Čas pro hrdiny 3.0

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15897
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Čas pro hrdiny 3.0

Příspěvek od Jerson » 1. 3. 2017, 00:00

Na sepisování nemám čas. Když to sepíše někdo jiný, poskytnu mu k tomu připomínky, ale víc udělat nemůžu. Umím pravidla vymýšlet, nikoliv psát.

S modelem v DrD II bych své pravidla raději nespojoval, protože těch rozdílů ve vyhodnocování je tam tolik, že podobnost možnosti překonání "neúspěchu" (který v CPH jako taký neexistuje) je jen nepodstatný detail.
V nových pravidlech už nikdo 9 úspěchů neháže, a pokud ano, tak je to výjimečný výkon, který si popis určitě zaslouží.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15897
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Čas pro hrdiny 3.0

Příspěvek od Jerson » 27. 11. 2018, 09:33

Něco o magii, zatím vytažené ze starších diskusí:

Konkrétní podoba magie se může dost lišit, ale podstatné je, že nestačí spoléhat na vnější omezení - tedy gildy kouzelníků trestající odpadlíky, to že mágů bude málo, silná protikouzla. Takový svět sice může fungovat, ale původnímu požadavku se bude blížit dost málo. Mnohem lepší výsledky jsem měl s magií, která byla vnitřně omezená. Tedy kouzelník nemohl z principu vyvinout více energie než běžný člověk. Mohl ji skladovat podobně jako to dokážeme dneska a pak ji použít, ale to vyžadovalo případu a technické prostředky, cč se jinak bez nich obečel (a to byla jeho největší výhoda - tedy zvládl věci, na které by jiní lidé potřebovali techniku. Jemu stačilo jeho vlastní tělo a mysl a někdy jen jedno z toho).
Na úrovni mechanik nemohlo jít o kouzla, která buď fungují naplno nebo vůbec (třeba neviditelnost z DrD), ale která mají postupný efekt. A proti kterým se dá bránit buď jednoduchou magií, nebo - což považuju za lepší - běžnými dovednostmi. Tedy mág se dokáže zneviditelnit, ale pozorný člověk ho dokáže najít. Neviditelnost bude mnohem lepší ve stínu a pokud mág stojí, než když se na jasném slunci bude ohánět mečem a pobíhat všude možně.
Třetí věc bylo omezení nikoliv magenergií, ale únavou - lze selsat i poměrně náročné a sofistikované kouzlo, ale to sníží čance na seslání čehokoliv dalšího a i kdyby, tak další efekty budou slabší. Funguje to mnohem lépe než styl "baterky", kdy se kouzelník dokáže vyplácávat plnou silou postupně nebo najednou a pak najednou nic.

Velmi dobře fungují logické magické zákony - třeba že fireball se špatně sesílá v dešti a vůbec že pokud jsou v opozici oheň a voda jako elementy a čaroděj tyto elementy ovládá pomocí magie, tak jsou v opozici jak magické efekty vzájemně, tak magické a fyzické efekty. Nebo třeba že pokud magie živlů nepůsobí na hmotu obsahující duši (tedy včetně živé hmoty) a zvýšeným úsilím při vytváření předmětů se do nich část duše dostává, pak jsou tyto předměty z pohledu magie živé - a lze je třeba ovlivňovat pomocí psychické magie.
Nebo že magie nedokáže přímo působit na přeměněné materiály - pak se dá procházet kamennou zdí, ale ne ocelovými dveřmi. A velká sviňárna je kamenná zeď s kousky železa v maltě, protože to kouzelník zvenčí nepozná a bude zastaven uvnitř zdi. Pak si kouzelník dvakrát rozmyslí, jestli se do hradu bude dostávat skrz hradby, zejména na úrovni země. A samozřejmě že skrz takovou zeď nedokáže protáhnout žádné železo, natož kámoše válečníka v plátové zbroji s mečem v ruce.

Tento přístup téměř úplně vylučuje magické efekty, které nemají žádnou oporu v reálném světě - například teleportaci. Klidně přiznám, že hráčům kouzelníků zvyklých na DrD se některé věci v mém světě nelíbily - hlavně tedy to, že kouzelník jakožto inteligentní péostava musí přemýšlet, a že i jeho hráč musí přemýšlet, nejen si vybrat magické efekt, zaplatit magy a hodit kostkou, a buď to padne nebo ne. Na druhou stranu souboj s magickými tvory byl mnohem zajímavější - třeba když hráčům logicky vyšlo, že nemá smysl bojovat proti duchům obyčejným mečem, ale že pěst nasraného válečníka je mnohem účinnější. Plus to přineslo řadu vedlejších efektů známých z reálného světa - třeba že pohřební rituál je třeba provést dobře, že má smysl ptát se zavražděné mrtvoly, ale ne spokojeně zemřelého kněze, že meč kovaný mistrem kovářem pro mistra šermíře se nebude tasit jen tak, aniž by prolil krev, že může pomoct přitlouct podkovu na dveře nebo že před neznámou noční hrůzou docela pomáhá schovat se do vlastní postele pod peřinu, a případně si ještě vzít oblíbeného plyšového medvěda - tedy ty "magické" věci, které se používají v reálném světě, i když nám nedávají žádný smysl.

Takže magický svět může být zajímavý, ale osobně si myslím, že "reálně magický" svět může být mnohem zajímavější. A pak je jedno, jestli použiju tvrdá nebo měkká pravidla.
...
V mém světě používal ohnivý mág teplo svého těla a případně okolí, takže se udržoval na slunci, v teple nebo alespoň u ohňů. když byl mokrý a zmrzlý, tak se mu oheň koncentroval těžko, to že pak ještě rychle uhasínal byla další věc. stejně tak souboj s duchem znamenal, že je třeba použít svou duši a sílu vůle na poškození a roztrhání jiné duše, která není spojena s tělem. nemagický meč žádnou duši neobsahuje a jen neškodně projde, ale vůle k ničení koncentrovaná na konci pěsti na ducha bude působit - pokud na válečník dost vůle, jinak se zraní. a naopak když má slabou duši a tedy i vůli duch, může se při svém útoku má duševně silného člověka poškodit.

Z magických zákonů mého světa vyplynulo, že nemrtví nemají jak být zraňováni slunečním svitem, to bych Slunce musel udělat živé.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8389
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Čas pro hrdiny 3.0

Příspěvek od eerieBaatezu » 27. 11. 2018, 10:53

Jerson píše:
27. 11. 2018, 09:33
Nebo že magie nedokáže přímo působit na přeměněné materiály - pak se dá procházet kamennou zdí, ale ne ocelovými dveřmi. A velká sviňárna je kamenná zeď s kousky železa v maltě, protože to kouzelník zvenčí nepozná a bude zastaven uvnitř zdi. Pak si kouzelník dvakrát rozmyslí, jestli se do hradu bude dostávat skrz hradby, zejména na úrovni země. A samozřejmě že skrz takovou zeď nedokáže protáhnout žádné železo, natož kámoše válečníka v plátové zbroji s mečem v ruce.
Jak se pozná, co je přeměněný materiál?
Jerson píše:
27. 11. 2018, 09:33
Na druhou stranu souboj s magickými tvory byl mnohem zajímavější - třeba když hráčům logicky vyšlo, že nemá smysl bojovat proti duchům obyčejným mečem, ale že pěst nasraného válečníka je mnohem účinnější. Plus to přineslo řadu vedlejších efektů známých z reálného světa - třeba že pohřební rituál je třeba provést dobře, že má smysl ptát se zavražděné mrtvoly, ale ne spokojeně zemřelého kněze, že meč kovaný mistrem kovářem pro mistra šermíře se nebude tasit jen tak, aniž by prolil krev, že může pomoct přitlouct podkovu na dveře nebo že před neznámou noční hrůzou docela pomáhá schovat se do vlastní postele pod peřinu, a případně si ještě vzít oblíbeného plyšového medvěda - tedy ty "magické" věci, které se používají v reálném světě, i když nám nedávají žádný smysl.
A ten princip pro tohle je co?

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15897
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Čas pro hrdiny 3.0

Příspěvek od Jerson » 27. 11. 2018, 11:21

eerieBaatezu píše:
27. 11. 2018, 10:53
Jak se pozná, co je přeměněný materiál?
Všechno, co během procesu výroby projde změnou skupenství, tvaru, poměru látek a podobně. Železo a kovy obecně musíš roztavit. Sklo, malta. Naproti tomu je dřevo a kůže, které sice různě opracováváš, ale materiál zůstává stejný. Přijatelné je i nebarvené plátno.

Princip je v tom, že proti duchům je třeba bojovat věcmi, které mají "tvrdou" podobu v astrálním světě - tedy něčím živým s vlastní vůlí. Meč je v astrálním prostoru podobně nehmotný jako vzduch, takže nemá žádný účinek na astrální tělo.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8389
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Čas pro hrdiny 3.0

Příspěvek od eerieBaatezu » 27. 11. 2018, 11:34

Jerson píše:
27. 11. 2018, 11:21
Všechno, co během procesu výroby projde změnou skupenství, tvaru, poměru látek a podobně. Železo a kovy obecně musíš roztavit. Sklo, malta. Naproti tomu je dřevo a kůže, které sice různě opracováváš, ale materiál zůstává stejný. Přijatelné je i nebarvené plátno.
Takže přírodní diamant je přeměněný materiál?
Jerson píše:
27. 11. 2018, 11:21
Princip je v tom, že proti duchům je třeba bojovat věcmi, které mají "tvrdou" podobu v astrálním světě - tedy něčím živým s vlastní vůlí. Meč je v astrálním prostoru podobně nehmotný jako vzduch, takže nemá žádný účinek na astrální tělo.
Tohle je o metafyzickém smýšlení interpreta. Lidem zastávajícím různé formy hylozoismu, panpsychismu, apod., by to asi fungovalo jinak.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15897
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Čas pro hrdiny 3.0

Příspěvek od Jerson » 27. 11. 2018, 12:05

Diamant je přírodní materiál, dokud ho nezačneš brousit. Čím víc úsilí mu věnuješ, tím méně bude přírodní a tím víc bude umělý.

To platí i pro další materiály - čím víc práce si s nimi dáš,, tím víc duše (duševní síly) do nich vložíš a tím víc je měníš z neživých na "oživené".

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8389
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Čas pro hrdiny 3.0

Příspěvek od eerieBaatezu » 27. 11. 2018, 12:52

Jerson píše:
27. 11. 2018, 12:05
Diamant je přírodní materiál, dokud ho nezačneš brousit. Čím víc úsilí mu věnuješ, tím méně bude přírodní a tím víc bude umělý.
Ptám se, zda je diamant "přeměněný" (dle té definice), ne "umělý".

Pracující logaritmus
Příspěvky: 285
Registrován: 10. 5. 2018, 06:17

Re: Čas pro hrdiny 3.0

Příspěvek od Pracující logaritmus » 27. 11. 2018, 13:30

eerieBaatezu píše:
27. 11. 2018, 12:52
Ptám se, zda je diamant "přeměněný" (dle té definice), ne "umělý".
Zjevně není, protože při výrobě neprošel přeměnou (přírodní diamant se nevyrábí, nýbrž vzniká, a opovaž se to považovat za slovíčkaření, tohle je magie).

Když nad tím tak přemýšlím, předmět vybroušený z meteoritického železa by měl být dostatečně přírodní, aby ho šlo magií ovlivnit (což by se mohlo někdy hodit).

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9758
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Čas pro hrdiny 3.0

Příspěvek od York » 27. 11. 2018, 14:15

Pracující logaritmus píše:
27. 11. 2018, 13:30
předmět by měl být dostatečně přírodní
Poznámka na okraj: Tenhle styl uvažování je výhradně moderní záležitost. Žádný starší magický systém s něčím takovým nepracuje.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8389
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Čas pro hrdiny 3.0

Příspěvek od eerieBaatezu » 27. 11. 2018, 14:53

Pracující logaritmus píše:
27. 11. 2018, 13:30
eerieBaatezu píše:
27. 11. 2018, 12:52
Ptám se, zda je diamant "přeměněný" (dle té definice), ne "umělý".
Zjevně není, protože při výrobě neprošel přeměnou (přírodní diamant se nevyrábí, nýbrž vzniká, a opovaž se to považovat za slovíčkaření, tohle je magie).

Když nad tím tak přemýšlím, předmět vybroušený z meteoritického železa by měl být dostatečně přírodní, aby ho šlo magií ovlivnit (což by se mohlo někdy hodit).
Mě asi zmátlo to "Všechno, co během procesu výroby projde změnou skupenství, tvaru, poměru látek a podobně."

Jop, zaměnil jsem to za "proces vzniku", ale procesem výroby se asi tedy myslí činnost nějakého řemeslníka. (Což samozřejmě může být opět problematické podle metafyziky, kterou uznáváš.)

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host