[systém] Modus & Dice (Malé znovuzrození)

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Odpovědět
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od OnGe »

Sparkle píše:a P.S. - odstraň si z přezdívky to 88. My víme, co to znamená.
Rok narození?

Jinak mě ta tvá rada (ne ohledně 88, ten zbytek) přijde taková... praktická. Bohužel ale ne pro Jakuba.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Jakub nepřihášen

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od Jakub nepřihášen »

Už sem tu hledal změnu jména několikrát, ale mám za to, že ze strany uživatele to asi nejde.
Jinak, tu předívku sem si chtěl změnit už v roce 2010 :D
Co se týče obrázků na HnH, ještě ten jeden změnim, jinak ale mám všechny povolený, nebo sou to koláže...
U jednoho sem si to neuvědomil. Dík za upozornění.
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od Alef0 »

Jinak, tu předívku sem si chtěl změnit už v roce 2010 :D
Si mohol napísať do Prianí a sťažností a niekto by ti to zmenil.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od Ecthelion »

onge píše:Rok narození?
Lze jen doufat. Jsou i horší varianty.

Jakub: Jak píše Alef, když nám dáš vědět, jak bys přezdívku chtěl změnit, tak ti ji bez problémů změníme. :wink:

...jinak já bych navrhoval začít krok po kroku - nejdřív zahrát Fiasco s morechem, pak Kuchyně... a pak se uvidí. $D
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Jarxes
Příspěvky: 425
Registrován: 28. 3. 2010, 16:50
Bydliště: Praha 10 Křeslice
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od Jarxes »

Ecthelion píše: ...jinak já bych navrhoval začít krok po kroku - nejdřív zahrát Fiasco s morechem, pak Kuchyně... a pak se uvidí. $D
Spíš nejdřív bude Kuchyně, podle toho jak má morech čas...
Rok to není, můj rok narození je 1994 :D , je to měsíc a den 8.8. :) (Opravdu jsi to věděla Sparkle? Nebo přečetla na fb?)

Sparkle píše:Podle mě bys to měl na pár let uložit do šuplíku a vrátil se k tomu, až nasbíráš víc zkušeností. Tím nemyslím jen zkušenosti s hraním různých RPG systémů, ale celkově. Například jsem dneska viděla, že jsi na fb stránce "Hry na hrdiny" vytvořil banner, který porušuje autorská práva. Tyhle amatérské kiksy musíš odbourat, aby tě někdo mohl brát vážně jako autora hry. Začni psát třeba články o rpg do nějakého školního časopisu, postupně se vypracuj na redaktora čtenějšího fanouškovského webzinu. Tvoř drobňoučké doplňky a střípky ke hrám, jako dělá Quentin na svým blogu. Choď na cony, dělej tam přednášky a opengamingy, pomáhej tam s organizací jako brigádník. Přidej se k nějaké neziskovce, která pracuje s osvětou mládeže. Pořiď si domů věci, které jsou úspěšné (nemusejí to být RPG) a studuj je: počítačové hry, filmy a seriály, knižní bestsellery, nejprodávanější časopisy a komiksy. Zkoušej vylézt ze své komfort zóny a dělej věci, kterých se bojíš, aspoň si tím uděláš představu, kolik jsi ochoten těm hrám obětovat. Zajdi si s Morechem na Fiasco :)
1) Komu se někdy nestane nějakej kiks, ať hodí kamenem :wink:
2) Školní časopis není (na technický škole jsem spoluvydával ročníkový sborníky, kde byli nejlepší školní povídky a pár článků o novinkách na scéně her, filmů, literatury atd. z celýho roku )
3) Něco jako neziskovku už mám za sebou, i když z trochu jinýho soudku (Iniciativy, Sdružení, Aktivismus, organizace a úspěšný sehnání prostředků na činnost iniciativy což není nic lehkýho když jenom aby jelo pódium s mikrofonem a možností hudby musí k němu být generátor vypůjčitelný za minimálně 12 tisíc na den)
4) Z čeho usuzuješ, že nemám nastudovaný i filmy, hry a literaturu (samozřejmě nemyslím všechnu na světě, ale píšeš to jak kdybych měl znát jen HnH $D )?
5) O komfort zóně sem neslyšel od 13ti let, zůstala s masovou demonstrací na Václaváku.
(Když mám cíl, je každá oběť malá, problém je, ale jak to tak bývá čas...)
6) S Morechem určitě na Fiasco vyrazím, ale na Modusu pracovat stejně dál budu.

