Různé deskové hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Diskuze o jiných hrách, než jsou stolní RPG.
Odpovědět
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od ilgir »

PK: Jo, v první půlce se vpodstatě shodneme. Hra má tu základní výhodu, že nedochází k situaci, kdy nejslabší hráč je už v půlce konfrontován se svým osudem a pouze přihlíží, jak se ostatní dělí o pozice, které si budoval.

"Nic není jasné až do konce" je trochu problematická věta. Pokud s ní nesouhlasíš, jak bys ji negoval?
"Vždy je pořadí jasné už před koncem"?
nebo
"Může nastat situace, kdy je pořadí jasné už před koncem"?
S tím druhým bych souhlasil, s tím prvním ne. Já jsem Smallworld zatím hrál asi jenom pětkrát, ale ani v jedné hře jsem neměl jasno o pořadí hráčů. V jedné nebo dvou jsem dokázal odhadnout vítěze, v jedné posledního v pořadí (to jsem byl já sám). V poslední hře (kdy už jsem docela proniknul do strategie) jsem byl přesvědčen o svém vítězství, ale nakonec se ukázalo, že mě Jana předběhla o jeden bod (131 vs. 130). Tohle je u poziční deskovky dost neobvyklá věc.

Jerson: Docela rozumím tomu, že tě tenhle typ deskovek nebere. Ty jsi člověk stvořený pro wargame, ne pro farmení a přepočítávání zisků. :wink:

Btw. Agricola (ten Agricola, nikoli ta Agricola) je svou netransparentností a přesložitělostí opravdovou lahůdkou pro všechny kombinační geeky, kterým Portoriko a Race for the Galaxy přijdou strašně jednoduché a schématické.
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od Peekay »

ilgir píše: "Nic není jasné až do konce" je trochu problematická věta. Pokud s ní nesouhlasíš, jak bys ji negoval?

"Vždy je pořadí jasné už před koncem"?
nebo
"Může nastat situace, kdy je pořadí jasné už před koncem"?
Korektna negacia je samozrejme to druhe - "Nie je pravda, ze by platilo tvrdenie A".

Uplne predvidatelna ta hra nie je kvoli kombinacii "zakryte body" + "ludska omylnost". Staci odstranit jedno z toho a nepredvidatelnost vitaza je tatam. Na odstranenie druheho staci sialenca, co si bude kazde kolo zapisovat, kto dostal kolko bodov (ano, existuju taki a budu sa hadat, ze pravidla to nezakazuju... ja s takymi ludmi nehram ani za nic, ale viem ze existuju), na odstranenie prveho staci niekoho s dobrou pamatou, kto sa bude obtazovat davat pozor a pamatat si to (styri premenne + jedno scitanie nie je zas tak vela). Samozrejme, vyzaduje to urcitu mieru namahy - to, ze autor zaviedol zakryte body, vlastne hovori "ak chcete vediet, kto vyhrava, musite si to odpracovat" :)

Existuju sposoby, ako zarucit nepredvidatelnost, Smallworld ale ziaden z nich nepouziva (vid nizsie).
ilgir píše: Tohle je u poziční deskovky dost neobvyklá věc.
Ako sa to vezme - je to vlastnost velmi bezna u netransparentnych bodovaciek, ako aj u hier, ktore maju tajny zdroj vitaznych bodov, ktory sa ukaze az na konci.

Priklady netransparentnych bodovaciek:
  • Eufrat a Tigris: styri druhy bodov, tvoje skore je urcene tvojou najslabsou kategoriou
  • Samurai: ako E&T, ale este viac brutal (skore su tusim druha najslabsia kategoria, plus nejake sialene tie-breakery)
  • Mykerinos: zbieras body rozlicnych farieb, ale ich hodnota je urcena poziciami, ktore zaberas na sekundarnej doske
  • Timbuktu: body mas za komodity, ktorych je na zaciatku konstantne mnozstvo a pocas hry ubudaju. Cim menej z komodity ostalo, tym hodnotnejsia je
Dodatocny tajny zdroj vitaznych bodov je asi jasny (plus ma teraz z hlavy nenapada nejaky dobre znamy priklad), ide o rozlicne hry kde ma kazdy hrac nejaku tajnu ulohu, za ktorej splnenie dostava extra body.

------------------------------------------------------------------------------------

edit:

Aby neprislo k omylu: Smallworld mi prisiel ako dobra hra - nijako zasadne inovativny, ale dobre spraveny. Ze som sa nechal strhnut do diskurzu o tom, ako by mohol byt menej predvidatelny v ziadnom pripade neznamena, ze by sa mi nepacil taky ako je $D

------------------------------------------------------------------------------------

edit2: Ak sa ti paci Smallworld, mohlo by ta oslovit Byzantium - je to podobny typ hry (aj ked trochu viac gamer's game), ale trochu menej predvidatelny. Mozem priniest na najblizsiu Slezinu, ak bude zaujem (a niekto sa mi pripomenie).
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od Jerson »

Jerson píše:Oni tyhle hry na body mají obecně nízký prvek simulace prostorového uspořádání, který se mi na deskovkách líbí, takže se o ně zajímám málokdy.
Peekay píše:Skus vysvetlit, co tym myslis - ak som ta pochopil spravne, nemozem totiz nic ine ako zurivo nesuhlasit.
ilgir píše:Jerson: Docela rozumím tomu, že tě tenhle typ deskovek nebere. Ty jsi člověk stvořený pro wargame, ne pro farmení a přepočítávání zisků.
Aby bylo jasno - přepočítávání zisků mi až tak nevadí. Nicméně potřebuju, aby hra byla o něčem, co si dovedu předstvit jako taktickou situaci. Fantom staré Prahy, Battletech, Arena, Wings od War, Space Alert - to byly (a některé stále jsou) mé oblíbené hry. Důležité pro mě je, že jedna figurka nebo kartička představuje jednu entitu - letadlo, robota nebo člověka a to že se na hracím plánu (nebo na stole) někam pohybuje má svůj jasný odraz v nějakém prostoru herní reality, který si za hrou představuju.

Ilgir si už mohl vyzkoušet, že hra na vojáky, kteří postupují po nějakém schematickém bojovém plánu mi prostě přijde nekompletní. Btw. nejsem v tom sám, na podobný názor jsem narazil u kamarádů při Galaxy Truckerovi - stavění lodi je super, prostorové vyjádření je skvělé a jasně říká, kam míří děla a kde jsou ubikace. Ale samotné prolétávání vesmírem a posouvání se na oválu pozic je proti tomu takové suché, a shodli jsme se na tom, že kdyby existoval nějaká mapa vesmíru, ve které by bylo možné volit si "skutečnou" cestu, bylo by to mnohem lepší. Prostě když už jednou máme dobře vypadající lodi, chtělo by to také dobře vypadající vesmír.

Battletech mi z oblíbených her vypadl pro neustálé munchkinování s roboty (které došlo až tak daleko, že kamarád vynechal i pancíř na jedné ruce, protože ho nepotřeoboval, ale zato jeho robot usmažil mého v jediném kole - 20 nebo kolik laserů nešlo prostě ustát. Aréna se stala neoblíbenou pro 35 nezodpovězených nejasností. Fantoma se nám zatím nikomu nepodařilo vyhrát (při hře za Fantoma). Navíc existuje příliš jednoduchá strategie jak policisté vyhrají vždy - na začátku nedají fantomovi žádné pohyby drožkou a když mu drasticky sníží možnosti manévrování, tak ho dostanou - nebo uvízne a nebude se moci hnout.

Takže jako oblíbené mi zbyly Wingsy (s upravenou střelbou pro snížení náhodnosti / nasíratelnosti), ve které je výhoda a nevýhoda letadel patrná ze tří parametrů, neexistuje žádné pořadí, takže nikdo není v tomto směru zvýhodněn a náhody je v nich docela málo.
No a pak space Alert, který je kooperativní - nikdy jsem si neuvědomil, jak obrovská je to výhoda. Mnohem větší než u Pandemicu, protože v SA jeden člověk nemůže ovládnout celou hru. A hlavně má volitelnou obtížnost. (A dá se hrát trochu jako RPGčko :-)
Uživatelský avatar
masetex
Příspěvky: 221
Registrován: 12. 11. 2008, 21:31
Bydliště: Syrovice

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od masetex »

Jerson píše:Btw. nejsem v tom sám, na podobný názor jsem narazil u kamarádů při Galaxy Truckerovi - stavění lodi je super, prostorové vyjádření je skvělé a jasně říká, kam míří děla a kde jsou ubikace. Ale samotné prolétávání vesmírem a posouvání se na oválu pozic je proti tomu takové suché, a shodli jsme se na tom, že kdyby existoval nějaká mapa vesmíru, ve které by bylo možné volit si "skutečnou" cestu, bylo by to mnohem lepší. Prostě když už jednou máme dobře vypadající lodi, chtělo by to také dobře vypadající vesmír.
Jak by sis ten remake vesmíru představoval? Já bych se do toho klidně pustil. (GT mám doma. I s rozšířením. )
Naposledy upravil(a) masetex dne 4. 1. 2010, 21:19, celkem upraveno 1 x.
A long time ago in a galaxy far, far away....
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od ilgir »

PK: Byzantium vezmi, já nejspíš vezmu Smallworld...

Jerson:
Chápu tvůj postoj a akceptuju ho. Sám mám odlišné preference, posouvání realistických vojáčků/tanků po realistickém plánu mě nikdy moc nebralo, tedy ne víc než abstrahovanější formy her. Pokud jde o Galaxy Truckera, žádná mapa vesmíru mi tam nechybí a myslím, že by to hru zbytečně zesložitilo a prodloužilo.
Btw.: Fantoma vyhrála Igraine, to si nepamatuješ? :wink:
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od Jerson »

ilgir píše:Btw.: Fantoma vyhrála Igraine, to si nepamatuješ? :wink:
Já u toho nebyl, jen jsem slyšel co mi řekla (a už se zase jmenuje Sathel 8) ), ale hlavní co si pamatuju je, že protihráči udělali opravdu zásadní taktickou chybu už někde na začátku.
masetex píše:Jak by sis ten remake vesmíru představoval? Já bych se do toho klidně pustil. (GT mám doma.)
Něco jako čtvercové kartičky, které je možné zapasovat do sebe v různých směrech, a tím vytvořit obdélníkový výřez vesmíru. Na každém políčku by byla planeta, volný vesmír, meteory, piráti, opuštěné stanice - asi jen symboly, příslušné karty by se tahaly normálně z roztříděných hromádek, aby nebylo jasné, co kde přesně je.
Všichni hráči by začínali v jednom rohu a cíl by byl v rohu protilehlém, přičemž délka (součet čtverců vodorovně a svisle) by se odvíjel od náročnosti trasy.
Výhodou by bylo, že by hráči rámcově viděli, co je v tom kterém kousku vesmíru čeká a podle toho by mohli volit trasu - někdo přes planety, někdo přes opuštěné stanice, někdo by rád bojoval - prostě podle toho jakou by měli loď a jak by se v tom kterém kole cítili.
Ještě nevím jak vyřešit pohyb, jestli by se každé kolo pohnula loď jen o jeden čtverec buď doprava nebo dopředu (nejspíše žádné vracení, i když to by se nemuselo vylučovat), a nebo by měl každý čtverek i určitou "náročnost pohybu", takže by hodně rychlé lodi mohly překonat více polí. A tím by také mohla být možnost některým nepřátelům prostě uletět (ale to by mělo být hodně náročné)

Ilgire, ještě pořád myslíš, že by to bylo takové zesložitění? Je fakt, že se člověk může dopředu podívat na karty a tak si podle toho upravit loď, ale stejně když přijde hned na začátku opuštěná loď a na konci je hromada planet, ale nikdo nemůže nabrat náklad, protože má ustřílené nákladové prostory, tak to prostě není tak zajímavé jako kdybych si mohl říct "Nemám moc motorů, ale děla fungují, vezmu to přes piráty", nebo naopak "nemám děla, musím se vyhnout všemu nebezpečí, ale přes prázdný vesmír to můžu pořádně rozpálit, motorů i baterek je dost." Případně že by mohlo dojít i na "interakci", tedy přímé souboje lodí, když se dvě lodi sejdou na jednom políčku, natočí loď vhodným směrem k soupeři a můžou smažit, co jim lasery stačí. (Nebo si případně pomáhat, třeba proti pirátům, a usmažit se až při rozdělování odměny a nákladů :-))
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od ilgir »

Jersone, to si piš, že by to bylo zesložitění. Ale především prodloužení. Ta hra je sympatická i tím, jak pěkně odsýpá. Stavba lodi odsýpá, protože hráči závodí, let zase protože se otáčí pěkně jedna karta po druhé. Vyhovuje mi, že těžiště hry spočívá ve stavbě lodi, kdy se hráči nejvíce stresují - při tom samotném letu mají hráči takový oddech - taktizovat se moc nedá a hra je veze sama od sebe. Nevím, jak ostatním hráčům, ale mně tenhle rytmus vyhovuje.
Čímž neříkám, že bych si nebyl ochoten zahrát nějakou vylepšenou verzi s mapou vesmíru, kdyby ji někdo vyrobil. Jen dopředu varuji, že by to mohlo působit kontraproduktivně - přílišným natažením hry se ztrácí zábavnost.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od Jerson »

No vidíš - a my jsme zase při vyčerpání karet říkali "to bylo krátké, letíme dál, ať je nějaké vzrůšo, ne?" a přidali jsme třeba čtyři nebo osm karet. Nebo šestnáct.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od ilgir »

To se samozřejmě může stát. Ale taky se může stát, že už v půlce letu jsou všechny lodě v troskách a hráči si přejí, aby už to skončilo.
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od Alef0 »

Osobne som mal z Galaxy Truckera dosť zmiešaný pocit.

Kým stavba lode bola bez problémov, vo fáze demolácie som mal ten frustrujúci pocit bezmocnosti: vaša loď letí, postupne sa rozpadáva a vy s tým nemôžete v podstate nič spraviť.

Tá vlastnosť ,,pasívne sedím a nemôžem nič" ma dosť nudila a odrádzala.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od ilgir »

Kým stavba lode bola bez problémov, vo fáze demolácie som mal ten frustrujúci pocit bezmocnosti: vaša loď letí, postupne sa rozpadáva a vy s tým nemôžete v podstate nič spraviť.
Tenhle pocit máš ale jen v případě, když se tvá loď rozpadá ze všech nejvíc => byla nejhůř postavená.
Uznávám, že tahle hra se nijak nesnaží pomáhat nejhorším hráčům, ale naopak jim to dává pěkně sežrat. Možná i proto jsme vymysleli houserule, díky kterému můžou (při volném vesmíru) pomalejší hráči střílet na ty rychlejší. $D
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od Peekay »

Ja Galaxy Truckera hram zasadne v teamovej verzii, kde si po dokonceni lode teamovi kolegovia vymenia miesta (verzia pre megadrsonov: miesta sa menia vzdy pri pretoceni presypaciek). Tym sa odstranuje frustracia z toho, ze sa ti rozsypa vytvor pod rukami - ked sa tebe rozsypa kolegova lod, mozes si utahovat z jeho l33t sh1pm4k1n6 sk1llz. Ked sa kolegovi rozsypa tvoja, nastupuje faktor skodoradosti... a vobec ked neletis so svojou lodou ale cudzou, ludia to beru tak nejako menej vazne a viac ako fun (co je iba dobre).

Plus je to super variant, ked to cast hracov hra prvy krat a cast su ostrielani truckeri.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22579
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od Jerson »

Alef0 píše:Kým stavba lode bola bez problémov, vo fáze demolácie som mal ten frustrujúci pocit bezmocnosti: vaša loď letí, postupne sa rozpadáva a vy s tým nemôžete v podstate nič spraviť.

Tá vlastnosť ,,pasívne sedím a nemôžem nič" ma dosť nudila a odrádzala.
My jsme si to ničení vždycky užívali. Je tedy lepší, když to odnese loď někoho jiného, ale pokud z mé vlastní upadne polovina díky zásahu do jediného slabého místa, tak je to taky legrace.
Kdyby se dal Galaxy trucker hrát kooperativně, byla by to ještě lepší hra.

Prohazování lodí jsme zkoušeli také, ale pak už to o výhře není vůbec (když hrajeme ve třech).
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Různé deskové hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od jonka »

Včerejší první kontakt s Through the Ages dopadl dobře. Možná trochu víc o hra o vlastním managementu než o boření cizího na můj vkus :-)= ale jinak dobré. Malinko mi taky vadilo pořád přehazovat ty pidi žetonky, hlavně na netvrdém nerovném podkladu (matrace) to nebylo nic extra. Těším se na další hru.

Když už jsem u Chvátila, má někdo už nějaké zkušenosti s Dungeon Lords?
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Uživatelský avatar
Jarilo
Příspěvky: 1101
Registrován: 5. 6. 2009, 00:49
Kontaktovat uživatele:

Re: Různé deskové hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)

Příspěvek od Jarilo »

Jonka: Ten Dungeon Lords vypadá hrozně zajímavě a pěkně. Hned jsem si vzpomně na starého Dungeon keepera =). Taky by mě zajímalo, zda s tím má někdo zkušenost, když už je to od českého autora.
Hry hraju a ještě radši dělám - doma i v práci.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů