Transport Tycoon

Diskuze o jiných hrách, než jsou stolní RPG.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od Vallun »

Obrázek
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od MarkyParky »

Hm,

předpokládám, źe se ptáš na ty podvodní sedimenty, a ne na ryby?

Netuším, proč ti je to nebere, schválně někde zkusím strojírenské potřeby natáhnout, abych do viděl v praxi ve hře.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od Vallun »

Tak jsem zjistil, že se tam generují samy...proto je to nepřijímá...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od MarkyParky »

Ha, nemáš ve stejné "catchment area" i nějakou fabriku, co je produkuje?


EDIT, to je vlastně divné, sedimenty mají svojí stanici a nemají "catchment area"....
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od Vallun »

Přístav na tom obrázku je vidět...:/
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od Pieta »

Marky, mohl bych tě poprosit, jestli bys něco málo nenapsal k tomu, jak máš nastavenou hru a mody? Zdá se mi, že se ti nějak podařilo vyřešit nebo obejít většinu zádrhelů, kvůli kterým jsem sám OpenTTD odložil - nepoužitelnost městské dopravy, obecně nemožnost odvozit náklady bez toho, že by člověk sahal po technicky hodně složitých řešeních (dvojité koleje oběma směry, skoro plně vytížené, atd), prostorová náročnost složitějších křížení, atd.

Část toho vidím, že je jiným přístupem ke stavění - míváš víc paralelních linek a nesnažíš se tolik mít páteřní sítě, třeba. Ale už to, že ti funguje doprava autama a tramvajema, to je třeba něco, co se mi nikdy nepovedlo, bez ohledu na vybranou epochu...
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od MarkyParky »

Popravdě, jsem trochu překvapen, jak dobře to zatím v té hře vychází. A trochu se bojím, co s tím udělají 30. a 40. léta, kde prudce narostou kapacity budov (ale snad i kapacity dopravních prostředků). Ale zkusím.

1. Distribuce nákladu
a) Úplný základ je mít ji vůbec zapnutou. Bez toho lidé/náklady nepřesedají sami a manuální příkazy jsou zlo - jen obtížně s nimi jde dělat to, aby MHD sbíralo pasažéry a vůbec s nimi nejde dělat to, aby je rováželo.

* Prostředí > Distribuce nákladu:
* Distribuce pro cestující: rovnoměrný
* Distribuce pro poštu: rovnoměrný
* Distribuce pro náklady pancéřových vozů: - podle toho, co hraješ. Pokud jsou to banky<>banky, tak rovnoměrný, pokud jsou to zlaté/diamantové doly => banky, pak nerovnoměrný.
* Distribuce pro ostatní třídy nákladu: nerovnoměrný

V dalších volbách mám (ale nepamatuju si, zda to je default, nebo jsem to kdysi vyladil a od té doby se to drží):
- vliv vzdálenosti 100%
- množství vracejícího se nákladu v rovnoměrném: 100%
- vytížení kratších před využitím kapacitnějších: 80%

b) Druhá věc je, uvědomit si, jak funguje a plánovat s ohledem na to síť. Ona do značné míry funguje dobře sama, ale občas si člověk dokáže zavařit zdánlivými drobnostmi.

* Distribuce vždy rozloží percentuálně zboží mezi všechny stanice, které jsou ve stejné síti a jsou spojeny linkami. Poměry už vypočítá podle vzdálenosti a rychlosti přepravy po dané lince, ale snaží se vozit všude, kde to vypadá, že to jde. Nechcete-li, aby se náklad z místa X snažil dostat do místa Y, nesmí být ve stejné síti (tzn. nesmí existovat žádná nepřerušená možnost přestupů mezi X a Y).
* Distribuce neumí číst vnitřní logiku jízdních řádů - příkazy jako "vyčkat na plné naložení" nebo "když máš náklad 0 tak skoč na příkaz číslo 3" a podobně. To neznamená, že je nesmíte vůbec používat, můžete. Ale musíte si být vědomi, co to udělá.
>> Na vstupu do sítě můžete používat "čekat na naložení" a jeho varianty. V síti samotné už to nejde, protože při čekání na slabších nodech by se vám na silnějších hromadili horníci.
>> Na výstupu ze sítě můžete používat jednoduchá podmínková přeskakování jako "pokud už jsi prázdný, vrať se na začátek". Uvnitř sítě to nejde, protože distribuce by ty zkratky vnímala jako časově výhodné, začala by je plnit a tím by nikdy nedošlo k jejich využití a zboží by tam pak čekalo.
>> Vůbec nesmíte používat složitá podmínková přeskakování, protože distribuce každé z nich vnímá jako plnohodnotný link.
>> Vůbec nesmíte používat refity podle čekajícího nákladu, protože distribuce počítá linky vždy podle toho, co má jakou kapacitu v který moment.

Obecná rada zní - začnou-li se v síti dít divné věci, jako první krok je zrušit všechny nestandardní příkazy, udělat z toho jednoduché pendly nebo okružní linky a vysledovat si tok a slabá místa.

c) Je třeba se smířit s tím, že distribuovaný náklad nikdy nebude dobře vyúčtovaný. V síti vždy budou vozidla, která jsou třeba nutná pro to, aby distribuce dovezla věci kam patří (typicky třeba auta na konci rozvážející zboží), ale zároveň už platba za doručený balíček byla provedená v nějaké předchozí iteraci přepočtu a tím pádem zboží, které na posledním úseku své cesty dostane málo (protože schytá akumulované zpoždění). V celku je celá linka výnosná (a bez posledního článku by nefungovala), ale ve statistikách to vypadá, jako kdyby poslední článek byl ztrátový (byť jeho dílčí ztráta je nižší, než zisk celé linky).
Dá se to trochu potlačit volbou "Calculate leg profit relative to source station in feeder systems" (netuším, zda je v ofiko hře nebo jen v tom JGRs patchpacku), ale ani tak to zcela nevymizí.


2. Stanice
a) Překládání:
S distribucí úzce souvisí způsob, jakým stavím stanice. Jde o to, že každý dopravní prostředek se ke svým stanicím chová trochu jinak a to může způsobovat problémy, zejména pokud jde o příkazy "počkej na plné naložení" a jízdní řády.
* Lodě jsou primitivní - prostě zajedou k molu (klidně víc naráz) a ať už čekají na plné naložení nebo na jízdní řád, tak si navzájem nic neblokují. Jde tedy libovolně překládat z lodě na loď, nebo z čehokoliv na loď a nikdy se to nezasekne.
* Vlaky fungují trochu jinak - když někde čekají na naložení, danou kolej zablokují. To může způsobit dva typické problémy:
>> Vlaky čekající na surovinu X nepustí do stanice vlak, který chce nakládat surovinu Y.
>> Vlaky čekající na surovinu X nepustí do stanice vlak, který chce vykládat surovinu X.
Nebo jejich kombinace.
Vlaky naštěstí mají věc, která se jmenuje "Směrování" - malou budku u kolejí, která jde dát do jízdního řádu. Dobrým umístěním do záhlaví lze vlaky přinutit, aby i na společném nádraží nevjeli na nesprávnou kolej a tak nechali místo tam, kde je třeba. Alternativou k tomuhle je používání programovatelných signálů (patch), které třeba nepustí na "vykládací" kolej prázdný vlak, ale já mám radši prosté Směrování. S jeho použitím lze libovolně překládat z vlaku na vlak nebo z čehokoliv na vlak a dá se to naklikat tak, aby se to nezasekávalo.
* Ještě o něco složitější je to u letadel. Letiště jsou malé "stavové stroje", po kterých se letadla pohybují. Mají hardcodované dráhy, které zajišťují, že nedojde k deadlockům. Pokud ale na všech stojánkách letiště je plno, tak se samozřejmě další letadlo nevejde. A už není jak si vymínit, aby jedna stojánka zůstala volná. Letiště jdou tedy snadno zaseknout. Na druhou stranu letiště se většinou používají na pasažéry a tím pádem bez "plně naložit" příkazů, takže překládání lidí z letadla na letadlo není problém. A pozitivní je, že na "vstupu" do každého letiště jako první stav je vyčkávací obrazec, ve kterém může nekonfliktně kroužit víc letadel, aniž by tím udělali bordel ve zbytku sítě.
* Nejhorší je situace u aut a tramvají. Zastávky totiž nejsou stavové stroje, ale čeká se na ně na silnici - a čekající vůz blokuje provoz ostatním. Zároveň pathfinder pošle auto na jinou volnou pozici až ve chvíli, kdy je ta nejbližší obsazená - jenže jedou-li dvě vozidla těsně za sebou, stihne to druhé odbočit do zastávky dřív, než to první zastavit a tím pádem je zablokování silnice jisté - občas to znamená i zablokování jiných, volných nástupišť (protože ostatní auta se k nim skrz to stojící nedostanou). Ve hře je failsafe mechanika, která auta dovoluje stackovat na sebe, aby se takové záseky pomalu uvolňovaly, ale vypadá to divně a je to příliš pomalé, než aby to byl standard. Tím pádem překládání z auta na čekající auto je prakticky jistota záseku a překládání z jiného dopravního prostředku na čekající auto je možné jedině tak, že auta budou čekat právě na jediný druh zboží.

Chcete-li tedy mít jistotu, můžete mít pro každý druh zboží sólo zastávku, a jen graficky je splácávat na sebe:
- Omezení - Umožnit spojení nesousedících stanic

Samozřejmě není to dogma. Pokud nádraží nedělá nic jiného, než že se v něm vykládá železná ruda a uhlí do ocelárky, je v pohodě nacpat víc vlaků do jediného nádraží. To platí i pro auta - obecně stanice, na kterých se jen vykládá, mohou být klidné sdíleny a leckde je to efektivnější (nebo to alepsoň lépe vypadá). Ale jakmile jde o překládání, už chce o tom přemýšlet a když se do toho zamotají auta na výstupu, tak je logické oddělení stanic nutnost, byť graficky na mapě budou naklikané na sousedních políčkách.

b) Záhlaví stanic a křížení
Aby stanice vypadaly přirozeně a vlaky se v nich dokázaly plynule pohybovat, je nutné mít zapnuté a používat "dokonalejší (PBS)" návěstidla, přičemž
- na výjezdu z nástupišť průjezdná ve směru výjezdu
- na připojení záhlaví z/na dvojkolejnou trať jednosměrná (je-li to možné)
- na přípojkách jednokolejek do záhlaví (nebo na dvojkolejnou trať) průjezdná ve směru z vedlejší koleje
Tenhle systém má ve spojení s PBS docela velkou kapacitu.

Je nutné mít při tom vypnuté otáčení vlaků na semaforech.

Kde přestávají jednokolejné tratě stíhat, přidávám výhybny či dvojkolejky se vzdáleností semaforů cca na 1/2 délky vlaku - jen ve složitějších křižovatkách je třeba dát semafory řídčeji (na celou délku vlaku), aby nezpůsobyly deadlocky.

Samozřejmě není to všespásné - na rozdíl od sofistikovaných superplynulých systémů se to má tendenci občas zaseknout. Ale to je pro mé OK - jsem radši když to dobře vypadá a alespoň mám herní agendu s neustálým vylepšováním, které mě baví.

Když tenhle systém přestane stíhat, mám ještě v záloze takové delší na půl rozdělené záhlaví, které dokáže obsloužit i poměrně velké nádraží bez složitých mostů a tunelů - do hry se určitě dostane, udělám pak screenshot.

Když nebude stačit ani tohle, nezbývá, než nasadit průjezdnou jednosměrnou stanici, nebo sáhnout po něčem sofistikovanějším, podobně s tím, když pŕestane stíhat nějaká kolej.

Co se týká páteřní linky - v téhle hře jste si vy zvolili, že to mám budovat jako kombinaci okruhu a menších hvězdic. Kdybyste zvolili páteřní linku, byla by páteřní linka (a asi by nejspíš už touhle dobou byla čtyřkolejná). Ale mám celkově pocit, že ten systém distribuce spíš nahrává rozptýlené síti, než té páteřní.

EDIT:
c) Jízdní řády
Bez těch to v podstatě nejde. Na jejich fungování visí:
- veškerá MHD (bez nich se časem vozidla nastackují do dlouhé fronty a jezdí v řadě, ne roztahaná v pravidelných intervalech
- veškeré okružní linky se zbožím (jako ty naše půlkruhové, co rozváží jídlo a zboží)
- a případné pendly (pokud například spojují dvě jinak oddělené sítě)
Zkrátka tam, kde se neuplatní "čekat na naložení" a zároveň jezdí víc jak jeden dopravní prostředek, jízdní řády jsou nutnost. Při tom používám v tom patchpacku volbu: "Use timetable to ensure vehicle separation by default" a v jízdních řádech zapínám "Auto Separation" a "Automate". Nepamatuji si, jak jsou/nejsou tyhle volby ve vanille, ale mám za to, že nejméně jedna z nich chybí a bez nich byly jízdní řády vždy hrozná dřina (fungovaly, ale člověk musel rozstupy mezi vozidly nastavovat ručně a předělávat je s každým nákupem nového vozidla nebo změnou trati).


3. Průmysl a rychlost hry
a) Hraju hrozně pomalou hru. Daylength patch (je součástí toho patchpacku) nastaveno na 15. To znamená 15x menší produkci za herní rok, což i auta (koňe!) zvládají odvážet. A já mám zároveň čas si vychutnat pár desítek minut hraní s různými lokomotivami, auty a podobně v hodně hustých setech, což by mi v normální hře prolétlo pod rukou rychlostí 10 nových vozidel za 20 minut.

b) Hraju FIRS ekonomiku, která má jednu hezkou featuru - když neposíláš terciální suroviny do primárního průmyslu, maká pomaleji. To ti dá čas pomalu si zbudovat síť a teprve když šlape, tak boostnout produkci dodáním pomocné suroviny.

c) Šetřím se vším. Začínali jsme s pár městy a "nízkým" množstvím průmyslu. Hra toho i tak nageneruje až až, případné si nainvestuju, když mám málo. Ale je celkem zásadní si od počátku tu hru nezahltit, protože pak už člověk nedělá nic jiného, než že záplatuje, záplatuje, záplatuje.



Co ještě by tě zajímalo?
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od MarkyParky »

EDIT: Výše přidány jízdní řády, na které jsem zapomněl.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od Vallun »

Jako ta hra je hodně vymakaná:) Zvolils dobrý set modů...:)

Já si dal víc měst a teď mám třetinu plochy zadomovanou a dostavit průmysl (propojení) skoro nejde...ještě, že od počátku mam těžiště dorpavy na lodích, které jsou super...jen ještě v roce 2005 na lidi byli kolesové parníky relevantní volbou...

Naopak mne sere množství lokomotiv...ocenil bych možnost vypnout exotiku - kazachstánské lokomotivy nebudu použivat už z principu:)

Autodoprava mi nefunguje, vyjma cestujících, které ale lépe zvládají tramvaje...tam je jen škoda, že český set vyprší kolem roku 2022:/
Daylength patch (je součástí toho patchpacku) nastaveno na 15. To znamená 15x menší produkci za herní rok,
- aha, a já se divím, že většina vlaků má 3 vagony:)

Navíc tu nemám lesy! dříve jsem každou hru začínal vlakem vozícím dřevo...:/

Magický buldozer lze zapnout jak?

Konkurenci aktivuji jak?

EDIT: Přijde mi důležiuté zakázat městum samostatně budovat silnice - tak dvakrát za rok řeším to, že mi zasekli kanál....:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od MarkyParky »

Naopak mne sere množství lokomotiv...ocenil bych možnost vypnout exotiku - kazachstánské lokomotivy nebudu použivat už z principu:)
Nevím, kolik nastavení se ti přeneslo, ale já měl zapnuto:
- Severní Ameriku (kvůli začátku, abychom měli vůbec nějaké lokomotivy)
- Všechny Evropy (protože Pivónie)
- Asii (kvůli tomu, abych měl v druhé polovině dvacátého století ruské stroje).

Zbytek exotiky byl vypnutý.

Jinak v nákupních listech jdou lokomotivy schovávat a tak si udržovat pořádek a nechávat si ve hře jen ty, které se ti hodí.


Magický buldozer lze zapnout jak?
Ctrl+Alt+C otevře okno s cheaty. Mezi nimi je.
Konkurenci aktivuji jak?
Před spuštěním hry v menu "Nastavení AI/hry", musíš mít stažené vhodné AI skripty z internetu. Nebo si napsat vlastní umělou inteligenci :D
EDIT: Přijde mi důležiuté zakázat městum samostatně budovat silnice - tak dvakrát za rok řeším to, že mi zasekli kanál....:)
Špatný nápad, růst měst to zastaví, nebo to z nich udělá nudle kolem tvých silnic.

Když město roste, v první kroku staví silnici nebo checkuje volné silniční políčko kolem existujících silnic, v druhém postaví dům.

Důležité je mít povolení silnice/mosty a pod městu i bourat v nastavení hry.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od Vallun »

Jinak v nákupních listech jdou lokomotivy schovávat a tak si udržovat pořádek a nechávat si ve hře jen ty, které se ti hodí.
Naštěstí, ale ve dvacátém století neděláš nic jiného:) Spustili se všechny, takže co chvíli Ti to nabízí třeba úžasné stroje ze Zimbabwe:)

Aha, takže v průběhu hry je nepřidám...:) OK, díky za info...
Špatný nápad, růst měst to zastaví, nebo to z nich udělá nudle kolem tvých silnic.
Rád jim to zasponzoruji...umožní to enchat fleky pro letiště a nádraží, neohrožovat plavební kanály a dát těm ěmstum nějaké urbanistické řešení:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od Pieta »

Dík, fantastický.
MarkyParky píše: 7. 4. 2018, 16:18 >> Na výstupu ze sítě můžete používat jednoduchá podmínková přeskakování jako "pokud už jsi prázdný, vrať se na začátek". Uvnitř sítě to nejde, protože distribuce by ty zkratky vnímala jako časově výhodné, začala by je plnit a tím by nikdy nedošlo k jejich využití a zboží by tam pak čekalo.
Tady si nejsem jistý, o jaké situaci je řeč. Výstup ze sítě je průmysl, který spotřebovává a nic nevyrábí? Čili máš vozidlo, které na jednom místě naloží, pak objíždí několik průmyslů a všude vykládá, a pokud už v něm není nic, znovu se vrátí naložit... A tohle funguje. Jaká je ta varianta, která nefunguje?
MarkyParky píše: 7. 4. 2018, 16:18Dá se to trochu potlačit volbou "Calculate leg profit relative to source station in feeder systems" (netuším, zda je v ofiko hře nebo jen v tom JGRs patchpacku), ale ani tak to zcela nevymizí.
Tohle do hry IMHO přibylo současně s distribucí, a bez toho se na obraty jednotlivých vozidel opravdu nedá spoléhat.
MarkyParky píše: 7. 4. 2018, 16:18b) Záhlaví stanic a křížení
Aby stanice vypadaly přirozeně a vlaky se v nich dokázaly plynule pohybovat, je nutné mít zapnuté a používat "dokonalejší (PBS)" návěstidla, přičemž
- na výjezdu z nástupišť průjezdná ve směru výjezdu
- na připojení záhlaví z/na dvojkolejnou trať jednosměrná (je-li to možné)
- na přípojkách jednokolejek do záhlaví (nebo na dvojkolejnou trať) průjezdná ve směru z vedlejší koleje
Tenhle systém má ve spojení s PBS docela velkou kapacitu.
Tady se musím přiznat, že nestíhám tu terminologii - vláčky jsem nikdy moc neřešil v češtině, takže vůbec nevím, co ty výrazy znamenají. Zkusil jsem kouknout i na vysvětlení na wiki, ale nepomohlo to. (:
MarkyParky píše: 7. 4. 2018, 16:18c) Jízdní řády
Bez těch to v podstatě nejde. Na jejich fungování visí:
- veškerá MHD (bez nich se časem vozidla nastackují do dlouhé fronty a jezdí v řadě, ne roztahaná v pravidelných intervalech
- veškeré okružní linky se zbožím (jako ty naše půlkruhové, co rozváží jídlo a zboží)
- a případné pendly (pokud například spojují dvě jinak oddělené sítě)
Zkrátka tam, kde se neuplatní "čekat na naložení" a zároveň jezdí víc jak jeden dopravní prostředek, jízdní řády jsou nutnost. Při tom používám v tom patchpacku volbu: "Use timetable to ensure vehicle separation by default" a v jízdních řádech zapínám "Auto Separation" a "Automate". Nepamatuji si, jak jsou/nejsou tyhle volby ve vanille, ale mám za to, že nejméně jedna z nich chybí a bez nich byly jízdní řády vždy hrozná dřina (fungovaly, ale člověk musel rozstupy mezi vozidly nastavovat ručně a předělávat je s každým nákupem nového vozidla nebo změnou trati).
To je fajn, že to patch umí. Tohle jsem párkrát zkoušel řešit možnostma, které k tomu má vanilla, ale nikdy to moc nezabralo.
MarkyParky píše: 7. 4. 2018, 16:18a) Hraju hrozně pomalou hru. Daylength patch (je součástí toho patchpacku) nastaveno na 15. To znamená 15x menší produkci za herní rok, což i auta (koňe!) zvládají odvážet. A já mám zároveň čas si vychutnat pár desítek minut hraní s různými lokomotivami, auty a podobně v hodně hustých setech, což by mi v normální hře prolétlo pod rukou rychlostí 10 nových vozidel za 20 minut.
Tohle nastavení znamená konkrétně co? Že opticky se všechno chová úplně stejně, jako ve standardu, ale trvá patnáctkrát tak dlouho, než uplyne herní den, a na délku dne je navázaná produkce továren, počítání nákladů na vlaky a infrastrukturu, nová vozidla atd?

Jak se to projeví na klesání ceně zboží s časem a na odměnách za přepravu?
MarkyParky píše: 7. 4. 2018, 16:18b) Hraju FIRS ekonomiku, která má jednu hezkou featuru - když neposíláš terciální suroviny do primárního průmyslu, maká pomaleji. To ti dá čas pomalu si zbudovat síť a teprve když šlape, tak boostnout produkci dodáním pomocné suroviny.
Pamatuju si správně, že je to FIRS, kde když nepodporuješ průmysl součástkama, tak má tendenci časem ještě zpomalovat? Řešíš tohle nějak?

Ve hře se vyskytoval institut "obchodu se zahraničím", to neznám. Hádám nějaký specializovaný průmysl?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od MarkyParky »

Výstup ze sítě je průmysl, který spotřebovává a nic nevyrábí?
Ne. Sítí myslím soubor linek, které jsou vzájemně propojeny překládáním.

Výstupem ze sítě myslím trať, která v síti na jedné stanici naloží a pak už jen vykládá - buďto rovnou do průmyslu (může i dál něco vyrábět), nebo na tratě, které dál rozváží pryč. Ale náklad už nesmí mít šanci se "vrátit".


Čili máš vozidlo, které na jednom místě naloží, pak objíždí několik průmyslů a všude vykládá, a pokud už v něm není nic, znovu se vrátí naložit... A tohle funguje.
Ano. S jedním nakládacím místem je to úplně bezpečné.
Typický příklad je:
* Vlak vozí do města jídlo
* Na nádraží se přeloží na náklaďáky a ty ho vozí v pořadí do hotelu, obchodu a několika zastávek mezi domy.
* A mezi zastávkami se testuje obsah, pokud je vozidlo prázdné, tak náklaďák už dál neobjíždí zastávky, ale vrátí se na nádraží pro další.
Jaká je ta varianta, která nefunguje?
Podmínkové příkazy nefungují, pokud by v trati bylo víc nakládacích míst.
Typický příklad je:
* Vlak vozí do města jídlo na dvě různá nádraží.
* Mezi nádražími pendluje náklaďák, který postupně objíždí místa ve městě, kde se dá vyložit
* A ve chvíli, kdy by byl prázdný, zkusí si to zkrátit na protější nádraží.
Tohle blbne. Pokud je ve městě víc míst, kde se nakládá, pak nezbývá než pak objíždět poctivě všechno i prázdnými auty.

Možná se ptáš, proč do hotelu/obchodu/k domům nejezdí samostatné linky? Pokud ano, mrkni na to, co jsem napsal o autech a jak si dokáží zablokovat stanice. Mohlo by se pak stát, že vozy do hotelu, čekající na plné naložení, by blokovaly zastávku a vozy do obchodu by nemohly nabírat, i když by na ně jídlo čekalo. Pokud bych chtěl samostatné linky, musel bych se vzdát i čekání na plné naložení a jezdit úplně na prázdno. To je zas lepší jet na prázdno jen kus trati, než celou.
Tady se musím přiznat, že nestíhám tu terminologii - vláčky jsem nikdy moc neřešil v češtině, takže vůbec nevím, co ty výrazy znamenají. Zkusil jsem kouknout i na vysvětlení na wiki, ale nepomohlo to. (:
Starý tycoon měl bloková návěstidla. Ta fungovala takhle:
* Pokud byl blok volný, všechna návěstidla na vstupu dala zelenou.
* Pokud v bloku byl vlak, všechna návěstidla dala červenou.
Umělo to i nějaké řetězení, jednosměrky a pod, ale v základu byl princip tenhle. Bylo to hrozně neefektivní.

PBS (Path Based Signaling) fungují jinak:
* Standardně je všude červená
* Když vlak přijíždí k návěstidlu, pokusí si zarezervovat trať k dalšímu návěstidlu. Pokud mu nic nezabrání (existující rezervace od jiného vlaku), tak si koleje "označí" (na gifech to je vizualizované tím, že ztmavnou).
* Když jiný vlak přijíždí ke stejnému místu z jiné strany, zkusí si najít vlastní volnou trať. A pokud ji najde, zarezervuje si jí také. Tím pádem mohou klidně dva vlaky projet na paralelní trati vedle sebe i když jsou tratě spojené křížením a nic jim nehrozí. To dřív nešlo.

Návěstidla se tedy dávají jen před křižovatku, aby vlaky neměly zbytečně zarezervované koleje napříč křižovatkou, když jsou ještě desítky dílků daleko. Podívej se na tenhle obrázek:
1870-04-02.PNG
1. Jsou připojení dvojkolejné tratě. Jednosměrná návěstidla zajišťují, že vlak si vždy vybere správnou kolej a budou se řadit za sebe. Na vjezdu do křižovatky je návěstidlo vždy co nejblíž, aby vlak nerezervoval křižovatku zbytečně brzo. Na odjezdu to být nemusí (protože tam rezervace nepřekáží), může být o kousek dál, ale musí tam alespoň jedno být, aby si tamtudy vlak nemohl rezervovat cestu (jinak pathfinder upřednostní trasu bez návěstidel).

2. Je připojení nádraží. Jsou to průjezdná návěstidla, protože vlak se musí být schopen dostat na nádraží i z něj. Když zajíždí dovnitř, provede si rezervaci až na nástupiště (a kdyby tam stál vlak, tak nemůže, takže si musí vybrat jiné, nebo počkat před křižovatkou). A zároveň kdyby stál obráceně, tak návěstidlo zajistí, že vlak nebude mít rezervovanou křižovatku po celou dobu nakládání (protože vlak rezervuje nejdál, co to jde).

3. Je připojení jednokolejné boční tratě. Zase je průjezdné. Když přijíždí vlak z vedlejší na hlavní, tak si rezervuje až po návěstidlo, ale ne do křižovatky - tu si zarezervuje až když ho bude míjet. A naopak když vlak z hlavní odbočuje na vedlejší, tak si tu vedlejší hezky zarezervuje skrz návěstidlo celou, až po nejbližší další návěstidlo nebo výhybnu (a tak si pojistí, že ho nikdo z protisměru nesejme)

Mimoúrovňovná křížení jsou samozřejmě efektivnější - na tomhle na sebe občas vlaky čekají. Ale to čekání je relativně krátké - jen po bezprostřední dobu odbočování - a pokud to není masakr provoz, tak to stačí. Plus když třeba vlak z té vedlejší přijíždí a jede doprava, tak si vůbec nerezervuje koleje v protisměru a ty vůbec neblokuje.

To je ostatně hezky vidět na tom vlaku co tam jede. Můžeš vidět, že má rezervováno pod sebou a až do prvního návěstidla před sebou. Ale kolej v protisměru je volná, i když postaru by byla ve stejném "bloku".
Tohle nastavení znamená konkrétně co? Že opticky se všechno chová úplně stejně, jako ve standardu, ale trvá patnáctkrát tak dlouho, než uplyne herní den, a na délku dne je navázaná produkce továren, počítání nákladů na vlaky a infrastrukturu, nová vozidla atd?
Ano.
Jak se to projeví na klesání ceně zboží s časem a na odměnách za přepravu?
Já ti nevím, oni to furt předělávaj (viz ten patch .22.2, který nám propadl firmu do nesmyslné ztráty) :D Na tt-formus jsou o tom popsané stohy a pořád se o tom hádaj (a nejednoznačnost výkladu je myslím zároveň důvodem, proč se tenhle jinak jednoduchý patch nedostal pořád do trunku, i když je hodně oblíbený).
Pamatuju si správně, že je to FIRS, kde když nepodporuješ průmysl součástkama, tak má tendenci časem ještě zpomalovat? Řešíš tohle nějak?
Myslím že ne. To dělával ten Georgův průmysl - ECS.

FIRS imho používá:
- u primárních standardní zrychlování/zpomalování podle ratingu + multiplikátory jako odměnu za dovezené zboží, u
- u seknudárních a terciálních standardní produkci podle dovezeného množství + multiplikátory jako odměnu za různorodost dováženého zboží
Ve hře se vyskytoval institut "obchodu se zahraničím", to neznám. Hádám nějaký specializovaný průmysl?
Ve FIRS jsou dva primární průmysly "přístav" a "terminál", které jsou vlastně jen neobvyklý primární průmysl, který:
* paušálně generuje malé množství "dovozového" zboží
* pokud do něj dovezeš "vývozové" zboží, tak se ten dovoz boostne multiplikátorem podobně, jako když dovezeš traktory na farmu nebo bagry do dolů
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od Pieta »

Jo, už to chápu, ty stavíš průjezdný nádraží. Já obvykle dělal nádraží na odbočce/smyčce bokem od hlavní koleje, jednou stranou příjezd druhou odjezd, takže jsem tu situaci kolem nástupišť představoval úplně jinak a nedávalo mi to smysl. (:

A co že je teda to záhlaví?

PBS je fantastickej tím, jak moc toho zvládne řešit sám. Jeden semafor a vlaky se samy rozřadí mezi nástupiště, to je taková nádhera...
MarkyParky píše: 7. 4. 2018, 22:42FIRS imho používá:
- u primárních standardní zrychlování/zpomalování podle ratingu + multiplikátory jako odměnu za dovezené zboží, u
- u seknudárních a terciálních standardní produkci podle dovezeného množství + multiplikátory jako odměnu za různorodost dováženého zboží
Čili to je ten, kde pokud chceš mít maximální produktivitu, tak chceš dovážet buď všechno najednou, nebo nic... Řešíš tohle nějak? Takové to suroviny vyložit kousek před továrnou a na poslední úsek vozit vlakem, co nabere správné poměry věcí a vyjede, jen když je plný?
MarkyParky píše: 7. 4. 2018, 22:42Ve FIRS jsou dva primární průmysly "přístav" a "terminál", které jsou vlastně jen neobvyklý primární průmysl, který:
* paušálně generuje malé množství "dovozového" zboží
* pokud do něj dovezeš "vývozové" zboží, tak se ten dovoz boostne multiplikátorem podobně, jako když dovezeš traktory na farmu nebo bagry do dolů
A jedeš extreme economy, čili narozdíl od těch jednodušších to nejsou jediné zdroje na to dovozové zboží, ale jen jedna z možností.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Transport Tycoon

Příspěvek od MarkyParky »

A co že je teda to záhlaví?
Záhlaví je "ta soustava výhybek a křížení mezi koncem trati a začátkem nástupišť" - viz oprásek:
Záhlaví
Záhlaví
Čili to je ten, kde pokud chceš mít maximální produktivitu, tak chceš dovážet buď všechno najednou, nebo nic... Řešíš tohle nějak? Takové to suroviny vyložit kousek před továrnou a na poslední úsek vozit vlakem, co nabere správné poměry věcí a vyjede, jen když je plný?
Neřeším.

Musíš se trefit do periody tří měsíců - to s tím zpomaleným časem skoro nejde minout :D

A jedeš extreme economy, čili narozdíl od těch jednodušších to nejsou jediné zdroje na to dovozové zboží, ale jen jedna z možností.
Myslím, že bauxit je i v extreme economy čisté dovozovej.

U ostatních je to alternativní zdroj, jop.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů