Ty nejlepší staré hry, ze všech!
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15020
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
A prosímtě, co vlastně je na té vanilce tak zásadního, co jinde nenajdeš?York píše: ↑4. 9. 2019, 11:35Moderní WoW a vlastně všechna MMOčka jsou úplně jiná hra než vanilla WoW. A jelikož vanilla bavila milióny hráčů, kteří k ní dnes nemají žádnou alternativu, tak je celkem jasné, proč je Word of Warcraft Classic tak úspěšnej - a to přes všechny chyby a kostrbatosti 15 let starého designu.
(Disclaimer: Hrál jsem WoW vanilla, dřív než to bylo cool, ale nedoleveloval jsem ani na max level, protože jsem v bojích s mobama nudou usínal, a to doslova. Takže tu hru znám, ale zdaleka jsem tam nezažil všechno, co se zažít dá.)
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
Ono je to spíš o tom, co všechno tam není.
Není tam dungeon finder, takže musíš fakt komunikovat s lidma, když chceš hrát v grupě.
Není tam raid finder, takže na raidování potřebuješ organizovanou gildu.
Nejsou tam achievementy, takže cíle si stanovuješ sám.
Obsah není trivializovanej (to už úplně neplatí, protože dneka existujou addony ukazující, kde máš plnit kterej quest, a návody, v jakém pořadí je nabírat, ale původně jsi fakt musel číst popisky questů, abys věděl, co máš vlastně dělat). Na grupové questy fakt potřebuješ grupu, pullnout víc mobů najednou je nebezpečný atd.
Nedostaneš všechno hned.
Nejsou tam homogenizované classy. Žádná tedy neumí všechno a každá má něco, v čem je fakt hodně dobrá.
Nejsou tam homogenizované itemy. Reward z questu z level 50 může být klidně nejlepší item pro daný slot až do konce hry. Některé itemy mají zajímavé, situační použití.
Gold matters a ve hře je tuna možností, jak gčka vydělávat, takže je na tobě, co přesně budeš dělat. Já jsem se teď třeba asi hodinu potápěl v moři a vytahoval kraby z pastí, abych vydělal na mounta na levelu 40
To, co teď běží, není vanilla WoW, ale remake postavený na patchi 1.12, který vyšel víc jak dva roky po releasu. Vanilla byla v mnoha ohledech objektivně špatná a nedodělaná hra.
- Sadako
- Příspěvky: 5293
- Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
- Bydliště: Stadt von Morgen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
Trochu zapomínáš na pár věcí.
Vanilla bavila miliony hráčů v moment, kdy neexistovala srovnatelná alternativa - jakože ani nikdy předtím. Ne že by WoW bylo první MMORPG, ale co se velikosti týče, bylo první skutečně massive.
A pak je tu ten faktor nostalgie - já si nemyslím, že by vážně tolik lidí bylo aktuálně taženo k vanille silou pouhých mechanik. Celá ta zkušenost byla určitým způsobem komplexní a je nějak zadrátovaná v paměti; je to touha po zopakování nějakého typu zážitku, velmi často i sociální (viz ty, hraješ někde, kde hrát nechceš, protože chceš hrát S NĚKÝM).
Fakt jsem zvědavá, jak to bude úspěšné dlouhodobě, míněno v řádu alespoň několika let.
Mimochodem, když tak čtu ten tvůj post Pietovi, co tebe vlastně ve hrách baví? Jako činnost, zejména, co tě baví na MMO. Mám podezření, že buď přesně opačné věci co mě, nebo něco pro mne naprosto nepředstavitelného.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
Colossal bullshit.
AO, DAoC, UO, Everquest, Everquest II, Asheron's Call a spousta dalších.
Hrál jsem to teď lážo plážo skoro dva měsíce na freečku a bavilo mě to jako už dlouho žádná hra. Není to jen o aktuálním hype.
Perzistence. Tedy vědomí, že to, co dělám, bude mít efekt i za rok nebo za dva, prostě že někam směřuju. Proto už pár let hraju World of Warships, přestože je to jinak dost stupidní hra. Jako jedna z mála současných her ale nabízí perzistenci.
- Sadako
- Příspěvky: 5293
- Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
- Bydliště: Stadt von Morgen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
A všechny tyhle byly tak velké, masově rozšířené (což je to, o čem mluvím, ne datum vzniku) a s takovým dopadem jako WoW, jo?
Hm, hledala jsem něco, co by mi ukázalo MMO populations někdy před rokem 2010 a našla akorát tohle.
http://www.randalolson.com/2014/11/12/m ... 1998-2013/
Já ti asi nerozumím. Můžeš to nějak rozvést? Klidně na nějakém příkladu. Protože já moc nevím, co si pod tím mám představit - a proč k tomu potřebuješ multiplayer.
EDIT: Totiž, když zabiješ raid bosse, tak je tam za týden znovu. A znovu. Cokoli, co v té hře uděláš, na ni reálně nemá dopad, protože je potřeba, aby jela cyklicky, ne lineárně. Kde je tam jaká persistence?
Naposledy upravil(a) Sadako dne 4. 9. 2019, 14:54, celkem upraveno 1 x.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15020
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
To jsou pro mě tak 1/3 zajímavé věci a 2/3 něco, co by mě v ranných časech WoW štvalo a teď, když už mám práci, rodinu a jiné koníčky než jen hraní her, ho to rovnou diskvalifikuje. (:York píše: ↑4. 9. 2019, 12:00 :arrow? Není tam dungeon finder, takže musíš fakt komunikovat s lidma, když chceš hrát v grupě.
:arrow? Není tam raid finder, takže na raidování potřebuješ organizovanou gildu.
:arrow? Nejsou tam achievementy, takže cíle si stanovuješ sám.
:arrow? Obsah není trivializovanej (to už úplně neplatí, protože dneka existujou addony ukazující, kde máš plnit kterej quest, a návody, v jakém pořadí je nabírat, ale původně jsi fakt musel číst popisky questů, abys věděl, co máš vlastně dělat). Na grupové questy fakt potřebuješ grupu, pullnout víc mobů najednou je nebezpečný atd.
:arrow? Nedostaneš všechno hned.
:arrow? Nejsou tam homogenizované classy. Žádná tedy neumí všechno a každá má něco, v čem je fakt hodně dobrá.
:arrow? Nejsou tam homogenizované itemy. Reward z questu z level 50 může být klidně nejlepší item pro daný slot až do konce hry. Některé itemy mají zajímavé, situační použití.
:arrow? Gold matters a ve hře je tuna možností, jak gčka vydělávat, takže je na tobě, co přesně budeš dělat. Já jsem se teď třeba asi hodinu potápěl v moři a vytahoval kraby z pastí, abych vydělal na mounta na levelu 40 ;)
Jako že chápu to kouzlo, ale většina toho seznamu je "věci trvají dýl a jsou komplikovanější". Jako třeba ty findery - to se v současném WoW nenajde dost lidí, co ve skupině/raidu komunikovat chtějí, že je třeba tyhle nástroje rovnou vyhazovat, aby komunikovat museli?
("Je třeba číst popisky questů" si z WoW pamatuju. Quest: "Ztratil se mi syn." Řešení: Zabíjej krokodýly v konkrétním úseku řeky, než některému v žaludku najdeš medailon. Tfuj, teda.)
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22578
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
Eh, a jaký že význam bude mít tvoje současná hra ve WoWs za pár let?
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
Když pomineme network effect (který tě nutí hrát to, co hrají všichni, protože to nejspíš hraje většina tvých kamarádů), který o kvalitě hry nic moc neříká, tak hru si většinou nevybíráš podle toho, kolik lidí ji hraje. To bych teď musel hrát Overwatch nebo co, děkuju pěkně
Na to, aby byla onlinovka životaschopná, stačí pár tisíc hráčů. S desítkami tisíc hráčů může i růst a fungovat dlouhodobě. Nekomerční onlinovka vyžije klidně s desítkou hráčů. Masovost není tudíž nějak zvlášť zásadní. Komerční faktory ale samozřejmě hrajou roli. Anarchy Online je lepší hra než World of Warcraft, ale zdaleka nebyla tak úspěšná, protože Blizzard těžil z úspěchu svých předchozích her, zatímco Funcom nikdo neznal.
Třeba budu dva měsíce grindit goldy na mounta, na kterém budu pak dva roky jezdit.
V zásadě asi nepotřebuju, ale persistentní singleplayery nikdo nedělá. Blížilo se k tomu kdysi třeba UFO, ale i to vydrželo jen na pár měsíců.
Vyjezdíš si lodě, vlajky, kamufláže a kapitány, se kterými budeš za těch pár let plnit mise na další lodě, vlajky, kamufláže a kapitány.
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
Tohle je falešný argument. Pokud chceš hrát onlinovku dlouhodobě, tak neexistuje nedostatek času, ale pouze nedostatek obsahu. Když hraješ míň, tak ti ten samý obsah vydrží dýl, což je žádoucí.
Samozřejmě když naopak chceš v rámci svého omezeného času dohrát spoustu různých her, tak persistentní onlinovka zjevně není hra pro tebe.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22578
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
Aha. Já už myslel, že by sis třeba vyjezdil lodě a kapitány, aby ses nimi pak zapojil to nějakého jiného módu, kde je využiješ.
Nicméně pokud tě baví hodinu lovit kraby, abys měl dost peněz na jezdecké zvíře, a to v on-line hře, tak máme asi úplně jiné nároky na zábavu. Připomíná mi to kluka, který ve War Thunderu v bitvě pořád startoval a přistával na letišti, protože za to bylo také určité množství XP.
A to že ve hře musíš věnovat čas otravným věcem místo zábavnějšího hraní určitě není falešný argument
hraju: Ω Projekt Omega
- Sadako
- Příspěvky: 5293
- Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
- Bydliště: Stadt von Morgen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
Ehm... takže ono persistence pro tebe nesouvisí s prostředím - tzn. tvé akce mají nějaký trvalý dopad - ale s tím, jak dlouho ti vydrží věci?
Co třeba věci jako Conan Exiles, No Man's Sky nebo Planet Explorers? To mi všechno přišlo jako hry na dlouhé zimní večery, které vydrží zatraceně dlouho, protože je tam pořád co dělat a kam jít a co stavět a zkoumat.
Dají se hrát i single, minimálně já je tak hraju.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
Ty mluvíš o perzistentním světě, já o perzistentním vývoji postavy, sort of.
A ano, má to hodně co do činění s tím, jak dlouho ti věci vydrží. Proto to Blizzardi tak posrali s datadiskama, které kompletně vymažou všechno, co jim předcházelo. To byl asi největší hřebík do rakve.
Conan Exiles jsem hrál, svět jsem si prolezl (Funcomáci umějí world design fakt na jedničku) a pak už moc nebylo co dělat. Prozkoumávání světa je fajn, ale samo o sobě nestačí. World of Warships třeba svět nemají vůbec.
Stavění věcí by bylo fajn, kdyby mělo nějaký dlouhodobý smysl.
Pro každého je otravného a zábavného něco jiného. Staré hry, jako třeba právě vanilla WoW nebo Anarchy Online, ale v tomhle ohledu rozhodně nejsou bez chyby a spousta věcí by v nich šla udělat zábavněji.
Třeba tohle.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15020
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
To jsou zrovna věci, co všechny vypadají zajímavě, povídej. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Sadako
- Příspěvky: 5293
- Registrován: 28. 1. 2007, 21:15
- Bydliště: Stadt von Morgen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
Něco jako no level cap + level scalling okolí donekonečna + neustálá nutnost grindu?
Smysl v čem?
Mně je tenhle koncept extrémně těžko srozumitelný - pořád tápu v tom, o co ti tam vlastně jde, kde je tam pro tebe zašitá ta krabice s nápisem FUN.
Jako víš co, jestli se ti ten mount tak líbí, tak na něm asi můžeš jezdit klidně pět let i bez investiční pobídky.
EDIT: Pieta
Conan Exiles je open world/survival (na survival se dá vysrat nastavením parametrů soukromého serveru tak, aby přestal být extra nutný) ze světa Conana. Nejsou tam tradiční questy, prostě jde, stavíš, vraždíš potvory, sbíráš si otroky, vraždíš lidi, obětuješ bohům, věnuješ se kanibalismu... jede na to vyprávění příběhů prostředím a je na to shitload modů i oficiálních rozšíření.
Dá se to hrát jako multiplayer/coop s ostatními, to jsem nezkoušela, mě to v počítačových hrách málokdy baví. Jako single player dobrý.
Planet Explorers - sandbox scifi RPG, něco jako Conan Exiles, akorát ve vesmíru, infantilnější grafice a bez povlávajících penisů. Uděláš si kosmonauta a prozkoumáváš planetu s bizarním životem, velmi silně zaměřeno na ten crafting, dá se tu postavit kdeco. Akorát, bylo to early access, vysypal se jim multiplayer a před asi 2 měsíci to dali na Steamu for free, jestli se nepletu, ergo vyzkoušení stojí akorát čas a nervy.
Pathea má na svědomí ještě decentně podobný My time at Portia ve stylu fantasy, to jsem nehrála, ta grafika je na mě moc infantil Ghibli-like, ale prý je to dobré.
No Man's Sky - zčásti podobné Planet Explorers, ale v lepší grafice, rozlehlejším prostředí, s menším procentem craftingu na planetách a vesmírným simulátorem poletování. Létáš vesmírem, prozkoumáváš planety, vylepšuješ si loď a skafandr a tak. Nedávno vyšel megapatch, co úspěšně zalátal problémy, co měla hra těsně po vydání a ještě dlouhou dobu poté.
Hrála jsem to jenom krátce u někoho na návštěvě, ale rozhodně si to hodlám koupit, jen se pořád nemůžu rozhodnout, kde (Steam, GOG) to chci mít.
My Lovecraft is full of dreams (and tentacles)!
- Vallun
- Příspěvky: 32254
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ty nejlepší staré hry, ze všech!
York - jeslti Ti to pomůže - tak já Ti rozumím;)
Battle ID?;)
Battle ID?;)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti