Grafické zpracování a typografie

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 3250
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od midewiwin » 2. 3. 2015, 18:19

Sosacek píše:
To zaprvé není pravda - slušná část lidí dneska začínala na facebooku a fóra vůbec nechápe, a "dělají to tak všichni" není dobrá výmluva. A mimoto, rpgf je nedostačující třeba na mobilu, kde je nepoužitelné.
Máš pocit, že musíš vycházet vstříc lidem, kteří vůbec nechápou fóra?
A na to s tím mobilem jsi prosím přišel jak?
90% procent příspěvků sem píšu z mobilu, včetně vkládání obrázků, citací atd.
Čas neexistuje.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 6899
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od Quentin » 2. 3. 2015, 18:40

Máš pocit, že musíš vycházet vstříc lidem, kteří vůbec nechápou fóra?
jo

Mě se fórum vzhledově líbí fakt hodně, ale tohle by mi jako argument pro změnu bohatě stačilo.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Sosacek
Příspěvky: 20627
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od Sosacek » 2. 3. 2015, 20:06

60 tlacitek na jednoprispevkovy thread.

60 tlacitek na jednoprispevkovy thread.

60 tlacitek na jednoprispevkovy thread.
1605: Anonymous member attempts to hack into British Parliament using only gunpowder.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 6899
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od Quentin » 2. 3. 2015, 20:13

Když já jich určitě aspoň polovinu používám. Třeba "označit příspěvek za nepřečtený" mě na d20.cz strašně chybí. Nebo seřadit příspěvky podle uživatele je super na prohrabávání starých topiců.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24171
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od Vallun » 2. 3. 2015, 20:13

Přidejme tlačítka!

Přidejme tlačítka!!

Přidejme tlačítka!!!

:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Sosacek
Příspěvky: 20627
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od Sosacek » 2. 3. 2015, 20:33

Quentin píše:Když já jich určitě aspoň polovinu používám. Třeba "označit příspěvek za nepřečtený" mě na d20.cz strašně chybí. Nebo seřadit příspěvky podle uživatele je super na prohrabávání starých topiců.
Jako fakt?

Tyjo.
1605: Anonymous member attempts to hack into British Parliament using only gunpowder.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5216
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od boubaque » 2. 3. 2015, 21:33

Sosacek píše:Přitom třeba Story Games fórum vypadá krásně jednoduše a hezky, a tak:

(obrazky)

(no dobře, to je potom, co jsem jim změnil font a nastavil justify 8) - a platí klasické upozornění, že fonty se na počítačích renderují na konkrétní organizaci subpixelů, takže screenshot fontu může vypadat blbě).
Butterick's Practical Typography, Summary of Key Rules, bod 18.

Sosáčku, já chápu, že objev typografických pravidel a nadšení, které z toho plyne, je velké, ale nechceš počkat půl roku, než si některé běci sám vyzkoušíš, zjistíš, co funguje a nefunguje a uděláš si vlastní názor na přinejmenším na některé fonty, ideálně i na některé typografické postupy, než začneš opravovat design fóra? Ne že by na něm nebylo co měnit, ale například průměrná délka řádku 120 znaků je daleko větší problém než to, že se používají systémová písma. A tak...
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Sosacek
Příspěvky: 20627
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od Sosacek » 2. 3. 2015, 21:45

Ty jsi z toho, ze jsem sem postnul knizku vyvodil, ze tohle vsechno je pro mne novinka?
1605: Anonymous member attempts to hack into British Parliament using only gunpowder.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5216
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od boubaque » 2. 3. 2015, 21:48

Vzhledem k tomu, že to vypadá, že dost nekriticky přebíráš názory na písma od toho chlapa, aniž bys dokázal sám napsat, co ti vadí na Verdaně nebo Trebuchetu, a že někam přidáváš justify, i když to tvoří dost velké řeky... tak ano :)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Sosacek
Příspěvky: 20627
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od Sosacek » 2. 3. 2015, 23:56

Budiž ti tohle tedy ponaučením, jak není vhodné dělat unáhlené závěry - jednoduchým vyhledáním na fóru bys mohl zjistit, jak jsem před šesti lety diskutoval s Alefem sazbu příruček. A myslím, že ještě předtím Fate2, ale to už je fakt dávno.

(O tom, jak mocně na pěst je argument "to že se ti líbí font X znamená, že tomu nerozumíš" když Alef0 o odstavec vedle řekne "jo, tenhle je dobrej, v něm jsem dělal X" ani nebudu mluvit - a nechci klesat na takovou úroveň a odpovídat něco jako "kámo, já dělal sazbu v TeXu v době, kdy ty jsi ještě psal diplomku ve wordu" nebo tak)

RPGf v sobě spojuje dvě věci, které jinak těžko potkáš v jednom - knihu, nebo dejme tomu noviny (podle délky příspěvků - kolaborativnost je v klasických médiích nenapodobitelná), a počítačový program. Phpbb vzniklo kolem roku 2000, a podle toho vypadá - jak interně, jak ti může zaplakat na rameni Alef0, tak co do vzhledu.

Od té doby se toho v oblasti počítačů hodně změnilo. Lidi nosí po kapsách plnohodnotné počítače, výkonnější než ty, co měli v roce 2000 na stole, a z historických důvodů jim říkají telefony. Monitory mají často DPI přes 200, občas přes 300, místo 96. Ale hlavně, počítač není nějaká geeky věc, nebo něco co slouží jen k sýrius byznysu kravaťákům, ale úplně normální a běžná věc, se kterou má každý. A čím dál tím víc lidí tráví víc času s tím mobilním počítačem s malou dotykovou obrazovkou, než s tím seriózním.(*)

Z toho plyne spousta změn, a některé se tě dotkly. Třeba posun od 14" televize k 4k 24" nebo FullHD 5" obrazovkám má dost vliv na to, jaké fonty si můžeš dovolit(**). Taky není normální, že by sis řekl "mrdat, podporuju jenom IE 6". Od tvého počítačového programu, kterému se z historických důvodů říká stránka, se čeká, že bude vypadat na všech rozumných zařízeních stejně a že bude použitelný. A jde to, pokud si s tím člověk dá práci.(***)

Věci taky vypadají jinak. Za těch patnáct let se výkon počítačů (a kvalita zobrazovačů) posunul natolik, že máme prostředky na to, aby věci vypadaly hezky. A změnila se kultura, počítač a jeho obsah nemusí být šedá krabice, která tě má co nejvíc nudit.

Stačí se podívat na Windows 2000:

Obrázek

A moderní OS:

Obrázek

Obrázek

Ale největší změna je v myšlení - už to není "oni se to naučí", už to není ani "je to hezké, ale nepraktické", ale mluví se o celém "uživatelském zážitku", tom jak celá interakce působí, jak snadné je s něčím pracovat, jak moc práce jsou běžné úkony, nejen, jak hezky to vypadá.

A v tomhle phpbb a RPGf dost selhává. Ono se není co divit - ten software je z doby, kdy si lidi mysleli, že Visual Basic je dobrý nápad - ale pak se nemůžeš divit, že někdo přijde, a chce vědět, k čemu je mu 60 tlačítek, proč máme na každém operačním systému jiná písmenka, a proč je cokoli na deset kliknutí.

TL;DR: fuck you, bbq.
________________

(*): a dík demenci výrobců má ten mobil asi i větší rozlišení, heh.

(**): a taky ty fonty existují, a jsou zadáčo - takže si je můžeš nejenom dovolit použít, ale taky si je můžeš dovolit. Smutné je, že Computer Modern asi ještě na obrazovky bude, protože je hodně detailní a 200 DPI je asi ještě málo.

(***): jako zkušený typograf a expert na webové technologie poučující lidi jistě víš, že fonty jde zabudovat do webové stránky tak, aby ji všichni viděli jak mají, i když ty fonty nemají nainstalované - nemusím ti říkat, jaká je pravděpodobnost, že někdo bude mít na mobilu nainstalovaný Trebuchet.
1605: Anonymous member attempts to hack into British Parliament using only gunpowder.

Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3263
Registrován: 11. 9. 2004, 11:51
Bydliště: bb [svk] / dublin [irl]
Kontaktovat uživatele:

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od crowen » 3. 3. 2015, 00:31

Sosacek píše:TL;DR: fuck you, bbq.


Uz neviem kolke varovanie, osobne urazky a nadavky si v diskusii odpusti.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 24171
Registrován: 14. 5. 2008, 09:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od Vallun » 3. 3. 2015, 08:26

Když se podíván na ty obrázky - zlaté Windows 2000, to alespoň vypadalo jako uživatelské prostředí a ne hračka pro infantilní předškoláky...
k čemu je mu 60 tlačítek
K šedesáti různým funkcím, které se vcelku dost používají..

Hele, já vím, že nejsme ten, kdo by měl soudit grafiku nebo design, na estetično příliš buňky nemám, ale z hlediska uživatelské funkčnosti je RPGf plně vyhovující a kluci odvádějí dobrou práci, že to funguje v podstatě bez problémů. Barvy jsou jaké jsou, kombinace modré je mi milejší, ale budiž...
Pro mne je mnohem důležitější obsah než forma...spíš bych raději implementoval ochranu delších příspěvků při psaní, tam to občas nemile zazlobí...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

MarkyParky
Příspěvky: 6896
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od MarkyParky » 3. 3. 2015, 11:13

Typografie != Ergonometrie a návrh HMI

Fakt ne.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5216
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od boubaque » 5. 3. 2015, 19:16

Ještě jsem nějak zapomněl odpovědět Sosáčkovi:
Sosacek píše:(O tom, jak mocně na pěst je argument "to že se ti líbí font X znamená, že tomu nerozumíš" když Alef0 o odstavec vedle řekne "jo, tenhle je dobrej, v něm jsem dělal X" ani nebudu mluvit - a nechci klesat na takovou úroveň a odpovídat něco jako "kámo, já dělal sazbu v TeXu v době, kdy ty jsi ještě psal diplomku ve wordu" nebo tak)
Mně nejde o Firu Sans, mně šlo o to, že hodíš odkaz na chlápka, co má evidentně dost specifické a vyhraněné názory na písma, a vedle toho navrhuješ tedy přesně ta písma, co doporučuje on, a zavrhuješ písma, co zavrhuje on, aniž by ses vyjádřil, co ti na těch písmech vadí, i když se tě Alef přímo zeptá.* Protože i ten chlapík píše o Verdaně jen to, že už nejsou devadesátky. Meh. Taky už dávno není 16. století, aby se pořád ještě používal Garamond :roll:
Sosacek píše:RPGf v sobě spojuje dvě věci, které jinak těžko potkáš v jednom - knihu, nebo dejme tomu noviny (...), a počítačový program. (...)
(a dál včetně těch obrázků)
Uvědomuješ si, že z toho všeho, cos napsal, se k typografii vztahuje maximálně ta věta, že dneska už jsou dostatečné technologie, aby mohly věci vypadat dobře? Jako jo, s tím souhlasím. Ale co je dobře a co je efektivně, musí někdo posoudit. I to je součást typografie, nejen jestli je to písmo hezké. A možná jsem to s tím rýpnutím přehnal, ale vážně si myslím, že v té tvé úpravě fóra Story Games je zarovnání do bloku nevhodné (neefektivní) a že v dané velikosti není moc vhodné (efektivní) ani to patkové písmo (nehledě na to, že je to tedy ten Charis, ale to může být už jen otázka vkusu). Jasně už nejsme v době, kdy musí písma spadnout do pixelové mřížky, aby byl text čitelný, ale pořád ještě nejsme na úrovni tisku (a řekl bych ani na úrovni tisku v 16. století).
Sosacek píše:A v tomhle phpbb a RPGf dost selhává. Ono se není co divit - ten software je z doby, kdy si lidi mysleli, že Visual Basic je dobrý nápad - ale pak se nemůžeš divit, že někdo přijde, a chce vědět, k čemu je mu 60 tlačítek, proč máme na každém operačním systému jiná písmenka, a proč je cokoli na deset kliknutí.
Proti snížení počtu klikacích prvků a tomu, že na každém OS je RPGF jiným písmem, jsem neřekl ani slovo, naopak. To první ale s typografií nesouvisí téměř vůbec a i to druhé dost volně, resp. je to programátorká implementace nějakého typografického návrhu. O tom, že se dají zabudovat písma přímo do stránky, samozřejmě vím (můj starý návrh, ze kterého nakonec do velké míry vychází nová webová podoba Drakkaru, to tak řešil), ale říkám, že stejně tak může tím vloženým základním písmem být Trebuchet (pokud bude v nějaké rozumné licenci), jako tebou navrhovaná Fira Sans, resp. pokud měnit, byl bych asi ještě radši pro Source Sans, ale to je případně k další diskusi.

Toho dojmu, že typografie je pro tebe v mnohém ohledu novinkou, jsem nabyl z toho, že neargumentuješ, a to ani když se tě někdo přímo zeptá. Že tvým argumentem je "Meh" a ukázka, ve které je amatérská typografická chyba.

K ničemu jinému než typografii (i když je součástí webdesignu) jsem se nevyjadřoval.

___________
* A krom toho, já bych s ním dvakrát nesouhlasil v případě Charisu, s Firou problém nemám, ale taky si mylsím, že v malých velikostech by případně na obrazovce fungovala jiná písma líp.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10250
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Grafické zpracování a typografie

Příspěvek od Ecthelion » 28. 5. 2015, 20:45

Dokud je to v rozličném pokecu, tak sem nahodím žbrblací téma*:
VW změnili CI font.
Přijde vám to lepší? Mě přijde ten starší grafičtější a ten nový sice pěkný, ale oproti tomu starému dost nudný...

*A pak to konečně přesunu do kreslícího prkna.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host