Tenhle komentář sem si možná až přílišně vztáhnul k sobě, ale prostě mě to trochu popudilo, já bych tobě například nikdy neradil v takovýmhle stylu (trochu mi to připadá jako: "Sice o tobě nic ani nevím, vlastně ani moc nechci vědět, ale jsi určitě nezkušenej, jdi na vandr a vrať se až něco zažiješ, a to něco zažiješ!" Promiň za ne zrovna nejlepší reakci, ale myslím, že tebe by podobná poznámka možná taky celkem rozhodila. Kord když máš rozjetej projekt a rozhodně si nemůžeš dovoli dva roky trajdat kdesy tusy a potom se k tomu vrátit jakoby nic ).
Kdysi jsem měl nick: Jakub88
Stále tvořím:
- Mythos, Slovanský Fantasy Svět
- Fantasy Univerzum Mezisféry, inspirovaný Planescapem a WFRP
- Transcendenci, Pokračovatele Mezisfér překlenující do Sci-fi, stále silně ovlivněné Planescapem (a Sagou, SW, a dost umírající Coorabií)
- Metropolis, Postapo Setting, zakončující éru Mezisfér pádem do prachu a popelu hvězdných civilizací
Vyvíjím: Modus & Dice Modulární Univerzální Systém pro hraní RPG
Založil jsme a Spravuji: komunitu Hry na Hrdiny Fb & Web
Jsem Freeform hráč, s tabulkama na mě nechoďte!
Uživatelský avatar
Jarxes
Příspěvky: 425
Registrován: 28. 3. 2010, 16:50
Bydliště: Praha 10 Křeslice
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od Jarxes »

onge píše: Jinak mě ta tvá rada (ne ohledně 88, ten zbytek) přijde taková... praktická. Bohužel ale ne pro Jakuba.
No mě ta rada praktická rozhodně nepříjde $D .
Naposledy upravil(a) Jarxes dne 20. 1. 2014, 22:17, celkem upraveno 1 x.
Kdysi jsem měl nick: Jakub88
Stále tvořím:
- Mythos, Slovanský Fantasy Svět
- Fantasy Univerzum Mezisféry, inspirovaný Planescapem a WFRP
- Transcendenci, Pokračovatele Mezisfér překlenující do Sci-fi, stále silně ovlivněné Planescapem (a Sagou, SW, a dost umírající Coorabií)
- Metropolis, Postapo Setting, zakončující éru Mezisfér pádem do prachu a popelu hvězdných civilizací
Vyvíjím: Modus & Dice Modulární Univerzální Systém pro hraní RPG
Založil jsme a Spravuji: komunitu Hry na Hrdiny Fb & Web
Jsem Freeform hráč, s tabulkama na mě nechoďte!
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od Sparkle »

No ptal ses, co máš dělat. Tak jsi dostal odpověď. Víc možností, jak ti pomoct, v tuto chvíli nevidím.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od morech11 »

moja rada bude veľmi jednoduchá - práve si prekročil hranicu, keď sa príliš naviažeš na svoj výtvor a to nie je dobre. rozhodne nie v tejto fáze vývoja. odlož modus do šuplíku, túto tému neotváraj, radšej ressurectni nejaké staré témy, čo ti prídu zaujímavé a nerozmýšľaj pri nich na modus. dáš si kuchyňu, dáme si fiasco a potom sa k tomuto vrátiš
prestávaš sa zvládať odosobňovať a navyše to tu celkom začína vrieť. kľudne požiadaj moderátorov, aby ti to tu na ten čas zamkli, nech je tu kľud a potom sa na to celé pozrieš s čerstvou hlavou
myslím, že teraz by takmer čokoľvek iné tomu systému viac uškodilo ako prospelo
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od York »

Přiznám se, že mi přijde docela kontraproduktivní místo pomoci s vývojem (případně se sebevzděláváním v rámci herního designu, což jsou ale spojené problémy a jedno je nutně provázeno druhým) dávat rady do života, byť dobře míněné. To je asi jako by v první třídě paní učitelka žáčkům řekla, že bude lepší, když se místo hodin počtů půjdou věnovat něčemu jinému a počty se začnou učit až za pár let, až naberou víc zkušeností a tak.

Každý design každé hry, nehledě na to, jak zkušený designér ho dělá, je zároveň proces učení se. Zjišťování, co funguje a co ne, stavění na předchozích výsledcích, testech a pokusech. Zabývá se tím třeba kybernetika a je to docela serious business. Jasně, odstup je fajn věc a může dost pomoct, ale nevím o tom, že by nějaká dobrá hra vznikla tak, že si designéři řekli, že bude lepší, když pojedou na dva roky rybařit na Nový Zéland.

Jedna věc je, říct si, že za půl roku musí být hotová funkční hra. To je tak trochu sázka do loterie - možná to vyjde, možná ne. Možná ta hra vzbudí zájem, i když moc dobrá nebude. Stát se může ledacos, ale nebál bych se toho. Každý autor musí dříve nebo později čelit tomu, že nějaká část jeho tvorby nemá takový dopad, jaký si představoval. A pak to buď překousnout, zase se postavit na nohy a jít dál, nebo s tím navždy praštit. Každopádně to k tomu ale patří a nevidím smysl v tom, chránit někoho před možným "neúspěchem" tím, že mu řeknu, aby se (třeba na čas) přestal snažit.

Když to vezmu z osobní zkušenosti: Napsal jsem pětisetstránkový traktát a nakonec se rozhodl prozatím se o vydání nesnažit (respektive možná nikdy). I přes to to považuju to za něco srovnatelného řekněme s několika lety studia zakončenými svědomitě napsanou diplomovou prací. Štempl mi za to sice nikdo nedá, ale přínos to pro mě mělo nesmírný. Minimálně v tom, že jsem takovou věc dokázal dotáhnout do prezentovatelného stavu (+ když vám zavedený nakladatel se spoustou nabídek a nabitým edičním plánem dá kupu připomínek s tím, že stojí za to na tom dál pracovat, tak to už něco znamená).

Už to zas s délkou trochu přeháním a navíc tu omílám pořád tu jednu věc dokola, ale imho je to fakt důležité: Málokdy vede ke kvalitním výsledkům jiná cesta, než přes spoustu dřiny a vlastní tvůrčí práce. Je třeba psát, designovat, učit se z vlastních i cizích chyb a zase psát a designovat. Při tom samozřejmě i studovat, na co přišli jiní, protože to tu cestu může dost značně urychlit. A je vcelku jedno, jestli se to naučím na dvaceti malých věcech, nebo na jedné velké, kterou pětkrát kompletně přepíšu a přepracuju (byť ta první cesta bývá jednodušší z hlediska udržení dlouhodobé motivace). Radit něco jiného je podle mě zcela určitě špatně.
Naposledy upravil(a) York dne 21. 1. 2014, 12:34, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od Alef0 »

Jasně, odstup je fajn věc a může dost pomoct, ale nevím o tom, že by nějaká dobrá hra vznikla tak, že si designéři řekli, že bude lepší, když pojedou na dva roky rybařit na Nový Zéland.
Je ťažké zahodiť myšlienku, nehovoriac o celom projekte, lebo ľudia neradi aktívne failujú (čo je na samostatný traktát) a už vôbec nie, keď sú v neustálom kolobehu tvorby. Vtedy sa im zdá, že pokiaľ tvoria a spisujú a majú idei, tak to nemôže byť zlé. V extréme majú problém ujsť aj vtedy, keď je všetkým naokolo jasné, že je to zlé (v IT je to povestný death march).

Pri rybárčení / kreatívnej pauze sa myšlienky utrasú, usporiadajú, a zistí sa, že projekt mal failnúť už o rok skôr; utriedia sa v hlave skúsenosti a zistí sa, čo ďalej. Príkladov je mnoho: každý akademik, čo išiel na ročný sabbatical, by vedel rozprávať.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
pipux
Příspěvky: 371
Registrován: 2. 3. 2010, 18:48
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od pipux »

Takže, čas na výstižný (semi-trollící) komentář ...

I. Sparkle radí, jak nebýt nepoučitelný patlal.

II. Jakub nebere v potaz podtext Sparkliných rad, a ohrazuje se povrchními protikomentáři, aby si ubránil své sebepojetí (neříkám, že bych snad v tomto byl o třídu lepší ... nicméně tu jde o demonstraci naší lidské, skoro až klausovské ješitnosti, která nám zabraňuje vidět dál, než na špičku nosu).
:arrow? Zlaté pravidlo k bodu II.: aspoň co se "řemeslného zpracování" týče, nemá smysl se přít s člověkem, který má X let zkušeností k dobru vůči mě.

III. York argumentuje tezí, že restrikce zabíjí kreativitu. Vskutku humanistické, nicméně bavíme se tu o ryzí, nespoutané kreativitě, anebo o tvůrčí metodice a Jakubových výstupech, které se po nějaký čas drží toho stejného rámce (tj. rámce neefektivního, dle názoru Spraklina i mého)?

IV. Nazdar Alefe. Kdokoliv navrhoval logickou strukturu mozku, by se měl stydět (vždyť ta věc upřednostňuje provádění algoritmů, týkajících se objektů, které se zavedou do dlouhodobé kontextové paměti - čím více energie je vynaloženo na zavedení daných objektů, tím vyšší priorita je přiřazena spjatým algoritmům! /WTF, testování validity nikde). A nějaký traktát se určitě najde.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od OnGe »

Mno, když už si tu teda hrajeme na sudičky, tak já ti, Jakube, taky něco poradím:

Dělej co uznáš za vhodné a dělej to jak nejlíp dokážeš. Nehledej nějaké guru, co ti řeknou co máš dělat, akorát si dávej pozor, abys neprolézal stokrát prošlapané slepé uličky (tj. užitečnější jsou spíš rady, co nemáš dělat). Neměj X rozdělaných projektů, ale soustřeď se na jeden. Nebo jestli potřebuješ korzovat, tak měj otevřených co nejmíň projektů. Když se něco ukáže jako slepá ulička, tak se na to vykašli. Na světlo vynášej jen věci, které považuješ za prakticky hotové (a to zvažuj ne v momentě, kdy to dopíšeš, ale tak o dva týdny později, kdy si to znovu přečteš a nenarazíš na žádný zádrhel). A možná ani ne na těchto "odborných" místech, ale spíš někde, kde najdeš publikum.

Ale rozhodně se nenech nachytat tím, že začneš od píky dělat něco úplně jiného a nějakým zázrakem se tím naučíš dělat hry. Jako ono by bylo super, kdyby někdo dotáhnul zdechnuté věci, psal články všude možně a tak vůbec dělal takovou tu osvětu a kde komu by to udělalo radost a třeba se tím i něco naučíš... jenže je to sice dál, zato horší cesta.

Jo a taky musíš počítat s tím, že si nesčetněkrát nameleš držku. Spoustou různých způsobů. Občas i dost drsně. Z každého takového držkopádu si musíš vzít ponaučení (jinak jsou na nic). Člověk se učí z chyb (ideálně z cizích, ale vlastní mají přinejmenším stejný potenciál), ne z napodobování něčích úspěchů podle nepatrného zlomku informací, které se o tom úspěchu dají zjistit (viz. startupová scéna a drtivé pády týpků, co místo bible používají životopis Steva Jobse :) ).
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Jarxes
Příspěvky: 425
Registrován: 28. 3. 2010, 16:50
Bydliště: Praha 10 Křeslice
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od Jarxes »

Ok...
Zprvu bych se Sparkle rád omluvil za ten můj výboj, měl sem rozhodně reagovat jinak (i když neplánuju dvouletý vandr do světa na zkušenou).
Trochu bych se stejně asi přiklonil svým přístupem k tomu co tu říkal Onge a York, zkušenosti si myslím nenaleznu v redakci (viz redaktoři pc/konzovolých her, kolik % z nich se stalo veleúspěšnými vývojáři?), ale tím že něco zkusím :) ... A samozřejmě to může znamenat, že si zase jednou (nebo i víckrát) pořádně nabiju hubu :D .

To, ale neni jediná věc co sem chtěl teď říct. Dám na moudrou hlavu pana komořího, a zatim se Modusu nebudu nějak víc věnovat (aspoň nebudu aktualizovat na internetu), zajedu na PragoFFest, zahraju si s Morechem Fiasco, doufám že si vyberu nějaký ingredience a zapojím se do RPG kuchyně, a až po tom se vrátím (možná s menším zpožděním) k Modusu.

Akorát bych ještě něco řekl k němu, pořád se tu řešilo čím se odliší od ostatních, a já bych řekl, že už jen to že je dost inspirovaná DRD II ho celkem odlišuje od dalších univerzálních systémú (+ nepotřebuje x/y kostek, ani d20 etc.), a pak taky to, že se hodlám zabívat i sandboxovou a strategickou hrou. A jsem u toho, existují nějaké sandboxové hry na hrdiny s nádechem podobným jako třeba minecraft? Strategické asi nějaké jsou, ale moc jich asi nebude a jako součást jednoho univerzálního systému jich bude asi ještě míň, a jednoduchých na hraní? Heh, těch moc asi opravdu nebude.
Kdysi jsem měl nick: Jakub88
Stále tvořím:
- Mythos, Slovanský Fantasy Svět
- Fantasy Univerzum Mezisféry, inspirovaný Planescapem a WFRP
- Transcendenci, Pokračovatele Mezisfér překlenující do Sci-fi, stále silně ovlivněné Planescapem (a Sagou, SW, a dost umírající Coorabií)
- Metropolis, Postapo Setting, zakončující éru Mezisfér pádem do prachu a popelu hvězdných civilizací
Vyvíjím: Modus & Dice Modulární Univerzální Systém pro hraní RPG
Založil jsme a Spravuji: komunitu Hry na Hrdiny Fb & Web
Jsem Freeform hráč, s tabulkama na mě nechoďte!
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od Aljen »

Priznam ze vobec nebiem ake minecraftovske hry a naviac strategicke myslis
Absolutne nie
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: [systém] Vývoj a tvorba: Modus

Příspěvek od Alef0 »

A jsem u toho, existují nějaké sandboxové hry na hrdiny s nádechem podobným jako třeba minecraft?
Čo si predstavuješ sandbox a la Minecraft?

V Minecrafte len buduješ, tam žiadne charaktery nie sú, nie?

Sandboxoidné boli nejaké veci, ktoré ti vygenerovali vesmír (názov dačo, dačo, dačo Stars :-))
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 12 hostů