2D vesmírné simulátory

Diskuze o jiných hrách, než jsou stolní RPG.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15070
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

2D vesmírné simulátory

Příspěvek od Pieta »

"In space, no one can hear you scream... unless you're broadcasting on the right frequency."


Povedl se mi výborný rogue-like moment v Transcendence.

Vydělal jsem spoustu peněz, takže jsem si zaletěl do loděnice pro svůj první lepší reaktor. Výměna proběhla bez problémů. Co mi ovšem hra neřekla, a uvnitř loděnice to z GUI není vůbec nijak vidět, namontovali mi ho úplně prázdný, bez paliva. Takže jsem vyrazil z doku, uletěl asi tak dva metry a zastavil se. Asi mě vytlačili či co.

Takže stojím ve vesmíru, vyloženě před vlezem do stanice, a vrátit se nemůžu, jelikož nemám palivo, a tiká mi třicet vteřin na obnovení enegie, jinak life support vypoví službu. Ale nic není ztraceno! Pro tyhle případy s sebou vždycky tahám náhradní palivo... Které do tohohle reaktoru nenacpu, protože to je jiná generace. Což taky nešlo před instalací z ničeho poznat, leda bych si na stanici dočerpával palivo... Což jsem nevěděl, že mám udělat.

Takže mi dotikalo třicet vteřin a umřel jsem. Dost mě mrzelo, že v příčině smrti hra nenapsala "dost peněz na nový reaktor".
Naposledy upravil(a) Pieta dne 3. 3. 2014, 12:33, celkem upraveno 2 x.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15070
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 2D vesmírné simulátory

Příspěvek od Pieta »

Kamarád chtěl porovnat Naev a Transcendence, takže když už jsem to sepsal, musím to nějak zužitkovat. (-;

Naev je náročnější, takže na mém domácím počítači nejede hratelně (30 vteřin hra, 5 vteřin zásek, opakovat). Ale on je to dost starý stroj.

Je to celkem klasický vesmírný obchodnicko-pirátsko-vojenský simulátor. Obvykle lítáš od planety k planetě, nabíráš zakázky a snažíš se je doručit včas. Můžeš lítat v bezpečných centrálních systémech, kde to zvládáš s neozbrojeným transportérem, nebo v divokých okrajových, kde to chce docela jiný přístup. Můžeš lehce kecat s lidma, občas někdo chce nějakou misi. Ovládání hodně intuitivní, např. odletět do vedlejšího systému = otevřít mapu, pravým kliknout na červí díru, ono to samo zapne autopilot (čas * pět nebo deset), odnaviguje, aktivuje bránu a proletí.

Můžeš kupovat různé lepší lodě, vlastnit několik najednou, dokonce si za peníze můžeš nechat jinou loď poslat na svou aktuální lokaci, tedy když jsi na planetě s loděnicí. Do lodi se dá montovat kdeco, ale mají poměrně omezené množství slotů, klasicky třeba 2 zbraně, 2 support, 2 utility. Počítá ti to, jestli to utáhne reaktor, a jestli to utáhne centrální počítač, a každý kousek váhy se ti okamžitě přepočte do masy, horšího zrychlení a otáčení, a tak. Nejmenší lodě jsou jednotlivé stíhačky nebo malé shuttly, největší jsou křižníky a obří obrněné frachťáky.

Je to nedodělané a cca od 2012 asi víceméně opuštěné; pokusili se to dostat na Steam a nepovedlo se, což autory asi vyčerpalo. Někde to je docela poznat - třeba tam nefunguje klasické obchodování, protože všechno všude stojí stejně; náklad se řeší před kurýrní mise, čili dovez X váhy něčeho na místo Y v čase T. Časové i hmotnostní nároky misí se dost liší, takže úplně jinak lítáš, když vozíš stovky tun hornin, a když vozíš časově citlivé dokumenty.

Taky misí je pomálu, ale obzvlášť ze začátku to vidět není, spíš pak člověk narazí na sucho. Boje jsou celkem fajn, i když jak už jsem psal, spoléhal jsem hlavně na rakety a otočné hlavně. Jsou tam různé vychytávky, jako třeba že piráty můžeš uplatit, aby na tebe neútočili. Nemají zas tak špatné ceny. (-;
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15070
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 2D vesmírné simulátory

Příspěvek od Pieta »

Transcendence je seriózní oldschool, a to nejen při výměně reaktorů. Ovládání kupou klávesových zkratek. Typická návštěva stanice vypadá asi takhle: (D)ock, (C)ommodity Trade, (S)el, (esc), (D)ocking Services, (R)efuel. Autopilot vypadá asi takhle: Namíříš loď žádaným směrem, napálíš na chvíli motory, zapneš autopilot a s vypnutými motory driftuješ po přímce.

Na loď si typicky můžeš nechat nainstalovat kupu věcí, které ale průběžně ručně ovládáš - zapínáš, vypínáš, aktivuješ, přepínáš režim. Obvykle to taky nejsou jen nějaké modifikátory typu lepší trysky, ale věci dost měnící charakter hry. Já jsem třeba v poslední době našel docela zásadní detektor vesmírných stanic, k nezaplacení při příjezdu do nového systému, a identifikátor nalezených věcí lvl 1-3. Což je další věc - najdeš spoustu věcí, které nepoznáš. Netýká se to zbraní, natěžených kamenů a tak, ale různé sudy s tím či oním, čipy bez označení, nějaká součástka do lodi. Podle typického rogue-like stylu normálně identifikuješ, až když použiješ. Takže si občas natřeš loď zvenku prudce radioaktivním odpadem nebo průmyslovou kyselinou. Já teď mám na jednodušší věci ten identifikátor; ale to, že jsem ho našel, je dost náhoda - za X hodin hry jsem ve hře potkal dva. Vůbec není zaručeno, že to, co chceš koupit, opravdu někde potkáš; zbraně, brnění, štíty a tak má leckdo, ale já třeba ještě nepotkal pořádný zaměřovací systém - takže lodě se dělí na červené a zelené podle míry nepřátelských úmyslnů a jejich nebezpečnost musím odhadovat vizuálně.

Průběžně musíš sledovat palivo; to nemizí lineárně, ale podle zatížení reaktoru. Reaktor má taky maximální výkon, při jeho překročení ti to povypíná součásti. Obvykle se to stane uprostřed boje. Je sice celkem snadné to ručně nahodit, ale přece jen když ti uprostřed bitky vypne kanón nebo štít... Stejně tak zatížení reaktoru určuje, jak dlouho ti vydrží palivo v reaktoru. Změníš konfiguraci a najednou koukáš, jak rychle jsi bez šťávy.

Asi by tu šlo provozovat i nějaké obchodování, ale moc to na to není stavěné; člověk třeba moc nepozná, kolik by za věc X na nějakém místě dostal, nebo jestli vůbec mají zájem, než to fakt zkusí prodat. Misí je taky pomálu; zatím mám globální misi "dostat se do středu galaxie" a dělal jsem asi třikrát "zbav nás prosím piráta X". O boje celkem není nouze; po soustavách jsou rozeseté základničky pirátů, anarchistů a kentauřanů.

Celou dobu lítáš v jedné lodi, upgraduješ jenom součástky. Výběr je docela slušný, třeba kupa brnění různě silných nebo slabých proti střelám/laserům/částicovým dělům, celkem je tam asi patnáct druhů zranění, já zatím potkal jenom tři základní. Různé zvláštnosti; teď mám třeba biomechanické brnění, které se samo regeneruje ze slunečního světla; jinak člověk musí doletět na stanici, která umí opravit, nebo vytáhnout ze zásob záplaty.

Fungují tam třeba různé stupně legálnosti; mezi zbraněma figurují "military" a "illegal". Military jsou typicky hodně silné. Illegal zbraň jsem zatím potkal jednu, podle popisu střílela po nepřátelích oblaka radioaktivních částic. Občas ale třeba z někoho vypadnou drogy; ty se dají prodat, ale chce to vědět, jak na to; na většině stanic ti je zabaví při příletu.

Taky existuje spousta modů, které nějak upravují chování; třeba že ty drogy před přistáním automaticky vysadíš z lodi, aby na tebe počkaly ve vesmíru. A třeba prakticky všechno těžení, které teď hodně páchám, je těžce zmodované. Dokonce je tam i mod na normálně fungující autopilot. (-;
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15070
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 2D vesmírné simulátory

Příspěvek od Pieta »

A ještě pokračování k úvodní historce:

Dal jsem si resurrect, což tahle hra povoluje, akorát už mi myslím nepočítá body. Nechal jsem si do reaktoru nasypat nové palivo, funguje krásně, akorát jsem zřejmě převybavený na aktuální okolí a nikde, ale vůbec nikde, se do něj neprodává záložní palivo; akorát můžu doletět na stanici, která má palivovou sekci, a nechat si dotankovat. To bude ještě zajímavé.
Sice vydrží bez doplňování o dost dýl, než ten předchozí, ale pořád se člověk pravidelně ke stanici dostat musí; a až poletím do dalších systémů, tak není vůbec zaručené, že v tom systému nějaká čerpací stanice vůbec bude...

Navíc jsem aktuálně zařízený na energeticky dost náročný provoz; těžební laser + aktivní scanner vzácných prvků + příruční slévárna; žere to tolik, že se starým reaktorem jsem lítal s odpojenou zbraní i štítem, aby to vůbec utáhl. A ten aktivní scanner občas provokuje piráty, kteří si říkají "haha, těžební loď, snadný zisk!"

No už se těším, až se k tomu zase dostanu. (-:
Uživatelský avatar
Invictus
Nerozhodný volič
Příspěvky: 7462
Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: 2D vesmírné simulátory

Příspěvek od Invictus »

Transcendence vypadá rozhodně dobře úchylácky, takže to časem vyzkouším. Bohužel mám teď v plánu víc her, než kolik můžu reálně stihnout.

A to jsem si dnes zrovna postesknul, že už tu Pieta dlouho nebyl. :)
Iron Within
Iron Without
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: 2D vesmírné simulátory

Příspěvek od morech11 »

transcendence je celkom dobré, ale tak akosi neférovo ťažké (vadí mi najmä spôsob, akým sa generujú mookovia, ale vraj to patrí k žánru, tak sa nebudem sťažovať :))
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15070
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 2D vesmírné simulátory

Příspěvek od Pieta »

Ještě jsem zkoušel S.P.A.Z. (Space Pirates and Zombies). To je tak trochu jiná úroveň. Zatímco Naev a Transcendence jsou zdarma (T. má nějaký placený update, ale i bez něj je to plnohodnotná hra), SPAZ je za 9€ či kolik. A taky vypadá nádherně, a zní nádherně, a pořád tam jdou nějaké hlášky z éteru, třeba ta z úvodního příspěvku.

Je to i jiný styl hry, nejvíc to připomíná starý Starscape - vesmírem se plouží mothership, na kterém je několik hangárů, ve kterých se z dostupných materiálů podle potřeby průběžně vyrábějí lodi a jejich vybavení, a když nejsou potřeba, zase se rozkládají na prvočinitele. Jednu řídí hráč, ostatní asistuje počítač, kdykoliv se dá přepnout. Ovládání je úplně arkádové, myš+klávesnice, přičemž všechny lodě umějí strafe. Zbraně se dají grupovat podle toho, na jakém tlačítku má jaká skupina střílet (třeba myš1 = lasery a kanóny, myš2 = rakety).

Lodě člověk postupně odemyká tím, že s trosek těch, které potká, posbírá dostatek plánů; čili aby člověk mohl vyrobit loď nějakého typu, obvykle jich nejdřív musí několik rozstřílet. Vybavení se taky skládá z plánů, které se obvykle dají koupit na nějaké vesmírné stanici - nebo z ní vystřílet, což je ale často hodně, hodně těžké. Vyráběných lodí je kupa různých velikostí, typů a vlastností, a jsou docela zajímavě vyvážené, často rekonfiguruju podle toho, s čím čekám, že se střetnu; svoje místo má i malinká loď s minimální výbavou, cloaking štítem a dvěma iontovými děly (protištítové/EMP zbraně), i velké pomalé lodě, které zamořují prostor minovým polem, obratné lodě, které se vyhýbají nepřátelským střelám a samy mají zbraně na otočných věžích, takže se nemusí otravovat se zaměřováním nepřítele, univerzální konfigurace slušné proti čemukoliv, co potkají, nebo specialisti třeba na ničení základen... Na vesmírné bitvy si fakt nemůžu stěžovat. A to je ještě celá jedna velikostní kategorie, kterou jsem ani neodemkl, vybavení, které nemám na co nasadit, třeba drony (stíhačky, bombardéry), nebo vybavení, které jsem se nenaučil používat (matter bombs, velmi těžké rakety s plošným účinkem).

Ekonomika je zvláštní; funguje na dvou zdrojích, materiálu a lidech. Materiál je potřeba na stavění čehokoliv; samozřejmě čím větší a kvalitnější loď, tím víc stojí a tím větší je to ztráta, když o ni přijde. Rozebrat loď je bezztrátové, takže někdy je lepší se s lodí stáhnout a opravit/přebudovat ji, než ji nechat zničit. Ale dost levné, kamikaze lodě člověk neřeší; to jsou ti mí oblíbení EMP ninjové. Když se povede, jedné nebo dvěma lodím naprosto zruší štíty a silně je zpomalí; když se nepovede, stojí to mizernou dvacku, klidně pošlu další. Za materiál se taky kupují plány na vybavení.

Materiály člověk získá buď těžbou, která je celkem oddechová, nebo z rozstříleného (včetně vlastních lodí). To je další dilema; mám do boje posílat spíš lodě, které jsou superefektivní v boji, ale kromě vítězství nezařídí nic, nebo lodi, které nebudou tak dobré, ale při úspěchu se vrátí s plným skladištěm materiálu? Samozřejmě druhý typ lodi se taky musí dokázat vrátit; nabrat si rudu a pak se nechat rozstřílet ničemu nepomůže. Lidi se získávají vlastně docela podobně, jako materiál - zničená loď vyhodí escape pody, které člověk může posbírat. To je další dimenze taktiky, protože lodě s velkým nákladovým prostorem obvykle poberou míň živého nákladu. Loď s plnou posádkou funguje líp, ale případné ztráty jsou velké; loď se skeleton crew není zas o tolik horší, a navíc člověka ztráta tolik nemrzí. Za lidi se navíc dá získat spousta zajímavých výhod - uplácet, kupovat si spojenectví, otevírat brány, kde by si jinak člověk musel cestu prostřílet...

Co mě ovšem dost mrzí, že člověk hraje za vesmírné piráty, zcela neromanticky pojaté. To zmíněné uplácení lidma je prosté otroctví. Stejně tak je ve hře velmi často nejsnazším postupem dál skamarádit se s jednou frakcí, získat od nich, co člověk chce, pak je podrazit a přejít na druhou stranu, získat od nich, co člověk chce, a pak je taky podrazit. Zahrnuje to pravidelné střílení do přátelských lodí, civilistů a tak.

Pojmenovaná NPC z posádky mothershipu jsou strašlivá; kapitán je totální psychopat, který se zajímá jen o bohatství za jakoukoliv cenu, vrchní vědec/inženýr je hovado nejvyšší třídy a od první minuty mám chuť ho vyhodit z airlocku, a první důstojník má sice celkem rozumný přístup, ale její role spočívá hlavně v tom, že řekne něco, s čím se dá souhlasit, načež ji vědec urazí nebo kapitán návrh zamítne nebo ignoruje. Tohle hovadství "hrdinů" je zakódované už v mechanikách; nedá se dost dobře přežít bez toho, že člověk otrokaří, a při otrokaření tak polovina nabraných lidí skončí zpátky vyhozených ve vesmíru s nějakou drsnou hláškou ("neměl odmlouvat"). Což znamená, že při hře takhle člověk vyhází s řevem tak sto lidí za hodinu, děje se to prakticky pořád.

Sice si na herní část hry fakt stěžovat nemůžu, ale tyhle nepříjemnosti okolo mě nakonec přesvědčily, že zkusím něco trochu míň psychopatického.
Invictus píše:A to jsem si dnes zrovna postesknul, že už tu Pieta dlouho nebyl. :)
Není možná, já mám dojem, že tu furt do něčeho kecám. (:
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Sosacek
Příspěvky: 25784
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: 2D vesmírné simulátory

Příspěvek od Sosacek »

Bych k tomu dodal, ze SPAZ je dost nevazne pojaty, takze to neni tak silene jak kolega popisuje.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15070
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 2D vesmírné simulátory

Příspěvek od Pieta »

Sosacek píše:Bych k tomu dodal, ze SPAZ je dost nevazne pojaty, takze to neni tak silene jak kolega popisuje.
OK, tak tam průběžně nevážně křičí umírající lidé vyhození do vesmíru bez skafandru, spokojený? d-:
Sosacek
Příspěvky: 25784
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: 2D vesmírné simulátory

Příspěvek od Sosacek »

Ale oni krici legracnim zpusobem, a kdyz je trefis lodnim delem tak se rozprsknou. Taky tam obcas nekdo rika "this is unregistered broadcast from the resistance, maaaaan" zhulenym hlasem. Taky ti v tutorialu roboticky hlas rika "doufam ze si to pises, bude to v testu".
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15070
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 2D vesmírné simulátory

Příspěvek od Pieta »

Sosacek píše:Ale oni krici legracnim zpusobem, a kdyz je trefis lodnim delem tak se rozprsknou. Taky tam obcas nekdo rika "this is unregistered broadcast from the resistance, maaaaan" zhulenym hlasem. Taky ti v tutorialu roboticky hlas rika "doufam ze si to pises, bude to v testu".
Zhulená resistance a tutoriálový robot jsou fajn. A background chatter obecně taky.

Ale byl bych třeba radši, kdyby tam bylo víc ženskejch hlasů než jen "Am I the only girl in this system" a "Anybody knows a good strip club around here, I need a work".
Sosacek
Příspěvky: 25784
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: 2D vesmírné simulátory

Příspěvek od Sosacek »

Pieta píše:Ale byl bych třeba radši, kdyby tam bylo víc ženskejch hlasů než jen "Am I the only girl in this system" a "Anybody knows a good strip club around here, I need a work".
$D
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18573
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: 2D vesmírné simulátory

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Invictus píše:Transcendence vypadá rozhodně dobře úchylácky, takže to časem vyzkouším. Bohužel mám teď v plánu víc her, než kolik můžu reálně stihnout.
Koukal jsem a připomíná mi to stylem stařičké Alpha Storm (jen teda bez té FPS vložky). Hm... Alpha Storm...
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů