Taktika malých jednotek

Diskuze o jiných hrách, než jsou stolní RPG. Je libo počítačové hry, deskovky, nebo LARP? Přijďte si popovídat s ostatními hráči.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13260
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Taktika malých jednotek

Příspěvek od Pieta » 15. 3. 2009, 18:06

Díky jednomu nejmenovanému tématu (: jsem se pustil do hraní UFO: Extraterrestrials, což je nehorázně věrný klon původního Enemy Unknown, a zase mě šíleně chytlo všechno to taktizování, postupy o pár kroků, z krytu od krytu, překrývání palebných zón, hlídání zad jeden druhému... Tohle je styl hry, který mě fakt baví. Využívat terén, hlídat všechny směry, obkličovat nepřítele, do budov vpadávat ze dvou směrů současně, prorážet si cestu zdí, koordinovat lidi v týmu (scout, sniper, těžká zbraň, demolice, automatická palba, atd).

Jaké hry byste mi doporučili, abych si v nich tohohle mohl užít co nejvíc?
Jaké díly UFA jsou v tomhle směru nejpropracovanější?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13260
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Pieta » 15. 3. 2009, 18:19

Z her, které se tématu tak či onak věnují:

Star Wars Republic Commando: Čtyřčlenná jednotka clone trooperů proti všem. Velmi akčně, filmově pojaté, taktika hlavně spočívá v tom, že na připravených místech můžete svým lidem zadávat přesný styl boje, jaký mají použít (občas je třeba někde "místo, ze kterého se házejí granáty"), případně určujete cíle nebo formaci. Hodně akční, hodně nerealistické, zábavné. Pár pěkných detailů jako možnost dveře potichu odemknout nebo odstřelit zámek náloží a do místnosti hodit granát. Střílečka v první osobě (: .

Rainbow Six Las Vegas: Realističtější obdoba předchozí hry, hrajete za velitele tajné protiteroristické jednotky či čeho. Vychytávky jako flashbangy nebo kouřové granáty, kryt je tu úplně zásadní. Občas se naskytne možnost poslat část týmu k jedněm dveřím a sám vpadnout druhými, nebo se kamerou koukat pod dveřmi a členům týmu "označit" jejich prioritní cíle ještě před akcí, sjet po laně a vpadnout do místnosti oknem atd. Vzhledem k výrobci ani nepřekvapí, že je to víceméně Splinter Cell v týmu. Technothriller, first person shooter. Je to X-tá hra v řadě, předchozí prý byly realističtější.

Jagged Alliance: Klasika - tropy, žoldáci, přestřelky. Stylem podobné jako UFO, ale bez výzkumu, výroby a základen, nacházené vybavení hraje větší roli. Naprosto geniální postavy, každá má svou historii, vlastní hlášky a vlastní dabing, a většina taky vlastní mouchy. Někdo odmítá ustoupit, dokud vidí nepřítele, další občas zapomene, kam že to měl vlastně jít, a obzvlášť otravné žoldáky vám občas někdo v noci odkrouhne.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10475
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Ecthelion » 15. 3. 2009, 19:31

Incubation: Time is running out
Obrázek

Starší, ale neskutečně atmosférická věc. Malá jednotka uvízne na základně, kde virus zmutoval kolonisty do zrůdných Scay´Ger. Je to taktická hra s neskutečnými detaily a nébojem, který vás přibije k obrazovce. Vojáci v oddíle se postupně zlepšují, získávají nové zbraně (se kterými se musí učit zacházet, takže jsou zpočátku třeba horší než se slabší zbraní), probíjejí se skrz nepřátelské přesily a snaží se přežít a splnit cíle misí (těch je přes 30, takže je to dlouhá hra). Když dojde munice, vojáci ze zoufalství nasazují bajonety nejen proti základním bojovým Scey´Ger, ale i proti těm střílejícím (a to už je o hubu). Nepřátelé jsou nápadití a někteří jsou třeba ze předu absolutně nezranitelní, takže je musíte vylákat a vymanévrovat tak, abyste se jim dostali na zranitelná záda (a ty šachy, pokud jich je víc...).
Doporučuji. :wink:

[OT]
Téma je zajímavé i mimo počítačové hry... právě dnes jsem studoval strukturu a taktiku fireteamů:
United States Army

The United States Army particularly emphasizes the fireteam concept, as do most special forces.

According to US Army Field Manual 3-21.8 (Infantry Rifle Platoon and Squad) a typical United States Army fireteam consists of five soldiers (Rangers or other quick-response units use four):
Rifleman: Is 'the baseline standard for all Infantrymen.' Typically, two per fireteam, and the most junior members of the team, equipped with the M16 rifle or M4 carbine.
Grenadier: Provides limited indirect fire over 'dead space'. Equipped with an M4/M16 with the M203 slung under the barrel.
Automatic Rifleman: provides suppressive fire; equipped with M249 Squad Automatic Weapon.
Team Leader: provides tactical leadership; equipped with an M16/M4.

United States Marine Corps

The United States Marine Corps summarizes its fireteam organization with the mnemonic "ready-team-fire-assist", the following being the arrangement of the fireteam when in a column:
Rifleman: acts as a scout for the fireteam; "Ready".
Team Leader (M203): also works as the grenadier; "Team".
Automatic Rifleman (currently M249 SAW, formerly BAR): also serves as second in command for the fireteam; "Fire".
Assistant Automatic Rifleman: carries extra ammunition; "Assist".

Fireteam rush

The United States Marine Corps fireteam is organized around the M249 Squad Automatic Weapon. Upon receiving fire, the fireteam can organize in a methodical way to engage the enemy with fireteam "rushes". Fireteam rushes are movement by one part of the team during cover by fire by the other part of the team. Generally, first the Rifleman and Team Leader will move ahead, being covered by the Automatic and Assistant Automatic Riflemen, then the Automatic and Assistant Automatic Riflemen will move up to the Rifleman and Team Leader, being covered by the Rifleman and Team Leader. The process is repeated until no forward progress is possible without serious risk to the entire fireteam. This theoretically increases the safety of the team members during movement.

British Army

The British Army also utilises the fireteam concept. An infantry section of eight men contains two fireteams, Charlie and Delta, each comprising an NCO (Corporal or Lance Corporal) and three Privates. The NCO will carry an L85 rifle with an L17 under-slung grenade launcher. One of the privates carries an L85 rifle, a second an L110 light machine gun, while the final private carries an L86 light support weapon. Some units vary with one of the privates carrying the grenade launcher rather than the NCO.
[/OT]
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 14182
Registrován: 18. 6. 2003, 20:31
Bydliště: Praha

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Eleshar_Vermillion » 15. 3. 2009, 20:52

Fallout: Tactics
Postava je členem jedné z frakcí Bratrstva oceli a s pomocí svého postupně se rozrůstajícího týmu (nejprve tvořeného jen lidmi, ale posléze mohou přibýt různé další druhy, ghúly počínaje, přes párače až po humanoidní roboty) plní jednotlivé lineárně seřazené mise. Hra rozhodně není RPG jako klasické Fallout 1 a 2, jen využívá stejný systém rozvoje postav a celkové rozhraní rozšířeného o pár funkcí pro boj (režimy chůze, pokleku a plazení - upozorňuju, že když jsem se vrátil k F2, tak mi tyhle funkce hodně chyběly $D ), který narozdíl od předchozích dílů nemusí probíhat v kolech, nýbrž i real-timově. Hra rozhodně nepočítá s tím, že vaši maníci někam naběhnou a všechno tam vystřílí (krom toho, že i boj na blízko má své výhody... dostaňte někomu párače za zády a skončil)... je potřeba (jak název napovídá) taktiky, tedy koordinace, skrývání a tichosti, i když otevřenější boje taky nastanou (ochrana městečka před nájezdem supermutantů ze tří stran). Pro takové příležitosti hra disponuje několika bojovými vozítky (od buginy po tank), která lze alespoň částečně využít (zábavné je přejíždění - nepůsobí skoro žádné poškození, ale znehybní postavu... avšak z vozidla je možné střílet, resp. provádět veškeré útoky, t.j. i útoky na blízko, takže postavy v transportéru, zejména jsou-li mezi nimi párači, přejetou oběť velmi rychle ukončí).

A... ne, nezačíná se v energozbroji s laserovým rotačákem, jede se hezky od kožené zbroje s MP5 $D Teda popravdě... myslím, že s koženou zbrojí se dá projít dost velká část hry (až zhruba k poslednímu druhu nepřátel, na ty je už doopravdy potřeba energozbroj), protože koženice nedává myslím žádné postihy k plížení, což je jedna z nejdůležitějších schopností ve hře...
\\[T]// PRAISE THE SUN! \\[T]//

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16752
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Jerson » 15. 3. 2009, 22:20

Pieta píše:Díky jednomu nejmenovanému tématu (: jsem se pustil do hraní UFO: Extraterrestrials, což je nehorázně věrný klon původního Enemy Unknown, a zase mě šíleně chytlo všechno to taktizování, postupy o pár kroků, z krytu od krytu, překrývání palebných zón, hlídání zad jeden druhému... Tohle je styl hry, který mě fakt baví. Využívat terén, hlídat všechny směry, obkličovat nepřítele, do budov vpadávat ze dvou směrů současně, prorážet si cestu zdí, koordinovat lidi v týmu (scout, sniper, těžká zbraň, demolice, automatická palba, atd).

Jaké hry byste mi doporučili, abych si v nich tohohle mohl užít co nejvíc?
Jaké díly UFA jsou v tomhle směru nejpropracovanější?
Všchny další tři UFA. Třeba na vyklání z poza rohů je úplně nejlepší v UFO: Aftermath. Koordinace velmi dobře funguje v dalším díle UFO: Aftershock, navíc tam bojuješ jak proti emzákém, tak proti zmutovaným potvorám a lidem, a výběr zbraní je opravu dobrý, dá se s nimi takticky dost vyhrát. Zejména když venku chodíš s dalekonosnými zbraněmi, pak vejdeš do podzemí a kvůli palebné síle přezbrojíš na samopaly a kulomety. NAvíc je možné naučit střílet postavu ze dvou samopalů a to je teprve řežba, nehledě ne to, že emzácké zbraně nejsou ve všem lepší než lidské.

V UFO: Afterlight jsou některé věci dotažené ještě dál, postavy jsou propracovanější co do charakterů (a i když jsou výrazně kreslené, mají fakt dobrý styl), a takticky se dá vyblbnout také. Jen zbraní a hlavně možností co na ně navěsit je moc a i když jsem to hrál dvakrát, nikdy jsem všechny zbraně ani nevyzkoumal (a hlavně je nevýhodou, že už se neukajují samotné parametry zbraní, jen když je vezme do ruky určitá postava, takže se nedá na první pohled určit, která zbraň je v čem lepší nebo horší. Nicméně bitky jsou úžasné.

A ještě bych měl říct, že všechny tři hry jsou v pausovací realtime modu, který je lepší než tahový - nestane se ti, že posledním krokem posledního vojáka odhalíš nepřítele, ale už nemáš ani jeden pohyb, abys ho oddělal a on ti pak pokosí půl oddílu.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13260
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Pieta » 15. 3. 2009, 22:38

Jerson píše:Všechny další tři UFA.
Viděl jsem je prodávat jako trilogii, ale bojím se toho, protože čeština ve hrách je obvykle fujhnus, jak jsou na tom ufa?
Jerson píše:A ještě bych měl říct, že všechny tři hry jsou v pausovací realtime modu, který je lepší než tahový - nestane se ti, že posledním krokem posledního vojáka odhalíš nepřítele, ale už nemáš ani jeden pohyb, abys ho oddělal a on ti pak pokosí půl oddílu.
No a právě proto mám vzadu ty snipery, kteří nikoho neodhalují a hýbou se až poslední, tudíž mají dost akcí, mají těžké zbraně a střílejí s mířením, čili klidně i do těsné blízkosti vlastních. (-;
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10132
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Markus » 16. 3. 2009, 00:09

Můžu rozhodně doporučit Jagged Alliance 2 s fanouškovskou modifikací JA 1.13. Jagged Alliance 2 jsou žoldácká akce ve fiktivní Africké zemi. Cool hlášky, černý humor a taktika v bojích, která nemá obdoby. Sice to nemá výzkum ve stylu UFA, ale má to různé questy a pestré vybavení.

Odkazovaný mod hru v mnoha směrech vylepšuje a hlavně přidává tucty reálných zbraní a modifikací (hledí, sklápěcí pažby a jiné srandy). Můžete si krásně vyhrát s vybavováním žoldáků - každá zbraň je jedinečná a chová se jinak. Například kulomet Browning .50 se strašně dlouho nastavuje do pozice, ale jakmile jednou leží, skosí dávkou na ohromnou dálku každého, kdo mu vleze do výstřelu. S Dragunovem ustřelíte hlavu přes půl mapy, a navíc se to samo nabíjí (narozdíl od mariňáckých sniperek). Kalašnikovo RPKčko je nepřekonatelný kosič na kratší vzdálenosti...

Dřív jsem hrál normálně stylem save&reload. Poslední hru jsem ale zkusil dělat tak, že když mi zabijou žoldáka, nechám ho mrtvého a najmu nového. A je to celkem sranda, protože každá postava má vlastní povahu a hlášky a takhle se mi jich aspoň protočí hodně. 8)

Enjoy...

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16752
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Jerson » 16. 3. 2009, 08:55

Pieta píše:
Jerson píše:Všechny další tři UFA.
Viděl jsem je prodávat jako trilogii, ale bojím se toho, protože čeština ve hrách je obvykle fujhnus, jak jsou na tom ufa?
Já bych se té triologie nebál, snad jen první díl si až tak moc neužiješ, ale jinak čeština je poměrně dobrá ... tedy matně si vzpomínám, že to snad mám v češtině, ale nikoliv dabované. Musel bych to znovu nainstalovat.

JA2 není špatná, ale když si člověk vyzkouší 3D pohledy, tak už to prostě není ono - nemůžu otočit mapu, abych se podíval za důl a viděl tam pořádně.
V tomto směru je lepší Silent Storm, Silent Storm Sentinel a Hammer and Sickle. To je sice taky tahovka, ale má vychytávky jako společnou střelbu a navíc se přepíná do realtimového módu lépe než JA2. Je to z 2. světové, má příběh i náhodné lokace a taktizovat se v ní dá velmi, přesněji na vyšší obtížnosti je to nutnost. Samořejmostí je výběr z několika postav s vlastním charakterem, a koho zabijou, ten je mrtvý. Navíc si člověk může vytvořit vlastní charakter na míru a to i včetně obličeje :-) A dá se hrát jak za spojence, tak za Osu, takže jsem měl v týmu i slovenskou odstřelovačku (když jsem hrál za Němce)

Jo, a na rozdíl od JA2 v SS se dá ze zbraní střílet i plně automaticky (tedy z těch co to umožňovaly), v týmu může být šest lidí, a když všichni vyprázdní zásobník najednou, tak je to opravdu síla - navíc u dlouhé dávky všichni řvou :-)

Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 14182
Registrován: 18. 6. 2003, 20:31
Bydliště: Praha

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Eleshar_Vermillion » 16. 3. 2009, 11:01

Jerson píše:Jo, a na rozdíl od JA2 v SS se dá ze zbraní střílet i plně automaticky (tedy z těch co to umožňovaly), v týmu může být šest lidí, a když všichni vyprázdní zásobník najednou, tak je to opravdu síla - navíc u dlouhé dávky všichni řvou :-)
V Fallout: Tactics taky není většího potěšení, než propašovat své tři maníky za nějakou zídku, pak je najednou udělat baf a postřílet dávkou bandu nepřátel $D Plně automatický režim tam samozřejmě není, ale dávky lze střílet poměrně rychle za sebou a ještě se to kompensuje tím, že každá z nich má šanci zasáhnout několik nepřátel (pamatuju si jen takový svůj pokus s laser-gatlingem v poslední misi, kdy jsem jednou dávkou zkosil asi 15 civilů, kteří byli hodně u sebe).
\\[T]// PRAISE THE SUN! \\[T]//

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1815
Registrován: 3. 5. 2005, 12:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Corvus » 16. 3. 2009, 11:06

JA2 není špatná, ale když si člověk vyzkouší 3D pohledy, tak už to prostě není ono
och co by som dal za pokracovanie JA2 v krasnej rucne kreslenej izometrickej *2D* grafike :cry:

celkovo mam 3d modelov dost plne trubky.

tieto takticke hry som svojho casu neskutocne lubil. zacinal som na UFO: enemy unknown a Laser Squad. Potom bola skvela JA2 a uz ziadna ina sa na ne nechytala. (pamatam jak ma vobec nechytilo incubation a warhammer 40000: chaos gate ma bavil len chvilu)
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Uživatelský avatar
Ebon Hand
Temný paladin
Příspěvky: 1806
Registrován: 13. 5. 2003, 14:07
Bydliště: Čertův příbytek

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Ebon Hand » 16. 3. 2009, 15:25

UFA miluji, i když v Terror from the deep mě deptalo hledat posledního MZ na zaoceánském parníku, který měl devět palud a ten lumk byl schovaný někde za dveřmi, kde už jsem byl.
Od UFA tři se dali přejmenovávat postavy a není krásnější herní zážitek, než když je pojmenujete třeba podle lidí tady z fora a ve vypjaté bitce, začne komentovat vývoj: "Do prdele Markusi, kam to střílíš.. Sakra, dostali Jersona.."

V UFA:Aftermatch se mi dvakrát stalo, že mě to vygenerovalo na začátku mise v místě, odkud se nadalo dostat ani jedním vojákem. Prostě to celý tým vygenerovalo v ulici mezi domy, kde z každé strany stálo 10MZ s raketomety a v okamžku spuštění časové lupy i na nejmenší možnou se jen na každé straně ulice objevilo 10 raket (ještě dřív, než se zjevili MZ) a bezpečně vyhladili celý tým. Po 50 reloadech jsem byl fakt již frustrovaný..

Doporučuji Commandos 3, skvělá taktická hra na pozadí WWII. Někdy máte tým s různými vojáky, či se zeleným baretem a odstřelovačem, jindy máte jen zloděje, který nikdy nezabíjí, jen omračuje. Ve hře dokonce vidíte, kam se zrovna kam dívá podle toho, jestli je klid nebo poplach, se mu ty výseče mění.
A je kocour v troubě!

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1815
Registrován: 3. 5. 2005, 12:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Corvus » 16. 3. 2009, 15:36

Od UFA tři se dali přejmenovávat postavy a není krásnější herní zážitek, než když je pojmenujete třeba podle lidí tady z fora a ve vypjaté bitce, začne komentovat vývoj: "Do prdele Markusi, kam to střílíš.. Sakra, dostali Jersona.."
premenovat postavy isli uz v prvom Enemy Unknown. Vsetky som mal premenovane kodovymi menami a mal som k nim vztah. najsilnejsia postava bola zena Andromeda. Ta hra bugovala, ze ked mala postava prilis vysoke staty, (hlavne teda akcne body) tak pretiekla a miesto povedzme 120b mala zrazu 3. to som bral tak ze zostarla a musi ist do dochodku :D
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 21526
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Sosacek » 16. 3. 2009, 15:37

Taktika malych jednotech povidate ... *zhavi torrenty*

Hele a nejsou na tohle tema nejake moderni hry? Vsechno tohle je stara garda, tyjo. Ja vim ze moderni hraci pocitacovych her nechteji premyslet, ale tak.
You are a worm through time. The thunder song distorts you. Happiness comes. White pearls, but yellow and red in the eye. Through a mirror, inverted is made right. Leave your insides by the door. Push the fingers through the surface into the wet. You’ve always been the new you. You want this to be true. All hair must be eaten. Under the conceptual reality behind this reality you must want these waves to drag you away.

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1815
Registrován: 3. 5. 2005, 12:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Corvus » 16. 3. 2009, 15:58

no ja dam este jednu klasiku na ktoru prisaha moj kamarat amigista:
Sabre Team
co je taktika jednotky SAS. neviem ci niekedy vysla PC. winuae saves the day.
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Uživatelský avatar
Ebon Hand
Temný paladin
Příspěvky: 1806
Registrován: 13. 5. 2003, 14:07
Bydliště: Čertův příbytek

Re: Taktika malých jednotek

Příspěvek od Ebon Hand » 16. 3. 2009, 16:03

Corvus píše:premenovat postavy isli uz v prvom Enemy Unknown. Vsetky som mal premenovane kodovymi menami a mal som k nim vztah. najsilnejsia postava bola zena Andromeda. Ta hra bugovala, ze ked mala postava prilis vysoke staty, (hlavne teda akcne body) tak pretiekla a miesto povedzme 120b mala zrazu 3. to som bral tak ze zostarla a musi ist do dochodku :D
Tak to jsem si nevšiml, ale v některém přejmenovat nešli, nebo mě to nešlo...
Jo s těmi staty to byla prdel.
A je kocour v troubě!

Odpovědět

Zpět na „Ostatní hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host