Různé deskové hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
PK: Jo, v první půlce se vpodstatě shodneme. Hra má tu základní výhodu, že nedochází k situaci, kdy nejslabší hráč je už v půlce konfrontován se svým osudem a pouze přihlíží, jak se ostatní dělí o pozice, které si budoval.
"Nic není jasné až do konce" je trochu problematická věta. Pokud s ní nesouhlasíš, jak bys ji negoval?
"Vždy je pořadí jasné už před koncem"?
nebo
"Může nastat situace, kdy je pořadí jasné už před koncem"?
S tím druhým bych souhlasil, s tím prvním ne. Já jsem Smallworld zatím hrál asi jenom pětkrát, ale ani v jedné hře jsem neměl jasno o pořadí hráčů. V jedné nebo dvou jsem dokázal odhadnout vítěze, v jedné posledního v pořadí (to jsem byl já sám). V poslední hře (kdy už jsem docela proniknul do strategie) jsem byl přesvědčen o svém vítězství, ale nakonec se ukázalo, že mě Jana předběhla o jeden bod (131 vs. 130). Tohle je u poziční deskovky dost neobvyklá věc.
Jerson: Docela rozumím tomu, že tě tenhle typ deskovek nebere. Ty jsi člověk stvořený pro wargame, ne pro farmení a přepočítávání zisků.
Btw. Agricola (ten Agricola, nikoli ta Agricola) je svou netransparentností a přesložitělostí opravdovou lahůdkou pro všechny kombinační geeky, kterým Portoriko a Race for the Galaxy přijdou strašně jednoduché a schématické.
"Nic není jasné až do konce" je trochu problematická věta. Pokud s ní nesouhlasíš, jak bys ji negoval?
"Vždy je pořadí jasné už před koncem"?
nebo
"Může nastat situace, kdy je pořadí jasné už před koncem"?
S tím druhým bych souhlasil, s tím prvním ne. Já jsem Smallworld zatím hrál asi jenom pětkrát, ale ani v jedné hře jsem neměl jasno o pořadí hráčů. V jedné nebo dvou jsem dokázal odhadnout vítěze, v jedné posledního v pořadí (to jsem byl já sám). V poslední hře (kdy už jsem docela proniknul do strategie) jsem byl přesvědčen o svém vítězství, ale nakonec se ukázalo, že mě Jana předběhla o jeden bod (131 vs. 130). Tohle je u poziční deskovky dost neobvyklá věc.
Jerson: Docela rozumím tomu, že tě tenhle typ deskovek nebere. Ty jsi člověk stvořený pro wargame, ne pro farmení a přepočítávání zisků.
Btw. Agricola (ten Agricola, nikoli ta Agricola) je svou netransparentností a přesložitělostí opravdovou lahůdkou pro všechny kombinační geeky, kterým Portoriko a Race for the Galaxy přijdou strašně jednoduché a schématické.
- Peekay
- Příspěvky: 5532
- Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
- Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
Korektna negacia je samozrejme to druhe - "Nie je pravda, ze by platilo tvrdenie A".ilgir píše: "Nic není jasné až do konce" je trochu problematická věta. Pokud s ní nesouhlasíš, jak bys ji negoval?
"Vždy je pořadí jasné už před koncem"?
nebo
"Může nastat situace, kdy je pořadí jasné už před koncem"?
Uplne predvidatelna ta hra nie je kvoli kombinacii "zakryte body" + "ludska omylnost". Staci odstranit jedno z toho a nepredvidatelnost vitaza je tatam. Na odstranenie druheho staci sialenca, co si bude kazde kolo zapisovat, kto dostal kolko bodov (ano, existuju taki a budu sa hadat, ze pravidla to nezakazuju... ja s takymi ludmi nehram ani za nic, ale viem ze existuju), na odstranenie prveho staci niekoho s dobrou pamatou, kto sa bude obtazovat davat pozor a pamatat si to (styri premenne + jedno scitanie nie je zas tak vela). Samozrejme, vyzaduje to urcitu mieru namahy - to, ze autor zaviedol zakryte body, vlastne hovori "ak chcete vediet, kto vyhrava, musite si to odpracovat"
Existuju sposoby, ako zarucit nepredvidatelnost, Smallworld ale ziaden z nich nepouziva (vid nizsie).
Ako sa to vezme - je to vlastnost velmi bezna u netransparentnych bodovaciek, ako aj u hier, ktore maju tajny zdroj vitaznych bodov, ktory sa ukaze az na konci.ilgir píše: Tohle je u poziční deskovky dost neobvyklá věc.
Priklady netransparentnych bodovaciek:
- Eufrat a Tigris: styri druhy bodov, tvoje skore je urcene tvojou najslabsou kategoriou
- Samurai: ako E&T, ale este viac brutal (skore su tusim druha najslabsia kategoria, plus nejake sialene tie-breakery)
- Mykerinos: zbieras body rozlicnych farieb, ale ich hodnota je urcena poziciami, ktore zaberas na sekundarnej doske
- Timbuktu: body mas za komodity, ktorych je na zaciatku konstantne mnozstvo a pocas hry ubudaju. Cim menej z komodity ostalo, tym hodnotnejsia je
------------------------------------------------------------------------------------
edit:
Aby neprislo k omylu: Smallworld mi prisiel ako dobra hra - nijako zasadne inovativny, ale dobre spraveny. Ze som sa nechal strhnut do diskurzu o tom, ako by mohol byt menej predvidatelny v ziadnom pripade neznamena, ze by sa mi nepacil taky ako je
------------------------------------------------------------------------------------
edit2: Ak sa ti paci Smallworld, mohlo by ta oslovit Byzantium - je to podobny typ hry (aj ked trochu viac gamer's game), ale trochu menej predvidatelny. Mozem priniest na najblizsiu Slezinu, ak bude zaujem (a niekto sa mi pripomenie).
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
Jerson píše:Oni tyhle hry na body mají obecně nízký prvek simulace prostorového uspořádání, který se mi na deskovkách líbí, takže se o ně zajímám málokdy.
Peekay píše:Skus vysvetlit, co tym myslis - ak som ta pochopil spravne, nemozem totiz nic ine ako zurivo nesuhlasit.
Aby bylo jasno - přepočítávání zisků mi až tak nevadí. Nicméně potřebuju, aby hra byla o něčem, co si dovedu předstvit jako taktickou situaci. Fantom staré Prahy, Battletech, Arena, Wings od War, Space Alert - to byly (a některé stále jsou) mé oblíbené hry. Důležité pro mě je, že jedna figurka nebo kartička představuje jednu entitu - letadlo, robota nebo člověka a to že se na hracím plánu (nebo na stole) někam pohybuje má svůj jasný odraz v nějakém prostoru herní reality, který si za hrou představuju.ilgir píše:Jerson: Docela rozumím tomu, že tě tenhle typ deskovek nebere. Ty jsi člověk stvořený pro wargame, ne pro farmení a přepočítávání zisků.
Ilgir si už mohl vyzkoušet, že hra na vojáky, kteří postupují po nějakém schematickém bojovém plánu mi prostě přijde nekompletní. Btw. nejsem v tom sám, na podobný názor jsem narazil u kamarádů při Galaxy Truckerovi - stavění lodi je super, prostorové vyjádření je skvělé a jasně říká, kam míří děla a kde jsou ubikace. Ale samotné prolétávání vesmírem a posouvání se na oválu pozic je proti tomu takové suché, a shodli jsme se na tom, že kdyby existoval nějaká mapa vesmíru, ve které by bylo možné volit si "skutečnou" cestu, bylo by to mnohem lepší. Prostě když už jednou máme dobře vypadající lodi, chtělo by to také dobře vypadající vesmír.
Battletech mi z oblíbených her vypadl pro neustálé munchkinování s roboty (které došlo až tak daleko, že kamarád vynechal i pancíř na jedné ruce, protože ho nepotřeoboval, ale zato jeho robot usmažil mého v jediném kole - 20 nebo kolik laserů nešlo prostě ustát. Aréna se stala neoblíbenou pro 35 nezodpovězených nejasností. Fantoma se nám zatím nikomu nepodařilo vyhrát (při hře za Fantoma). Navíc existuje příliš jednoduchá strategie jak policisté vyhrají vždy - na začátku nedají fantomovi žádné pohyby drožkou a když mu drasticky sníží možnosti manévrování, tak ho dostanou - nebo uvízne a nebude se moci hnout.
Takže jako oblíbené mi zbyly Wingsy (s upravenou střelbou pro snížení náhodnosti / nasíratelnosti), ve které je výhoda a nevýhoda letadel patrná ze tří parametrů, neexistuje žádné pořadí, takže nikdo není v tomto směru zvýhodněn a náhody je v nich docela málo.
No a pak space Alert, který je kooperativní - nikdy jsem si neuvědomil, jak obrovská je to výhoda. Mnohem větší než u Pandemicu, protože v SA jeden člověk nemůže ovládnout celou hru. A hlavně má volitelnou obtížnost. (A dá se hrát trochu jako RPGčko
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
Jak by sis ten remake vesmíru představoval? Já bych se do toho klidně pustil. (GT mám doma. I s rozšířením. )Jerson píše:Btw. nejsem v tom sám, na podobný názor jsem narazil u kamarádů při Galaxy Truckerovi - stavění lodi je super, prostorové vyjádření je skvělé a jasně říká, kam míří děla a kde jsou ubikace. Ale samotné prolétávání vesmírem a posouvání se na oválu pozic je proti tomu takové suché, a shodli jsme se na tom, že kdyby existoval nějaká mapa vesmíru, ve které by bylo možné volit si "skutečnou" cestu, bylo by to mnohem lepší. Prostě když už jednou máme dobře vypadající lodi, chtělo by to také dobře vypadající vesmír.
Naposledy upravil(a) masetex dne 4. 1. 2010, 21:19, celkem upraveno 1 x.
A long time ago in a galaxy far, far away....
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
PK: Byzantium vezmi, já nejspíš vezmu Smallworld...
Jerson: Chápu tvůj postoj a akceptuju ho. Sám mám odlišné preference, posouvání realistických vojáčků/tanků po realistickém plánu mě nikdy moc nebralo, tedy ne víc než abstrahovanější formy her. Pokud jde o Galaxy Truckera, žádná mapa vesmíru mi tam nechybí a myslím, že by to hru zbytečně zesložitilo a prodloužilo.
Btw.: Fantoma vyhrála Igraine, to si nepamatuješ?
Jerson: Chápu tvůj postoj a akceptuju ho. Sám mám odlišné preference, posouvání realistických vojáčků/tanků po realistickém plánu mě nikdy moc nebralo, tedy ne víc než abstrahovanější formy her. Pokud jde o Galaxy Truckera, žádná mapa vesmíru mi tam nechybí a myslím, že by to hru zbytečně zesložitilo a prodloužilo.
Btw.: Fantoma vyhrála Igraine, to si nepamatuješ?
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
Já u toho nebyl, jen jsem slyšel co mi řekla (a už se zase jmenuje Sathel ), ale hlavní co si pamatuju je, že protihráči udělali opravdu zásadní taktickou chybu už někde na začátku.ilgir píše:Btw.: Fantoma vyhrála Igraine, to si nepamatuješ?
Něco jako čtvercové kartičky, které je možné zapasovat do sebe v různých směrech, a tím vytvořit obdélníkový výřez vesmíru. Na každém políčku by byla planeta, volný vesmír, meteory, piráti, opuštěné stanice - asi jen symboly, příslušné karty by se tahaly normálně z roztříděných hromádek, aby nebylo jasné, co kde přesně je.masetex píše:Jak by sis ten remake vesmíru představoval? Já bych se do toho klidně pustil. (GT mám doma.)
Všichni hráči by začínali v jednom rohu a cíl by byl v rohu protilehlém, přičemž délka (součet čtverců vodorovně a svisle) by se odvíjel od náročnosti trasy.
Výhodou by bylo, že by hráči rámcově viděli, co je v tom kterém kousku vesmíru čeká a podle toho by mohli volit trasu - někdo přes planety, někdo přes opuštěné stanice, někdo by rád bojoval - prostě podle toho jakou by měli loď a jak by se v tom kterém kole cítili.
Ještě nevím jak vyřešit pohyb, jestli by se každé kolo pohnula loď jen o jeden čtverec buď doprava nebo dopředu (nejspíše žádné vracení, i když to by se nemuselo vylučovat), a nebo by měl každý čtverek i určitou "náročnost pohybu", takže by hodně rychlé lodi mohly překonat více polí. A tím by také mohla být možnost některým nepřátelům prostě uletět (ale to by mělo být hodně náročné)
Ilgire, ještě pořád myslíš, že by to bylo takové zesložitění? Je fakt, že se člověk může dopředu podívat na karty a tak si podle toho upravit loď, ale stejně když přijde hned na začátku opuštěná loď a na konci je hromada planet, ale nikdo nemůže nabrat náklad, protože má ustřílené nákladové prostory, tak to prostě není tak zajímavé jako kdybych si mohl říct "Nemám moc motorů, ale děla fungují, vezmu to přes piráty", nebo naopak "nemám děla, musím se vyhnout všemu nebezpečí, ale přes prázdný vesmír to můžu pořádně rozpálit, motorů i baterek je dost." Případně že by mohlo dojít i na "interakci", tedy přímé souboje lodí, když se dvě lodi sejdou na jednom políčku, natočí loď vhodným směrem k soupeři a můžou smažit, co jim lasery stačí. (Nebo si případně pomáhat, třeba proti pirátům, a usmažit se až při rozdělování odměny a nákladů )
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
Jersone, to si piš, že by to bylo zesložitění. Ale především prodloužení. Ta hra je sympatická i tím, jak pěkně odsýpá. Stavba lodi odsýpá, protože hráči závodí, let zase protože se otáčí pěkně jedna karta po druhé. Vyhovuje mi, že těžiště hry spočívá ve stavbě lodi, kdy se hráči nejvíce stresují - při tom samotném letu mají hráči takový oddech - taktizovat se moc nedá a hra je veze sama od sebe. Nevím, jak ostatním hráčům, ale mně tenhle rytmus vyhovuje.
Čímž neříkám, že bych si nebyl ochoten zahrát nějakou vylepšenou verzi s mapou vesmíru, kdyby ji někdo vyrobil. Jen dopředu varuji, že by to mohlo působit kontraproduktivně - přílišným natažením hry se ztrácí zábavnost.
Čímž neříkám, že bych si nebyl ochoten zahrát nějakou vylepšenou verzi s mapou vesmíru, kdyby ji někdo vyrobil. Jen dopředu varuji, že by to mohlo působit kontraproduktivně - přílišným natažením hry se ztrácí zábavnost.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
No vidíš - a my jsme zase při vyčerpání karet říkali "to bylo krátké, letíme dál, ať je nějaké vzrůšo, ne?" a přidali jsme třeba čtyři nebo osm karet. Nebo šestnáct.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
To se samozřejmě může stát. Ale taky se může stát, že už v půlce letu jsou všechny lodě v troskách a hráči si přejí, aby už to skončilo.
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
Osobne som mal z Galaxy Truckera dosť zmiešaný pocit.
Kým stavba lode bola bez problémov, vo fáze demolácie som mal ten frustrujúci pocit bezmocnosti: vaša loď letí, postupne sa rozpadáva a vy s tým nemôžete v podstate nič spraviť.
Tá vlastnosť ,,pasívne sedím a nemôžem nič" ma dosť nudila a odrádzala.
Kým stavba lode bola bez problémov, vo fáze demolácie som mal ten frustrujúci pocit bezmocnosti: vaša loď letí, postupne sa rozpadáva a vy s tým nemôžete v podstate nič spraviť.
Tá vlastnosť ,,pasívne sedím a nemôžem nič" ma dosť nudila a odrádzala.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
Tenhle pocit máš ale jen v případě, když se tvá loď rozpadá ze všech nejvíc => byla nejhůř postavená.Kým stavba lode bola bez problémov, vo fáze demolácie som mal ten frustrujúci pocit bezmocnosti: vaša loď letí, postupne sa rozpadáva a vy s tým nemôžete v podstate nič spraviť.
Uznávám, že tahle hra se nijak nesnaží pomáhat nejhorším hráčům, ale naopak jim to dává pěkně sežrat. Možná i proto jsme vymysleli houserule, díky kterému můžou (při volném vesmíru) pomalejší hráči střílet na ty rychlejší.
- Peekay
- Příspěvky: 5532
- Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
- Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
Ja Galaxy Truckera hram zasadne v teamovej verzii, kde si po dokonceni lode teamovi kolegovia vymenia miesta (verzia pre megadrsonov: miesta sa menia vzdy pri pretoceni presypaciek). Tym sa odstranuje frustracia z toho, ze sa ti rozsypa vytvor pod rukami - ked sa tebe rozsypa kolegova lod, mozes si utahovat z jeho l33t sh1pm4k1n6 sk1llz. Ked sa kolegovi rozsypa tvoja, nastupuje faktor skodoradosti... a vobec ked neletis so svojou lodou ale cudzou, ludia to beru tak nejako menej vazne a viac ako fun (co je iba dobre).
Plus je to super variant, ked to cast hracov hra prvy krat a cast su ostrielani truckeri.
Plus je to super variant, ked to cast hracov hra prvy krat a cast su ostrielani truckeri.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
- Pieta
"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Různé hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
My jsme si to ničení vždycky užívali. Je tedy lepší, když to odnese loď někoho jiného, ale pokud z mé vlastní upadne polovina díky zásahu do jediného slabého místa, tak je to taky legrace.Alef0 píše:Kým stavba lode bola bez problémov, vo fáze demolácie som mal ten frustrujúci pocit bezmocnosti: vaša loď letí, postupne sa rozpadáva a vy s tým nemôžete v podstate nič spraviť.
Tá vlastnosť ,,pasívne sedím a nemôžem nič" ma dosť nudila a odrádzala.
Kdyby se dal Galaxy trucker hrát kooperativně, byla by to ještě lepší hra.
Prohazování lodí jsme zkoušeli také, ale pak už to o výhře není vůbec (když hrajeme ve třech).
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Různé deskové hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
Včerejší první kontakt s Through the Ages dopadl dobře. Možná trochu víc o hra o vlastním managementu než o boření cizího na můj vkus ale jinak dobré. Malinko mi taky vadilo pořád přehazovat ty pidi žetonky, hlavně na netvrdém nerovném podkladu (matrace) to nebylo nic extra. Těším se na další hru.
Když už jsem u Chvátila, má někdo už nějaké zkušenosti s Dungeon Lords?
Když už jsem u Chvátila, má někdo už nějaké zkušenosti s Dungeon Lords?
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Re: Různé deskové hry (zmínky, doporučení a zkušenosti)
Jonka: Ten Dungeon Lords vypadá hrozně zajímavě a pěkně. Hned jsem si vzpomně na starého Dungeon keepera =). Taky by mě zajímalo, zda s tím má někdo zkušenost, když už je to od českého autora.
Hry hraju a ještě radši dělám - doma i v práci.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host