma má mnohem lepší předpoklady jako vydavatel RPG než velká akciovka typu Hasbro. RPG je i v USA jen malý segment trhu.

Wizardi se z velké gorily stali malou skupinou. Možná k prospěchu věci.
:think:

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12739
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od Pieta » 22. 1. 2015, 23:27

ShadoWWW píše:To je fakt. Nechtěl jsem z toho dělat ještě větší wall of text. Třeba to, jak kvůli přehršeli nejrůznějších settingů to TSR dotáhli až ke krachu, protože tím štěpili zákazníky.
Tam taky bylo těch příčin víc. Ke krachu přispělo to, že začali najednou vydávat mnohem větší množství románů, že neměli úspěch s Dragon Dice, dlouhodobějš, že vydávali víceméně pořád kolem dokola jednu hru...
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5794
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Business modely D&D

Příspěvek od Alef0 » 23. 1. 2015, 10:12

Veľmi pekná úvaha, vďaka.

Ono je vidieť, ako sa isté záležitosti cyklicky opakujú. Čas, keď ešte TSR vydávalo stotisíc príručiek v tucte svetov (Mystara: Karameikos anyone?), čo im potom plnili sklady, vs podobná vec o pár rokov neskôr WOTC, čo plodili 2 knihy mesačne. Alebo čas keď pred treťou edíciou razantne zarazili tlačené dobrodružstvá, aby ich zrejme teraz opäť obnovili.

4e si nepamätám, ale pri 3e / 3.5e bol problém nielen v tom, že sa tie knihy nedali finančne utiahnuť, a že majiteľovi kompletnej zbierky bolo treba megaskriňu, ale aj to, že kvalita tých príručiek nebola ktovieaká: opakoval sa vzorec, kde pol knihy bol nejaký pomerne náhodný fluff a zvyšok bol kolorit spellov, featov, itemov a podobne.

Ale nezabúdal by som na to, že ešte v 3e existoval ten semioficiálny generátor postáv, v ktorom boli z hľadiska štatistík skoro všetky relevantné veci (okrem fluffu teda).
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4801
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Re: Business modely D&D

Příspěvek od Bifi » 24. 1. 2015, 11:42

A power creep, aby si to hráči ďalej kupovali. Plus, ak si dobre spomínam, problémom bol aj shelf space predajcov: sortiment 3e bol tak široký, že buď si naň predajca vyhradil pol obchodu alebo sa zmenil na ekvivalent novinového kiosku - "tento týždeň máme Song and Fist vol. 3".
Hlboké lesy
"We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2808
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 29. 1. 2015, 17:04

Tak další dva editoři si vysloužili od Wizardů padáky: Chris Sims a Jennifer Clarke.

Je smutné, když si člověk uvědomí, že ani takový Monte Cook Games, který se svou Numenérou posbíral plejádu cen Ennie Awards, za celý rok nedokázal prodat ani tolik příruček, co TSR v jakémkoli roce 70. let.

Jediní, kdo jsou na tom s prodeji relativně dobře, jsou Paizo a WotC. Paizo je teď naštěstí firmou, která nabírá nové lidi. Chrlí splatbooky a nejspíš se připravují na příchod PF2.

WotC, to jsou tragédi. Poté, co se se všemi Core booky dostaly do Top 10 amazonských knih a s PHB dokonce na Top 1, tak vyrazit další lidi už tak na kost ořezaného týmu je prasárna. Prasárna, co se ale opakje každý rok, a když Wizardi hvízdnou, tak autoři k nim znovu mile rádi míří, protože přes to všechno dávají prý mnohem lepší nabídky než ostatní. Pro budoucnost businessu je to asi tak krátkozraké jako neustálé vydávání updatů a splatbooků, ale bez nich to asi u firem s požadovaným velkým obratem nejde.

Osobně mi přijde nejtrapnější, jak celý koncept vydávání mainstreamových RPGček je založen na podřezávání si vlastní větve už tak mrňavého segmentu.
:think:

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2808
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 29. 1. 2015, 22:34

Lisa (CEO Paiza) napsala v prohlášení, že tým Pathfinderu má aktuálně téměř 60 lidí a v nejbližší době jeho počet ještě naroste.

Tým D&D 5e má po odchodu dvou zmíněných osob už jen 13 lidí.

EDIT: Současný problém 5e je v tom, že současná pomalá produkce neuživí kamenné krámy. Core příručky se sice prodávaly dobře, ale hráči se automaticky ptají: a co dál? Kvůli slabé produkce 5e obchodníci dál tlačí Pathfinder, který má už solidní základnu, zavedené skupiny a Paizo má dost dobrý marketing, který je uživí (spolu s Magicem).
:think:

Uživatelský avatar
Goblin
Příspěvky: 340
Registrován: 12. 11. 2007, 17:00
Bydliště: Ostrava

Re: Business modely D&D

Příspěvek od Goblin » 11. 2. 2015, 17:00

Alef0 píše: Ale nezabúdal by som na to, že ešte v 3e existoval ten semioficiálny generátor postáv, v ktorom boli z hľadiska štatistík skoro všetky relevantné veci (okrem fluffu teda).
Ehm. Co se toho týče...

http://techraptor.net/content/wotc-shut ... generators

WotC už dává padáka i fanouškům. :)
"Understanding is not required. Only obedience."

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2808
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 20. 2. 2015, 10:09

Jak přilákat ke stolním RPG více hráčů?

To je otázka, kterou řeší všechny firmy vydávající hry na hrdiny i samotní designéři. Z průzkumů a nové strategie WotC vyplývají zajímavé poznatky:
- Noví hráči chtějí jednoduchá a ne příliš obsáhlá pravidla.
- Přestože noví hráči chtějí neobsáhlá pravidla, velká většina z nich poté, co jim pravidla přejdou do krve, chce rozšiřující pravidla a doplňky. Většina nových skupin, co začala hrát se Starter Setem a PDF Basic D&D přešla na pravidla z PHB, přestože Basic D&D obsahuje zjednodušenou škálu celých pravidel, takže hráči nejsou nijak nuceni si koupit PHB, DMG ani MM.
- Všichni hráči chtějí, aby hra podporovala rychlou přípravu.
- Postřeh z doby 3E a 4E: Většinu nových hráčů odpuzují kvanta příruček v pokročilé fázi životního cyklu edice. Nedokážou se v nich orientovat.
- Veřejné hraní (Encounters, Liga dobrodruhů ap.) a podpora kamenných obchodů jsou důležité pro zachování hoby do budoucna.
- Nejúčinější způsob, jak nalákat nové lidi do hraní stolních RPG, je pomocí product placementu, filmů a zejména počítačových her. Úspěch třetí edice by nikdy nebyl tak velký bez počítačové série Baldur's Gate a Neverwinter Nights. Právě z hráčů počítačových D&D her se rekrutuje největší počet nových hráčů stolních RPG. Počítačové hry mají rády i vydavatelství. Jedna úspěšná počítačová hra vydělá za rok víc peněz než celá edice D&D za celý životní cyklus.

--------------------------------------
Poznámky pod čarou:
- Nevýhodou rules-light pravidel ala Dungeon Squad je to, že po prvotní vlně nadšení nových hráčů nepřináší požadovaná rozšíření.
- Každá edice D&D se zaměřuje na trochu jinou skupinu hráčů, respektive zkouší pokaždé nalákat nové lidi "trochu jinak". K tomu vychází spousta jiných originálních RPG. Ukazuje se ale, že ani nová originální RPG ani nové, "jiné" edice D&D nedokážou přivést ke hraní stolních RPG výrazné množství nových hráčů, kteří by značně zvětšili aktuální množství.
- Z toho důvodu Wizardi brzy vydají novou počítačovou hru Sword Coast Legends založenou na mechanikách D&D 5e.
:think:

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2808
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 21. 4. 2015, 09:00

Včera vyšla zpráva o hospodaření Hasbra v prvním čtvrtletí 2015. Jako obvykle se tam nikde nezmiňuje D&D, protože pro Hasbro jde (a vždycky šlo) je o malou část položky Games. Co je ale unikátní, že u té příležitosti se o D&D zmínil CEO (generální ředitel) Hasbra Brian Goldner. A pozitivně.
:think:

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12739
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od Pieta » 21. 4. 2015, 12:59

Moc se mi nelíbí to zaměření na growing brands and franchises. Už teď je vidět, že k D&D jako RPG vychází dost málo věcí, a z nich výrazná část pochází od partnerů a ne od WotC.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2808
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 21. 4. 2015, 15:03

A co ti na tom vadí? (Nemyšleno nijak hanlivě, jen zvídavý dotaz.)

Proč se tak rozhodli jsem popsal na začátku tohoto vlákna a evidentně jim to zatím vychází náramně.

V PHB+DMG+MM je toho tolik, že si s tím zcela vystačím. (Popravdě, využíváme převážně věci z Basic D&D a z core knih jen některé prvky.) Co se týče dobrodružství, tak nejlepší dobrodružství pro D&D stejně vždycky dělali lidé mimo WotC (třeba Paizo v dobách 3e). Existuje spousta fanouškovských materiálů, podle kterých lze konvertovat dobrodružství z dob TSR (kterých je hromada na DnDClassics.com).

V tuto chvíli hrajeme s naší online partou Tyranii draků a přestože hrajeme téměř každé pondělí, tak stejně Elemental Evil vychází, ještě než jsme dohráli Tyranii. Osobně mě ale víc než nová ofiko dobrodružství a splat booky láká vytvořit nějaký vlastní setting a jet vlastní dobrodružství, nebo adaptovat Tarii či Asterion (ale ta Taria mě láká víc), nebo adaptovat Vukogvazd (a zrovna teď navíc vyšel třetí svazek Letopisů - to bude inspirace!). Z pozice DMa mám podobné pocity jako Arten, tedy že se necítím pravidly nijak omezen, ale na druhou stranu tam, kde stojím o jejich podporu, mi ji dávají.

Je fakt, že až dojdem s družinou v takovém světě (Tarii/Asterionu/Vukogvazdu) někam na 10.-12. úroveň, docela bych uvítal rozšířená pravidla pro stavění hradů (něco málo je v DMG) a bitvy armád, něco ve stylu Birthrightu nebo PF Kingmakera, ale to je hudba hodně vzdálené budoucnosti. (Něco už vyšlo v rámci bety, tak třeba to do té doby dodělají.)

Třeba PF je větší chrlič. Teď dokonce největší. Některým to tak vyhovuje. (Jsou na tom taky založené celé PF Societies.) Od toho mě odrazuje hlavně má zkušenost s 4E, kde jsem měl všechny knihy až do příchodu Essentials (a některé knihy i z Essentials). Nakonec jsem ale zjistil, že drtivou většinu z toho jsem stejně jen prolistoval, když mi to přišlo z Amazonu a pak už jsem na to nesáhl. Už v době Essentials jsem se tehdy rozhodl, že ať bude nová edice jakákoliv, tak půjdu jen do core rulebooks a pak budu hodně pečlivě zvažovat, co dál.
:think:

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12739
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od Pieta » 21. 4. 2015, 16:03

ShadoWWW píše:A co ti na tom vadí? (Nemyšleno nijak hanlivě, jen zvídavý dotaz.)
V praxi to znamená, že zodpovědné osoby už nemají jako hlavní zájem kvalitu a další rozvoj D&D, ale hlavně udržování povědomí o značce a její zpeněžení prostřednictvím různých médií. Hodnota D&D už není v tom, jestli je to dobrý systém a vychází pro něj zajímavé nové věci, ale v tom, že je profláklý a tudíž je šance, že když tu značku lípneš na knížku/hru/film/lízátko/lego sadu, prodá se jich víc, než by se prodalo stejného výrobku bez značky.

Což už se podle mě projevuje právě v té konzervativní podobě 5e, mířené hodně na přilákání nostalgických starších hráčů, a hodně omezeném edičním plánu. D&D teď jede už spíš v takovém udržovacím módu, aby povědomí neupadlo, ale čeká se, že hlavní přínos bude z jiných médií. Což může docela dobře selhat, protože práva na filmy (přes které ten proces growing franchises poslední dobou často probíhá) jsou zaseknutá ve sporu s jinou společností, takže filmy kdovíjak dlouho ještě nebudou, a pokud Hasbro zjistí, že v D&D prostě není tolik peněz, jako v nové edici Monopolů nebo Magiků nebo čeho, tak do D&D investovat nebude. Už teď je tým D&D úplně absurdně malý a většinu materiálu pro ně dělají jiné společnosti.

Takže je třeba otázka, jestli se v příhodnou dobu objeví edice 5.5 nebo 6, kde by zase autoři zúročili to, co se z 5e naučili, a jestli Hasbro schválí dostatečně velký vývojový tým, placený několik let bez toho, aby přinášeli nějaké peníze do firmy. Přece jen, kvalita a rozvoj D&D už není ta hlavní priorita...
ShadoWWW píše:Od toho mě odrazuje hlavně má zkušenost s 4E, kde jsem měl všechny knihy až do příchodu Essentials (a některé knihy i z Essentials). Nakonec jsem ale zjistil, že drtivou většinu z toho jsem stejně jen prolistoval, když mi to přišlo z Amazonu a pak už jsem na to nesáhl. Už v době Essentials jsem se tehdy rozhodl, že ať bude nová edice jakákoliv, tak půjdu jen do core rulebooks a pak budu hodně pečlivě zvažovat, co dál.
I když jsem taky ještě pořádně nepřečetl všechny svoje knihy ke 4e, tak vím, že jakékoliv povolání jsem hrál, byl jsem rád za Primal/Martial/Psionic atd Power, protože s nimi se dala postava udělat zábavnější, za časopisy, bez kterých se těžko dělaly nějaké podivnější postavy (třeba půlčík fighter efektivní i přesto, že má malé zbraně), o Monster Manuálech ani nemluvím. Prostě sleduju dost jasnou vzestupnou tendenci v zábavnosti D&D 4 s tím, jak přibývají další materiály, protože se taky vývojáři pořádně učili, jak 4e dělat dobře. (A tohle se zlomilo imho až s Essentials, které mají novou vizi, takže se věci najednou začaly dělat jinak a zhusta ne tak dobře - viz Heroes of Shadow, asi nejhorší 4e pravidlová knížka vůbec.)
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2808
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Business modely D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 21. 4. 2015, 16:37

V praxi to znamená, že zodpovědné osoby už nemají jako hlavní zájem kvalitu a další rozvoj D&D
Hm, to je trochu nevyzpytatelná otázka. Pokud uvážím Hasbro, tak to nemá zájem o další rozvoj D&D jako stolní hry už od dob Essentials, kdy se ukázalo, že příjem z D&D nikdy nedosáhne přijmu Monopolů nebo Magicu. Na druhou stranu právě v tu dobu, kdy šel zájem Hasbra dolů, lidí z WotC šel nahoru. Co mám pocit, tak se to lámalo právě v době příchodu Essentials. Kdy si lidé ve WotC řekli: doba milionových rozpočtů je pryč a příští edice je možná poslední. Pojďme udělat nejlepší edici D&D, než poslední odejde a zhasne. A IMHO kvalitu D&D dělá WotC (vývojáři, tedy R&D tým), ne Hasbro (finanční manažeři). Je to podobné, jak u nás: za kvalitu DrD2 mohou spíš E^2 než Altar. Paradoxně, právě proto, že to Wizardi tentokrát udělali evidentně dobře, tak to brutálně zvedlo prodeje D&D, čímž to připoutalo pozornost Hasbra. Tak jsem zvědavý, jestli a jak na to budou reagovat.
Což může docela dobře selhat, protože práva na filmy
Já myslím, že hlavní zdroj peněz vidí v počítačových hrách: Neverwinter, D&D online, Sword Coast Legends a dalších. I když jsem slyšel, že na nějakém filmu už se domluvili s Warnery.
Takže je třeba otázka, jestli se v příhodnou dobu objeví edice 5.5 nebo 6, kde by zase autoři zúročili to, co se z 5e naučili, a jestli Hasbro schválí dostatečně velký vývojový tým
Nic není tesáno do kamene, ale zatím tomu nic nenasvědčuje (ba právě naopak).
Hodnota D&D už není v tom, jestli je to dobrý systém a vychází pro něj zajímavé nové věci.
Viz nahoře. IMHO D&D R&D tým Hasbro fakt brutálně přiškrtilo, ale na druhou stranu, přístup WotC k novým věcem vypovídá spíš o kvalitě než kvantitě. ;-)

Jinak to jsou spíš takové mé drobné doplňující postřehy. Na většině věcí se shodnem. Respektive na všem, akorát to, co ty vidíš jako nevýhodu (malou frekvenci vydávání nových knih), já vidím jako výhodu. Možná by tě také překvapilo, jak velký úspěch má nová edice u nováčků.

Co se týče 4E: Tys ty knížky fakt používal, nebo sis vytvářel postavu v builderu? Od určitého stupně mi přišel builder užitečnější než knížky. A ještě doplňující otázka: Co říkáš na 13th Age?
:think:

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host