Jak dopadly figurky pod mikropájkou

Archiv témat z projektu Romíkova družina
Uživatelský avatar
Morrack
Příspěvky: 40
Registrován: 10. 9. 2006, 22:43
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Morrack »

Luky mluvil přímo o mikropájce, ale nebyl si jist, jestli to půjde. Myslím, že říkal, že s tím nemá zkušenosti.
Hm, hm, hm, mrkvička v zimě...

V projektech je sekce o RomiKově družině, každý může přispět svým názorem či radou. Budeme rádi.
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

Zákaldní figurkaření je jednoduché, když si vhodně zvolíš barvy a štětce. Doporučuji www.wargaming.sk tam jsou nějaké tutoriály a dále co já vím na různých serverech pochybné autorské kvality /jako je Torrent a DC/ lze najít knihu How To Paint Citadel Miniatures.

Já si jen dovolím doporučit pár věcí, doufýám že zkušenější modeláři se neurazí že plácám blnosti nebo že se snažim radit.

1. Pokudu děláte pod lampičkou používejte "modré" ne světlé světlo
2. spraye Plasticote rozežírají citadelácky plast
3. modelářské štětce velikost 5/0, 3/0 jsou sice ku...a drahé, ale vyplatís e je používat. Pokud nechcete plácat na půl roku dvěstěkoruny na štětce, navštivně obrovské paírnictví v Lazarské, tam mají modelářské štětce také většinou za poloviční cenu ne z nejlepšími štětinami, ale také dost kvalitní.
4. nemíchejte akrylové barvy s jinými. Nedávejte vrstvu lihových barev (ex Agama) na enamely a akryly, většinou rozežerou staré figurky.

Až dodělám své figurky postnu fotky, ne abych se chlubil, ale aby jste viděli jak se to dělat nemá...

Jinak hodně štěstí a pevné nervy. A koukejte ukazovat své práce...
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Všechny své nabarvené figurky vezmu na sraz. Mám jich asi šest a jsou to první a zatím poslední, které jsem udělal. Ale teď jsem zase nakoupil barvy a pustím se do toho znovu.
Uživatelský avatar
Ebon Hand
Temný paladin
Příspěvky: 1806
Registrován: 13. 5. 2003, 15:07
Bydliště: Čertův příbytek

Příspěvek od Ebon Hand »

Taky mám modelaření moc rád a k Dalcorovým základním radám dodám jen pá věcí:
* pokud chceš míchat různé typy barev na sebe, musíš je oddělovat vrstvou bezbarvého laku, aby se nerozežrali. Doporučuji buď od modelářské firmy a nebo kvalitní akryl, který necháš dobře zaschnout osobně používat sportakryl od výrobce Balakrylu, stříkám matný pistolí a jsem moooc spokojený. Dá se na něj malovat i olejovými barvami bez úhony.
* na základní nástřik vyzkoušejte Surfacer 1000 od Tamie, obsahuje nějakou speciální složku, které zviditelní i drobné nerovnosti a škrábance, perfektně na něm drží všechny barvy a je to také částečně velmi jemný povrchový tmel. Bohužel cena není úplně lidová...
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

Některé wargamingové figurky vyžadují obtisky a doslech jsem se že na ně někteří mají dosti specifický názor. Proto doporučuji pořídit speciální přípravky na nanášení obtisků ať už od společnsoti Agama (www.agama.cz), nebo od společnosti Gunze Sangyo (www.gunze.cz)
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Příspěvek od Bifi »

EHand: ten Surfacer sa da normalne kupit v modelarstve alebo si ho objednavas cez net? U nas som ho este nevidel a pouzivam skor podkladove spreje od Citadelu.

M
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

V jakemkoliv modelarskem obchode, kde se prodavaji modely TAMIYA. Jo Surfacer doporučuje 9 z 10 modelářů. Oproti normálním basecatům funguje fakt lépe.
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
zrzavec
Romikovec
Příspěvky: 3671
Registrován: 20. 7. 2006, 18:23
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od zrzavec »

Jak jsem si tuhle diskuzi znovu pročítal, rozhodl jsem se, že si své figurky asi nabarvím. Myslím, že začátky budou těžké a tak se to naučím na starých figurkách. Mohl bych poprosit někoho, kdo by mi v jednom příspěvku shrnul vše, co je potřeba pro barvení figurek?

Ano, i takové drobnosti jako druhy štetečků. Rád mám ve všem pořádek. Ná základní rady bude čas později. Jestli budete někdo tak hodný:-)
Hraji a vedu: DnD 4e - Naše stránky

Dříve RomiK, nyní Zrzavec :)
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Příspěvek od Vitus »

Pak dej vědět, jak jsi dopadnul s tím barvením -> například někam postni fotky. Já jsem si omylem objednal z Altaru druhého kněze (a zaplatil), takže to budu testovat na něm a když to nevyjde, tak ho dostane někdo za odměnu :-)=
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Romiku, doporučuju dva až tři štětce - jeden co nejmenší, druhý nulku a třetí jedničku nebo něco podobného.

Do začátku budeš potřebovat pár barev - nejlépe hnědou (případně barva tmavé kůže), šedou, tmavě modrou, bílou černou, pleťovou a střibrnou.

Většinou se doporučuje také sprej, bílý nebo černý, jako podkladovka. Já je nepoužívám, i když možná začnu, až se pustím do svých vojáků.
Tak nebo onak doporučuju napřed celou figurku buď nastříkat černě, nebo alespoň všechny hlubší místa přejet černou.

Dobře si rozmysli, jaké barvy chceš použít, kdyžtak si najdi nějaký obrázek nebo si udělaj skicu. Vřele doporučuju použít maximálně tři barvy, přičemž třetí bude jen dopnující (případně občas černou jako črvrtou barvu). Víc barev dělá sice hezky barevné figury, ale když nemáš vhodný vzor (třeba prapor nebo kostkovaný plášť), figuru spíš přeplácáš.

Pak začni od nejhůře přístupných nebo nejsložitějších míst. Takže obličej a pak vnitřní stranu nohou, pokud možno udělaj všechny místa jednou barvou, nech zaschnout a pak přejdi na další.

Na stínování se zatím vybodni, zvlášť u obličejů je to docela složité - docela postačí ten tmavý podklad, který zvláště u světlejších barev bude trochu prosvítat a pro začátek dělat stíny. Jestli má figurka hezky udělané oči, pokus se je špendlíkem nebo velmi malým štětcem nabarvit, ale upozorňjji, že jedno šilhavě namalované oko zničí celou figuru - a bude to vidět na první pohled.

Jeden fígl na kroužkové zbroje - černým základem přetřeš celou, pak vezmeš stříbřenku a tužší štětec, namočíš do stříbrné, párkrát přejedeš po papíru, aby skoro nebarvil, a pak rychlými tahy přejedeš přes kroužky - barva ti zůstane jen na hranách a během chvilky máš skvělou zbroj.
Jinak tomuhle postupu se říká Drybrush a používá se na stínování, kdy si namícháš světlější odstín a trochou barvy rychle přejedeš hrany, takže figura působí plasticky - to je ale dobré zouknout jinde, sám jsem to zkoušel jen trochu.

To je asi tak základ - nabarvil jsem nějakých 8 figur tímto způsobem, nic extra, ale do začátku ti to bude stačit. Dalcor ti určitě doplní další metody pro barvení.
Uživatelský avatar
zrzavec
Romikovec
Příspěvky: 3671
Registrován: 20. 7. 2006, 18:23
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od zrzavec »

Hmmm, vyčerpávající a pro mě velmi přínosný příspěvek. Děkuji. Doufám, že i Dalcor něco pošle. Až na to přijde a najdu si čas něco nabarvit, postnu pár fotek. Případně se uvidíme a vše prodiskutujeme na slezině:-)
Hraji a vedu: DnD 4e - Naše stránky

Dříve RomiK, nyní Zrzavec :)
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

Æím začít - výběrem správných barev.

Rovnou bych volil barvy vodou ředitelné - akrylové
Za nejlepší jsou považovány Vallejo, vallejo má asi tři různé vzorníky - figurkářské modelářské a ještě jeden. Dále jsou tu barvy Citadel Miniatures - tedy Warhammerovské, další možností jsou modelářské akrylové barvy (například český výrobce Agama).

Příprava prostředí - noviny, staré tričko, vhodné ředidlo, staré oblečení
-noviny jako podklad na stůl - fungují dobře i na štětcování dry brushe
-staré tričko - natrhat na kusy vhodný hadr na utírání štětců. Pozor nic co pouští chlup (flanel)
-vhodné ředidlo – třeba do lahvičky od tatarky Hellman, voda–pozor pravidelně měnit a čistit
-staré oblečení – i po X letech se dokážu pokapat barvou u drybrushe hrozí odstřikování od štětce

Další materiály – jemný brusný papír, kartáček na zuby, jehlové pilníčky, modelářské (nebo nože na koberce)

Příprava figurek: Pokud máš plastové díly v rámečku tak nevylamuj, ale vyřezávej (nůžtičky s manikůry, malé štípačky). Zabrus vše co na figurce nemá co dělat – licí kanálky, místa kde je spárovaná forma, otřepy atd. Pak hoď figurku do vody s jarem – nebo jiným odmašťovadlem (u figurek z bílého kovu, u plastových to není nutné) a očistí ji kartáčkem na zuby. Tím figurku odmastíš a jsi připraven pro barvení. Pozor při brousení – bílý kov je hodně měkký, takže dávej pozor – osobně nejčastěji používám – jehlový kulatý, půlkulatý a trojhraný pilník.

Dále je třeba se rozhodnout zda budeš aplikovat basecoat - podkladovou barvu. Pro začátky doporučuji černý sprej Citadel Minaitures. Ke stříkání doporučuji dobře ventilovanou místnost, a jen ne v pokojíčku, rozptyl aerosolu je dost velký. Vyzkoušej si jakou vrstvu a z jaké vzdálenosti. Já stříkám krátkými dávkami z různých směrů, ne souvisle - dělá se silná vrstva, která stéjká. Nepoužívej spreyerské či autoemailové náčiní – jsou hustší a dělají silnou vrstvu laku. Časem můžeš vyzkoušet jiné spraye například spreaye TAMIYA s jinými odstíny. Proč černou? Barvy jsou tmavější, než když je podkladem bílá, navíc si tím vystínuješ místa kam nedosáhneš štětcem, nebo zapomeneš. Basecoat určitě doporučuji aplikovat. Stříkat ve vzdálenosti asi tak 15- 30 cm, sám odhadneš jak, aby barva nestékala a nezanášela detaili. Někdo stříká figuru v krabici, aby nedocházelo k rozptylu barvy a točí si s krabicí jak potřebuje (viz dalšího Bifiho příspěvek), já držím figurky za stojánek, tím se dostanu k figurkce ze všech stran, pak sice vypadám jak přívrzřencé popgotické kultury, ale to se dá vydržet.

Děláš li plastové figurky, které se doplňují, slep si jen torzo, tak aby jsi ke všemu měl volný přístup (bez hlav, mošen, mpochev, zbraní, někdy rukou), torzo nastříkej, tyhle malé blbosti stříkni nebo nabarvi v rámečkua dolepuj až po nabarvení figury!!!!! A pak teprve opravuj "chyby (přebytek lepidla, nenabarvené pozůstatky po odřezávání z formy) a stínuj nenastínované (to co jsi dolepil).

Samotné barvení – to by bylo na dlouho. Připomenu jen základní zásady:

Doporučuji nejméně 3 stětce.
1. 5/0 nebo 3/0 pětinulka, třínulka jedná se o ultratenké štětce určené k abrvení očí a detailů.
2. 0 či 1 na barvení všeho ostatního /případně více štětců na různé odstíny, na větší plochy či modely použij modelářské 2
3 štěteck který použiješ na dry brush a tupování. Mě se nejvíce vypaltí buď zastřižené ploché štětce, nebo zastřižené dvojky (uděláš si rovný štětec asi tak v půlce normálního chlupu). Na drybrush malých ploch pak samozřejmě štětec zmenšuješ – používám i starší štětce veliksoti 3/0. Fluktuace štětců na dry brush je obrovská – modelářské štětce nejsou žádnou levnou srandou. Profesionální štětce ze stříbrné lišky se vyšplhají i ke 200 Kč za kus, normální 3/0 5/0 /lepší papírnictví např. v Lazarské ulici v Praze proti Bushmanovi/ okolo 50-100 Kč.
Podle toho se ke štětci staráme. Po každém barvení štětec hned vyčisti v odpovídajícím ředidle a vytři do sucha v hadru!

Oproti Jersonovi doporučuji jiný postup - malé části a obličej si nechat na později - základem je natřít "tělo". Pak natíráš jednotlivé supplementy (mošny, zbraně, lana, boty, rukavice, náramky a tak. Na závěr doporučuji hlavu (poslední vlasy). Mimojiné také proto že obličej je na figurce nejsvětleší, dále když budeš drybrushovat třeba řemení ši ramena a vlasy tak si šáhneš do obličeje a poněvadž obličej dělá figurku (zvlášť u těch větších) je potřeba aby byl nejlepší!

Na kroužkovou zbroj jako podklad nepoužívej černou ale barvu zvanou GUN METAL, či podobně, nebo namíchej hoidně tmavou černoustříbrnou a přesto použij drybrush ocelové barvy. nikdy ne střírbné, nebo ti figurky budou svítit do tmy. Rozdíl mezi stříbrnou a ocelovou je markantní - stejným způsobem postupuješ u všech zbrojí, základ gunmetal a přesto ocelové barvy (chain mail, mithril silver jsou přímo zbrojové barvy). něco jíného jsou emailované, nebo zdobené zbroje. Časem můžeš zapustit i
rezavý pigment.

Oproti Jersonovi také doporučuji ihned začít stínovat, jen chyami a zkoušením se člověk učí!

Po otevření barvy otři hadrem všechnu barvu ze styčných ploch víčka a nádobky – zde usazená barva nejčastěji vede k vysychání barvy (kterému se nevyhneme).

Nikdy neřeď barvu v nádobce – používej externí nádobky na ředění barvy – nejlépe víčka od piva! Dřív jsem je v horké vodě zbavoval lepeného plastu, teď to stříkají a u akrylovek je to jedno.

Na štetci by jsi měl mít vždy jen tolik barvy kolik potřebuješ, pozor někdy potřebuješ aby barva někam zatekla, pak použij menší štětec s kapkou na hrotu a trošku naředěnější barvou.

Co se týče práce s odstíny – existuje spousta různých mechanik a já dělám figurky krátce abych věděl všechno. Osobně aplikuji tmavý odstín do tmavých míst, pak dám sytý drybrush odstínem který si plánuje že by to mělo vypadat a pak zesvětluji různě světlejšími odstíny hrany a záhyby.

Pokud barvíš pod lampičkou pořiď¡si „modré“ ne „žluté“ světlo.

Některé základní termíny (pokud si je pamatuji, večer to projedu s příručkami co mám)
*** blending – zesvětlení nejvíce světlem nasvíceného místa se postupně zesvětlují světlují světlejším a světlejším odstínem s plynulým přechodem (tupování, stříkací pistole)
*** wash – pokud se nepletu tak se jedná o velice naředěnou barvu a to tak že až nenese, tato barva pak zateče do spár a dělá zajímavé zašpinění, občas také wash používám na obličeje přes tmavou barvu.
*** drybrushing – štetec je vytřen skoro do sucha (použivám vyčmárávání štětce an novinách) a pak se velice pozorně přejíždí na místa která na modelu jsou světlejší – různé hrany, vnější záhyby pláště, kapsičky. Používá se i bílá či hodně světlá (bledá barva) aby byl vidět kontrast – jde o zvyk. Na hnědou a případně i pleť používám bleached bone, na zelenou Humbrol 120 nebo Dark Angels Green + Skull White. Všechno se časem pochytí. Jde opravdu jen o zašpinění!!!!!!

Na závěr figurku sjednoť pololesklým stříkaným lakem (já to nedělám, neb ho nemám, ale časem snad možná)

*Experti nepoužívají metalické barvy používají šedé a hnědé.
*experti figurky i tmelí ať už dvousložkovým tmelem (který je určen ale spíše k „sochaření“ nebo modelářskými tmely
*experti používají stříkací pistole k basecoatu
*časem doporučuji začít využívat i pigmenty (bahno, zašpinění, rez) a "vodičky" na obtisky (Gunye Sangyo)

Doporučená četba:
**Rackham Catalogue 2006 Supplement – dodatek ke katalogu Rackhamu z roku 2005, obsahuje nové figurky, hlavně ale asi 30 stránek o pokročilých i základních technikách malby
**How to Paint Citadel Miniatures – příručka od Citadel (Games Workshop) o technikách malby figurek asi 300 stránek, opravdu poučné čtení, postupy pro barvení některých figurek
**Games Workshop Web – u každé rasy jsou návody na barvení a používané barvy
**modelářská periodika /Modelář/, různé specializované časopisy, příručky a knihy
**stránky barev Vallejo

Nějakej ten web:
http://www.andrea-miniatures.com/eng/Index.php
http://www.acrylicosvallejo.com/
Naposledy upravil(a) Dalcor dne 10. 10. 2006, 12:46, celkem upraveno 2 x.
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Příspěvek od Bifi »

Dalcor, super. Este by som dodal k:
Dalcor píše:basecoat - Ke stříkání doporučuji dobře ventilovanou místnost, a jen ne v pokojíčku, rozptyl aerosolu je dost velký. Vyzkoušej si jakou vrstvu a z jaké vzdálenosti. Já stříkám krátkými dávkami z různých směrů, ne souvisle - dělá se silná vrstva, která stéjká.
Najlepsie je striekat tak, ze figurku postavis do na bok postavenej krabice alebo do rohu ktory vytvoris z kartonov - nepostriekas okolie a zaroven ti farba dobre chyti. Figurku postav na kusok kartona alebo prazdnu tvrdsiu krabicku a postupne ju otacaj bez toho, ze by si sa jej chytil. Pokusom a omylom zistis primeranu vzdialenost - ak je farba tenka tka si asi velmi daleko a ak bublinkuje alebo zakryva detaily tak si asi prilis blizko. Idealne s GW basecoatami je okolo 30 cm.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Dalcor
Vévoda z Knightlundu
Příspěvky: 4971
Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
Bydliště: Černá skála a Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dalcor »

Jasně díky Bifi - klidně doplňujte...

15-35 cm, já držím figurku v ruce za stojánek ve výši oči - v krabici máš nevýhodu že ji nestříkneš ze spodu, nebo resp. dost blbě.

ještě doplňuji:
Děláš li plastové figurky, které se doplňují, slep si jen torzo, tak aby jsi ke všemu měl volný přístup (bez hlav, mošen, mpochev, zbraní, někdy rukou), torzo nastříkej, tyhle malé blbosti stříkni nebo nabarvi v rámečkua dolepuj až po nabarvení figury!!!!! A pak teprve opravuj "chyby (přebytek lepidla, nenabarvené pozůstatky po odřezávání z formy) a stínuj nenastínované (to co jsi dolepil).
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Já bych ještě doplnil k Dalcorovi - dokud figuru nepřestříkneš lakem, tak jí můžeš dostínovat později, třeba za rok.

Na reálný model je dobré použít "reálné" barvy, tedy ocel místo stříbrné, u modelů do Fantasy je to vcelku jedno (na sraz vezmu svého válečníka, který má stříbrnou zbroj.)

Jinak co se týká barev, akryláty občas hůř kryjí (mám zkušenosti s Agamou) a jjsou třeba dvě vrstvy. Ať tak nebo onak, než začneš něco dělat jinou barvou, nech dobře zaschnout předchozí, u akrylátů je to asi čtvrthodina.

Jinak kdy byrvit obličej si vyzkoušej - já dával pleťovku první, protože bývá řidší a má tendenci se rozlévat při kraji (třeba u límce). Takže když napřed použiju pleťovku a pak teprve hnědou na límec, lépe se drží linie a barvy ti nepřesahují na plochu kam nemají.

Dost to ale záleží na tvaru styčných ploch, to se musíš naučit časem, kdy jak postupovat.
Zamčeno

Zpět na „Romíkova družina“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti